Rooma foorum on turuplats Rooma linnas, mis rajati pärast küngastevahelise kinnikasvanud padu kuivendamist 7. saj eKr, et ehitada Cloaca Maxima. CONSTANTINUSE VÕIDUKAAR Keiser Constantinuse võidukaar (312-315 a.), kaarel on palju vanadelt ehitistelt üle võetud, osaliselt töödeldud figuurirohkeid reljeefe. TITUSE VÕIDUKAAR Tituse võidukaar Forum Romanumil kõrgub Püha tee kõige kõrgemas kohas. Sealt kulges läbi iidse linna Rooma Kapitooliumile suunduvate triumfeerivate armeede protsessioon. Triumfikaare püstitas 81.a. Tituse vend ja järeltulija Domitianus (vanim meie päevini säilinud kaar Roomas). Tituse 2 a võimuloleku ajal (79-81) toimusid Vesuuvi vulkaanipurse, katk, tulekahju, ehitati Tituse termid, lõpetati Colosseum. FORUM ROMANUM Forum Romanum hilisantiikajal foorum lagunes ja purustati, keskajal muutus kivimurruks, nimetati isegi karjamaaks (1898-st pidevalt väljakaevamised). KASUTATUD MATERJALID Ajaloo õpik Vikipeedia.ee
tsirkuses otsustati Püha Peetrus pea alaspidi risti lüüa. Constantinuse võidukaar Keiser Constantinuse võidukaar (312315 a.), kaarel on palju vanadelt ehitistelt üle võetud, osaliselt töödeldud figuurirohkeid reljeefe. Tituse võidukaar Tituse võidukaar Forum Romanumil kõrgub Püha tee kõige kõrgemas kohas. Sealt kulges läbi iidse linna Rooma Kapitooliumile suunduvate triumfeerivate armeede protsessioon. Triumfikaare püstitas 81.a. Tituse vend ja järeltulija Domitianus (vanim meie päevini säilinud kaar Roomas). Tituse 2 a võimuloleku ajal (7981) toimusid Vesuuvi vulkaanipurse, katk, tulekahju, ehitati Tituse termid, lõpetati Colosseum. Forum Romanum. Forum Romanum hilisantiikajal foorum lagunes ja purustati, keskajal muutus kivimurruks, nimetati isegi karjamaaks (1898st pidevalt väljakaevamised).
,,Garbhadhana" rituaal, võimaldav lapsele kerge sündimise ja õnneliku elu. Lapse sündimine toimub tulevase ema vanemate majas ja on järgitud mitmetega rituaalidega (seitsekordne jumalanna Ambika kutsumine; kummardamine Päikesele ja Kuule; ,,8 ema" austamise rituaal) · Lapsele nimeandmise tseremoonia: (sõlutub horoskoobi koostamisest lapsele) Guru nimetab lapse nimi perekonna kõige vanimale naisele, siis protsessioon liikub templisse. Siin perekonna kõige vanim naine esimest korda ütleb lapse nime püha Dzinni pildi/kuju ees. · ,,Upanjana" rituaal poiste õpimise algus. Esimene kokkupuutumine teadmistega toimub lapsel, kui ta on 5 aastat vana last pühendatakse püha tähestikku saladustesse. · Kui õpimine lõppeb (tavaliselt kui laps saab 16 aastaseks) toimub Gurule toidu pakkumise rituaal · Abielu omab suure tähtsuse ühiskonnale
San Paolo Fuori le Mura San Apollinare in Classe Sant Apolliare in Classe. Apsiid. Sant Apollinare in Classe. Ravenna 6.saj Ravenna. San Apollinare Nuovo Ravenna San Apollinare Nuovo Ravenna San Apollinare Nuovo San Apollinare Nuovo San Apollinare Nuovo. Ravenna Junius Bassuse sarkofaag 4 saj AD Varakristlik sarkofaag Wiener Genesis 6.saj BÜTSANTS 5.15.saj AD Bütsantsi impeerium TÄHTSAMAD SÜNDMUSED KEISERLIK HIPODROOM PROTSESSIOON vaeste ja rikaste kohtumispaik keskseks kaarikute tegelaseks võiduajamised, valitseja "Jumala jooksuvõistlused, asemik maa peal" eksootiliste loomade näitused, akrobaatide esinemised HARIDUS ALGKOOL GRAMMATIKAÕPINGUD RETOORIKAÕPINGUD 425.a. Konstantinoopolis esimene kõrgkool
· Sinna võis siseneda vaid peapreester · Torntempli lähiümbruses olid preesterkonna ja linna ülikute paleed. · Käsitöölised ja põlluharijad elasid äärelinnas või ka väljaspool linnamüüri . Ur`i tsikuraat (rekonstruktsioon). Vanim säilinud torntempel (ehitatud III aastatuhandel eKr) Ur´i tsikuraat tänapäeval. Restaureeritud on vaid esimene aste Ur`i tsikuraadi trepp, mida mööda liikus pidulik protsessioon (rongkäik) religioossete pidustuste ajal Ur´i standard. Mosaiik tõestab, et sumerid kasutasid ratasveokit Gilgamesi võitlus taevase härjaga · Sumerid lõid ka maailma vanima eepose "Gilgames" · Härg on kujutatud üsna võimatus poosis, kuid liikuva ja pisut koomilisenagi Enkidu metsmees, kelle Jumalad voolisid, et ta isemeelset Gilgamesi ohjeldaks Humbaba seedri- metsade valvur
Kogu stseenist õhkub rooma kunsti vaimu ja selle karmis lihtsuses ja ranges suursugususes. Nagu Masaccio, kasutab Mantegna uut perspektiivivõtet, kuid ta ei kasuta seda nii, nagu seda tegi Uccello kes tahtis demonstreerida uusi efekte, mida see võis pakkuda. Mantegna kasutab perspektiivi rohkem selleks, et luua omamoodi näitelava, millel ta kujud seisavad nagu tõelised, käegakatustavad elusolendid. Me võime näha mis on juhtumas: Jaakobust saatev protsessioon on hetkeks peatunud, sest üks tagakiusajaist kahetseb oma tegu ja on heitnud end pühamehe jalge ette, paludes õnnistust. Pühamees on vaikselt ümber pöördunud, et meest õnnistada. Rooma sõdurid seisavad kõrvalt ja vaatavad pealt, üks neist passiivselt , teine on tõstnud käe, 6 mis näitab täiendavalt, et ka tema on liigutatud. Võlvkaare kumerus raamib stseeni ja eraldab
brasiilia lastele kingitusi Papai Noe ehk meie keeles jõuluvana. Portugalikeelne jõulutervitus kõlaks: FELZ NATAL! MEHHIKO v Las Posadas'te pidustused kestavad järjest üheksa ööd ja nad on tähtsaimaks jõulutraditsiooni osaks sellel maal. Posadadeks on suurem rühm täiskasvanuid ja lapsi, kes kostüümidesse riietatult etendavad Uue Testamendi ainelisi näitemänge: Joosepi, Maarja ja Jeesuse lugu Petlemmas. Kui protsessioon on välja valinud maja, kus sellel ööl näitemängu etendatakse, siis peavad majaomanikud laskma kõigil soovijail majja tulla ning lubama seal terve öö pidutseda: süüa, juua, laulda ning tantsida. Mõnikord korraldatakse ka suurejoonelisi ilutulestikke. v Hispaaniakeelne jõulutervitus kõlaks: FELIZ NAVIDAD! AUSTRAALIA Jõulud on kesksuvisel ajal. See on aeg, kus selle mandri ilmad on
juurde kuulusid ka templid, need asetsesid väljas, haua sissekäigu vahetud läheduses, aga kaljuseina ees. Templiarhitektuur. Vana riigi aegsed templiehitised on peamiselt püramiidide juures asetsenud hauatemplid. Säärane tempel koosnes suurest sambahoovist, kuhu pääses ka rahvas ja ka ainult valitud seltskonnale määratud ruumidest. Templist viis pikk kaetud käik soklile ehitatud kabelisse. See asetses piiril, kuhu ulatus Niilus üleujutuste ajal. Siin võeti pidulikult vastu protsessioon, mis laevadel Niilust mööda kohale sõitis. Abusiri püramiidide väljal on avastatud ka esimene päikesejumala tempel. Selle keskme moodustas obelisk, mis asetses mastabasarnasel alaehitisel. Obeliskid olid ühest nelinurksest kiviplokist sihvakad teravatipulised kivisambad, mille pikkus ulatus kuueteistkümnest meetrist kolmekümne kahe meetrin ja neid püstitati jumalate auks. Selle ümber oli õu, piiratud igast küljest käikudega, kus olid kultuseruumid
betoonist võlvid (kassetid). Kuppel oli kullatud, tänapäeval marmorite variatsioonid. Circus Maximus- kaarikute võiduajamiste ,,hipodroom". Müüre laiendati linna kasvades. Keisriajal müüre ei vajatud. Aurelianus ehitas uued suured müürid. Kokku 19 km pikad. Hiljem täiendati, kuid lõppkokkuvõttes tulutult. 1. Trajanuse foorum 2. Trajanuse sammas 3. Trajanuse ratsamonument 4. Basilica Ulpia 5. Marcus Aureliuse ratsakuju 6. Forum Civile 7. Keiserlik protsessioon (osa Ara Pacisest) 8. Rooma panteon 9. Circus Maximus 10. Fortuna Virilise tempel 11. Mileetose turuväravad Rooma skulptuur ja maalikunst Kujutati pigem iseend. Õitseng lähtus esivanemate austamisest, eriti partriitside seas pütitati eelmite põlvede esindajate portreebüste. Realism. Taodeldi sarnasust, kasutati ka vahast surimaske. Realist jäi ka hiljem püsima, kui esivanemate kultus oli taandunud. Riigiteenete eest tasuti monumentide ja portreedega
oplatek'i, mis kujutab endast vahvlitaolist imeõhukest leiba, murdmine. Murtud oplatek jagatakse kõikide laua taga olijate vahel. Poolakeelne jõulutervitus kõlaks: WESOLYCH SWIAT! Mehhiko Las Posadas'te pidustused kestavad järjest üheksa ööd ja nad on tähtsaimaks jõulutraditsiooni osaks sellel maal. Posadadeks on suurem rühm täiskasvanuid ja lapsi, kes kostüümidesse riietatult etendavad Uue Testamendi ainelisi näitemänge: Joosepi, Maarja ja Jeesuse lugu Petlemmas. Kui protsessioon on välja valinud maja, kus sellel ööl näitemängu etendatakse, siis peavad majaomanikud laskma kõigil soovijail majja tulla ning lubama seal terve öö pidutseda: süüa, juua, laulda ning tantsida. Mõnikord korraldatakse ka suurejoonelisi ilutulestikke. Hispaaniakeelne jõulutervitus kõlaks: FELIZ NAVIDAD! Austraalia jõulud on kesksuvisel ajal. See on aeg, kus selle mandri ilmad on kõige ilusamad ning just
asetatakse hostia monstrantsi kasutamise ajal. euharistlik tuvi--peristeerium--altari kohale ripuatud metalltuvi, mille sisemuses hoiti hostiat. kustoodia--väike karbike armulaualeiva hoidmiseks, näiteks selle transportimisel. püksiid--ümmargune hõbedast või elevandiluust karbike, millega hostia viiakse haige juurde. reposorium--puhkealtar. Katoliku kiriku suurtes protsessioonides kantakse sellekohastes nõudes hostiat. Aeg- ajalt peatub protsessioon palvetamise ajaks. Sel ajal asetataksegi hostia (armulaualeib) sellisesse väikesesse altarisse. Kirikupingid. kirikupink--pikad pingid kirikus kahel pool keskkäiku, varustatud raamaturiiuliga (lauluraamatu jaoks) põlvitamilauaga ja vahel ka otsuksega. Tähtsamatel perekondadel on kohalikus kirikus sageli nimelised pingid. kolmikiste--varagooti kiriku kooriosas asetsev troonitaoline iste preestri ja mõlema missal teeniva diakoni jaoks.
näitamine. Mõnikord ta otsekui vermib inimesed ümbritsevasse keskkonda, saavutades niiviisi üllatava kaadrisisese plastilisuse. Selle kinnituseks on ristikäik Petseri kloostris filmist „Kas tunned maad...“. Mööda kloostrit ümbritsevaid liivakünkaid keerleb ja valgub loogeldes alla ristikäik. Kantakse kirikulippe, pühapilte, ikoone. Operaator on seda peatumatult vonklevat madu filminud sügava nõo vastasküljelt. Oru põhja jõudnud, alustab protsessioon uut aeglast tõusu kõrgele vastasnõlvale. Näeme hulka naisi, nende seas palju eakaid, mööda kitsukest, vihmadest uhutud jalgrada künkale rühkimas. Ja veel kord üldplaane ristkäigust. Arvustus oli filmi suhtes heatahtlik. Rasmus Kangro-Pool kirjutas „Päevalehes“: „Looduse ilu mererandadega ja mägiste Võrumaa maastikega, jõed, kosed, maanteed ja metsad. Üksikasjus ja panoraamides, meie linnad ja väärtuslikud ehitused üle maa, meie töö
seisneb Madalmaade õlimaalitehnika vahendamisel. SLAIDID Püha Sebastianus oranzijuukseline poiss 30. Jacopo Bellini - isa Bellini, 1400-1470, hea perspektiiv, plastilised figuurid. 31. Gentile Bellini - vanem poeg, 1427-1516, Veneetsia doodzide ametlik maalija, kujutas peamiselt linna religioosset elu, veduut e. vaatemaal. SLAIDID 6 Tõelise Risti reliikvia protsessioon Markuse platsil Doodzi portree (väga hea nina), peas on sarvtanu (doodzide peakate) 32. Giovanni Bellini - 1430-1516, noorem vend, viimane vararenessansi aste, omased soojad harmoonilised värvid, loobus teravatest kontuuridest, eelistas kujutada usuteemasid, tegi arvukalt altarimaale ja harduspilte. Sacro conversazione - renessansi sagedane pilditüüp, pildil Neitsi Maarja Jeesus-lapsega, keda kahelt poolt ümbritsevad enamasti 4 pühakut. SLAIDID Christo-forus (Jeesus Kristuse kandja)
jumal-meistrimees Hephaistos jumal-arst Asklepios 12 jumala loendid, ent seal on mõned jumalad varieeruvad Jumalatel on palju lokaalseid vorme ehk see, et Zeusi austati 3-4 linnas ei tähenda, et oli ülekreekaline Zeusi religioon. Sorri, ta rääkis mingi ülipika MÜSTEERIUMI siin, aga ma ei suutnud süveneda nagu absull. Kultus Põhines usul inimeste sõltuvusse jumalatest Usundis keskne jumalate austamine ehk kultus Tähtsamad kultustoimingud olid protsessioon, ohverdamine ja kultussöömaaeg, palvete lugemine, hümnide laulmine ja spordivõistlused Kutseline preesterkond puudus Olulised olid ülemaalised kultuspaigad (Delfi, Olümpia, Epidauros) Oluline institutsioon oraakel Ohverdamine Protsessioon on ohvripaigale minek, talutatakse neid loomi/linde, keda ohverdatakse, korvis asjad, mida ka ohverdatakse, kantakse ohverdamisriistu (neid on palju vaja), tõrvikuid, inimesed on ennast ja ohvrilooma kaunistatud lillepärgadega
Nendel vankritel oli kaks korrust ülakorrus moodustas poodiumlava, alumine korrus tihti kujundatud/sisse seatud kulisside tagusena, kus näitlejad end valmis seadsid. Iga vankri peale seatud üks kindel müsteeriumi episood. Vankrid sõitsid mööda linna ringi. Vankritel sisse seatud kindlad peatuspaigad. Vankreid võis olla mitukümmend tükki. Mängiti ka teist tüüpi lavadel, alati domineeris rongkäigu põhimõte. Keskajal armastati protsessioone pühade andidega. Protsessioon võis sujuvalt üle minna müsteeriumiks. Igasugune protsessioon on liikumine. Kirik suhtus liikumisse ettevaatusega. Kirik püüdles rohkem staatilisuse poole. Kaootiline liikumine välistatud, kõik hoolikalt läbi mõeldud, misantseenid põhjalikult paika pandud. Liikumatus seotud igavikulisusega, liikumine aga ajalisusega. Liikumine on ajamõõt. Toimus liikumine igavikuliselt ajalisele. Diagüüriates kuradikeste teema, olid pool-liturgilised tekstid
täiuslikku keha saab valitseda vaid sama täiuslik hing. Phryne ebamaine ilu oligi advokaadi sõnul jumalanna enda maine kehastus. Vahejuhtum tegi Phryne veelgi kuulsamaks. Nüüd hakkasid ka ateenlased oma kodudesse Knidose Aphrodite koopiaid tellima. Antiikautorid räägivad veel kolmandast Praxitelese teosest, mis kujutanud elusuurust rüütut Phrynet ning mis paiknenud Apolloni templis Delfis. Kuju olnud üleni kullatud ning selle ees olnud lakkamatu protsessioon. Roomlased kopeerisid Knidose Aphroditet nii massiliselt, et tänase päevani on säilinud u 50 erinevat versiooni. Nendest on ehk pronksoriginaalile kõige lähedasem see, mis praegu paikneb Müncheni glüptoteegis. Hinnatakse ka Louvre'is eksponeeritavat nn Kaufmanni pead, kuid ka torsot, mida tänase päevani peetakse naise ilu etaloniks. Ka Eestis on võimalik oma silmaga Knidose Aphroditet kaeda. Selleks tuleb teil minna Tartu Ülikooli peahoonesse, kus 1
hüvitist. Kloostrid- Kiriku, söögisaali, raamatukogu, elukambrite ja muude hoonete kompleks, kus inimesed elavad rütmilises elutsüklis, harrastades majanduslikult kõige efektiivsemat ja kristluses sobivat eluviisi. Kirikuelu linnades- Pühapäeviti linnarahvas käis kirikus kuulamas jutlust. Kiriklikult tähistati aasta tähtsamaid pühi piduliku liturgiaga, mõned pühal korraldati ka usuline rongkäik ehk protsessioon. Püha Ihu püha protsessioon - Osales enamik linnarahvast, nii vaimulikud kui ka ilmikud. Sel pühal kanti Kristuse Ihu läbi linna ja asetati mõneks ajaks turuplatsile püstitatud poodiumile. Tähtsamad ristiusu pühad ja pühakupäevad mõjutasid majanduselu rütmi, olles tihti maksude ja rendi tasumise ning muude lepinguliste kohustuste tähtaegadeks. Tallinnas ja Riias peamisteks maksutähtaegadeks olid ülestõusmispühad, jaanipäev, mihkli päev (29. sept) ja jõulud.
nimeline püha (issanda pühima ihu ja vere püha), see püha oli iseloomulik just sellepärast, et algas suure üldrahvaliku protsessiooniga, terve linn oli ehitud lilledega, tänavad vaipadega, kõik ilusti dekoreeritud. Pühasid ande kanti läbi terve linna. Oli selline seisuste demonstratsioon kehastas ühiskonda läbilõikes, sümboliseeris kiriku ühtsust. Esindatud ka karnevali element (nt papist koletised, muusikud, tantsijad jne). Protsessioon tegi linnale ringi peale, jõuti kirikusse ja peeti maha kirikuteenistus ja pärast seda kiriku ees etendati spetsiaalselt selleks päevaks kirjutatud näidendit selliseid vaatemänge peetigi Calderoni meelislaadiks, ülesehituselt olid staatilised (puudus intriig, tegemist oli vaidluse/dispuudiga). Calderoni puhul on märgitud, et Tirsost ja Lopest jäi maha, kuna oli vähe fantaasiat. Autosakraalides ei olnud vaja luua
Sambatüüpidest on kasutatud papüürosekimpu meenutavaid, suletud ja avatud lootosõie kujuliste kapiteelidega sambaid. Luksori templi kavatises ilmnes selgesti, vaatamata tema rõhutatud korrapärasusele ja sümmeetriale, egiptuse arhitektuuri lähtumine loodusest - 13 põhimõte, mis pärines suurte püramiidide - kunstlike mägede ajast. Templi loomise lähtepunktiks oli Niilus - preestrite protsessioon kujutanuks nagu Niiluse voogusid, nende tee aga kulges sammaste, st. palmide, papüüruse ja lootosevarte vahel. Niiluse oru kaljuseid pervi võisid kehastada püloonid. Nii või teisiti - arhitekt Amenhotepi rajatud Luksori templist sai selge eeskuju kõigile Uue riigi ajal ehitatud templitele. Suurt tähelepanu pöörati Uue riigi I poolel ka haudehitistele, siingi kujunesid üheks tähtsamaks komponendiks sambad. Hauakamber paiknes tavaliselt kaljumassiivi sügavuses,
Alexandre Dumas _ «Kolm musketäri» EESSÕNA, milles selgitatakse, et is- ja os-lõpuliste nimedega kangelastel, kelledest meil on au oma lugejatele jutustada, ei ole midagi ühist mütoloogiaga. Umbes aasta tagasi, kogudes kuninglikus raamatukogus materjali «Louis XIV ajaloo» jaoks, sattusin ma juhuslikult «Härra d'Artagnani memuaaridele», mis oli trükitud -- nagu suurem osa selle ajajärgu töid, kus autorid püüdsid kõnelda tõtt nii, et nad ei satuks selle eest pikemaks või lühemaks ajaks Bastille'sse -- Pierre Rouge'i juures Amsterdamis. Pealkiri võlus mind: võtsin memuaarid koju kaasa, muidugi raamatukoguhoidja loal, ja lugesin nad ühe hingetõmbega läbi. Mul ei ole kavatsust hakata analüüsima seda huvitavat teost, piirduksin ainult tema soovitamisega neile lugejatele, kes tahavad saada pilti ajastust. Nad leiavad sealt meistrikäega joonistatud portreid, ja kuigi need visandid on enamuses tehtud kasarmuustele ja kõrtsiseintele, võib neis si...