KORDAMISKÜSIMUSED I 18. aprill 2010. a. 21:23 1. Mida võib nimetada organisatsiooniks? Organisatsioon on kindla inimrühma terviklik ühendus, kus juhitakse ja kooskõlastatakse konkreetseid tegevusi ühiste eesmärkide saavutamise nimel. 2. Millistest osadest koosneb organisatsioon H. Mintzbergi käsitluses? 1. Põhitegijad (töö teostajad) 2. Eesliin (vähemalt üks juht) 3. Keskliin (ühendab eesliini põhitegijatega) 4. Tehnoloogiapersonal (planeerivad ja kontrollivad teiste tegevust) 5. Abistav personal 6. Ideoloogia (organisatsioonikultuur) 3. Kuidas võib jagada äriorganisatsiooni eesmärke? 7. tootmislikud eesmärgid - turgude hõivamine; toodangu sortimendi määratlemine; 8. finantseesmärgid - piisava likviidsuse tagamine; optimaalne kulude tase; 9. juhtimislikud eesmärgid - juhtimisstiil, tööjaotuse kindlaksmääramine; 10. sotsiaalsed e...
Juhi erinevad rollid Oma kohustuste täitmisel sooritavad juhid sarnaseid tegevusi.Neid tegevusi võib nimetada juhi rollideks. Rolliootused võivad olla täpselt formuleeritud või mitteformaalsed. Sageli on rolliootused teadvustamata. Juhierinevad rollid Henry Mintzberg avaldas 1973. aastal juhirollide kirjelduse, see selgitab, mida juht peaks tegema Mintzberg eristab kolme suurt rollide gruppi, mida on kujutatud skeemil 1. Juhi töö on nende rollide kombinatsioon. Juhi rollid H. Mintzbergi järgi Rollidest lähemalt Suhtlemisega seotud rollid: Tseremoniaalne roll on seotud organisatsiooni esindamisega ja ametlike tähelepanuavaldustega oma töötajate suhtes. Eestvedaja roll seisneb alluvate motiveerimises ja organisatsiooni ning alluvate vajaduste ühitamises. Sidepidaja roll hõlmab ühist tegevust teiste juhtidega
5.loeng Strateegia: Strateegilise juhtimise ajaloost: Vanus: Vana-Kreeka-spartalased; Vana-Rooma Faalanks. Sõna 'strateegia' tuleb Vana-Kreeka keelest (stratos-armee + ago- juhtima) ''Strateegia ilma taktikata on kõige aeglasem tee võiduni. Taktika ilma strateegiata on ainult ettevalmistumine alistumiseks.'' ''Igaüks võib näha ja mõista minu võidutaktikaid, kuid mitte ükski ei saa näha strateegiat, millest võit kujuneb.'' Sun Tzu (544-490 BC) Strateegilise juhtimise klassikud: · (1954)Peter F. Drucker The practice of management · (1962)Alfred Chandler Strategy and Structure · (1965)Igor Ansoff- corporate strategy · (1980)Michael Porter Competitive Strategy · (1982)Kenichi Ohmae The mind of the strategist · (1994)Gary Hamel, C.K Prahalad Comepting for the Future · (1994)Henry Mintzberg-The rise and fall of strategic planning · Eestis TTÜ- Jaak Leimann Strateegilise juhtimise koolkonnad: 1) Di...
Juhtimine on komplektne tegevus, mille käigus ühendatakse organisatsiooni inim-, raha- ja materiaalsed ressursid organisatsiooni eesmärkide saavutamise nimel.Juhtimine algab eesmärkide püstitamisega ja lõpeb tegevuste tulemustega, sisaldades nii juhtide käitumist kui töötajatepoolset täideviimist. (Kreegimäe 2003:7) Juhtimisega tegelevat isikut saab pidada juhiks. Nii nagu juhtimisel ei ole ka juhi mõistel üksühest definitsiooni. Mintzberg nimetas juhiks, kas organisatsiooni tipus või allüksuses formaalsele juhi ametkohale nimetatud töötajat. Juhile on antud ametikoha võim, mille abil ta suunab organisatsiooni stabiilset ja efektiivset tegevust. Samas kannab hoolt töötajate eest, kes organisatsiooni tegevusi otseselt mõjutavad. Juhi ülesanne on olla võtmeisikuks nii organisatsiooni kui ümbritseva keskkonna vahel. Juht peab võtma vastutuse selliste tegevuste eest, mille tema ametikoht talle on võimaldanud
l 7.klass ma kohustuste täitmisel sooritavad juhid sarnaseid tegevusi.Neid tegevusi võib nimetada juhi rollideks. olliootused võivad olla täpselt formuleeritud või mitteformaalsed. ageli on rolliootused teadvustamata. enry Mintzberg avaldas 1973. aastal juhirollide kirjelduse, see selgitab, mida juht peaks tegema intzberg eristab kolme suurt rollide gruppi, mida on kujutatud skeemil 1. uhi töö on nende rollide kombinatsioon. T seremoniaalne roll on seotud organisatsiooni esindamisega ja ametlike tähelepanuavaldustega oma töötajate suhtes. E
Strateegiline juhtimine Kordamisküsimused. 1.Millised viis erinevat tähendust pakub välja Henry Mintzberg? Tooge näiteid selle kohta, kuidas need viis tähendust on omavahel seotud. Plaan, tegevusmall, positsioon, perspektiiv ja tegevus. Ettevõtte edukus on tugevalt seotud ettevõtte strateegilise mõtlemisega. Pannakse paika kindel plaan kuidas käituda et asi toimiks, kõigil on ühesugune tegevusmall et vähendada probleeme ja arusaamatusi, põhiotsused kuidas end tegevusharus positsioneerida, organisatsiooni kultuuri ja inimeste mõtlemise muutmine, konkurentide üle kavaldamine. 2
Haigla on organisatsioon, mis ei ole ole väga paindlik, pigem hoidnud konservatiivset joont ja on alati kuulunud kõige raskemini juhitavate üksuste hulka. (Drucker 2003, Dubois jt 2006.) Oma töös analüüsin ennast juhi rollis haiglas(vanemõe või õendusjuhi rollis),kasutades oma teadmisi ,mida olen omandanud loengutes ,kirjandusega töötades ja oma kogemusel. Haigla juhtimisstruktuur vajab erinevatel tasemetel juhte,kuna kuulub kuusekujulise struktuuri alla. Juht täidab mitmeid erinevid rolle, millest üks on organisatsiooni ühendaja roll. Võtmeküsimuseks on juhtide juhtimisoskused. Vältimatud on oskused anda positiivset tagasisidet, luua usalduslikkust, sõnastada eesmärke, luua soodne töökeskkond, soodustada innovatsiooni ja rõhutada isiklikku arengut. Mintzberg (1998) tõdes, et juhi töö on tihedalt erinevatest rollidest läbi põimunud. Vanemõe või õenudsjuhina ta mõjutab, motiveerib, arendab ja administreerib. Eestvedaja rolli kaudu on van...
Henry Mintzberg Sissejuhatus Henry Mintzberg koos kaasautoritega on välja toonud strateegia kujundamise kümme koolkonda. Kõnealused koolkonnad jagunevad kolme gruppi. Kolm esimest koolkonda keskenduvad sellele, kuidas strateegiaid tuleks formuleerida. Tegemist on normatiivse lähenemisega, mille käigus püütakse fikseerida sammud ja protseduurid, mida ettevõtttes tuleks jälgida, et jõuda hea strateegiani. Järgnevad kuus koolkonda kirjedavad, kuidas reaalselt organisatsioonides strateegiad välja kujunevad. Kümnes koolkond on integreeriv, sobitades kõik eelneva omavahel kokku. Disaini koolkond (The Design School) Vastavalt Disaini koolkonna seisukohtadele on strateegia kujundamine kontseptuaalne protsess. Disaini koolkonna põhiideeks on, et strateegia koostamine seisneb püüdes saavutada kooskõla oragnisatsiooni sisemiste võimete ja ressursside ning väliste võimaluste vahel. Strateegia loomine ja hindamine baseeruvad seetõttu välis- ja sisek...
ee/sites/default/files/ministri_kaskkiri_tooturu_ja_oppe_tihedama_se ostamise_programm_2015-2018.pdf?_ga=1.244577221.1919031537.1433609219 Hinsberg, H., & Kübar, U. (2009). Kaasamise käsiraamat ametnikele ja vabaühendustele. Tallinn: Ecoprint. Kaubandus-Tööstuskoda. (2014, 02 21). Koda. Retrieved from Kutseseaduse muutmise seaduse eelnõu väljatöötamise kavatsus: http://www.koda.ee/public/Valjatootamiskavatsus_kutseseadus_06.03.2014.docx. Mintzberg, H. (1989). Mintzberg on Management: Inside Our Strange World of Organizations. New York: The Free Press. Randma, T. (2012, 08). Innove. Retrieved from Kuidas paremini ühitada tööturu muutusi ja inimeste oskusi?: http://www.innove.ee/et/kutseharidus/uudised/43/artikkel4 Sum, A., Khatiwada, I., Trubskyy, M., Ross, M., McHugh, W., & Palma, S. (2014). The Plummeting Labor Market Fortunes of Teens and Young Adults. Washington: The Brookings Institution.
Keskastme juhtide ülesandeks on tegeleda strateegiast lähtuvate kindlate tegevuskavade väljatöötamise ja allpool saavutatud tulemuste kokkuvõtmisega. Esmatasandi juhtide ülesandeks on juhendada üksiktoimingute elluviimist ja neid kontrollida. Rolliks nimetatakse käitumist, mida oodatakse isikult, kes on organisatsioonis teatud positsioonil. Rolliootused võivad olla täpselt formuleeritud või mitteformaalsed, sageli ka teadvustamata. Henry Mintzberg avaldas 1973. aastal juhi rollide kirjelduse, mis on muutunud populaarseks mudeliks, selgitamaks, mida juht peaks tegema. Mintzberg eristab kolme suurt rollide gruppi. Mõned rolliga seotud ülesanded täidab juht ise, teised delegeerib alluvatele (Mintzberg, 1986: 19). 2 Juhtimise alused (2. loeng)
Klassikaline planeermisprotsess: 1.) Eesmärkide püstitamine 2.) Probleemi analüüsimine 3.) Informatsiooni kogumine 4.) Alternatiivplaanide väljatöötamine 5.) Plaani vastuvõtmine 6.) Plaani elluviimine 7.) Tulemuste kontroll Põhjused planeerimiseks: Eelarvestamise funktsioon, kompassi funktsioon, motivatsiooni funktsioon, ennetava analüüsi funktsioon, muud funktsioonid(keerukuse vähedamine, optimeerimine, õppimine, kontroll) Mintzberg: 10 planeerimise koolkonda 1.) Mitte plaan vaid planeermine on probleem 2.) 3 kontrollipõhist(design, planning, positioning) 3.) 6 mõju põhised(enterpreneurial, cognitive, learning, power, culture, enviromental Edukad väikeettevõtted ei tee 5 aasta plaane. Nad arendavad ärivõimalusi, mitte plaane. Eesmärgid ebamäärased ja pidevas muutumises. Kestlik kasumlikkus -> Rahulolevad kliendid(teenuse kvaliteet, toote kvaliteet), Rahulolevad
Milline on edukas juht ja juhtimine. Nagu ütles Henry Mintzberg: ,,Juhtimine on tegevuste mõjutamine ja kujundamine", ,,Erinevad juhid teevad erinevaid asju erineval viisil, kuid juhtimises kui praktikas on teatavad ühised tegevused". Peeter Drucker nimetab organisatsiooni juhti dirigendina. Kuid saamas mida, peab tegema juht, et organisatsioon kus ta juhib oleks edukas, et meie saaksime öelda, et ta on tõesti edukas juht? Edukal juhil on erialased, sotsiaalsed ja liidri kompetentsused. Erialane kompetentsus see on
2) Nimeta neli sagedamini välja toodud juhtimise ülesannet. · planeerimine (eesmärkide püstitamine ja nende saavutamise teede kindlaks-määramine); · organiseerimine (kohustuste, õiguste ja vastutuse kindlaksmääramine); · eestvedamine (inimeste motiveerimine organisatsioonile vajalike tööde tegemiseks); · kontrollimine (saadud tulemuste võrdlemine püstitatud eesmärkidega). 3) Kirjelda H. Mintzbergi juhi rolle kirjeldavat mudelit. Henry Mintzberg avaldas 1973. aastal juhi rollide kirjelduse, mis on muutunud populaarseks mudeliks, selgitamaks, mida juht peaks tegema. Mintzberg eristab kolme suurt rollide gruppi. Mõned rolliga seotud ülesanded täidab juht ise, teised delegeerib alluvatele (Mintzberg, 1986: 19). Suhtlusrollid on järgmised: 1) esindaja roll on seotud organisatsiooni esindamisega väljaspool ja ametlike tähelepanuavaldustega töötajate suhtes;
Juhtimise alused 3 Planeerimine Ott Alemaa Tallinna Ülikool, 2012 Sissejuhatuseks Planeerimise mõiste Keskkonna määramatusega toimetuleku protsess - Mis toimub maailmamajanduses? - Milline on seadusandlus täna/ homme? - Millised on ressursid täna/ homme? - Mida teevad konkurendid? - Millised on alternatiivsed tooted? Eyjafjallajokull Planeerimise mõiste 2 Tegevussuunad - Milline toode - Kuidas toota - Milline hind - Millised turul - Millise turundusega Eesmärgid - Kasum, turuosa, käive, klientide rahulolu Protsess eesmärkide seadmisest saavutamiseni Funktsioonid Organisatsiooni kavandamine - asukoht, struktuur, ametikohad, protsessid Personalijuhtimine - värbamine, koolitamine, edutamine, väljutamine Infovahetus - protsessid, suunad, allikad, sisu + eestvedamine ja motiveerimine + kontroll Planeerimise tasand Pikaajalised plaanid (strateegia). 5-10 aastat. ...
· Paberimajandusega seotud ülessanded; · Töötajate värbamine, lepingute sõlmimine ja lõpetamine, töötasu arvestamine; · Töögraafikute koostamine; · Suhtlemine Järva TÜ, tarnijate ja müügieesindajatega. Liidri rolli ülessanded on: · Kaasata töötajaid ettevõtte visiooni elluviimiseks. · Motiveerida töötajaid rohkesti tööd tegema, et ületada kasumilävend iga kuu. · Töötajatele ülessannete delegeerimine piiratud ressurssidega. Henry Mintzberg avaldas 1973. aastal juhi rollide kirjelduse, mis on muutunud populaarseks mudeliks, selgitamaks, mida juht peaks tegema. Mintzberg eristab kolme suurt rollide gruppi. Mintzbergi teooria järgi on Rakvere Maksimarketi juhatajale omased nii suhtlus-, info kui ka otsustamisega seotud rollid. (Joonis 4) Joonis . Juhi rollid Mintzbergi järgi 1.9 Töötasu ja hüvitamissüsteem Rakvere Maksimarketis on töötajate töötasu tavaliselt antud kuupalgana. Kui töötaja
täiendkoolitus. 2 Kes on juht? Juhiks võib pidada igat inimest, kel on vähemalt üks alluv. 3 Mis on juhtimine? Juhtimine on protsess, mis võimaldab saavutada organisatsiooni eesmärke oma ressursside planeerimise, organiseerimise ja kontrollimise kaudu. 4 Nimeta neli sagedamini välja toodud juhtimise ülesannet. Planeerimine Organiseerimine Eestvedamine Kontrollimine 5 Kirjelda H. Mintzbergi juhi rolle kirjeldavat mudelit. Mintzberg liigitab juhi rollid niiviisi: Suhtlusrollid – selleks on esindaja, eestvedaja, sidepidaja Informatsiooniga seotud rollid – info vastuvõtja, jagaja, kõneleja Otsustamisega seotud rollid – uuendaja, ressursside jagaja, arusaamatuste lahendaja, läbirääkija 6 Nimeta juhile vajalikke oskusi. Juhile vajalikud oskused on: Tehnilised oskused – ärikirjade koostamine, arvuti kasutamine, koosolekute korraldamine
• Set corporate strategy, the corporation’s overall direction, mission, and vision. Carroll’s (1979) four responsibilities of business in order of priority … • Economic (must do) • Legal (have do) • Ethical (should do) • Discretionary (might do) *agenditeooria suures ettevõttes, * mis on mission, EKSISTENTS – KES ME OLEMA JA MIDA VÄÄRTUSTAME *suure ettevõtte hierarhia *Mintzberg The 5 Ps of Strategy were created by Henry Mintzberg in 1987. Each of the 5 Ps stands for a different approach to strategy: 1. Plan. 2. Ploy. 3. Pattern. 4. Position. 5. Perspective. As a Plan, strategy needs to be developed in advance and with purpose. As a Ploy, strategy is a means of outsmarting the competition. With strategy as a Pattern, we learn to appreciate that what was successful in the past can lead to success in the future. With Position, strategy is about how the organization relates to its competitive
JUHTIMISTEOORIA ORGANISATSIOON Organisatsioon on ühise eesmärgiga inimrühm. Kasusaajad Näited Põhiline juhtimisprobleem Äriühing Omanikud Ajaleht, arvutitootja Kasumi teenimine Mittetulundusühing Kliendid Ülikool, haigla Sihtrühma valimine Liit Liikmed Ühistu Liikmete vajaduste rahuldamine Avalik-õiguslik Rahvas Politsei, riigikool Standardiseeritud teenuse asutus pakkumine kõigile Tabel 1 - Organisatsioonitüübid Edukas organisatsioon lähtub klientide vajadustest ja püüab saavutada toodete kõrget kvaliteeti, madalamat omahinda ja toodete õigeaegset tarbijateni jõudmist. See annab organisatsioonile konkurentsieelise ning võimaldab ...
vahendajaks nii vaimsete kui ka materiaalsete ressursside jagamisel. Teine oluline roll on seotud suhtlemisega. Juht on oma firma esindaja igas mõttes. Näiteks igale töötajale mõjub meeliülendavalt kui ettevõtte juht isiklikult õnnitleb teda mõne olulise sündmuse puhul. Eraldi võiks suhtlemise juures välja tuua esinemisoskuse. Samuti on juhi esindusfunktsiooni oluline külg väljendada oma hoolitsust ka klientide ja koostööpartnerite eest. Henry Mintzberg avaldas 1973. aastal juhirollide kirjelduse, mis on muutunud populaarseks mudeliks, mille abil selgitada, mida juht peaks tegema. Mintzberg eristab kolme suurt rollide gruppi, mida on kujutatud skeemil 1. Juhi töö on nende rollide kombinatsioon. Mõned rolliga seotud ülesanded täidab juht ise, teised delegeerib alluvatele. Skeem 1. Juhi rollid H. Mintzbergi järgi (riigikantselei.ee 10.02.2008)
Juhtimise ülesanne: planeerimine (eesmärkide püstitamine ja nende saavutamise teede kindlaks-määramine); organiseerimine (kohustuste, õiguste ja vastutuse kindlaksmääramine); eestvedamine (inimeste motiveerimine organisatsioonile vajalike tööde tegemiseks); kontrollimine (saadud tulemuste võrdlemine püstitatud eesmärkidega). 5) Kirjelda H. Mintzbergi juhi rolle kirjeldavat mudelit. Mintzberg eristab kolme suurt rollide gruppi. Mõned rolliga seotud ülesanded täidab juht ise, teised delegeerib alluvatele.(suhtlusrollid, informatsiooniga seotud rollid, otsustamisega seotud rollid). Suhtlusrollid on järgmised: 1) esindaja roll on seotud organisatsiooni esindamisega väljaspool ja ametlike tähelepanuavaldustega töötajate suhtes; 2) eestvedaja roll seisneb alluvate motiveerimises ning organisatsiooni ja alluvate vajaduste ühitamises;
26. Juhi rollid Roll kirjeldab seda, mida juht teeb ning üldistab asjaolu, et sarnastes ametites ja olukordades käituvad erinevad inimesed ühtemoodi. Rollikäsitluse keskseks seisukohaks on, et juhid ei ole igapäevaselt ametis mitte tavapäraselt liigitatud osategevuste, vaid rollide täitmisega. Juhi kümme rolli, mis on koondatud kolmeks suureks rollirühmaks (suhtlemine, informatsioon, otsustamine), on koostanud Henry Mintzberg 1960. aastate lõpus 27. Läbirääkimised ja nende õnnestumise meelespea Kava koostamiseks vaadata läbi teemad, tähtajad, hind, garantiid, kvaliteet jne. Tingimuste muutise võimalikud tagajärjed, mis on olulised ja mis vähemtähtsad. Mil määral saab muudatusi lubada teine pool, mis on talle oluline ja mis mitte. Tingimuste muutmise võimalikud tagajärjed teisele poolele. 28. Juhtimise tasandid ja erinevate tasandite juhtide ülesanded
1.Innovatsiooni liigid: tooteinnovatsioon-muutused asjades (tooted/teenused), mida organisatsioon pakub (nt. iPad, pehme helkur, uus toode, toodete muutmine, mitmekesistamine ja kohandamine), protsessiinnovatsioon-muutused nende loomise ja kätte toimetamise moodustes (nt. iTunes, uus tootmisviis, tootmismeetodite uuendamine, uued tehnoloogiad), Positsiooniinnovatsioon-muutused toodete/teenuste turule toomise kontekstis, Paradigmainnovatsioon-muutused organisatsiooni tegevust raamivates ja selle aluseks olevates mõttemallides. Organisatsiooniinnovatsioon (nt. Intelleo, muudatused ettevõtte struktuuris, organisatsiooni- ja personalijuhtimine, koostöövõime), turundusinnovatsioon (nt. rahvuspapud, uus müügimeetod, uus disain, hanked, uued turunissid) 2.Innovatsiooni erinevus suurfirmades võrreldes väikefirmadega-suured ja spetsialiseerinud firmad peavad suutma õppida ja muutuda vastuseks uutele ja sageli ettenägematutele võimalustele ja oht...
3. ORGANISATSIOON 1960ndatel aastatel viidi läbi sadu uuringuid töö kohta, kus kirjeldati organisatsiooni omadusi ja nende edu erinevate ülesannete ja keskkonna tingimuste käsitlemisel. Kõik need uuringud on aidanud meil paremini mõista mehhanistlikku orgaanilist organisatsiooni. Vastava ala uurijaid on olnud üsna palju. Üks nendest uurijatest, keda mainida, oli veel ka Hernry Mintzberg. Tema arvates on koguni viis erinevat tüüpi organisatsioone (Morgan 2008): · Masinbürokraatia · Divisjoniseeritud vorm · Professionaalne bürokraatia · Lihtne struktuur · Adhokraatia Efektiivne organisatsioon sõltub tihedate suhete paikapanemisest struktuuri, vanuse, suuruse, tehnoloogia ja oma tööstusharu keskkonna tingimuste vahel. Masinbürokraatia ja divisjoniseeritud vorm kalduvad olema ebaefektiivsed välja arvatud tingimustel, kus
Tulevikku on võimalik painutada, nt Apple ja iPod (tappes Sony Walkmani). Strateegia eesmärk on hävitada konkurente. Eelarve ei ole strateegia, vaid eelarve kohandatakse strateegilistele eesmärkidele. Strateegia on firma otsustusloogika (Kreitner). Strateegia kujutab endast teatud hulka hüüpoteese põhjuste ja tagajärgede seoste kohta. Strateegia peab ettevõtet kasvatama, nt kasum, turuosa, käive, firma väärtus. Erinevate koolkondade järgi (Henry Mintzberg 1998): x Disaini - strateegia koostamine seisneb püüdes saavutada kooskõla organisatsiooni sisemiste võimete ja ressursside ning väliste võimaluste vahel x Planeerimise - strateegia tuleb formuleerida formaalse protseduuri kaudu, kasutades rohkeid analüüse ja lähteandmeid, eelkõige arvnäitajaid x Positsioneerimise - strateegia on unikaalne positsioon turul
Struktuuriökonoomika (1980), SCP (structureconduct-performance) paradigma Organisatsiooni ressursipõhine vaade (RBV resourse based view) (tuumkompetents): kasumlikkus peitub () organisatsioonis, mitte keskkonnas Tehingukulude ja agenditeooria Peamised autorid 1. Jay Barney "Firm Resources and Sustained Competitive Advantage" - 1991 2. Gary Hamel ja C. K. Prahalad "Competing for the Future" - 1994 3. Henry Mintzberg "The Rise and Fall of Strategic Planning" - 1994 4. Peter Senge "The Fifth Discipline: the Art and Practice of the Learning Organization" - 1994 Strateegiliene juhtimine kaasajal iseloomustab: keskkonna määramatus SJ protsess: pidev (mitte ühekordne), iteratiivne paindlikkus, reageerimine muutustele, kohanemisvõime, õppimine, dünaamilised võimekused, uued ärimudelid hypercompetition konteksti tähtsus (geograafiline, poliitiline, sotsiaalne, kultuuriline...)
sajandiks). Teda peetakse juhtimise kui teadusharu loojaks ning juhtimise uurimise alusepanijaks. Drucker: Juhi ülesanne on ka vaadata keskkonda, hoolitseda ja vastutada kõigi asjaolude eest, mis mõjutavad organisatsiooni saavutusi ja tulemusi olenemata sellest, kas need asjaolud on organisatsiooni kontrolli all või mitte; eesmärgid peavad olema mõõdetavad. 4 Juhtimise alused 1.20 Henry Mintzberg ja tema panus juhtimisteooriatesse? McGill'i Ülikooli professor, avaldas 1973. a juhi rollide kirjelduse, selgitamaks, mida juht peaks tegema ja tõi seeläbi selgust juhtimise osategevuse mõistmisesse. Leiab, et strateegia ei ole pelgalt organisatsiooni kavatsused midagi teha, vaid ka see, mida ta tegelikult teeb. Juhtimisrollide aluseks juhi töö ja sellest tulenevad kitsamad rollid (sidepidamine, teavitamine, esindamine, häirete kõrvaldaja jne.) 1
a) füüsiline järelvalve b) kirjalik järelvalve * kaasaegne ühiskond: järelvalveühiskond (Lyon, 1994) Kaasaegsete organisatsioonide edu määravad: *teadmised *professionaalid *informatsioon *võrgustikud 17 Kaasaegne debatt: kas organisatsioonid on bürokratiseerunud või toimub debürokratiseerumine? I debürokratiseerumine 1) Mintzberg (1979): "adhocraatia" kaasaja vajadustest tingituna formeeruvad organisatsioonilised kooslused lühiajaliselt, lõpetades tegevuse kui ülesanne on täidetud; koondab erinevaid asjatundjaid 2) Clegg (1990): de-diferentseerumine spetsialiseerumise vähenemine, pädevusruumi laienemine II jätkuv bürokratiseerumine Ritzer (1996): "mcdonaldiseerumine" -efektiivsus -kalkuleerimine -ühetaolisus (standard, garantii) -kontrolli tagamine automatiseerituse kaudu
1. Mis on avalik haldus, avalik valitsemine ja avalik juhtimine? Avalikku haldust võib määratleda kui ametnike ja poliitikute omavahelist seost. Samuti avalike teenuste üle otsustamist ja nende osutamist. Avalikku haldust samastatakse bürokraatiaga. Avalik juhtimine tähendab tulemuste saavutamist ja vastutuse võtmist. Avalik valitsemine tähendab viise, kuidas sidusrühmad omavahel suhtlevad, et mõjutada avaliku poliitika väljundit. Näiteks avaliku juhtimise ja avaliku valitsemise puhul võib see olla tähelepanu pööramine - avalik juhtimine pöörab tähelepanu protsessile ja valik valitsemine sisule, avalik haldus pigem normatiividele. Samuti võib välja tuua, et avaliku juhtimise ja avaliku valitsemise puhul on peatähelepanu tulemusel, kuid esimesel juhul seatakse pigem kvantitatiivne mõõdik. Samas kui valitsemine väärtustab pehmet tulemust - kvalitatiivse mõõdiku näol. Avalik haldus pöörab tähelepanu ainsana vaid sisendile. 2. Mis on avalik...
ressursside jaotamist ja teisi põhitegevusi, mis seonduvad keskkonnaga ja aitavad organisatsioonil lõppeesmärki saavutada. Eesmärk tulemus(ed) teatud ajaperioodi lõpuks 6. Juhi rollid H. Minzbergi järgi. Suhtlemisega seotud rollid : Tseremoniaalne, Juhtija-eestvedaja, Sidepidaja Informatsiooniga seotud rollid: Vastuvõtja, Jagaja, Kõneleja Otsustamisega seotud rollid: Uuendaja, Ressursside jagaja, Arusaamatuste lahendaja, Läbirääkija Henry Mintzberg avaldas 1973. aastal juhirollide kirjelduse, mis on muutunud populaarseksmudeliks, mille abil selgitada, mida juht peaks tegema. Mintzberg eristab kolme suurt rollidegruppi, mida on kujutatud skeemil 3. Juhi töö on nende rollide kombinatsioon. Mõned rolligaseotud ülesanded täidab juht ise, teised delegeerib alluvatele. Suhtlemisega seotud rollid on järgmised: Tseremoniaalne roll on seotud organisatsiooni esindamisega ja ametlike tähelepanuavaldustega oma töötajate suhtes.
Sissejuhatus -Kus me juhtimist kohtame? -Ettevõtted, organisatsioonid -Sõjavägi -Sport -Kunstid -Kodanikualgatused -Kogukond, küla, pere Homo oeconomicus • Inimene, kes tegutseb alati majandusliku otstarbekuse kaalutlustest lähtudes. Ratsionaalsus -Saavutada kindel tulemus minimaalsete vahenditega -Saavutada antud vahenditega maksimaalne tulemus Sissejuhatus juhtimisse • MIKS TEEVAD INIMESED KOOSTÖÖD? • KUIDAS TEHAKSE KOOSTÖÖD? • Organisatsioon- ühise eesmärgiga inimrühm • ὄργανον (organon)- instrument, töövahend • ἔργον (ergon)- töö • Tootmine iseendale / teistele • Tööjaotus • Töö inimestega (admin, delegeerimine) / töö ülesandega Organisatsiooni juhtimise mudel: Organisatsiooni kavandamine • Top down mudel • Bottom up mudel • Kliendid, teenindajad, juhid, tippjuhid Juhtimise definitsioonid • Ressursside planeerimine, organiseerimine ja kontrollimine organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks • Organisatsiooni ja ...
Strateegiline juhtimine Kordamisküsimused 1. Strateegia. x Strateegia on firma otsustusloogika. (Kreitner) x Strateegia kujutab endast teatud hulka hüpoteese põhjuste ja tagajärgede seoste kohta. (Kaplan, Norton) x Strateegia on org.-i eesmärkide ja ressursside ning muutuvate turundusvõimaluste ühildamine. (Kotler) x Strateegia ilma taktikata on kõige aeglasem tee võiduni. Taktika ilma strateegiata on ainult ettevalmistus alistumiseks. (Sun Tzu c. 500 BC) Leimann väidab, et strateegia kujutab endast pikaajaliste eesmärkide saavutamise põhiteede ja tegevuspõhimõtete kogumit, mis on organisatsiooni arengu juhtimise aluseks. Organisatsiooni strateegia hõlmab organisatsiooni kõiki olulisi funktsioone ja allüksusi ja ta peaks tagama, et organisatsioonis langetatavad otsused on omavahel kooskõlas. Strateegia kavandamine ja elluviimine on juhtimise olu...
Juhtide põhilised funktsioonid o Rolliks nimetatakse käitumist, mida oodatakse isikult, kes on organisatsioonis teatud positsioonil. o Oma kohustuste täitmisel sooritavad juhid sarnaseid tegevusi.Neid tegevusi võib nimetada juhi rollideks. o Rolliootused võivad olla täpselt formuleeritud või mitteformaalsed o Sageli on rolliootused teadvustamata o Prof. Henry Mintzberg · Akadeemik , äri-ning juhtimisalaste raamatute autor (strateegiline planeerimine) · Üle 150 artikli ja 15 raamatut · The Rise and Fall of Strategic Planning(1994) o Juhi rollid Mintzbergi järgi(1973) Suhtlusrollidesindaja, juhtija eestvedaja, sidepidaja Infoga seotud rollid vastuvõtja-jagaja-kõneleja Otsustamisega seotud rollid uuendaja, ressursside jagaja, arusaamatuste lahendaja, läbirääkija
Infot ja selle töötlemise oskust F Mida pikema perioodi peale plaane teha, seda suurem tõenäosus on, et need viiakse ellu 3 F Lisaks lühiajalistele plaanidele on organisatsioonile oluline teha ka pikaajalisi plaane, see aitab toime tulla keskkonnast tuleneva muutmisvajadusega Artiklis “The fall and rise of strategic planning” (Harvard Business Review, Jan/Feb 1994) kirjeldab Henry Mintzberg planeerimise 4 rolli : 1. Planeerimine kui strateegiline kavandamine – planeerimine ei loo strateegiaid, kuid planeerimine aitab strateegiaid täpsustada ja kirjeldada neid eesmärke, mida soovitakse saavutada; 2. Planeerimine kui vahend info edastamiseks ja kontrollimiseks – planeerimine soodustab omavahelist koordineerimist, info edastamist ja kontrollimist kas liigutakse samas suunas; 3
INTRODUCTION OF SUPPLY CHAIN MANAGEMENT (SCM) A supply chain is a network of facilities and distribution options that performs the functions of procurement of materials, transformation of these materials into intermediate and finished products, and the distribution of these finished products to customers. Supply chains exist in both service and manufacturing organizations, although the complexity of the chain may vary greatly from industry to industry and firm to firm. Supply chain management is typically viewed to lie between fully vertically integrated firms, where the entire material flow is owned by a single firm and those where each channel member operates independently. Therefore coordination between the various players in the chain is key in its effective management. Cooper and Ellram [1993] compare supply chain management to a well-balanced and well-practiced relay team. Such a team...
kehtestam. 21 16. Juhirolli mudel, võim ja juhi töö erinevatel juhtimistasanditel. Juhi rollid - juhi enda töö eri tahkude mõistm. ja töökorraldus. Roll kirjeldab, mida in. teeb. Sarnastes ametites, oluk. käituv. eri in. ühtemoodi. Rolli moodust. normatiivselt heakskiidetud toimingud, mida oodat. teatud staatusega isikult. Juhtim. puhul on te- gemist suhtega, kus on vähemalt 3 osapoolt: juht, tema alluvad, ülemused. H. Mintzberg erist. 3 rollide gruppi. Juhi töö on nende rollide kombinats. Mõned rolliga seotud ül. täidab juht ise, teised deleg. org. liikmetele. Rollid moodust. terviku. Juhi hooleks on jälgida, et kõik tegevused oleksid esind. Juhirollid H. Mintzbergi järgi: 1) Suhtlemisrollid: tulen. juhi staatusest ja ametikoha võimust org-s. Nende tegevuste tulemuseks on in.vah. suhted: - tseremoniaalne roll: seostub org. esindam., juht demonstr. hoolitsust tööt., tarbijate ja teiste olul
SISUKORD I. ORGANISATSIOONIKÄITUMINE...........................................2 1.1. Organisatsioonikäitumine..................................................................................2 Eksamiülesanne 1. ...................................................................................................5 II. INDIVIID.................................................................................. 6 2.1. Individuaalsus ja isikus......................................................................................6 Eksamiülesanne 2.....................................................................................................8 2.2. Taju...................................................................................................................... 8 Eksamiülesanne 3...................................................................................................13 Eksamiülesanne 4...........................
A osa küsimuste vastused 1. Juhtimisteaduse olemus ja juhtimise kohta inimühiskonnas. JUHTIMINE ON EESMÄRGILE JÕUDMINE TEISTE INIMESTE KAASABIL MIKS inimesed lasevad ennast juhtida (alluvad juhtimisele)? · abitus ja alaväärsuskompleks · armastus · oma lolluse tunnistamine KES on need, kes juhivad teisi? · missioonitunne · egoistlikud kaalutlused · jumalad ja väljavalitud KUIDAS (mille abil) juhitakse? · hirm & toores jõud · veenmine (moraalne mõjutamine) · `prääniku' pakkumine (majanduslik huvi) w KUS toimub juhtimine? · organisatsioon · grupp (kamp, töörühm...) · mass 2. Juhtimistegevus kui protsess ja selle koostisosad (lisa: R. Alas lk 10) Juhtimine on mõjutamine; eesmärgile jõudmine teiste inimeste kaasabil. Juhtimine on tegevus, mis võimaldab saavutada organisatsiooni eesmärgid oma ressursside plaanimise, organiseerimise ja kontrollimise kaudu. ...
1. ORGANISATSIOONI JA JUHTIMISE OLEMUS 1.1. Organisatsioon Organisatsioon on kindla inimrühma ühiste eesmärkide taotlemiseks moodustatud ja terviklikult korraldatud ühendus. Organisatsiooni loomise ning talitlemise peamine mõte on saavutada ühiselt tegutsedes rohkem ja väiksemate jõupingutustega kui eraldi tegutsedes. See tugineb nn sünergilisele toimele, kus 1+1>2. Oma laadilt võib sünergilist mõju liigitada järgmiselt: organisatsiooniline (inimeste otstarbekas rakendamine ühise eesmärgi, tööjaotuse, tegevuste ja toimingute kooskõlastamise teel); aineline (raha, teabe, seadmete, materjalide jm ressursside parem kasutamine); vaimne (soost, vanusest, haridusest, mõtteviisist jm faktoritest tingitud eripärasuste ärakasutamine). Organisatsioon ei ole eesmärk omaette, vaid on eesmärkide saavutamise keskkond ning selleks vajalike toimingute ja tööde täideviimise koht. Organisatsiooni tuleb vaade...