abistamisele. psühholoogiline egoism on sellest kuidas on alaväärtustav kuna inimene pidi inimesed tegelikult käituvad. tunnistama, et mõni teine inimene on tähtsam Eetiline egoism on see kuidas inimesed kui mõni teine indiviid. tegelikult peavad käituma. psühholoogiline eetiline teooria, mis .. põhjendab, et põhjendab teatud omahuvist käiumine arusaamal võin olla moraalne. inimloomust. tuleb teha vahet isekusel ja omahuvil. taunime isekust. väidab, et altruitism Ma käitun ainult ise on inimloomusele enda huvides ja vastane teised võivad teha seda mida nad tahavad. (individuaalne
Filosoofia kodutöö nr. 4 Gregor Johannson 134303IAPB, Reede, 1/3, 12:00 DESCARTES “Arutlus meetodist” 1) Mis on kaine inimaru (mõistus) ja millest tuleb meie arvamuste erinevus? Kuidas saate sellest aru ja esitage lühidalt oma arvamus: mille poolest antud seisukoht on ratsionalistlik. (tekst hõlmab I osa 2 esimest lõiku – lk 127) 2) kuidas Descartes põhjendab vajadust uue meetodi järele; iseloomustage meetodi 4 reeglit koos oma arusaamisega nendest reeglitest (mõelge, kuidas matemaatikas lahendatatkse hulknurga pindala ja võrrelge lahenduse eri etappe 4 reegliga); millised on meetodi üldised eelised (II osa, lk 135 –138) selgitage miks on tegemist deduktiivse meetodiga 3) millistes arvamustes ja miks saab kahelda; esitage lühidalt oma arusaam selle kohta
on hea kõigile olles seotud kogu inimkonnaga, on see ka ühtaegu ängistav, teinud ühe valiku, oleme me ka samaviisi hüljatud ning meid võib saata äng. Eksistentsialism äng. Miks on Sartre arvates moraalne valik võrreldav kunstiteose loomisega? Mõlemad määratlevad meid. Mõlemad peavad end pidevalt taaslooma, kunagi ei saa kindlalt väita, et seda või teist on vaja ette võtta. Sartre väidab, et inimene vastutab selle eest, milline ta on? Millega ta seda põhjendab? Kas tema seisukoht pole ebaõiglane nende inimeste suhtes, kes ei ole objektiivsetel põhjustel edu saavutanud? Tundub, et Sartre'i järgi pole objektiivseid põhjusi olemas, kõik lähtub subjektiivsuse printsiibist. Inimene on tema teod, lootust ei ole, tegutseda tuleb siin ja praegu. Me ei eksisteeri, kui me ei teosta. Sartre väidab, et moraaliteooriad ei varusta meid õigete otsustega. Millega ta seda põhjendab? Kas sama võiks öelda tema enda eksistentsialistliku moraali kohta?
Filosoofia kodutöö nr.2 Gregor Johannson 134303 IAPB, Reede, 1/3, 12:00 KANT Idee üleüldisest ajaloost, november 1784 1) Milline on Kanti arvates filosoofi ülesanne ajaloo üldise käigu käsitlemisel? 2) Miks on oluline juhinduda ajaloo käsitlemisel teleoloogilise loodusõpetuse seisukohalt? 3) Miks saab inimese puhul tema mõistuse tarvitamist nõudvate looduslike eelduste täielik väljaarenemine toimuda ainult soo puhul? 4) Millega Kant põhjendab, et inimese looduslike eelduste välja arenemine on tema enda kätetöö ja teene (toob mõistusliku elukorralduse tervenisti iseenese seest esile)? Kuidas varustatus mõistuse ja sellel põhineva tahtevabadusega teevad inimese puhul ebavajalikuks juhindumise instinktist ja kaasaantud teadmistest? 5) Mis on seltsimatu seltsivus? Milline on antagonismi osa inimeste elus? 6) Mille poolest on kodanliku ühiskonna saavutamine inimese jaoks suurim probleem
inimesed vajavad enda juurde eesmärgitult asju, mida nad ei vaja. Tõeliseid hüvesid tajutakse mõistusega. Samuti peab inimene hoiduma liigsest muretsemisest ammuse pärast ja ammuse üle kurvastamise pärast. Kui on õige, et välised hüved tarka ei masenda, kuidas on siis selliste asjadega nagu „kodumaa sissepiiramine, laste surm ja vanemate orjus“? Seneca vastab LXXIV kirjas intrigeerivalt, et „laste või sõprade kaotus tarka ei masenda“. Kuidas ta seda põhjendab? Kas need põhjendused on õiges? Täpsustage, kas Seneca mõistab hukka igasuguse kaasaelamise ja leina lapse kaotuse puhul? Inimene ei saa ega tohi pahandada enda õnnetuste üle. Ta peab teadma, et kõik halb, mis temaga juhtub, teostab maailma kulgu ja enesemääratlust, et säilitada kõiksust. Seneca teab, et lapse surma puhul ei asendata surnud laps nurjatu lapsega – see toob ainult keha hävingu. Hüve saab kaduda ainult paheks muutudes, mida loodus ei võimalda
valida, kummast kuhjast süüa. 3. Freud kui jäik determinist. Freud pooldas jäika determinismi. Tema arvates suunab inimese valikut alateadvus. Inimene ise ei tea, et temasse on programmeeritud selline ,,diktaator" ja tal tekib vabaduse illusioon. Meie alateadvus on see, kes valib meile sõbrad, paneb paika, kelleks me kunagi saame, millise elukaaslase valime. 4. Kuidas põhjendab indeterminism tahtevabaduse ja vabaduse olemasolu? 1) Igal inimesel on olnud olukordi, kus ta on selgelt tundnud tõelist valikuvõimalust ning vabadust. Nt. Kui mul on vaja teha mõni valik, siis kõigepealt ma mõtlen, millised valikuvõimalused mul üldse on, siis kaaluksin, millised oleksid iga võimaluse head ja vead ning valin selle, mis on mulle kõige kasulikum. Kui ma nii arutlen, siis indeterminismi arvates ei tohiks jääda kellelgi
Retsensioon 20. aprill 2013 Järgnevalt on esitatud retsensioon Tormi Vahari teadustööle ,, 13-16- aastaste noorte liikumine". Teadustöö teema on seotud rahvusvahelise projektiga Comenius ,,Life in Harmony with nature". Teadustöö tegija poolt valitud töö teema on aktuaalne ja selgelt rakenduslik, mida kinnitab rohkete näidete olemasolu. Analüüs on olemas ja põhjendab piisavalt valitud teemat. Töö teoreetiline pool ja praktiline pool on omavahel tasakaalus. On olemas järeldused ja kokkuvõtted. Töös kasutatud metoodika oli test sooritustest, kus õpilastele jagati sammumõõtjad seitsmeks päevaks, et jälgida nende liikumist. Tabelid ja joonised on vormistatud nõuete kohaselt. Kõik tabelid on korralikult pealkirjastatud ja nummerdatud (tabel 1 , jne) ja lahti seletatud. Töös ei olnud tsitaate, kuid olid refereeringud . Leidus ka parafraseeringut
erinevusi ning selgitab erinevuste põhjusi; 25. teab hoovuste tekkepõhjust, liikumise seaduspära ning selgitab hoovuste rolli Maa kliima kujunemisel; 26. selgitab mere kuhjavat ja kulutavat tegevust järsk- ja laugrannikutel; toob näiteid inimtegevuse mõjust rannikutele; 27. teab maailmamere reostumise põhjusi ja analüüsib selle mõju vee-elustikule, inimesele, majandustegevusele ja keskkonnale; põhjendab maailmamere kaitse vajalikkust; 28. analüüsib jõgede äravoolu mõjutavaid tegureid, veedefitsiidi ja üleujutuste võimalikke põhjusi, tagajärgi ning majanduslikku mõju; 29. selgitab põhjavee kujunemist (infiltratsiooni) erinevate tegurite mõjul ja toob näiteid põhjavee alanemise ja reostumise põhjustest ning tagajärgedest; MÕISTED MAA KUI SÜSTEEM. KESKKONNA JA INIMTEGEVUSE VASTASMÕJUD 30
Lottemaa. Kortereid kavatsetakse rajada umbes 1000 ehk uusi elanikke peaks tulema umbes 2500. ,,Võib-olla mõni rumal arendaja tahaks välja pigistada maksimaalseid ruutmeetreid oma maa pealt, aga tänapäeval kehva lahendusega, liiga kokku surutud, liiga kõrged majad ei müü. See päev, kui see valmis saab siis peab olema nii, et ma ise tahaks sinna elama minna," kinnitab Manitski (Alas 2009). Hipodroomi ära kolimist põhjendab Manitski ka hobuste praeguse ruumikitsikusega ja halbade tingimustega: ,,Tänapäeval on igal pool maailmas hobusespordis niisugune arusaam, et hobune vajab rohelist looduslikku ala, kus väljas käia. Hobuste heaolu ja treeningutingimused lihtsalt nõuavad praegusest erinevat, uut keskkonda. Kõik hipodroomid, mis rajati 50 või 100 aastat tagasi mõnes kesklinnas, on linna arengule ette jäänud ja mujale viidud," väidab ta (Tooming 2008).
Inimõiguste piirangud ja sekkumine erasfääri lähtuvad diktatuuri püsimise vajadusest, mitte mingist kandvast ideoloogiast. Autoritaarse diktatuuri jooned on äratuntavad Konstantin Pätsi valitsuse juures 1930. aastatel. Totalitaarne diktatuur Diktaatorlikul võimukasutusel põhinev valitsemisvorm, millega kaasneb range kontroll kodanike mõtteavalduste ja väljendusvõimaluste üle ning sageli toimub inimõiguste rikkumine. Totalitaarne diktatuur on ideoloogiakeskne ja põhjendab end mingisuguse missiooniga (näiteks kommunismi ehitamine, aaria rassi valitsemine). Diktatuur ei ole mitte vahend pöördumiseks normaalse olukorra juurde, vaid tegemist ongi ainuõige ühiskonnakorraldusega. Kandvat ideoloogiat tõlgendab võimuladvik ja ennekõike selle juht. Totalitaarsed reziimid on olnud eranditult agressiivsed ja territoriaalsele laienemisele suunatud.
Teemaarendusel on äärmiselt oluline kriitiliselt mõelda ning eristada olulist ebaolulisest. Hea essee tunnused 1. Sisu vastab pealkirjale ja käsitleb pealkirjas esitatud ainevaldkonnaga liituvaid olulisi asju. 2. Essee näitab, et kirjutaja tunneb ainet, millest ta kirjutab. 3. Sisaldab väiteid ja seisukohti. 4. On objektiivne ja analüütiline, s.t kirjutaja püüab vaadelda asju erinevatelt seisukohtadelt ja ühtlasi põhjendab neid. 5. Selgelt sõnastatud, sobivalt üles ehitatud, sisutihe ja huvitav. 6. Lõpeb kokkuvõttega, kuidas järeldusteni on jõutud. Täname tähelepanu eest! ;)
kvaliteedinõuetest immutuskrundi ja Õppija; kruntvärvi erinevust ning Õpilane on vastanud õigesti kümnest Viimistlevatele küsimusest kaheksale küsimustele pindadele ja põhjendab kruntimise ja materjalidele immutamise vajadust Vastuses on kasutatud õigesti erialast terminoloogiat esitatavad
1. iseseisev lause 2. iseseisev lause 1. Isa kutsub arsti ja vend jookseb apteeki. ning või 2. Isa kutsub arsti, vend jookseb apteeki. 3. Juhata rääkis pikalt, aga teda ei tahetud uskuda. ent kuid 4. Juhata rääkis pikalt : teda ei tahetud uskuda. (seletab, põhjendab eelmist) 5. Juhata rääkis pikalt nii võime lõunavaheajale hilineda. (järelduse eelmisest) 6. Juhata rääkis pikalt ; väljas juba pimenes. (nõrk seos eelmisega) Põimlause Pealause (iseseisev) saab tarvitada üksi 1. ÕPETAJA KIRJUTAS HEA HINDE TIIALE, kes tundis ainet hästi.
Kumb meeskond alustab, selgub loosimise teel. 3) 7 minutit ettevalmistamisaega, mille käigus valmistakse ette küsimused, mis võivad tugevdada nii enda platvormi kui ka nõrgestada teise meeskonna platvormi. 4) Küsimuste küsimine ((4×30 sekundit küsimuste küsimiseks) ja neile vastamine (45 sekundit vastamiseks) 5) 7 minutit ettevalmistamist oma meeskonna lõpukõneks. 6) Lõpukõned (4 x maksimaalselt 1,5 minutit) 7) Ekspertgrupp ehk žürii teeb teatavaks võitja ja põhjendab. KASUTATUD ALLIKAS: Autor/allikas: Uku Visnapuu (http://mitteformaalne.ee/2014/07/24/dispuut/)
Klienti menetluse pikenemise põhjustest ning täiendavast vastamise tähtajast. Kui Kaebuses esitatud väited on põhjendatud, taastab ettevõte viivitamatult Kliendi rikutud õigused või pakub Kliendile muu lahenduse. Aadress: Pärnumaa, Pärnu, Kuke 12, 88325 Telefon: 533 52 304 E-mail: Swedbank:EE822200221035348614 AS Andres Puit Kui Kliendile suunatud vastusega jätab ettevõteKliendi nõude(d) kas osaliselt või täielikult rahuldamata, põhjendab ettevõte Kliendile saadetud vastuses oma otsuseid. Kui Kaebuse menetlemise lõpptulemusena jääb ettevõte Kliendiga eriarvamusele või Kliendiga ei jõuta kompromissini, on Kliendil õigus pöörduda täiendava sõltumatu hinnangu saamiseks või vaidluse lahendamiseks järelevalveasutuste või kohtueelsete institutsioonide poole. Samuti on Kliendil õigus esitada nõue kohtusse. Aadress: Pärnumaa, Pärnu, Kuke 12, 88325 Telefon: 533 52 304
Retsensioon on esitatud (nimi) uurimistöö kohta, mis käsitleb teemat ,,Toitumishäired ja (kool) õpilased". Uurimistöö koosneb ... peatükist, sisaldab sissejuhatust ja kokkuvõtet. Töö esitab ... joonist ja ... tabelit. Kasutatud kirjanduse loetelu sisaldab ... nimetust. Uurimistöö eesmärgiks on välja selgitada toitumishäirete olemus, haigestumis- ning paranemisprotsess, samuti ka kui teadlikud on õpilased toitumishäiretest. Uurimisproblemaatika on küllaltki aktuaalne, seda põhjendab autor ka ise sissejuhatuses, tuues välja selle, et meedia mõju ja ühiskonna normid mõjutavad inimeste mõtlemist ning et haigestunute hulk aina kasvab. Uurimistöös on informatsiooni kogumiseks koostatud küsitlus, milles tahetakse teada saada ala- ja ülekaaluliste õpilaste arvu, õpilaste rahulolu oma kehakaaluga, nende kokkupuuteid toitumishäiretega. Küsitluses osales ... õpilast. Töös esitatud seisukohtadel on praktiline väärtus
Kohustuslik koolivorm on põhjendatud Lugupeetud daamid ja härrad, kallis publikum. Pöördun teie poole kõnega, mis põhjendab kohustuslikku koolivormi kandmist. Enne alustamist palun ma teil mobiiltelefonid välja lülitada või hääletuks sätestada. Koolivormil on palju plusse. Koolivorm on soliidne riietus. Paljud õppeasutused on selle kohustuslikuks teinud, sest see ühendab koolipere ning käib akadeemilise asutuse juurde. Koolivormi kandmine on põhjustanud Tallinna Arte Gümnaasiumis palju vastukaja. Eelkõige on see tingitud sellest, et see võeti vastu alles mõni aasta tagasi. Õpilased olid harjunud riietuma nii nagu tahtsid. Tänapäevaks on see kõik muutunud ning kohustuslikus korras tuleb seda kanda igapäevaselt. See on seadnud piirid eputavatele tibidele ja mitmetele moegurudele. Nad ei saa enam koolis käia nii nagu tahavad, vaid peavad järgima ranget reziimi, sest muidu ähvardatakse ...
.................................................................................................. ............................................................................................................................................... 2 RIIGIEKSAM II OSA. TÖÖ ALLIKATEGA . 2.3. Millega põhjendab Konstantin Päts oma tegevust (allikas B)? (1 p) 1p ............................................................................................................................................... 12 ............................................................................................................................................... ..................................................................................
Al3+ + H2O Al(OH)2+ + H+ Naatriumkarbonaadi pH≈11 Na2CO3 2Na+ + CO32- CO32- + H2O HCO3- + OH- Kaaliumnitraadi pH≈7 Hüdrolüüsi ei toimu, kuna tegu on tugeva aluse ja happe soolaga, mis on tekkinud neutralisatsioonireaktsioonil, mis pole pöörduv. Alumiiniumsulfaadi ja ammooniumkloriidi hüdrolüüsil tekivad H+ ioonid, mis muudavad keskkonna happeliseks. Alumiiniumsulfaat võib mingil määral edasi hüdrolüüsuda, mis põhjendab ka tema madalama pH. Naatriumkarbonaadi puhul tekib hüdrolüüsil hüdroksiidioone, mis põhjustavad aluselise keskkonna. Tugevamini hüdrolüüsuvad kõrge laenguga väikeste mõõtmetega ioonid nt Al 3+. 2. Temperatuuri mõju hüdrolüüsile. Katseklaasi valan ~2 cm3 CH3COONa-lah↔ust ja lisan 2 tilka fenoolftaleiini ja kuumutan kuni keemiseni. Toatemperatuuril on lahus värvusetu, keemistemperatuuril muutub lahus roosakaks. CH3COONa ↔ CH3COOˉ + Na+
maailm, mis koosneb aatomitest ning nende aatomite sees on omakorda täiesti omaette maailm, mis meie jaoks on olematu. Nii on ka näiteks teadmistega iga teadmine lähtub mingisugusest printsiibist ja see omakorda printsiibist jne mingit lõplikku printsiipi ei saagi olla. Inimene on lõpmatusega võrreldes olematus, olematusega võrreldes kõiksus keskpunkt ei millegi ja kõige vahel. · Mida peab Pascal inimese loomuseks? Millega ta seda põhjendab? Esimene harjumus on meie loomus. Kes harjub usuga, jääb sellele truuks ega saa enam lakata põrgut kartmast. Meie loomulikud põhimõttedki on lihtsalt harjumuspärased põhimõtted, mille me oleme omandanud vanematelt. Kui me olene harjunud kasutama mingeid valesid põhjendusi (näiteks loodusnähtuste tõestamisel), siis ei tahagi me õigeid põhjendusi omaks võtta, see ongi meie loomus. On siiski hetki, kus loomus laseb inimesel oma vaistule truuks jääda, vaatamata kõigile
sooritama. Samamoodi pole mõtet ka inimese kiitmisel. 2) nn Buridani eesli näide jäiga determinismi seisukohalt peaks eesel kahe identse heinakuhja vahel nälga surema, sest ta ei suuda valida, kummast kuhjast süüa. 3. Freud kui jäik determinist. S. Freud pooldas jäiga determinismi seisukohti. Tema arvates suunab inimese valikut alateadvus. Inimene ei aima, et temasse on programmeeritud selline ,,diktaator" ja tal tekib vabaduse illusioon. 4. Kuidas põhjendab indeterminism tahtevabaduse ja vabaduse olemasolu? 1) Igal inimesel on olnud selliseid olukodi, milles ta on selgesti tundnud tõelist valikuvõimalust, näiteks kui mul on vaja teha mingi valik, siis kõigepealt ma mõtlen, millised valikuvariandid mul üldse on, siis kaalun, millised on iga võimaluse head ja vead ja siis teen valiku, mis on mulle endale kasulikum. Kui ma niimoodi arutlen, siis ei tohiks kellelgi tekkida kahtlust, et valiku tegin mina. Samuti ei olnud see valik mingite
teistest peajagu kõrgemaks ja suhtuvad vaesematesse inimestesse kui orjadesse. Samuti peegeldub sellest natuke rassismi: mustanahalisi on peetud rojadeks, samuti ka eestlasi, kes varasematel aegadel oli talupoegadena sakste juures orjatööl. See orjus on meil sees ja pole veel kuhugi kadunud, nagu ka Luckyl, kes ei suutnud isanda kandamit maha panna. Arusaamatuks jääb vaid nimi Lucky. Raamatu tagumistel lehekülgedelt on lugeda Becket enda arvamust. Tema põhjendab seda nime sellega, et Luckyl pole enam midagi oodata. Minu meelest on Lucky natuke ironiseeriv nimi: just see, et tal midagi oodata pole, on just õnnetu ju. Ootajate juurde ilmub ka poiss, kes iga päev veenab ootajaid, et ta on esimest korda nedne juures, ent ometi tundub, nagu käiks igakord seesama poiss. Iga eelnev päev on samasugune-kordub. Samuti on ka puu järgmisel päeval lehtedes, kuigi peaks olema järgmine päev
Kui juhataksid arhitektuuribürood, kuidas rakendaksid pöörase äri põhimõtteid? Raamatus on öeldud, et enesemääratlemine on ainus vahend loomaks head elu ja head juhid tekitavad ebakindlust ning esitavad inimestele väljakutseid ükskõik mis alal. Nad ei taotle enda üle kontrolli. Nad lasevad inimesed vabaks, mis ka põhjendab, miks osades kohtades on ära märgitud, et juhte ei võeta nooremaid kui 40 aastat. Kuid siiski, mida aastad edasi, seda nooremaid ning laiema mõtteringiga inimesi meie ärimaailma sukeldub. Mitte, et vanema põlvkonna inimesed ei suudaks enam äri juhtida vaid nad püsivad pigem kindlatel ning juba katsetatud ja kasutatud põhimõtetel, kuna need tunduvad neile lihtsalt turvalised. Mina, kui arhitektuuribüroo juht, kasutaksin kindlasti raamatus ,,Pöörane äri" mainitud põhimõtteid
kõigis meie võimetes. Meie meeled ei taju midagi äärmuslikku, liigne lärm teeb meid kurdiks, liigne valgus pimestab, liigne kaugus ja liigne lähedus takistab meil nägemast, liiga pikk ja liiga lühike jutt jääb meile segaseks, liiga palju tõde vapustab meid...“(lk 44). Ehk siis teiste sõnadega: Pascali arvates toimivad inimese kõik meeled kõige paremini siis, kui on antud keskmine variant tajutavast. Mida peab Pascal inimese loomuseks? Millega ta seda põhjendab? Pascal peab inimese loomuseks esimest harjumust nii nagu harjumus on teine loomus . Pascal ütleb, et meie loomulikud põhimõtted on lihtsalt harjumuspärased põhimõtted ning lapsed on omandanud need oma vanemate harjumustest nagu loomad omandavad jahipidamisoskuse (lk 62). Fragmendis 100 ütleb Pascal, et inimesed muud ei tee, kui petavad üksteist. Mida ta sellega silmas peab? Pascal peab üksteise petmise all silmas seda, et inimesed pidevalt valetavad üksteisele, et mitte
Mis on arvustus? Arvustus on teost või sündmust analüüsiv ja hindav kindla ülesehitusega korrektselt sõnastatud tekst, milles kirjutaja tutvustab arvustatavat objekti, teenust või kohta ja põhjendab oma arvamust. Milline teema valida? Teema valik on arvustuse kirjutamisel üks olulisemaid aspekte. Arvustatavaks teemaks vali midagi, mille suhtes oled kirglik ja mis tekitab sinus entusiasmi ning püüa see ära siduda sellega, mida tahad saavutada. Kui sa tunned, et lihtsalt pisikesest tootekirjeldusest ja analüüsist ei piisa, alusta eksperimenteerimisega. Väga lihne on tootele arvustuse kirjutamine, sest seda saab teha läbi eksperimendi, mis peaks tõestama toote headust. Näiteks USAs
muid eluvaldkondi vähe. Autoritaarne diktatuur ei sea eesmärgiks uue ühiskonna rajamist ja uue inimese kasvatamist, vaid tugineb rahvuslikule ühtsusele ja konservatiivsetele väärtustele. Inimõiguste piirangud ja sekkumine erasfääri lähtuvad diktatuuri püsimise vajadusest, mitte mingist kandvast ideoloogiast. Autoritaarse diktatuuri jooned on äratuntavad Konstantin Pätsi valitsuse juures 1930. aastatel. Totalitaarne diktatuur on ideoloogiakeskne ja põhjendab end mingisuguse missiooniga. Diktatuur ei ole mitte vahend pöördumiseks normaalse olukorra juurde, vaid tegemist ongi ainuõige ühiskonnakorraldusega. See tähendab, et ühiskonna elu ja majandus on reeglitele allutatud. Kui hakata võrdlema demokraatiat ja diktatuuri, siis leiame palju erinevusi. Demokraatlikus riigis kehtib võimude lahususe põhimõte, rahvas on iseseisev ning riigivõim kuulub rahvale. Diktatuuris on aga kõik
Ladina juriidiline terminoloogia 19.12. seminari kodutöö 1) Tõlkida tekstist 20 (lk 30) laused 1-6, 8, 9, 12, 13 (gerundium), 15-18, 20 (gerundivum). Gerundiumi ja gerundiivi kohta lähemalt lk 127. 2) Lugeda läbi ja võtta loengusse kaasa Cicero teksti „Esimene kõne Catilina vastu“ eestikeelne tõlge (ÕIS-s väljas). Teksti põhjal esitada kirjalikult (üksi või kahe peale, max 0,5 lk): mis on kõne eesmärk ja autori taotlus; millega ta oma eesmärki põhjendab? milliste märksõnadega kirjeldatakse Catilinat? milline on Cicero ise selle kõne taustal? tekst 20 lk30 1. Ius disponendi. Ius possidendi. Ius utendi. – (omandiõiguse peamised elemendid) õigus asja käsutada; õigus asja vallata; õigus asja kasutada 2. Culpa in custodiendo. Culpa in eligendo. –Hooletusjärelvalve; (Süü, mis seisneb isiku hooletuses või ettevaatamatuses oma kohustuse täitmisel); hooletus (abiliste) väljavalimisel. 3. Culpa in faciendo
sõnu “vahest, mõnikord, jne”. 3. Autor kirjutab, et sünniaeg siiski korreleerub osaliselt teatud isiksuseomadustega. Kuidas erinevad autori käsitletud püüded seda asjaolu seletada sellest, kuidas on püütud seda nähtust seletada horoskoopide kaudu? Põhiline erinevus seisneb selles, millel põhinevad need väited. Autori kirjutatu põhineb siiski uuringutel ning sellel on ka teaduslik taust, horoskoopidest seda arvata ei saa. Samuti põhjendab autori käsitletud hüpoteesid eelkõige inimese arengut ning välistegurite mõju loote arengule (kui tal pole veel isiksustki, seega horoskoopidest rääkida ei saagi). Horoskoopide puhul on aga tegemist puhtalt psühholoogilise mõjutatavusega, mida on kokku pannud üsna ükskõik kes. Kuna horoskoopidel puudub reaalne teaduslik taust, ei saa seda ka mitte milelgagi seostada. Autor ise on kuulnud ka ühte juttu, kuid ei saa väita
Kontrolltöö: jäik determinism, indeterminism, nõrk determinism. 1. Kuidas põhjendab jäik determinism, et inimesel ei saa olla mingit vabadust ja tahtevabadust? Jäik determinism on seisukoht, mis väidab, et mingit vabadust ja tahtevabadust pole olemas, sest iga sündmus on teatud tingimustega üheselt määratletud. Sellel seisukohal olevate filosoofide arvates, isegi kui meil on võimalus valida mitme käitumisalternatiivi vahel, ei ole see tegelikult meie valik, sest meie tahtmised on määratud geenide, kasvatuse, hariduse, reklaami, hetkevajaduste jne poolt
Keskseteks väärtusteks on vabadus ja võrdsus. Domineerib ihalev hingejagu. Kerkivad esile rahva juhid ehk demagoogid. · Kui üks demagoogidest kehtestab ainuisikuvõimu, tekib türannia. Türanni hinges domineerib täielikult ihalev hingejagu. Ta ei kontrolli oma ihasid. 3. Platoni poliitiline õpetus. Platoni poliitilise õpetuse aluspõhimõtteks on tees, et inimeste loomu- ja sünnipärane võimete erinevus põhjendab nende õiguslik-poliitilist ebavõrdsust. Hariduskäik jaguneb kolme etappi: 1) kuni 20. aastani- kunst, sport, muusika. Inimene ei tea veel, kes ta on. 2) 20 kuni 30. aastani- õpetuse aluseks on matemaatika, loodusteadused. Meeltega tajutav maailm. 3) 30 kuni 35.aastani- õpetuse sisuks on filosoofia. Peale 35. aastat tuleb praktika ja reaalne töö riigi institutsioonides. Peale 50. aastat minnakse kas valitsejate klassi või sõjalisadministratiivsessa klassi. Eesmärgiks on et
viljakaks 2. Milline on aarjalaste vallutuse tähtsus India tsivilisatsiooni ja kultuuri järjepidavuse seisukohalt? Aarjalastest said tänapäeva hindude esivanemad. Nende kõneldud keelest arenes hiljem India klassikaliseks kirjakeeleks saanud sanskriti keel, samuti tänapäeva India arvukad keeled, mida sageli nimetatakse kokku hindi keelteks. 3. Iseloomustage India ühiskonnakorraldust. a)Kuidas kajastub kastikorras aarjalaste domineerimine? b)Kuidas põhjendab religioon kastikorra vajalikkust? c)Kuivõrd olid erinevate kastide liikmed kaasatud riigi valitsemisse? a) Need inimesed, kes ei olnud aarjalased, ei kuulunud ühtegi seisusesse vaid moodustasid üldse eraldi grupi- nn puutumatute grupi. b) Ühe ,,Rigveda" hümni järgi tekkisid varnad siis, kui maailma loomisel ohverdati ürgjumal Purusa: jumala suust loodi braahmanid, kätest ksatrijad, puusadest vaisjad ning jalalabadest suudrad.
süsteem on egalitaarse ühiskonna tüüp, kus ei ole eraomandit ega sotsiaalseid klasse, riiki ega perekonda. Kommunismis on kõik varad ja tootmisvahendid ühiskondlikus omandis ja kõik inimesed on võrdsed nii sotsiaalselt kui majanduslikult. Kuulsaim kommunistliku ühiskonna põhimõte on: Igaühelt vastavalt tema võimalustele ja igaühele vastavalt tema vajadustele. Kommunism kui ideoloogia või teooria on vaadete, seisukohtade, ideede süsteem või maailmavaade, mis toetab ja põhjendab kommunistiku ühiskonnakorralduse loomist ning arendab selle loomise ideid. 1940. aastal okupeeris NSV Liit Eesti Vabariigi, nad tahtsid näidata, et nad on head inimesed ja neid tasub usaldada, Nad andsid vaestele inimestele maad ja nad saidki poolehoidu. 1941.- 1944. aastani toimus Saksamaa okupatsioon ja peale seda tulid venelased tagasi. Teine okupatsioon toimus 1944.-1991 aastani. Alles teise okupatsiooni ajal nägid inimesed, mida NSV Liit tegelikult soovib
Mõisted Arengupsühholoogia -uurib, kuidas inimesed oma elu jooksul kasvavad, arenevad ja muutuvad. biheiviorism -20. saj. esimese poole psühholoogia suund, mis põhjendab inimeste ja loomade käitumist välismaailmast saadavate ärritustega, käitumispsühholoogia. Biopsühholoogia- seletab käitumist kui ajus toimuvate keemiliste ja bioloogiliste protsesside tulemust. Dilemma- vajadus valida kahe enam-vähem võrdsena näiva võimaluse vahel Eetikakoodeks – nõuab, et patsientidele/klientidele ja katseisikutele oleks tagatud neisse puutuva info salastatus( vabatahtlik)katsed ei tohi inimesi kahjustada Eksperiment- teaduslik katse.
Otsustaja teatab arendaja kulul programmi avalikust väljapanekust ning arutelust avalikkust. Arutelul esitatakse avalikkuse poolt küsimusi, ettepanekuid, vastuväiteid. 6. KMH programmi avaliku väljapaneku ja arutelu tulemuste arvestamine. Kõik küsimused, ettepanekud ja vastuväited edastatakse arendajale. Ekspert teeb nende alusel programmis vajalikud parandused ja täiendused, vastab küsimustele, selgitab ja põhjendab. 7. KMH programmi heakskiitmine ja heakskiitmata jätmine. Arendaja esitab pärast KMH programmi avalikku arutelu programmi, koos ettepanekute ja pretensioonidega KMH järelvalvajale heakskiitmiseks. Järelvalvaja teeb otsuse KMH programmi heakskiitmisest või heakskiitmata jätmisest 30 päeva jooksul. KMH järelvalvaja teatab KMH programmi heakskiitmisest menetlusosalistele ning arendaja kulul ka väljaandes Ametlikud Teadaanded. 8. KMH aruande koostamine
pimestab meid nin liigne kaugus ja liigne lähedus takistab meid nägemast. Meile on kättesaamatu nii kindel teadmine kui ka täielik teadmatus, sest me asume nende äärmuste keskmes. 2. Mida peab Pascal inimese loomuseks? Millega ta seda põhjendab? Pascali sõnul on loomus inimese esimene harjumus ning harjumus on inimese teine loomus. Inimese loomus on harjumus. Inimesed võtavad loomulikke põhimõtteid üle oma isaldelt ja emadelt, kelle põhimõtted on harjumuspärased. Pascal põhjendab seda sellega, et kogemused näitavad, et teistsugused harjumused kujundavad meis teistsugused loomulikud põhimõtted. Vahel juhtub aga nii, et võidab loomus ning loomus laseb inimesel oma vaistule truuks jääda, olenemata kõigist harjumustest. 3. Fragmendis 100 ütleb Pascal, et inimesed muud ei teegi kui petavad üksteist. Mida ta sellega silmas peab? Pascal mõtleb sellega, et inimesed varjavad oma vigu iseenda ning teiste eest, sest inimene ei talu seda, kui tema vigu märgatakse.
Nabokov ,,Lolita" Humbert Novelli tegevus leiab aset 1950-l aastatel. Humbert, 40, on Euroopast pärit õpetaja, kes saabub USA-sse, et leida tööd. Humbert, olles oma murdeeas, oli armunud ühte tüdrukusse, kes ootamatult oma haiguse tõttu suri. See põhjendab Humberti kiindumust 10-14 aastaste tüdrukute vastu, tüdruku kaotuse valu ning lõpuni viimata suhe olid jätnud mehe südamesse koha ainult noorematele näitsikutele. Humbert kohtub Lolitaga, kui ta omale elamispinda otsib. Ta armub temasse esimesest silmapilgust, kõrvutades teda oma tollase lapsepõlvearmastusega. Humbert otsustab abielluda Lolita emaga, kui viimane Humbertile ultimaatumi seab. Humbert allub täielikult oma pahelistele tunnetele ning muutub üsna pea armukadedaks.
hoolikalt läbimõeldud. Teiseks tuleb jagada uutitav võimalikult paljudesse osadesse ning seejärel uurida neid lihtsaimast raskemateni. Viimaseks tuleb koostada selge ülevaade veendumaks, et mida ei jäänud vahele. Seega näeme, et tegu on deduktiivse meetodiga, kuna algul me tegeleme üldiselt asjaga jaotades ta teatud osadeks, ja seejärel tegeleme üksikasjalikult nende osadega. 3. Descartes põhjendab seda, et ma olen esiteks sellega, et kui me julgeme millegis kahelda, tõestab meie endi olemasolu ja teiseks kui ma mõtlen, järelikult ma olen. 4. Inimese olemuseks on hing, mitte keha, kuna kogu meie substantsi olemus seisneb mõtlemises. 5. Kuna inimene ise ei ole täiuslik, siis ei saa Descartese arvates olla täiusliku idee allikaks inimene ise, vaid selleks peab olema mingi täiuslikuma loomuse poolt. Samuti kuna me ei
külatordid. Samas: Tordid ja tordimeistrid Ülesanne 2 Enamik Anneli Ammase artikleid on kirjeldatud väga lühidalt, mitte pikkem kui ühe lausega. Nad sisaldavad ainult sündmuse nimi, millest on räägitud artiklis ja mõnikord ka selle ürituse ajaloost. Mitmetel on märgitud ka inimesed, kelle arvamust kasutati artiklis. Ammas, Anneli. Kõuts laenas kaitseväelt ekskavaatori. // Eesti Päevaleht. - (2006 / Sep / 20), lk. 5 ANNOTATSIOON: Viitseadmiral Tarmo Kõuts põhjendab kaitseväe ekskavaatori laenamist. Arvamus kaitseminister Jürgen Ligilt MÄRKSÕNAD: Eesti / kaitseväe juhataja / kaitseministrid / tehnika / eeskirjad / suhted Minu arvatest, see annotatsioon väga selgelt kirjeldab, millest on jutu artiklis. On märgitud koht, sündmuse erilisus ja lühike kirjeldus, mis siin toimub. Seda piisab üldiseks teadmiseks. Ammas, Anneli. Suur juubeliparaad annab aimu Eesti kaitsevõimest. // Eesti Päevaleht. - (2008 / Feb / 20), lk. 4
kasutamine, umbes samal ajal hakkasid keelud jõustuma ka mujal. Aastaks 2001 võeti vastu Stochkolmi konventsioon püsivate orgaaniliste saasteainete kohta, kus DDT on nimetatud otsustavat kasutamise piiramist nõudva ainena, oli see enamikus maailma maades juba keelatud. 2. Artikli autor on seisukohal, et kõik keskkonnaprobleemid ei ole tingitud rahvastiku juurdekasvust. Leia tekstist 2 näidet, millega ta seda põhjendab. On mõttetu vaielda, kas üks või teine erakordne ilmastikunähtus üksiksündmusena on konkreetselt seotud inimese mõjuga kliimale. Selge see, et kasvuhoonegaaside aurust atmosfääri laskmisest tingitud kliimamuutus suurendab ilmastikuga seotud riske. Aga ka märksa kohalikumad hädad, mis on tingitud meie arulagedast ringikäimisest oma elukeskkonnaga, mõjutavad meid Eestis tuntavalt, olgu selleks linnaõhu saastumine või karstialadel vee reostumine. Ning nendes hädades pole
terminid kommunistliku partei võimu all olevate riikide ja neis valitseva korra kohta. Nendes riikides eelistati selle asemel kasutada väljendeid "sotsialism" ja "sotsialistlik riik", sest vastavalt teooriale pidi sotsialism olema alles üleminekuaste kommunismile. 4 Kommunistlik ideoloogia Kommunism kui ideoloogia või teooria on vaadete, seisukohtade, ideede süsteem või maailmavaade, mis toetab ja põhjendab kommunistiku ühiskonnakorralduse loomist ning arendab selle loomise ideid. Kommunist on inimene, kes toetab kommunismi ideoloogiat. Selles tähenduses kasutas seda mõistet näiteks Lenin, rõhutades "kommunismi õppimise" vajadust. 5 Kommunistlik liikumine Kommunism kui poliitiline liikumine on osa laiemast, sotsialistlikust liikumisest. Selles tähenduses kasutas seda mõistet näiteks Lenin oma teoses
Ilu puhul antakse hinnanguid naistele keskmiseks hinnates, meeste puhul hinnatakse neid kauniteks. Sots taju mõj 3 elementi 1. tajuja – halo efekt (tekib inimeste põhiomaduste üldistamisel, see saab olla pos või neg. ) teiste tajumine põhineb võtmeomadustel, mida arvame neil olevat nt 1)soe v külm inimene. 2)Me võime inimesele ka omistada teiste inimeste omadusi. 3)Sotsiaalsus vastavuses eemale tõmbumisega. Halo efekti põhjendab keskmise arvutamise mudel, mitte liitmismudel. – atributsiooni e põhjuste omastamine. Teise inimese käitumise ja motiivide subjektiivne interpreteerimine. Nt prillikandjad ja ilma prillideta in. kaasaluse atributsiooniks nim sündmuste, iseenda ja teiste käitum põhjuste seletamist. – iseenda käitumist, eriti ebaõnnestumisi, kaldutakse situatioonist tingitud teguritega. – teiste ebaõnnestumist
või haigust. Vee eest pidi allikaile ohverdama. Ennustamine ja maagia on säilnud tänapäevani. Ennustamist tegelevad ennustajad, kõige sagedamini on kaartide abil. Maagiaga tegeletakse tunduvalt vähem kui varem, seda teevad nõiad. Usk oli küll muinasajal palju tähtsamal kohal, kui praegu, aga siiski pole see kuhugi kadunud. Tolle ja nüüdisaja uskumuste erinevust põhjendab see, et muinasajal olid inimesed vähem arenenud, kui praegused inimesed. Muinasaja inimesed olid väga seotud loodusega. Lähtudes esivanemate seisukohast austati loodust, rikkudes ja kahjustades võis see talle vastata samaga ja tuua karistuse või kättemaksu. Samuti oli loodus inimestele elukeskkonnaks, kus nad said kõik eluks vajaliku ning sellepärast
Põhjendage. Keskaegne maailmapilt, mille keskmeks oli jumal, asendus inimesekeskse maailmapildiga. Hakati väärtustama inimmõistust ja arengut inimvõimete kaudu. 2. Kuidas mõjutas Vestfaali rahu Saksamaa poliitilist korraldust? Saksa vürstid said õiguse pidada sõjaväge ja sõlmida välislepinguid. Festvaali rahuga jaotus maa ligi 300-ks riigiks. Keisri võim piirdus vaid Habsburgide pärusvaldusetega. 3. Millega põhjendab Katariina II isevalitsuse vajalikkust Venemaa jaoks? Mida arvate ise? Katariina II leidis et venemaa on nii suur, et igasugune võimu jagamine muudab valitsemise liiga aeglaseks. 4. Iseloomustage võimukorraldust Türgi alistatud kristlikel aladel. Alad allutati otseselt keskvõimule või siis jäid türgist vasallsõltuvusse. Maksuna nõuti pearaha, millest olid vabastatud moslemid, seepärast ei avaldatud ka
Tartu Tervishoiu Kõrgkool Õe õppekava PSÜHHOAKTIIVSE AINE KASUTAMISEST TINGITUD PSÜHHOOTILINE HÄIRE Tartu 2009 Situatsioon 31-aastane meespatsient tunnistab, et on viimase aasta jooksul iganädalaselt amfetamiini kasutanud. Mõnikord on kasutanud ka ecstasyt ja kokaiini. Amfetamiini kasutamist põhjendab ta energia ja uudsete ideede saamise vajadusega erialase töö jaoks. Patsient töötab turundusspetsialistina. Vestluse ajal on patsient rahutu, ei suuda keskenduda, jääb aeg-ajalt kuulatama ja kiikab iga natukese aja tagant aknast välja. On veendumusel, et teda võidakse konkurentide poolt tappa. Väidab, et nägi teda tappa soovivaid meesterahvaid ka osakonda saabudes. Käesoleval hetkel arvab ta neid viibivat haigla kõrval asuvas pargis. Arutlus
Oleme kurvad, siiski ei kaota lootust. Üldlaiendid järelikult, seega, muidu, sellepärast, niisiis jt. Nende ees kasutame alati koma. Nt. Hingame, järelikult oleme. Tõnule maitses jäätis, seega ostis ta poest alati kaks tükki korraga. Kuula hoolega, muidu saad kahe! Ilma sidesõnata lausete ühendamiseks kasutatakse koma. o Nt. Marju töötab, Tõnu joob. Kui järglause seletab, täpsustab või põhjendab, kasutatakse koolonit. o Nt. Marju imestas: Tõnu jälle purjutas. Juta nuttis: kogu tema raha oli kadunud. Kui järgnev lauseosa järeldub eelmisest, siis kasutatakse mõttekriipsu. o Nt. Tõnu läks hommikul poodi - enne õhtut teda kodus ei näe. NB! Kui sidesõnad aga, ent, vaid rõhutavad, siis nende ees koma ei kasutata. Nt. Ehkki poes oli vaid üks kassa, ei pidanud järjekorras seisma. Küll selle Tõnuga oli aga alles tegemist!
tegelikult silmas peetakse, mis on maailmavaade? Kuidas maailmavaade kujuneb ning millest see sõltub? Nüüdisajal, kus kõik on pidevas muutumises, on väga keeruline üheselt defineerida mõistet „maailmavaade“. Minu arvates on maailmavaade viis, kuidas inimene ümbritsevat maailma tunnetab ja mõtestab. See aga koosneb mitmetest aspektidest, nagu mis on indiviidi jaoks elu kõrgeim väärtus, mis defineerib edu ning kuidas ta põhjendab sündmusi, mille toimumise tõenäosus on väike. See mitmetele aspektidele toetumine on viinud meid sinna, et erinevaid maailmavaateid on mitmekümneid, sõna tõlgendatakse vastavalt kontekstile. Seega on meil olemas tarbimisühiskonnale omaselt materialistlik maailmavaade, aga ka poliitikast tulenevad kommunistlik ja demokraatlik maailmavaade, kindlasti ei puudu ka usust tulenevad vaated, nagu kristlik ja ateistlik maailmavaade. Erinevaid maailmavaateid on igaks eluvaldkonnaks,
,,Miks ma kristlane ei ole" Bertrand Russell Põhiidee: Kuna levima hakkas dissidentlus ja sellega ka ideed, kuidas jumala olemasolu ümber lükata, mõtles katoliku kirik välja tõestused, kuidas sellele lõpp teha. Bertrand Russell võtab neist mõningad selles teoses ette ja tõestab ka nende mittekehtivuse. Lisaks toob ta veel välja ka muid probleeme ja vastuolusid, mis selles õpetuses leidub ning põhjendab, miks ta kristlane ei ole. Põhipunktid: 1. Kristlased väidavad, et kõigel, mida me näeme, peab olema põhjus ja kui minna mööda põhjuste ahelat aina edasi, jõuame algpõhjuseni, milleks on Jumal. Algpõhjuse argument on alusetu, sest kõigel eksisteerival peab olema põhjus, ka Jumalal. See arvamus, et kõigel peab olema algus, tuleb tegelikult meie kujutlusvõime viletsusest. 2
Teismeline neiu – tugev, kuid kergesti purunev ,,Kirjaklambritest vöö’’ Mare Sabolotny Kirjastus Tänapäev Ilmumisaasta 2007 ,,Kirjaklambritest vöö’’ on saavutanud Eesti Lastekirjanduse Keskuse ja kirjastuse Tänapäev 2006. aasta noorsooromaanivõistlusel teise koha. Aastal 2010 tegi VAT Teater sellest ka samanimelise lavastuse. Pealkirja valikut põhjendab autor järgmiselt: ,,Tegin ükskord kirjaklambritest keti ning näppisin seda, kuni kett katki läks. Siis seostasin selle peategelase Kati isiksusega, mis on samamoodi tükikestest kokku vormitud. Tundub tugev, aga samas võib nii kergesti laguneda.’’ Sabolotny kirjutas oma debüütteose ,,Kirjaklambritest vöö’’ lõpuni kõigest 15- aastaselt. Seetõttu tundub romaan mulle kohati kohmakas, võiks isegi öelda, et rutakalt kirjutatud
organiseeritud süstemaatilisel viisil ja juhivad inimeste või nende gruppide poliitilist tegutsemist. Ideoloogiad on filosoofilise või propagandistliku suunaga. 8. Fašism - 1920.1940. aastatel Itaalias tekkinud poliitiline liikumine, mida juhtis duce (juht) 9. Kommunism- „Kommunism" kui termin võib tähendada kas: 1) Teatud sotsiaalset ja majanduslikku ühiskonnakorraldust; 2) Ideoloogiat või teooriat, mis toetab, põhjendab ja arendab selle ühiskonna loomise ideed; 3) Poliitilist liikumist või režiimi, mis soovib seda ühiskonnakorraldust rakendada; 4)Kommunismi pooldajat või kommunismi pooldava partei liiget nimetatakse kommunistiks. 10. Natsionaalsotsialism - rahvussotsialism, NSDAP ideoloogia, mida iseloomustas natsionalismi, rassismi ja sotsialismi ühendamine. Natsionaalsotsialismi põhiseisukohad olid: · saksa rahvas on ajalooliselt ja vaimselt üle kõigist teistest
Ülemkogul viibiva peaministri Taavi Rõivase naasemist. Samal ajal valmistab Keskerakond fraktsiooni esimehe Kadri Simsoni initsiatiivil ette juba Ligi umbusaldushääletust. 26. oktoobril 2014 astub Jürgen Ligi peale peaministriga kohtumist rahandusministri kohalt tagasi. Ehkki Rõivas rõhutab, et tegu on Ligi isikliku otsusega, väljendavad rahandusministri sõnad ja näoilme kõike muud kui vabatahtlikkust. Kuigi sotsiaaldemokraadid pole rahandusministri tagasiastumist otseselt nõudnud, põhjendab Rõivas ministrivahetust siiski valitsuse kooshoidmise vajadusega. Milliseid eetilisi probleeme saab selle juhtumi puhul välja tuua? Rahandusminister ei tunnetanud enda ametipostitsioonist lähtuvalt seda, et oma sõnu tuleb valida ning ei mõelnud avalikku suhtluskanalisse kirjutades sellele, et ta peaks ühiskonnas eeskujuks olema. Rahandusminister tõi kaudselt välja konflikti meie vs teised, eriti