Niina Tsõpina oli tollal vaimse arengu peetusega laste pedagoogika ja psühholoogialabori pedagoogigagrupi juhendaja pedagoogikakandidaat. Intervjuu oli tehtud Niina kolmepäevasest kogemusest Tartus, kus ta korraldas vaimse arengu peetusega laste klasside ja koolide tarbeks kavandatud rütmikaprogrammi esitlemist. Ta tutvustas ideed, et rütmika parandab tähelepanu keskendumist, arendab kuulamisoskust ja koordinatsiooni ning et need momendid on hea korrektsiooniväärstusega vaimse arengu peetuse puhul. Tsõpina arvates oli tol hetkel vaimse arengu peetusega laste klasside ja koolidega seotud põhiprobleemid järgmised: vaimse arengu peetusega õpilastele mõeldud koolidesse vastuvõtu valikumeetodeid peab täpsustama, peab ettevalmistama diagnoosijaid ja õpetajatekateedrit ning tuleb välja töötada õpikud, programmid ja õppekomplektid. Tollal olid vaimse arengupeetusega koolid Gorkis, Riias ja Kišinjovis ning lähem eesmärk oli avada kool igas oblastis.
KASSIKISA SÜNDROOM Selgitus Kaasasündinud, geneetiliselt ehk pärilikkuse infoga määratud haigus, mis avaldub iseloomuliku kassikisa meenutava nutu, vaimse arengu peetuse ja mitmete väärarenditena. Ülevaade Haigus esineb sagedusega 1:20 000-50 000, tüdrukutel sagedamini kui poistel. Haiguse põhjuseks on 5.kromosoomi kahjustus. Haigus avaldub erineva raskusega vastavalt sellele, kui suur osa kromosoomist on haaratud. Tekib sügav vaimne alaareng ja tüüpiline välimus, harva elavad need lapsed täiskasvanueani. Tekkepõhjused ja mehhanismid Tekkepõhjust ei teata. Kahjustunud on 5. kromosoomi üks osa.
Soovitan siduda rippuvad lootekestad mitmekordsesse sõlme kannaliigeste kõrgusele, siis ei talla mära neil peal ega ole häiritud. Mitte mingil juhul ei tohi lootekesti ära lõigata, sest väljarippuvate kestade raskus aitab platsental irduda. Kui platsenta ei ole irdunud 30-60 minuti jooksul, võib häbeme piiril lootekesti mõõdukalt, ent ettevaatlikult venitada või lasta süstida emaka kontraktsioone tugevdavat oksütotsiini. Päramiste peetuse puhul on hea konsulteerida arstiga. Esimesed 24 tundi Ööpäeva jooksul peale sündi tuleb kontrollida, et varsal ei oleks kõhukinnisust. Mekoonium väljub reeglina alati, probleem tekib sünnijärgselt tarbitud toidu seedimise ja väljutamisega. Vajadusel soovitan teha klistiiri sooja vee ja toiduõli seguga, koguses 1-2 liitrit. Profülaktiliselt võib pärasoolde viia apteegikaupa Mikrolax, mis on 2 ml tuubikeses, pehmendab hästi roojapalle.
Suurused - Mõju aeg - mida pikem on mõju, seda suurem on tõenäosus vooluga resonantsi sattuda. Voolu sagedus - kõige ohtlikum on vahelduvvool sagedus 50-60hz kuni 150hz. Voolu tee läbi organismi - Kõige ohtlikum on kui vool läheb läbi südame ja kopsude - seega siis peast kätte või jalga, ühest käest teise või käest jalga. Vool 0,1 A võib käest kätte või käest jalgadesse kulgedes põhjustada 3s möödudes südametegevuse peetuse ja seega surma. Hingamistegevuse peetuseks piisab juba voolust 0,03 ... 0,05A. Lihaste krampi, mis ei võimalda enam iseseisvalt voolu alt vabaneda, põhjustab vool tugevusega 0,02.. 0,025A. Enamusel kannatajatest kaasnevad sellega hingekõri spasmid, mis ei võimalda appi hüüda. Suurused, millest oleneb elektrikahjustuse iseloom 2 - inimkeha takistus - esineb piirides 600- 100 000 oomi. Arvutuslik 1000 oomi. Inimkeha elektriline takistus sõltub
meetodeid. Nende hulgas on ainult osa lapsi debiilsed, ülejäänutel on tegemist vaimse arengu ajutise peetusega, mille ületamiseks on tarvis erilisi meetodeid rakendada. Pedagoogiliselt hooletusse jäetud laste mahajäämus õppetöös võib olla tekkinud kõrgema närvitalitluse tüpoloogiliste iseärasuste, sotsiaal- perekondliku hooldamatuse, ajutiste tervisehäirete jm. sellise tõttu. Eeltoodu võibki põhjustada ajutise vaimse arengu peetuse. Iseloomustavaks tunnuseks on õppetööst ebanormaalse osavõtu tagajärjel tekkinud lüngad teadmistes ja oskustes, mille tulemusena võib välja kujuneda negatiivne suhtumine kooli ja vaimsesse tegevusse. Need lapsed võiksid edukalt jätkata tööd normaalkoolis kahel tingimusel: 1) kui lüngad nende teadmistes ja oskustes individuaalse tööga õigeaegselt likvideeritakse 2) kui nad saavad tagasi usu oma võimetesse. Nagu näitab koolitöö praktika, ei tule õpetajad tavaliselt suure
5 Antidiureetiline hormoon (ADH) toimib neerudesse, soodustades vee tagasiimendumist distaalsetes neerutorukestes, vähendades seeläbi diureesi ning säilitades (suurendades) vererõhku. Tõsi küll, vererõhku suurendav efekt ilmneb kõnealusel hormoonil vaid tema äärmuslikult kõrge kontsentratsiooni korral inimese veres. Sellisel juhul soodustab ADH vererõhu tõusu mitte üksnes vee peetuse tulemusena organismis, vaid ka tema toimel tekkiva arterite konstriktsiooni tagajärjel. Mainitud efekti tõttu on antidiureetilist hormooni sageli nimetatud ka vasopressiiniks. Füsioloogilistes tingimustes on ADH peamine roll siiski kahtluseta vee ainevahetuse ja organismi sisekeskkonna osmootse tasakaalu reguleerimine, mitte vererõhu kontrollimine. Oksütotsiinil on olulised funktsioonid naise organismis. Oksütotsiin soodustab tupe ja
Rektovaginaalne fistul3 Tekib loote väärasendi korral, kus loote jalad on suunatud pärasoole poole, rebestades perineumi, mis tekitab eluohtliku seisundi. Hilisem tiinestumine muutub probleemseks. Emaka väljalangemine4 Emaka laisidemed on tugeva kõhupressi tulemusel veninud võid rebenenud, emakas väljub tupest peale loote väljumist ja mära hukub. Lisaks kõhupressile võivad olla põhjused näiteks loote asendi muutusel, lõtvade kudede ja päramiste peetuse tõttu, samas ka emakakaela, tupe või häbeme ulatuslikel rebenditel. Emakarebend5 Mära emaka elastsed ja venivad koed rebenevad. Avaldub siis, kui kasutatakse valesid sünnitusabi meetodeid, tekib ulatuslik verejooks ja mära hukub. Kõhuseina-ja lihaste rebend6 Mära kõhuseina ja lihaste rebendi korral tekib kõhu alla turse, märal on tugevad valud, udarasse ilmub tavaliselt veri. Nad ei taha liikuda, süüa, maha heita. On suur lootus, et sünnib õigeaegne varss
Intelligentsus ja intelligentsuse hindamine Rääkides intellingentsusest ja selle testimisest puudutakse kokku protestiga, et ,,Sa ei saa mõõta IQ", ,,Teie olete rasist", ,,Ei ole kindlat definitsiooni, mis on IQ" ja ,,Intelligentsus on erinev eri maades". Reeglina on kolme tüüpi reaktsiooni, kui küsida IQ-st: ühtele see meeldib (reeglina neile, kellel on kõrge IQ või kes usub, et saaks head tulemust), teised suhtuvad ükskõiksusega (keskmise tulemuse saavutajad) ja kolmandad, kes arvavad, et see on aja raiskamine (jah, õigesti nende IQ oli madal). James Flynn kirjutas: ,,intelligentsuse tulemused ühest põlvkonnast teisse näitavad, et IQ on kõrgelt tundlik keskkondlike faktorite suhtes, k.a. kultuuriliste faktorite suhtes nagu õppimise strateegiad või probleemide lahendamise viisid, mis said alguse koolist, kodust või mujalt". Noorest east peale suhtumine võib muuta meie edukuse taset kindel tu...
14. Kirjelda kõhukinnisusega patsiendi kliinilist pilti. Roojamine on valulik Kõhuvalu Defekatsiooni tagasihoidmine (roojamise vältimine) Esineb rooja retensioon (peetumine) enkopreesiga või ilma Rooja hulk suur, roojamistungi ei teki (roe võib püsida sooles 5-7 päeva) Laps on isutu, kahvatu, võib esineda kõhuvalu. Rooja retensiooni ehk peetuse teke! Häiritud uni imikutel ja väikelastel Vanemaealistel lastel väsimus, loidus, peavalu Tütarlastel võib tekkida uroinfektsioon 15. Millised on kõhukinnisuse ravipõhimõtted ja õendustegevus? Kõhukinnisuse likvideerimine (kasutatakse klistiiri, Mikrolax) rektaalsete suposiitide ja mineraalõlide kasutamine (suu kaudu suurtes kogustes)
Vaktsineerimine Sisukord Sisukord.................................................................................................................................. 2 Sissejuhatus............................................................................................................................ 3 Vaktsineerimise ajalugu.......................................................................................................... 4 Miks on vaktsineerimine vajalik?............................................................................................. 5 Milliste haiguste vastu vaktsineeritakse?................................................................................. 6 Mis haiguste vastu pole veel vaktsiini.................................................................................... 11 ...
" Vale on väita, et selle müüdi tekkimiseks pole mingit loogiliselt seletatavat põhjust. Kombineeritud oraalsed (suukaudselt manustatavad) rasestumisvastased vahendid, iseäranis vanema põlvkonna kõrge östrogeenisisaldusega pillid, põhjustasid mõnedel naistel teataval määral kehakaalu tõusu. Kuid siin on kaks absoluutselt erinevat põhjust, millised tegurid viivad kiirema või aeglasema kehakaalu tõusuni. Kiired kehakaalu muutused saavad toimuda vedeliku ja soolade peetuse näol; mõne lisakiloga võib kaasneda ebameeldiv enesetunne, mida põhjustavad puhitus, jäsemete paistetus, rindade hellus ja raskekaalulisuse tunne. Valed toitumisharjumused ja ebapiisav füüsiline aktiivsus põhjustavad aeglase kaalu suurenemise, mille tulemusena koguneb rasv - toiduga manustatud kalorite hulk - ületab märkimisväärselt põletatud kalorite hulga. Kehakaal ja enesetunne kõiguvad teataval määral kogu menstruaaltsükli vältel, ka siis, kui ei
Võimete variatiivsus. Vaimne alaareng ilmneb 1-3 % populatsioonist. Enamikul vaimse arengu peetusega inimestel on suhteliselt väikesed puudujäägid (kerge alaareng IQ 50-69) ja nad moodustavad 90% alarenenud isikuist. Kuigi nende areng on aeglasem, võivad nad täiskasvanuina tegutseda iseseisvalt ja suudavad pidada töökohta ja luua perekonda. Mõõdukas alaareng (IQ 35-49)- nõuab juhendamist kogu elu Raske ja sügav alaareng- võimetud elus ise hakkama saada. Vaimse arengu peetuse põhjused: 1/3 bioloogiline põhjus, milleks kõige sagedamini Down`i sündroom (mongolism)-1 kromosoom ülearu. Kuidas tuleks õpetada? Peavoolu ideoloogia- arengupeetusega ja normaalsete laste suhtlemine tavalistes klassiruumides parandab alaarenguga laste õppimisvõimalusi, suurendab nende sotsiaalset vastvõetavust ja kergendab integreerumist ühiskonda. Intellektuaalselt andekad (IQ üle 130).moodustavad 2-4 % populatsioonist. 5. MOTIVATSIOON JA EMOTSIOONID
suunab ning kontrollib metakognitsioon. Õppimisega kaasnevas metakognitsioonis eristavad paljud autorid mõtlemist oma teadmiste ja õppimise kui protsessi üle. praktika on näidanud, et õpetajad ei pööra veel piisavalt tähelepanu metakognitiivsete oskuste kujundamisele, kuigi need on edukaks õppimiseks hädavajalikud. Nende oskuste õpetamine aitab kaasa nii madalate kui kõrgete võimetega õpilaste õppimisele. Metak.oskuste õpetamine parandab oluliselt kerge vaimse peetuse ja õpiraskutega õpilaste lugemisoskust. V Kognitiivsete õppimisteooriate rakendused: Õpitu üldistamine ja ülekanne konstruktivistlikud õppimisteooriad ja nende rakendused 1. Üldistamine ja ülekanne õppimisel: õpitu ülekande liigid. Üldistamise eesmärgiks on kindlustada õpitu rakendamine oludes, mis erinevad nendest, milles õppimine algul toimus. Elus toimetulekuks on oluline nii mitmesuguste teadmiste ja oskuste meeldejätmine kui ka võime
teha kunstlikku hingamist, vastsündinutel murtakse ära hambad ja pannakse imema. EMISTE AGRESSIIVSUSE KORRAL tuleks kasutada rahusteid, emainstinkt taastub kiiresti. Võib esineda noortel, esimest korda poegivatel emistel. PÄRAMISED väljuvad emisel tavaliselt 0,5 3 tunni jooksul pärast viimase põrsa sündimist, osa päramisi aga juba mõne põrsa sündimise järel. Päramiste peetust esineb emisel harvemini kui lehmal. Peetuse korral süstitakse oksütotsiini. Tuleb jälgida, et päramised väljuksid sama päeval. POEGIMISTE LÕPPEDES vahetatakse allapanu, puhastatakse emise tagakeha ja udar. PESAKONDADE ÜHTLUSTAMISEKS sobiad kõige paremini samaaegselt (sama päeval) poegiva emise põrsad. Enne uuele emisele allapanemist tuleks lõhna segada, selleks asteada põrsad kõik koos kasti, määrida neid ema uriiniga kokku jm. 32. Põrsaste varajane võõrutamine ( emiste kasutamise efektiivsus, põrsaste
Kuressaare Ametikool Koostanud Sirje Pree 2000/2007 ‗ 2 Sisukord ‗............................................................................................................2 SISUKORD.............................................................................................3 SISSEJUHATUS......................................................................................6 Arengupsühholoogia mõiste......................................................................................8 ARENGU MÕJURID EHK ARENGUFAKTORID.......................................13 ERINEVAD TEOORIAD INIMESE ARENGUST........................................18 Psühhoanalüütikud...................................................................................................21 Erikson.....................................................................................
Veenideȱväheneȱtäitumusȱ Januȱȱ Limaskestadeȱkuivusȱ Nõrkusȱȱ Nahaȱkuivusȱ Seonduvad faktorid Vedelikukoguseȱkiireȱvähenemineȱ RegulatsioonimehhanismideȱpuuȬ dulikkusȱ 186 2. valdkond: toitumine Liigne vedelikukogus (00026) (1982, 1996) 2. valdkond: toitumine 5. klass: vedeliku tarvitamine Definitsioon Isotoonilise vedeliku peetuse suurenemine. Määravad tunnused Kõrvalisedȱhingamiskahinadȱ Kägiveeniȱületäitumusȱ Üldineȱtugevȱturseȱ(anasarka)ȱȱ (jugulaarveeniȱdistensioon)ȱȱ Ärevusȱȱ Kusevähesusȱ(oliguuria)ȱ Lämmastikveresusȱ(asoteemia)ȱȱ RaskeȱhingamispuudulikkusȱlaȬ Vererõhuȱmuutusedȱȱ mamiselȱ(ortopnoe)ȱ