MEIE TALVISED LINNUD NING LINNUTOIDUMAJA MEISTERDAMINE Kristjan Kull , Mart Somelar SisseJuhatus Linnud Eestis Linnud jagunevad kahte liiki: paiga- ja rändlinnud. Paigalinnud on harkas, nurmkana või puukoristaja Talvel võib kohata umbes 150 linnuliiki, kuid koduaias jääb see arv umbes 40 liigini. Talvitavate lindude loendused võimaldavad saada ülevaate populatsioonide seisundist ja suurusest. Toitumine Toitumise poolest jagunevad linnud nii sega- kui ka loomtoiduliseks. Segatoidulised linnud söövad näiteks pungi, vilju, seemneid või teri. Röövlinnud söövad näiteks teisi linde, närilisi. Täiskasvanud linnud söövad 2-6 korda päevas. Lindudele võib toiduks pakkuda pekitükke, kaerahelbeid või pähkleid. Lindudele sobilikud majad Väike lind ei tunne end suures majas mugavalt ja ka suur lind ei saa väikses majas pesitseda. Lindude pesakastide ehitamiseks on olemas soovitusliku...
leia loomale saba 4.lisa puuduv täht 5. laps arvutab 5 piires Ehitusmängukesku Meisterdamine: Meisterdamine: Meisterdamine: Meisterdamine: Meisterdatud s legoklotsidest legoklotsidest legoklotsidest legoklotsidest arvutiga „arvuti“ „arvuti“ „arvuti“ „arvuti“ mängimine. Loovmängukeskus Loovmäng Loovmäng Loovtants „Mina Meisterdatud „Kontor“ „Kontor“ olen robot“ arvutiga
Mäng ja lapse areng eksami teemad. 1. Mängu mõiste, tähtsus lapse arengus. Mäng (mõiste)- vabatahtlik toiming või tegevus, mida sooritatakse teatud kindlaksmääratud aja- ja ruumi piires, vabatahtlikult omaks võetud, siduvate reeglite järgi.On tegevus, mis ei ole seotud primaarsete tarvete rahuldamisega, talle on iseloomulik rõõm ja rahulolu. Mäng on eelkoolieas lapse põhitegevus, mille käigus laps omandab, kinnistab uut teavet, uusi oskusi, peegeldab tundeid ja soove, õpib suhtlema, omandab kogemusi ja käitumisreegleid. On üleliigse energia ärakasutamine. Eelharjutus järgenvaks eluks. Laps läbib mängu käigus lühendatud kujul inimkonna kultuuri arengu. Oluline pole protsess vaid tulemus. TÄHTSUS Mäng on eelkooliealise lapse põhitegevus. Mängu käigus omandab laps uusi teadmisi. Mänguoskus on kõigi üldoskuste ning õppe ja kasvatustegevuste eri valdkondade oskuste ja teadmiste arengu alus. Laps õpib lahenda...
Me tuleme suvest Aeg möödub tõesti kiiresti. Alles oli, kui me saime lõpetatud 7. klassi ja juba oleme koolis tagasi . Seekord teeme algust kaheksandaga . Kiiresti läksid need kolm suvist kuud, milles oli kõike vihma, päikest, tööd ja lõbu . Tänavune suvi oli muidu nagu suvi ikka. Ega sellelgi suvel midagi erinenud , metsmaasikad olid sama magusad , päikest oli palju ning uusi tuttavaid sai ka piisavalt . Kui päikese juurde tagasi tulla , siis oli seda lihtsalt rohkem kui eelmine aasta ja selletõttu kõrvetas ta paljudelgi naha maha . Suveteedel jäi mõndagi meeliköitvat. Kui meenutada suviseid käimisi ja olemisi, siis tuleb ühena esimestest meelde Aluksnes veedetud aeg ning malev, kus viibisime viimased augusti nädalad . See aeg oli üks seiklusterohkeim periood sel suvel . Aga ei saa ka unustada kõike, mis kuulub suve juurde rand, vesi ning sõbrad . Ega kõik see teebki suve meeliköitvaks. Uus koolia...
Taustaks mängis CD-lt vihmasadu. Silmnähtavat rõõmu ja lõdvestust pakkus väikestele lastele maalimine käte ja sõrmedega. Läbi mängulise tegevuse omandasid lapsed uusi teadmisi nagu: õppisid tundma 5 maasika, peedi, mustika nimetusi, kõik kolm on söödavad ning neid saab loendada ja lapsed õpivad aru saama põhjus tagajärg seosest. Laste meelistegevuseks on alati olnud meisterdamine. Huvitav on leida meisterdamiseks vahendeid meid ümbritsevast loodusest ja kasutada ära erinevaid jääkmaterjale, andes fantaasia abil neile uue elu. Meisterdamine on nii mäng, looming, matkimine kui ka katsetamine. Lastele on käelises tegevuses kõige lähedasem paberist meisterdamine. Kunstikeskuses võivad lapsed näiteks pabernukke ise teha, see arendab kujutlusvõimet ja loomingurõõmu. Nukud annavad lastele jõudu.
Koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava järgi on valdkond liikumine õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgiks, et laps: 1) tahab liikuda ja tunneb liikumisest rõõmu; 2) suudab pingutada sihipärase tegevuse nimel; 3) tegutseb aktiivselt üksi ja rühmas; 4) mõistab kehalise aktiivsuse olulisust tervisele; 5) järgib esmaseid hügieeni- ja ohutusnõudeid. Valdkonna sisu PÕHILIIKUMISED: KEHALISE KASVATUSE Kõnd, jooks ALASED TEADMISED: Ronimine, roomamine Ohutus Hüpped Enesekontroll Visked, püüdmine Hügieen TANTS JA RÜTMIKA LIIKUMISMÄNGUD Rütmilised harjutused Põhiliikumiste arendamine Laulumängud Kehaliste võimete arendamine Muusikalised mängud Tähelepanu arendamine Ar...
Tallinna Ülikool Pedagoogiline Seminar Alushariduse ja täiendõppe osakond MEELED ESSEE. Diana Kuulma KLÕ-14 Tallinn 2013 MEELTE ANALÜÜS Meeled on kui piirivalvurid inimese ja maailma vahel.Tänu meeltele toimub suhtlemine sisemise ja välimise vahel,toimub kontaks maailmaga,st elamine.Tajuda saab neid asju,mille jaoks on meil meeled olemas ja mille tajumiskvaliteet on piisavalt arenenud (Koerte haistmine on inimesega võrreldes tundlikum).Inimene on ise ka maailm,mida tajuda.Kehaga seotud meeltega,nelja alumise meelega,inimene tajub ennast,oma keha. Meeled on lasteeas lapse elus väga tähtsad.Lapsed kasvatavad oma keha,kõik käib kehast läbi...
butafooria Carol Põldsaar PRAKTIKAARUANNE Butafooria praktika Vilma majas 16.-23.11.2020. a. Juhendaja : Eero Ehala Viljandi Kultuuriakadeemia õppejõud Viljandi 2020 SISSEJUHATUS Praktika jooksul sain võimaluse lõpetada ära oma pooleli jäänud kooli projekti, milleks oli butafoorse piparkoogimaja meisterdamine ning praktikakaaslastega teha miniatuurseid mände. Tegemist oli tellimusega, teha Tallinna lennujaama kinnisvara firma reklaamiks miniatuurne männimets. AJAKAVA Kuupäev Kellaaeg Koht Tegevus 16. november 10.15 Vilma maja Piparkoogimajakese akende välja lõikamine 10.32 Piparkoogimajakese akende katmine PVA liimiga 10
Koolieelse lasteasutuse nimetus "Kindergarten" on kasutusel väga mitmetes keeltes siiani. F. Fröbel pani aluse laste mängupedagoogikale, tähtsustas laste õpetamisel muusikat, loodusõpetust, liikumismänge ning koostas metoodilise süsteemi geomeetriliste kujunditega tegutsemiseks Töötas välja oma vahendite süsteemi (nim annid): kolmemõõtmelised materjalid (pall, kuup, silinder, kera, risttahukad, prismad), tasapinnalised materjalid (puit, paber, meisterdamine, mustrid, joonistamine, joonestamine). Tema metoodikas oli oluline koht loodusel. Igal lapsel oli lasteaias oma peenar, kuna taime kasvatamine peegeldas lapse enda arengut ja aitas lapsel saavutada tasakaalu loodusega. Koolitas lasteaednikke (Lasteaednike Seminar), koolitati kutselisi kasvatajaid ja korraldati kursusi lapsevanematele. - Millised sarnasused ja erinevused on Eesti esimese lastehoiu ja kaasaja lasteaia tegevuses? Lastehoiu ja kaasaja lasteaia saransused:
Teema 1. Lapse kasvamine ja areng, selle toetamine täiskasvanute poolt. Sotsiaalne areng Kehaline areng Emotsionaalne areng Vaimne areng MÄNGUOSKUSED SOTSIAALSED OSKUSED TUNNETUS- JA ÕPIOSKUSED ENESEKOHASED OSKUSED 25/09/2018 LEHTE TUULING TÜ NARVA KOLLEDZ 2 TUNNETUS- JA ENESEKOHASED MÄNGU- SOTSIAALSED ÕPIOSKUSED OSKUSED OSKUSED OSKUSED MINA JA KESKKOND EESTI KEEL KEEL JA KÕNE KUI...
.. jne) Mõisted: lahkus, sõprus, abivalmidus, kavalus, ihnus, töökus, ahnus. Kiidusõnad: AITÄH, PALUN Matemaatika Võrdlemine (kõrgem – madalam, suurem – väiksem ...) Öö ja päev Kiire-aeglane Mõiste: ühekaupa Loendamine, nädalapäevade järjestamine (5-6 aastased) Eelnev – järgnev nädalapäev (5-6 aastased) Kunst Joonistamine antud jutu põhjal Prossi meisterdamine Maja (talu) joonistamine Liikumine ja muusika Laulud nädalapäevadest Tantsud, rahvatants Liikumismängud Ringmängud Teemad, mis haakuvad Vaeslaps ja Talutütar põhjal tehtava draamatööga: vanade eestlaste kombed, eluviis ja uskumused; vana aja riietuse erinevad liigid; vastandsõnad: all- üleval; vaene- rikas; maapealne ja maaalune elu; suhted: kavalus, teise ärakasutamine, lahkus. Tööprotsessi sobivad mängud ja jutustused:
AARNE ÜKSKÜLA Aarne-Mati Üksküla sündis 21.septembril 1937. aastal Tallinnas. Ta elas algul Hiiul, aga 1939 kolis ta Rahumäele, kus sündisid ta õed, õelapsed ja isegi üks õe lapselaps. See maja oli neile 60 aastat kõik, aga nüüd on sellest alles vaid korsten. Ta elas koos oma isa, ema, vanaema ja onuga. Ta isa oli vedurijuhi abi, kes vedas haavatuid ja viis rindele uusi vägesid. Kuna rongijuhte oli sel ajal vaja, siis teda ei mobiliseeritud. Üksküla ema oli kodune ja kasvatas oma kolme last. Aarne Üksküla mäletas oma elust 1944. aasta märtsipommitamist. Nende maja tabas samuti pommikild ja nende naaber oleks peaaegu pihta saanud. Õuest oli kuulda hirmsat lennukite ja pommide vilinat. Tookord seletati talle, et kui pomm tuleb vilinal, pole vaja pommi karta, kuna siis läheb ta mööda. Aga kui pomm tuleb susinal, siis võib pihta saada. Ta vanemad olid kodunt ära ja väike Aarne oli koos vanaemaga põran...
13 Sünnipäeva peoks valmistunud, Sünnipäev Tööd Töö nimetus Töö kestus Töö number 1;2 Koha rentimine 2päeva 1;3 Kutsete koostamine 3päeva 3;4 Toidu koguste 1 päev arvestamine 4;5 Menüü meisterdamine 1 päev 2;6 Söökide, jookide 1 päev tellimine kohapealt sünnipäeva ajaks 5;7 Nõude koguse 1 päev arvestamine 6;7 Serviisi ostmine 1 päev 7;8 Dekoratsiooni 2 päeva mõtlemine
Iga bloki viimistlus oli tõenäoliselt väga raske, kuna sel ajal ei olnud Peruus vajalikke tööriistu ega raudpeitleid. Ainuke raske materjal, mida teati oli pronks. Uurijad on tõestanud, et distsiplineeritud ja hästiorganiseeritud töökorraldusega oli võimalik luua perfektseid blokke, kasutades ainult kivist tööriistu. Euroopa ja Ameerika kokkupõrke tulemusena saabusid ka rauast tööriistad Andidesse ja seega muutus ka kivist meisterdamine lihtsamaks. Kui parimad inka ehitised olid tehtud väga hästi vormitud kiviblokkidest, siis parimatel koloniaalehitistel olid suurepäraste valmistajate poolt tehtud kivist katted. · Kuppel Kuppelehitis oli eelkõige puhtehitustehniline saavutus ja renessanss-stiili arengut see otseselt ei mõjutanud. Samas oli harmooniline ja täiuslik kuppel kõigi renessanssiarhitektide ideaal ja Brunelleschi teostas selle ideaali esimesena. Kuppel oli oma aja
27. Nimeta Eesti Lastekirjanduse Keskuse üritusi ja projekte. Raamatukogu - Lai valik häid raamatuid nii lastele kui ka natuke vanematele Huviringid - Arendatakse mõtlemist ja loovust läbi sõnalise ja käelise tegevuse Lugemiskoerad - Kõva häälega harjutatakse ettelugemist hinnanguid andmata Ulmeklubi - Räägitakse fantaasiakirjandusest koos asjatundlike külalistega Perehommik - Jutustamine, mängimine ja meisterdamine kogu perega Sünnipäevad - Korraldatakse kirjandusteemalisi sünnipäevi 6-11-aastastele lastele Loovkirjutamine - Otsitakse 3.-4. kl laste seast tulevasi kirjanikke! Tutvutakse kirjanikuametiga ja õpitakse ka ise kirjutama. Mudilastund - Loeme juttu, vaatame uusi raamatuid, mängime ja meisterdame! 28. Nimeta Eesti raamatukogude ühistööna valminud suuremaid võrguandmebaase. ELNET - http://www.elnet.ee/ ESTER 29
Kaheväljasüsteemi asemel hakkas muinasaja lõpul kehtima kolmeväljasüsteem. 1) suvivili (nisu, oder) 2) talivili (rukkis) 3) kesa *karjakasvatus: Koduloomad olid poole võrra väiksemad kui praegu. Peeti selleks, et saada liha ja sõnnikut. Loomad olid vabapidamisel, suvel otsisid nad ise toitu kuid talvel olid nad varju all ja neid söödeti. *metsmesindus -hangiti mett *küttimine ja kalandus jäid tahaplaanile *käsitöö- sepatöö (relvade meisterdamine, ehete valmistamine.).Pottsepad ( potikeder, savinõude valmistamine.) *kaubandus- teravili veeti välja, vahetuskaubandus.Oluline oli kaal, mitte kogus. ( nt. Rukkis soola vastu) MUINASUSUND (küsimuste/vastuste süsteemis) 1.Millel põhinevad meie teamised muinaseestlaste usundist? Kinnismuistised (hiiekohad, ohvrikivid, kalmed) 2. 3. Esita näide, mis selgitaks muinasusundi mõisteid või põhitõdesid:
Aktiivne ja passiivne kõne Seaduspärasuste ja suhete mõistmine Seoste loomine Loova mõtlemise ja probleemi lahendamise oskus. Endast lugupidamine Peenmotoorika Oskus rõõmu ja vabadust tunda Kujutavad tegevused on väga tähtis loomvõimete arendamisel. Areneb nii tunnetus kui kujutlusvõime, peenmotoorika ja silma ning kätetöö. Kujutava tegevuse liigid: Voolimine Joonistamine Maalimine Kleepetöö Meisterdamine Töö elemendid: Eneseteenindamise oskuste arendamine. Töövahendite kasutamine vastavalt otstarbele. Jõukohase, igapäevatöö omndamine.
peaaegu kaklusesse ning Anna pidi vahele astuma. Peo lõpul kutsus Villu kõiki Kivimäele vaatama, kuidas ja kes seal nii kõvasti paugutab. Anna ei tahtnud minna kuid Villu suutis teda veenda sellega, et laseb need kivid Anna auks õhku. Aga Annalgi oli üks tingimus, see et Villu ei tohi enam juua, mitte kunagi. Samal ajal mõtles Kõrboja endine peremees Katku Villust, Annast, jaanitulest ja meeste jutust. Kivimäel meisterdasid Villu ja Mikk pauku. Meisterdamine võttis neil aega palju rohkem kui tavaliselt ning viimaks käib kärakas. Täiesti ootamatult, nii et Villu ja Mikk ei jõudnud kaugemale joosta ja said pauguga pihta. Mikk oli ainult verega koos kuid Villu kaotas oma parema käe kaks sõrme täielikult ning kahest jäi alles pool, ka teise silma nägemisvõime kadus suuresti. Anna tegutses kiiresti, et Villut aidata. Ta sidus talle riide ümber käe, et takistada verejooksu ja jootis talle ohtralt viina sisse, et valu vähendada. Anna
kaklusesse ning Anna pidi vahele astuma. Peo lõpul kutsus Villu kõiki Kivimäele vaatama, kuidas ja kes seal nii kõvasti paugutab. Anna ei tahtnud minna kuid Villu suutis teda veenda sellega, et laseb need kivid Anna auks õhku. Aga Annalgi oli üks tingimus, see et Villu ei tohi enam juua, mitte kunagi. Samal ajal mõtles Kõrboja endine peremees Katku Villust, Annast, jaanitulest ja meeste jutust. Kivimäel meisterdasid Villu ja Mikk pauku. Meisterdamine võttis neil aega palju rohkem kui tavaliselt ning viimaks käib kärakas. Täiesti ootamatult, nii et Villu ja Mikk ei jõudnud kaugemale joosta ja said pauguga pihta. Mikk oli ainult verega koos kuid Villu kaotas oma parema käe kaks sõrme täielikult ning kahest jäi alles pool, ka teise silma nägemisvõime kadus suuresti. Anna tegutses kiiresti, et Villut aidata. Ta sidus talle riide ümber käe, et takistada verejooksu ja jootis talle ohtralt viina sisse, et valu vähendada
3. Õpetaja jutustust kuulates meeldib mulle teha kirjalikke märkmeid, et 4 3 2 1 0 kirjapilt jääks silme ette. 4. Kirjutades vajutan tugevasti kirjutusvahendile. 4 3 2 1 0 5. Diagrammidest ja tabelitest saan paremini aru siis, kui nende sisu mulle 4 3 2 1 0 selgitatakse. 6. Mulle meeldib käsitöö ja meisterdamine. 4 3 2 1 0 7. Mulle meeldib uurida diagramme, tabeleid ja graafikuid. 4 3 2 1 0 8. Leian kergesti omavahel riimuvaid sõnu. 4 3 2 1 0 9. Materjal jääb mulle paremini meelde siis, kui kirjutan selle mitu korda 4 3 2 1 0 läbi. 10
Mäng on omandanud elus kindla koha. Oluline on mõtestatud süzeeline tegevus. Loogiliselt üksteisele järgnevad tegevused. Õpetaja juhendamisel on 3-4 aastased võimalised ehitusmängudes peegeldama muljeid tegelikkusest. Neile antakse mitmekesiseid ehitusmaterjale, mis lubab ehitada keerulisi ehitisi. Teadmised ja oskused avalduvad ehitusmängu kvaliteedis. Järjest rohkem hakkab last huvitama tehtud töö tulemus. Selles vanuses lastele on jõukohane mitmesuguste esemete meisterdamine, nad kasutavad selleks nii metallist, puidust kui ka plastist detaile. Töö koostemängukomplektiga arendab tema kätt, tähelepanu, mõtlemist, fantaasiat ja tahet. Püsimatus lapses kasvatab ehitusmäng järjekindlust ning püsivust. Täiskasvanu huvi, ergutused, kiitused ja tähelepanelikkus tekitavad lapses tahet saavutada vajalik tulemus. Täiskasvanu tunnustus on väga oluline selles vanuses. 5-6 aastaselt: Suure tähtsuse omandab sõna
märgamise uurimiseks. 3 LOODUSÕPETUSE LÕIMING TEISTE ÕPPEAINETEGA Antud õppeaines kujundatakse väärtus-, sotsiaalset, enesemääratlus-, õpi-, suhtlus-, matemaatika- ja ettevõtlikkuspädevust. Teemad on olulised läbivate teemade ,,Keskkond ja ühiskonna jätkusuutlik areng" ning ,,Tervis ja ohutus" käsitlemisel. Lõiming kunsti- ja tööõpetusega: elusolendite ja nende elukeskkonna ning pinnavormide joonistamine, voolimine või meisterdamine, looduslikest materjalidest piltide valmistamine; matemaatikaga: koguste mõõtmine ja võrdlemine; rühmitamine; mahuühikud; võrdlevate andmete tabeli koostamine; temperatuur; eesti keelega: suur ja väike algustäht nimedes ja nimetustes, teabeteksti lugemine, kirjeldamisoskuse arendamine, kirjelduste koostamine, katsete kirjeldamine, kokkuvõtete kirjalik vormistamine; muusikaga: veekogude, vee liikumise edasiandmine muusikapalades;
Peo l�pul kutsus Villu k�iki Kivim�ele vaatama, kuidas ja kes seal nii k�vasti paugutab. Anna ei tahtnud minna kuid Villu suutis teda veenda sellega, et laseb need kivid Anna auks �hku. Aga Annalgi oli �ks tingimus, see et Villu ei tohi enam juua, mitte kunagi. Samal ajal m�tles K�rboja endine peremees Katku Villust, Annast, jaanitulest ja meeste jutust. Kivim�el meisterdasid Villu ja Mikk pauku. Meisterdamine v�ttis neil aega palju rohkem kui tavaliselt ning viimaks k�ib k�rakas. T�iesti ootamatult, nii et Villu ja Mikk ei j�udnud kaugemale joosta ja said pauguga pihta. Mikk oli ainult verega koos kuid Villu kaotas oma parema k�e kaks s�rme t�ielikult ning kahest j�i alles pool, ka teise silma n�gemisv�ime kadus suuresti. Anna tegutses kiiresti, et Villut aidata. Ta sidus talle riide �mber k�e, et takistada verejooksu ja jootis talle ohtralt viina sisse, et valu v�hendada
Mängul on 3 põhialust: 1) mänguvahendid (annid ja tegevused), 2) liikumismängud 3) aiahooldus. Laps peab saama rahulikult mänguasjadega tegeleda, mida toetab väline reeglistik. Käsitles mängu ka teraapiana, mis aitab lapsel lahendada sisemisi vastuolusi ja konflikte. Laps tutvub maailmaga läbi mängu. Töötas välja oma vahendite süsteemi (nim annid): kolmemõõtmelised materjalid (pall, kuup, silinder, kera, risttahukad, prismad), tasapinnalised materjalid (puit, paber, meisterdamine, mustrid, joonistamine, joonestamine). Tema metoodikas oli oluline koht loodusel. Igal lapsel oli lasteaias oma peenar, kuna taime kasvatamine peegeldas lapse enda arengut ja aitas lapsel saavutada tasakaalu loodusega. Koolitas lasteaednikke (Lasteaednike Seminar), koolitati kutselisi kasvatajaid ja korraldati kursusi lapsevanematele. M. Montessori õpinud inseneriks ja arstiks (esimene naissoost arst). Algselt tegeles puuetega lastega.
Kui neiu saab oma esimese lapse, siis sellele lapsele pannakse selle nuku nimi. (History of Dolls) 4 Foto 3. Aafrika viljakuse nukud Foto 4. Kaltsunukk Kaltsunukk on nukk, mis on juba ammustest aegadest kuulunud nii linna kui talulaste mänguasjade hulka, kuid kust ja millal kaltsunukkude meisterdamine täpselt alguse sai, seda ei tea tänapäeval päris täpselt enam keegi. Oma pehmuse ja armsuse tõttu sobivad tekstiilnukud hästi väikelaste mänguasjadeks, kuid kahjuks on nad seetõttu ka kergesti kuluvad ning halvasti ajas säilivad. Teadaolevalt vanim kaltsunukk on hoiul Briti Muuseumis ning see on ühe lapse hauast leitud Vana-Rooma kaltsunukk, mida dateeritakse aastasse umbes 300 eKr. Leitud nukk on valmistatud jämedast linasest riidest ning topitud täis kaltsu
KADRIPÄEV KOMBED Kadripäeval lõppes tüdrukute tööaasta ja naiste sügistööd.Kadripäeval oli keelatud igasugune villaga seotud töö- ketramine,kudumine,nõelumine,sest arvati,et nii võib lammastele kahju teha.Soovitatav oli lambaid pügada.Paiguti oli kombeks laudas süüa. Kadripäeva eelõhtul käisid ringi kadrisandid,kelleks olid külanoored,nii tüdrukud kui poisid.Kadrid olid riietatud heledatesse naisterõivastesse ning vastupidiselt mardisantidele olid nad kenad ja puhtad.Kadrid ehtisid end pitside ja satsidega.Kübara asemel kõlbas ka õlgedest tehtud peakate,mis kaunistati paelte ja lilledega.Jalas kandsid kadrid valgeid sukki ja käes valgeid kindaid.Ainult nägu peideti,,et naabrid ära ei tunneks.Pähe võis panna maski või padjapüüri,millele joonistati silmad,suu ,nina ja lõigati augud sisse.Kadrid käisid ringi perena,juhtijaks kadriema. Kadriemal oli käes vitsakimp või kepp.Vitsakimbuga löödi igale pe...
osa aastast ise toitu hankima. Küttimine ja kalapüük on vähemtähtsad, seetõttu polnud eestlased ka väga osavad vibukasutajad. Irduma hakkasid ka teatud käsitööalad: sepatöö (levinud eelkõige Virumaal ja Põhja-Saaremaal), ehtemeistrid (pronksist ja hõbedast, levinud ehted olid käevõrud ja sõled, aga ka rõivaste juurde kinnitatavad spiraalid ja naastud). 11. sajandil hakati kasutama ka potiketra, mistõttu savinõude meisterdamine jäi samuti eraldi käsitööalaks. Toimus ühelt poolt vahenduskaubandus läänest itta vahendati soola, idast läände vahendati karusnahku. Eestil endal oli pakkuda teravilja, sest seda toodeti piisavalt nii iseenda äratoitmiseks kui väljavedamiseks. Seda viidi lääne poole. Teiselt poolt toimus ka vahetuskaubandus, kas kaup kauba vastu või kaup hõbemüntide vastu, mille väärtust arvestati kaalu järgi.
Sama võib öelda ka balleti kohta üldiselt. Seega ei osanud midagi oodata ega loota sellelt etenduselt. Kava lehitsedes ei jõudnud enne etenduse algust libretot läbi lugeda, aga nagu selgus- polnud vajadust. Esimene asi, mis etenduses silma hakkas, oli sisu selgus. Oli äratuntav kes on kes ja mida hetkel laval ,,jutustatakse". Peremehe rahulolematus, Kuradi ilmumine, Peremehe kahtlus/kõhklus, kas leppida Kuradi pakutuga, verepiiskade loovutamine ja Krati meisterdamine. Kahe armunu kohtumine, Tüdruku isa selge eitus sellele armusuhtele. Krati ja Sulase kohtumine, kus viimane aimab, et miski on teoksil. Suurepärane töö libreto kirjutajalt. Ka teine vaatus oli sama arusaadavalt ülesehitatud: töölispidu, Krati kiusamine, Krati kättemaks ettevõtte mahapõletamise läbi, Peremees kasiinos ja raha kaotus. Peremehe veel suuremad nõudmised Kratile. Kratil saab viimaks peremehe täitmatusest kõrini ja ta laseb ahnusel Peremehe hukutada.
TEISIPÄEV ,,Liigume terveks!'' 07.30-08.00 : Laste saabumine lasteaeda ja vanemate tervitamine ning tulevase päevaplaani tutvustamine. 08.00-08.30 : Lastega arutelu ringis, liikumise ja spordi teemadel. Küsitakse lastelt, missugust trenni nemad teevad ja milliseid spordialasid on olemas ning arutletakse sportimisharjumuste vajalikkusest. 08.30-09.00 : Hommikusöök. Enne hommikusööki lauldakse jälle lastelaulu ,,Hiiretips'' 09.00-11.30 : Meisterdamine. Lapsed meisterdavad endale medaleid. 11.30-12.00 : Lõunasöök. Enne lõunasööki lauldakse koos lastelaulu ,,Head isu''. 12.00-13.00 : Spordivõistlused õues. Viiakse läbi jooksu- ja palliviskamisvõistlused. 13.00-15.00 : Lõuna uinak. Uinutakse ,,Karumõmmi unelaulu'' saatel. 15.00-15.30 : Oode. 15.30-17.00 : Õhtusöök ja vanemate saabumine, laste ära saatmine ning kokkuvõtlik päevaraport vanematele.
7. Pange järgnevad õppimise alusoskused loogilisse järjekorda (võrdlemine, kuulamine, modelleerimine, vaatlemine). Kuidas on nad seotud uute teadmistega? VASTUS: 1. Vaatlemine koos kuulamisega- Uute teadmiste VASTUVÕTMINE (kujuneb oskus märgata ja kirjeldada) 2.Võrdlemine (kõrvutamine, järjestamine, korrastamine jms)- Uue SUHESTAMINE oma seniste teadmistega. Võrdlemine aitab kõike seda, mida me teame, korrastada (teadmised maailmast mõeldakse omaks) 3.Modelleerimine (joonistamine, meisterdamine, jutustamine, musitseerimine, mängimine jms)- teadmiste KASUTAMINE (oma mudeli loomine, kus seniste teadmistega ühendatult kasutatakse ära uus teadmine). 8. Millised on arvu mõiste 3 tasandit? Too näiteid. Miks neid tuleb eristada? Arvu mõiste 3 tasandit on: hulk-arvsõna-number. Näiteks: Huka saab õpetada arvukaardiga (O O O), arvsõna sõnakaardiga ( kolm) ja numbrit numbrikaardiga (3). Aga ma ei saa eriti sellest küsimusest aru... . Miks neid tuleb eristada?
.., sest...). · Sõnavara arendustöö. · Kirjalik kõne (töö lasteaias- sildistamine). Matemaatika · Hulgad, loendamine (loomad laudas, majad hoovis). · Suurused (kõrge-madal jne). · Geomeetrilised kujundid (vana aja ehitisi kirjeldades leiavad lapsed ruumilisi kujundeid). · Orienteerumine ajas (enne-praegu, orienteerumine aastaaegades). Kunst · Joonistamine maalimine (meenutused õppekäigust). · Meisterdamine (makett). · Meisterdamine (kaasa toodud materjalist (õled, takk jne.). Muusika · Regilaulud. Liikumine · Matk vabaõhumuuseumi territooriumil. Mäng · Saadud teadmiste ja kogemuste rakendamine loovmängus. Talulapse tegemised Mina ja keskkond Vaatlus: · Talutööde jälgimine (heinategu, vilja koristamine, lehma lüpsmine, loomade karjatamine). · Talulaste mänguasjad. · Talulaste riietus. Keel ja kõne · Sõnavara rikastamine (talu, talulaps, laut...).
Lapsele anda sõnaõigust otsustusprotsessides ning toetada lapse kaasalöömist tegevustes. Näited: o jutuajamised- varjuteater, muinasjutud, hommikuringis teemade käsitlus o lasteaedades kasutada prügi sorteerimiseks võimalusi o Reggio Emilie tegevuskultuur (Terake lasteaed) o Õuesõppe vormid o Looduslikest materjalidest meisterdamine o Looduskasvatuslikud mängud o Õpetaja kui eeskuju rollis o Loodussõbraliku käitumise algatamised o Teemanädalates väikeste projektide algatused, näiteks puude istutamine 14. Kuidas on omavahel seotud 7Ri ja säästva arengu tool? 15. Mis on elurikkus? Elurikkus ehk biodiversiteet tähendab liigilist, geneetilist ja elupaikade mitmekesisust, mis
Evolutsiooniareng seega tipust alla. Kärbes see-eest on aga tunduvalt suurema kohanemisvõimega kui kiil, ning enamike kahetiivaliste eellane. Selleks et edasi areneda ei saa seega liikuda ühes suunas. Sama tõika saab tähendada raadio ning elektronarvutite arendamisega. Mõlemad tehti katseeksitusmeetodi järgi kuigi eellane toimis hästi. Kui toimiks plaani järgi evolutsioon, saaksime paremad kirjutusmasinad aga mitte arvutid. Geneetik Jacob ütles – evolutsioon on meisterdamine. Loodus ei loo uusi vorme tühjast vaid kasutab midagi olemasolevat. Kuidas kujuneb teekond hammastest kõrvaluukeseni on suur juhuste kokkulangevus. Inglise bioloog Maynard seletas seda näitega elevandi londi tekkimisest. Selleks kulus eellasloomal miljoneid aastaid ning palju juhuslikke mutatsioone. Miks aga loomad üksteisega nii sarnased välja näevad. Põhjus leiti äädikakärbse uurimisega. Tüütu putukas nägi välja kord üht, kord teistmoodi. Leiti, et temas on
TARTU ÜLIKOOL Majandusteaduskond Pärnu Kolledz Triin Karp, Agni Liiva, Pire-Mari Perri MITTETRADITSIOONILINE MAJUTUSTOODE JA ELAMUSTOODE EESTIS Referaat Juhendaja: Lektor Tiina Viin Tallinn 2008 SISUKORD SISSEJUHATUS............................................................................................................ 3 1. ÖKOTURISM EESTIS................................................................................................ 4 2. ELAMUSTOODE EESTI MAATURISMIS................................................................. 10 3. LUKSUSMAJUTUS EESTIS.................................................................................... 14 KOKKUVÕTE............................................................................................................... 16 KASUTA...
Geograafia - hõlmab kogu maailma maateadust Kunst - maalimine, joonistamine, voolimine, skulptuur Muusika - laulmine, plokkflöödi mängimine, muusika väärtustamine. Võimaluse korral eratunnid ja lisainstrumentide õppimine. Koorilaul ja orkester. Loodusteadused - botaanika, bioloogia, füüsika, keemia, geoloogia, astronoomia, optika, antropoloogia, füsioloogia, toitumine, hügieen, elektroonika. Käsitöö - kudumine, heelgeldamine, tikkimine, nukkude meisterdamine, korvipunumine, puutöö, sepatöö, keraamika, raamatuköitmine. Aiandus - praktiline ja teoreetiline Kehaline kasvatus Eurütmia - Rudolf Steineri poolt väljatöötatud rütmiõpetus Religiooniõpe - mittesektantlik Uurimistöö Esmaabi Kiir- ja masinakiri - need ained kuulusid algsesse õppekavasse, aga nüüd on need kõrvale tõrjunud töö diktofoni ja arvuti ning tekstitöötlusprogrammidega. Maalikunsti, luule, muusika, arhitektuuri ja religiooni ajalugu
november (varem oli kogu november või mingi muu umbmäärasem, aga pikem aeg); jõulude ajal: - 7 korda süüakse - magatakse õlgedel - küünal aknal Ars moriendi - suremise kunst Suhtetüüp, milles elatakse, on kõige olulisem 13.10.2011 Talmud - käskude ja keeldude järgi elamine - 613 talmu - käskude ja keeldude tõlgendamine Brikolaaz - millegi meisterdamine käepärastest vahenditest (Kilukarbist kaelaehe) Mida sa noorkuu ajal kuu algul teed, teed kuu aega. Ühtsusprintsiip - aegamööda juhus suureneb Tasakaaluprintsiip - ei ole eetiline, on energeetiline Taasloomisena - riitused; igapäevaelu Ohverdusriitus on tasakaalutaastus. Hjull - 'jõul' - mingis skandinaavia keeles päikeseratas (algupäraselt). Norra keeles häid jõule on God jul. Tunguusi meteoriit. Täiendpolaarne mõtlemine ynyáng hiired - rotid puud - põõsad lehmad - lambad
kindlasti M. Parteni töö. Parten tegi järgmised järeldused: eelkooliealised lapsed mängivad kõige sagedamini kahekesi mängugrupi suurus kasvab koos laste vanusega enamus mängukaaslastest on ühest ja samast soost IQ mõjutas vähe laste omavahelisi suhteid laste vanus ja kodune keskkond avaldab mõju laste sõprussuhetele kodumäng on lasteaialaste kõige tavalisem mäng mäng liivaga ja meisterdamine paberist, savist, pärlitest ning värvimine on tüüpilised kõrvmängu tegevused. Parteni kuus astmeliselt tõusvat sotsiaalse mängu kategooriat on järgmised: 1. tegevusetus – see on ruumis ringijalutamine, passiivne vaatlemine, oma kehaga mängimine. 2. üksikmäng – kujutab endast lapse individuaalset mängu mitmesuguse materjaliga, kusjuures teiste lastega ei toimu mingit suhtlemist. 3
Steiner- ehk waldorfpedagoogika Steinerlasteaed on haridusasutus, kus peatähelepanu all on laps, kes õpib kogemise ja loomise kaudu ümbrust mõistma. Lähtutakse põhimõttest: mida enam on lapsel eelkoolieas võimalus areneda vabades fantaasiarikastes mängudes ja neid toetavates päeva-, nädala- ja aastarütmides ning kogeda mõtestatud tegevusi, seda tublim on ta edaspidi koolis teadmisi omandades. [Gustavson, 2004]. Waldorfpedagoogika õppimise protsessi kulgemine Esimesel seitsmel eluaastal on kasvatuses tähtsal kohal ka lapse kehalis-füüsiline areng ning selles eas on kõik arengusse puutuv seotud kehaga (Gustavson, 2004). Kogu õppimise protsess toimub keha kaudu ehk siis koolieelik õpib meelte vahendusel ja väljendab-kordab õpitud ning kogetut matkimise ja jäljendamise teel. Täiskasvanute ülesanne on seega kujundada arengut soodustav ümbrus, mis pakub impulsse vajalike kogemuste jaoks, soodustab s...
Fröbel töötas välja oma metoodilis-didaktiliste vahendite süsteemi, mida nimetas ,,Gaben" (annid). Sinna kuulusid: 1) Kolmemõõtmelised materjalid 1. Mänguvahend pall (mahub kätte, riidest, lõngast, vikerkaarevärvides) 2. Mänguvahend kuup, silinder, kera (kuup ja kera peegeldavad vastandlikkust, kera kui liikumine, kuup kui paigalseis, silinder ühendab kuupi ja kera) 3.-6. Mänguvahendid risttahukad, prismad 2) Tasapinnalised materjalid (puit, paber, meisterdamine, mustrid, joonistamine, joonestamine) Fröbeli metoodikas oli oluline koht loodusel, ta koostas loodus filosoofilise ökoloogilise programmi eelkooliealistele lastele. Oluline oli sisemise ja välise kooskõla. Fröbeli lasteaias oli igal lapsel oma peenar, kuna taime kasvamine peegeldas lapse enda arengut ja aitas lapsel saavutada tasakaalu loodusega. Fröbel hakkas koolitama ka lasteaednikke, kus koolitati lasteaedadele kutselisi kasvatajaid ja
Teaduslik lähenemine ümbritsevale maailma on kultuurile juba algselt omane. Müüdid ja riitused pole osaks mingisugusest eelloogilisest mõtlemisest. Pakutakse välja skeem, kuidas müütiline mõtlemine on maailma liigendanud, teadmist liigendanud. Sarnanevat sellega, mida tänapäeval nimetatakse meisterdamiseks. Selline inseneritehnoloogiast erinev lähenemine mingite ülesannete lahendamiseks, mis lähtub olemasolevatest materjalidest. Müütiline mõtlemine on nagu meisterdamine. Kõik mis on juba olemas, juba olnud on minginl viisil omavahel ühildatav. Müütide loomisel, et midagi väljendada kasutatakse kõike mis selle meisterdaja käeulatuses on, (sündmused, teadmised, lood, struktuurid) ja sobitatakse kokku ühel või teisel viisil. Müütidest on palju erinevaid variatsioone. See on meisterdamise intellektuaalne vorm. Tema struktuuraalse antropoloogia suund: kaksikjaotuses, kus on tähistaja ja
Selle rakendamine karjääri arendamisse aitab luua protsessi, mis paradigmasid, mis keskenduvad uuenduslikkusele ja paindlikkusele (Herr 1999). on isiklikult rahuldust pakkuv. Dünaamilise ja muutliku karjääriprotsessi kirjeldamiseks on sobivama mõistena välja Lisaks aitab karjääri meisterdamine suurendada isikliku jõu tunnetust. Jõudu tajutakse pakutud career craft ehk karjääri meisterdamine (Poehnell & Amundson 2002). kahel eri tasandil. Ühest küljest tekib võime näha olemasolevatest tõketest või takis- tavatest harjumustest kaugemale ning alustada uute teeradade loomise protsessi
1 1 Punaseid ja siniseid ruute on sama palju. Nüüd pannakse sinise ruu- du kõrvale veel teine sinine ruut. Õpetaja kirjutab tahvlile arvu 2. 1 2 Nüüd on siniseid ruute ühe võrra rohkem kui punaseid. Siniseid ruute on kaks. Moodustatakse veel hulki, milles on 2 elementi. Leitakse kahest esemest koosnevaid hulki õpiku pildilt ja ümbrus- konnast. Meisterdatakse kahest kirjaklambrist kett. Kirjaklambrikettide meisterdamine võiks olla väikseks käeliseks harjutuseks enne kirjutamise juurde asumist. Kui õpitakse juurde uus arv, võib ketti ühe lüli juurde lisada. Edasi järgneb töö tööraamatuga. Tööraamatu pildil oleva sussipaari kirjeldamisel kasutatakse ka mõistet paar. Õpitakse kirjutama number 2. Mõistatusi Kaks venda vahivad vette, aga ei saa iial kokku? (Jõekaldad) 22 Kaks paati merel, üks tõuseb, teine vajub? (Kuu ja päike)
TEMA SÜÜ SEISNES SELLES, ET NIISUGUNE SÜÜDISTUS OLI TEMA PUHUL NIIVÕRD USUTAV. (Napoléon I Kaelakee afääri kohta ) Koopia ekslikult Marie-Antoinette'i nimega seostatud kaelakeest 1772. a tellis kuningas Louis XV kahelt Pariisi juveliirilt oma südamedaamile krahvinna du Barryle kaelakee, mille sarnast polnud ükski surelik naine veel kandnud. Juveliirid asusid tööle, kuid teemantide kokkuost, nende briljantideks lihvimine ning kaelakee meisterdamine võtsid palju aega. 10. mail 1774 Louis XV suri ja vast valminud kaelakee jäi juveliiridelt välja ostmata. Meistrid lootsid, et ehk soovib uus kuningas Louis XVI kinkida ehte kuninganna Marie-Antoinette'ile, kuid riigikassa ei saanud enam kuningale sellist summat eraldada, sest Prantsusmaa asus Inglismaa nõrgendamise eesmärgil toetama Ameerika Ühendriikide iseseisvuse eest võitlejaid. Pealegi poleks kõrk Marie-Antoinette eales nõustunud kandma
järgi 12) eristab enam kasutatavaid raha mõõtühikuid 13) leiab erinevate kujundite hulgast ringi… • § 21 seotus valdkond Kunstiga (1) Eesmärgiga – tunneb rõõmu loovast eneseväljendusest, vaatleb, kirjeldab ja kujundab tarbeesemeid kasutab õpitud voolimis-, joonistamis- ning maalimisvahendeid ja -võtteid (2) Sisuga – kujundamine – objektile esteetilise lisaväärtuse andmine; tehnilised oskused: voolimine, maalimine, meisterdamine (3) Õppe- ja kasvatustegevuse kavandamisel ja korraldamisel - 1) Antakse lapsele võimalus saada elamusi, tunda rõõmujne., võimalus väljendada oma maailmanägemist 2) Suunatakse last vaatlema jne. 4)arvestatakse, et lapse jaoks on oluline loomiseks ja lahenduste leidmiseks teha katsetusi ning avastusi jne. 6) viiakse kunstitegevusi läbi ka õues, kasutatakse teiste valdkondade ja õppetegevuse osana jne.
joonistada. Sellest tulenevalt võiks ema või isa joonisata paberile mõne lihtsa kuju ning laskma lapsel järgi joonistada. See vanus on ka küpsetamise õpetamiseks hea aeg. Lapsele võiks anda segamiseks taignaid või lasta tal tainas lati rullida. Kolmandaks eluaastaks on lapse käeline tegevus väga palju juba arenenud. Ta suudab kasutada söögiriistasid ja ennast ise riietada. Nüüd võib talle anda raskemaid tegevusi näiteks käevõru meisterdamine nööri ja pärlitega, muidugi peab sellel ajal olema täiskasvanu juures, et laps ei paneks pärleid suhu. Lapse joonistused muutuvad nüüd juba selgemaks, on arusaadav mida ta joonistab. Selles vanuses võiks ka potilkäimist õpetada. Kõne Vastsündinud ei oska veel rääkida, sellepärast peavad nad kasutama suhtlemiseks mitteverbaalset keelt, milleks on nutmine, näoilmed ning liigutused. Esimestel elukuudel
RUKKILILLI, TEE NENDEST PÄRG VÕI VANIK. · MILLINE LAUSE ON SIIN PEIDUS? RUKKILILLON PÄRJA-JAVANIKULILL,MISSÜMBOLISEERIBTRUUDUST. ................................................................................................................................... 41 ÕLGEDEST MEISTERDAMINE Õlgedest tehtud tarbeesemed ja kaunistused on olnud kasutusel väga pikka aega. Õlgehistööd on hinnatud nii mõisates kui talurahva seas. Paljude ilusate esemete valmistamine on ära unustatud. Vähe kohtame Eestis valmistatud kübaraid, korve, aluseid, ehteid ja igapäevaseid tarbeesemeid. Viimastel aastatel on hakatud õlgehiskäsitöö vastu üha enam huvi tundma, eelkõige inimsõbraliku ja ilusa materjali tõttu. ÕLEKORJAMISE MEELESPEA
0 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 a Riigi- ja linnateatrid Populaarsemate kultuurialade harrastajad aktiivsuse järgi (osatähtsus vähemalt 10-aastastest), 2009–2010 Vähemalt kord nädalas Harvem kui kord nädalas Vähemalt üks kultuuritegevus (v.a sport) Käsitöö või meisterdamine Fotograafia Laulmine Tantsimine Pillimäng % 0 10 20 30 40 50 60 70 80 Eesti Statistika 11
- Ettevaatlikus hooldamisel - Aidata turvatunde tekkimisel Impulsse vanuritele annavad - kirjandus, peab olema võimalus lugeda ja kirjutada - raadio - kassetid - lugemisringid - kooliõpilaste tugikrupid - TV- filmid, videod, CD - talletada oma elulugu lindile - isiklik looming, päeviku pidamine - näiteringid - külaskäigud asutustesse - harrastada kujutavat kunsti n. keraamikat, siiditrükki, kartulitrükki, meisterdamine - näituste külastamine - kosmeetik, juuksur, pediküür - võimalus käia psühholoogi juures - tantsimine Seenioride Ülikool sai alguse Prantsusmaal kus Ülikoolide juurde hakati tegema täiendus koolitust 1992 tegutses ta Tehnika Ülikooli juures 1994 a. Pedagoogika Ülikoolis. Õppetöö toimus 1 X kuus. Õppekavas 2 loengut. Esimene üldhariv, teine konkreetset teemat puudutav. Kahe loengu vahel võimlemine. Iga loeng algab ja lõppeb lauluga. ....
võõraste tekstide kasutamine. Vahel kasutatakse Shakespeare tekste. 2003 Romeo ja Julia 2007 Mees, kes teadis ussisõnu 2013 Maailma otsas. Pildikesi heade inieste elust. Kivirähu puhul võib öelda, et kui Ehlvest kirjutab tumedat teksti, siis tema teeb nalja. Kindlasti on silmatorkav algusest peale see, et suhetumine võõra tekstiga mängib siin olulist rolli. Kui mõelda Kivirähu tähenduslikkust, siis uuemaaja kangelaste valmis meisterdamine on tal hämmastavalt hästi õnnestunud. Kõige ägedamad kangelased Eesti kirjanduses on kindlasti Ivan Orav, Rehepapp ja Lotte. Kauksi Ülle (Ülle Kauksi (Ülle Kahusk)) 1987 Kesk umma mäke 1998 Paat – esimene täismahus võrukeelne romaan. 2004 Taarka 2006 Kuus tükkü -- näidendi raamat. Ta alustas luulekoguga „Kask umma mäke“. Kui vaadata 80ndate/90ndate vahetust, siis Kauksi Ülle ja Madis Kõiv valitsevad Võru kirjandust kindlasti.
TARTU ÜLIKOOL Pärnu kolledz Turismiosakond Liivi Hiienurm ELAMUSEL PÕHINEVA TEEMAPARGI ARENDAMINE LASTEGA PEREDELE HÕBEVALGE MÜSTEERIUM OÜ NÄITEL Diplomitöö Juhendaja: Karin Maandi Pärnu 2012 SISUKORD Sisukord.............................................................................................................................2 Sissejuhatus.......................................................................................................................3 1. Teoreetilised käsitlused..................................................................................................5 1.2. Elamuse mõiste.......................................................................................................9 1.3. Elamusliku toote disainimine......................................