Lihtsusta 0 -{2/3}*(-6s)*({1/4}t)*u Koonda sarnased liikmed 5 7a+a Koonda sarnased liikmed 5 9-2x+4+3x-12+2x Koonda sarnased liikmed 5 3a-7b+a-3a+2b+4a-2b Koonda 5 9ab^{2}-7a^{2}b+2ab-5ab^{2}+3a^{2}b-2ab Koonda 5 12x^{2}yz+5xy^{2}z-8x^{2}yz-3xyz^{3}-5xy^{2}z-2xyz^{3} Koonda 5 9m-3n+2m-5n-m+8n Koonda 5 2xyx-3x^{2}y+xxy Teosta tehted 0 (2x+5y)+(4x-2y) Teosta tehted 0 (3m-2n+7)-(5m-2n+9) Teosta tehted 0 (7u-9v+3)-(2u+3v-5)+(5u+12v-3) Teosta tehted 0 m^{-2}*m^{3}*m^{5} Teosta tehted 0 y^{5}:y^{-3}:y Teosta tehted 0 u^{12}:u*u^{3} Teosta tehted 0 (m*n)^{3} Teosta tehted 0 (3xy)^{2} Teosta tehted 0 (m^{2})^{4} Teosta tehted 0 (-n)^{3} Teosta tehted 0 (-m)^{4} Teosta tehted 0 (xy)^{0} Teosta tehted 0 u^{7}*u^{2}:u^{9} Teosta tehted 0 (-10xyz)^{4} Teosta tehted ksliikmetega 0 3x^{2}y*2xy^{3} Teosta tehted ksliikmetega 0 -4m^{2}np^{3}*5m^{3}n^{4}p^{2} Teosta tehted ksliikmetega 0 16m^{3}n^{5}:(8m^{2}n^{3}) Teosta tehted...
Vaheta vrrandi pooled 3 3m-7=5+2m Vaheta vrrandi pooled 3 5x=8x-5 Jaga vrrandi pooled tundmatu kordajaga 0 7x=21 Jaga vrrandi pooled tundmatu kordajaga 0 -0,3y=-1,2 Jaga vrrandi pooled tundmatu kordajaga 0 -5n=25 Vii kik tundmatut sisaldavad liikmed vrrandi vasakule poolele ja arvud vrrandi paremale poolele ning seejrel koonda sarnased liikmed 4 3x-4=7x Vii kik tundmatut sisaldavad liikmed vrrandi vasakule poolele ja arvud vrrandi paremale poolele ning seejrel koonda sarnased liikmed 4 9-2y=5y+3 Vii kik tundmatut sisaldavad liikmed vrrandi vasakule poolele ja arvud vrrandi paremale poolele ning seejrel koonda sarnased liikmed 4 2m-3+5=2-5m+1+3m Lahenda vrrand 0 9x-15=2-8x Lahenda vrrand 0 6-5n=3n+22 Vaheta vrratuse pooled 3 8>4 Vaheta vrratuse pooled 3 -12<=8 Vaheta vrratuse pooled 3 -4x>=16 Vaheta vrratuse pooled 0 3 -8<20y Liida vrratuse mlema poolega arv 3 0 8>4 Liida vrratuse mlema poolega arv 3 0 -12<=8 Liida vrratuse mlema poolega arv 3 0
1. Võrrandiks nimetatakse võrdust, mis sisaldab tundmatut suurust ehk tundmatut. Millistel juhtudel on tegemist võrrandiga : a) x - 1 = 1 .................. d) 4 - 7 + 14 = 11 ......... g) 13x - 2y - 24 = 0 ......... b) 3x + 4 = 4 ............... e) 2x - 2x = 6 - 6 .......... h) 21 + 12 - 14 - 7 .......... c) 5x - 4 + 2 = 5x .......... f) 7x + 3 = 7y - 9 ........... i) 3x +4y - 7 - 13 ............. 2. Vii võrrandi kõik liikmed vasakule poole ja koonda sarnased liikmed: a) 12x - 7 = 3x + 5 d) 4x + 13 = x + 21 g) 6y - 14 = 8y - 14 ........................ ........................ ........................ b) 7x + 8 = 5x + 9 e) 3x + 19 - 7x = 23 h) 4x + 16 = 5y - 16 ........................ ........................ ........................ c) 6 - 9x = 11 - 6x f) 0 = 3x + 34 - 12x - 29 i) 7x + 24 - 6z = 1 - x .......................
(a – b) ja (b – a) leidmiseks võta neist ühes miinus sulu ette -(-b + a) = -(a –b), ühine on siis (a – b) ja miinusmärk läheb murru ette, kus muudab seal oleva märgi vastupidiseks 3) leia laiendajad, selleks jaga ühine nimetaja vana nimetajaga, mis on tegurdatud ehk laiendaja on see, mida tegurdatud nimetajas ei ole näit: ühine 2(a + b)(a – b) ja vana(a – b), laiendaja on 2(a + b) 4) korruta lugeja ja laiendaja ehk siis lugejas ava sulud 5) koonda lugejas sarnased liikmed (liida või lahuta; -2a -3a = -5a, -2a +3a= a, 2a -3a= -a) 6) tegurda lugejas 7) taanda Punktid 5) – 7) VÕIMALUSEL MURDVÕRRANDI LAHENDAMINE kõik vasakule poole = 0 leia ühine nimetaja leia laiendajad korruta laiendaja lugejaga koonda ja korrasta lugejas lugeja 0 kirjuta süsteem nimetaja 0
(a b) ja (b a) leidmiseks võta neist ühes miinus sulu ette -(-b + a) = -(a b), ühine on siis (a b) ja miinusmärk läheb murru ette, kus muudab seal oleva märgi vastupidiseks 3) leia laiendajad, selleks jaga ühine nimetaja vana nimetajaga, mis on tegurdatud ehk laiendaja on see, mida tegurdatud nimetajas ei ole näit: ühine 2(a + b)(a b) ja vana(a b), laiendaja on 2(a + b) 4) korruta lugeja ja laiendaja ehk siis lugejas ava sulud 5) koonda lugejas sarnased liikmed (liida või lahuta; -2a -3a = -5a, -2a +3a= a, 2a -3a= -a) 6) tegurda lugejas 7) taanda Punktid 5) 7) VÕIMALUSEL MURDVÕRRANDI LAHENDAMINE kõik vasakule poole = 0 leia ühine nimetaja leia laiendajad korruta laiendaja lugejaga koonda ja korrasta lugejas lugeja 0 kirjuta süsteem nimetaja 0 lahenda saadud võrrandid
Matemaatika ülesanded Sulgude avamine ja koondamine 1. Ava sulud ja koonda. 6(a1) 2(2+a) = 6a 6 4 2a = 3(2a 5) + 5( a + 3) = 0,1(10 9a) 10(1,2 0,01a)= 4(5a 6) 6( 4 + 2a) = Vastused vales järjekorras: 8a, a 13, 4a 10, 11a. 2. Eraldan ühesuguse allkriipsutusega sarnased liikmed ja seejärel koondan. 6a 5b 8a + 2b = 8b + 8a + 8b 10a= 1,7a 3,6b + 1,7a + 0,6b = 0,2a 1,2a + 4a +2b =
Arutlev kirjand = väited, argumendid: Sissejuhatus Põhiosa, mis koosneb mitmest alaosast Kokkuvõte Arutlemisel sobib kasutada: · Võrdlemist (tuntud nähtuse kõrvutamine tundmatuga) · Vastandamist (ei-jah; hea-halb) · Analüüsi (nähtuse jagamine üksikosades) · Põhjuste ja seoste nägemist (miks? Küsimused) · Näidete toomist (faktid, statistika, juhtumid, elust, kirjandusest) Nõuanded arutleva kirjandi ettevalmistamiseks: Vali teema, koonda mõttet Märgi märksõnu, kasutades kõiki mõtteid mis pähe tulevad Süstematiseeri kogutud materjal, tee valik Püstita teemast lähtuv põhiprobleem ja peamõte Vastused põhiprobleemile olgu lõikude tuumaks Paiguta lõigud loogilisse järjekorda Otsusta milliseid argumente tood oma mõtete kinnituseks Vali sobivad arutluse võtted (analüüs,- vastandamine jt) Jälgi, et kirjandil oleks põhiidee, sõnum, mis jääb kokkuvõtteks kõlama
1) Koonda sarnased liikmed a) 2a - 5a + 8a - 7a = ................... f) 7x - 9x -2 + 3 = ................................... b) 5x + 3x + 6x - 2x = ................... g) 15x + y - 3x - 7y - 3 = ........................... c) 11y - 5y + 6y - 7y = ..................______ h) 2x - 5xy - 3y - 3x + 2xy = ...................... d) 22c - 13c + 8c - 7c = ................ i) 11 - 3a + 7b - 2a + 4b = ........................ e) 3a - 5b + 9a - 7b = ...................._____ j) 13u + 7v + 8u - 8u - 11v + 21 = ............. 1. Lahenda järgmised võrrandid: a) 5 - 4x + 9 = 2x - 10 ....................... e) 24x = 17 + 9x + 42 + 1 .................. ................................................... ................................................... ................................................... ................................................... b) 5 - 8y = - 23 ...
Mis on hulkliige 1. Koonda sarnased liikmed, korrasta hulkliige. a) 9a2 4a3 8a2 + 4a3 Lahendus: 9a2 4a3 8a2 + 4a3 = a2 b) ab 6a + 7b 5ba + 6a Lahendus: ab 6a + 7b 5ba + 6a = 7b 4ab c) 0,5 + 0,9y 4,4a Lahendus: 0,5 + 0,9y 0,4y = 0,5y + 0,5 d) 6,5y2z + yz2 7,5y2z + zy2 Lahendus: 6,5y2z + yz2 7,5y2z + zy2 = yz2 2. Lihtsusta avaldis. a) 6a (9) + 8a + (9) 7a Lahendus: 6a (9) + 8a + (9) 7a = 6a + 9 + 8a 9 7a = 7a b) (5 4c) + (8 2c) Lahendus: (5 4c) + (8 2c) = 5 + 4c + 8 2c = 2c + 3 c) (4u2 u) (5 u + 2u2) Lahendus: ((4u2 u) (5 u + 2u2) = 4u2 u 5 + u 2u2 = 2u2 5 d) (3x2 2x) (4x + 3x2) Lahendus: (3x2 2x + 1) (4x + 3x2) = 3x2 2x + 1 4x 3x2 = 6x + 1 e) 7x [2x + 1 (3x 5)] Lahendus: 7x [2x + 1 (3x 5)] = 7x [2x + 1 3x + 5] =...
liikme ees olev märk muutub. 3) sarnased liikemd koondada. 4) korrutada või jagada võrrandi mõlemad pooled nullist erineva arvuga Kahe tundmatuga võrrandi normaalkuju on: esimesel kohal tähestikus eespool oleva tähega liige, teisel kohal tähestikus tagapool oleva tähega liige ja paremal pool võrdusmärki vabaliige. Muutuja avaldamine: 1) avaldatavat muutujat sisaldav liige või liikmed vasakule poole ja kõik ülejäänud paremale poole võrdusmärki. 2) Koonda, kui saab või tegurda. 3) Jagada avaldatava muutuja kordajaga Graafiline võte: 1)Võtan esimese võrrandi ja avaldan muutuja y. 2) Teen tabeli graafiku joonestamiseks 3) Võtan teise muutuja ja avaldan muutuja y ja teen tabeli. 4) joonistan sirged ühele ja samale koordinaatteljestikule nii, et tekib lõikepunkt,kui võimalik. 5) Võrrandisüsteemi lahendiks on lõikepunkti koordinaadid. Asendusvõte: 1) Valin millist muutujat avaldada (nt y) ja kumbast võrrandist
Soovitakse säästa aega. · Kõike ei peagi lugema. Otsitakse neid kilde, mida vaja. · Elu jooksul on õpitud seda tegema lugedes ajakirju- ajalehti. · Enamus infot on taustamüra, seetõttu keskendutakse sobivatele sõnadele ja väljenditele. Selleks, et lugejad näeksid ja mõistaksid veebilehelt võimalikult palju: · Koosta igal leheküljel selge visuaalne hierarhia Tee kõige tähtsam leheküljel hästi nähtavaks. Asjad, mis on loogiliselt seotud, koonda ühise pealkirja alla, kujunda nad visuaalselt sarnaseks või pane nad kindlaks määratud piirkonda · Kasuta ära väljakujunenud veebi tavade eelised Tavad saavad alguse kellegi säravatest ideedest ja kui see töötab hästi, siis on kasulik seda ära kasutada. Hästi toimivate rakenduste tavad lihtsustavad kasutajal liikuda saidilt saidile vaeva nägemata- ta teab täpselt, kus miski asi lehel asub. · Koosta lehed selgelt määratletud valdkondades
Eestis tuleks muuta maksupoliitikat, kus jõukamad panustaksid ühiskonna jaoks rohkem.Tehes seda, saaks maksta riik suuremaid pensione, oleks võimalik suurendada sotsiaaltoetusi, tervishoid muutuks kvaliteetsemaks ja ligipääsetavamaks ka tavainimesele ning muudaks inimesi võrdsemaks üksteise suhtes. Rahva seas tuntud klisee ,,Andmisrõõm on suurem kui saamisrõõm" peaks olema sellise ühiskonna aluseks.See fraas on olnud käibel aastakümneid , kuid inimesed ei koonda sellele tähelepanu ja püüeldakse ikka raha, mugavuse ja asjade omamise poole.Romain Rolle on öelnud, et mida vähem mul on seda rohkem ma olen.Proovides uuendada sedasi inimeste mõttemaailmu, tunduks tulevik roosilisem. Inimesed peavad alati ilmselt silmitsi seisma probleemidega. Need on olnud siin maailmas aegade algusest, kuid inimese mõistus on neid alati suutnud lahendada. Mida haritumad ja hoolivamad me oleme, seda rohkem suudame teha paremaid otsuseid nii enese, kui meid
3. AVALDISTE TEISENDUSI. LINEAARVÕRRAN D Koostajad: Gerli Savila, Janek Käsper, Erik Mandel, Marek Käsper. 3.1 KORRUTISE LIHTSUSTAMINE • Korrutamise vahetuvuse ja ühenduvuse seaduste kohaselt võetakse kõik arvulised tegurid omaette ja tähelised tegurid omaette rühma. 5 x a x (-3) x b x c = -3 x 5 x abc = -15abc • Kordaja 1 jäetakse korrutises kirjutamata. abc • Kordaja -1 asemele kirjutatakse ainult miinusmärk. - abc ÜLESANNE 1: LIHTSUSTA KORRUTIS JA LEIA KORDAJA 1) 5a●(-3)bc= 2) 4x●(-2)= 3) 10●(-a)●0.1= 4) 5a● (-0.2)●b = 5) 3,5●(-2x) ●(- 1)= ÜLESANNE 1: VASTUSED • 1) VASTUS: 5a●(-3)bc=-15abc , kordaja -15 • 2) VASTUS: 4x●(-2)=-8x , kordaja -8 • 3) VASTUS: 10●(-a)●0.1=-a , kordaja -1 • 4) VASTUS: 5a● (-0.2)●b =-ab , kordaja -1 • 5) VASTUS: 3,5●(-2x...
Kehalise kasvatuse referaat Vetelpääste Ohutus vees. Lapsed ja vesi Lapsed võivad uppuda juba paari sentimeetri sügavuses vees. Väikesi lapsi ei tohi kunagi järelvalveta vee lähedusse jätta. Kui kodus on bassein, peaks see olema ümbritsetud vähemalt 150 sentimeetri kõrguse aiaga, kus on isesulguv ja lukustuv värav. Samuti tuleb alati kontrollida, et basseinikate oleks kindlalt kinnitatud. Täispuhutavad ujumisvahendid või mänguasjad võivad kergesti eemale ujuda. Seepärast on vaja olla eriti tähelepanelik, kui lapsed on vees õhkmadratsite, ujumisrõngaste või mõne täispuhutud mänguasjaga. Lapsed ei tohiks mängida sukeldumismaski ja -toruga, kuna nende kopsumaht on liiga väike, et toru kaudu küllaldaselt õhku saada. Lapsele tuleb alati selga panna päästevest, kui ta on paadis või mõnes uppumisriski soodustavas olukorras. Last tuleks õpetada ujuma nii varakult kui võimalik. Meeles tuleks pidada, et kogenud ujujaks saadakse aastate ...
prl või http://www.ga.gov.au/geodesy/datums/vincenty_inverse.jsp Andmete sisestamise järjekord esimesena toodud veebilehel: 1. ellipsoid on GRS-80, ekvatoriaalraadius 6378137,000m ja polaarraadius- 6356752,3141m 2. sisesta joone ühe otspunkti nr ja tema põhjalaius ja idapikkus 3. sisesta joone teise otspunkti nr ja tema põhjalaius ja idapikkus 4. arvuta pikkus ja asimuut Se Arvutatud joonte pikkusi võrreldakse laboratoorses töös nr. 1 mõõdetud vastavate joonte pikkustega. Tulemused koonda tabelisse 2.2. Tabel 2.2. Mõõdetud ja arvutatud joonepikkuste võrdlus Plaanilt Ristkoordi-naatide Geodeetiliste mõõdetud Smõõd järgi arvutatud Sarvut koordinaatide järgi Joon arvutatud Smõõd − Sarvut Smõõd − Se Se
3 Tee detailset transkriptsiooni (ajalehe artikli või muu olemasoleva teksti puhul jääb ära). 4 Loe teksti kahtlevalt ja koos lindi kuulamisega korduvalt. 5 Küsi: “Mida tekst teeb?” 6 “Kuidas ta seda teeb?” - mis vahendid on kasutusel? 7 Kodeeri (analüüsitavate tekstilõikude eristamine) nii kaasamõtlevalt kui on võimalik; vaata üle oma uurimisküsimusi vastavalt nendele mudelitele/mustritele, mis tekivad tekstide alusel. Koonda tekstilõike ühte. Analüüsi mustrite regulaarsust ja varieeruvust. 8 Formuleeri võimalikud hüpoteesid. 9 Kontrolli usaldusväärsust ja põhjendatust, tuues välja hälbivaid juhtumeid, osalejate arusaamisi ja selgitusi. 10 Kirjuta läbi oma tegevust ja tehtud leiud. 36. Mille poolest erinevad vaatlus ja eksperiment? Nimeta vähemalt 3 olulist eripära. 1. Eksperiment on vaatlus, mis viiakse läbi selleks spetsiaalselt loodud tingimustes.
Tema järgijad rajasid veel mitmeid erineva rõhuasetusega koolkondi. Arvatakse ka, et Konfutsius on kirjutanud (või vähemalt toimetanud) teoseid, mida tänapäeval tuntakse konfutsianistliku klassikana, sealhulgas „Laulude raamat“, „Ajalooraamat“ ja „Kommete ülestähendused“. Terve hulga Konfutsiuse teoste hulgast on siiski vaid „Lunyu“ (eesti keeles „Vesteid ja vestlusi“) see, mis omistab suurema osa õpetusest „õpetajale“. „Lunyu“ ei koonda siiski Konfutsiuse kirjapandut, vaid on hilisem kogumik temale ja mõnele tema jüngrile omistav ütlustest. Nagu teistegi ida kultuuride puhul, ei ole filosoofia rangelt eraldatud religioonist. Konfutsiuse filosoofia, nii nagu ka taoistlik filosoofia, sai religiooni rahvaslikuks vormiks ja hilisematel aegadel võistles budismiga, tiste peamise usundiga Hiinas ja Ida-Aasias. Ühelgi neist ei ole tõelise kiriku vaimu ja tihti arvatakse, et nad ei konkureerigi omavahel.
Kui vetelpäästjat pole veendu enne hüppamist, et kedagi ei ole vees torni all; Vees uju kohe pinnale ja torni alt ära. Paadisõidul: Veendu, et kogu päästevarustus on pardal ja töökorras ning päästevestid seljas; Paati sisenedes või paadist väljudes liigu paadi keskosas; Paadis viibitakse istudes; Ära kiiguta paati, tõukle ega proovi kedagi vette lükata; Kui on vajadus vahetada kohti, siis liigub üks inimene korraga; Koonda raskuskese paadi keskele ja hoia paati tasakaalus. TEGUTSEMINE ÕNNETUSE KORRAL Enesepäästmine vees: Hüüa appi Püüa mitte sattuda paanikasse- ole rahulik ja ära rabele; Vaata ringi ujuvate esemete järele; Proovi veepinnal püsida rahulikult hõljudes; Riided ja isegi saapad võivad sul aidata hõljuda veepinnal; Kui kallas on lähedal, uju kaldale. Paadist vette kukkudes: Hüüa appi; Püüa mitte sattuda paanikasse; Proovi ronida paati ahtrist;
Iga sellise kaardi puhul oleks hea kaardistada järgmised punktid: • milles piir seisneb • kes ja kuidas otsustab piiri üle • kuidas saab abiotsija piiride olemasolust teada või kuidas ta nende arutelul osaleb • mis juhtub siis, kui piiri rikutakse Nõustaja peab teadma ja tajuma oma piire, panema paika reeglid ja neid ka kliendile seletama. Eetiliste dilemmade lahendamisel võib tulu tõusta järkjärguliselt otsustamise süsteemist(McLeod, 2007;351): • Koonda asjassepuutuv teave kokku • Kaalu, kes saab erinevatest teguviisidest kasu • Kaalu tagajärgi • Tee kindlaks kohustused • Konsulteeri • Otsusta • Kontrolli oma plaani Üheks suuremaks proovikiviks nõustajale on see, kui abiotsiva inimese kõne või käitumine osutub sellele, et ta võib ennast või kedagi teist kahjustada, see rist võib nõustamisel esineda mitmel moel, inimene võid(McLeod, 2007;354): • kavatseda endalt elu võtta
paremini hakkama saada. Laps on kohmakas Laste koordinatsioonioskuste omandamise ulatus ja kiinis on äärmiselt erinev. Pruugib ainult vaadata mõnda kahc-kolmeaastaste laste gruppi, et näha: mõned neist on väledamad ja osavamad kui teised. Ära muretse, kui sinu laps tundub alati kõige aeglasem ja saamatum - individuaalsed erinevused on kehalise aktiivsuse arenemisel täiesti normaalsed. 15 eluluust 3 aastani Mida teha Kui laps seisab, koonda ta tähelepanu enda ees olevale väikesele mänguasjale. Ulata see talle ja just siis. kui ta selle haaramiseks käe välja sirutab, lase lelul põrandale kukkuda. Laps kummardub aeglaselt, võtab lelu põrandalt üles ja ajab end seejärel uuesti sirgu. Seisa trepi alumisel astmel lapse kõrval ja võta tal käest kinni. Julguda teda koos endaga aeglaselt, aste astme järel trepist üles tulema. Laps tõstab sul käest kinni hoides algul ühe ja siis teise jala ühele samale trepiastmele
Eesti sotsiaaldemokraatia isa. 20.saj. algus oli eesti rahvusliku liikumise taassünni aeg – nn. Tartu renessanss, kui ärkamisaegset rahvuslikku liikumist hakkasid vedama uued inimesed. Need uued Eesti liidrid jõuavad ära näha poliitiliste olude demokratiseerumise ja on loodava Eesti riigi juures. Mõjukaimaks rahvuslikuks tegelaseks oli tõusnud Jaan Tõnisson (1868 – 194?), kes oli 1896 tõusnud ajalehe Postimees peatoimetajaks. Tõnisson koonda enda taha Tartu rahvuslikult meelestatud loomeinimesed ja haritlased. (nn. aatemehed) 20.saj. alguses jõudis eestlus ka Tallinna, kus Konstantin Päts hakkas välja andma ajalehte Teataja. Teataja ümber kujunes ringkond mis hakkas üha enam kõnelema rahvuse majanduslikust edenemisest. (nn. majandusmehed) Erinevalt Postimehest kuulus Teataja kaastööliste hulka ka mitmeid vasakpoolsete vaadetega haritlasi.
Määratle omadused, mille poolest ettevõtted tegevusharus erinevad: nt hinna- ja kvaliteedigrupp, geograafiline haare (lokaalne, piirkondlik, üleriigiline, globaalne), vertikaalse integratsiooni ulatus, tooteseeria laius, erinevate turustuskanalite kasutamine, pakutavate teenuste hulk. Paiguta ettevõtted kaheteljelisele joonisele grupeerides neid tegureid kahekaupa. Koonda lähedaselt paigutuvad ettevõtted samasse strateegilisse gruppi. Tee strateegilise grupi ümber ring, mis on oma suuruselt proportsionaalne grupi osakaaluga tegevusharu läbimüügis. 9. Ettevõtluse juriidilised vormid - teada ka nende orienteeruvat osakaalu Eestis, ettevõtlusvormi valikul arvestatavaid kriteeriume, nõutavat miinimumkapitali. (2009a.kokku:81909) Füüsilisest isikust ettevõtja (15347)18%
Määratle omadused, mille poolest ettevõtted tegevusharus erinevad: nt hinna- ja kvaliteedigrupp, geograafiline haare (lokaalne, piirkondlik, üleriigiline, globaalne), vertikaalse integratsiooni ulatus, tooteseeria laius, erinevate turustuskanalite kasutamine, pakutavate teenuste hulk. Paiguta ettevõtted kaheteljelisele joonisele grupeerides neid tegureid kahekaupa. Koonda lähedaselt paigutuvad ettevõtted samasse strateegilisse gruppi. Tee strateegilise grupi ümber ring, mis on oma suuruselt proportsionaalne grupi osakaaluga tegevusharu läbimüügis. 9. Ettevõtluse juriidilised vormid - teada ka nende orienteeruvat osakaalu Eestis, ettevõtlusvormi valikul arvestatavaid kriteeriume, nõutavat miinimumkapitali. (2009a.kokku:81909) Füüsilisest isikust ettevõtja (15347)18%
o sarnase hinna- ja kvaliteedigrupi toodete müük. Määratlemine: - Määratle omadused, mille poolest ettevõtted tegevusharus erinevad: nt hinna- ja kvaliteedigrupp, geograafiline haare (lokaalne, piirkondlik, üleriigiline, globaalne), vertikaalse integratsiooni ulatus, tooteseeria laius, erinevate turustuskanalite kasutamine, pakutavate teenuste hulk - Paiguta ettevõtted kaheteljelisele joonisele grupeerides neid tegureid kahekaupa. - Koonda lähedaselt paigutuvad ettevõtted samasse strateegilisse gruppi. - Tee strateegilise grupi ümber ring, mis on oma suuruselt proportsionaalne grupi osakaaluga tegevusharu läbimüügis. - Lisasoovitused: o Valitavad kaks tegurit ei tohi olla omavahel tugevas korrelatsioonis. o Nende tegurite osas peaks ettevõtete vahel olema suuri erinevusi, st nad peavad peegeldama konkureerivate ettevõtete diferentseeritust.
3) Tee detailset transkriptsiooni (ajalehe artikli või muu olemasoleva teksti puhul jääb ära). 4) Loe teksti kahtlevalt ja koos lindi kuulamisega korduvalt. 5) Küsi: "Mida tekst teeb?" 6) "Kuidas ta seda teeb?" - mis vahendid on kasutusel? 7) Kodeeri (analüüsitavate tekstilõikude eristamine) nii kaasamõtlevalt kui on võimalik; vaata üle oma uurimisküsimusi vastavalt nendele mudelitele/mustritele, mis tekivad tekstide alusel. Koonda tekstilõike ühte. Analüüsi mustrite regulaarsust ja varieeruvust. 8) Formuleeri võimalikud hüpoteesid. 9) Kontrolli usaldusväärsust ja põhjendatust, tuues välja hälbivaid juhtumeid, osalejate arusaamisi ja selgitusi. 10) Kirjuta läbi oma tegevust ja tehtud leiud. Etnograafia Etnograafia kui teadusharu antropoloogia uurib inimest tema elukeskkonnas, kohaliku kultuuri. Uurimismeetod sotsiaalteadustes. Rahvaluule ja folkloori tähenduses: etnoloogia.
Tallinna Majanduskool Täiskasvanute Koolituskeskus PERSONALI PLANEERIMINE õppematerjal Personalitöö eriala õppegrupile Õppeaine nimetus: PERSONALI PLANEERIMINE Õppeaine üldeesmärk: Anda teadmisi ja oskusi organisatsiooni sise- ja väliskeskkonna analüüsimiseks ning piisava hulga nõutavate teadmiste ja oskustega töötajate olemasolu tagamiseks organisatsioonis Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane: Oskab analüüsida organisatsiooni sise- ja väliskeskkonda ning teha järeldusi organisatsiooni personali planeerimiseks Oskab koguda ja kasutada personali planeerimiseks vajalikku informatsiooni Oskab kasutada erinevaid meetodeid personali lühiajaliseks, keskpikaks ja pikaajaliseks planeerimiseks Oskab analüüsida tööjõu liikumist organisatsiooni sees ja organisatsioonide vahel, kasutades vastavaid mõõdikuid (sh tööjõu voolavuse ja tööjõu stabiilsuse indeksid) Oskab teha organisatsioonile...
vältimatut, mida töökohal just hetkel heaks kiidetakse. 1.2.6 Nädala ja päeva planeerimine Nädalaplaneering Tee reedel järgmise nädala planeerimine. Nii tehes oled esmaspäeval täis jaksu alustama tööd. Jäta esmaspäevale vajalikud vestlused, nõupidamised jne. Nii saad paremini nädalaks planeeritud töid elluviia ja vältida töökatkestusi • Märgi üles mida pead nädala kestel jälgima • Koonda väikesed tööd, nii vähendad neile vajaminevat aega. Päevaplaani tegemine Alusta homset planeerimist juba täna. Sulle jääb meelde see visand, mis järgmisel päeval toimub. Saad piisavalt aega alateadlikult töötada vajalike probleemküsimustega. lTäpsusta hommikul eelseisva päeva tegemiste planeering • Kontrolli märkmikku ja lisa sinna ainult olulisi asju • Püstita enesele eesmärk • Tee esmalt tegemata jäänud tööd
Kasu strateegiliste gruppide väljatoomisest: Lähimad konkurendid sama strateegiagrupi sees 17 Strateegiliste gruppide läheduse hindamine Võimalik liikumine strateegiliste gruppide vahel Tegevused strateegiliste gruppide väljatoomisel ja kujutamisel joonisel: Määratle omadused, mille poolest ettevõtted tegevusharus oluliselt erinevad Paiguta ettevõtted kaheteljelisele joonisele Koonda lähedaselt paigutuvad ettevõtted samasse strateegilisse gruppi TEGEVUSHARU LIIKUMAPANEVAD JÕUD A. Thompson 1. Muutused tegevusharu pikaajalises kasvutempos 2. Muutused tarbijaskonna koosseisus, käitumises ja ootustes 3. Toodete innovatsioon 4. Tehnoloogilised muutused 5. Turundusalane innovatsioon 6. Oluliste konkurentide tegevusharusse sisenemine või sealt väljumine 7. Tehnilise oskusteabe levik 8. Tegevusharu jätkuv globaliseerumine 9