Netikett (Network etiquette) Netikett on lühend sõnadest Internet ja etikett ja seega tähendab interneti käitumisjuhiseid. Tegemist on võrguetikettiga ehk võrgusuhtluses järgitav aktsepteeritava käitumise reeglistikuga. Võrgu etikett kästileb arvutivõrgus käitumise juhendeid ja reegleid, mis on võrgus aja jooksul välja kujunenud. Austamaks teisi interneti kasutajaid tuleks arvutikasutajatel kinni pidada reeglitest. Kirja on pandud 10 nii-öelda käitumisreeglit või käsku igale kasutajale, milleks on: *Sina ei tohi kasutada arvutit teise inimese haavamiseks. *Sa ei tohi ennast vahele segada teise inimese arvutitöösse. *Sa ei tohi ringi nuuskida teise inimese failides. *Sa ei tohi arvutit kasutada varastamiseks. *Sa ei tohi arvutit kasutada vale tõendusmaterjali loomiseks. *Sa ei tohi kopeerida tarkvara, mille eest sa pole maksnud. *Sa ei tohi kasutada teiste inimeste arvutiressursse ilma vastava loata. *Sa ei tohi omastada teiste inimeste ...
Netikett Netikett on lühend sõnadest Internet ja etikett, seega netikett tähendab Interneti käitumisjuhiseid. Nagu Internet ise, muutub ka netikett kiiresti, kuid selle aluseks on ikkagi Kuldreegel ("Ära tee teistele seda, mida sa ei taha, et sinule tehtaks!). Vajadus netiketi järgi ilmneb eelkõige e-posti, uudisgruppide ja jututubade puhul. Netikett ei ole küll kusagil üheselt formuleeritud, kuid mõningane internetiteenuste kasutamine peaks üsna kiiresti asjast ettekujutuse andma. Kui netiketti rikub kogenematu algaja, pole asi hull, kuid süstemaatiline tegelemine selliste asjadega nagu rämpsposti laialisaatmine (spam) ja sõim (flaming) on kahtlemata rasked netiketi rikkumised. "Tihti tundub, et paljud tegutsevad internetis silmad ja kõrvad kinni ning suu lahti, solvates ja häirides teisi inimesi
docstxt/132543004399401.txt
Roman Tukmatsov G2KT I kursus Netikett Tänapäeval suhtlevad väga paljud inimeset just läbi interneti. Nii nagu päriselus, nii on ka interneti keskkonnas olemas omad reeglid. Neid reegleid on väga palju, mis jagunevad veel mitmeks alagrupiks suhtlustarkvara (MSN, Skype, Facebook jt.), listid ja uudisgrupid ja e- posti reeglid. Netikett on kogum 10 lihtsast reeglist, mida tasub järgida võrgusuhtluses, et vältida konflikte ja tagada internetis suhtlemisel sõbralik õhkkond. Tähtsam reegel on see, et tuleb meeles
Netikett Triine-Ly Teor Audru Kool 6. a klass Sissejuhatus Netikett on võrgu etikett. Seal on kirjutamata reeglid, sa tead neid peast ja ei pea neid kuskilt maha lugema. Sõna "netikett" tuleb väljendist "Net etiquette" ja käsitleb arvutivõrgus käitumise juhiseid. Iga Interneti kasutaja peaks nendest reeglitest kinni pidama. 5 tähtsamat reeglit Sa ei tohi kasutada arvutit teise inimese haavamiseks! Sa ei tohi ennast vahele segada teise inimese arvutitöösse. Sa ei tohi nuhkida teise inimese failides. Sa ei tohi arvutit kasutada varastamiseks. Sa ei tohi arvutit kasutada vale tõendusmaterjali loomiseks. Veel reegleid...
docstxt/133586267199401.txt
magnetsalvestuse kombinatsiooni kasutav andmekandja; · Magnetlintseadmed andmekandjaks on magnetlint, mahutavad küll palju infot (gigabaitides), kuid aegluse tõttu sobivad vaid varukoopiate tegemiseks. Levinuimad on DAT-kassetid (digital audio tapecassette) digitaal-helilint pangakaardi suuruses kestas, mahutab kuni 8 GB andmeid; · Zip-kettad 100 MB ja 200 MB disketid, mida loeb Zip-seade (Iomega ZIP-drive). Käitumine võrgus Aivar Luist NETIKETT · Käitumisreeglite kogumik, ehk kuidas käituda võrgus nii, et kellegagi pahuksisse ei sattuks · Sõna tuleb väljendist "Net etiquette" e. võrgu etikett ja käsitleb arvutivõrgus käitumise juhiseid. Aja jooksul Võrgus välja kujunenud terve hulk reegleid. Iga Interneti kasutaja peaks nendest reeglitest kinni pidama - sellega austate Te teisi Interneti kasutajaid. Üldised reeglid · Sina ei tohi kasutada arvutit teise inimese haavamiseks.
Netikett 1) Kirjutise lõppu lissa oma täisnimi ja e-posti aadress 2) Võrgus võrdub suurte tähtedega kirjutamine karjumisega 3) Säilita viisakas toon ja ole salliv mis ka ei juhtuks 4) Pikki tekste tuleks liigendada – kasuta näiteks tühje ridu lõikude eraldajana 5) Kirjuta alati e-maili subject-reale kirja teema 6) Ära kopeeri tarkvara, mille eest sa pole maksnud 7) Enne kirja saatmist loe see kindlasti üle ja mõtle kõik veelkord läbi 8) Võõrale inimesele kirjutades ära ole liiga familiaarne 9) Ametlikes e-mailides hoidu emotikonide Ja lühindite kasutamisest. 10) Tekstifaile saates teisalda need alati pdf-failiks. 11) Ära jaga avalikult oma andmeid 12) Igasugustelt suvalistelt saitidelt ei tasu kaupu tellida 13) Arvesta, et alati ei pruugi internetis teine inimene olla see, kellena ta ennast esitleb 14) Ära saada edasi võrgus levivaid ahelkirju – need on kasutud ja ummistavad ...
Üksikisiku käitumist ühiskonnas juhivad käitumisreeglid, mis oma suuremas osas on küll "kirjutamata reeglid". Elektroonne keskkond on mitmeti erinev tavalisest ja siin tuleb täita teatud reegleid, et teistele seda keskkonda mitte talumatuks muuta. Võrgus on aja jooksul välja kujunenud terve hulk reegleid, millest iga interneti kasutaja peaks kinni pidama - sellega austate te teisi kasutajaid. Netikett on lühend sõnadest Internet ja etikett, seega netikett tähendab Interneti käitumisjuhiseid. Nagu Internet ise, muutub ka netikett kiiresti, kuid selle aluseks on ikkagi Kuldreegel ("Ära tee teistele seda, mida sa ei taha, et sinule tehtaks!). Vajadus netiketi järgi ilmneb eelkõige e-posti, uudisgruppide ja jututubade puhul. Netikett ei ole küll kusagil üheselt formuleeritud, kuid mõningane internetiteenuste kasutamine peaks üsna kiiresti asjast ettekujutuse andma. Kui netiketti rikub kogenematu algaja, pole asi hull, kuid süstemaatiline
kool Netikett Kodune ülesanne nimi 10. klass Loo 2008 Netikett Netikett (ingl. k. Net etiquette e. netiquette) on kogum vaikimisi välja kujunenud reegleid, mida on soovitav järgida arvutivõrgu vahendusel suheldes. Kui tavaliselt aitavad kaasvestlejaid mõista intonatsioon, kehakeel, näoilme jms. vahendid, siis internetis neid enamasti kasutada ei saa. Seepärast ongi nende vahendite kasutamiseks loodud eraldi käitumisreeglid ehk netikett. Sellega tagatakse, et suhtlejatel on võimalik olla teistele üheselt mõistetav. Üldlevinud reeglid võrgus käitumiseks on kokku võetavad kümne punktiga e. netiketi 10 käsuga: 1. Ära kirjuta pikemaid ridu kui 60 tähemärki. 2. Katsu pikki tekste liigendada. Kasuta tühje ridu lõikude eraldajana. 3. Allkirjasta alati kõik kirjad. Kui tegu grupi vastusega, kirjuta kirja alla grupi nimi. 4. Ära saada tühja Subject-reaga kirju. Et kirjade tulvas oleks võimalik orienteeruda,
astmelt kitsamaiks alateemadeks, mille viidetele klõpsates jõutakse järjest ,,sügavamale". Näiteks www.yahoo.ee, www.neti.ee 18. Mis on portaal? Tooge näited Portaal on peamiselt suuremate teenustepakkujate poolt loodud internetileheküljed, kuhu on koondatud värsked uudised, artiklid, meelelahutus ja mitmesugused teenused. Näiteks www.delfi.ee 19. Mis on spämm? Spämm on elektrooniline rämpspost ja uudiskirjad. 20. Mis on netikett? Netikett on arvutivõrgus käitumise juhend ja reeglid. 21. Cache ja selle ülesanne? Cache on protsessori vahemälu. Seda kasutatakse mälupöördusele keskmiselt kuluva aja vähendamiseks.
kaart (internet-panki sisendiks ja allkirjastan dokumente digitaalselt ). · Koostöö digitehnoloogia toel Kasutan eesmärgist lähtuvalt erinevaid veebipõhiseid koostööteenuseid ning nende erinevaid funktsioone. Näiteks, Moodle Hitsa projektis osalen. Oma kaasõpilastega, kui kirjutame referaati, siis kasutame Google Dokumentid, et iga saaks pärast oma osa lõpetamist, seda kohe postida. · Netikett Mina mõistan kultuuride mitmekesisuse arvestamise tähtsust digisuhtluses ning arvestan seda. Saan aru, et kõik inimesed on erinevad, ja millised võivad olla ebaeetiliste käitumise tagajärjed. · Digitaalse identiteedi haldamine Oskan kasutada turvaliselt ja eetiliselt oma digitaalset identiteeti ning on digisuhtluses võõrastega olen ettevaatlik (libaidentiteet). · Sisuloome · Digitaalne sisuloome
• Tere päevast! Oma nimi (amet), Ettevõtte nimetus. • Konkreetse isiku liinile saanud, küsin, kas tal on võimalik rääkida. • Formuleerin oma informatsioon või küsimused selgelt ja lühidalt. • Kõne lõpetan hüvastijätuväljendiga “Head päeva!”, “Kohtumiseni!”, “Nägemiseni!” • Helistan tagasi iga kõne puhul, mida ei saanud oma äraolekul vastu võtta. Ei võta töö ajal tungiva vajaduseta isiklikke kõnesid. 4. Netikett • E-kirjade koostamisel järgime kõiki vastava ametliku kirja koostamise reegleid. • Lisan e-kirjale alati teema (subject). Teema peab märku andma kirja sisust. Kui vastan kirjale, aga muudan vestlusteemat, siis muudan ka teemarida • Kirjutan võimalikult selgelt, lühidalt ja täpselt (Ei kirjuta suurtähtedes, võrgus võrdub see karjumisega ja on raskesti loetav). • Soovitav on jätta kirja iga lõigu vahele üks tühi rida.
.......... 4 Statistilisi fakte .................................................................................................................................... 5 Mälestustahvlid ................................................................................................................................... 6 Grupid ja tugigrupid ............................................................................................................................ 6 Sotsiaalse võrgustiku netikett ............................................................................................................. 8 MARKETINGI VÕIMALUSED ..................................................................................................................... 9 Gossip .................................................................................................................................................... 11 Kokkuvõte ...........................................................................
peaksid vanemad huvituma laste internetikasutusest ja suhtlusest. · Üheskoos paika pandud reeglid on jätkuvalt vajalikud. · Teismeline ei pruugi ikka veel suuta erinevaid olukordi adekvaatselt hinnata, mistõttu võivad nad vajada abi ja nõu näiteks tekstide ja piltide internetis avaldamise teemadel. · Eetikaküsimused ja internetikasutaja vastutus kuuluvad oluliste vestlusteemade hulka. Sellisteks teemadeks on ka näiteks illegaalne allalaadimine ning netikett ja autoriõigused. Lapsed peavad vastutama ka nende poolt internetis avaldatud informatsiooni eest, sealhulgas isikuandmete ja võimaliku ebaseadusliku info eest. · Vanemad peaks huvituma laste internetitutvustest samavõrd kui teistestki sõpradest. Vanematel oleks mõistlik lastega tihedat koostööd teha ka juhul, kui viimased soovivad oma internetituttavatega päriselus kohtuda. · Vanemad peaks vältima ülereageerimist isegi siis, kui lapsega peaks internetis
Kui suurem osa ajakirjanikke kasutab e- posti ja otsinguteks väga sageli Internetti, kurdavad paljud, et neil pole aega läbi vaadata kogu seda hulka palumata saadetud e-kirju. Paljud lihtsalt loevad kirja avamatagi selle pealkirja läbi ning kustutavad kirja paari sekundi pärast. Praegune nõuanne on saata elektrooniline teade, kui teate, et ajakirjanik seda viisi eelistab. Kui mitte, siis saatke ka edaspidi väljaprinditud "püsikoopiaid". Netikett Ärge saatke meediale manusega e-posti. Pressiteade peaks paiknema meilitekstis, mitte lisatud Wordi- dokumendis. Põhjuseks on see, et sel viisil antakse edasi paljusid viiruseid ja meediaagentuurid blokeerivad kõik manused. Sama kehtib elektrooniliselt saadetud fotode kohta. Te ei peaks meili saates fotot lisama, välja arvatud juhul, kui olete selles reporteriga eraldi kokku leppinud. Meedia paneb pahaks, kui nende
LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Ettevõtluse ja majandusarvestuse õppetool kursus Enda nimi JUHIABI/SEKRETÄRI TÖÖJUHIS Juhendmaterjal Juhendaja: Nimi Mõdriku 2014 SISUKORD SISUKORD...................................................................................................................2 1 SISSEJUHATUS.........................................................................................................3 2 IKT PÕHIMÕISTED..................................................................................................4 2.1 Arvutikomplekt.....................................................................................................4 2.2 Arvuti riistvara ja tarkvara....................................................................................5 2.2.1 Klaviatuuri klahvid......
aegadel olenevalt tehnoloogilistest, töö organiseerimisega seotud asjaoludest, ent ka töötajate soovidest (Mereste 2003). KODUSTÖÖTAJA (homeworker) majandusüksuse (ettevõtte, tehase) töötajaskonna liige, kes töötab kodus (Mereste 2003). KAUGTÖÖ (distance work, remote work, tele-work) VÕRGUSTIK (network) VIRTUAALORGANISATSIOON · Ajaliste, ruumiliste/geograafiliste, organisatoorsete ja kultuuriliste piiride ületamine · Asünkroonne/sünkroonne kommunikatsioon · Netikett (netiquette) · Paindlikud töö tegemise vormid (flexible work arrangements) · Satelliitkontor (satellite office) · Tehnostress, tehnofoobia (technostress, technophobia, IT anxiety) Brod (1984) selgitab tehnostressi kui ,,moodsat haigust" · Ühislaua kasutamine (hot-desking) VIRTUAALMEESKONDADE KASUTAMISE PÕHJUSED JA EELISED. Ettevõtte seiskohast (Hoefling 2003): Kulude kokkuhoid Tulemuslikkuse suurenemine
(Mereste 2003). KODUSTÖÖTAJA (homeworker) majandusüksuse (ettevõtte, tehase) töötajaskonna liige, kes töötab kodus (Mereste 2003). KAUGTÖÖ (distance work, remote work, tele-work) VÕRGUSTIK (network) VIRTUAALORGANISATSIOON Ajaliste, ruumiliste/geograafiliste, organisatoorsete ja kultuuriliste piiride ületamine Asünkroonne/sünkroonne kommunikatsioon Netikett (netiquette) Paindlikud töö tegemise vormid (flexible work arrangements) Satelliitkontor (satellite office) Tehnostress, tehnofoobia (technostress, technophobia, IT anxiety) Brod (1984) selgitab tehnostressi kui ,,moodsat haigust" Ühislaua kasutamine (hot-desking) VIRTUAALMEESKONDADE KASUTAMISE PÕHJUSED JA EELISED. Ettevõtte seiskohast (Hoefling 2003): Kulude kokkuhoid Tulemuslikkuse suurenemine
ülesande tüübist ning kanali kulukusest ja kättesaadavusest. Tabel 11. Kommunikatsiooni plaan (Lipnack, Stamps 2000). Ülesannete Suhtluskanali(te) Ala-eesmärgid tüüp Suhtluskanal(id) kasutusreeglid Ala-eesmärk A Ala-eesmärk B Ala-eesmärk C ... Lisaks suhtluskanalitele on oluline kokku leppida käitumisreeglid iga kanali kasutamiseks ehk netikett (netiquette) (Scheuermann, Taylor 1997). Kuna virtuaalmeeskonna liikmetel on erinevad harjumused ja arusaamad suhtluskanalite kasutamisest, siis aitavad reeglid ühtlustada grupi käitumist virtuaalkeskkonnas ning ennetada potentsiaalseid probleeme. Näiteks võib e-maili puhul kokku leppida, kui kiiresti tuleb saata teade e-maili kättesaamise kohta või vastus. Kasutusreeglite sõnastamine on planeerimisprotsessi viimaseks etapiks,