Unprepared monologue 1.INTRODUCTION: · Presentation of the topic (Think about the topic, what have other people said about it?) · Presentation of the theme (What is the message you want to convey?) · Preview of the body (In my presentation today I`m going to explain...;The topic of this presentation...) · Transition (Use linking devices,think of coheison..) 2.THE BODY: · Point one (Firstly, I`d like to..; My first point is...; To start with, I`d...; The first option is...;) · Point two (Secondly we can...; Another aspect is...; My next point is...; On the other hand...;) · Point three (Thirdly..; Let me move on to...; The third point is about...;) · Transition (Move to conclusion. Dont forget linking devices and coheison) 3.CONCLUSION: · Review and summary (Give an account of points...
Achilleuse monoloog Monoloog toimub peale mürgise noole pihta saamist. Ta on heitnud puu alla ja annab aru enda mõõdunud elule. Seda see moirad tahtisgi, et ma langeksin siin trooja all. Kalchat just kui ka käskis mul minna siia oma ennustusega. Oleks pidanud kohe eemale hoidma õukonnas ega häältki tegema. Kuid ega ma ei saanud ju kui Deidameiasd mööda vaadata. Ta ilus välimus ja ilus elu. See kõik oleks võinud nii jääda kui odysseus ei oleks tulnud. Kuidas ma sain lõksu langeda nii lihtsalt ja neid relvi imetleda. Sealt peale hakkasgi kõik halvemaks minema. Algus ei uskunud ma seda. Uskusin et elule tuleb ainult natuke põnevust. Loomulikult oli algus tore minna õpetaja Phoinix ja hea sõbra Patroklos trooja alla. Mind ootas seal suur töö ja veel suurem kuulsus. Mind hüüti kui vapraim kangelane. See oli loomulik kuna ma olin just vallutanud 23 trooja all olevat linna. Tervelt 23. Ma oleks vallutanud kõik linnad üks haaval ja läinud...
Kui soost mäe jalal võitu saaks ! See ümbruskonnas katkuseemneid laotab. Kui selle mülka muudan põllumaaks, mu töödele see krooni pähe vaotab. Ei muretult, kuid siski tegev-vabalt on palju töös, kui võim on võetud rabalt, ja kari käib ning rohket saaki saades on asunikud väljas uudismaades. Uut elu näeb neid paigus taevavõlvt, kui koos on töös virk-julge inimpõlv ja õide puhkeb paradiislik maa. Las ründab voog- maast võitu ta ei saaa. Niipea kui ta meid vallutama tuleb, tee tema ees üksmeelne rahvas suleb. Ei asjatu sel olnud otsiskelu, kes kõige viimast tarkust teab: vaid see on väärt nii vabadust kui elu, kes pidevalt neid kätte võitma peab, kes ohte trotsib inimeste seas nii noorest peast kui kesk- ja raugaeas. See on mu ihaldatud ideaal, kui vaba rahvas asub vabal maal. Siis võin ma öelda kaunil hetkel: veel viibi, ilus oled, viiv ! Ei katta siis saa maisel retkel mu jälgi unustuseliiv. Ses aimuses täis õnne on mu vaim. Oh ülev hetk...
Olla või mitte olla see on küsimus. Mis oleks üllam vaimus taluda kõik nooled, mida vali saatus paiskab, või, tõstes relvad hädamere vastu, vaev lõpetada? Surra, magada muud midagi, sest nõnda uinudes kaoks hingepiin ja kõik need tuhat häiret, mis meie liha pärib looduselt. See oleks lõpetus, mis hardasti on ihaldatav: surra, magada! Jah magada... Võib-olla undki näha? Siin ongi konks. Sest see, mis unenäod meil võivad tulla selles surmaunes, kui maise möllu puntrast pääseme, - see paneb kõhklema; siin peitub põhjus, miks viletsusel iga on nii pikk: kes taluks aja piitsutust ja torkeid, rõhuja kalkust, kõrgi solvamisi, põlatud armu piinu, kohtu aeglust ja võimu jultumust, ning jalahoope, mis malbe teenekus saab väärituilt, kui ennast igaveseks vabastada võiks palja pussiga? Kes koormat kannaks ja higistaks ning oigaks elu vaevus, kui kartus millegi ees pärast surma sel uurimata maal, kust ükski rändur ei tule tagasi ei rabaks ...
Olla või mitte olla see on küsimus. Mis oleks üllam vaimus taluda Kõik nooled, mida vali saatus paiskab, Või, tõstes relvad hädamere vastu, Vaev lõpetada? Surra, magada Muud midagi, sest nõnda uinudes Kaoks hingepiin ja kõik need tuhat häiret, Mis meie liha pärib looduselt. See oleks lõpetus, mis hardasti On ihaldatav: surra, magada! Jah, magada... Võib-olla undki näha? Siin ongi konks. Sest see, mis unenäod Meil võivad tulla selles surmaunes, Kui maise möllu puntrast pääseme, - See paneb kõhklema; siin peitub põhjus, Miks viletsusel iga on nii pikk.
Peace and keeping What is peace? It is a state of harmony and the absence of hostility and wars. It sounds simple and easy, but for some reason, throughout the history, it has been very difficult to actually keep peace. Why then is it so important? Firstly, when there is peace, people are happy. Friendly relations with neighbours and different countries give people an oppurtunity to live normal lives. However, for example, when there are some tensions between two countries, the people of those countries would live in constant fear and threat. Secondly, violence is not acceptable in any form or situation. I think that when there are disagreements between some countries, they should try to solve them verbally. It is natural that we don`t all agree with everything, but a certain level of acceptance and understanding must be reachable with words. Luckily, there are more and mor...
How to be successful To be successful is a every man's or a women's dream. To make that dream happen you will have to have some very important qualities, ambition determination, self-motivation and ruthlessness. The mentioned qualities are all what my brother has. He has succeeded in life as in his career. Career wise he has made very many important and really good decisions, he worked hard in school and in college, he had determination to work really hard and get a college degree in the field he likes. The 10 years he has been in the work market, he has worked for many companies. Looking for the perfect and best job. At the moment he is working in RMK, where he has worked for 6 years and he is currently happy with the job. So in conclusion to be successful life in generally is to study hard and have the determination and belief in yourself to success.
Accidents will occur in the best-regulated families Accidents will occur in the best-regulated families. Firstly,parents don't give attention to their children.So children can do what they want and they dont know if it is good or bad.So can happen many accidents.Many families think that they are perfect.But when some accidents happens they dont understand whay this happened only whit them.And then they maby understand that they didnt give sufficiently attention to their children. Secondly,to many parents are important only work and money.So they dont care about their children and dont know what they do.When children need a good advise then parents dont have time and children have to decide by theirself. Thirdly,best-regulated families think that they are perfect families and never not one accident will happen with them.But they are mistaken.Accidents can happen with every family and with everyone.It dont care that are you best-regulate...
ENVIRONMENT Peole say that it is better to read newspapers online, because to not use paper so much. Paper are made of woods. Trees are very important to environment, because trees are oxygene producers. People pollute the air by driving the car, using scentes and burning rubbish in the fire. Thats why is very important that the air all the time to be produced. Therefore, people says that it would be better to read newspapers online. People would really think about it more on how to keep their land. We could sort our rubbish more carefully, and certainly to not drop it down. I think all people can do something to save ours Earth. I thint that ours Earth is sick and we killing it. We are recklessly wasting groundwater and wasting it, as a result, the groundwater quality will fall. We not care ours nature and violeted it to make ours life more easyer. We all must to think about it and think how to live more economically.
Computers in every classroom Nowadays computers are becoming more and more unavoidable. We read newspapers from internet, make bank transfers, work and study with them as well. Although computers are making our lifes easier I do not support placing computers to classrooms. Firstly, when students sit in front of the computers from lesson to lesson then their scholastic proficiency will degenerate because they will surf on the internet, chat on MSN and so on. It is doubtless that computers in classroom scatter students attention. Furthermore, computers damage students health. The rays what computer screen vomit are very harmful, so staring at computer screen too much will cause intense damages to people eyes. So from that viewpoint it is absurd to put computers to every classroom. On the other hand, computers in every classroom would make students life easier. They could take notes by computer and a...
Liita või mitte liita see on küsimus. Mis oleks üllam linnas taluda kõik jamad, mida ühendusetus paiskab, või, tõstes häält hädakisa vastu, segadus lõpetada? Juhtida, kästa muud midagi, sest nõnda valitsedes kaoks hingepiin ja kõik need tuhat kaebust, mis meie meer pärib rahvalt. See oleks uuendus, mis hardasti on ihaldatav: koole, teid! Jah teid... Võibolla ühistransportigi? Siin ongi konks. Sest see, mis rajatised meil võivad tulla selles uues olus, kui omavalitsuste puntrast pääseme, - see paneb kõhklema; siin peitub põhjus, miks viletsusel iga on nii pikk: kes taluks Lasnamäe halle kortermaju, linnapea kalkust, kõrgi solvamisi, põlatud armu piinu, kohtu aeglust ja võimu jultumust, ning jalahoope, mis linnakodanik saab väärituilt, kui ennast igaveseks vabastada võiks Tartu bussiga? Kes koormat kannaks ja higistaks ning oigaks elu vaevus, kui uhkus kodulinna pärast selle pealinna, kuhu viib iga Eestimaa tee ei rabaks tahet, ...
Some people say that while the appearance of waif-like models in the media may send a dangerous message about eating disorders, general fitness and fashion magazines and television shows with thin characters also play a key role in influencing irregular eating patterns. I agree this fact and I think people say that because lots of young people, mostly girls, think that they are overweight or fat. They think that because in magazines and in television there are mostly people with perfect appearance. Often these people start a diet, because they want to look like those models in fashion magazines. They eat few food and hope that when they don't eat as much as they want, they will look better. It may involve eating disorders and irregular eating patterns and it's really bad for their health. I think that eating disorders and irregular eating patterns are big problems today because girls with very good appearance think that they are overwei...
1) Dialoog - Dialoog ehk kahekõne on kahe või enama isiku omavaheline vestlus. 2) Draama - tõsise konflikti ja elulise sündmustikuga näidend 3) Monoloog - kõne iseendaga v. kellegi kujuteldavaga 4) Remark märkus; selgitav, nõuandev märkus autorilt näitlejale, lavastajale v. lugejale 5) Repliik - ütlus, märkus v. vastus teise sõnadele. 6) Karakter - selgesti väljenduva isikupäraga kirjanduslik kuju; tegelaskuju. 7) Intriig - kirjandusteose tegevuse kulg, mis põhineb vastakate huvidega tegelaste võitlusel. 8) Konflikt - kokkupõrge, lahkheli vastandlike, erinevate seisukohtade, arvamuste v. vastandliku olemuse pinnal.
PHOTO COMPARISON (Solutions Upper Intermediate /Photos p. 140) In picture 1 I can see a young Asian man being thrown up in the air by his course mates. The picture is taken somewhere outside as the man is wearing a coat. In picture 2 I can see numerous students sitting their exam in a big hall. The photos are connected with the topic of university There are a few similarities between these two pictures. First, they both show young people making an effort. Second, picture 1 as well as picture 2 tell us about typical aspects of student life. However, the pictures clearly differ from each other in several aspects. To start with, while the young man in p1 is obviously relaxing after winning a competition, the students in p2 are in the middle of writing their papers. Moreover, all people in picture 1 look over the moon, but people in picture 2 look rather p...
The goals of education Education is very important part of our lives. A good education gives us opportunity for better life and career. The topic of this presentation is the goals of education. · The main thing is that education provides the opportunity for an individual to develop morally, physically and socially and that to the greatest extent of their abilities. · Also we gain knowledge on world affairs. That shows that we are interested of other countries and we like to know more about their history. · Education develops our responsibility. · Maybe the main goal of education is that it prepares us to be independent. At this stage I`d like to conclude that education is one of the most important thing in our life. We gain knowledge, develop responsibility, learn how to be independent. Only we are responsible of our own future.
My school Hello, my name is Taavi and i tell you of the school where i learn. I have learned 11 years of higher education in tõlla. I have many friends at school and my relationships with teachers are very good, perhaps even too good. I am learning to become a car locksmith and our classes favourite song is kukerpillide's - auto ohver. This is a smart and educated people school.Our school garden is very large and beautiful. The school surroundings decorated with cannabis plants. The school pays a scholarship for students, whose average score is less than 4. I like this school and I recommend it to all people
Hamlet ja maailm Oma tragöödias Hamlet toob Shakespeare lugejateni Taanimaa printsi pettumuse maailmas, täpsemalt just oma kaaskonna mitmepalgelisuses. Hamlet on pettunud terves maailmas, nimetab seda vanglaks ning jälestab oma õukondlasi, kes kohe, kui vana kuningas on surnud, hakkavad lipitsema uue valitseja ees. Tundmaks ära kuninga ja kogu õukonna tõelist palet, hakkab Hamlet mängima hullu. Ja alles siis ta taipab tõeliselt, kui mitmepalgelised võivad olla teenrid. Alamad ajavad täpselt sellist juttu, nagu neile enestele hetkel kasulik on ja nad ei hooli üldse ustavusest. Terve õukond on muutunud koos uue kuninga troonile asumisega. Kõik kes enne olid ustavad Hamletile ja tema isale ning ei sallinud Claudiust, on nüüd, mil Claudius on mõrva teel troonile asunud, hoopis Hamleti vastu ning ta ei saa neid enam usaldada. Claudiust ei salli Hamlet üldse, kuna vaim and...
To be, or not to be--that is the question: Olla või mitte olla selles on küsimus Whether 'tis nobler in the mind to suffer Kas on üllam mõttes kannatada The slings and arrows of outrageous fortune Pöörase saatuse kive ja nooli Or to take arms against a sea of troubles Või minna relvis muremere vastu And by opposing end them. To die, to sleep-- Ning neile vastu astudes nad lõpetada. Surra, magada No more--and by a sleep to say we end Ei rohkem ning magades öelda, et lõpetame The heartache, and the thousand natural shocks Südamevalu, tuhat loomulikku vapustust, That flesh is heir to. 'Tis a consummation Millele inimliha pärijaks on, see on teostus, Devoutly to be wished. To die, to sleep-- Mida hardalt soovida. Surra, magada; To sleep--perchance to dream: ay, there's the rub, Magada : ehk isegi und näha : selles see vastus seisnebki. For in th...
Some people seem born lucky. Everything they touch turns to gold. Others are dogged by misfortune. But what is luck- i would define it as the accidental way things happed without being planned. Some people say that they are lucky and others say that they are unlucky. In my opinion is not just people who might be lucky or unlucky- it can be single acts. When someone does not win a card game or misses a shot in basketball then they often think that they are unlucky. People who say that they have bad luck are negative. For example they woun´t even play bingo or take part in raffle. They think that because they are unlucky they can not be lucky. I am sure that if they wait something good will happen their lives. I like to wish people good luck, because i think it is a nice thing to say if someone has an interview or an exam. But people pass exams or interviews because they studied hard or spoke well, not because of luck. People who consider...
Paper-based media will soon be replaced by online media The technology is always improving and that is why it is believed that in the future internet will be the alternative to today’s newspapers and magazines. I agree with this statement. First of all because this development would save customer’s money and I think we shouldn’t have to pay for our daily news. People who don’t want to pay for the newspaper are already checking the most important news online which are usually free. Another reason for this progress is that online newspapers have been made so easy to access. There were times when people could only get their newspapers by mail or from store, but now they just have to find Wi-Fi and use their gadget to be able to catch up with the latest news. In addition, even the most frequently published papers are only distributed once per day. This simply means that papers can’t compete with the Internet, because there w...
MONOLOGUE Buying on credit is an alternative way INTRODUCTION: Buying on credit is an alternative way, it is said because it is a form of borrowing. MAIN BODY: First of all, credit card offer us a useful form of short term borrowing if you can repay your bill in each month. For example, when you are travelling or just need to unexpectedly make a ig purchase. However, before deciding to borrow money it is important to know if you will be able to repay it back in the future. People must know that free lunches don't exist and anyway they must pay later. PERSONAL OPINION In my opinion credit card is an ,,easy money" and often peole don't know what happens later. We should live according to our abilities and don't buy things when we haven't got enough money. CONCLUSION So, as you can see buying on credit is an alternative method and we should use it only then, when we know if we ...
Pearu No on alles raske hommik. Eile sai ikka kõvasti viina võetud, küll nüüd kõik mehed seal kõrtsis teavad mis mees ma olen ja kui palju ma kannatan. Oi näe, magussai. Unustasin vist eile lastele anda. Kahju ainult, et Andrest eile kõrtsus polnud. Oleksin tahtnud temaga paar asja ära õiendada, aga nüüd pean jälle kohtusse minema. See mees ikka ei anna mulle rahu, on alles sitke vennike. Või tema otsib õigust, kuid mis õigust sa siin Vargamäel tahad. Minu arust võidab see, kes on kavalam. Ühes asjas oli siiski Andres õige valiku teinud, see oli tema kadunud naisuke Krõõt. Ma siiamaani mäletan tema heledat häält kui ta sigu minu maa pealt ära ajas. Küll Krõõt oli ikka väärt naisuke. Mina omast heast südamest ajasin isegi tee puhtaks Krõõda surma puhul, nii väärt oli Krõõt. Kahju, et teda enam pole. Oli teine vast sihvakas ja sale, minu naisega ei anna võrreldagi, puha tömpajalg teine. EI suuda...
Mari Oeh, kui vaid ometi suudaksin jälle laulda ja naeratada. Aina tööta, muretse ja mälesta. Ainult lapsed suudavad mul tuju paremaks muuta. Ma armastan neid kõiki nagu oma lapsi! Aitan neid ning hoian nende saladusi. Nad usaldavad mind ja see on minu jaoks väga tähtis. Mul on hea meel, et sain kadunud Krõõda heaks midagi head teha, tema soovi täita. Krõõt oli hea hing ning me saime hästi läbi, ta on mulle eeskujuks. Kahju, et temaga nii läks. Kuid olgu veelkord öeldud, tema lapsi armastan ma sama palju kui enda omi. Ma teen kõik selleks, et nemad õnnelikud oleks. Olen valmis kasvõi valetama, maksku mis maksab. Kaitsen neid peremehe Andrese eest, visaku ta mind välja või peksku vaeseomaks, mina oma meelt ei muuda. Rääkides Andresest, siis soovin, et me saaksime paremini läbi. Tema aina heidab mulle ette, et mõtlen ainult Jussi peale ja ei suuda muud teha. Ta võiks aru saada, et see on minu j...
That what friends are for Friend is a person who accepts you for who you are and not because what you have, a person who corrects you when you are wrong and shares with you your good moments, as well the bad ones. That's what friendship means. The purpose of my article is to describe my friendship. To begin with, friendship is not made overnight, it took years for us to become friends. We had known each other for over four years but then we did not socialize with each other. We started to interact more after fifth grade. Now we have been friends for seven years. Secondly, the best words to describe my friend are helpful, confident, cautious, patient, tolerant all the qualities that a friend should have. He listen me if I have complicated situations and supports me in every way when it is necessary. Lastly, I am glad that I have a friend in my life. We are not only friends at school but we see each other when we have free time. Then we j...
Hamlet's first soliloquy The soliloquy begins with Hamlet wishing that his body would melt, turn into water and become like dew (hommikukaste). He also would like if the God hadn't made a law forbidding suicide. He says that life seems weary, stale, flat and useless to him. He moans as it is terrible. The world was like and unweeded garden that had finally gone to seed but only ugly things thrived. He can't believe what had happened as his father was dead only two months. Not even that long. He says how excellent king his father was compared to the current king, his uncle. His father was like the sun god Hyperion compared to a lecherous satyr (ihar satüür). He believes that his father had been very loving to his mother and he wouldn't have even allowed the gentle breeze of heaven to blow too roughly on her face. Hamlet doesn't want to remember it, so he closes his ears. He remembers how much his mother l...
Comparison of Estonian and British State system Iam here to talk about Estonian and British state system, which have some similarities and differences. First of all the regime: Estonia is a democratic republic when the United Kingdom is constitutional monarchy. The head of state in Estonia is president who currently is Toomas-Hendrik Ilves and the head of state in United Kingdom is queen Elizabeth the second. Estonian president has a serving time of 5 years then in United Kingdom monarch rules the country till he or she dies, of course there are special occasions for that too. Second of all I want to talk about parliaments: Estonian parliament is unicameral and has 101 members and is elected for four years, when the British parliament is bicameral and has 1455 members currently and is elected for five years. Bicameral parliament means that there are two separate assemblies. There are quite a few minor difference...
Choosing the right way to revise guarantees success at the exam I Choosing the right way to revise guarantees success at the exam. II For the start, as we know revising for exams can be quite stressful because we have a lot of information to cover. But finding the proper way for you can help you alot! III I actually agree with this statement. In fact, i think that you should find out how you memorize thing in class in order to find out the best way to revise for the exam. For example, if you have a hearing memory, then maybe you should consider recording your notes onto your computer or MP3 player. You should listen to them when you are out and about but not when you are relaxing. Relaxing is a very important part of revising. You should give your brain some rest so it could operate more effectively. Also, while studying you become mentally tired, but on order to sleep, you should balance mental and physical fatigues, so...
filmimõistete leksikon A. Altvalgus- valgus, kasutatakse õudust tekitavates episoodides või tegelaskuju moonutamiseks. Arvustus- arvamus, mis kirjutatakse vahetult pärast filmi vaatamist. Autor- isik, kes on loonud kirjandus-, kunsti-, teadus-, tehnilise vm. teose (jutustuse, pildi leiutise, projekti jne.). D. Debüüt- esmakordne avalik esinemine. Dekoratsioon- ruumide, vaateakende ja tänavate kaunistus, kujundus. Detail- üksikasi, üksikjoon; osa tervikust; pisiasi. Dialoog- kahekõne; kõnelus kahe või mitme tegelase vahel. Dirigent- koori- või orkestrijuht. Dramaturg- näitekirjanik. Dramaturgia- draamateose ülesehituse ja lavastamise teooria, näidendi- ja lavastamisteadus; draamakirjandus. Duubel - korduvalt filmitud kaader ehk ühest kaadrist mitme pisut erineva võtte tegemine. E. Efektvalgus- valgus, kasutatakse näiteks detektiivfilmides, näidatakse vaid tumedat figuuri, nägu jäetakse ...
Dramaatika näitekirjandus, on üks kirjanduse kolmest põhiliigist. Draamateoste põhiomadused on : · dialoogivorm · olevikuline tegevus · tegevuse pingeline arenemine Draamateatri kompositsioon ehk ülesehitus. · sissejuhatus ( tutvustatakse tegelasi,olukorda ) · sõlmitlus ( esimene konflikt ) · kulminatsioon ( sündmused jõuavad haripunkti ) · lõpplahendus draamateose väline ülesehitus : näidend on jagatud vaatusteks,piltideks ja stseenideks. Dialoog kahekõne Monoloog pikem üheinimese kõne Remark autori juhised lavastajale ja näitlejale. Näitekunst sai alguse kreekas viljakuse jumal dionysosele pühendatyd pidustustest. Inimesed maskeerisid end, lauldi ja tantsiti jumala auks . koor ja inimene asusuid omavahel dialoogi ja nii tekkiski algne näidend. Hiljem tuli n2itlejaid juurde. Dramaatika zanrid : · draama elulise sisuga( Kitzberg libahunt ) · komöödia lõbusa sisuga ( vilde pisuhänd ) · tr...
Retsentsioon ,,Rekvisiitori tähetund" 24.10.2013 külastasin Rahvusraamatukogu teatrisaalis näidendit ,,Rekvisiitori tähetund,, mille algus kellaaeg oli 18.00 ja kestvus ühes vaatuses 1 tund ja 30 minutit. Antud monoloog näidendi lavastaja on Margo Teder ja peaosa mängis näitleja Lauri Saatpalu. Kogu tüki esma- ja lõpp mulje oli väga positiivne. Etendus algas väga ootamatu ja huvitava sissejuahtusega ning lõpp oli väga üllatuslik ja ootamatu. Etenduses sai näha nii nalja kui kurbust, ooberit kui balleti ning etenduse jälgitavus oli väga hea. Kuna tegemist oli monoloog etendusega, siis varesemaid kogemusi minul monoloog etendusest puudusid. Esimest korda
Mõisted (kirjandus) mõiste=selgitus, mitte ühesõnaline vaste. Commedia dell' arte rahvakomöödia. Dialoog - ehk kahekõne on kahe või enama isiku kõnelus. Dialoogi aluseks on enamasti olukord, kus tegelastel on erinev info või erinevad vaatepunktid, nii et neil tekib vajadus kõnelemiseks. Draama - välisvormiliseks tunnuseks on dialoog ja põhielemendiks tegelased. Dramaatikat iseloomustavad olevikuline tegevus ja pingsalt dünaamiline sündmustik, mille kaudu karaktereid avatakse. Põhizanrid ajalises järjestuses on tragöödia, komöödia ja draama. Dramatiseering eepilise teose draamavormis ümbertöötus. Eepiline teater Etendus sõna- v. muusikalavastuse, tsirkusenumbrite vms. esitus vaatajaskonnale. Farss jämekoomiline lühinäidend, jant. Happening improviseeritud ühekordne etendus, mis hõlmab kujutava kunsti, muusika, tantsu ja sõnakunsti sugemeid. Intriig - kirjandusteose sündmuste kulg, mis põhi...
2000 (Eesti Raamat, Tallinn) Eesti romaanivara sarjas. Käsu Hans Käsu Hans oli eesti luuletaja ning günekoloog ja kooliõpetaja. Hans kirjutas arvatavasti umbes 1708. aastal Tartule Põhjasõjas Vene vägede läbi sündinud kannatustest 32-salmilise lõunaeestikeelse kaebelaulu "Oh! ma waene Tardo Liin..." (Käsu Hansu nutulaul). Oma aja kohta kunstiliselt mõjukas isiksustatud monoloog säilis rahvasuus. Varaseim üleskirjutus pärineb aastast 1714 pastor Johann Heinrich Grotjahnilt Tartu Jaani koguduse meetrikaraamatus. Trükis ilmus monoloog 1902. Kristjan Jaak Peterson Oli eesti kirjanik. Sündis Viljandimaalt pärit kirikuteenri pojana. Tema isa oli Riia eesti koguduse kellamees ja koguduse eeslaulja. Kristjan Jaak sündis pere kolmanda lapsena, õppis Riia
Ülesehituse iseloomulikuks aluseks on kontrasti printsiibi ulatuslik rakendamine. Kontrast avaldub tegelastes,nende toimingutes ja ideedes. Draamateost iseloomustavad teravad, elulised konfliktid. Konflikt jõuab teose lõpul õnneliku, lepliku või traagilise lahenduseni. Draamateostele omased jooned on dünaamika ( liikuv arenemine ) ja dramatism ( inimeste sisemiste jõudude lahtiharutamine ). kangelaste mõtteid/tundeid iseloomustatakse/näidatakse dialoogi kaudu. Sellega koos esineb monoloog ( ühe tegelase pikem jutt ). Teksti kuuluvad remargid ( autori kommentaarid ). Repliik draamateoses tähendab tegelase viimaseid sõnu, millele järgneb teise tegelase esinemine. Draamateos jaguneb vaatusteks, piltideks ja stseenideks ( selle jooksul ei tohi tegelaste arv laval muutuda ) Lavaline esitamine on seotud dekoratsioonide ja rekvisiitidega. Dramaatika zanrid 1.Tragöödia e kurbmäng- Kangelane satub õilsaid eesmärke taotledes
D debüüt- esmakordne avalik esinemine dekoraator- kujundaja, lavakujunduskunstnik dekoratsioon- kaunistus, kujundus detail- üksikasi detektiivfilm- liik seiklusfilme, kus peategelaseks on detektiiv ja sisuks kuriteo avastamine dialoog- kahekõne dramaturgia- näitekirjandus, lavastamisteadus E ekraniseerima- kirjandusteose põhjal filmi looma episood- kõrvalseik, mingi teose üksiksündmus eskiis- kavand, visand F filmikaader- üksikvõte filmilindil, kaamerat seiskamata võetud lõik filmist G grimeerija- jumestaja grimeerima- värvi, paruka jms. abil nägu muutma, jumestama K kaader- üksikvõte filmilindil, kaamerat seiskamata võetud lõik filmist karakter- iseloom M monoloog- ühekõne, kõneiseenesega P projekt- plaan, kavand R rekvisiit- tarbeese, mida näitleja kasutab rekvisiitor- lavatarvete eest vastutaja rezii- lavastuse plaan, lavastuse aluseks olev kavand rezissöör- näitejuht, lavastaja, filmi tegemist juhtiv isik S sl...
Kordamine eesti keele tasemetööks 1.Veaohtlikud sõnad Nt: telkkond, erakordsed, kitlid , kristalne, usjas, muutsin, leidsin, kaupu, postiviija, käia, kodukäija, seltskondlikke, hallikassinine. 2.Kirjavahemärgid Koondlause nt: See linn, kus ma tahaksin elada, asub Ameerikas. Täna võime õpetöö tulemust hinnata: kõik teevad homme tasemetööd. Neljapäev 17. mai. 12. mai. Olen käinud Soomes, Rootsis ja Norras. Jutumärgid. 3.Loetelu kirjanduslikest vormidest 4.Kõnekujundid 5.Riimid Aabb, abab, abba. Draama mõisted: tragöödia-kurb looline näidend, mis on kurva sisuga. Nt: Libahunt Komöödia- naljaka sisuga näidend. Kapsapea, või Lydia Koidula ,,Säärane mulk``. Monoloog-ühekõne Dialoog- kahekõne Rekvisiit laval olevad esemed Remark autori ääremärkus Tee vahet romaanil(pikk) ja novellil(lühike). Novell- lühike, tavaliselt 1 keskne sündmus, üheplaaniline, 1 keskne teema, lä...
3. Dramaatika olemus · Dramaatika ehk näitekirjandus · Põhiomadus: - lavalisus - sündmused on tihendatud - tegevus kulgeb olevikus - dialoog ehk kahekõne - monoloog ehk ühe inimese kõne · Näidendi ülesehitus põhineb tegelaste karakterite (iseloom) tegutsemise ja ideede vastandamisel · Tekst jaotub: - vaatused - pildid - stseen · Teksti ilmestavad remargid ehk ääremärkused. · Näidendi lavastamisel kasutatakse: - dekoratsioone - rekvisiite (mööbel) - valgustust - kuulamise efekte
· Binaarsed opositsioonid - Igas teoses ja selle igas üksikus osas jagunevad tegelased mingil viisil kahte leeri. Tuleb leida, mis alusel vastandumine toimub, mille poolest tegelased erinevad, mille poolest sarnanevad. 41. Tegelaskuju loomise tehnikad. · Tegelase kommentaar jaguneb otseseks (edastatakse tegelaste kõnes verbaalselt: enesekohane kommentaar monoloog, dialoog on enda kohta edastatav info, võõrkommentaar monoloog, dialoog on mõne teise tegelase kohta edastatav info) kaudseks. Keelekasutus kas tegelane räägib kirjakeelt, murret või slängi? Kui suur ja milline on tema sõnavara?Väga oluline on tegelase edastatav mitteverbaalne info: kostüüm, miimika, zestid, hääl jms.
Jumalal on vaja, et keegi tema poole pöörduks. Jumal on inimeste jumal, mitte puude ja kivide. Se kehtib ka igapäevafilosoofiana. Iga pöördumine on palve. Keel ei eksisteeri enne dialoogi, mina ja sina on primaarsed sõnad. Kõnelemine/dialoog loob keele. deixis - otsene suhte märgi ja referendi vahel, puudub signifikaator (nö abstraktne. sõnaraamatutähendus). M. Bahtin kõne on tähtsam kui keel ja kõne oli enne keelt. "Dostojevski poeetika probleemid". Tõde ei ole kunagi monoloog. Iga monoloog on vale. Tõde tekib ainult tervikuna. Tõde ei ole vastuoluline. Tõde on hetkeline, see pole fikseeritav. Tõe puhul puuduvad garantiid/tagatised. Tegusõna on seotud referendi e. osutusega ja nimisõna on seotud signifikaatori e. tähendusega. Ajalooplaan kirjeldab mingil kindlal ajahetkel toimunut koos ajamäärusega. Ajalooplaan ei ole kõige paremini õnnestunud termin, kuna samuti võime siis rääkida geograafilisest plaanist.
ajaloost. Periodiseering oli 1940 kuni tänapäev, kusjuures heas mõttes üllatav oli see, et mingit kronoloogilist järjestust ei olnud, kuid etendus moodustas siiski terviku, mida kuidagi teistmoodi ette kujutada oleks keeruline. Sketsid olid erinevad. Oli lühikesi ja pikki, poliitilisi ja pööbellikke, valusaid ja heldimusttekitavaid. Kokkuvõttes oli tegu skalpellterava läbilõikega kõigest, mis on tähendanud olla eestlane viimase 71 aasta jooksul. Oli monoloog Marju Lauristini noorpõlvest Tartus, ümbritsetuna 60- ndate Eesti noorintellektist, oli 80-ndatest väljarebitud taksojuhi meeleheide, kui ta pinnib pahaaimamatut inglise turisti teemal, et miks nad peale sõda meile appi ei tulnud ("Te ju LUBASITE!"). Meelde jäi ka "võimukoridori" stseen, kus anti peaaegu skisofreenilise ootusärevusega viimane lihv Eesti 1992. aasta põhiseadusele. Nagu minu vanuselt seitsmekümnele lähenev vanaisa, kellega koos seda etendust vaatamas
4. Analüüsi koomika kasutust ,,Hamletis", pidades silmas hauakaevajaid Osricit ja Poloniust. Kas koomika eesmärgiks on ainult leevendada tragöödia pinevust või on tal ka mõni tõsisem teemasse ulatuv eesmärk? 5. Enesetapp on ,,Hamletis oluline teema. Arutle, kuidas näidend käsitleb enesetappu moraalselt, religioosselt ja esteetiliselt, pidades silmas Hamleti kahte olulist väidet enesetapu kohta: ,,Oo, lahustuks see liig, liig stike liha." Monoloog ( I, II 129-158) ja ,,Olla või mitte olla." Monoloog ( III, I 56-88). Miks usub Hamlet, et kuigi võimelised enesetapuks, valib enamik inimesi siiski elu, hoolimata maailma julmusest, valust ja ebaõiglusest?
Vahur-Üllar Kersna Miks Vahur? Mina valisin Vahur Kersna, sest ta on üks populaarsemaid saatejuhte Eestis. Vahur ja haridus Sündinud 4. aprillil1962 Võrus 1980 Antsla Keskkool 1985 TRÜ ajakirjandusosakond 1976 avaldas karikatuurid ajalehes "Säde" Vahur ja televisioon 1985. aastal "Prillitoosi" spordinurga toimetaja 19861999 "Noortestuudio pärastlõuna", "HTV uudised", "Monoloog tundmatuga", "Jah! Show", "Vabakava", "Kuniks elu", "Öine lend eikuhugi", "Õhtune Ekspress", "Reisile sinuga" 19992007 "Pealtnägija" koos Mihkel Kärmasega 2004 - 2006 "Rännud Kersnaga" 2009 "Täna õhtul" 2009 "Sind otsides" Vahur ja raadio 19931995 Raadio Top (saatejuht, peatoimetaja) 19971998 Raadio Pluss B3 (direktor, saatejuht hommikuprogrammis) 19862007 Vikerraadio (hommikuprogrammi saatejuht) Vahur ja auhinnad Aasta eetriajakirjanik 1997 Kuldmikrofon 2004 Ajakirja "Nädal" lugejate poolt hääletatud 7 korral parimaks meessaatejuhiks televisioonis 1999...
Dramaatika kordamisküsimused 1.Mis on dramaatika? Üks kirjanduse põhiliik, näitekirjandus 2.Kuidas dramaatika jaguneb (põhizanrid)? Tragöödia, komöödia, draama 3.Kuidas jaguneb näitekirjanduse tekst? Stseenideks, vaatlusteks, piltideks 4.Nimeta dramaatika põhiomadused - Dialoogivorm, lavalisus, sündmustiku tihendatus, olevikus kulgev tegevus. 5.Mis on dialoog? Kahekõne 6.Mis on monoloog? Kirjandusteose tegelase mina vormis üksikkõne kas juuresolijale või omaette 7.Kes on dramaturg? Näitekirjanik 8.Mis on remark? Autori selgitav märkus lavastajale või näitlejale. 9.Mis on veel draamakirjandusele iseloomulik? Jutumärgid puuduvad, puudub jutustaja 10.Nimeta klassikalise teose kompositsiooni osad - Sissejuhatus, sõlmitus, arendus, kulminatsioon, pööre, lõpetus. 11.Mis ülesanne on sissejuhatusel? Tutvustatakse tegelasi, tegevusaega ja kohta. 12
o Teksti jagunemine tegelaste vahel. o Repliikide sidusus o repliigi tasandil, o stseeni/tervikteose tasandil, o ühe tegelase tasandil. Monoloog dialogiseerub siis, kui sellesse ilmuvad teis(t)ega või iseendaga suhtlemise elemendid. o Laval üksi viibiv tegelane pöördub monoloogis kellegi poole, s.o. peab otsekui dialoogi eemalviibiva partneriga. Apostroof - Monoloogi fiktiivne adressaat võib olla Jumal, saatus, kaugelviibiv armsam jne. Monoloog sisaldab dialoogiomaseid palveid, pöördumisi, küsimusi, veenmisi jne, kuigi need jäävad vastuseta. Erijuhtumiks on epistolaardraama (näidend kirjades), mille dialoog moodustub monoloogiliste, ent püsiva adressaadiga kõneaktide (kirjade) reast o Adressaadiks on publik, s.t. tegelase monoloog on suunatud fiktsiooni tasandilt välja. Tegelane on teadlik saalisolijaist, kõnetab neid, esitab retoorilisi küsimusi, vaidleb
Oscar Wilde ,,De Profundis" on Wilde vanglapäevil mõned kuud enne vanglast vabanemist kirjutatud kiri lord Alfred Douglasele. See pole armastus ega ka mitte vihkamiskiri, vaid segu autobiograafiast ja kristlikust epistlist ühe segaduses mehe sulest, kes avastas ennast Savoy restorani asemel äkki vangikongist. Tema kiri, dramaatiline monoloog, lord Alfredile on liigutav kirjeldus "armastusest, millele pole nime". Pikk ennastanalüüsiv ülestunnistus tühisele inimesele, kelle isa pärast ta lõpuks vangi sattus ja keda ta ometi surmatunnini armastas. See on intiimne raamat, mille homoseksuaalne põhi võib ehk aidata peategelase kirglikke pöördumisi mõista, ometi pole selles tekstis esmane mitte peategelaste seksuaalne orientatsioon. Wilde kirjutab, kuid ei saa oma kirjadele vastust
TEATER Etendusest võtavad osa- näitlejad, näitekirjanik, lavastaja, kuntsnikud ja vaataja ühislooming. Etenduse aluseks on näitekirjaniku tekst ja draama. MÕISTED DIALOOG- kahe või enama inimese kõne MONOLOOG- kõne iseendaga REMARK- sulgudes olevad märkusede REPLIIK- dialoogis osaleva tegelase tekst BUTAFOORIA- järgi tehtud esemed (asjad) REKVISIIT- lava peal olevad esemed (asjad) Lavastuse tegevused on- väline- tegelased tulevad, lähevad. - sisemine- tegelased räägivad, mõtlevad, tunnevad. Näidendi aeg on olevikus Näidendi põhiomadus- peab olema tegelaste vahelist võitlust ja pinget, et see leiaks praegu aset otse meie silma all, on ajalised suhted, mis pole tegelikult võimalik. Laval aitavad etendust kaasa- lavaehitus, lavakujundus, kostüümid, muusika, rekvisiidid, valgustus, grimm ja näitlejad. Lavastuse valmimise etapid- valitakse sobiv näi...
,,Rumm ja viin" Conor McPhersoni esiknäidend "Rumm ja viin" on ühe noore mehe monoloog naistest, lastest, alkoholist ja valikutest. Monotüki peaosas on Ott Sepp ning lavastajaks Tanel Joonas, kelle jaoks on see esimene katsetus lavastajana. Lavastuses jutustab kolm päeva järjest purjus olnud iirlane kuidas tema alkoholist põhjustatus probleemid, mida oli kainena talumatult raske ära kannatada, olid viimase kolme päeva jooksul hakanud justkui lumepallina edasi veerema ning olid eriti teravaks muutunud. Alustuseks räägib
on Taani. Kuninga roima paljastamiseks laseb Hamlet näitlejail etendada pantomiini "Gonzago mõrv", kus kuninga tapab tolle vennapoeg, kosides seejärel kuninganna. III vaatuses alustab Hamlet kohtamisel Opheliaga (Poloniuse korraldatud) monoloogi kuulsa küsimusega - "Olla või mitte olla?". Nähes sepitsust läbi, kohtleb Hamlet Opheliat toorelt. Hamleti lavastatud näidendit saavutab oodatud mõju. Claudiuse kohkumus on ilmne, järgnev monoloog kinnitab tema süümepiinade süvenemist- seega pole Claudiuski mingisugune paadunud mõrtsukas. Episoodis emaga ilmub taas vaim ning Hamlet ei teeskle enam hullu, vaid paiskab ema vastu kõik oma hinge kogunenud süüdistused. IV vaatuse keskpaigast algab ettevalmistus traagiliseks finaaliks. Hamleti hullu-mängimisele lisandub tõeline hullus oma traagikas. Meeltesegaduses Ophelia laulud saavad näidendi lüürika haripunktiks! V vaatuse kalmistustseen (Ophelia matust ette valmist
Dramaatika Põhiomadused a)Dialoogivorm b)Olevikus kulgev tegevus c)Tegevuse pingeline areng Teater jaguneb :a)Vaatused b)pildid c)Stseenid Euroopa draamakirjandus kasvas valja Vanas-Kreekas, veini ja viljajumala dionyssuse pidudel Konflikti liigid: a) saatusega, jumalatega b) teise inmeseg c) ühiskonnaga d) ise endaga Dramaatika kolm põhizanrit:a)Tragoodia b)komoodia c)Draama Draamat iseloomustavad:a)Traagiline voi koomiline eluvaatus b)Tosine sisu c)Keerulised konfliktid d)Toetruu Tragoodiat iseloomustavad:a)Lahendamata konfliktid b)Loppeb kangelase surmaga voi mone muu katastroofiga c)Pinge tekkimine d)Tegelased on kindla eesmärgiga Dramatiseering: algse teose muutmine näidendiks Ülesehitus:1. kspositsioon – teose sissejuhatav osa, kus tutvustatakse tegelasi, tegevusaega ja – kohta;2.sõlmitus – sündmus, mis toob esile tegelastevahelise vastuolu, käivitab tegevustiku;3. dispositsioon – teema arendus, kus avanevad tegelastevahelised suh...
19. sajandini olid ülekaalus värssnäidendid, hiljem on dramaatikas võidule pääsenud sidumata kõne. Tegelaskõnet kirjanduses ja inimeste rääkimist argielus ei saa siiski samastada, kuigi neil on palju sarnasusi. Draamatekstilt oodatakse, et see oleks kõneldav ja mõjuks loomulikult, kuid samas oleks kunstiliselt korrastatud. Argikõne on draamatekstiks liiga kaootiline, sisaldab palju lõpetamata lauseid, kogelemist ja sõnade otsimist. 12.Mis on dialoog, mis on monoloog? Kuidas need üksteiseks üle võivad minna? Dialoog ehk kahekõne on kahe või enama isiku kõnelus. Dialoogi aluseks on enamasti olukord, kus tegelastel on erinev info või erinevad vaatepunktid, nii et neil tekib vajadus kõnelemiseks. Kahekõne sõltub tegelaste arvust; tegelaste ühiskondlikust positsioonist, iseloomust, meeleolust; konkreetsest kõnelemissituatsioonist. Monoloog ehk üksikõne võib olla nii üksi oleva inimese kõnelemine kui ka ühe tegelase
19. sajandini olid ülekaalus värssnäidendid, hiljem on dramaatikas võidule pääsenud sidumata kõne. Tegelaskõnet kirjanduses ja inimeste rääkimist argielus ei saa siiski samastada, kuigi neil on palju sarnasusi. Draamatekstilt oodatakse, et see oleks kõneldav ja mõjuks loomulikult, kuid samas oleks kunstiliselt korrastatud. Argikõne on draamatekstiks liiga kaootiline, sisaldab palju lõpetamata lauseid, kogelemist ja sõnade otsimist. 12.Mis on dialoog, mis on monoloog? Kuidas need üksteiseks üle võivad minna? Dialoog ehk kahekõne on kahe või enama isiku kõnelus. Dialoogi aluseks on enamasti olukord, kus tegelastel on erinev info või erinevad vaatepunktid, nii et neil tekib vajadus kõnelemiseks. Kahekõne sõltub tegelaste arvust; tegelaste ühiskondlikust positsioonist, iseloomust, meeleolust; konkreetsest kõnelemissituatsioonist. Monoloog ehk üksikõne võib olla nii üksi oleva inimese kõnelemine kui ka ühe tegelase