Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
Ega pea pole prügikast! Tõsta enda õppeedukust ja õpi targalt. Telli VIP ja lae alla päris inimeste tehtu õppematerjale LOE EDASI Sulge

"mcgregori" - 41 õppematerjali

thumbnail
11
docx

X ja Y teooria

palju paremaid tulemusi kui autoritaarne käsk ülevalt. McGregor nägi neid kahte teooriat eraldi üksustele. Teooriat Y on raske rakendada massidele, kuid saab edukalt kasutada spetsialiste hallates. Mcgregor tegi ettepaneku, et juhtkond võib üldjuhul kasutada mõlemat teooriat töötajate motiveerimisel, kuid paremaid tulemusi annaks teooria Y kasutamine, sest X on kõrgema taseme vajadustega. Siiski, teooria Y osalusjuhtimisstiil pole alati parim juhtimisstiil. Schein kasutas Mcgregori tööd leidmaks tõhusat juhtimsistiili, mis sõltub juhi eelistustest, varasemast kogemusest, sisemisest juhist, prganisatsiooni kontekstist, mis sobib keskonnale tervikuna ja töökohale. Teooria X juht teab ainult autokraatliku reziimi, kuid teooria Y juht saab valida, kas olla autokraatlik, patroneeriv, nõuandev või osalusdemokraatlik. Mcgregori teooriad on kasulikud analüüsiks, ning samuti piisavaks sekkumiseks. (Provenmodels.com, 26.01.2011)

Majandus → Juhtimise alused
74 allalaadimist
thumbnail
4
txt

Juhtimise alused

Materjali otsin peamiselt internetist, kuid kindlasti peab vga palju inglise keelest tlkima. Lisaks tuleb lugeda ka raamatuid antud teemal. Enne kirjutama asumist olen juba tutvunud internetis oleva materjaliga, seega on mul juba mingi ettekujutus olemas, milline peaks minu referaat tulema. Philisteks probleemideks vivad kujuneda materjali puudus ning vrkeelsete tekstide tlkimine. Samuti on oht, et vajalikke raamatuid ei ole vimalik raamatukogust saada. Douglas McGregori elulugu: Douglas McGregor elas aastatel 1906-1964. Ta oli sotsioloog-pshholoog, kes pidas loenguid Harvardis ja MIT`s, kus ta sai heks esimeseks Sloani professoriks. Ta sai ka Antiochi kolledi presidendiks, kuid prast kuut aastat prdus tagasi MIT`i, kus ta oli kuni surmani. Tal oli mitteametlik petamisstiil, mida paljud tema pilased kiindumusega meenutasid. Tihti istus ta loengu ajal laua taga nii, et jalad olid laua peal. Seistes aga keerutas ja klistas ta taskus kas vtmeid vi mnte.

Majandus → Majandusteadus
127 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Motivatsioon ja motivatsiooniteooriad

Inimese vajadus on sisemised jõud, eesmärk aga välised jõud. Sisemine vajadus paneb inimese eesmärkide saavutamise suunas tegutsema. Tänapäevased motivatsiooniteooriad toetuvad rohkem või vähem inimeste vajaduste määramisele ja rahuldamise tee selgitamisele ning väärtustavad kõrgelt inimestevahelist suhtlemist ja koostööd. Motivatsiooniteooriad arenesid hoogsalt 20. sajandi keskel. Kolm tuntumat teooriat, mis tol perioodil formuleeriti, on McGregori X- ja Y-teooria, Maslow vajaduste hierarhia ning Herzbergi kahe faktori teooria. Nendes teooriates sisalduvad tuntumad seletused töötaja motivatsiooni mõistmiseks, mida rakendatakse 21. sajandilgi. Vajadustega seotud motivatsiooniteooriad on orienteeritud inimeste sotsiaal-psühholoogilistele mõjuritele ja käitumisele. Protsessidel põhinevad motivatsiooniteooriad vaatlevad inimesi ja nende reageeringuid mitmesuguses olukorras. Mõlema valdkonna teooriad täiendavad üksteist.

Psühholoogia → Motivatsioon ja tööga...
73 allalaadimist
thumbnail
102
ppt

Lammaste pidamistehnoloogia

sammuga, , 2 m pikkused, Ø80 mm): materjali kulu postid+ traatvõrk+ jm 2,9-3,5 eur/jm (40 kr/jm 45...55 kr/jm), koos tööjõu kuluga 4,3 eur/ jm (68 kr/jm) Tänapäeval ehitatud lambalaut, kus kasutatakse kergeid konstruktsioone, seinamaterjale Lambalauda sisevaade Külmlaudas on katusehari avatud Lambalaut Lauda sisevaade Kaasaegse lauda sisevaade (keskel on lammaste sortimisaed) Lambaid võib pidada ka polütunnelites (fotol McGregori polütunnel). McGregor Polytunnels Ltd McGregori polütunnel www.mcgregorpolytunnels.co.uk · Konstruktsioon 60,3 mm galvaniseeritud terastorust · Katusekatteks võimalik valida kolme erineva kattekile vahel · Seinte alumisel osal, kuni 0,5 mm plastikpaneel allapanu hoidmiseks · Võimalik Eestist tellida OÜ Kandla farm Täname kuulamast!

Põllumajandus → Põllumajandus
24 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Juhtimise alused eksami küsimused/vastused

1. Milline neist on tänapäeva trendideks ..... ? laiem juhtimisalus 2. Jooksva kontrolli eesmärgiks on riskide maandamine enne protsessi Väär 3. Impersonaalne kirjalik suhtlus, nt brošüürid, teadetetahvlid jms on suhtluskanali rikkuse  mõttes nimekirja allotsas. Tõene 4. Milline neist iseloomustab kõige täpsemalt kommunikatsiooni võtmeelemente? e. kodeerimine, sõnum, tagasiside 5. Vali ainult tõesed väited. a. Organisatsioonikultuuri kohta kehtivad samad põhimõtted, mis rahvuskultuuri kohtagi. d. Organisatsioonikultuuris väljenduvad normid ja reeglid.   e. Rahvuskultuur ja organisatsioonikultuur on omavahel seotud. 6. Maatriksstruktuur võib olla tõhus keerulises, kiiresti muutuvad keskkonnas, kus  organisatsioon peab olema paindlik ja kohanev. Tõene 7. Kas järgnev lause on tõene või väär? Kolm isiksuse omadust mis on seotud eduka  eestvedaja/juhiga ...

Majandus → Juhtimis alused ja...
3 allalaadimist
thumbnail
24
docx

Juhtimise (TMO0010) kordamisküsimuste vastused (kevad 2011)

koolkonna tuntumad esindajad? Administratiivne koolkond ­ Henry Fayol. Keskendus juhile. - Juhtimise tähtsustamine - Administreerimine kui tegevus - Organisatsiooni sisesed seosed ja organisatsiooni ülesehitus 4. Millised olid klassikalise bürokraatliku koolkonna põhilised seisukohad ja kes olid koolkonna tuntumad esindajad? 5. Mis on "Hawthorne effect"? 6. Milline oli Douglas McGregori panus juhtmisteadusesse, millised olid tema põhilised seisukohad? III Loeng: organisatsioon, keskkond, organisatsiooniline evolutsioon 1. Nimeta vähemalt 5 erinevat organisatsiooni liiki. 2. Mida tähendab sünergia? 3. Mis on organisatsioonisünergia? 4. Mis on ressursisünergia? 5. Mis on kultuurisünergia? 6. Mis on organisatsiooni mikrokeskkond? 7. Mis on organisatsiooni makrokeskkond? 8. Kuidas toimub organisatsioonilise evolutsiooni protsess?

Majandus → Juhtimine
123 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Juhtimise alused KT kordamisküsimused

- suhtlemis- ja kuulamisoskus - otsustus- ja vastutusvõime - tasakaalukas kriitilistes olukordades TEEMA: Organisatsioonikäitumine 1) Nimeta organisatsioonikäitumise eesmärke. 1. kirjeldada inimeste käitumist erinevates tingimustes. 2. Aru saada, miks käituvad inimesed nii, nagu nad seda teevad. 3. Ette näha alluvate nii soovitavat kui ebasoovitavat käitumist. 4. Kontrollida ja arendada inimeste tööalast aktiivsust. 2) Millisena näeb juht töötajat ja enda rolli D. McGregori X- ja Y-teooria kohaselt? X-teooria põhjal · Inimene ei armasta töötada ja püüab seda vältida kui võimalik · Inimesel pole vastutustunnet ega ambitsioone ja ta püüdleb turvalisuse poole. · Inimesed on enesekesksed ja nad hoolivad vähe organisatsiooni vajadustest. · Juhi roll on sundida ja kontrollida oma alluvaid. Y-teooria põhjal · Töö on inimesele niisama loomulik tegevus kui mäng või puhkus · Inimene pole loomu poolest laisk

Majandus → Juhtimine
66 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Organisatsioonikäitumine - Kontrolltoo kordamiskusimused

 Süstemaatiliselt kirjeldada inimeste käitumist erinevates tingimustes 2) Milliste tegevuste ja põhimõtete poolest on tuntud Frederick W. Taylor? Inseneri ametit pidav F.W Taylor tundis tööinimeste vastu huvi ja käsitles inimest kui töövahendit, üritas tootmist ratsionaliseerida ning tema põhimõtteks oli, et kui on olemas parim masin, siis peab olema ka parim viis, kuidas sellel töötada. „Teadusliku juhtimise isa’’. 3) Millisena näeb juht töötajat ja enda rolli D. McGregori X- ja Y-teooria kohaselt? X-teooria kohaselt leiab juht, et:  Tema roll on oma alluvaid sundida ja kontrollida  Inimesele ei meeldi töötada ja püüab seda vältida kui võimalik  Inimesel pole vastutustunnet ega ambitsioone ja ta püüdleb turvalisuse poole  Inimesed on enesekesksed ja hoolivad vähe organisatsiooni vajadustest Y-teooria kohaselt leiab juht, et:  Tema rolliks on oma alluvate potentsiaali arendada ja luua selleks sobivad tingimused

Majandus → Organisatsioonikäitumine
16 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Juhtimine kontrolltÖÖ küsimused

TEEMA: Organisatsioonikäitumine 1) Nimeta organisatsioonikäitumise eesmärke. · Süstemaatiliselt kirjeldada inimeste käitumist erinevates tingimustes. · Aru saada, miks käituvad inimesed nii, nagu nad seda teevad. · Ette näha alluvate nii soovitavat kui ebasoovitavat käitumist. · Kontrollida ja arendada inimeste tööalast aktiivsust. 2) Millisena näeb juht töötajat ja enda rolli D. McGregori X- ja Y-teooria kohaselt? X-teooria põhjal · Inimene ei armasta töötada ja püüab seda vältida kui võimalik · Inimesel pole vastutustunnet ega ambitsioone ja ta püüdleb kõiges turvalisuse poole. · Inimesed on enesekesksed ja nad hoolivad vähe organisatsiooni vajadustest. Juhi roll on sundida ja kontrollida oma alluvaid. Y-teooria põhjal · Töö on inimesele niisama loomulik tegevus kui mäng või puhkus · Inimene pole loomu poolest laisk

Majandus → Juhtimine
74 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Juhtimispsühholoogia. Organisatsioon

Organisatsiooniks nimetatakse inimgruppi, kes töötab ühiste eesmärkide saavutamise nimel ja on struktuur. Organiatsiooni iseloomustavad eesmärgid, struktuur, tehnoloogia, strateegia, kultuur, mission, visioon. Igale organisatsiooni liikmele on oluline, milline on juhtimisstiil, kas õhkkond on posiitivne ja toetav, kas töötajad on tööle motiveeritud või mitte, milline on töökeskkond, millised suhted valitsevad organisatsioonis. Organisatsioonid jagunevad: Formaalsed organisatsioonid ehk ametlikud organisatsioonid. Neile on iseloomulik kindel struktuur ja eesmärgid. Seosed töötajate vahel on selgelt määratletud. Mitteformaalsed organisatsioonid ehk mitteametlikud organisatsioonid. Neile on iseloomulik see, et neil kindel struktuur puudub. Samuti pole täpselt määratletud eesmärke. Primaarsed organisatsioonid. On organisatsioonid, kuhu inimesed on koondunud seetõttu, et neile meeldib koos oll...

Psühholoogia → Juhtimispsühholoogia
10 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Juhtimise alused - kordamisküsimused

Eksperimentide käigus pöörati inimestele tähelepanu, mille puhul tootlikkus tõusis. 7) Milliseid eelduseid nõuab bürokraatia koolkonna ideede elluviimine? Bürokraatia koolkonna ideede elluviimiseks on organisatsioonis vaja:  selget tööjaotust,  selget hierarhiat,  formaalseid reegleid ja protseduure,  reeglite sõltumatust isikust, kes sellel töötab  tulemuste hindamiste alustel toimuv edutamissüsteem. 8) Millised on vastavalt Douglas McGregori teooriale X ja Y inimese omadused? x-teeoria on autoritaarne juhtimisstiil. (enamik inimesi on laisad, võimaluse korral väldivad töö tegemist, neid tuleb vahetult suunata, need inimesed väldivad vastutust, neil puuduvad ambitsioonid) y-teooria on kaasav juhtimisstiil (töö on inimesele loomulik tegevus, on võimelised loominguks ja loovaks tööd. X-teooria inimeste täielik vastand) 9) Millised on juhtimise klassikaliste ja kaasaegsete koolkondade põhierinevused?

Majandus → Juhtimine
84 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Kontrolltoo kordamiskusimused: SISSEJUHATUS JUHTIMISSE

4) SUHTLEMISE-JA KUULAMISOSKUS 5)OTSUTUS JA VASTUTUSVÕIME 6) TASAKAALUKUS KRIITILISES OLUKORRAS TEEMA: ORGANISATSIOONIKÄITUMINE 1) Nimeta organisatsioonikäitumise eesmärke. 1. kirjeldada inimeste käitumist erinevates tingimustes. 2. Aru saada, miks käituvad inimesed nii, nagu nad seda teevad. 3. Ette näha alluvate nii soovitavat kui ebasoovitavat käitumist. 4. Kontrollida ja arendada inimeste tööalast aktiivsust. 2) Millisena näeb juht töötajat ja enda rolli D. McGregori X- ja Y-teooria kohaselt? X-teooria põhjal · Inimene ei armasta töötada ja püüab seda vältida kui võimalik · Inimesel pole vastutustunnet ega ambitsioone ja ta püüdleb turvalisuse poole. · Inimesed on enesekesksed ja nad hoolivad vähe organisatsiooni vajadustest. · Juhi roll on sundida ja kontrollida oma alluvaid. · Y-teooria põhjal · Töö on inimesele niisama loomulik tegevus kui mäng või puhkus · Inimene pole loomu poolest laisk

Turism → Turismiettevõtte juhtimine ja...
39 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Juhtimisstiilid referaat

Selliste juhi omadustega seondub ka autokraatlik juhtimine. Autokraatse stiiliga juht delegeerib vähe, koondades enda kätte kogu võimu, vastutuse määrab aga täielikult alluvatele. Autokraat lahendab juhtimisküsimused ainuisikuliselt. Juhil on alluvate tegevuse üle suur või täielik kontroll, kuna juht sekkub pea kõikidesse olukordadesse, olgu nad tähtsad või ebaolulised. Autokraatlik juht arvab, et töötajad on laisad, kes püüavad tööst kindlasti kõrvale hiilida, just nagu D. McGregori X ja Y inimese tüübi teoorias, kus X-tüüpi töötajad on laisad, teevad tööd vastu tahtmist ning töötavad ainult hirmust karistuse ees. Lisaks arvukatele puudustele on sel stiilil ka omad eelised: otsustamine on kiire, saab kasutada vähekompetentseid alluvaid ja tänu tööülesannete täpsele määratlemisele tunnevad alluvad end kindlamana (Alas 1999). Ruth Alas (2008) on järeldanud, et alluvate tööle ja organisatsioonile pühendumus on kõige kõrgem karismaatilise juhi puhul

Majandus → Juhtimise alused
83 allalaadimist
thumbnail
13
docx

Juhtimise alused konspekt

Juhtimise alused Individuaalsus organisatsioonis Vajaduste teooriad: Maslow hierarhia, Alderderi ERG, Herzbergi motivatsiooni-hügieeniteooria, McGregori X ja Y teooria, Võrdsusteooria, Töö karakteristikute mudel Maslow: Füsioloogilised vajadused, turvavajadus, kuulumisvajadus, tunnustusvajadus, eneseteostus. Erinevad versioonid sellest. Kriitika: Pole algselt mõeldud tööalase konteksti jaoks, inimene ei pruugi mõnele ajadusele keskenduda (keskenduvad hoopis kõrgematele vajadustele või ei püüdlegi kõrgema taseme vajaduste rahuldamise poole). Võidakse rahuldada mitut vajadust üheaegselt. Aldefer: Eksistentsivajadused Seotusvajadused Arengusvajadused Herzbergi motivatsiooni-hügieeniteooria Hügieenifaktorid: töötasu, töötingimused, inimsuhted ...

Majandus → Juhtimise alused
244 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Juhtimise alused esimene osa

Sageli seotud sellega, mida me ise hindamine(sarnased omadused). Taju kaitse: seisneb selles, et inimene püüab kaitsta ennast ebameeldiva info eest. Inimensed valivad info, mis toetab nende seisukohti, jättes vastumeelse tahaplaanile( nt juht kes edutas alluva vastuväiteid ignodes) Motivatsiooni teooriad: Vajduste teooriad(Maslow hierarhia, Alderferi ERG, Herzbergi motivatsiooni- hügieeniteooria), McGregori X ja Y teooria, Võrdsusteooria ja Töö karakteristikute mudel Maslowi hierarhia: Füsioloogilised vajadused üldiselt(toit, vesi, uni) ja organisatsioonis(töötasu, toitlustamine, töötingimused) Nende vahel: turvavajadus, kuulumisvajadus, tunnustusvajadus Eneseteostusvajadus üldiselt(arenguvõimalused, edu, loomingulisus) ja organisatsioonis(väljakutsuv töö, edutamine, eneseteostus)

Majandus → Juhtimine
89 allalaadimist
thumbnail
23
docx

Klassikalised, neoklassikalised ja kaasaegsed juhtimisteooria

demokraatliku juhtimisega liialdamine võib kaasa tuua kaose. Seega tuleb tasakaalustatult kasutada mõlemat tüüpi juhtimist. McGregor propageeris autokraatselt juhtimiselt osavõtlikule juhtimisele üleminekut ning töösoorituse hindamist eesmärgilise juhtimise kaudu. McGregori ideid on kritiseeritud kui liiga karme ühiskonna nõrgemate liikmete jaoks, kes vajavad juhtimist ja ei ole tingimata ise-alustajad. Douglas McGregori kõige tuntum töö on ,,Ettevõtte inimlik külg" (The Human Side of Enterprise)". 4. Kokkuvõtteks. Neoklassikalised teooriad võib jagada kaheks koolkonnaks: · Inimsuhete koolkond ( H. Münsterberg, M. P. Follett, G.E. Mayo jt.) · Inimressurssi koolkond (A. Maslow, Douglas McGregor jt.) Neoklassikalise koolkonna keskseks uurimisobjektiks on inimene. Inimesse ei saa suhtuda nagu tööd tegevasse masinasse vaid organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks tuleb arvestada

Majandus → Juhtimise alused
155 allalaadimist
thumbnail
43
doc

Juhtimispsühholoogia aine, funktsioonid ja eesmärgid

_ Kõneleja roll ­ toimub info edastamine väljapoole organisatsiooni 11 Otsustamisega seotud rollid _ Uuendaja roll ­ juht püüab probleemidele leida uusi ja paremaid lahendusi _ Ressursside jagaja ­ juht teeb strateegilisi otsuseid _ Lahendaja ­ lahendab probleeme, eriti just erakorralisi _ Läbirääkija ­ koosolekud, manipuleerimine, "lobby-töö 23. Klassikalised liidri käitumisstiilid 24. McGregori X-Y teooria 25. Juhtimist mõjutavad aspektid 12 26. Liidri käitumisstiilid - ülesand- ja töötajakeskne juht 27. Liidri juhtimisstiili edukust mõjutavad tegurid 28. Situatiivne eestvedamise mudel 29. Kaasosalusega juhtimine 13 30. Loovjuhtimine ja innovatsioon 31. Loovjuhtimist võimaldavad organisatsiooni tingimused ja juhi käitumine

Psühholoogia → Juhtimispsühholoogia
139 allalaadimist
thumbnail
7
docx

JUHTIMINE

seisukohad ja kes olid koolkonna tuntumad esindajad? Tuntuim esindaja Max Weber, organisatsioonis peaks olema: · Selge tööjaotus · Selge hierarhia · Formaalsed reeglid ja protseduurid · Süsteemne tulemuste alusel edutamine 5. Mis on "Hawthorne effect"? Nimetatakse ka publikuefektiks ­ sotsiopsühholoogiline nähtus, mille kohaselt teiste jälgiv ja hindav kohalolek mõjutab tegevuse tulemusi. 6. Milline oli Douglas McGregori panus juhtmisteadusesse, millised olid tema põhilised seisukohad? Ta eristas juhtimiskontseptsioone X teooria ja Y teooria (olemas on kahte tüüpi inimesi). Neid tuleb erinevalt juhtida. · Ühed on passiivsed ja neid tuleb pidevalt kontrollida · Teised on aktiivsed ja võtavad ise initsiatiivi 3. loeng 1. Nimeta vähemalt 5 erinevat organisatsiooni liiki. 1. Avalik sektor ­ riik ja kohalikud omavalitsused 2

Majandus → Juhtimine
157 allalaadimist
thumbnail
26
docx

Juhtimine kordamisküsimused

Tuntuim esindaja ja rajaja oli Max Weber. 5. Mis on “Hawthorne effect”? See on efekt, milleni jõudmiseks viis läbi katseid E.Mayo, kes tegi eksperimente, mille eesmärgiks oli selgitada töötingimuste mõju töö tulemusele. Eksperimentidest järeldus, et töötajad ei reageeri mitte eksperimendi tingimustele vaid eksperimendis olemisele (neile meeldis, et nendega tegeleti) – tööviljakust tõstab tähelepanu töötajale. 6. Milline oli Douglas McGregori panus juhtimisteadusesse, millised olid tema põhilised seisukohad? McGregor lõi X- ja Y-teooria: On kahte tüüpi inimesi:  Ühed, kes on passiivsed ja keda tuleb pidevalt kontrollida  Teised, kes võtavad ise aktiivselt initsiatiivi, tahavad, et nende ettevõte oleks edukas, tahavad töötada ning saada oma saavutustele vastavat tasu Neid kahte tüüpi inimesi tuleb juhtida erinevalt. 1. Nimeta vähemalt 5 erinevat organisatsiooni liiki.

Majandus → Juhtimine
40 allalaadimist
thumbnail
13
docx

Juhtimine kordamisküsimused

Tuntuim esindaja ja rajaja oli Max Weber. 5. Mis on “Hawthorne effect”? See on efekt, milleni jõudmiseks viis läbi katseid E.Mayo, kes tegi eksperimente, mille eesmärgiks oli selgitada töötingimuste mõju töö tulemusele. Eksperimentidest järeldus, et töötajad ei reageeri mitte eksperimendi tingimustele vaid eksperimendis olemisele (neile meeldis, et nendega tegeleti) – tööviljakust tõstab tähelepanu töötajale. 6. Milline oli Douglas McGregori panus juhtimisteadusesse, millised olid tema põhilised seisukohad? McGregor lõi X- ja Y-teooria: On kahte tüüpi inimesi:  Ühed, kes on passiivsed ja keda tuleb pidevalt kontrollida  Teised, kes võtavad ise aktiivselt initsiatiivi, tahavad, et nende ettevõte oleks edukas, tahavad töötada ning saada oma saavutustele vastavat tasu Neid kahte tüüpi inimesi tuleb juhtida erinevalt. 1. Nimeta vähemalt 5 erinevat organisatsiooni liiki.

Majandus → Juhtimine
39 allalaadimist
thumbnail
12
doc

Organisatsioonikäitumine (sügis 2014)

Taylor? Tõelise huvi tööinimeste vastu äratas sajandivahetusel USA insener Frederick W. Taylor, keda nimetatakse “teadusliku juhtimise isaks”. Insenerina pühendus ta põhiliselt tootmise ratsionaliseerimisele, et seeläbi saavutada kõrgemat tööviljakust. Inimest käsitleti siiski endiselt kui töövahendit (kui on olemas parim masin, siis peab olema ka parim viis, kuidas sellel töötada). 3) Millisena näeb juht töötajat ja enda rolli D. McGregori X- ja Y-teooria kohaselt? McGregor eristas kaht vastandlikku filosoofiat, nimetades neid X- ja Y-teooriaks. X-teooria põhjal • Inimene ei armasta töötada ja püüab seda vältida kui võimalik • Inimesel pole vastutustunnet ega ambitsioone ja ta püüdleb kõiges turvalisuse poole. • Inimesed on enesekesksed ja nad hoolivad vähe organisatsiooni vajadustest. Juhi roll on sundida ja kontrollida oma alluvaid. Y-teooria põhjal

Muu → Organisatsiooniline käitumine
15 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Kordamisküsimused EKSAMIKS juhtimine 2014.

Kordamisküsimused EKSAMIKS 17.04.2014. 1) Mis on juhtimine? Juhtimine on protsess, mis võimaldab saavutada organisatsiooni eesmärke oma ressursside planeerimise, organiseerimise ja kontrollimise kaudu. 2) Kirjelda H. Mintzbergi juhi rolle kirjeldavat mudelit. Suhtlusrollid on järgmised: 1) esindaja roll on seotud organisatsiooni esindamisega väljaspool ja ametlike tähelepanuavaldustega töötajate suhtes; 2) eestvedaja roll seisneb alluvate motiveerimises ning organisatsiooni ja alluvate vajaduste ühitamises; 3) sidepidaja roll hõlmab ühistegevust organisatsiooni muude juhtidega ja firmale vajalike organisatsiooniväliste isikutega. Informatsiooniga seotud rollid on järgmised: 1) info vastuvõtja rolli täidab juht alluvatega suheldes, aruandeid ja ettekandeid uurides ja mitmesuguseid isiklikke kontakte kasutades; 2) infojagaja rollis korraldab juht sobiva teabeedastussüsteemi; 3) kõneleja rollis annab juht infot ka neile, ke...

Majandus → Juhtimine
44 allalaadimist
thumbnail
18
doc

Juhtimisaluste eksami kordamisküsimused

TEEMA: Organisatsioonikäitumine 1) Millisena näeb juht töötajat ja enda rolli D. McGregori X- ja Y-teooria kohaselt? X-teooria: Inimene ei armasta töötada ja püüab seda vältida kui võimalik, pole vastutustunnet ega ambitsioone ja ta püüdleb kõiges turvalisuse poole, on enesekeskne ja nad hoolib vähe organisatsiooni vajadustest. Juhi roll on sundida ja kontrollida oma alluvaid. Y-teooria: Töö on inimesele niisama loomulik tegevus kui mäng või puhkus, inimene

Majandus → Organisatsioonikäitumine
63 allalaadimist
thumbnail
16
pdf

Juhtimine Eesti notaribüroodes

büroo töötajad, notar ja töökorraldus büroos. Laiemalt vaadates uuriti, kuidas notarid tegutsesid ning mõtlesid kui juhid ja eestvedajad, milliseid juhtimispõhimõtteid nad järgisid, kuidas nad värbasid ja motiveerisid töötajaid ning kuidas nad olid büroos töö korraldanud. Intervjuude vastuste analüüsimiseks kasutati järgmisi juhtimise, eestvedamise ja otsusta- misega seotud teooriaid: Robert Blake’i ja Jane Moutoni juhtimisvõrgustik*3, Douglas McGregori teooria X ja teooria Y*4 ning Paul Hersey ja Kenneth Blanchardi situatiivse eestvedamise teooria.*5 1. Mis on juhtimine ja eestvedamine? Mõistet „juhtimine“ on eri aegadel defineeritud erinevalt. Varasemad teooriad käsitlevad juhtimist kui midagi väga bürokraatlikku, protsessina ilma inimesteta. Seetõttu on H. Fayoli*6 1916. aastast pärit lähene- mine, mille järgi juhtimine on planeerimine, organiseerimine, valitsemine, koordineerimine ning kontrolli-

Õigus → Ev õiguskaitsesüsteem
4 allalaadimist
thumbnail
16
pdf

Juhtimine Eesti notaribüroodes

büroo töötajad, notar ja töökorraldus büroos. Laiemalt vaadates uuriti, kuidas notarid tegutsesid ning mõtlesid kui juhid ja eestvedajad, milliseid juhtimispõhimõtteid nad järgisid, kuidas nad värbasid ja motiveerisid töötajaid ning kuidas nad olid büroos töö korraldanud. Intervjuude vastuste analüüsimiseks kasutati järgmisi juhtimise, eestvedamise ja otsusta- misega seotud teooriaid: Robert Blake’i ja Jane Moutoni juhtimisvõrgustik*3, Douglas McGregori teooria X ja teooria Y*4 ning Paul Hersey ja Kenneth Blanchardi situatiivse eestvedamise teooria.*5 1. Mis on juhtimine ja eestvedamine? Mõistet „juhtimine“ on eri aegadel defineeritud erinevalt. Varasemad teooriad käsitlevad juhtimist kui midagi väga bürokraatlikku, protsessina ilma inimesteta. Seetõttu on H. Fayoli*6 1916. aastast pärit lähene- mine, mille järgi juhtimine on planeerimine, organiseerimine, valitsemine, koordineerimine ning kontrolli-

Õigus → Ev õiguskaitsesüsteem
3 allalaadimist
thumbnail
15
docx

Juhtimine: kordamisküsimuste vastused

mille alusel on lihtne tööd teha. 5. Mis on "Hawthorne effect"? See on efekt, milleni jõudmiseks viis läbi katseid E.Mayo, kes tegi eksperimente, mille eesmärgiks oli selgitada töötingimuste mõju töö tulemusele. Eksperimentidest järeldus, et töötajad ei reageeri mitte eksperimendi tingimustele vaid eksperimendis olemisele (neile meeldis, et nendega tegeleti) ­ tööviljakust tõstab tähelepanu töötajale. 6. Milline oli Douglas McGregori panus juhtmisteadusesse, millised olid tema põhilised seisukohad? McGregor lõi X- ja Y-teooria: On kahte tüüpi inimesi: · Ühed, kes on passiivsed ja keda tuleb pidevalt kontrollida. Väldivad vastutust, robotid s.t et pole loomingulised ega loovad (X) · Teised, kes võtavad ise aktiivselt initsiatiivi, tahavad, et nende ettevõte oleks edukas, tahavad töötada ning saada oma saavutustele vastavat tasu, võimeline ennast ise kontrollima või juhendama, võimelised

Majandus → Juhtimine
140 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Juhtimise alused

töö tulemus inimsuhetest. 7. Milliseid eelduseid nõuab bürokraatia koolkonna ideede elluviimine? Bürokraatia koolkonna ideede elluviimiseks on organisatsioonis vaja: · selget tööjaotust, · selget hierarhiat, · formaalseid reegleid ja protseduure, · reeglite sõltumatust isikust, kes sellel töötab · tulemuste hindamiste alustel toimuv edutamissüsteem. 8. Millised on vastavalt Douglas McGregori teooriale X ja Y inimese omadused? x-teeoria on autoritaarne juhtimisstiil. (enamik inimesi on laisad, võimaluse korral väldivad töö tegemist, neid tuleb vahetult suunata, need inimesed väldivad vastutust, neil puuduvad ambitsioonid) y-teooria on kaasav juhtimisstiil (töö on inimesele loomulik tegevus, on võimelised loominguks ja loovaks tööd. X-teooria inimeste täielik vastand) 9

Majandus → Juhtimise alused
56 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Organisatsioonikäitumise kordamisküsimused

ja annab väljundi keskkonda. Sisend ­ protsess ­ väljund. Iga muutus ühes elemendis põhjustab muutusi teises elemendis ­ seega juhi otsused ei puuduta vaid üht osa, vaid avaldavad mõju ka mujale. Juhuslikkuse e situatsiooni koolkond (70-ndatel) ­ märksõnaks paindlikkus: sest eksisteerib palju väliseid ja sisemisi tegureid, mis org. mõjutavad ja pole olemas ühte ja kindlat lahendust org. juhtimiseks. Vaadeldakse org. osade ning org ja keskkonna vahelisi suhteid. 8. McGregori X ja Y teooria X teooria ­ Inimesed on laisad ja väldivad töö tegemist, neid tuleb vahetult suunata, töötavad karistuse kartuses, väldivad vastutust ja neil puuduvad ambitsioonid, on kui robotid, nad ei ole võimelised loominguliseks ja loovaks tööks. Y teooria ­ Töö on inimese jaoks loomulik tegevus, inimene on võimeline ennast ise kontrollima ja juhendama, on võimalik õpetada vastutuse võtmist, on võimelised loominguliseks ja loovaks tööks,

Sotsioloogia → Organisatsioonikäitumine
617 allalaadimist
thumbnail
18
doc

JUHTIMISE EKSAMIKÃœSIMUSTE VASTUSED

süsteemi, mille alusel on lihtne tööd teha. Põhiline eesmärk on ratsionaalsus. Esindaja Max Webber 10. Mis on "Hawthorne effect"? Elton Mayo eksperimentide, mille eesmärgiks oli selgitada töötingimuste mõju töö tulemustele, põhjal tehtud jäteldus, et töötajad ei reageeri mitte eksperimendi tingimustele vaid eksperimendis olemisele. Seega tööviljakust tõstab tähelepanu. 11. Milline oli Douglas McGregori panus juhtmisteadusesse, põhilised seisukohad? McGregor jagas inimesed laias laastus kaheks ehk teooria X ja Y : · Ühed, kes on passiivsed ja keda tuleb pidevalt kontrollida ja tagant sundida · Teised, kes võtavad ise aktiivselt initsiatiivi · X ja Y tüüpi inimesi tuleb erinevalt juhtida · (Hiljemalt lisas Ouchi, et parim lahendus sümbioos ­ Z) Leidis, et inimene on tahtmiste ori. 12. Nimeta vähemalt 5 erinevat organisatsiooni liiki.

Varia → Kategoriseerimata
68 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Organisatsioonikäitumine

Organisatsioonikäitumine 1. Organisatsioonilise käitumise mõiste Organisatsiooniline käitumine on õpetus inimeste tegutsemisest organisatsioonis üksik- isikute või rühmadena, mis püüab määrata efektiivsema tegutsemise teid. Organisatsiooniline käitumine on pidevalt arenev teadusharu, mis tugineb suurele hulgale uuringutele. Organisatsiooniline käitumine on seotud inimest käsitlevate sotsiaalteadustega: antropoloogia, psühholoogia ja sotsioloogia. Organisatsioonilise käitumise kui teaduse eesmärgid on: 1. Süstemaatiliselt kirjeldada inimeste käitumist erinevates tingimustes. 2. Aru saada, miks käituvad inimesed nii, nagu nad seda teevad. 3. Ette näha alluvate nii soovitavat kui ebasoovitavat käitumist. 4. Kontrollida ja arendada inimeste tööalast aktiivsust. 2. Organisatsioonilise käitumise ajalooline areng Inimajaloo algul töötati üksinda või väikeste rühmadena, et hankida igapäevatoitu või valmistada endale vajal...

Ühiskond → Ühiskond
113 allalaadimist
thumbnail
43
docx

Juhtimise aluste kordamine eksamiks

Vajadused ja nende rahuldamine Vajadus ­inimorganismis teatud toimingute, muutuste jne. teostamise vajalikkuse kajastamise vorm. Teadvustatud või teadvustamata vajadused Huvi ­inimeste soovitud käitumise suunitlus oma vajaduste rahuldamisel Motiiv ­käitumise põhjused, see millest oma toimingutes teadlikult juhindutakse. Motivatsiooniteooriad · Väline ja sisemine motivatsioon · Maslow vajaduste hierarhia · D. McGregori X ja Y teooria · Herzbergi töö ja rahulolu teooria · McClellandi teooria · · Maslow vajaduste hierarhia · Eneseaktualiseerimine · Tunnustus · Kuulumine · Turvalisus · Füsioloogilised vajadused · · McGregori X ja Y teooria · X teooria ­traditsiooniline lähenemine indiviidi ja tema töössesuhtumise hindamisel. · -keskmine indiviid tööd teha ei armasta ja püüab vältida

Majandus → Juhtimise alused
211 allalaadimist
thumbnail
56
docx

Juhtimine TMO0010

seisukohad ja kes olid koolkonna tuntumad esindajad? Tuntuim esindaja Max Weber, organisatsioonis peaks olema: Selge tööjaotus Selge hierarhia Formaalsed reeglid ja protseduurid Süsteemne tulemuste alusel edutamine 5. Mis on ,,Hawthorne effect"? Nimetatakse ka publikuefektiks ­ sotsiaalpsühholoogiline nähtus, mille kohaselt teiste jälgiv ja hindav kohalolek mõjutab tegevuse tulemusi. 6. Milline oli Douglas McGregori panus juhtimisteadusesse, millised olid tema põhilised seisukohad? Ta eristas juhtimiskontseptsioone X teooria ja Y teooria (olemas on kahte tüüpi inimesi). Neid tuleb erinevalt juhtida. Ühed on passiivsed ja neid tuleb pidevalt kontrollida Teised on aktiivsed ja võtavad ise initsiatiivi XIII loengu kordamisküsimused 1. Mille poolest erineb coaching traditsioonilisest juhtimisest? Coaching arendab teadlikkust ja vastutust. See suurendab inimestes

Majandus → Juhtimine
107 allalaadimist
thumbnail
16
pdf

JUHTIMISE EKSAMI kogukonspekt

Julgus võtta vastutust Alluvate kiitmine ja tänamine 5. Mis on Ohio-Michigani ja Blake-Mountoni maatriksi põhiline idee? Püütakse öelda, et olenevalt olukorrast tuleb juhil keskenduda inimestele või toodangule, faktoreid (inimesele ja toodangule orienteeritus) ei ole otstarbekas teineteisest eraldada. 6. Mis vahe on eestvedamisstiilil ja juhimisstiilil? W. Ouchi (1982) töötas välja Z-teooria, milles väitis, et ükski juhtimisstiil ei ole parim ning McGregori X-Y teooria rakendamine oleneb keskkonnast. W.Ouchi kohandas Jaapani juhtimisstiili (eestvedamisstiili) Lääne, eelkõige USA ettevõtetele, arvestades individualistliku ühiskonna eripäradega (Tabel 6). Terminid juhtimis- ja eestvedamisstiil on kasutusel sünonüümidena, kuigi juhtimine ja eestvedamine on erinevad protsessid. Pigem kasutatakse juhtimisstiili mõistet isegi siis kui juhtimisstiil on pigem eestvedamisele suunatud. 7

Majandus → Juhtimine
123 allalaadimist
thumbnail
40
doc

Mittemateriaalsete hüvede olulisus Eesi ettevõtetes

end oodatavat tulemust saavutama. On kolme tüüpi ootusi: · Seos pingutuse ja tulemuse vahel · Seos tulemuse ja tasu vahel · Hinnang Inimene analüüsib oma ootusi pingutuse tulemuslikkuse kohta tulemuse ja tasu vahekorras. Hinnang näitab, kui väärtuslik on konkreetne tasu inimesele selle tulemuse suhtes. / 1, lk 117 / Douglas McGregor 1940. aastate lõpuks leidsid järgijaid Douglas McGregori üleskutsed kasutada X-teooria asemel Y-teooriat. · X-teooria ­ enamiku inimeste jaoks on töö tegemine loomupäraselt vastumeelne, seepärast peab neid kontrollima ja tagant sundima, et nad teeksid oma panuse organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks; enamikule inimestele meeldib, kui neid juhitakse, neil on madalad ambitsioonid ja puudub soov võtta vastutust.

Sotsioloogia → Sotsioloogia
119 allalaadimist
thumbnail
28
docx

ORGANISATSIOONIKÄITUMISE EKSAMIKÜSIMUSED 2015

EKSAMIKÜSIMUSTE VASTUSED ORGANISATSIOONIKÄITUMISEST 1. Organisatsiooni mõiste. Organisatsioonikäitumise mõiste. Organisatsioon on teadlikult koordineeritud sotsiaalne ühendus, mis koosneb kahest või enamast inimesest ja funktsioneerib suhteliselt katkematult, et saavutada ühiseid eesmärke või neid püstitada. Organisatsiooni mõistet on defineeritud mitmeti. Lihtsaima käsitluse põhjal on organisatsioon mingi erilise eesmärgi saavutamiseks organiseerunud inimrühm. Kui üks inimene ei tule oma ettevõtmisega enam toime, kaasab ta teisi inimesi, et saavutada oma eesmärki ühiste jõupingutuste tulemusena. Nii kujuneb välja organisatsioon. Organisatsioon võib olla ükskõik milline asutus või ettevõte, samuti valitsus, kool, ühing jne. Organisatsiooniline käitumine on õpetus inimeste ja rühmade käitumisest organisatsioonis, milles püütakse määratleda efektiivsema tegutsemise teid. Organisatsioonilise käitumise eesmärgid on 1) kirjeldada, ...

Sotsioloogia → Organisatsioonikäitumine
85 allalaadimist
thumbnail
32
doc

Eksami kordamisküsimused ja vastused

rollideks. Juhi rollid Mintzbergi järgi: o suhtlusrollid (esindaja, juhtija-eestvedaja, sidepidaja) o infoga seotud rollid (vastuvõtja, jagaja, kõneleja) o otsustamisega seotud rollid (uuendaja, ressursside jagaja, arusaamatuste lahendaja, läbirääkija) 2.8 Missuguseid funktsioone juhid ellu viivad? Klassikalised juhtimise juhtimisfunktsioonid ­ KOEK: kavandamine, organiseerimine, eestvedamine, kontrollimine. Kavandamine on üks juhi põhikohustusi. 2.9 X-teooria, McGregori Y-teooria ja Ouchi Z-teooria? Mis need on ja mille poolest erinevad? Mcgregor vaatles inimesi ja avastas, et inimesed jagunevad kahte gruppi ­ käitumise alusel. X-tüüpi inimesed pole ise initsiatiivikad kuid kui neile ülesanne kätte anda, teevad nad selle ära, neid tuleb pidevalt tagant utsitada ja kontrollid, sellised inimesed väldivad vastutust, teevad vaid niipalju, kui neilt nõutakse. Y-tüüpi inimesed on initsiatiivikamad, võimelised ise endale

Majandus → Juhtimine
1041 allalaadimist
thumbnail
30
doc

ORGANISATSIOON JA PERSONALI JUHTIMINE

7 harjumuse teooria. Käsitl eestved. ja isiksusega seond. prots. filosoofil. plaanis tehnil. üksikasjadesse laskumata. 5) J. Kotter (1990) käsitl. eesm.pärast juhtim. ja ülemin. ametl. võimult mitteametl. 6) P. Drucker (1985) propag. eesm.pärast juhtim. ja ülemin. juhtimiskeskk. ettevõtluskeskk. 7) T. Peters (1984) käsitl. ülemin. bürokraatl. juhtim. lihtsale juht., põhjend. seda in. loovusega. 8) W. Ouchi (1982) Z-teooria. Väitis, et ükski juhtimisstiil ei ole parim ning McGregori X- ja Y- teooria sobivus oleneb keskkonnast. Kohand. jaapani juht.stiili lääne (USA) org-dele, arvest. indi- vidualistl. ja kollektivistl. ühisk. erisusi. 4 3. Personali värbamise protsess ning sellega kaasnevad probl. Pers. värbam. - protsess, mille käigus kutsut. nõutava kvalif. ja om. tööt. kandid. pakut. töök. (va- liku eeletapp). Kasut. org.siseseid ja -väliseid allikaid ning vah. ja värbam. alternatiive. I. Org

Majandus → Majandusarvestus
58 allalaadimist
thumbnail
59
pdf

Juhtimine

Inimese vajadus on sisemised jõud, eesmärk aga välised jõud. Sisemine vajadus paneb inimese eesmärkide saavutamise suunas tegutsema. Tänapäevased motivatsiooniteooriad toetuvad rohkem või vähem inimeste vajaduste määramisele ja rahuldamise tee selgitamisele ning väärtustavad kõrgelt inimestevahelist suhtlemist ja koostööd. Motivatsiooniteooriad arenesid hoogsalt 20. sajandi keskel. Kolm tuntumat teooriat, mis tol perioodil formuleeriti, on McGregori X- ja Y- teooria, Maslow vajaduste hierarhia ning Herzbergi kahe faktori teooria. Selleks,et mõista, mis on motivatsioon, võiks alustada sellest, mis ei ole motivatsioon. Motivatsioon ei ole isiksuse omadus, see tähendab, et omadus, mis ühtedel on ja teistel ei ole. Näiteks, öeldakse, et keegi töötaja ei ole motiveeritud. Selliselt ei saa töötajaid määratleda. 47 Motivatsioon on isiku ja olukorra vastastikkuse mõju tulemus

Majandus → Juhtimine
178 allalaadimist
thumbnail
40
docx

Ehituse juhtimine

A osa küsimuste vastused 1. Juhtimisteaduse olemus ja juhtimise kohta inimühiskonnas. JUHTIMINE ON EESMÄRGILE JÕUDMINE TEISTE INIMESTE KAASABIL MIKS inimesed lasevad ennast juhtida (alluvad juhtimisele)? · abitus ja alaväärsuskompleks · armastus · oma lolluse tunnistamine KES on need, kes juhivad teisi? · missioonitunne · egoistlikud kaalutlused · jumalad ja väljavalitud KUIDAS (mille abil) juhitakse? · hirm & toores jõud · veenmine (moraalne mõjutamine) · `prääniku' pakkumine (majanduslik huvi) w KUS toimub juhtimine? · organisatsioon · grupp (kamp, töörühm...) · mass 2. Juhtimistegevus kui protsess ja selle koostisosad (lisa: R. Alas lk 10) Juhtimine on mõjutamine; eesmärgile jõudmine teiste inimeste kaasabil. Juhtimine on tegevus, mis võimaldab saavutada organisatsiooni eesmärgid oma ressursside plaanimise, organiseerimise ja kontrollimise kaudu. ...

Ehitus → Ehituse juhtimine
148 allalaadimist
thumbnail
113
doc

TURISMIETTEVÕTTE JUHTIMINE JA PERSONALITÖÖ

Turukonkurents Kasumi maksimeerimine Personali juhtimine Fondide juhtimine Töötajakeskne lähenemine Tööjõukulu minimeerimine Personali ettevalmistamine Personali ettevalmistamine firmas koolis W. Ouchi (1982) töötas välja Z-teooria, milles väitis, et ükski juhtimisstiil ei ole parim ning McGregori X-Y teooria rakendamine oleneb keskkonnast. W.Ouchi kohandas Jaapani juhtimisstiili (eestvedamisstiili) Lääne, eelkõige USA ettevõtetele, arvestades individualistliku ühiskonna eripäradega (Tabel 6). Terminid juhtimis- ja eestvedamisstiil on kasutusel sünonüümidena, kuigi juhtimine ja eestvedamine on erinevad protsessid. Pigem kasutatakse juhtimisstiili mõistet isegi siis kui juhtimisstiil on pigem eestvedamisele suunatud. Tabel 6. W.Ouchi Z-teooria (Türk 2001:56)

Turism → Turismi -ja hotelli...
150 allalaadimist
thumbnail
161
pdf

Juhtimise alused

McGraw-Hill, 1991, lk. 55-58 63 Ergonoomika ­ teadus, mis uurib inimest (inimrühmi) tööprotsessis töövahendite ja ­ tingimuste optimeerimise eesmär- gil (ENE 2. kd. Kirjastus ,,Valgus", Tallinn, 1987, lk. 593) 64 Albanese, R. Management.South-WesternPublishing Company, 1988, lk. 50-53 65 Vadi, M. Grupid organisatsioonis. Tartu: TÜ Kirjastus, 2001, lk. 17-19 motivatsiooniteooria, millest juhindutakse ka tänapäeval. Seda ei vähenda Maslow'i teooria oluline edasiarendamine D. McGregori, D. McClellandi, C. Alderferi jt. poolt. USA teadlane A.Maslow (1908 ­ 1970) loetakse vajadustel põhineva motivatsiooniteooria rajajaks. Ta avaldas 1940.a. oma motivatsiooniteooria, mille põhiidee on järgmine: inime-se panevad tegutsema tema tarbed. Järelikult on inimeste tegevuse juhtimise oluliseks hoovaks tema tarvete rahuldamise või mitterahuldamise reguleerimine. Alluva tarvete rahuldamise võima-lused peavad sõltuma ülemusest, samas aga peab ta olema

Majandus → Juhtimine
299 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun