Microbacterium Torula Geotrichum candidum Micrococcus Candida Penicillum crustaceum Propiomibacterium Saccharomyces Bacillus Lactis Pseudomonas Alcaligenes Viscolactis Proteus Kolivormid 5 Actinomyces A.griseus A.albus III. Piimhappebakterite kasvufaas IV. Pärmide ja seente kasvufaas V. Roisubakterite kasvufaas (proteolüüs Proteus, Pseudomonas) 2. Piima tootmine Piim transporditakse CO2 atmosfääris Subpastöörimine e. Termiseerimine 15 s temperatuuril 63-69°C Nn ´´sügavjahutus´´ temperatuurini 2°C H2O2 lisamine (0,05%): juustupiimale USAs ja Aafrikas Sahara piirkonnas Eestis: Kui piima ei käidelda 4 h jooksul pärast tehasesse jõudmist, tuleb piim jahutada...
MAAVILJELUSE PÕHIKURSUS (3 AP) 40 loengut ja 30 laboratoorset tööd Eksam: test + laboratoorsed tööd peavad olema sooritatud! Kirjandus: - E. Haller ,,Maaviljelus" (mullafüüsika, umbrohud; põhiraamat) - ,,Maaviljeluse käsiraamat" (vähem saadaval) - ,,Agrokeemia 2006" - M. Karmin ,,Umbrohud ja nende tõrje" - ,,Teraviljakasvatuse käsiraamat" - ,,Mahepõllumajanduse alused" - Mahepõllumajanduse leht - Masanobu Fukuoka ,,Ühe kõrre revolutsioon" (Maaülikooli tudengi tõlge) - H. Lõiveke (koostaja) ,,Taimekaitse käsiraamat"...
Organisatsiooni arengufaasid Tekkefaas · idee väljaarendamine, katsetamine, vead, valikud · ressursside omavaheline sobitamine · tegevuste määratlemine ja käivitamine · tööjaotus, mehitamine o efektiivusus o paigaltvõtu inertsi ületamine o entusiasm o kogemus ja info o turutunnetus o finantsküsimused Kasvufaas · areng kiireneb, edu varjutab kujunemisraskused · kindlustunne kasvab · mahud kasvavad, tegevused muutuvad keerulisemaks, inimesi tuleb juurde · probleemis erinevsutest ,,uute" ja ,,vanade" vahel · muutub ja korrastub juhtimisstruktuur, tööjaotus · muutused ei häiri inimesi, efektiivsus suhteliselt kõrgem, vajadus org sisemiseks korrastamiseks Küpsemisfaas...
MAINORI KÕRGKOOL ÄRIJUHTIMISE INSTITUUT STRATEEGIA REFERAAT JUHENDAJA TOOMAS SAAL KOOSTAJA AGNES AUNAP ÄJ-1-P-E-TAL/1 TALLINN 2008 1 SISUKORD SISSEJUHATUS....................................................................................................................3 STRATEEGIA PLANEERIMINE.........................................................................................4 ETTEVÕTTE MISSIOON.....................................................................................................4 STRATEEGILINE VISIOON................................................................................................5 ETTEVÕTTE EESMÄRGID.................................................................................................5 STRATEEGIA KOOSTAMINE...
Kui toitaineid on kasvukeskkonnas rikkalikult, toimub rakkudes aktiivne valgusüntees. Sellised rakud on suuremad, nad sisaldavad rohkem ribosoome ning neis toimub ka aktiivne DNA replikatsioon ja transkriptsioon. Mida rikkalikumalt on keskkonnas rakkudele kasvuks vajalikke komponente, seda vähem kulub energiat nende ühendite de novo sünteesiks ning seda efektiivsemalt saavad rakud paljuneda. Reaalses elus on bakterite eksponentsiaalne kasvufaas suhteliselt lühiajaline. Kui rakkude kasvukeskkonnas on toitaineid, eristatakse kasvus: 1. lag faasi, mille käigus rakud kohastuvad kasvukeskkonnaga ja hakkavad jagunema 2. log e. eksponentsiaalset faasi, milles rakkude arv populatsioonis kasvab eksponentsiaalselt 3. statsionaarset faasi, kus rakkude arv populatsioonis on maksimaalne ja ei muutu. Stress Üldiselt mõeldakse stressi põhjustavate faktorite all kõiki keskkonnamuutusi, mis kutsuvad esile muutusi raku füsioloogilises seisundis...
Varuainete kogumid peamiselt N, P ja S-ühendid Ribosoomid Vabalt esinevad molekulkompleksid, mis vastutavad valkude sünteesi eest Tsütoplasma Org ja anorg osadest koosnev lahus, mis täidab kogu rakku, seob selle tervikuks ja on liikumatu Bakterite elutegevus I Paljunemine Lihtpooldumise teel ja see viib tekkivate rakkude ebavõrdsusele · Kasvukõver: 1. Kohanemine valitakse optimaalne C energiaallikas 2. Kiire kasvufaas 3. Statsionaarne faas surevad ja moodustuvad rakud tasakaalus 4. Suremisfaas · Bakterite kasv sõltub: 1. Vaba vee sisaldusest 2. Temp ja pH 3. Toitainete hulgast 4. Jääkainete hulgast 5. Fotosünteesivatel bakteritel vajalik valgus II Ainevahetus Tüübilt jaguneb: 1. Autotroofid kemosünteesijad, fotosünteesijad, tsüanobakterid 2. Heterotroofid: a. Saproobid kasut...
Üheks umbrohutõrje võimaluseks enne kultuurtaimede tärkamist on põllu äestamine, mille puhul ei kahjustata kultuurtaimi. Ka nendele umbrohtudele, mis on äestamisele vastupidavamad, tasub äestamist teha, sest see on suhteliselt väikse maksumusega ja tööaja kuluga, ning vähendab umbrohtude seemnesaagivõimet. Umbrohutõrje edukuse määravad: - umbrohtude liik, kasvufaas ja rohkus Väikeseseemnelised ja madalajuurelised umbrohud (vesihein, mailane, põldkannike) on mehaaniliselt paremini tõrjutavad. Suuremaseemnelised ja sügavamalt tärkavatele ning sügavamate juurtega sammasjuurelistele umbrohtudele (roomav madar, konnatatar, kõrvikud, tuulekaer) on mõju väiksem. Vegetatiivselt paljunevatele umbrohtudele (h. orashein, põldohakas jt) on äestamise mõju väga väike. Suuremas...
Tootja saab reklaamiga informeerida ja mõjutada tarbijat Turundus algab turu-uuringutest tarbija soovide ja vajaduste kindlaksmääramisest. Turunduse 4T: · Toodangupoliitika · Tasupoliitika · Turustuspoliitika · Toetuspoliitika Toodangupoliitika Toote alla mahuvad asjad ja teenused, õigused. Toote elutsükkel: 1. Arengufaas toode jõuab ideest tegelikkusesse. See faas toob kaasa kulutusi. 2. Juurutusfaas toote viimine turule, müügi algus, lõpeb kasumi saamisega 3. Kasvufaas toode jõuab turu liidrite hulka 4. Küpsusfaas 5. Langusfaas 6. Toote surm või uus toode Ära ürita iga hinna eest müüa seda, mis on toodetud, vaid toota seda, mida saab müüa. Tasupoliitika See hõlmab endas hinna määramist. Alampiiriks on tootmise, turunduse ja kasumi kulutused. Ülempiiri määrab ära tarbija kasulikkus. Hinna kujundamisel kasutatakse 2 strateegita: Turu koorimine tootmist alustatakse väikeses mahus ja müüakse kõrgete hindadega jõukamatele ostjatele...
Turunduse olemus: Turundus ehk marketing sai oma nime turu järgi, kus vanasti toimusid kauba vahetused raha või teiste toodete vastu linna keskel oleval turuplatsil. Turundus tähendab firma juhtimist turust lähtuvalt. Hõlmab turu-uuringuid, toote kujundamist, turunduskanalite valikut, hinnapoliitikat, reklaami, müüki ennast jpm. Ajalooliselt on levinumad kolm turundustõlgendust: · Turundus kui kaubandustegevuse organiseerimine · Turundus kui kaupade realiseerimise organisatsiooniliste, tehniliste ja kommertsfunktsioonide süsteem · Turundus kui tootmise juhtimise turukonseptsioon Turunduse 5 põhialust · Kõige tähtsam on tarbijakesksus; · Tarbijad ei osta toodet, vaid probleemilahendust; · Turundus on liialt oluline jätmaks see üksnes turundusosakonna mureks; · Turud on heterogeensed; · Turud ja tarbijad on pidevas muut...
Surmafaasis on populatsioonis palju surnud rakke. Lag e. stardifaasis toimub mikroobi kohanemine uute tingimustega (uus sööde, uued toitained jne.). Rakud suurenevad, kuid esialgu ei pooldu. Rakud sünteesivad ribosoome ja uusi mRNAsid. Rakkude RNA hulk lag-faasis suureneb 8-12 korda. Log e. eksponentsiaalne faas on kasvufaas , kus rakud hakkavad kiiresti ühtlase kiirusega poolduma. Kasvukõveral on selles faasis rakkude arvu logaritmi ja aja vahel võrdeline sõltuvus. Logaritmilise kasvufaasi rakud on ühtlase suurusega ja koostiselt ühesugused (standardsed rakud). Kasvu logaritmises faasis määratakse maksimaalset kasvukiirust ja generatsooniaega. Log-faas on lühike, kuna suletud kultuuris hakkab toitainete kontsentratsiooni langus ja jääkainete kuhjumine kasvu limiteerima...
21.Toote elutsükkel: faasid (juurutamine, kasv, küpsus, langus) ja nende piiritlemise kriteeriumid . Toote elutsükli turundusliku mõjutamise võimalused. Toote elutsükkel on käibe ja kasumi arengukõver toote eluaja jooksul. Toote elutsükkel jagatakse mitmeks faasiks: 1. Toote väljatöötamine 2.Juurutusfaas 3. Kasvufaas 4. Küpsusfaas 5. Langusfaas Toote elutsükli põhimudel algab juurutusfaasiga, millele eelneb pikaajaline väljatöötlusaeg. Juurutusfaas on elutsükli lõik, kus uus toode ilmub müügile ja hakkab vallutama turgu. Inimesed ei tunne veel kauüa-uustulnukat, üksnes liidertarbijad , kõige uue armastajad ja eelistajad, söandavad teda osta. Vähese tuntuse tõttu on esialgne müügitempo väike, suured kulud aga tingivad kõrge hinna ja madala rentaabluse, sageli on kasum negatiivne...
) TOOTE ELUTSÜKKEL Juurutusfaas -müügile ilmumine ja turu vallutamine -kaupa veel ei tunta -suured turunduskulud (reklaam) -väike müügitempo (vähene tuntus) -kasum sageli negatiivne Kasvufaas -kasvab toote müügimaht ja kasum -kulud stabiliseeruvad -kaupa tunnustab ja ostab esmatarbija -toote turusegmentimine, turustuskanalite leidmine, toote ja sortimendi täiustamine -kasumi kasv aeglustub enne faasi lõppu ,,tänu" uutele konkurentidele Küpsusfaas...
Tooteseeria (kaubagrupp) - (tootesari) - sortimendi hulgas grupp tooteid, mis on üksteisega tihedalt seotud, sest nende funktsioonid on sarnased, nad kuuluvad ühe brändi alla, neil on sama sihtrühm, neid müüakse ühes ja samas müügikohas või ühesuguses hinnavahemikus. Erinevate tooteseeriate juures võivad olla veel all-tooteseeriad. Tooteseeriat saab iseloomustada pikkuse ja täiuse kaudu. Toote elutsükkel - Toote elutsükkel koosneb 4 faasist: sisenemisfaas, kasvufaas , küpsusfaas ja langusfaas. *Sisenemisfaasis on toote käive väike, kuna seda alles tutvustatakse turule. Tarbijad ei otsi toodet isegi siis, kui see oleks neile väärtuslik ja rahuldaks nende vajadusi. *Kasvufaasis kasvab toote ostjate arv kiiresti, samas kui tööstusharu kasum hakkab faasi lõpuosas juba langema. Turule sisenevad konkurendid kas uut toodet jäljendades või olemasolevaid tooteid täiustades. *Küpsusfaas saabub siis, kui koguturu käive stabiliseerub...
1 Toote elutsükkel (4) 1.1.1 Juurutusfaas ·Toote spetsifikatsioon (detailiseerimine, määratlemine) ·Nõudluse uuring ·Tootekujundus ·Turu-uuring ja prognoos ·Logistika planeerimine ·Hindade määramine ·Reklaam, et suurendada kliendi teadlikust ·Müügitoetus ·Konkurentide positsiooni IT INFRASTRUKTUURI identifitseerimine ARENDAMISE LÜHITUTVUSTUS 1.1 Toote elutsükkel (5) 1.1.2 Kasvufaas ·Toote arendamine ·Klienditeenindus ·Tootmismahu arendamine ja kasutamine ·Müügikanalite laiendamine ·Hinnapiiride määramine ·Teenused tarnijatelt ·Siht konkreetsetele konkurentidele ·Panuse analüüs IT INFRASTRUKTUURI ARENDAMISE LÜHITUTVUSTUS 1.1 Toote elutsükkel (6) 1.1.3 Küllastusfaas ·Toote variatsioonid ·Kliendi segmentimine ·Toote hinna alandamine ·Lõpetatud toodete laovarude reguleerimine (kontroll) ·Paindlik hinnakujundus...
Algusfaasis on väga vähe ettevõtteid, kes üritava tuua turule või välja mõelda täiesti uut tehnoloogilist lahendust, täiesti uut toodet, teenust, mis on väga uue, eksperimentaalse lahendusega, isegi turge võib olla ei eksisteerigi veel. Tegemist on paari ettevõttega kes konkureerivad tehnoloogilisetrajektoori määramiseks. Seni kuni toode tulub turule võib ka veel algselt käia konkurents veel raja määramise üle, küll aga sageli kui standard on paika saanud tekib oluline kasvufaas , kus tekib ühe rohkem tarbijad, toode muutub üha odavamaks, mastaabisääst hakkab toimima. Kasvufaasis on mastaabisääst kõige suurem, seda faasi ettevõtjad üritavad maksimaalselt ära kasutada. See on ka see faas kus konkurendid üritavad tulla teie tehnoloogia poolt määratletud turule. Konkurents muutub oluliselt suureks, kuna turg kasvab. Kui tehnoloogia ja positiivne mastaabiefekt kokku panna saame standardid ja trajektoorid ehk...
2011 4 2. Milliseid konkurentsieeliseid võivad ettevõtted saavutada läbi innovatsiooni toote elutsükli varajases (ehk juurutus) staadiumis ning kuidas saavad ettevõtted sellist konkurentsieelist kaitsta? Toeta argumentatsiooni näitega. Nii nagu tootel on olemas oma elutsükkel on ka tehnoloogial olemas erinevad elufaasid. Tootel- teenusel on algusfaas, arengufaas, turule tulles kasvufaas ja kõige lõpuks küllastunud faas. Tehnoloogia elutsüklifaasideks on vedelfaas, üleminekufaas ja spetsiifilinefaas. Kui võrrelda toote ja tehnoloogia esimesi faase, mida võiks nimetatakse ka juurutusfaasiks, siis leiab sealt väga palju sarnasusi. Toote algusfaasis on väga vähe ettevõtteid kes üritava turule tuua või välja mõelda täiesti uut tehnoloogilist lahendust, uut toodet või teenust. Ettevõtted eksperimenteerivad...
Toote elutsükkel. Elutsüklistrateegiad. Toote elutsükkel on aeg toote kavandamisest kuni tootmise lõpetamiseni, olles käibe ja kasumi arengukõver, mis jaguneb viieks faasiks: arendus-, juurutus-, kasvu-, küpsus- ja langusfaasiks. Üleminek ühest faasist teise ilmneb müügi- ja kasumiarvudest. Küllastusfaas Kasvufaas Langusfaas Juurutusfaas Nõudlus Aeg Juurutusfaas Kasvufaas Küllastusfaas Langusefaas Toote spetsifikatsioon Toote arendamine Toote variatsioonid Varude ja...
Teenindusühiskonna ja majanduse areng Teenindusühiskonna tekke ja kasvu peamised põhjused tulenevad ühiskonna ja töömaailma muutustest: Kasvav jõukus suurem nõudlus teenuste järele nagu kodu koristamine, akende pesemine jm mida varem tehti ise. Vaba aja väärtustamine suurem nõudlus reisi, SPA, toitlustusteenuste järele. Suuremad eluootused suurem nõudlus hooldekodude ja tervishoiuteenuste järele Vajaduse kasv teeninduslike oskuste järele. Toodete suurem kompleksus suurem nõudlus remondi ja parandusteenuste järele. Kasvav komplitseeritus igapäevaelus suurem nõudlus abielunõustajate, advokaatide, maksunõustajate, töönõustajate järele. Kasvav tähelepanu ökoloogiliste ja säästva arengu küsimustele suurem nõudlus. bussiteenuste ja autorendi järele isikliku auto kasuta...
E= 2. Turundusjuhtimiseetapid : · Turundusplaan · Turundustegevus · Kontroll 3. Turuleidmise etapid: a.i.1) Turu üldhinnang turusuurus ja arengusuunade määramine a.i.2) Turu segmentimine max. turu jagamine sihtturgudeks (mehed, naise,d noored, vanad jne.) aluseks on tarbija käitumine a.i.3) Sihtturu valik valitakse 1 segment, kellele hakatakse toodet arendama a.i.4) Positsioneerimine enda asukoha määramine turul 4. Marketing mix: · Price · Product · Promotion · Place 5. Hinna tähtsus: · ettevõttele kasumi kujundaja · ühiskonnale suunad resurssid kõige ratsionaalsema tootja kätte 6. Hind on väärtus rahas väljendatuna. Väärtuste kogum, mida ostja on nõus vahetama toote omamisest tulenevate kasude vastu. (nt õppem...
SÖÖTADE KEEMILIST KOOSTIST JA TOITEVÄÄRTUST MÕJUTAVAD TEGURID Ühest ja samast söödaliigist võetud proovide keemiline koostis ei ole ühesugune. Sööda keemilise koostise varieeruvuse põhjusi on palju. · Ilmastikutingimused · Muld · Sordid · Agrotehnoloogia · Taimede kasvufaas · Koristamisaegne ilmastik ja koristamisviis · Säilitamistingimused · Väetamine...