· Vaariksite verejooksud profülaktika SBP vastu · Tervenenud profülaktiline AB 1x nädalas Hepatorenaalne sündroom · Raskest maksapuudulikkusest tingitud neerupuudulikkus ilma otsese neerupatoloogiata · 10% tsirroosihaigetel · Hemodünaamikahäiretest neeru veresoone vasokonstriktsioon · Tüüp 1 HRS - kiiresti progresseeruv neerupuudulikkusprogressive renal failure, - seerumi kreatiniin >221 mol/L (2.5 mg/dL) - kratiniini kliirens < 20 mL/min üle kahe nädala · Tüüp 2 HRS - aeglasem algus ja progressioon - seerumi kreatiniin > 133 mol/L (1,5 mg/dL) - kratiniini kliirens < 40 mL/min - uriini Na < 10 mol/L · Ravi - midodrine ( -agonist) - okreotiid (somatostatiini analoog), - iv albumiin - maksatransplantatsioon Tänan tähelepanu eest!
- suspensioon, tablett või kapsel, - toimeainet kiirelt või aeglaselt vabastav ravimvorm, - originaalravim või geneerik. Farmatseutiline ekvivalentsus sama toimeaine samas annuses samas ravimvormis. Kliiniline farmakokineetika Aluseks on hüpotees, et esineb seos ravimi toksilise või terapeutilise toime ja ravimi kontsentratsiooni vahel veres. Olulisimad parameetrid on: - biosaadavus - jaotusruumala - poolväärtusaeg - kliirens Poolväärtusaeg (T ½) On aeg, mille jooksul ravimi kontsentratsioon plasmas või organismis väheneb 50% võrra. Näitab vere vabanemise kiirust ravimist. Ei näita aga toime kestust, sest toime kestus sõltub ajast, mille vältel ravimi kontsentratsioon ületab minimaalset toimeks vajalikku kontsentratsiooni. Arvestatakse, et organism vabaneb ravimist 4 poolväärtusaja (T ½) jooksul: 50% + 25% + 12,5% + 6,25% See sõltub ka kliirensist ja jaotusruumalast. Kliirens (CL) ehk puhastumus
· O1 kategooria on haagis, mille täismass ei ületa 0,75 t. · O2 kategooria on haagis, mille täismass on üle 0,75 t, kuid ei ületa 3,5 t. · O3 kategooria on haagis, mille täismass on üle 3,5 t, kuid ei ületa 10 t. · O4 kategooria on haagis, mille täismass on üle 10 t. T kategooria masinad on ratastraktorid ·T1 kategooria on ratastraktor, mille suurim valmistajakiirus ei ületa 40 km/h, juhile lähima telje minimaalne rööbe on vähemalt 1150 mm, tühimass on üle 600 kg ja kliirens ei ületa 1000 mm. Ratastraktorite, mille juhi istekoht on muudetav (muudetav iste ja rooliratas), puhul loetakse juhile lähimaks teljeks see telg, millele on paigaldatud suurema läbimõõduga rehvid. ·T2 kategooria on ratastraktor, mille suurim valmistajakiirus ei ületa 40 km/h, minimaalne rööbe on alla 1150 mm, tühimass on üle 600 kg ja kliirens ei ületa 600 mm. Kui ratastraktori raskuskeskme kõrgus (mõõdetuna maapinnast)
Läbivus – masina omadus liikuda teedeta maastikul ületada mitmesuguseid takistusi ja tõkkeid. Läbivusomadusi isel. järgmiste parameetritega: a) veojõud käiguosal Fv=Mp/rv (pöördemoment vedaval võllil/veereraadius) b) käiguosa haardejõud toetuspinnaga Fh=Gh* φ (masina haardekaal*haardetegur) c) erisurve toetuspinnale pneumoratastel pk=k*ps (kummi jäikustegur*kummi siserõhk) ja roomikutel pk=Gm/n*Sr (masina kogukaal/roomikute arv*roomiku toetuspinna pindala) 10. Masina kliirens, peale ja mahasõidu nurgad ning piki ja põikki läbivusraadiused. Kliirens – masina madalaima konstruktiivse puntki kõrgus käiguosa toetuspinnast. Isel. rataste või roomikute vahele sattuva takistuse max kõrgust, millest masin võib sellele kinnijäämata üle sõita. Peale- ja mahasõidunurgad – määravad, millise kaldega kaldpinnale võib masin horisontaalselt pinnalt peale sõita või maha sõita horisontaalsele pinnale, ilma et ta kaldpinnale oma raamiga kinni jääks. Piki- ja
Haigel areneb varajane hüpertensioon, ateroskleroos ja südame isheemiatõbi. (Reumatoloogia, 2000) Podarga diagnostika. Laboratoorsed uuringud. o Kusihappe määramine vereseerumis. Normaalne kusihappe tase vereseerumis on meestel 180-420 µmol/l, naistel 130-340 µmol/l, raseduse ajal kuni 460 µmol/l. o Kusihappe määramine ööpäevases uriinis. Normaalne kusihappe tase ööpäevases uriinis on 3,0-6,0 mmol/l ööpäevas. o Kusihappe kliirens. Keskmine normaalne kusihappe kliirens on 9,1 ml/min. (Reumatoloogia, 2000) Ägeda podagrahoo ja kroonilise podagra ajal kusihappe hulk veres tõuseb, ulatudes rasketel juhtudel 700-900 µmol/l. (Reumatoloogia, 2000) Podagra diagnostiliseks tunnuseks on uraatkristallide leid sünoviaalvedelikus. Uraatkristallid sünoviaalvedelikus või toofuses kinnitavad lõplikult podagra diagnoosi. (Reumatoloogia, 2000) Röntgenoloogilised uuringud.
Autor: Mari-Liis Kesküla Redaktor: Alexey Nesterovich SÜLG Sülg on kompleksne biovedelik, mis mõjutab suu tervist läbi oma füüsikaliste ja keemiliste omaduste. Organismi tervise süsteemsed muutused viivad sülje süsteemsele muutusele. Sülg on plasma suhtes hüpotooniline, Na- ja Cl-ioonide kontsentratsioon on väiksem kui plasmas. Gl.submandibularis 70%, segasülg (rohkem seroosne) Gl. parotidea 25-27%, seroosne Gl.sublingualis 3-5 %, segasülg (rohkem mukoosne) MÕISTED Sülg on süljenäärmete limane, kergelt aluseline sekreet. Täissülg on süljenäärmete sülg+igemetasku vedelik+ lima. Parodontiit hambajuurt ümbritsevate igemete progresseeruv põletik. Esmased nähud on igemete veritsemine, mille tagarjärjel hävineb hammast ümbritsev luu ning hambad hakkavad loksuma. Esineb nii lastel kui täi...
Ardi Randlaht KaidoVildersen SÕIDUKI REGISTREERIMINE Õppeaines: SÕIDUKITE TEHNONÕUDED Transporditeaduskond Õpperühm: KAT 41 Juhendaja: Taaniel Tigas Tallinn 2015 1 Sõiduki kategooria valik. Tegemist on L2e kategooria sõidukiga. Täpsemalt kolmerattalise mootorsõidukiga, mille valmistajakiirus ei ületa 45 km/h ning mootori kubatuur on 49 cm3. Suurim kasulik võimsus on 3,76 KW ja ei ületa kategooriat reguleerivat 4kw. 1. L2e kategooria sõiduk peab vastama järgmistele tehnonõuetele. 1. Maksimaalne mootori töömaht ei tohi ületada 50cm3, antud masinal on töömaht 49cm3 2. Valmistajakiirus ei tohi ületada 45km/h antud masinal on see aga 44km/h. Suurim kasulik võimsus L2e kategooria sõidukil ei tohi ületada 4kw sellel masinal on võimsus 3,76kw 3. Masinal peab olema 2 kaugtulelaternat kuna ta on üle 1300mm lai, 1320mm 4. L2e kategooria sõidukile, ...
ooniohu ning saadud suurema hulga vereloome tüvirakkude tõttu Kõrgdoosis tsütostaatiline ravi koos vereloome tüvirakkude siirdamisega on näi- dustatud patsientidele vanuses kuni 65 eluaastat, vanuses 65-70 eluaastat sõltub siirdamise läbiviimine patsiendi seisundist ja kaasnevatest haigustest, üle 70 elu- aasta reeglina kõrgdoosis ravi ei rakendata seoses suurenenud ravist tulenevate riskidega Halvenenud neerufunktsioon (kreatiniini kliirens <50ml/min ja/või kreatiniini kontsenratsioon seerumis >265 μmol/l) ei ole absoluutseks vastunäidustuseks, kuid sellisel juhul peaks kõrgdoosis ravi läbi viidama keskuses, kus on kompen- tents selliste haigete raviks; peale siirdamist vabaneb dialüüsidest 24% dialüüssõl- tuvatest müeloomihaigetest Ajaliselt võib kõrgdoosis ravi ja vereloome tüvirakkude siirdamise planeerida
Golf 4-st lasti välja ka erilisi mudeleid: VW Golf GTI 180 hj Golfi 25. aastapäevaks lasti välja, esialgu ainult Euroopas, GTI, mille mootor arendab võimsust 180 hj. Selles kasutati alumiiniumist mootoriplokki ja 6-käigulist käigukasti. Käigukast ei ole vana, mida kasutati V6 4motionil. GTI Edition kiirendab 0-100 km/h 7,5 sekundiga. See on juba GTI vääriline tulemus. 25. aastapäeva erimudeli veermik on ka sportlikum kui kunagi varem: konkreetne vedrustus, madalam kliirens ja 18" veljed koos 225/40 ZR rehvidega. Selle tulemusena paranes teelpüsivus märgatavalt. VW Golf V5 4motion Üsna varsti pärast seda, kui rahvas rääkis Golf IV GTI pettumusest, lasi Volkswagen välja Golf V5 4motioni, millel oli neljarattavedu, 6-käiguline käigukast ja tagumine multilinkvedrustus. Nelikveoks kasutati Haldexi süsteemi (Volkswagen nimetas selle 4motioniks): see kasutab ABS andurit, et saada infot väändest, mida oleks vaja kanda tagumistele ratastele.
Golf 4-st lasti välja ka erilisi mudeleid: Golfi 25. aastapäevaks lasti välja, esialgu ainult Euroopas, GTI, mille mootor arendab võimsust 180 hj. Selles kasutati alumiiniumist mootoriplokki ja 6-käigulist käigukasti. Käigukast ei ole vana, mida kasutati V6 4motionil. GTI Edition kiirendab 0-100 km/h 7,5 sekundiga. See on juba GTI vääriline tulemus. 25. aastapäeva erimudeli veermik on ka sportlikum kui kunagi varem: konkreetne vedrustus, madalam kliirens ja 18" veljed koos 225/40 ZR rehvidega. Selle tulemusena paranes teelpüsivus märgatavalt. Üsna varsti pärast seda, kui rahvas rääkis Golf IV GTI pettumusest, lasi Volkswagen välja Golf V5 4motioni, millel oli neljarattavedu, 6-käiguline käigukast ja tagumine multilinkvedrustus. Nelikveoks kasutati Haldexi süsteemi (Volkswagen nimetas selle 4motioniks): see kasutab ABS andurit, et saada infot väändest, mida oleks vaja kanda tagumistele ratastele. Kuna
Esi-/tagapidurid: kaks ujuvat ketast diameetriga Ø 320 mm, kuuekolvilised monoplokk pidurisadulad/üks ujuv piduriketas diameetriga Ø 220 mm, neljakolviline monoplokk pidurisadul. Esi-/tagavelg: 3.50 x 17" / 5.50 x 17" Esi-/tagarehv: 120/70 ZR17 / 190/55 ZR17 Pikkus: 2100 mm Laius: 840 mm Kõrgus: 990 mm (ilma peegliteta) Sadulakõrgus: 850 mm Minimaalne kliirens: 140 mm Kuivkaal: 190 kg Bensiinipaagi maht: 18 l. [7] Tabel 1. Kolm võimsamat mootorratast maailmas [8] Järjekord Võimsus Mudel 1 804.6 hj Acabion Da Vinci 650/VI 2011 2 689.2 hj Acabion GTBO 70 2007 3 669.1 hj Honda FourTrax Foreman Rubicon 2012 4 669
a) Farmakokineetika ▪ plasmas terapeutiline kontsentratsioon,mis võtab maha bronhospasmi on 15 g/ml, aga juba > 20 g/ml – toksiline st terapeutiline laius väga väike. Üledoosi korral stimuleeriv toime südamele (arütmia, tahhükardia), toime KNS-le (läbi HEB) – toob kaasa krampide tekke ▪ metaboliseerub maksas - plasma kontsentratsioon ja t½ maksa düsfunktsiooni ja viirusinfektsiooni korral. ▪ kliirens sõltub toidust, suitsetamisest, vanusest, haigustest ja teistest maksas metaboliseeruvatest ravimitest. Maksahaigused ja neeruhaigused mõjutavad kliirensit. b) Kõrvaltoimed: ▪ positiivne krono- ja inotroopne efekt südamele ▪ KNS stimulatsioon ▪ gastrointestinaalsed häired - kõhulahtisus • Aminofülliin e. eufülliin (Aminophyllinum s. Euphyllinum) – ei saa rakendada ambulatoorselt, ei saa anda haigele, kuna
- Nõrgad happed. - PO manustatuna imenduvad hästi. Imendumist mõjutab seedetrakti täituvus. - Süstelahus on valdavalt aluselise reaktsiooniga, süst on valulik, süstekohal võib tekkida nekroos. - Rasvlahustuvad, seonduvad seerumi albumiinidega, mistõttu vaba (toimiv) fraktsioon on väike. Seerumi albumiini normaalsest väiksema koguse korral tekib vaba fraktsiooni rohkem ilmnevad kõrvaltoimed. - Biosaadavus ja kliirens varieeruvad sõltuvalt loomaliigist ja preparaadist. - Metabolism maksas, konjugeerivad glükuroniidideks GLÜKURONÜÜLTRANSFERAASI toimel. Kassidele toksilised! (Puudub ensüüm) - Noorloomadel ja vanadel loomadel vaba fraktsiooni osakaal plasmas rohkem, doos peab olema väiksem. Elimineerivad aeglasem. - Eritumine neerude kaudu. · Farmakodünaamika - Palaviku, põletiku ja valu vähendamine.
KOOL Auto- ja masinaremondi osakond EESNIMI PERENIMI Tehnika uuendused Õpimapp Juhendaja Õpetaja Tartu 2015 SISUKORD Sisukord.............................................................................................................................2 Sissejuhatus.......................................................................................................................3 1Autode ajalugu.................................................................................................................4 2Autode liigitus.................................................................................................................6 2.1Sedaan.......................................................................................................................6 2.2Kupee.....................
Sõiduki mõõtmed: - pikkus, mm 4490 - laius, mm 1710 - kõrgus, mm 1425 - teljevahe (baas), mm 2630 - rööbe ees, mm 1480 - rööbe taga, mm 1445 - kliirens, mm 155 Sõiduki massid : - tühimass, kg 1195 - täismass, kg 1830 - maksimaalne esitelje koormus, kg 1010 - maksimaalne tagatelje koormus, kg 970 - kasulik koormus, kg 550
levodopa ja väljutab ta. 17. Eritumine (neerude kliirensi mõiste, eliminatsiooni mõiste, eliminatsiooniprotsesse iseloomustavad näitajad). Biofarmaatsia kasutab neerude kaudu eritumise iseloomustamiseks mõistet neerude kliirens s.o. selline teoreetiline plasma ruumala, mis sisaldab raviainet muutumatul kujul ja mida neerud on võimelised ajaühiku jooksul organismist täielikult eritama. Juhul kui neerudes tagasiimendumist ei toimuks, oleks neerude kliirens sama suur kui vere ringlemiskiirus neerudes, s.t. ca 130 ml/min. Eliminatsiooni all mõistetakse nii metabolismi kui eritumist. Eliminatsioon on selline protsesside kogum, mille abil organism püüab vabaneda raviainest. Eliminatsiooni protsesse iseloomustatakse kolme näitajaga: 1.totaalne kliirens ehk organismi täielik puhastamine. 2.eliminatsiooni kiiruse konstant 3.bioloogiline poolväärtusaeg 18. Sissevõetavad ravimvormid. Üldsoovitused tablettide ja kapslite manustamiseks.
Tokyo, 11 jaanuar 2005 - FHI esitles Detroidis toimuval rahvusvahelisel autonäitusel uut, Subaru mudeliperekonda kuuluvat seitsme istekohaga crossover tüüpi sõidukit. Selleks oli B9 Tribeca. Loomulikult jätkas Subaru talle omaseks saanud tehnoloogiate kasutamist ka uuel mudelil. Samas oli auto juures märgata palju uuendusi: seni traditsioonilisest erinev nii sise- kui väliskujundus, kahe lisaistekoha võimalus kolmanda istmerea lisamise näol, uue lahendusega tagavedrustus ning 213mm kliirens. 2005 a. lõpus täiustub Subaru mudelivalik jällegi uue Foresteri ning Impreza näol. FHI oli otsustanud Euroopale esitleda mõlemat autot Frankfurdi autonäitusel. Eksponaatide valiku moodustasid 2006. a. Impreza WRC prototüüp, ning seeriatootmises olevatest mudelitest uued B9 Tribeca (mõeldud vaid USA turule), Legacy 3.0R spec. B, sedaan- ning universaalkerega Legacy 2.0R, Outback 3.0R ja 2.5i. Subaru Symmetrical AWD
1. Jõuseadmed: Sisepõlemismootor; elektrijaam; hüdroajam; pneumoajam. Jõuülekanded, sidurid. Milliseid mootoreid kasutatakse masinatel ja iseloomustage neid? - Sisepõlemismootor kasutatakse erinevaid kütuse liike (kerget vedelkütust: bensiin; rasket vedelkütust: diisli kütus, masuut; gaaskütust: vedelgaas, vanasti ka puugaas). Energiaallikast sõltumatud, valmis koheselt tööks, omavad suhteliselt väikeseid mõõtmeid ja massi ning võivad taluda ajutisi ülekoormusi. - Hüdromootor seade, mis muudab vedeliku rõhuenergia mehhaaniliseks energiaks. Hüdromootorid võimaldavad tekitada edasitagasiliikumist kui ka pöörlemist. - Elektrimootor neid toidetakse võrgust või masina enda generaatorilt. Need jagunevad vooluallika alusel: vahelduvvoolumootorid ja alalisvoolumootorid. Peamine eelis on pidev valmisolek tööks, ekspluatatsiooni mugavus ja töökindlus, reverseeritavus, automaatne juhtimine ja reguleerimine, võime taluda lühiajaliselt suu...
" VÄÄR 125.Kuidas nimetatakse neeru anatoomilis-funktsionaalset ühikut? Nefron 126.Mis on pildil numbritega tähistatud mehe kuse- ja suguelundite nimetused Numbriga 1 on tähistatud... → kusejuha, Numbriga 2 on tähistatud... → eesnääre, Numbriga 3 on tähistatud... → suguti korgaskeha, Numbriga 4 on tähistatud... → munandimanus 127.Kuidas nimetatakse vereplasma hulka, mida neerud on suutelised minuti jooksul täielikult vabastama mingist ainest? Kliirens 128.Millised alltoodud väidetest on tõesed? *Rinnanääre koosneb sagaratest, millest lähtuvad piimajuhad.*Rinnanäärmele annab poolkera meenutava väliskuju sagarate vahel ja rinnanäärme ümber olev rasvkude. *Lahkliha moodustavad lihased ja fastsiad, mis sulgevad väikevaagna altpoolt. 129.Milline alljärgnevatest kirjeldustest käib kusejuha, milline kusiti kohta? a) Ladina keeles ureter → Kusejuha, b) Ladina keeles urethra → Kusiti, c) Kulgeb neeruvaagnast
Mõõdetavad parameetrid. Võimsus, kaal, mõõtmed, kopa maht, kandevõime, veojõud, täitemaht jne. JÕUDLUS Masina max tootlikus, mis saavutatakse masina pideval töötamisel kasutades kaasaegseid tehnoloogiaid, head masinisti, hea organiseeritus, nt kopa täitetegur / pinnase kobestusteguriga LÄBIVUS Masina võime liikuda nõutava kiirusega pinnasel ja ületada takistusi, tõkkeid. Iseloomustab erisurve toetuspinnale,käiguosa haardevõime, kliirens, ratasmasinatel läbivuse piki ja põikiraadius, eesmine ja tagumine tõusunurk, käiguosa tüüp, läbilibisemistegur. BAASMASINAD Parameetrid: veojõud(6-10t), mootori võimsus(55-240kW), mass(5000-30000kg), kütusekulu Autodel: võimsus 55-130 kW, kandevõime : 2000-10000kg, kiirus kuni 100kmh ETTEVALMISTAMIS MASINAD, VÕSASTUNUD 10HA ALA, KIRJELDA MASINAID Võsalõikajad, puudelangetajad, juurijad ja juurijad-kogujad, kivide juurimise ja koristamise masinad
Jagunevad pikipüsivus, põikipüsivus, omapüsivus ja tööpüsivus. 28-Millised parameetrid iseloomustavad masina manööverdusvõimet? Manööverdusvõime sõltub masina gabariitmõõtudest, pöörderaadiusest, masina liikumise koridori gabariitmõõtudest, raami tüübist ning rataste juhitavusest. 29-Millised parameetrid iseloomustavad masina läbivust? Käiguosa veojõud Käiguosa haardejõud toetuspinnaga Erisurve toetuspinnale Kliirens masina madalaima konstruktiivse punkti kõrgus käiguosa toetuspinnast. Peale- ja mahasõidunurk Piki- ja põikiläbivusraadius 30-Millised parameetrid iseloomustavad transportmasina püsivust? Pikipüsivus, mida hinnatakse maksimaalse tõusunurgaga Põikipüsivus, mida hinnatakse maksimaalse kreeniga 31-Mida nimetatakse masina tootlikkuseks? Masina poolt tehtava kvaliteetse toodangu maht ajaühikus. 32-Nimetage masinaile määratava tootlikkuse kategooriad
Käigukastid. Astmelised käigukastid liigitatakse: · Hammasülekande tüübi järgi · Võllide arvu järgi · Hammasrataste hambumise viisi järgi · Käiguvahetusmehhanismi järgi · Võllide paiknemise järgi · Käiguvahetuse järgi · Käikude arvu järgi · Nihutatavate hammasrataste arvu järgi Käigud grupeeritakse. Traktoritel jaotatakse: 1. Põhikäigud 2. Transpordikäigud 3. Aeglased käigud Käigukastide üleehitus. Mehaanlised käiguvahetusseadised koosnevad: · Lülituskahvlitest, mis on kinnitatud liugurite külge. Liugureid hoiavad kindlas asendis vedrudega fiksaatorid. Liugurieid liigutatakse käigukangi abil. Traktori jõuülekandesse kuuluvad agregaadid ja mehhanismid, mis kannavad pöördemomendi mootorilt veoratastele (roomikutele) ning muudavad momendi ja pöörlemissageduse väärtust ja suunda. Jõuülekanne edastab seega väntvõlli pöördemomendi käiguosale ja võimaldab pöördemomenti muuta. Traktori jõuülekanne tag...
looded ja hoovused laeva manööverdamis-omadused Ohupiirid tuleb määrata nii, et neid oleks võimalik kiiresti ja kergelt kontrollida ning nad peavad olema seotud kasutatava navigatsioonisüsteemiga (ohupeiling, paralleelindeksid või muu lihtsalt kontrollitav moodus). Ohutuspiir näitab, kui kaugele võib laev ettenähtud kursist kõrvale kalduda. Ohutuse piiri kriteeriumiks võib lugeda seda, kui jääb sügavusele süvis +20%, kuid igas konkreetses olukorras võib kliirens olla ka suurem kui +20%, lähtudes sellest, et: sügavus uuringud on aegunud või ebatäpsed olukorras, kus laev rullab või õõtsub pikisuunas kui laeva süvis võib olenevalt laeva kiirusest suureneda. Ohutu vesi Alasid, kus laev võib ohutult kursist kõrvale kalduda, loetakse ohututeks veteks ja need alad on piiratud ohutuspiiridega. Ookeani ja avamere kursid Ookeani- ja avamere kursid peaksid kõigepealt olema
looded ja hoovused laeva manööverdamis-omadused Ohupiirid tuleb määrata nii, et neid oleks võimalik kiiresti ja kergelt kontrollida ning nad peavad olema seotud kasutatava navigatsioonisüsteemiga (ohupeiling, paralleelindeksid või muu lihtsalt kontrollitav moodus). Ohutuspiir näitab, kui kaugele võib laev ettenähtud kursist kõrvale kalduda. Ohutuse piiri kriteeriumiks võib lugeda seda, kui jääb sügavusele süvis +20%, kuid igas konkreetses olukorras võib kliirens olla ka suurem kui +20%, lähtudes sellest, et: sügavus uuringud on aegunud või ebatäpsed olukorras, kus laev rullab või õõtsub pikisuunas kui laeva süvis võib olenevalt laeva kiirusest suureneda. Ohutu vesi Alasid, kus laev võib ohutult kursist kõrvale kalduda, loetakse ohututeks veteks ja need alad on piiratud ohutuspiiridega. Ookeani ja avamere kursid Ookeani- ja avamere kursid peaksid kõigepealt olema
1. Veojõud käiguosal: Fv = Mp / rv , milles:Fv - veojõud käiguosal; Mp -pöördemoment vedaval võllil;rv -veereraadius. 2. Käiguosa haardejõud toetuspinnaga:Fh = Gh x ,milles Fh -haardejõud; Gh -masina haardekaal; -haardetegur. 3. Erisurve toetuspinnale: pneumoratastel:pk = k x ps , milles:pk - keskmine erisurve toetuspinnale: ps - kummi siserõhk; k - kummi jäikustegur. roomikutel: pk = Gm / n x Sr , milles: Gm -masina kogukaal;Sr -roomiku toetuspinna pindala;n -roomikute arv. 4. Kliirens: -masina madalaima konstruktiivse punkti kõrgus käiguosa toetuspinnast Iseloomustab rataste või roomikute vahele sattuva takistuse max kõrgust millest masin võib sellele kinnijäämata üle sõita. 5. Peale- ja mahasõidu nurgad määravad, millise kaldega kaldpinnale võib masin horisontaalselt pinnalt peale sõita või maha sõita horisontaalsele pinnale, ilma et ta kaldpinnale oma raamiga kinni jääks. 6