1867. a. astus Stevenson Edinburghi ülikooli, et valmistuda insenerikutsele vahetas ta mõne aasta pärast ala ja hakkas õppima õigusteadust. sai 1875. a. loa advokaadina tegutsemiseks. Kuid selle võimaluse jättis ta kasutamata, pühendudes täielikult kirjanduslikule tööle. Looming 1883. a. ilmub raamatuna tema esimene seiklusromaan «Aarete saar» Must nool (1883) Prints Otto (1885) Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886) Vangistatud (1886) The Master of Ballantrae (1889) The Wrong Box (1889; koos Lloyd Osbourne'iga) The Wrecker (1892; koos Lloyd Osbourne'iga) Catriona (1893) The Ebb Tide (1894; koos Lloyd Osbourne'iga) Weir of Hermiston (1896; jäi lõpetamata) Stevenson suri 1894. a. Samoa saarel. Temast jäi maha rikkalik kirjanduslik pärand, millest suur osa on kirjutatud haigevoodis. Teosed on täis teorõõmu, tema tegelased energilised,
sept 1909 • FILMISTUUDIOD • Thanhouser – 1909-1918, koostasid üle 1000 tummfilmi, esimene filmiseriaal „Miljoni Dollari Müsteerium“ 1914 1910. filmid ● Ameerika film „Alice Imedemaal“ - 10 minutit, must-valge Gladys Hulette – tummfilmi näitleja (Alice) ● „Sinilind“ - 14 minutit, Maurice Maeterlinck'i teose põhjal, vahetiitritega ● „Frankenstein“ USA tummfilm, 16 minutit, võtted kestsid 3 päeva. 1920. filmid ● „Dr. Jekyll and Mr. Hyde“ – õudus- tummfilm ● „Huckleberry Finn“ -Mark Twaini teose põhjal ● „The Kid“ - Charlie Chaplini esimene film ● Esimene täispikk Ameerika muusikal (helifilm) „Džässilaulja“ 1927, 89 minutit pikk ● Walt Disney loodud animafilm „Mickey Mouse“ 1928 1930. filmid ● „Läänerindel muutusteta“ 1930, 138 minutit pikk ● „Dracula“ 1931, USA õudusfilm, 75 minutit pikk, ●
kopsude ravimiseks Vahemere rannikul, ometi sooritas ta nõutavad eksamid ja sai 1875. a. loa advokaadina tegutsemiseks. Kuid selle võimaluse jättis ta kasutamata, pühendudes täielikult kirjanduslikule tööle. 1883. a. ilmub raamatuna tema esimene seiklusromaan «Aarete saar» (ajakirjas oli see ilmunud juba eelmisel aastal) ja leiab vaimustatud vastuvõtu. Sellele järgneb varsti teisigi menukaid teoseid nagu «Dr. Jekyll ja mr. Hyde», «Röövitu» (mõlemad 1686. a.), «Must nool» (1887) jne. Stevenson suri 1894. a. Samoa saarel. Temast jäi maha rikkalik kirjanduslik pärand, millest suur osa on kirjutatud haigevoodis. Sellest hoolimata on Stevensoni teosed täis teorõõmu, tema tegelased energilised, stiil nõtke ja distsiplineeritud. Ta kirjanduslik toodang on väga mitmekesine. Temalt on ilmunud küll reisikirjeldusi ja kirjandust käsitlevaid esseid, küll novelle ja luuletusi ja isegi kogu väga
Inimene siseheitluses hea ja kurja vahel Inimene on justkui puittaim, kes areneb idust täiskasvanuni, kasvatades elu jooksul üha sügavamaid juuri enda vaimuellu. Inimolendi sisemaailm on sündides nagu puhas leht, mis ajapikku puutub kokku teda ümbritsevate persoonidega ja ühiskonnatingimustega. Sel täiustumisperioodil tekib inimeses siseheitlus hea ja kurja vahel, sest keskkonnas on palju kiustatusi, mis kallutavad inimest kord positiivsele, kord negatiivsele poolele. Milline omadus jääb inimeses domineerima, sõltub tema toimetulekuvõimest. Lapsed saavad esimesi võõraid mõjutusi lasteaiast, kus tekib kontakt erinevatest peredest ja isesuguste kommetega pärit jõnglastega. Sealt hakkab kujunema rüblikute iseloom. Seejuures aitavad kaasa kodunt saadud õpetused vanematelt, aga ka teiste laste käest. Televiisorist nähtud vägivald annab lastele vahel vääraid ettekujutusi elust ning äratab neis pahatahtlikke joo...
ja tähtsamad kujundusvõtted (kompositsioon). 10. Millal jõudsid inglise maastikupargi ideaalid Eestisse? Too kaks näidet siinsetest varasematest maastikuparkidest. Uusklassitsistlik aed Eklektika ja uusklassitsism: nn aednikustiil ja selle vastandid Arts&Craftsliikumine Inglismaal, rahvusromantika kõik, mis seda ajastut iseloomustas; mida uut tekkis maastikukujundusse sel perioodil. Mõisted. Tähtsamad isikud: J. Paxton, J.C. Loudon, W. Robinson, G. Jekyll ja E. Lutyens. 11. Inglise uusklassitsismile leidub paralleele ka Eestis. Millist tuntud Eesti parki nimetaksid? (Vastuseid võib loomulikult olla rohkem kui üks.) Põhjenda. Linnapargid Linnapargid: 1800 kuni tänapäevani Euroopas ja USAs. Volkspark. Avalike parkide eesmärgid. Linnapark 19. sajandil ja 20. sajandil. Põhjused ja tulemused. Tähtsamad isikud: Hirschfeldt, P.J. Lenné, GE. Haussmann, F.L. Olmsted. 12. Miks ja kelle jaoks hakati rajama linnaparke 19
(Sichtermann ja Scholl 2005,247) 1883. a. ilmub raamatuna tema esimene seiklusromaan ,,Aarete saar" (ajakirjas oli see ilmunud juba eelmisel aastal) ja leiab vaimustatud vastuvõtu. (http://www.miksike.ee/docs/referaadid/robert_louis_stevenson_risto.html) (Romaanist on tehtud korduvalt filme ja etendusi.) Ka Stevensoni lasteluuletused said väga populaarseks. Inspireerituna Edgar Allan Poest, kirjutas ta Kummalise loo dr Jekkyllist ja mr Hyde´ist (The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde, 1886). Stevenson oskas üleloomulikke elemente kunstipäraselt kasutada jarikastas oma seikluslugusid peenete psühholoogiliste visanditega. Röövitud (Kidnapped, 1886) käsitles kirjaniku esivanemate elu, nende elamuste kirjeldamist jätkas ta novellides. 1887. aastal suri tema isa. Alates 1890. aastast elas Stevenson koos perekonnaga Samoa saarestiku Upolu saarel. 4
Õudusfilmid on välja arenenud folkloorist, müütidest, kirjandusest, pärimusest, melodraamadest. Põhilisteks tegelasteks olid ,,tundmatud" või ennenägematud inimesed, üleloomulikud või grotesksed olendid, vampiiridest nõdrameelseteni, saatanad, ebasõbralikud kummitused, hullud teadlased, zombid, deemonid, libahundid, seestunud, kurjuse kehastus. Lisaks duaalsete omadustega tegelased, kelles on esindatud hea ja halb (nt ,,Frankenstein", ,,Dr Jekyll & Mr Hyde"). Õudusfilmide arengu ning leviku soodustajaks võib pidada ekspressionistlikke saksa tummfilme. Varaste õudusfilmide zanris oli kajastatud palju gootilist. See tähendas, et tegevuspaigaks olid tavaliselt kõhedates vanadest mõisades, lossides või udustes, hämarates ning varjuderohketes paikades. 19. Sajandi lõpul ning 20. Sajandi alguses olid filmide peategelasteks vampiirid ja koletised. Näiteks filmides ,,The Vampire", ,,A Fool There Was",
Sandringham's first role was as a home for newly-weds. Prince Albert Edward married Princess Alexandra of Denmark on 10 March 1863, and they travelled to Norfolk 18 days later. The young couple made many extensions and improvements to the house and estate, including the construction of new roads, the rebuilding of cottages and landscaping. A new garden wall was built to accommodate the magnificent gift of the famous Norwich Gates - spectacular ironwork gates designed by Thomas Jekyll and presented as a wedding gift by the people of Norwich and Norfolk. It became obvious that the existing house was not suitable for large social gatherings and a growing family, so the Prince of Wales rebuilt it completely. As home to the heir to the throne and his wife, Sandringham was venue to many glittering occasions. Social life ranged from visits by Heads of State (1881, 1899 and 1902 by Kaiser Wilhelm) to informal retreats by the Royal Family. Three times a year there was a ball - for
MAASTIKUARHITEKTUURI AJALOO ARVESTUSE KÜSIMUSED 17.01.2011 1. Mis on maastikuarhitektuur? Mida teevad maastikuarhitektid? Maastikuarhitektuur on kujunduseriala, mis pühendub väliskeskkonna kujundamisele (välisruumi vormimisele). Kaasaegne maastikuarhitektuur on end üles ehitanud muistsetele kujundustraditsioonidele: arhitektuuriline kujundus, aiakujundus, linnakujundus jne. Tegelevad: struktuuride rajamine (teed, hooned jne), taimekoosluste rajamine (elupaigaks ka loomadele), maapinna modelleerimine (nn earthworks), alade ja paikade kujundamine inimeste ja meelelahutuse jaoks, skaalade varieerumine alates väikeaedadest kuni suurte maakasutusplaanideni. 2. Mida said teada objekti kohta, millest tegid referaadi? Alhambra on kõige paremini säilinud keskaegne idamaine palee. kõikjal on vesi: kanalites, purskkaevudes, basseinides. Vesi kulgeb läbi õuede ja aedade, sillerdab tiikides ja purskkaevudes, voolab trep...
Romantismist eristab realismi kindel seos vastava ajastu (peamiselt autori kaasaja) ja ühiskonnaga, samuti sündmuste loogiline esitus ja ajaloolise tõe taotlemine. Realismi tippteoseks loetakse Flaubert'i "Madame Bovary". süngus(ei usu enam siirust, puhtust)->pessimism, üksindus, sügavus 19. sajandi teine zanr: Stevenson, Kummaline lugu dr. Jekyllist ja hr. Hyde`ist Alateadvuse mõistmine, igas ühes on nii head kui halba. Jekyll võtab enda tehtud rohtu, et eraldada halba, muutub Hyde`iks, kes on paha ja teeb kohutavaid tegusid. Allegooriad, mõistujutud, väljamõeldis, detektiivijutt, deemonid. Uusromantism eitab naturalismi ja realismi. Uusromantism rõhutab subjektiivset maailmanägemist ning tundeelu primaarsust, peab ideaale, soove, võimalusi jms. olemasolevast tähtsamaks, seisab vastu valgustusajastu ühekülgsele ratsionalismile ja isiksust tasalülitava kapitalismi argisusele,
1. Maastikuarhitektuuri mõistest. Maastikuarhitektuur on kujunduseriala, mis pühendub maastiku kujundamisele. Kaasaegne maastikuarhitektuur pärineb 19. sajandi keskelt ning on end üles ehitanud muistsetele kujundustraditsioonidele: arhitektuuriline kujundus, aiakujundus, pargiarhitektuur, linnakujundus jne. Hõlmas töid, mis loodi planeerijate, arhitektide, aednike, taimekasvatajate jne koostööna.Esimese professionaalina kasutas maastikuarhitektuuri mõistet tänapäeva tähenduses Frederick Law Olmsted. 2. Aed kui inimese looming. Aed Eedeni peegeldusena (3.) Eedeni aed, kus inimesed elasid harmoonias ja rahus, enne kui nad maa peale kukutati. Mütoloogiline paik põhineb originaalse Pärsia paradiisi paiknemise mõistmisel. Rippuvad aiad ja paradiis: Rippuvad aiad paigutati iidse Babüloonia linna kindluse sisse. Paradiisi aed loodi loodusliku maailma tõlgendusena linnakeskuse kontekstis. Eufrati jõgi suunati ümber, et kontrollida voolu ning ka...
Had strong fatalism. His films were very complex. 3 classical films ,,Le grande illusion", ,,La bete humaine", La regle du Jeu". Renoir in the American Studio-system 9 years, 6 films. Feels miserable, films are not commercialy succesful. Had problems dealing with the working method. Return to Europe Went to India. ,,The river". Renoir returned to Europe and started to make movies which reflected more firectly his preoccupation with the theatre. ,,Dr Jekyll and Mr Hyde" Renoir's themes The class differences in French society, the complexityof human nature, racism, war, theatre, identity 1932 ,,Boudu sauve des eaux", ,,Boudu saved from drowning". Saves a homeless guy who jumps from the bridge. Gets him out of the river. Hosts him. Homeless becomes the member of the household. Homeless is an unsymphatetic man. They want him to marry his mistress. Homeless man jumps back in the river and excepts being homeless.
“Kuningas Oidipus”, Sophokles 1. Sophoklese tragöödia põhineb Oidipuse müüdil. Selgitage erinevust müüdi ja tragöödia vahel. Mis “Kuningas Oidipuse” kaasahaaravusest on pärit Oidipuse müüdist ja mis selle Sophoklesepoolsest töötlusest? Müüt pärimuslik sakraalne anonüümse autorsusega lugu, millel on arhetüüpne või universaalne tähendus ja mida jutustatakse teatavas kogukonnas ning mis on sageli seotud rituaaliga; jutustab üliinimlike olendite, nagu jumalate, pooljumalate, kangelaste, vaimude või tontide tegudest, on asetatud väljapoole ajaloolist aega ürgsesse mineviku või eshatoloogilisse tulevikuaega . Tragöödia teemadeks on õiglus, jumalad, saatus. Tragöödia olemus või tuum: inimese kannatused. Tragöödia tooraineks on müüdid Ei ole võimalik otse kõrvutada Sophoklese tragöödiat ja Oidipuse müüti, sest tragöödia on ise üks müüdi osa ning teisalt müüt ei esine mingil fikseeritud...
Kuni 18. sajandi keskpaigani. HIINA JA JAAPANI AIAKUNST: filosoofia, kompositsioon, materjalid KLASSITSISM JA INGLISE MAASTIKUSTIIL: Varased Inglise avalikud pargid (lihtsustatud barokk ja üleminek looduslikule stiilile). Kaasaegse maastiku arenemine 18. saj. Inglise maastikuaiad, filosoofia. Maastikupark Prantsusmaal, Saksamaal, Põhjamaades, Eestis. EKLEKTIKA JA UUSKLASSITSISM: nn. aednikustiil ja selle vastandid: Arts & Crafts-liikumine Inglismaal, Lutyens & Jekyll, rahvusromantika. Eklektilised aiad USAs LINNAPARGID. Linnapargid 1800 kuni tänapäevani, Euroopas ja USAs - Olmsted. MODERNISM MAASTIKUARHITEKTUURIS: Funktsionalism ja modernism Saksamaa, Põhjamaad; Prantsusmaa; Gaudi & Barcelona. Maastikuarhitektuuri ajalugu 1 2010. a SISSEJUHATUS Põhiline osa käesolevast loengukursusest on pühendatud maastikuarhitektuuri üldajaloole, selle peamiste moevoolude ja põhisuundade vaatlusele. Allikmaterjalina on kasutatud algselt Kristiina
Zola suures osas kirjutaski nii et halbade vanemate laps ei saanud elada õnnelikku elu. Tänapäeval usume me et inimene võib sellest välja murda kui ühiskond teda aitab. naturalism oli fatalistlik , mis oli väga tugev prantsuse kirjanduses. Sajandi lõpul oli konseptsioon et inimese kurjust näitab tema füüsis: nt madal laup jne. Argumenteeriti et selline inimene ei pruugi olla meeldiv. Sellel ajal oli ka selline konseptsioon kriminoloogias ja seda oli ka kirjanduses. Nt ,,Doktor Jekyll ja Mister Hyde" kus ühes tegelases oli galantne mees ja jälk roimar. Vahel võib vaadata mõnda kurjategijat kes on väga ilus aga tegi palju kurja. Naturalistid muutsid ka keelt. Keelemuutused on 18.sajandi lõpul sees, nt Goethe puhul kes kirjutas talupoegadest kes rääkisid teistsuguselt. Ka Wordsworth leidis et talupoegadest ei saa rääkida kõrgendatud keeles. naturalistid toovad sisse igasugused argood ja slängid. Sümbolism
suudavad mõneti elavdada ning kaunistada inimeksistentsi, kuid - sündsad kombed takistavad! 33 Haritud rahvakiht, meie praeguse tsivilisatsiooni lilleõis, on ennast lahti rebinud oma juurtest ning kipub kaotama maalähedust." (JUNG 1977:78) Pigem võib Varju muuta ,,kurjaks" tema allasurumine või eiramine. Sellisel juhul võib tekkida Robert Louis Stevensoni ilukirjanduslik lõhestunud isiksus Jekyll-Hyde, kellest doktor Jekyll on ontlik ja heatahtlik kodanik, kuid mister Hyde`ks ,,ümber lülitununa" kehastub temas inimese kogu pimedam pool. Selleks, et leida eneses tasakaal, tuleb otsida kompromissi ja lõimumist eneses peituva Varjuga. Varju, kui ,,teist poolt" inimesest pole kunagi võimalik kaotada, tapmata inimest ennast. Temaga tuleb õppida elama. ,,Kahjuks pole kahtlustki selles, et inimene kui tervik on vähem hea, kui ta kujutleb ennast olevat või kui ta tahaks olla
A dangerous type of villain is "the right man," the person so convinced his cause is just that he will stop at nothing to achieve it. Beware the man who believes the end justifies the means. Hitler's sincere belief that he was right, even heroic, allowed him to order the most villainous atrocities to achieve his aims. A Shadow may be a character or force external to the hero, or it may be a deeply repressed part of the hero. Dr. Jekyll and Mr. Hyde vividly depicts the power of the dark side in a good man's personality. External Shadows must be vanquished or destroyed by the hero. Shadows of the internal k i n d may be disempowered like vampires, simply by bringing them out of the Shadows and into the light of consciousness. Some Shadows may even be redeemed and turned into positive forces. One of the most impressive Shadow
O MOBY DICK ecospace self- concept ecosphere sociospace technospace O THE MATRIX n JEKYLL AND HYDE ecosphere sociosphere technosphere person R sociosphere technosphere SCARLET LETTER FRANKENSTEIN !"#$%&'()*''+,&'!"-&'./0"1'0+2%"&03' P ! F'-(5%G9'#&1)-A% 2-'%2*%15%1'-&2(.%#-%B():,)&'%.$"229A% B)3'%&!2% &"(''6"2,(% 9'$&,('.% 2-%@(',:% #-% &"'% '3'-#-B% #-:';'-:'-&% 2*% "#