Sintoismil ei ole oma järgijatele absoluutseid käske peale "lihtsa ning looduse ja inimestega harmoonias oleva elu". Öeldakse, et sintoistlik vaim näeb ette "neli kinnitust": Traditsioon ja perekond. Perekonda peetakse peamiseks lüliks, mis traditsioone edasi kannab. Põhilised pidustused on seotud sünni ja abiellumisega. Armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid. Kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. Matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele. Neid korraldatakse sageli. 6 Patt ja ebapuhtus Sintoism ei pea midagi iseenesest patuks. Teatud teod tekitavad rituaalse ebapuhtuse, millest tuleb vabaneda meelerahu ja hea käekäigu huvides, mitte sellepärast, et ebapuhtus oleks iseenesest väär.
Nii edendati sintoismi abil keisri- ja impeeriumikultust ning sintoism eksporditi ka vallutatud aladele. Kamid Kamisid kokku nimetatakse yaoyorozu no kami. See ei ole täpne arv, vaid väljendab lõputut arvu ajast, mil lõpmatuse mõistet polnud olemas. Mõned kamid on kohavaimud, teised esindavad suuri loodusnähtusi ja nendest on tähtsaim päikesejumalanna Amaterasu. Sõna kami võib märkida ka aabrahamlike religioonide Jumalat. Sintoismi kamide seas on ka suguharude kamid. Kaks kamit, Izanagi-no-mikoto ja Izanami-no-mikoto, lõid Jaapani saared. Nende lastest said jaapanlaste suguharude jumalad. Üks nende tütardest oligi keiserliku perekonna esivanem päikesejumalanna Amaterasu, kes on sintoismi peajumal. Et keisrid olid jumalate järeltulijad, siis nimetati neid tennodeks (taevavalitsejateks). Amaterasu järeltulijad ühendasid Jaapani riigi. Kogu inimkond on kami lapsed. Inimelu on püha.Kamidest austatakse kõige rohkem Amaterasut. Siiski pole
kaaskodanikesse. - Halb on isekus, viha ja riid, mis rikuvad perekonna ja ühiskonna korda ning põhjustavad ebaõnne. Kodune sintoistlik altar Neli kinnitust 1. Traditsioon ja perekond. Perekonda peetakse peamiseks lüliks, mis traditsioone edasi kannab. Peamised pidustused on seotud sünni ja abiellumisega. 2. Armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid. 3. Kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. 4. Matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele. Neid korraldatakse sageli. Patt ja ebapuhtus - Sintoism ei pea midagi iseenesest patuks. Teatud teod tekitavad rituaalse ebapuhtuse, millest tuleb vabaneda meelerahu ja hea käekäigu huvides, mitte sellepärast, et ebapuhtus oleks iseenesest väär.
2. Puudub väljakujunenud õpetus ning usutunnistus. 3. Puudub pühakiri. Olemas pühad tekstid: ,,Jutustused ennemuistsetest sündmustest" müüdid, legendid jumalatest. ,,Jaapani ajaraamatud" kroonikad, kus rõhutatakse keisrile jumalikku päritolu. 4. On animismi (loodusjumaluste austamine, loodusobjektide hingestamine) sugemetega. Nt: Fudji mägi. Usk ei ole täielikult animistlik, sest esinevad ka personaalsed jumalused. 5. On polüteistlik. KAMI jumalus, jumalik mägi. Kamid on peajumalad, loodusvaimud, esivanemate hinged, ajaloolised isikud jne. Peajumalaks päikesejumalanna Amaterasu (,,taevas särav"). Temale on pühendatud peatempel Ise pühamu. Sümbol: peegel, juveelid, mõõk. Toitumisega seotud jumalatest tuntud eelkõige Inari (,,riisimees") teda kujutatakse rebasena, kellel on pudipõll ees. Veel on tuntud jõukusejumal Daikoku. 6. Palvetamine: nii templites kui kodus. Palvetamise mõte: jumalad annavad palvetajale õnne ja edu. 7
Templis on thintarkarate kujud Nende pidustused on seotud ka palverännakutega Peale usundi rajamist on lahknenud kahte: taevarõivsed (tuleb käia alasti, kuna taevas katab meid) ja valgerõivsed (lihtsate valgete rõivaste kandmine on lubatud) 5 põhimõtet: ahimsa, tõearmastus, mittevarastamine, kasinus (tsölibaat), sidumatus materiaalsete asjadega Shinto tähendab "jumalate tee", see on Jaapani vanim usund, mille keskmes on kami'de austamine Kamid on vaimud või jumalad kelle kohalolu on tunda kõigis ja kõiges osa neist asub puudes, kaljudes või mägedes; osa on kalurite, puuraidurite jt kaitsevaimud; osa perekondade, külade või hõimude asutajajumalad Tänapäeval on enamik jaapanlasi nii shintoistid kui ka budistid. Shitoismi kuulsaim pühapaik on Ises, seal asub päikesejumalanna pühamu Kuni 1945 usuti, et Jaapani keiser on selle jumalanna otsene järeltulija - jumal
vms. Hingede usk on olnud Jaapanis kõige kaugem. Peetakse ka hingete päeva, tuuakse ohvreid, et vanavanemad ei tuleks kummitama. KAMI erinevad õpetused Jaapanis, igas orus olid oma kogukonnad. Orgudest välja ei reisitud. Arvati, et mägede taga ongi teispoolsuse elu. 8.sajandil oli juba budism Jaapanisse jõudnud Hakati õppima hiina keelt, et mõista hiina keelseid buda kirjutisi, mis kingiti keisrile. Kohalikud KAMId ühendati üheks usuks. SHINTO ühendati kõik KAMI-d üheks religiooniks, ning pandi kirja ka ühine raamat, millest sai esimene jaapani keelne raamat. BUDISM JAAPANIS ,, kaks suurt vaala Jaapani budismis" · Tendai koolkond · Shingsu koolkond A on ,,kõikide tähtede ema". Kõige algus ning kõige olulisem asi. A vabastab. Puhta maa õpetused · Jodo shu · Jodo- shinsu Myoan Eisai rinzai koolkond- siin kasutatakse lühikesi mõistujutte, mille abil üritatakse
JUDAISM Jumal: ainujumal. Armuline ja õiglane, karm ja õiglane. Esiisade jumal (Aabraham, Iisak, Jakob). 2oluliset sümbolit: memoraa (7küünla hoidja), taaveti kilp (inimene<->jumal). Patriarhid: Aabraham, isak ja Jakob. Aabraham oli esimene, sõlmis lepingu jumalaga, uskliku inimese prototüüp. Araablaste esiisa - pojad Haagen ja Ismael. Juutidele Saara ja Iisak, Saara poeg Jakob (hiljem Israel). Jaakobil 12 poega -> 12 suguharu (iisraeli rahvas, apostlid). Prohvet: Mooses. Leping. Ümberlõikamine, Exodus - väljarännak egpitusest. Diasporaa - elamine väljaspool oma kogukonda. Püha lood. Vana-Testament= Tanah: Toora (õpetus/seadus) - 5 esimest Moosese raamatut: müüdid maailma loomisest, esimestest inimestest, reeglid eluks. Neviim - prohvetid. Ketuviim - kirjutised (TNK-tanah). Talmud - kommenteeritud kogumik. Talmud toora - pühakirja igapäevane uurimine. Mitzvot - reguleerib igapäevaelu (sünnist surmani, hommikust õhtuni). Mooses- Siin...
austamise keskus. Torii värav, mis eraldab inimeste ja jumalate maailma. Jaapan kaotas II maailmasõja 1945. aasta septembris. Sellega lõppes riigisinto ajastu, mil keiser ütles lahti oma elava jumala staatusest (1946). Tänapäeval on Jaapanis usuvabadus. Sintoismi kolm põhimõtet: - Perekond on ühiskonnas kõige aluseks. Grupp on tähtsam kui üksikisik. - Armastus looduse vastu, sest see on püha. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid. - Kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad käsi ja loputavad suud. Sintoism ja igapäevaelu. Kui budism rõhutab hauatagust elu ja taassündide ahela paratamatust, siis sintoism rõhutab maist elu ja õnne leidmist maa peal. Pühamu külastaja ostab puust tahvlikese ehk ema, millele kirjutab ta soovi või palve ning riputab pühamusse üles. Hiljem tahvel põletatakse ohverdusena kamidele. Omamori õnnetoov talisman. Tavaline kotike, mille sees on paber
jumalusi, nt mis seoses tuule, mäega vms. Shint jumalus on säilinud tänani, ta koondnimi on müriaad, kus arvatakse olevat umbes 8 miljonit kamit. Riigivõimu suurenedes tuli esile Amaterasumahajaana budism , samal ajal tulid Jaapanisse uued õpetused 5. sajandil konfutsianism ja 6. sajandil taoism, mille levik oli tagasihoidlik. Konfutsianismil on suur roll shintoistliku eetika kujunemisel mütoloogia kujunemine Pan-Jaapani mütoloogiaks. Kamid kujunesid üldtunnustatud jumalateks, shint templid said riiklikke annetusi, mis püsis 13. sajandini. Siis taastati see Meiji reformide ajastul ja püsis kuni Teise maailmasõja lõpuni. Konfutsianism aitas Jaapanis kinnistada keisrikultust. Ta tulek Jaapanisse ei pakkunud shintle erilisi probleeme, kuid konfutsianismi kaudu hakkas Jaapanis levima Hiina kultuur Jaapani kontaktid Hiinaga meie ajaarvamise algul, Korea kaudu Hiina mõjud Jaapanisse.
HIINA-üks vanimaid kultuure, mütoloogiaon samanism,budism, taoism,konfutsianism.muusika teaduse allikas keel laulev. Filosoof Kong Fu-zi 6-5 saj enne kristust ,,kui tahate teada, kuidas valitsetakse maad ja milline on ta kõlbus, siis kuulake muusikat.Yin must ja naiselik, Yang valge mehelik need loovad energia taeva ja maa. Büroklaatikud õpetused. Ühehäälne muusika viieastmeline helilaad- penetatoonika, tähendus 1 valitseja, 2 minister, 3 rahvas, 4 riigiasjad, 5 üldine olukord. Muusika koos luule näite tantsu kuntstiga ja teatriga. Pekingi ooper-18saj Pekingis, sulam ooper balett ja draama, kasutatakse laulu pille tantsu aeroobika, ühehäälne, on näogrimm, sümboolika: must-ausameelne,kollane-kaval,punane- ustavus,sinine-kõrkus julgus,valge- petturlus, on zestid ja lavakujundus hea kurja võitlus, 7-8 muusikut orkestris. Pillid- sheng:suuorel,kõrvitsast õõnestatud 12-24 keelt, bambustoru. Er-hu viiulitaoline 2 keelt. Pipa lautotaoline 4 ke...
Kadrioru Saksa Gümnaasium KOFUNI AJASTU Referaat Maarika Maripuu 10-SO Tallinn 2016 SISUKORD SISSEJUHATUS…………………………………………………………..……………………… 2 1. KOFUNID……………………………….………………………………….……………...…...3 1.1 KOFUNITE ÜLESEHITUS…………………………………………………………………..3 1.2 HAUDA KAASA PANDUD ESEMED JA KAUNISTUSED……..…………..……………..4 2. YAMATO RIIK………………………………………………………………………………....5 3. KONTINENTAALSE AASIA MÕJU………………………………………………………….6 3.1 HIINA………………………………………………………………………………………....6 4. KULTUUR……………………………………………………………………………………...7 4.1 USK…………………………………………………………………………………………..7 4.2 KUNST………………………………………………………………………………………..7 KOKKUVÕTE…………………………………………………………………………………....9 KASUTATUD MATERJALID…………………………………………………………………..10 1 SISSEJUHATUS Kofuni perioodiks nimetatakse jaapani ajalooperioodi, mis järgneb Yayoi per...
kami'del mingit hierarhiat. Muudatused religioonis toimusid 1868. aastal, mil keiser Meiji haaras sogunilt võimu ja tegi sintoismist riigiusundi. Valitsejad väitsid nüüd end pärinevat Amaterasust, kes saatis oma järeltulija Jaapanit valitsema - nii edendati sintosimi abil keisri- ja impeeriumikultust. Tenno e. taevavaliseja. Ise tempel muutus tähtsaimaks, kuna oli päikesejumalanna/keisri austamise keiser. Jaapan kaotas II maailmasõja 1945. aasta septembris, mil ilmnes, et kamid ei andnud püha tuult (kamikaze) välisvallutajate tagasitõrjumiseks. Riigisinto ajastule tuli järsk lõpp II maailmasõja lõpus, mil keiser ütles lahti oma elavajumala staatusest (1946). Tänapäeval on Jaapanis usuvabadus. Kuigi sintoismil ei ole oma järgijatele absoluutseid käske peale ,,lihtsa ning looduse ja inimestega harmoonias oleva elu", kuid siiski järgitakse kolme kinnitust: 1) Tava ja perekond on peamine lüli, mis tradistsioone edasi kannab
· Siiani Jaapani kultuuriruumis tähtsal kohal, on suuresti mõjutatud Hiina poolt. · Shintó on entniline religioon ehk omane ühele kindlale rahvale ehk jaapanlastele. · Uskumise aluseks: Igal olendil on olemas hing, pärast surma hoiab hing keha lähedusse. Hing tuleb vaigistada, kas ohverdustega või siis esivanemate mälestamisega, et hing ei tuleks kummitama. · Maailm, kus me elame, on täidetud kami-dega. · Kami jumal, jumalus. (8 miljonit kamit Yao yorozu no kami) · Kamid võivad olla koha(kaitse)vaimud, loodusvaimud jne. · Kõige olulisem on päikesejumalanna Amaterasu. · Kamid on kaasa tulnud ka modernsesse maailma. · Kamidel on seos põllumajandusega usuti, et riitustega saab tagada suurt taimekasvu. · Nó Jaapani religioosne näidend, millega märgiti ära põllumajandustsüklid. · Rõhk siinpoolsel elul. · Tennó keiser sooritab rituaale, mille mõju on kogu Jaapanile. Jaapani keiser hoiab riitustega kogu maailmakorda
Kuigi sintoismil ei ole oma järgijatele absoluutseid käske peale "lihtsa ning looduse ja inimestega harmoonias oleva elu", öeldakse, et sintoistlik vaim näeb ette "neli kinnitust": Esiteks traditsioon ja perekond. Perekonda peetakse peamiseks lüliks, mis traditsioone edasi kannab. Peamised pidustused on seotud sünni ja abiellumisega. Teiseks armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid.Kolmandaks kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. Neljandaks matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele ehk jumalustele. Sintoism ei pea midagi iseenesest patuks. Teatud teod tekitavad rituaalse ebapuhtuse, millest tuleb vabaneda meelerahu ja heakäekäigu huvides, mitte sellepärast, et ebapuhtus oleks iseenesest väär. Elusolendite tapmisel omaenda elu jätkamiseks tuleb olla tänulik ja tunda aukartust.
loodusega seotud jumalusi, nt mis seoses tuule, mäega vms. Shintō jumalus on säilinud tänani, ta koondnimi on müriaad, kus arvatakse olevat umbes 8 miljonit kamit. Riigivõimu suurenedes tuli esile Amaterasumahajaana budism , samal ajal tulid Jaapanisse uued õpetused – 5. sajandil konfutsianism ja 6. sajandil taoism, mille levik oli tagasihoidlik. Konfutsianismil on suur roll shintoistliku eetika kujunemisel – mütoloogia kujunemine Pan-Jaapani mütoloogiaks. Kamid kujunesid üldtunnustatud jumalateks, shintō templid said riiklikke annetusi, mis püsis 13. sajandini. Siis taastati see Meiji reformide ajastul ja püsis kuni Teise maailmasõja lõpuni. Konfutsianism aitas Jaapanis kinnistada keisrikultust. Ta tulek Jaapanisse ei pakkunud shintōle erilisi probleeme, kuid konfutsianismi kaudu hakkas Jaapanis levima Hiina kultuur – Jaapani kontaktid Hiinaga meie ajaarvamise algul, Korea kaudu Hiina mõjud Jaapanisse. Emigrandid jäid sageli
- riigishinto (Meiji ajal, 1868-1946). Kuigi keiser Hirohito ütles 1946 USA survel jumalastaatusest lahti, on keiserlikul perekonnal endiselt oluline koht sintoistlikus rituaalis, mis jaapani rahvast sümboolselt ühendab. · Sintoismi praktika seisneb kamide (jumaluste, jumalate, loodusvaimude, vaimude) kultuses, mis võtab ka looduse- ja esivanemate kultuse kuju. · Mõned kamid on kohavaimud, teised esindavad suuri loodusnähtusi ja nendest on tähtsaim päikesejumalanna Amaterasu. · Kaks kamit, Izanagi-no-mikoto ja Izanami-no-mikoto, lõid Jaapani saared. Nende lastest said jaapanlaste suguharude jumalad. Üks nende tütardest oligi keiserliku perekonna esivanem päikesejumalanna Amaterasu, kes on sintoismi peajumal. Et keisrid olid jumalate järeltulijad, siis nimetati neid tennodeks (tenn) 'taevavalitsejateks'. Amaterasu
inimestega harmoonias oleva elu", öeldakse, et sintoistlik vaim näeb ette "neli kinnitust": · Traditsioon ja perekond. Perekonda peetakse peamiseks lüliks, mis traditsioone edasi kannab. Peamised pidustused on seotud sünni ja abiellumisega. · Armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid. · Kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. · Matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele. Neid korraldatakse sageli. Animism Animism e. hingeusk, usk olendite ja looduesemete hingedesse ning iseseisvaisse vaimudesse, kes kõik võivad inimest aidata või ohustada. Varasemal arengujärgul oli see suund ülekaalukas kõigis usundeis. Eristatakse (eri usundites) suurt hulka
hoolimatusest teiste suhtes. Sellist hoiakut pannakse pahaks, sest usutakse, et see põhjustab kõikidele probleeme. Need, kes ei võta arvesse teiste inimeste ja kamide tundeid, toovad enesele hukatust. Sellise hoiaku kõige hullem väljendus on kellegi elu võtmine oma kasuks või lõbuks. Nendel, kes on tapetud, ilma et oleks üles näidatud tänulikkust nende ohvri eest, tekib urami ('vimm') ning nendest saavad aragami'd, võimsad ja kurjad kamid, kes maksavad kätte. Samasugust rõhupanemist koostööle võib kogu jaapani kultuuris täheldada tänapäevalgi. Nii ei tehta Jaapani firmades ühtki otsust, enne kui kõigi osaliste vahel on jõutud (kas või pinnapealse) konsensuseni. [http://nyingmapa-buddhism.no-ip.org/index.php? option=com_mtree&task=viewlink&link_id=179&Itemid=2] Pühamu on ehitatud jumalate elupaigaks ning inimeste ja jumalate kohtumiskohaks.
eesmärgiks tõusta karjääriredelil. Tõus peab kulgema aga läbi harituse, mitte alatuse 4. Panteistlik usund Ei tehta vahet elusa ja elutu vahel. Loodusobjektidel, inimestel ja inimeste tehtud asjadel oma Kami- jumalik vägi. N. Fudji- väga populaarne pühapaik ja palverännakute sihtpunkt 5. On polüteistlik usund Personaalsed jumalad on taevase päritoluga kamid. Peajumalannaks on päikesejumalanna AMATERASU (taevas särav). Talle on pühendatud tempel ISE- pühamu Sümbol: peegel, mõõk, juveel Toitumisega seotud jumalatest on tuntud enim INARI (riisimees). Kujutatakse valge rebasena punase pudipõllega. Hilisemal ajal on tema tegevuspiirkond arenenud, nii et ta tegutseb ka elektrijaamade kaitsejumalana Veel on tuntud jõukuse jumal DAIKOKU 6. Palvetamine Palvetatakse nii pühamutes kui kodus
Kuigi šintoismil ei ole oma järgijatele absoluutseid käske peale "lihtsa ning looduse ja inimestega harmoonias oleva elu", öeldakse, et šintoistlik vaim näeb ette "neli kinnitust": • Traditsioon ja perekond. Perekonda peetakse peamiseks lüliks, mis traditsioone edasi kannab. Peamised pidustused on seotud sünni ja abiellumisega. • Armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid. • Kehaline puhtusearmastus. Šintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. • Matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele. Neid korraldatakse sageli. SHINTO KAUNID KUNSTID Japan. Shinto on Jaapani ainupärane. Kiyamizu-dera Kyotos on pühamu. Miyajima saarel petiub Merevärav. Tõusu ajal on vee all. Shintode kunst. Jumalaid ei kujutata. Kujutatakse kombetalitlusi, pidustusi, mõtlejaid jne. Katsushika hokusai tegi kunsti
Kui on tapetud üks loom islami või judaismi tavade järgi siis seda nad ei söö Kõikide jumalateenistuste kese on Guru Granth Sahib Paljudele tekstidele on muusika loodud ja neid lauldakse muusikariistade saatel, pärast jumalateenistust pakutakse süüa. Pidulikud tseremooniad sünni, abielu ja surma ajal. Shintoism Shinto tähendab "jumalate tee", see on Jaapani vanim usund, mille keskmes on kami'de austamine Kamid on vaimud või jumalad kelle kohalolu on tunda kõigis ja kõiges osa neist asub puudes, kaljudes või mägedes; osa on kalurite, puuraidurite jt kaitsevaimud; osa perekondade, külade või hõimude asutajajumalad Tänapäeval on enamik jaapanlasi nii shintoistid kui ka budistid. Shitoismi kuulsaim pühapaik on Ises, seal asub päikesejumalanna pühamu Kuni 1945 usuti, et Jaapani keiser on selle jumalanna otsene järeltulija - jumal
Kui on tapetud üks loom islami või judaismi tavade järgi siis seda nad ei söö Kõikide jumalateenistuste kese on Guru Granth Sahib Paljudele tekstidele on muusika loodud ja neid lauldakse muusikariistade saatel, pärast jumalateenistust pakutakse süüa. Pidulikud tseremooniad sünni, abielu ja surma ajal. Shintoism Shinto tähendab "jumalate tee", see on Jaapani vanim usund, mille keskmes on kami'de austamine Kamid on vaimud või jumalad kelle kohalolu on tunda kõigis ja kõiges osa neist asub puudes, kaljudes või mägedes; osa on kalurite, puuraidurite jt kaitsevaimud; osa perekondade, külade või hõimude asutajajumalad Tänapäeval on enamik jaapanlasi nii shintoistid kui ka budistid. Shitoismi kuulsaim pühapaik on Ises, seal asub päikesejumalanna pühamu Kuni 1945 usuti, et Jaapani keiser on selle jumalanna otsene järeltulija - jumal
määratletud mõisted Wen/bun olemisel on sisemised mustrid, kulgemisteed kultuur peab olema nende mustritega vastavuses, kooskõlas Suurim inimese voorus on kaastunne Jaapani budism Enne Hiina mõjutusi usuti kami'desse ehk hingeolenditesse, kes võivad elutseda kõikjal; tihti veidrates, suurtes puudes ja kivides. Ka esivanemate hingi peeti kami'deks. Kamid võivad olla nii head kui kurjad, on väga voolavad ning võivad transformeeruda. Taosim, Konfutsionism ja Budism jõudsid Hiinast Jaapanisse 5. saj igaühest nopiti midagi. Jaapanis tekib sünkreetiline maailmapilt (kami = buddha = hotoke). Leiti vasted eri ususüsteemide vahel samad olendid, ideed, kuid erinevad nimetused. Keskajal hakkas arenema Jaapani oma budism. Tekkisid mitmed koolkonnad, sh. Puhtamaa budism ja Zen- budism.
eluenergia saamiseks. Mao Zedong 1949. a kuulutas välja Hiina Rahvavabariigi. Tema valitsusajal oli kultuurirevolutsioon 1966-1976. Varasem kultuuri tõekspidamine pöörati pea peale. Vanad traditsioonid on säilinud emigreerunud hiina kogukondades ja vb Taivanis. JAAPAN Jaapan on vallutatud 2 korda. Ta on olnud suhteliselt suletud. Sinto jumalate tee. 28 Kamid jumalused, jumalad, haldjad, väed; kogu maailm on hingestatud, kamid võivad olla jõed, mäed, pühapaigad, olulised esivanemad. Kamide hulk on lai. Sinto traditsioon on Jaapani ühiskonna põhiväärtused. Torii pühapaikade juures olevad väravad, sinto sümbol. Sinto traditsioon kujundatai välja jaapanlaste poolt. Põhjuseks olid suured välismõjud: hiina. Jaapanis tekkis vajadus oma defineerimise järele. Sinto traditsioon jaguneb neljaks: - keisrikoja sinto perejumalate austamine, ei ole teistele avatud. Keisrit on peetud
kasutatavaid pühasid puid kasvatatakse kindlas hiies (Nagano nt) Budism Tuntuimad budistlikud õpetajad · Kukai(774-835) shingoni(tõe sõna) koolkond (mantra koolkond) · Saicho (767-822) tendai koolkond (ratsionaalsem, harrastatakse vaikse hingamise tehnikat shikan) Nende koostöö tulemusena tekkis sünkreetiline maailmapilt; kamide buddhade ühtsus. Shintoism ja budism ei püsi üksteisest lahus. Budismi ja jaapani oma usundi sidumisel leiti, et kamid on tegelikult buddha järeltulijad (honji suijaku) Dainichi (suur päikene) on siis Amaterasu. Õpetus Buddha kolmest kohast sobis väga hästi shintoismiga kokku (kamid on üheks neist). · Honen (1133-1212) jodo koolkond · Shinran (1173-1262) jodo-shin Genshin 10.saj kirjutas põrgutest, kuhu inimene võib sattuda. Genshin õpetas, et me peaksime eralduma määrdunud maast (onri-edo/ Jodo) Nenbutsu Buddha nime lausumine, mis sõlmib sideme puhta maaga, et me võiksime sinna
USUNDILOO KONSPEKT ÜLDINE ÜLEVAADE: USUNDITE JAGUNEMINE: 1) Aabrahmlikud usundid: - Juutlus - Kristlus - Islam 2) Veedausundid: - Hinduism - Budism - Dzainism · Taustaks on muistse India veedakultuur. · Nende kolme usundi puhul usutakse, et igasugune olemine on tsükliline: universum tekib, püsib, mandub () ja kaob, et saada asendadtud teiste univerumitega. 3) Teised suured usundid: - Sinotoism (jaapanis) - Taoism (hiinas) - Sikhism - Bahai · Sinotism ja taoism on traditsioonilised rahvuslikud usundid, milles on keerukad rituaalid ning kirjapandud pühad tekstid. · Sikhism ja bahai on mõjutusi saanud aabrahmlikest usunditest aga ka veedausunditest. KALENDER: · Igal usundil ja kultuuril on oma kalender a...
Puhtus on keha terviku puhtus. Shinto peab seda ühtset tervikut silmas halbadest tegudest ja ainetest enese puhastamist. Puhastusrituaal. Shinto peseb oma silmi ja sünnivadki päikese ja kuu jumalad, tormi jumal sünnib ninast. Kui midagi on määrdunud, siis kamidele see ei sobi, buddhadele sobib küll Vanimad Jaapani pühamud on kivist või puust ilmselt, modifitseeritud sammastele ehitatud aidahooned. Hiiepuude juurde võisid siirduda hingeolendid e kamid (ei viibinud seal kogu aeg, rituaalide ajaks sai nad sinna kutsuda). Kõige tüüpilisemal Jaapani kamil ei olegi oma keha, võib siirduda teise elusolendisse või esemesse Igal paikkonnal/kogukonnal oli oma jumal, päikesejumal oli selline keskne, kes tagas kõikides jaapani paikades.. mingi asja Jaapanis on pühamute kataloogid kus pühamus saab mingi ametiala jumalaid kummardada Nt eksamite eel otsid vastava jumala ja siis lähed temalt tarkust küsima Suured õpetajad (Taishi)