tal heast loobuda.'' Toob välja inimese harjumise mugavustega, mida ei tohiks kunagi teha, sest elu on ettearvamatu jada sündmusi. `'Mu süda ütleb, et sa ükskord veel ripud müüril, pea alaspidi, oma jultumuse pärast.'' Inimese pidev jultumus võib viia tema hukani. `'Jälle ülistas rahvas suuresti kuninga tarkust ja kaebaja läks norus päi minema.'' Juhtub tänapäevalgi, kus enamuse ideaal ning arvamus jääb peale ning teiste arvamused tehakse maatasa. VII Raamat: Minea `'Topi oma suu kinni, sa neetud naine, sest mõteldes, mida kõike sa oled pannud mind tegema, läheb süda mul täis ja parema meelega viskaksin sind jõkke, kus vesi sind vististi puhtaks peseks, nagu näid soovivat.'' Armastuse ja iha tõttu tehtud teod on tihtipeale mõtlemata tehtud. `'Säärast valetajat ei ole me kunagi kuulnud. Tema keel on pikk ja libe kui jõgi.'' Kirjeldus vilunud valetajast.
Marduk - jumal. Istari väravad. Burraburiash (poisike, kasutab valehabet). Võõrastemaja. Kulla kinkimine kuninga ihuarstile. Kaptah, kui narr. Mädapaise. Vee vereks muutmine. 3 ptk Preestrite ennustused. Liikuv hõbedast seedripuust krokodill. Kuninga sõjavägi. Vaarao tütre naiseks saamise tahe. 4 ptk Päevaroosi mahlast uinuti. Suurendusklaas. Sinuhe sünni uurimine. Jumalik sugu. 5 ptk Pidu Babülonis. Kaptah valekuningaks. Alatsi kuningas. Valekuninga surmamise komme. Haaremi segadus. Minea orjatar. 6 ptk Sinuhel on Minea ees vastutus. Maguna segamine veini. Minea surnuks lavastamine. Vaiba sisse mässitud Minea. Savikruus. · Sinuhe reis Süüriasse · Töö Mitannimaal · Sinuhe Babülonis kuninga arstina · Kaptah valekuningana ja sellega kaasnev kohtus õigusemõistmise kohustus · Minea - kuninga uus orjatar · Sinuhe röövib Minea ja Kaptahi, põgeneb Babülonist VII Raamat MINEA I ptk
võimuga, ja ka kuningas ise peab teda teenima. Päevaloojakul tapetakse ta niisama kiiresti, kui ta hommikul krooniti. Üks kord olevat juhtunud nii, et õige kuningas suri valekuninga päeval ära, sest tõmbas purjus peaga kuuma leent hingekurku, ja valekuningas jäi valitsema 36-ks aastaks. Geograafiline mõiste: -Liibanon (lk 176)- Liibanon on riik Lähis-Idas. Asub Vahemereidarannikul. Piirneb põhjast ja idast Süüriaga, lõunast Iisraeliga. VII Raamat: Minea Tagasi teel hakkab Sinuhele Minea meeldima, kuid ta hakkab selles kahtlema kui ta kuulis tüdruku seotust jumalaga. Nad suundusid tagasi Hetimaa poole. Sinuhe teenis ravimisega jälle palju kulda. Ta ravis ka ühe sadamavahi ülema terveks, kes pika palumise peale Sinuhele kulla asemel oma rauast noa andis, kuigi see oli keelatud, sest metalli ei tohtinud metalli, täpsemalt raudau anda või müüa. Minea demostreeis oma annet härjast saltoga üle hüpata ja
kuid seda liiga hilja. Viimases hädas pöördus ta oma orjal Kaptahi poole, et raha laenata. Neferneferneferiga puutub Sinuhe ka hiljem kokku. Ta otsustab naisele kätte maksta, seda enda rahustuseks. Ta viib naise laibapesijate juurde Surma Hoonesse, et nemad temaga lõbutseksid, kuid Nefernefernefer keerab ka need mehed ümber oma sõrme ja seeläbi pääseb Sinuhe karistusest puhtalt. Teine suur armastus oli kreetalasest härjatantsitar Minea. Sinuhe päästis ta Babüloonia kuninga käest, seades ohtu ka enda elu. Kuna Minea meeldis Sinuhele otsustas ta sõita naisega koos Kreetale, kuhu viimane südamest minna soovis. Nendevahelised suhted edenesid aegamööda, kujunedes lõpuks armastuseks. Kahjuks oli Minea suurim soov ohverdada end suurele Kreeta jumalale, et seda teha pidi ta jääma igavesti süütuks. Minea oli üks väljavalitutest, kellel oli au minna Jumala majja ning seal teda teenida
Sinuhe aga märkas kohe, et poisi põsk oli paistes ja ta lubas kuninga Burraburiasi terveks teha. Tervendades kuninga lubas kuningas Sinuhel külastada tema lõbumaja. Samuti toimus Babüloonias 7 valekuninga päev, mil kuningaks sai Kaptah. Sel päeva kohtas Sinuhe Minead, kellesse ta armus. Minea oli pärit Kreetalt ning Sinuhe lubas naise kodumaale tagasi toimetada. Sinuhe riskis oma eluga, päästes Minea Babülooniast. Kreetale jõudes toimus Minea minek Pimedasse majja, mis kuulus Jumalale. Enne lahkumist purustasid Sinuhe ja Minea koos kannu, mis tähistas seda, et nad olid nüüd mees ja naine. Mineal oli lubatud peale ühte kuud Pimedast majast lahkuda. Minea läks Pimedasse majja Minotaurose saatel. Minotauros oli preester kes kandis kuldset härja pead. Sinuhe hing ei andnud rahu ning ta läks Pimedasse majja hoolimata sellest, et võib surra. Kaptah ei jäänud temast sammugi maha
Kadesis õppis Sinuhe uusi ravitsemise viise ning tõestas koljuavamise teel Mitannimaa elanikele ja arstidele oma oskusi. Babüloonias tegi ta noore kuninga valudele lõpu. Preestrid õpetasid teda maksa pealt ennustama ning ütlesid talle, et ta ei olegi egiptlane vaid kuningas Sargon, kes on sündinud jumalatest. Valekuninga päeval valiti valekuningaks Sinuhe teener Kaptah. Sinuhe sai teada, mis päris kuningal plaanis oli Minea ja Kaptahiga teha. Ta lavastas mõlemad surnuks ning põgenes nendega Babülooniast, mille eest pidi ta kõvasti maksma. · Savitahvel (lk 174) - savist plaadike, millele vajutati kirjamärke, jooniseid vms. Savitahvlid olid põletatuna vastupidavamad kui papüürus. Savitahvleil oli palju halbu omadusi (näiteks olid need haprad ja neid rikkus ka kergesti vesi). Savitahvlile kirjutati pulgaga. · Sõudelaevad (lk 182) - aerude abil liikuv (sõja) laev
Sinuhe oli nõus ja reisiski Babüloni, temaga kaasas endine ori Kaptah. Ka seal maal kogus ta kuulsust ja varandust tänu arstioskustele. Isegi selle maa kuningas Burraburiash vajas tema teeneid. Nad said hästi läbi ja Sinuhele oli kuningas sümpaatne. Babülonis peeti valekuningapäeva ja kuningas valis välja Kaptahi sel päeval valitesema. Kaptah oli väga meelitatud ja võttis asja täie tõsidusega. Ta läks naistemajja, kus ta kohtus Mineaga.( Minea oli kreetalanna, kellel oli väga eriline ülesanne ta oli pühitsetud ja pidi minema jumala majja.) Tüdruk lõi Kaptahi ja mees palus selle peale Sinuhed minna ja vaadata olukord üle. Sinuhe läks ja rääkis Mineaga, kuidagi juhtus nii, et ta lubas ta sealt naistemajast päästa. Ka päästis ta Kaptahi surmast. Nad kolmekesi põgenesid ja käisid mitmetes paikades. Lõpuks läksid nad Kreetale. Seal oli huvitav. Sinuhe ja Minea vahel oli armastus, mis oli juba suureks
aga kõlas naiste vali leinahala kauni noore jumala ennatliku surma pärast. Liibanoni seedrimets - Liibanoni seeder (Cedrus libani) on igihaljas ja kõrge (kuni 50 m) männiliste sugukonda kuuluv okaspuu. Liibanoni seedrit on mainitud juba Gilgamesi eeposes. Puud on mainitud ka Piiblis, Laul 92:12: Õige lokkab nagu palmipuu, ta kasvab kõrgeks nagu seedripuu Liibanonil. Nendest metsades saadi ka paleedesse ehituspuid ja ehitati Ammoni püha lootsik. ( lk.196) 7.raamat. 49 !!! Kaptah, Minea ja Sinuhe põgenevad Babülonist.Minea ja Sinuhe tülitsevad.Sinuhe kahetseb kõiki enda tegusid, mis ta on naise jaoks teinud.Kaptah ei mäleta, mis oli eelmisel õhtul toimunud. Kapthan väidab , et oli Mineaga eelmisel lõbutsenud.Minea ja Sinuhe ajavad juttu. Minea võttis riided seljast ja hakkas tantsima. Tegelased jätavad oma paadi ja asjad maha, et oleks kergem põgeneda. Ohverdamine - see on rituaalne tegevus, kus pakutakse jumalatele kingitusi, et vastutasuks
RAAMATU ANALÜÜS K……. 10C 2015 KEVAD 1.raamat "Inimesed parvlevad nimelt vale ümber nagu kärbsed meekoogi kallal ja muinasjutuvestja sõnad lõhnavad nagu viiruk, kui ta tänavanurgal loomasõnniku sees istub, aga tõe eest inimesed põgenevad" lk 8 Läbi aegade see nii on ja ilmselt nii ka jääb. Loodetakse alati paremat ning pigem pigistatakse karmi tõe korral silm lihtsalt kinni. “Kes on kord joonud Niiluse vett, see igatseb Niiluse äärde tagasi.” lk 10 Kui olla eemal oma lähedastest, siis kord tuleb ikkagi koduigatsus näpistama. "Ole ettevaatlik naisega, kes ütleb "kena poiss" ja meelitab sind enda juurde, sest tema süda on võrk ja püünis ja tema rüpp kõrvetab hullemini kui tuli." lk 17 Kui ei suuda lõppude lõpuks “EI” öelda, võib olukord oodatust halvemini lõppeda. "Rõõmutse, noormees, oma noorusest, sest vanadusel on tuhka kurgus ja balsameeritud keha ei naera oma haua pimeduses."...
Preestrid õpetasid teda maksa pealt ennustama ning ütlesid talle, et ta ei olegi egiptlane vaid kuningas Sargon, kes on sündinud jumalatest. Tuli valekuninga päev, kus ühe päeva sai elada kõige rumalam mees kuningana ning kes õhtul tapetakse, selleks valiti Sinuhe teener Kaptah. Samal päeval pidi Sinuhe maha rahustama äsja ostetud orjatüdruku Minea, kes ei andunud kuningale ning käitus nagu metslane, nuga käes. Sinuhe sai teada, mis päris kuningal plaanis oli Minea ja Kaptahiga teha. Ta lavastas mõlemad surnuks ning põgenes nendega Babülooniast. Selle eest pidi ta kõvasti maksma. Savitahvel (lk 180) - savist plaadike, millele vajutati kirjamärke, jooniseid vms. Savitahvlid olid põletatuna vastupidavamad kui papüürus. Savitahvleil oli palju halbu omadusi (näiteks olid need haprad ja neid rikkus ka kergesti vesi). Savitahvlile kirjutati pulgaga. Sõudelaevad (lk 189) - aerude abil liikuv (sõja) laev
Kui rääkida Werthnerist, siis tema oligi kunstnik nii vaimselt kui ka füüsiliselt. Sinuhe oli aga arst, kuid ta vaimne olek tuletas mulle just kunstilist inimest meelde. Raamatu alguses usus Sinuhe väga paljudesse, inimestesse, jumalatesse jne, kuid hiljem enam mitte, sest ta sai aru, kui naiivsed, kurjad ning enda kasupüüdlikud inimesed on. Ta oli pettunud. Samamoodi ka noor Werther, kes olid pettunud elus ning lõpetas elu enesetapuga. Minea tuletas mulle kuidagi meelde samast raamatust ,,Noore Wertheri kannatused" Lottet ehk Wertheri armastust, kuid see, kes kadus ta elust ning kelle tõttu pidi Werther elust loobuma. Samuti ka Minea lahkus Sinuhe elust, kuid mitte teise mehe pärast, vaid surma tõttu. Aga see tegi Sinuhe südamele haiget, ta igatses teda tihti, kuid armus veelgi... Minu arvamus Loomulikult ehmusin ma natuke, kui nii mahuka raamatu kätte võtsin.
Peres on kolm poega ja tütar. Esimene poeg Ott-Siim Toomet sündis 1970. aastal. Ta on füüsika- ja majandusteaduse magister.Ta töötab vaheldumisi Aarhusi ja Tartu Ülikoolis. Ott-Siim ja Piret Toomet lahutasid abielu 2002. aastal. Augustis 2003. abiellus Ott Toomet Tiina Straussiga. Teine poeg Lauris Kaplinski sündis 1971. aastal. Praegu tegeleb ta Tartu Ülikooli Raku- ja Molekulaarbioloogia instituudis bioinformaatikaga. Ta abiellus 1991. aastal Kersti Oravaga. Neil on kolm last: Minea (1991), Jerzy-Edvard (1995) ja Karl Aleksander (2000). Kolmas poeg Lemmit Kaplinski sündis 1980.aastal. Ta tegeleb arvutitega, luuletamisega ja kirjastamisega. Käivitas kirjastuse ,,Võluri tagasitulek". Mõned aastad töötas Lemmit Kaitseväe Ühendatud Õppeasutustes IT alal. Nüüd on ta hõivatud trükikunstimuuseumi käimalükkamisega Tartus. Tütar Elo-Mall Toomet sündis aastal 1981. Ta on välja andnud luuletusi, avaldanud paar
Mõned aastad töötas Lemmit Kaitseväe Ühendatud Õppeasutustes IT alal. Nüüd on ta hõivatud trükikunsti muuseumi käimalükkamisega Tartus Kastani tänavas, endise Noor-Eesti trükikoja majas. Filoloogiat õppis ka Elo-Mall , kodustele Ellom, kes samuti on kirjutand luuletusi, avaldanud paar luulekogu eesti ja inglise keeles ning paar oma piltidega värvimisraamatut. Laurisel, kes on 1991. aastast abielus Kersti Oravaga (nüüd Kaplinski temagi) on kolm last: Minea (1991), Jerzy-Edvard (1995) ja Karl Aleksander (2000). Jaanil on ka poeg Märt-Matis Lill , sündinud 1975, kes on abielus Liina Soonseinaga, neil on kaks poega - Oliver (1995) ja Markos (1999). Märt ja Liina õppisid mitmeid aastaid Soomes Sibeliuse akadeemias, 2004. aastast on nad tagasi Eestis ja töötavad Muusikaakadeemias, Märt ka Eesti Raadios. Maarja on tegelnud innukalt psühhodraamaga ja sai 2000. aastal sellel alal assistendi diplomi. Oti ja Piret Toometi abielu lahutati 2002
võtnud, et nende luudest ehitdad endale tiivas nii, et saaks lennata raudmeestele kättemaksma. Hommsel päeval räägib vanaisa kuidas ta ilma alakehata on ehitanud kivist maja selle jaoks, et vaenlaste rünnakuid taluda ning näitba ka oma peadluudest kooritud anunmaid, sest vanaisa ei lase millegil raiskmu minna. Kuid tutvustab ta ka samuti ühe probleemi, nimelt on tal vaja tuulekotti sõbralt tuule taltsutajalt Möigaselt, ja seda tooma peavad Saaremaale minea Hiie ja Leemet. Koos korraliku toidumoonaga mis vanaisa ette val,istas asusid nad teeled ja jõudsid just täpsel tähtsal ajal kui iidne habemega suur kala viimset korda pinnale tuli hingama- ajas seiklejatega pisu juttugi ajaloost, Põhja Konnast ja kala vanast east. Suur kala annab ka juhiseid Möigase ning Saaremaa poole. Seal ei võtta neid aga antud aadressil vastu mitte Möigas aga ta võsu Röks kes on munk. Röks kes ise