Vajalikud täpsemad turu- ja tarbimisharjumuste uuringud Kõrged investeeringud, mis tasuvad ära pika perioodi jooksul Hotellidisain peab olema naiselik ja hubane, samas funktsionaalne ja mitte kitshilik Sõltuvus teenusepakkujate kvaliteedist Vajadus defineerida selgelt nõuded ja ootused lepingutes ja teostada pidevat järelvalvet Kehtestada teenuste kvaliteedistandardid Personali väljaõpe Ladies hotel – Naiste hotell juurutusfaas Vähene konkurents, kuid ka vähene tuntus- vajalik püüda tähelepanu, äratada huvi ja usaldust Intensiivne turundus- ja reklaamtegevus (pressiteated ja kutsed, suhtlus meediaga, reklaamid ajakirjanduses, välireklaamid tänaval, lennujaamas, sadamas, turismibrozüürides, portaalides, lobbytöö reisibüroodes) Mulje esmakülastajatele määrava tähtsusega- pidev kvaliteedikontroll ja vajadusel lisakoolitus Tähtis investeerida kliendisuhetesse- kuidas
1.7 Lõppkasutaja aruandluskeskkondade valik.........................................................6 5. Eeldused projekti lõpetamiseks........................................................................................6 1.1.8 Analüüsifaas........................................................................................................6 1.1.9 Realiseerimisfaas................................................................................................ 7 1.1.10 Juurutusfaas.......................................................................................................7 2 1. Projektist 1.1.1 Projekti üldine taust Käesolev projekt hõlmab kolmes balti riigis tegutseva finantsettevõtte müügiaruandluse keskkonna uuendamist tarkvaraarendusteenust pakkuva ettevõtte poolt. Tegemist on suuremahulise projekti esimene iteratsiooniga. Projekti eesmärgiks on organisatsiooni
9. Hinnaelastne nt jalatsid, lihatooted. Hinnajäik nt tikud, eksklusiivehted Hinna elastsust mõjutab : · Toote ainulaadsus - ainulaadsem, seda kallim · Toote asendajad · Kogu kulu pere-eelarvest (toit, riided) · Hinnainfo 10. Hinnakujunduse tähtsust mõjutab · Resursside piiratus · Avatud turul konkurents suurem · Tehnika, tehnoloogia kiire areng 11. Toote elutsükkel : · Arendusfaas suured kulud, puudub tulu · Juurutusfaas rakendus toomisesse, kasumit ei teki, pole suurt kahjumit, tootetutvsustamiskulud · Kasvufaas- eesmärk hõivata turg, kasum kasvab kiiresti · Küpsusfaas kasumi tõus aeglustub · Langusfaas käive langeb 12. Kaubamärk on nimi, sümbol, kujundus või nende kombinatsioon. Selle kasutamist on võimalik kaitsta. Bränd on konseptsioon, lubadusmärk, kujutlus(kvaliteed, omadused) 13
valikkaup, kasutuse järgi on kestvuskaup. 8 Toode 4. TOOTE ELUTSÜKKEL Toote elutsükli on oluline mõiste turunduses. Selles kirjeldatakse etappide toode läbib alates, kui see oli mõelnud, kuni see lõpuks eemaldatakse turult. Mitte kõik tooted jõuavad viimasel etapil. Mõned kasvama ja teised tõusu ja languse. Toote elutsükkel jaotatakse neljaks faasiks: Turule sisenemine ehk juurutusfaas, kasvufaas, küpsusfaas ja langusfaas. Sisenemine ehk juurutusfaas: Toote spetsifikatsioon (detailiseerimine, määratlemine) Nõudluse uuring Tootekujundus Turu-uuring ja prognoos Logistika planeerimine Hindade määramine Reklaam, et suurendada kliendi teadlikust Müügitoetus Konkurentide positsiooni identifitseerimine Kasvufaas: Toote arendamine Klienditeenindus Tootmismahu arendamine ja kasutamine Müügikanalite laiendamine Hinnapiiride määramine Teenused tarnijatelt
Toote elutsükli all mõeldakse üldjuhul ajavahemikku, mis algab uue toote sisenemisega turule ja lõpeb vastava toote viimaste eksemplaride realiseerimisega turul. Toote elutsükkel koosneb erinevatest faasidest ja seda iseloomustab elutsükli kõver. Konkreetse toote elutsükkel algab selle valmimisega ja lõpeb toote kõrvaldamisega käibest ja materjalide utiliseerimisega IT INFRASTRUKTUURI ARENDAMISE LÜHITUTVUSTUS 1.1 Toote elutsükkel (4) 1.1.1 Juurutusfaas ·Toote spetsifikatsioon (detailiseerimine, määratlemine) ·Nõudluse uuring ·Tootekujundus ·Turu-uuring ja prognoos ·Logistika planeerimine ·Hindade määramine ·Reklaam, et suurendada kliendi teadlikust ·Müügitoetus ·Konkurentide positsiooni IT INFRASTRUKTUURI identifitseerimine ARENDAMISE LÜHITUTVUSTUS 1.1 Toote elutsükkel (5) 1.1.2 Kasvufaas ·Toote arendamine ·Klienditeenindus ·Tootmismahu arendamine ja kasutamine
Sest margi taga olevat tootjafirmat sageli ei märgata kuna väga vähesed inimesed teevad ostetavatele toodetele taustauuringuid. 8. Kuidas mõjutavad tehniliste uuenduste tempo ja konkurentsikeskkond toote elutsüklit? Toodet on lihtsam arendada kuid keerulisem turustada ja müüa. 9. Millise toote elutsükli faasi kohta käivad alltoodud väited? (Mõnikord vaadeldakse elutsüklit mitte nelja, vaid viieetapilisena. Sellisel juhul on faasideks juurutusfaas, kiire kasvu faas, aeglustuva kasvu faas, küpsusfaas ja langusfaas): tehakse minimaalselt kulutusi müügitoetusele; KASVUFAAS maksimaalsed kulutused müügitoetuseks; JUURUTUSFAAS nõrgemad konkurendid on sunnitud turult lahkuma; LANGUSFAAS toodete valikut laiendatakse; KASVUFAAS müügitoetus peab looma esialgse nõudluse; LANGUSFAAS müügimaht on tundlik majanduses toimuvate muutuste suhtes; KÜPSUSFAAS
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Sotsiaalteaduskond Õiguse instituut INNOVATSIOONI VAHEEKSAM Essee Õppeaine: Innovatsioon Õppejõud: Rainer Kattel, Prof. Tallinn 2011 SISUKORD Vaheeksami küsimused:...................................................................................................... 3 Valikulised küsimused:........................................................................................................8 Vaheeksami küsimused: 1. Palun kirjeldage toote-, protsessi-, organisatoorset ja turunduslikku innovatsiooni, sealjuures eristades kõikidel juhtudel nii radikaalset kui inkrementaalset (järk- järgulist) lähenemist. Lisaks selgitage igat juhtumit illustreeriva näitega Eesti ettevõtlusest lähtuvalt (kokku 8). On olemas erinevad innovatsioonide tüpoloogiad. Eristatakse toote-, protsessi-, organ...
Klientuuri; 7. Miks on mõned tootjafirmad vähemtuntud kui nende margitooted? Toote etiketil on toote nimetus suurema kirjaga kui tootja nimetus; 8. Kuidas mõjutavad tehniliste uuenduste tempo ja konkurentsikeskkond toote elutsüklit? langeb toote hind ja läbimüük; 9. Millise toote elutsükli faasi kohta käivad alltoodud väited? (Mõnikord vaadeldakse elutsüklit mitte nelja, vaid viieetapilisena. Sellisel juhul on faasideks juurutusfaas, kiire kasvu faas, aeglustuva kasvu faas, küpsusfaas ja langusfaas): o- tehakse minimaalselt kulutusi müügitoetusele; - langusfaas o- maksimaalsed kulutused müügitoetuseks; - kiire kasvufaas o- nõrgemad konkurendid on sunnitud turult lahkuma; - küpsusfaas o- toodete valikut laiendatakse; -aeglustuva kasvufaas o-müügitoetus peab looma esialgse nõudluse; - langusfaas o-müügimaht on tundlik majanduses toimuvate muutuste suhtes; - langusfaas
Tundma õppida tarbijate soove ja vajadusi, et selle alusel lähendada toodet tarbijale 2. Tootja saab reklaamiga informeerida ja mõjutada tarbijat Turundus algab turu-uuringutest tarbija soovide ja vajaduste kindlaksmääramisest. Turunduse 4T: · Toodangupoliitika · Tasupoliitika · Turustuspoliitika · Toetuspoliitika Toodangupoliitika Toote alla mahuvad asjad ja teenused, õigused. Toote elutsükkel: 1. Arengufaas toode jõuab ideest tegelikkusesse. See faas toob kaasa kulutusi. 2. Juurutusfaas toote viimine turule, müügi algus, lõpeb kasumi saamisega 3. Kasvufaas toode jõuab turu liidrite hulka 4. Küpsusfaas 5. Langusfaas 6. Toote surm või uus toode Ära ürita iga hinna eest müüa seda, mis on toodetud, vaid toota seda, mida saab müüa. Tasupoliitika See hõlmab endas hinna määramist. Alampiiriks on tootmise, turunduse ja kasumi kulutused. Ülempiiri määrab ära tarbija kasulikkus. Hinna kujundamisel kasutatakse 2 strateegita:
· Toote tuum-põhiline hüve, mida tarbija ostab · Konkreetne toode-kauba eriomadused, stiil, kvaliteet, margitunnus, pakend · Laiendatud toode lisateenused (paigaldamine, järelhooldus, garantii jne.) TOOTE ELUTSÜKKEL Juurutusfaas -müügile ilmumine ja turu vallutamine -kaupa veel ei tunta -suured turunduskulud (reklaam) -väike müügitempo (vähene tuntus) -kasum sageli negatiivne Kasvufaas -kasvab toote müügimaht ja kasum -kulud stabiliseeruvad
Üleliigne müük(väga harva) – Messid: ilumess, töömess, haridusemess – Vabaõhuüritused: weekend festival, õllesummer, ilosaarirock(Soomes) Halb turunduse kogemus – Taisto liinid – buss väljus varem, kuige peab tegema õigel ajal – paat.ee kodulehekülje vale informatsioon – metaforma – helistati küsiti, kas konkreetne materjal on olemas, öeldi jah. Järgmisel päeval see oli ära müüdud. - pidid ütlema, et materjali on väheses koguses – Elisa – esinduses ei osatud pakuda head paketi(ei muuta), telefoni teel aga paluti, et jääksin elisase – sushi panda – tellitud sushides leidsin juuksekarva – restoran paadis õue terrass oli lahti, kuid õuest teenindust ei olnud ja mingit silti sellest teatest kah ei olnud – kadaka selveris ei antud võimaluse kasutada kliendikaarti, kuigi ütlesin, et nad hetke ootaksid. Hea turunduse kogemus – zappos.com – vastatakse kiiresti ja ei vaielda. – Lens...
TURUNDUSSÕNARAAMAT 1LOG(e)g, Mairo Küünarpuu turundus (marketing) on osategevuste kompleks, mis hõlmab turu-uuringuid, toote kujundamist, turustuskanalite valikut, hinnapoliitikat, müügi toetamist ja müüki ennast. turustamine tähendab müüki ja on pigem seotud toodete jaotusega (kasutatakse mõistet „turustuskanal“). vajadus on inimese tarve, soov selle tarbe teadvustus mingi toote suhtes. Turunduskontseptsioon väidab, et turundaja ülim eesmärk on teenida kasumit tarbija vajaduste rahuldamise (kliendi rahulolu) läbi toote on kõik see, millel on võime rahuldada kellegi soove ja vajadusi Need võivad olla füüsilised objektid, teenused, protsessid, ...
kasumi arengukõver, mis jaguneb viieks faasiks: arendus-, juurutus-, kasvu-, küpsus- ja langusfaasiks. Üleminek ühest faasist teise ilmneb müügi- ja kasumiarvudest. Küllastusfaas Kasvufaas Langusfaas Juurutusfaas Nõudlus Aeg Juurutusfaas Kasvufaas Küllastusfaas Langusefaas Toote spetsifikatsioon Toote arendamine Toote variatsioonid Varude ja Nõudlus Klienditeenindus Kliendi segmentimine optimiseerimisteenuse
21.Toote elutsükkel: faasid (juurutamine, kasv, küpsus, langus) ja nende piiritlemise kriteeriumid . Toote elutsükli turundusliku mõjutamise võimalused. Toote elutsükkel on käibe ja kasumi arengukõver toote eluaja jooksul. Toote elutsükkel jagatakse mitmeks faasiks: 1. Toote väljatöötamine 2.Juurutusfaas 3. Kasvufaas 4. Küpsusfaas 5. Langusfaas Toote elutsükli põhimudel algab juurutusfaasiga, millele eelneb pikaajaline väljatöötlusaeg. Juurutusfaas on elutsükli lõik, kus uus toode ilmub müügile ja hakkab vallutama turgu. Inimesed ei tunne veel kauüa-uustulnukat, üksnes liidertarbijad , kõige uue armastajad ja eelistajad, söandavad teda osta. Vähese tuntuse tõttu on esialgne müügitempo väike, suured kulud aga tingivad kõrge hinna ja madala rentaabluse, sageli on kasum negatiivne. Kasvufaas: Antud elutsükli lõigus kasvab toote müügimaht ja kasum kiiresti. Kaupa tunnustab ja ostab esmatarbija
(lõpptarbija kasutab neid isiklike vajaduste rahuldamiseks) või tootmiskaupadeks (uute toodete tootmiseks või edasimüügiks). (www.e-ope.khk.ee) 5 Elutsükkel Toote elutsükli all mõistetakse antud kauba turul tegutsemise aega. Toote elutsükkel saab alguse esimeste eksemplaride müügile ilmumisega ja lõpeb antud toote viimaste esindajate mahamüümisega. Toote elutsükkel jaotatakse neljaks faasiks: Turule sisenemine ehk juurutusfaas, kasvufaas, küpsusfaas ja langusfaas. Joonis 2. Toote tasandid (www.e-ope.khk.ee) Ettevõtja seisukohalt on väga tähtsad kauba müügimaht ja müügikasum . Toote elutsüklit iseloomustab ülaltoodud graafik, mis väljendab käibe või tulu sõltuvust kauba elutsükli faasist. Toote juurutus- ja kasvufaasis peaks pöörama suurt tähelepanu uutele segmentidele ja nende potentsiaalsetele tarbijatele sobivate tooteuuenduste loomisele.
Raske rahas hinnata Toote puhul on olukord sisuliselt vastupidine. Toote elutsükli mudel Elutsükli käsitlus lähtub arusaamast, et tootel nagu kõigil elavorganismidel on oma elu, mis algab sünniga, läbi teatuid etappe ja lõpeb surmaga. Elutsükli kontseptsiooni saab kasutada nii turu, toote kui brändi arengu analüüsimiseks. Toote elutsükkel on aeg toote kavandamisest kuni tootmise lõppemiseni Elutsükkel omab nelja faasi: (arendusfaas), juurutusfaas, kasvufaas, küpsusfaas ja langusfaas. Uue toote arendusprotsess: ideede otsimine, idee valimine, idee analüüsimine, toote arendamine, toote proovimine, toote turustamine. Ideede analüüs: majandusanalüüs, turundusanalüüs, tootmisanalüüs. Ansoffi kasvustrateegiate maatriks ehk toote-turu maatriks TOODE OLEMASOLEV UUS O
Neid kaupu peab turustama alati laiendatud kauba tasemel. Kauba hind peaks olema võimalikult madal, et ostma meelitada. Mittetahetavate kaupade müügivõrk peaks olema võimalikult lai. 19. Toote elutsükkel Toote elutsükli all mõistetakse antud kauba turul tegutsemise aega. Toote elutsükkel saab alguse esimeste eksemplaride müügileilmumisega ja lõpeb antud toote viimaste esindajate mahamüümisega. Toote elutsükkel jaotatakse neljaks faasiks: Turule sisenemine ehk juurutusfaas, kasvufaas, küpsusfaas ja langusfaas. Toote juurutus- ja kasvufaasis peaks pöörama suurt tähelepanu uutele segmentidele ja nende potentsiaalsetele tarbijatele sobivate tooteuuenduste loomisele. Oluline on kiire jaotusvõrgu laiendamine vastavalt uutele segmentidele. Küpsusstaadiumis, kus uute tarbijate lisandumine on vähenemas, saab oluliseks tarbimise kasvatamine läbi olemasoleva tarbija, andes talle järjest uusi põhjuseid lisatarbimiseks.
sigaret võõrtooteks). 11.Toote elutsükkel Iga toode läbib elutsükli talle omase kiirusega. Elutsükli pikkus sõltub tarbija vajadustest ja käitumisest, tehnoloogia arengust, konkurentsist ja firma enda turundusest. 1. Arendusfaas Jooniselt jääb väljapoole arendusfaas, kus uut toodet veel ei müüda, kuigi kulutusi juba tehakse, kasum on negatiivne. Siin testitakse toodet, nime, pakendit, õpitakse tundma tulevasi ostjaid, määratakse segment ja positsioonitakse toode. 2. Juurutusfaas Selles faasis toode ilmub müügile. Reklaamikulud toote tutvustamiseks on suured. Vähesed uue armastajad ehk liidertarbijad ostavad toodet, müügitempo on väike, suured kulud tingivad kõrge hinna ja kasum on negatiivne. See faas on lühem esmatarbekaupadel, pikem kõrgtehnoloogilistel toodetel. Juurutusfaasis peab firma vastama järgmistele küsimustele: • kas tarbija teab toodet; • miks, kui tihti ja kui palju ostetakse toodet;
v. Ostueesmärgid (staatilised ja dünaamilised) - SMART-reegel- Asjakohane; Mõõdetav; Aktsepteeritav; Reaalne; Tähtajastatud logistika 7R- 7R (logistika 7 õiget) ehk staatilised ostueesmärgid: õige kaup/teenus (teistes allikates ka õige veoviis); õige kogus; õige kvaliteet; õige aeg; õige koht; õige hind/TCO; õige tarnija Ostutegevus toote elutsükli erinevates faasides- Juurutusfaas: Väikesed laosaldod; Väga paindlikud tarnijad(eelkõige väikesed kogused ja lühike tarneaeg); Väga tihe koostöö tarnijatega komponentide spetsifitseerimisel (vt väärtuse kavandamine ja tarnijate integreerimine) Kasvufaas: Tarnijate arendamine koos koguste kasvuga; Kvaliteedi tagamine seeriatoodanguks; Puhverladude moodustamine/kindlustamine
sigaret võõrtooteks). 11.Toote elutsükkel Iga toode läbib elutsükli talle omase kiirusega. Elutsükli pikkus sõltub tarbija vajadustest ja käitumisest, tehnoloogia arengust, konkurentsist ja firma enda turundusest. 1. Arendusfaas Jooniselt jääb väljapoole arendusfaas, kus uut toodet veel ei müüda, kuigi kulutusi juba tehakse, kasum on negatiivne. Siin testitakse toodet, nime, pakendit, õpitakse tundma tulevasi ostjaid, määratakse segment ja positsioonitakse toode. 2. Juurutusfaas Selles faasis toode ilmub müügile. Reklaamikulud toote tutvustamiseks on suured. Vähesed uue armastajad ehk liidertarbijad ostavad toodet, müügitempo on väike, suured kulud tingivad kõrge hinna ja kasum on negatiivne. See faas on lühem esmatarbekaupadel, pikem kõrgtehnoloogilistel toodetel. Juurutusfaasis peab firma vastama järgmistele küsimustele: · kas tarbija teab toodet; · miks, kui tihti ja kui palju ostetakse toodet;
INTERAKTIIVNE TURUNDUS Põhimõisted: ● Vahetus, tehing (exchange, transaction) Turundustegevusi ühendab vahetuskonseptsioon. Vahetuse tulemusel saadakse soovitud toode teiselt subjektilt hüvituse vastu. Sellist ostja ja müüja vahelist kokkulepet nimetatakse tehinguks. Eristatakse nelja vahetuse vormi: Turu vahetus Suhte vahetus Ümber jagav vahetus Vastastikune vahetus ● Turu vahetus (market exchange) Lühiajalise orientatsiooniga ja omakasust motiveeritud. Turu vahetus toimub sellele eelnenud ja sellele järgnevast vahetusest sõltumata. ● Suhte vahetus (relationship exchange) Pikaajaline orienteeritus. Areneb poolte vahel, kes on huvitatud pikaajalise, toetava suhte loomisest. ● Ümber jagav vahetus (redistribution) Eksisteerib poolte vahel, kes töötavad kollektiivse üksusena. Üksuse liikmed astuvad vahetusse, sest soovivad omavahel ressursse jagada. Maks...
kuidas hinnatakse toote omadusi ja mida annaks täiustada; missugune koht on tootel sarnaste hulgas. Juurutusfaasi edukus oleneb kiirusest ja turundusjõust. Edu on paremini saavutatav muidugi seal, kus on varemgi hästi läinud. Kui uus toode tuleb turule, on tähtis, et müüja oskaks seda käsitleda, tarbijaid sellest teavitada, esile tuua selle eeliseid ja tugevusi. Kõik see viitab vahendajate, müüjate koolitamisele. Nii arendus- kui juurutusfaas on oma olemuselt kulukad, seetõttu on oluline jälgida, et kulud oleksid majanduslikult ratsionaalsed, et ei mindaks raiskamise teele. Kasvufaasi (growth) alguseks loetakse tihti punkti, kui toode hakkab andma kasumit. Kasvufaasis keskenduvad uuendused tootele. Toodet täiustatakse, vallutatakse uusi turusegmente ja võetakse kasutusele uusi turustuskanaleid. Läbimüük kasvab kiirenevalt, turule ilmuvad uued tootjad, keda meelitavad kohale oodatavad kõrged kasumid. Seetõttu
langusfaasiks. Iga toode läbib elutsükli talle omase kiirusega. Elutsükli pikkus sõltub tarbija vajadustest ja käitumisest, tehnoloogia arengust, konkurentsist ja firma enda turundusest. 1. Arendusfaas Jooniselt jääb väljapoole arendusfaas, kus uut toodet veel ei müüda, kuigi kulutusi juba tehakse, kasum on negatiivne. Siin testitakse toodet, nime, pakendit, õpitakse tundma tulevasi ostjaid, määratakse segment ja positsioonitakse toode. 2. Juurutusfaas Selles faasis toode ilmub müügile. Reklaamikulud toote tutvustamiseks on suured. Vähesed uue armastajad ehk liidertarbijad ostavad toodet, müügitempo on väike, suured kulud tingivad 28 kõrge hinna ja kasum on negatiivne. See faas on lühem esmatarbekaupadel, pikem kõrgtehnoloogilistel toodetel. Juurutusfaasis peab firma vastama järgmistele küsimustele:
SISUKORD Sissejuhatus strateegilisse juhtimisse...............................................................................................2 Strateegilise juhtimise olemus......................................................................................................2 Strateegilise juhtimise ajalugu..........................................................................................................4 Ettevõtte strateegiline orientatsioon.................................................................................................8 Strateegia väljatöötamine ja seda mõjutavad tegurid.......................................................................8 Eesmärkide püstitamine....................................................................................................................9 Strateegia väljatöötamise neli tasandit diversifitseeritud ettevõttes...........................................11 Ettevõtte ül...
52 85. Toote elutsükkel ...mudel, mis kirjeldab toote arenemist (ja sellega seotud tegureid) idee tekkimisest suurima müügimahu saavutamiseni ning lõpuks toote/müügimahu languseni. Vaadelda võib toote arendamist, konkurentsisituatsiooni jt tegureid, et leida toote elutsükli faasile (arendus/juurutus, kasv, küpsus, langus) sobilikke strateegilisi valikuid ja turundusmeetmeid. Arendusfaas Juurutusfaas toote viimine turule, müügi algus Kasvufaas Küpsusfaas langusfaas kas toode/teenus turult kõrvaldada, muuta ta uuesti atraktiivseks lisades omadusi/tehes muudatusi 86. Uue turismitoote turuletoomisega kaasnevad tegevused Toode tuleb kokku panna ja muuta sihturule mõistetavaks ja huvitavaks. tuleb analüüsid toote plusse ja miinuseid. Kavandada tegevusplaan, panna paika