Pikapäevarühm sh õpetaja roll Parandusõpe positiivne tagasiside Konsultatsioonid julgustav hoiak Lisarühmad alustada lihtsamatest Individuaalne õppekava ülesannetest Arenguvestlused eri raskusastmega Kõneravi materjal Abiõpetaja kannatlikkus Logopeed karistamise vältimine Sotsiaalpedagoog innustamine Psühholoog Abinõud: Kodu roll lahenduste leidmisel Tähelepanu suunamine lapse õpiraskustele Hingeline lähedus lapsega(eriti arenguhäirega lapse puhul) Soodsa kasvukeskkonna loomine Koostöö kooliga(osalemine koosolekutel jms) Abi koduste tööde tegemisel Psüühiliste/arenguhäirete märkamine Rahulik keskkond kodus(eriti käitumishäiretega lapse puhul)
Mida meie ise peame normaalseks 20. Nimeta sotsiaalpedagoogilisi töövõtteid, kui oskad, siis kirjelda. Süstemaatiline tegevus, planeerimine – rakendamine – hindamine Vestlus – dialoog, millel on üks eesmärk ja teema Küsimused – avatud ja suletud küsimused Töö grupiga – rühmatöö, gruppi kuulumise tunne, toetusgrupp Loovtegevus – kontakti loomine, pingete maandamine Innustamine, motiveerimine Mänguteraapia 21. Mis on innustamine? Võrdle motiveerimisega. Innustamine on pigem psühholoogiline lähenemine, kiitmine, utsitamine , positiivsete impullside edastamine jne. Motiveerimine on enamasti materiaalne- tasu, preemia… 22. Nimeta mõned innustamise teoreetikud. Paulo Freire, Montessori, Steiner, Illich, Frinet, Makarenko 23. Mida innustamine kliendile annab? Annab kliendile impulsi tegutsemiseks. Innustamise käigus õpetatakse õppima
juriidiline isik on tõesti oma valdkonnas parim, sest teist sellises mastaabis tegutsevat organisatsiooni Eestis ei ole võrdluseks tuua. Töötukassa poolt pakutavad teenused on kasulikud töö kaotanutele ja -otsijatele. Visioon võiks olla siiski midagi mis ei ole päris saavutatud, kuid on võimalik. Praegusel hetkel võib öelda, et ilmselt see mis on visioonis määratletud on juba saavutatud. Teiste tööturuorganisatsioonide innustamine jääb nende kodulehte kammides veidi ebaselgeks, so. pole teada kas ja kuidas see toimub. 1 3. Bigbank AS - Meie visioon on olla enim soovitatud digitaalse finantsteenuse pakkuja oma tegevusriikides. Visioon on saavutatav, ettevõtte tegevus finantsteenuste pakkumisel on väga digitaliseeritud, Eestis tegutsetakse ühe füüsilise pangakontoriga. ´Enim soovitatud` on saavutatav läbi soodsate intressimäärade, pandlikkuse, mugavuse jne
ise seltskonna kokku koguda ning ilma juhendaja abita tegeleda üheskoos hobiga, mis neid huvitab. Tänaseks on Õpilasesindus muutunud koolisüsteemis enesestmõistetavaks. See ühendus annab teotahtelistele õpilastele võimaluse esindada ja kaitsta õpilaskoda. Sellises väikeses organisatsioonis, kus õpilaste ülesanneteks on õpikeskkonna ja koolielu korraldamine ja arendamine, õpilaste vaba aja sisustamisele kaasaaitamine, õpimotivatsiooni tõstmine, vabatahtliku loome- ja isetegevuse innustamine jm, on noortel võimalus ennast arendada ja ühiselt midagi ära teha. Nagu öeldakse: „Kui tahad minna kiiresti, mine üksi, kui tahad jõuda kaugele, läheme koos“. Noortel on võimalik kaasa lüüa ka Eesti Õpilasesinduste Liidus, mis on suurim noorteorganisatsioon Eestis. EÕEL-i eesmärkideks on esindada kõigi õpilaste ja õpilasesinduste huve, aidata kaasa õpilasesinduste koostööle, informeerida õpilasi Eesti ning
poolt. NASA kasvas välja NACA`st Ülesandeks tsiviil- ja sõjaväelise otstarbega atmosfääri- ja kosmoselennundusuuringute tegemine. Alates 2009 on NASA juht Charles Bolden Visioon ja missioon Jõuda uutele tasemetele ja paljastada ,,teadmatus", et see mida nad teevad ja õpivad tooks kasu kogu inimkonnale. missioon on meie koduplaneedi mõistmine ja kaitsmine, universumi uurimine, mujalt elu leidmine ja uue kosmose uurijate põlvkonna innustamine Esimene Maa tehiskaaslane Explorer 1 ehk kõige esimene satelliit, mis saadeti orbiidile(1957. aastal). Kosmoselaeva kujundas ,,Jet Propulsion Laboratory" Explorer 1 oli kosmiliste kiirte detektor, mille eesmärk oli mõõta kiirguse tasemet Maa orbiidil. Pilt: Dr. William Pickering, Dr. James Van Allen ja Dr. Wernher Von Braun hoiavad ,,Explorer 1" mudelit oma peakohal
kontrollimine, kogemuste vahetamine) Kommunikatsiooni eesmärgid (kliendisuhete arendamine, kontaktid uute klientidega, firma tuntuse suurendamine, toodete/ teenuste parem teadvustamine) Tootega seotud eesmärgid (toote konkurentsivõime testimine, uue toote turuletoomine) Müügieesmärgid, mis on seotud klientidega (kliendisuhete tugevdamine olemasolevate klientidega, sõnumite vahendamine võtmeklientidele, lisaostudele innustamine, uute kliendikontaktide loomine, klientide kohta info kogumine) 8. Millised on messil osalemise võtmeküsimused ettevõtte lähtekohast? Messil osalemise võtmeküsimused: Messiboksi suurus Messiboski asukoht Messiboksi kujundus Messoboksi meeskond ja tööjaotus Aktiivne tegevus eesmärkide saavutamiseks Baaskulutused (osavõtumaks, piina üür, teenused messil) Messiboksi ehitus ja sisustus Teeninduskulutused
Kujutlustehnika õppimise ja harjutamise põhimõtted. Kujutlusoskuse hindamine, kujutluste loomine. Kujutluste treenimine. 2.3.2. Lõdvestuse kasutamine spordis (1tund) Lõdvestustehnikate roll ülemäärase ärevuse alandamisel: järkjärguline lõdvestumine, hingamisharjutused, autogeenne treening, stressi juhtimine. Lõdvestustehnikate tööpõhimõtted ja kasutamise piirid. 2.4. Treeneri töö lapsevanematega (1 tund) Lapsevanema käitumine spordis (lapse innustamine või lapse sundimine) ja selle mõju lapse sportlikele tulemustele ning tervisele. Nõuandeid, kuidas suunata lapsevanemate toetavat käitumist. Soovitatav kirjandus Davis, M. & Eshelman, E. R. (2000). Lõõgastumise ja stressi maandamise käsiraamat. Tallinn: Pegasus. Loko J. (1996). Sporditeooria, Tartu. Loko J. (2004). Liigutusvõimed ja nende arendamise metoodika, Tartu. Lemberg H., Nurmekivi A., Jalak R. (2004). Jooksja tarkvara, Tallinn. Sternberg R.J. (2003)
Selle valivad tõeliselt vabad. Karismaatiline liider - Loob visiooni - Tekitab missioonitunde - Annab väärtused inspireerib - Julgustab - Intelligentne probleemidelahendaja - Isikliult tähelepanelik Juhtimisteooriate areng 1 - 1911 Frederic Taylor ,,The Principles of Scientific Manangement" Teaduslikud juhtimise alused: 1) Leida teaduslikult parim meetod 2) Inimese oskused ja võimed on tööle vastavad 3) Treening ja koostöö, standardid 4) Innustamine, osalus ja vastutus 5) Juhtkonna roll, tööliste roll Kes kasutab Taylori põhimõtteid täna? - McDonald's Juhtimisteooriate areng 2 Bürokraatia koolkond MaxWeber (21.04.1864-14.06.1920) Organisatsioon, nagu õlitatud masinavärk: 1) Selge tööjaotus 2) Selge hierarhia 3) Formaalsed reeglid ja protseduurid 4) Reeglite sõltumatus isikust ametil 5) Tulemuste hindamine ja edutamine Juhtimisteooriate areng 3 Administratiivne juhtimine Henry Fayol (29.07.1841-19.11
teadmiste aktiveerimine emadepäeva minikontserti. Õpilased vastavad, milliseid luuletusi ja tantse, mida nad on õppeaasta Omaalgatuse Mis te kodus välja mõtlesite? jooksul õppinud, tahaksid esitada, innustamine. Ideede mis sobib ja mis ei sobi esinemiseks. genereerimine Hindavad ise, millised ideed on Tagasiside . kõige paremad
vabameelsus, oleks tulemus sama. Ilma vabamõtteta ei suudaks inimene olla ühiskonna arvestatav liige, ilma korrata aga tekiks kaos. 4. Mis on Sinu arvates filmi sõnum? Ma leian, et filmist kujuneb välja kaks olulist sõnumit. Esiteks see, et inimesed ei unustaks omada enda isiklikku arvamust, et nad arendaks endas tugevat iseloomu ja vabameelsust. Teiseks aga see, et kellegi pidev tagant sundimine, võib sunnitava hukatuseni viia. Tuleb teada piiri, kus lõppeb innustamine ja kust algab sundimine. 5. Millele oli keskendunud Surnud Poeetide Ühing? Mida see tähendab? Surnud Poeetide Ühingusse kuulus grupp poisse(algul Keating ja ta koolivennad, hiljem Neil ja teised poisid), kes said kokku ja lugesid ning arutasid luulet. Surnud Poeetide Ühing oli keskendunud kuulsate luuletajate loomingu lugemisele aga ka ühingusse kuuluvate noormeeste isiklike loomingute lugemisele. See ühing esindas poiste jaoks vabadust ja
tema kiitmiseks. "Laps peabki hästi käituma!", võime mõelda. Kui aga laps midagi erakordset teeb, näiteks päästab tagahoovis pääsukese elu, tunnustame teda selle erakordse teo puhul. Sama lugu on tihti ka inimestega, keda firmasse tööle võetakse. / / (Pajumaa, s.a, lk 42) Suur osa töötajaskonnast teeb tööd ainult palga pärast. Kuigi paljud uuringud kinnitavad, et just juhtide poolne tunnustamine, innustamine ja kaasamine on inimeste jaoks väärtuslikum kui mõningane palgatõus, ei leia enamus juhtidest hetke oma alluvatele meenutamaks, kui väärtuslikud nad tegelikult ettevõtte jaoks on." (ibid., s.a, lk 43) Juhtumis näeme, et aktiivne, rõõmsameelne, hea huumorimeelega, aus ja otsekohene raamatupidaja on muutunud hajameelseks, kurvaks ning kergesti ärritunuks. Juhtkond hindab teda täpsete aruannete ja prognooside pärast, ta saab oma ülesannetega hästi hakkama
taha ja näole kahvaturoosa lööve, mis lõpuks levib üle keha. Punase värvi energia Punane on löögi, võimsuse ja löögivõime värv ning armastab olla tähelepanu keskpunktis. Punane värv ei lase inimestel paigal istuda vaid paneb liikuma. Tema tuline jõud tuhastab kõik tumedad jõud. See värv lunastab patud kuid nagu eelnevalt mainitud on ka sõja sümbol. Ühes halvimas vormis kehastab punane türanniat ja julmust. Punase värvi parim omadus on inimeste innustamine. Punane on ka kire kehastus, ta usub kirglikult, armastab ja vihkab kirglikult. Peale kõige muu on ka punane egoistlik. Inimene kes kannab punast armastab sammuda mööda vaipu ega karda avalikke esinemisi. Positiivselt mõjul avaldub ta kõrge enesehinnanguna ja usuna. Selles on kehastunud energia, mis suudab eimillestki teha väga palju. Sellel inimesel on suur elujõud ja tahe, enesekindlus ja uhkus. Loodus kasutab punast
VÕIM JA OTSUSTAMINE Võim on autoriteet, mis on võimeline teisi oma tahtele allutama, teiste inimeste tegusid juhtima. Juhil võib olla võim, kuid mitte autoriteet. Viis võimutüüpi (French, Raven) · Tasustatud võim- tasul põhinev, võimalus pakkuda alluvatele palgatõusu, edutamist vms. Alati olemas. · Sundiv võim karistusel põhinev, alluvad näevad juhti kui karistajat. Võib rakendada kui tahta. · Seaduspärane võim liider on töötajatest kõrgemal positsioonil. Alati olemas. · Soovituslik võim karismaatilisusel põhinev, alluvad näevad juhi omadusi (häid). Seotud autoriteediga ega pruugi olla. · Asjatundja võim alluvad näevad juhti kui väga heade oskustega spetsialisti. Seotud autoriteediga ega pruugi olla. OTSUSTAMINE Otsustamine kui protsess: Otsustamisstiilid: · Ratsionaalne ratsionaalsed otsused baseeruvad uuringutel j...
Hindamine 6 :6 = 6,83 :6= 7,66 E. Eestvedamise oskus Üldine käitumisoskus 5. Võistluslikkus 10 A Kommunikatsiooni oskus 6,66 10. Liidriks olemine 10 B. Suhete loomise oskus 6,66 15. Enesekindlus 7 C. Saavutusoskus 6,83 20. Innustamine, alagatamine 6 D. Probleemide lahendamine 7,66 25. Vastutusvalmidus 10 E. Eestvedamise oskus 8,33 30. Ebamäärasuse talumine 7 :6 = 8,33 :5= 8,89 Kasutatud kirjandus: https://www.amor.ee/Armastus3/Lahisuhted_1/Lahisuhete_alustamine/ https://tudengiveeb.ee/et/esileht/toeoeturule-sisenemine/19-oppimine/suhtlemisoskused-
21. ETRUSKID JA ROOMA RIIGI ALGU. Etruskid. loode-itaalias elav rahvas, Etuuria maakonnas. Ülejäänud maal itaalikud. Etruskid kujundasid oma tähestiku kreeka alfabeedi alusel, kirja ei suudeta tõlkida, arheoloogiliste leidude kaudu tuntakse kultuuri ja keelt.Etruskide metallitöötlus oli arenenud, head piraadid merel, hea ehituskunst (hauakambrid, naiste tähtsus).6 sajandil eKr aeti etruski valitseja Roomast välja ning aeglaselt läksid etruskide linnad roomlaste võimu alla. Jumalaid on etruskidel palju. Etruskide õpetus- jumalike ennete tõlgendamine(jumalate tahte uurimine).Pöörati suurt tähelepanu elule pärast surma-järgnes midagi meeldivat. Rooma linna tekkimine ja kuningate aeg Roomas. Kesk-Itaalias Tiberi jõe alamjooksul Latiumi maakonnas. Latiinid elasid seal(ld keel). 7saj võeti kasutusele ladina tähestik(ld.k Rooma ametlik keel).Terviklik linnakompleks kujunes alles 6saj eKr. * 7 kuningat, 3 viimast etruskid. Küngastele rajati jus...
Teine siinne ettevõte, mis on koostöös TTÜ Virumaa Kolledžiga – Põlevkivi Kompetentsikeskus. Asutus tegeleb põlevkivi ja teiste loodusvarade töötlemisega. Nende põhilisteks tegevusaladeks on teadus, haridus ja uuringud. Ettevõtte on pühendanud ennast samuti üliõpilaste aitamisele ja juhendamisele. Näiteks nende tegevusalade kirjelduses võib leida selliseid punkte: õppereiside korraldamine, üldise teadlikkuse tõstmine põlevkivivaldkonnas (töö õpilastega), üliõpilaste innustamine jms. Ida-Virumaa keemiatööstused on väga vastuvõtlikud uutele praktikantidele ning enamus on nõus uut põlvkonda meelsasti juhendama. Kergelt sirvides interneti lehekülgedel ja lugeda ajalehti siis on tihtipeale mitmeid artikleid tuleviku erialade kohta. Enim mainitud on seal tehnoloogia, arvuti süsteemid, informaatika ja keemiatehnoloogia. Peas tiirleb abiturentidel palju küsimusi mida valida pärast gümnaasiumi õpinguid enda erialaks. Keemiatehnoloogia ülesanne on tulevikus
TALLINNA MAJANDUSKOOL Ametnikutöö osakaond Meery-Heleen Pikkor SR118 KUI MINA OLEKSIN JUHT ESSEE-REFERAAT Juhendaja:Laine Simson 2012 KUI MINA OLEKSIN JUHT Mina kui juht? Hetkel ei kujta ma ennast ette juhina. Olen alles noor ja omandan edaspidiseks eluks vajalikke teadmisi. Juht peab olema julge, hea suhtleja, tundma arvutiprogramme, juhatama koosolekuid, korraldmama meeskonnatööd, omab motiveerimisoskust ja peab tundma ümbritsevat keskkonda. Minu isiklikult puudub julgus esineda. Aga iga juht peab oskama esineda oma meeskonna ees. Kes on juht? Juht on inimene kes juhib mingit teatud organisatsiooni. Juht peab olema enese suhtes organiseeritud ja töötajate suhtes aus. Organiseeritud tähendab seda, et ta ei hüppa pidevalt ühelt jalalt teisele, ei tekita segadust, juhib mõtestatult. Juht täidab mitmeid erinevid rolle, millest üks on organisatsiooni ühendaja roll. ...
Firma huvide ülimlikus, Õiglane hüvitus, Tsentraliseerimine, Ahel, Kord, Õiglus, BÜROKRAATLIK juhtimine Organisatsioon, nagu õlitatud masinavärk 20. sajandi algupoolel 1) Selge tööjaotus 2) Selge hierarhia 3) Formaalsed reeglid ja protseduurid 4) Reeglite sõltumatus isikust ametikohal 5) Tulemuste hindamine ja edutamine Teadusliku juhtimise alused: 20. saj alguses 1) Leida teaduslikult parim meetod 2) Inimese oskused ja võimed on tööle vastavad 3) Treening ja koostöö 4) Innustamine, osalus ja vastutus Bottom-up Bottom-down Kliendid- >Klienditeenindajad-> juhid-> tippjuhid. Kellel on öelda viimane sõna? Ei võeta arvesse hetke majandusolukorda, sektorit, milles nad tegutsevad, võetakse arvesse vaid firmat puudutavaid olukordi ja liikumissuundi. Firma strateegiate kujundamisel vaadatakse kõigepealt
LÄÄNE- VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Ä17KÕ Revo Domnin JACOB ARNOLDI ANALÜÜS Iseseisev kodutöö Õppejõud: Virve Transtok Mõdriku 2017 SISUKORD SISSEJUHATUS..................................................................................................................3 1MASLOWI TEOORIA......................................................................................................5 2HERZBERGI TEOORIA...................................................................................................7 3SKINNERI TEOORIA......................................................................................................9 4VROOMI TEOORIA.......................................................................................................10 KOKKUVÕTE.....................................................................................................
eeskujud, mida ta ilmutab. Valitsejal tuleb igas ettevõtmises püüda jätta endast mulje kui suursugusest valitsejast ja väljapaistvate vaimuannetega inimesest. Samuti peetakse lugu valitsejast siis, kui ta on tõeline sõber või tõeline vaenlane. Valitseja peab hoiduma liitumast endast tugevamaga, kuna kui toimub ühine pealetung, siis jääd sa tema vangiks. Valitseja peab näitama lugupidamist nende vastu, kes on mingil alal väljapaistvad. Innustamine on oluline, eriti linlaste puhul. Valitseja peaks sobilikel aastaaegadel köitma rahva meelt pidustuste ja vaatemängudega. Ning kui linn jaguneb maakondadeks jne, tuleb valitsejal kõiki piirkondi meeles pidada ja ka nendega suhelda. Siin pean temaga nõusolema, valitseja teod peavd olema väljapaistvad ja ta peab olema eeskujuks oma rahvale. Siin oleks heaks näiteks tuua Inglismaa kuninganna Elisabeth II . Ta
o Suhtlusroll esindada organisatsiooni, alluvate motiveerimine, sidepidaja o Inforoll vastuvõtja, jagaja, kõneleja o Otsustusroll uuendaja, strateegiliste otsuste tegemine, arusaamatuste lahendaja, läbirääkija Juhtimisteooria areng: o Teadusliku juhtimise koolkond Friederic Taylor, rusikareeglid, mida peaks täitma, et edukalt toime tulla. ( Leida teaduslikult parim meetod, inimese oskused on tööle vastavad, treening ja koostöö, innustamine ja osalemine, juhtkonna ja töölise roll) o Bürokraatia koolkond Max Weber, organisatsioon peab töötama nagu õlitatud masinavärk (selge tööjaotus, hierarhia, reeglid ja protseduurid, reeglite sõltumatus isikust, tulemuste hindamise alusel edutamissüsteem) o Administratiivse juhtimise koolkond Henry Fayol - 14 juhtimispõhimõtet + juhi 5 peamist ülesannet (Tööjaotus, Võim, Distsipliin, Käskude ühtsus, Suundade ühtsus,
Aktiivsus, kollektiivsus, elamuslikkus Looval tegevusel põhinevad töövormid (aitab end analüüsida, süvendada enesetundmist) Dialoogiline lävimine Teraapia Interaktsioon Identiteeditöö enesetundmine ja tugev sotsiaalne identiteet (tuleviku visandamine) Elukäigu teadlik suunamine!! Väärtused ja väärtuskasvatus, ilmneb selles, mida inimene tahab, väärtustab. Integreerumine peab toimuma tugevdades inimese subjektsust ja osalemist Sotsiokultuuriline innustamine soodustada kultuurilist osalemist ning innustada inimesi eluviisi parandavale kriitilisele ja loovale tegevusele. Keskustelutöö identiteeti loov ja tahet arendav keskustelu inimestega nende eluloost, olevikust ja tulevikust. Sotsiaalpedagoogika objektide grupid Puudulikult arenenud inimese ühiskondlik subjektsus, osalemine, eluga toimetulek jne. Identiteedi- ja integratsiooniprobleemid multikultuurses keskkonnas Integratsiooniprobleemid rahva kui terviku tasandil
Õpetaja kes teab, et tal on klassis selliseid lapsi võiks olla ettevalmistanud neile lisa ülesandeid. Vanemad aga paeks igati toetama oma last. Tihti soovitakse andekatele lastele aga eliitkoole või koduõpet, mõned koolid aga lubavad neil külastada ülikooli loenguid. KOKKUVÕTTE Iga laps on vanema jaoks õnn, andekaid aga peetakse õnnistuseks, tihti aga ei teata kui andekusega ei tegeleta siis võib sellest kasvada suur mure koht. Kiitmine, innustamine ja toetamine nii pere kui ja kooliõpetaja poolt on väga oluline. Kuid ei tohi liiga ka survestada, mis võib esile kutsuda aga hoopiski protesti mille tagajärjel võivad tekkida käitumisraskused. Sellepärast on ka väiksemad koolid on paremad ja eriklassid mis on mõeldus just neile.
kontseptuaalseid. Juhil peab olema emotsionaalne intelligents: eneseteadvus, emotsioonide juhtimine, suhtekorraldus, empaatia. Karismaatiline liider loob visiooni, annab väärtused, tekitab missioonitunde, inspireerib, julgustab, oskab lahendada probleeme ja on isiklikult tähelepanelik. On olemas erinevad juhtimisteooriad: 1) Frederic Taylor 1911. Teadusliku juhtimise alused: leida teaduslikult parim meetod, treening ja koostöö, innustamine,osalus ja vastutus. Fordi tehases! 2) Bürokraatia koolkond Max Weber. Organisatsioon on kui õlitatud masinavärk: selge tööjaotus, hierarhia, reeglid, tulemuste hindamine ja edutamine. 3) Administratiivne juhtimine: Henry Fayol. 14 punktist koosnevad juhtimispõhimõtted: nt tööjaotus, võim, distsipliin, kooskõlastatus + juhi 5 peamist ül: planeerimine, organiseerimine, valitsemine, koordineerimine ja kontrollimine. 4) Inimsuhete koolkond 1920-30ndad
kontseptuaalseid. Juhil peab olema emotsionaalne intelligents: eneseteadvus, emotsioonide juhtimine, suhtekorraldus, empaatia. Karismaatiline liider loob visiooni, annab väärtused, tekitab missioonitunde, inspireerib, julgustab, oskab lahendada probleeme ja on isiklikult tähelepanelik. On olemas erinevad juhtimisteooriad: 1) Frederic Taylor 1911. Teadusliku juhtimise alused: leida teaduslikult parim meetod, treening ja koostöö, innustamine,osalus ja vastutus. Fordi tehases! 2) Bürokraatia koolkond Max Weber. Organisatsioon on kui õlitatud masinavärk: selge tööjaotus, hierarhia, reeglid, tulemuste hindamine ja edutamine. 3) Administratiivne juhtimine: Henry Fayol. 14 punktist koosnevad juhtimispõhimõtted: nt tööjaotus, võim, distsipliin, kooskõlastatus + juhi 5 peamist ül: planeerimine, organiseerimine, valitsemine, koordineerimine ja kontrollimine. 4) Inimsuhete koolkond 1920-30ndad
19. Mida tegid natsid Riigipäevahoone süütamist ettekäändeks tuues? Meelestati rahvas ja avalikkus kommunistide vastu. 20. Millised parteid tegutsesid Saksamaal 1933. a. suvel? Milline partei tegutses Saksamaal 1933. a. talvel? Miks just need? Suvel kommunistlik partei. Talvel - NSDAP 21. Milliste abinõudega ületasid natsid Saksamaal majanduskriisi ja likvideerisid tööpuuduse? Töökohtade tekitamine, tootmise suurendamine, et oleks töökohti ja tarbimise innustamine. 22. Mis oli Hitleri välispoliitika eesmärgiks? Luua ülivõimas Saksa reich? 23. Millistest riikidest said natsi Saksamaa liitlased? Miks just neist? Nõukogude Liiduga (esialgu), sarnaste vaadete pärast. 14. KOMMUNISTLIK DIKTATUUR VENEMAAL 1. Millal kukutati Venemaal tsaar? 1917 alguses 2. Kuidas nimetatakse tsaari kukutamisega seonduvaid sündmusi? Veebruarirevolutsiooniks 3. Kes/mis tuli Venemaal võimule pärast tsaari kukutamist
Planeerimine(kavandamine, ajagraafikud, ressursside Suuna loomine(visioon, strateegia väljatöötamine) jaotamine) Organiseerimine(struktuuri loomine, tööjaotus, Inimeste joondamine(eesmärkide seadmine, reeglistiku ja protserduuride väljatöötamine) pühendumuse loomine, meeskondade loomine) Kontrollimine ja probleemide Motiveerimine(inspireerimine ja innustamine, lahendamine(stiimulite loomine, lahenduste alluvate võimustamine, ootuste rahuldamine väljatöötamine, korrigeerimine) Eestvedamislik kätumine: tunnustamine ja austuse avaldamine, arendamine, motiveerimine, tegevuste kontrollimine, info edestamine, probleemide lahendamine, esinedamine, planeerimine, organiseerimine Juhi rollid: esindamine, eestvedaja, info jagamine, info edestamine, strateegilised muutused, ressursside jaotamine Kalev Kaarna
barjääride olemasolu; ajapuudus jne. Sotsiaal-majanduslikud tegurid: rahvuslikud ja kultuurilised eripärad; elukoht; lapsevanemate elukutse ja haridustase; perekonna sissetulek ja sporditarvete soetamise võimalikkus jne. Vahetult ümbritsevast keskkonnast pärit tegurid: perekondlikud harjumused; sportimisvahendite olemasolu; sotsiaalne, perekonna ja lähedaste tugi; lähedaste poolne innustamine olema kehaliselt aktiivne(sem); liikumise-sportimise võimalused, nende kättesaadavus ja meeldivus; kliima, aastaaeg, nädalapäev; teiste kehalist liikumist mittenõudvate tegevuste ja huvialade olemasolu jne. Varasem liikumis(aktiivsuse) kogemus. Teadmine, et liikumise-sportimisega tullakse edukalt toime ja et see tegevus on mõnus. Seega sõltub liikumisaktiivsus suurest hulgast teguritest ja nende kombinatsioonide koosmõjust.
Vana-Rooma 2000 eKr tungisid Itaaliasse arvatavasti indoeuroopa keeli kõnelevad itaalikud, sealhulgas ka tulevaste roomlaste esivanemad. 1000 eKr tekkis vanim asula tulevase Rooma kohal 800-500 eKr oli suur osa Kesk- ja Põhja-Itaaliast etruskite linnriikide võimu all. Mõnda aega allus neile ka Rooma. Kuningate aeg Roomas Langeb kokku etrusikite hiigelajaga Itaalia. 753-509 eKr Pärimuse järi oli Rooma esimene kuningas Romulus. Kokku valitses üksteise järel 7 kuningat. Rooma valdused ulatusid Tiberi suudmeni, kus oli Ostia sadam. Viimased 3 kuningat olid etrusikid. Sel ajal muutus rooma li...
Teadlik mõjutamine ilmneb ennekõike suhtlemisülesandes. Mõjujõu kujunemist võib käsitleda sõltuvuse tekke ja otsese mõju mehhanismide kaudu. Otsesed mõjutamismehhanismid igasuguse sõltuvussuhte sihipärane kasutamine, mis toimub soovikohasele käitumisele motiveerimise vormis. Mõjutusmehhanismidest kõige enam kasutatav on: 1. emotsionaalne mõjutamine: veenmine positiivsete või negatiivsete tunnete loogikaga, riidlemine, hoiatamine, aga ka innustamine ja vaimustamine (fastsineerimine). Vaimustatusel ei ole eesmärgiks teisele millegi sisendamine, vaid huvi ja põnevuse esile kutsumine.seda on soovitav kasutada õppetegevuse tõhustamiseks.Intensiivseks mõjutusvahendiks on 2. isiksuslik meeldivus. Läbi aegade on teada, et meeldiva inimese ettepanekuid võetakse kergemini kuulda. Meeldivaiks peetakse neid inimesi: kes on mingis mõttes meiesarnased, kellel on samad tõekspidamised, vaated ja omadused kui meil;
ise heaks arvab · Lev Võgotski- õppija arengut mõjutavad kultuur, keel ja inimsuhted. Lisaks veel arengupotensiaali tunnetamise olulisus (in areneb omal käel teatud tasemele, kuid edasi õppimiseks on vaja teiste-targemate- toetust ja sekkumist) · Ameerika filosoof ja kasvatusteadlane John Dewey rõhutas õppijate kogemuse osatähtsust õppimises ja iga inimese kogemuse unikaalsust. Peamine on õppijate reflekteerimisele innustamine · David Kolb- kuidas sobib aktiivne kogemus õpitsükklisse kogemus; refleksiivne vaatlus; analüüs/refleksioon; kogemuse rakendamine · Inimesed kasutavad samas tegevuses erinevaid strateegiaid (nt. mõned eelistavad projekti kavandamiseks minna inspireerivale jalutuskäigule, teised süüvivad raamatutesse.) Sellest tulenevat liigitatakse kognitiivne õpiteooria kahte dimensiooni
- Otsustusrollid: läbirääkija - Oskused: tehnilised, suhtlusalased Mida nõutakse juhtidelt? EMOTSIONAALNE INTELLIGENTSUS: - Eneseteadvus, emotsioonide juhtimine, enesemotivatsioon, empaatia, suhtekorraldus Karismaatiline liider - Loob visiooni, inspireerib, väärtustab Juhtimisteooriate areng 1911- Frederic Taylor Teadusliku juhtimise alused: 1) Leida teaduslikult parim meetod 2) Inimese oskused ja võimed on tööle vastavad 3) Treening ja koostöö, standardid 4) Innustamine, osalus, vastutus 5) Juhtkonna roll, töölise roll Max Weber BÜROKRAATLIK juhtimine: Organisatsioon, nagu õlitatud masinavärk 1) Selge tööjaotus 2) Selge hierahia 3) Formaalsed reeglidja protseduurid 4) Reeglite sõltumatus isikust ametist 5) Tulemuste hindamine ja edutamine Henry Fayol ADMINISTRATIIVNE JUHTIMINE: Juhi 5 peamist omadust: Planeerimine Organiseerimine Valitsemine Koordineerimine Kontrollimine X ja Y teooria X teooria:
Ole ise eeskujuks oma kiindumusega ettevõttele. Kui töötajad usuvad, et ülemused ja juhtkond on ettevõttele pühendunud, siis on see tõestuseks, et see ettevõte on ,,minu" pühendumist samuti väärt. Kui Sinul on kahtlusi või Sa näitad üles negatiivsust, ei või Sa eeldada, et Sinu meeskonnaliikmed on täielikult pühendunud ja motiveeritud. Sina oled neile eeskujuks ning nemad reageerivad vastavalt Sinu arvamusele ja tegutsemisele. Meeskonna innustamine Et saavutada töötajate muutumine, pead Sa vastama töötaja ootustele ja pakkuma head töökeskkond. Sellele protsessile on põhjapanevad mitmed juhtimisalased praktikad. Jagades neid töökeskkonna tingimustes ja pidevalt kogu ettevõttes seda praktikat kindlustades, võid Sa kaasata töötajaid, kes on jäänud maha Sinu eesmärkidest ja visioonist. Innustamise lähenemisviisid saab jagada nelja faasi. Faktide leidmine tegevused, mis
tegevuse ja eesmärkide ees. Juhi ülesandeks on nelja klassikalise funktsiooni täitmine: 1. Juht täidab eelkõige administratiivseid ja kontrolli funktsioone, 2. Ressursside hankimine ja jaotamine, 3. Igapäevase tegevuse korraldamine, 4. inimressursside rakendamine. Liider on aga isik, kes kõige rohkem suudab mõjutada kaastöötajate tegevust. Tema ülesandeks on visioonide loomine, väljakutsete vastuvõtmine ja inimeste innustamine ja motiveerimine. Liider tegeleb pikaajaliste eesmärkidega, mis on oma olemuselt uudsed ja muutustele orienteeritud. Võimustamise strateegiate rakendamine. Väärtuste, hoiakute ja käitumise muutmine. Liider mõjutab, juht täidab rolli. Juhtimine on asjade õigesti tegemine ja eestvedamine on õigete asjade tegemine. Liidrite ülesandeks on sihtide seadmine ja raja selgitamine ja juhtide ülesanne on antud rajal püsida ja liikuda efektiivselt seatud sihtide suunas
Taylor): o Rajajateks tööstusorganisatsioonide juhid o Keskenduti tootlikkuse tõstmisele, mitte töötajate heaolule o Praktiliste kogemuste põhjal tuletati reeglid nn rusikareeglid Tööd tuleb teaduslikult uurida, et leida parim meetod töö tegemiseks Töötaja oskused ja võimed peavad konkreetsele tööle vastama Töötajaid tuleb treenida Töötajate innustamine Tulemuspalk Bürokraatia koolkond (M. Weber): o Org tuleb tööle panna õlitatud masinavärgina. Reeglid selleks: Selge ja range tööjaotus Hierarhia, võimustruktuur Vajalikud on täpsed reeglid, protseduurid, instruktsioonid Töötajaid valitakse kvalifikatsiooni alusel Edutamine staazhi ja edukuse alusel, sellest areneb lojaalsus Impersonaalne suhtlemine
puudub on sotsiaalpedagoogi ülesandeks sellega tegeleda. Tuleb ette olukordi, kus lapsevanema ootused ja lapse tegelikud võimed erinevad. Ka sellises olukorras peaks sotsiaalpedagoog sekkuma ning välja pakkuma erinevaid lahendusi. Läbi huvitegevuse laieneb lapse ja noore silmaring ja ta omandab uusi oskusi. Huviringidest saadud kogemusi saab ta kasutada ka oma tulevases elus ning võib kaasa aidata eriala valikul Sotsiaalpedagoogi töös on olulisteks tegevusteks jõustamine ja innustamine. Kui probleemide lahendamisel keskenduda lapse tugevusele ja läbi nende leida võimalusi kuidas tema olukorda leevendada, õpid laps keerulistes olukordades ise ennast aitama. Alati ei olegi oluline keskenduda probleemi põhjustesse ja süüdlase otsingule vaid suunama energia lahendusele. Läbi kiituse ja innustuse tõuseb lapse enesekindlus ja tal on kergem ennast teiste seas kehtestada. 12
Areng - Süstemaatilised muutused alates munaraku viljastamisest kuni inimese surmani. - Kasvamine - Küpsemine Bioloogiline, kognitiivne, sotsiaalne Arengupsühholoogia kui uurimisvaldkond • Arengupsühholoogia käsitleb vanusega seotud muutuseid käitumises, psüühikas ja inimsuhetes • Imikuiga 0-2 eluaasta • Varane lapseiga 2-6 eluaasta • Keskmine lapseiga 7-12 eluaasta • Murdeiga alates 12-13 elauaastast • Varane täisiga 20-30 eluaastat • Keskmine täisiga 40-50 eluaastat • Hiline täisiga alates 60 eluaastast Arengupsühholoogia lätted I • John Locke (1632-1704) – laps sündides tabula rasa • Jean Jacques Rousseau (1712-1778) – lapsed kasvavad “looduse plaani” kohaselt Arengupsühholoogia lätted II • Teaduslik lähenemine tekkis 19. saj koos Charles Darwini evolutsiooniteooriaga: • Süstemaatiline arengu uurimine • Areng – lapse pidev kohanemine keskkonnaga • Iseseisva distsipliin...
Alluvate motiveerimine Efektiivne meeskonnatöö Initsiatiivikus tasu ja osalemise kaudu Usaldussuhete loomine Intervjuu läbiviimine Muudatuste juhtimine ja Teiste mõjutamine Firma poliitika vastuseisu ületamine Eestvedamine ja mõistmine Tootmise juhtimine ja innustamine Mentorilt õppimine kontroll Konfliktide lahendamine Olla liidrina alluvate Toodete ja teenuse Läbirääkimiste pidamine teenistuses kvaliteedi parandamine Saada 21.saj juhiks Tabel 4 – 21.saj juhile vajalikud oskused (Kreitner 1998)
⇒ Vastuvõtja ei lepi kergesti tagasisidemega ⇒ Tagasiside tähtsust pisendatakse, seda ei võeta tõsiselt ⇒ Vähendatakse teise rõõmu tagasisideme üle ⇒ Tagasiside puudutab isiksust, mitte tehtavat ⇒ Tagasiside on liialdav, see ei puuduta tegelikku juhtumist või olukorda ⇒ Tagasiside põhineb hetke tunnetel, mitte tegelikkusel. Innustamine: ⇒ Erinevus tagasisideme ja innustamise vahel oleneb ajast, vajadusest ⇒ Innustamine on tegevuse julgustamine nüüd- hetkel ja tulevikus ⇒ Innustamine ei oota innustamise kohta ⇒ Tagasiside andmisel on vahel tähtis oodata ⇒ Innustamise oskus olenevalt kultuuritaustast, olukorrast, nüüd- hetke kommentaarid ja ühendades tähelepanu tuleviku väikestele asjadele ⇒ Innustamisel kehakeele osatähtsus tõuseb veelgi, sest infot antakse vahetult. Kui annad tagasisidet teisele,siis: ⇒ Püsi faktide juures, mida ta tegi või ütles
tegevuste ja eesmärkide täitmisel. Liidri eesmärgid on pikaajalised, uudsed ja muutustele orienteeritud. Juhid on alluvad, liidrid on järgijad. Liidrid kujundavad organisatsiooni kultuuri Juhi roll: administratiivne ja kontrolliv Liidri roll: mõjutada (kujundada) kaastöötajate tegevust (käitumist) ressursside hankimine ja jaotamine visiooni loomine, tegevuse korraldamine innustamine töötajate rakendamine motiveerimine läbi väljakutsete 4. Formaalsed ja mitteformaalsed liidrid. Formaalsete juhtide tööülesannete hulka kuulub nii juhtimine kui ka eestvedamine, erineb mitteformaalsest formaalsete õiguste ja võimu ulatuse poolest. Mitteformaalne liider- gruppi kuuluv inimene, kes oma teadmiste, kogemustega, ideede ja soovitustega toetab gruppi eesmärkide saavutamisel. 5. Juhi efektiivsust määravad tegurid
mida ta ilmutab. Valitsejal tuleb igas ettevõtmises püüda jätta endast mulje kui suursugusest valitsejast ja väljapaistvate vaimuannetega inimesest. Samuti peetakse lugu valitsejast siis, kui ta on tõeline sõber või tõeline vaenlane. Valitseja peab hoiduma liitumast endast tugevamaga, kuna kui toimub ühine pealetung, siis jääd sa tema vangiks. Valitseja peab näitama lugupidamist nende vastu, kes on mingil alal väljapaistvad. Innustamine on oluline, eriti linlaste puhul. Valitseja peaks sobilikel aastaaegadel köitma rahva meelt pidustuste ja vaatemängudega. Ning kui linn jaguneb maakondadeks jne, tuleb valitsejal kõiki piirkondi meeles pidada ja ka nendega suhelda. XXII PEATÜKK VALITSEJA USALDUSISIKUTEST Olenevalt valitseja arukusest valib ta endale head või halvad ministrid. Kuidas saab valitseja ära tunda ministri sobilikkust? Kui sa näed, et minister mõtleb rohkem endale kui sulle ja ajab kõiges
· organiseerimine - plaani edukaks elluviimiseks ressursside optimaalne kasutamine · mehitamine - töö analüüs, töö jaoks sobivate inimeste värbamine ja palkamine · eestvedamine - määratlemine, mida on vaja konkreetses situatsioonis teha ja inimeste panemine seda tegema · järelvalve või jälgimine - edenemise kontrollimine plaanide suhtes ja tagasiside alusel võimalik muutmine · motiveerimine - soovitud eesmärgi täitmiseks inimeste innustamine Juhtimise esimene ja olulisim ülesanne on väärtuse loomise võimaldamine. Selleks on vaja luua organisatsioone, mis toimivad Organisatsiooni protsessid on omakorda seotud läbi sisendite ja väljundite moodustades nö väärtusahela (Value Chain) Väärtusahel Väärtusahel (Value Chain) Nende protsesside ja infovoogude jada, mida organisatsioon ja selle tarnijad peavad läbi viima, et oma tooteid/teenuseid kavandada, toota/luua, turustada, kohale toimetada ja toetada omades 2 osa
18 20 võtme meetod (20 Keys) 1. Puhastamine ja korrastamine 2. Süsteemi mõtestamine /eesmärkide ühitamine 3. Rühmatöö 4. Pooltoodangu vähendamine 5. Kiired üleminekud 6. Protsesside Kaizen 7. 0-jälgimisega tootmine 8. Seostatud tootmine 9. Seadmete ja muu tehnika hooldamine 10. Töökoha distsipliin 11. Kvaliteedi kindlustamine 12. Tarnijate arendamine 13. Kadude kõrvaldamine 14. Töötajate innustamine parenduste tegemisele 15. Mitmekülgsed oskused ja risttreening 16. Tootmise planeerimine 17. Tõhususe kontroll 18. Infotehnoloogia kasutamine 19. Energia ja materjalide säästmine 20. Juhtiv tehnoloogia / vastavad oskused 19 Kulude analüüsi võtted · Kulude käitumise analüüs traditsiooniline kulu- maht-kasum analüüs eelarve, aruandenäitajate ja pikaajaliste projektsioonide alusel;
- Pidevalt hoolitseda kõikide protsesside ladusa funktsioneerimise eest - Täiustada, muuta, arendada kahte eelnevat · Kontrollimine on saadud tulemuste võrdlemine püstitatud eesmärkidega. Kontrollimine on pidev ja jätkuv protsess. Efektiivne kontrollimine aitab hinnata, kas org liigub eesmärkide suunas. Kontrollimine on üks olulisemaid tegevus ja ilma selleta inimesed lähevad laisaks. See on samas ka inimeste innustamine, tagasiside. · Eestvedamine on käitumiste või tegevuste kogum, et mõjutada ja suunata teiste käitumist. Sisuliselt rakendab inimesed tööle. Töötajate motiveerimine. 2. Kirjeldage Demingi ringi/tsükli loogikat Demingi ringi ehk pideva parendamise tsükli kohaselt kõik tegevused peavad toimuma pidevalt tsüklis: planeeri-rakenda-kontrolli-tegutse. Sisu on selles, 4 etappi kindlas järjekorras aja jooksul korduvad.
8. Milliseid klassikaliste koolkondade põhimõtteid järgitakse ka kaasaegsetes organisatsioonides? (see tabel on minu omalooming, kui keegi leiab mõne targema/parema vastuse andke julgelt teada) Teadusliku juhtimise koolkond Bürokraatia koolkond Administratiivse juhtimise koolkond - Töötajate valik ja õpetamine - Selge tööjaotus Henry Fayolist lähtudes: õigused ja - Töötajate innustamine planeerimisel, - Selge hierarhia vastutus omavahel vastavuses, distsi- et nad tunnetaksid osalust ja vastutust - Formaalsed reeglid ja protseduurid pliin, sarnased tegevused ühe juhi all, - Staazi ja edukuse alusel edutamine õiglane kohtlemine, personali stabiil- sus, alluvate initsiatiivi võimalikkus,
teose. Ta sünastas põhimõtted, mis võib võtta juhtimise teadusliku mõistmise aluseks. 13. Millised olid teadusliku juhtimise koolkonna põhiideed? a. Teadusliku juhtimise alused: 1. Leida teaduslikult parim meetod 2. Inimese oskused ja võimed on tööle vastavad 3. Treening ja koostöö, standardid 4. Innustamine, osalus ja vastutus 5. Juhtkonna roll, töölise roll 14. Milliseid eeldusi eeldab bürokraatia koolkonna elluviimine? a. Max Weber Koolkonna rajaja, arendas teooria kus organisatsiooni õigeks toimimiseks peab olema selge tööjaotus, selge hierarhia, formaalsed reeglid ja protseduurid, reeglite sõltumatus isikust, kes sellel ametikohal töötab, tulemuste hindamise alusel toimiv edutamissüsteem. 15
Sotsiaalpedagoogika sekkub siis kui üldpedagoogika pole enam edukas või jääb hätta. Siin ja praegu lähenemine. P.Freire (1921-1997). Brasiilia kasvatusteadlane. Seostas kasvatuse poliitikaga. Kasvatus ei saa kunagi olla poliitiliselt neutraalne. Kasvatus teenib kas rõhutute või rõhujate huve. Rajas kriitilisel teadlikkusel põhineva lootuspedagoogika. Oluline on kriitiline teadlikus. Anda rõhututele teadmine, et neil on õigus paremaks eluks. Termin sotsiokultuurimine innustamine motiveerimine, jõu andmine. Oluline on teadlikuse kasvatamine. Ütles, et kõik inimesed on võimelised kriitiliseks mõtlemiseks, vahest on vaja lihtsalt tõuget, abi. TERMINEID: Sotsiaalpedagoogiline töö toimub integratsiooni ja ematsipatsiooni vahelises pinges. Integratsioon tähendab indiviidi või rühma sulamist ühiskonda ja selle tegevussüsteemidesse. Kõigest osasaamine. 8
sotspedagoogika paneb indiviidi täielikult oma elu eest vastutama Sotsiaalpedagoogika sekkub kui üldpedagoogika ei ole enam edukas Siin ja praegu lähenemine P. Feire 1921-1997 brasiilia kasvatusteadlane Kasvatus ei saa kunagi olla poliitiliselt neutraalne Kasvatus teenib kas rõhutute või rõhujate huve Rajas kriitilisel teadlikkusel põhineva lootuspedagoogika Sotsiokultuuriline innustamine jõustamine (tänapäeval); äratada inimene ise üles teotahtlikkusele, et ta hakkaks enda elu ise muutma KOGU PEDAGOOGIKA ON SEOTUD TULEVIKUGA. (Hämäläinen, 2001) KOKKUVÕTTEKS Reformatsioon Industrialiseerumine, tööstusrevolutsioon Urbaniseerumine Kus me oleme täna? Tehnoloogia revolutsioon? Info- ja teadusühiskond Sotsiaalpedagoogiline töö toimub integratsiooni ja emantsipatsiooni vahelises pinges.
Selle valivad tõeliselt vabad Karismaatiline liider • Loob visiooni • Tekitab missioonitunde • Annab väärtused • Inspireerib • Julgustab • Intelligentne probleemidelahendaja • Isiklikult tähelepanelik Juhtimisteooriate areng 1 • 1911 – FredericTaylor, “ThePrinciples ofScientific Management” Teadusliku juhtimise alused: 1) Leida teaduslikult parim meetod 2) Inimese oskused ja võimed on tööle vastavad 3) Treening ja koostöö, standardid 4) Innustamine, osalus ja vastutus 5) Juhtkonna roll, töölise roll Juhtimisteooriate areng 2 • Bürokraatia koolkond • Max Weber (21.04.1864–14.06. 1920) Organisatsioon, nagu õlitatud masinavärk 1) Selge tööjaotus 2) Selge hierarhia 3) Formaalsed reeglid ja protseduurid 4) Reeglite sõltumatus isikust ametil 5) Tulemuste hindamine ja edutamine Kes kasutab taylori põhimõtteid täna? McDonald’s Juhtimisteooriate areng 3 • Administratiivne juhtimine • Henry Fayol (29.07.1841–19.11.1925)
1. Millega tegeleb psühholoogia teadus? Psühholoogia on teadus, mis käsitleb vaimseid protsesse ja käitumist ning nende vahelisi seoseid. 2. Mida tähendab kehamahlade teooria? Selle teooria kohaselt määravad inimese temperamendi tema kehamahlad: veri (ld k sanguis), lima (kr k flegma), must sapp (kr k melas chole) ja kollane sapp (kr k chole). Vastavalt sellele, milline kehamahladest on ülekaalus, on ka inimese temperament. Kehamahlade võõrkeelsetest nimetustest on tuletatud ka tänapäeval kõne all olevad temperamenditüübid sangviinik, flegmaatik, melanhoolik ja koleerik 3. Millise sündmusega algas teadusliku psühholoogia areng? Psühholoogia kui teaduse algusaastaks peetakse aastat 1879, mil Wilhelm Wundt rajas Leipzigis psühholoogialabori ning hakkas esimesena järjekindlalt ja plaanipäraselt katsete abil uurima inimese psüühikat 4. Millised psühholoogia harud on olemas? Kliiniline psühholoogia- tegeleb ebanormaalse käitumise uurim...