SISSEJUHATUS Väärtustades meid ümbritsevat keskkonda ei mõtle me enamasti selle peale, kas ka reaalselt saaks ja oleks vajalik määrata loodusväärtuste hinda. Mitmetel põhjustel on see siiski vajalik. Seda näiteks looduskaitseks eraldatud summade õige paigutuse määramiseks, erinevate keskkonnaprojektide tulu võrdlemiseks, kaitse- ja taastamisprojektide olulisuse järgi järjestamiseks ning paljudel teistel juhtudel. Käesoleva töö eesmärgiks on anda põgus ülevaade ühe keskkonnakauba Vääna jõe hinna määramiseks sobilikest meetoditest. Samuti sisaldab töö põhjendusi, miks teised keskkonnakaupade hinna määramise meetodid antud juhul sobilikud ei ole ja tulemust ei annaks. 3 1. VÄÄNA JÕE KIRJELDUS Vääna jõgi on Kesk-Harjumaal asuv jõgi, mida nimetatakse ka Tõdva, Tedva, Hüüru, Topi ja Saku jõeks. Algab Nabala külast 3,5 km edela pool ja s...
• Nähtaval kohal nimesilt ja/või ametlik identifikatsioon • Päikseprille võib kanda vaid väljas, päevasel ajal ning mitte klientidega suheldes Informeeritus • Võimelised juhiseid andma • Selged ja arusaadavad väljendid • Säilitama rahu ja viisakuse suheldes ärritunud kliendiga • Pakkuma lahendusi • Teadma, kust saada abi kui kliendiga suheldes tekib keelebarjäär • Teadma, kust saada arstiabi • Teadma, kust leida vastavat personali Hindamismeetodid • Hindamismeetodid põhinevad reisijate rahulolul 1989 • Kogemus nii lennujaamas kui ka lennuki pardal • 41 kriteeriumi • Näiteks enne lendu/lennujaamas: veebileht, broneering läbi neti/check-in, pagasi toimetamine, ooteaeg... • Näiteks lennukis: tooli mugavus, valgustus, temperatuur, meelelahutus, jook/toit, Wi-Fi, meeskonna keeleoskus… Etihad Airways
Paarisnädal E 16:00 17:00 Loengukava Kellele see kursus on mõeldud? Bakalaureuseõppe TAAB 2. kursus (uus õppekava) · Sissejuhatus (programm, TES0040 Bakalaureuseõppe TAAB 3. kursus (vana õppekava) hindamismeetodid, õppematerjalid). Õppejõud Ako Sauga. · Ökonomeetria mõiste, ökonomeetriline Sisu sama, mis TES0040, mudel. ökonomeetria algtase. · Hinnangud ja nende omadused. Magistriõpe (uus õppekava) · Hüpoteeside kontrollimine
1. Detailne prognoos (piiratud aastate lõikes) 2. Jääkväärtuse prognoos • Kõikehõlmav •. Tulu • Kvartali andmed- •. Rahavood hooajalisus •. Eelarve 2. Hindamine • Algne prognoos --> varade hinnanguline väärtus • Hindamist kasutavad: • Väärtpaberite analüütik • Potensiaalsed ostjad • Krediidi analüütikud • Hindamismeetodid: 1. Diskonteeritud dividendidel põhinev 2. Diskonteeritud hälbelisel tulul põhinev 3. Diskonteeritud rahavoo analüüsil põhinev • Prognoosiv analüüs annab firma omakapitalile väärtuse. Väärtpaberite analüüs Fundamentaalne analüüs • Ettevõtte majandusaruannete, turusituatsiooni, juhtkonna ja tulevase potentsiaali uurimine ning prognoosimine eesmärgiga leida turu poolt alahinnatud või ootustest kiiremini kasvavaid ettevõtteid
põhimõtetest. Nõuded mooduli alustamiseks: puuduvad Ained ja õpetajad: Karjääri planeerimine 39 tundi Viibeke Turba Majanduse ja ettevõtluse alused 52 tundi Anu Seim Töökeskkonnaohutus 26 tundi ja tööseadusandlus 39 tundi Aivar Kalnapenkis ja Mehis Adamson Õpiväljundid Hindamiskriteeriumid Õppemeetodid Hindamismeetodid ja Mooduli teemad ja hindamisülesanded alateemad Mõistab oma vastutust analüüsib juhendamisel enda Suhtluspõhine loeng SWOT analüüsi koostamine KARJÄÄRI teadlike otsuste langetamisel isiksust ja kirjeldab oma Testid juhendi alusel PLANEERIMINE
Investeeringute hindamine Sisukord 1 Teadmised ja oskused 2 Investeerimisprojektid 3 Raha ajaväärtus 4 Investeerimisprojektide hindamine 1 Teadmised ja oskused Selle peatüki läbimise järel: ·saad aru raha ajaväärtuse kontseptsioonist; ·oskad leida raha tulevikuväärtust ja nüüdisväärtust; ·oskad kasutada erinevaid hindamismeetodeid investeerimisprojektide hindamiseks; ·tead erinevate hindamismeetodite plusse ja miinuseid. 2 Investeerimisprojektid Investeerimisprojektide analüüsi all mõeldakse pikaajaliste investeerimisotsuste kaalumist: maa, hoonete, seadmete ost või väljavahetus, uue toote turuletoomine, laienemine teistele maadele või teise tootesektorisse. Investeerimisprojekti analüüsi eesmärk on määrata kindlaks, kas kavandatav projekt tasub ennast ära. Kui vaatluse all on mitu projekti, võetakse eesmärgiks nende võrdlemine ning parima ehk tasuvaima väljavalimine. Iga vara väärtus sõltub, selle vara p...
kontrolli ja aruandluse planeerimine · Tegu on interatiivse protsessiga. · Projekti planeerimise väljund projekti plaan 14 Projekti plaani elemendid · Ülevaade (peamised verstapostid) · Eesmärgid (kasum, strateegia, jne) · Üldine lähenemine · Lepingust tulenevad asjaolud · Graafikud · Ressursid Eelarve · Nõuded meeskonna oskustele · Hindamismeetodid · Võimalikud probleemid - Dilbert'i väide - "planeeri graafikusse kõik võimalikud projekti katastroofid" 15 Projekti plaani peamised osad: WBS PP tegevuste kirjeldus Eelarve PP maksumuse kirjeldus Graafikud- PP ajakulu kirjeldus lähemalt järgmistel slaididel 16 Tegevuste planeerimine Work breakdown structure (WBS) Erinevad vormid Verstapostid vs
võrdselt. KÜSIMUSED: Miks? sõnastab värbamise eesmärgi Keda? määratleb ametikoha ja sihtgrupi Millal? kehtestab ajalised piirid ja iseloomu Kuidas? valib vahendid ja kehtestab protseduurid SISALDAB: Töökoha kirjeldust, vajadust ja nõudeid Korrektset reklaamteksti Tõestatavat kontakti ja selgeid vastuseid Nõuete ja hindamismeetodite vastavust Konkursi lõpetamist ,,sabadeta". 16. Valikuprotsess, hindamismeetodid personali valikul, tööintervjuu liigid VALIKUPROTSESS: Personali valik võib olla organisatsioonisisene kui ka organisatsiooniväline. Valikuprotsess sõltub värbamisstrateegiast. Eelintervjuu ankeet soovituskiri ja taustauuring test töölevõtu intervjuu käitumisülesanne valiku tegemine. HINDAMISMEETODID: Hindamiste läbiviimiseks kasutatakse erinevaid hindamismeetodeid (nt intervjuu, grupitöö, testid jms), sageli ka erinevaid hindajaid. Valiku kriteeriumiteks on:
ootamatud muudatused või tühistamine ning üldine usaldamatus nende poolt, kes osalevad tasusüsteemide rakendamises või haldamises. Mistahes tulemustasu süsteemi tõhusus põhineb tema võimel motiveerida töötajat korralikult käituma nii nagu süsteem on kavandatud. Lõppude lõpuks on mis tahes tulemustasu süsteemi aluseks tulemuslikkuse hindamise heakskiidetud meetodi kehtestamine, mis on õiglane ja läbipaistev. Siiski on hindamismeetodid seotud mõningate probleemidega. Tulemustasu võib töötajate ja organisatsiooni tulemuslikkust hoopiski õõnestada, kuna töötajad pingutavad vaid lühiajaliste eesmärkide saavutamise ja rahalise kasusaamise eesmärgil. Seeläbi väheneb nende vastutuse tajumine, sisemine tahe ja motivatsioon tööd teha. Veel üks nõrkus tulemustasu süsteemis on see, milliste käitumiste eest peaks organisatsioon töötajaid tasustama. Sageli muutuvad tulemustasu süsteemid keerukaks ja
vahelise suhtega, struktuuri ja soorituse vahelise suhtega, vanema ja lapse vajaduste ning teenuse, teabe ja selle mõju vahelise suhtega (Brotherus jt 2001) Galileiliku printsiibi järgi on hindamine suunatud objektidele, mida saab märgata ja mõjutada. Sellist hindamistegevust iseloomustab: - loogilisus ja süstemaatilisus - keskendumine põhjus-tagajärg seostele - objektiivuss - täpsed hindamismeetodid - viib otsusteni Aristotelese printsiib: - igapäevase tegevuse osa - suunatud tähenduslikele elamustele, kogemustele - suunatud teadlikkuse süvendamisele - õppimise vahend - vastastikune mõju hindaja ja hinnatava vahel Hindamise eesmärgistamine: - konkreetsed (täpselt sõnastatud, arusaadavad) - mõõdetavad (saavutamise kontrolliks on olemas mõõdik) - kokkuleppelised (määratakse täideviijad, kooskõlastatakse erinevate osapooltega)
I OSA EELARVE on vahend. Kirjendatakse tulevasi tegevusi, finantsallikaid, teostamiseks kulusid. Fikseeritud struktuuri ja hierarhilise ülesehitusega süsteem. Realistlikel prognoosidel põhinev tegevusplaan. VISIOON-(Milliseks me tahame saada?)avalik kirjalik kokkuvõte org-i tulevikust, milliseks soovitakse org-i arendada. Määrab tegutsemise põhisuuna. MISSIOON-(Miks me eksisteerime?)kirjeldab org peamise ül-i. Mida asutus teeb ja kelle jaoks? Ei tohi tihti muutuda. Lühike, selge ülevaade. STRATEEGIA-definitsioon tuleneb tegevuse tulemuslikkusest(e/v teeb õigeid asju). Vahendid ja meetodid e/v ülima eesmärgi saavutamiseks vajalike tingimuste täitmiseks. Saavutada otsustaval hetkel otsustavas lõigus otsustav ülekaal(olla konkurentidest samm eespool). Strateegiline planeerimine- järgmise 3-5a jooksul käivitatavate programmide ja nendesse suunatavate ressursside ligikaudse mahu üle otsustamise protsess. FIRMAPORTFELL-firma tooted/tegevusval...
Suurenevad müügikäive ja kasum, omakorda suureneb risk, et nõue jääb laekumata. Hindamise meetodid: a) Individuaalne b) statistiline Individuaalne hindamismeetod on vastuolus mõnede raamatupidamise printsiipidega (N:tulude- kulude vastavus) Meeldetuletuskirjad, sissenõude alustamine kohtu kaudu, ostjale kuulutatud pankrot summa kantakse kuludeks. Sisuliselt toimub sel meetodil samastumine lootusetu võlaga. Ebatõenäolised laekumised (2) Statistilised hindamismeetodid: eeldavad ebatõenäoliste laekumiste hindamist juba enne, kui selgub, kes ostjatest ei tasu. Tuginevad hinnangutel, mis tehakse eelnevate perioodide andmetest lähtuvalt. Aluseks kas: a) krediitmüük, s.t tasumine ei toimu müügimomendil rahas. Arvutamisel leitakse eelmistel perioodidel laekumatajäänud summade osatähtsus krediitmüügist. b) ostjate arvete lõppjääk, s.t lähtutakse jäägist aasta lõpus. Siit meetodi arendusena võiks lähtuda laekumata arvete
päikesekollektorid, puukütteahjud), minimeeritakse vee kasutust, käideldakse ehituses tekkivad olme- jm jäätmed kohapeal ja võimalikult ökoloogiliselt (kompostimine, vihma- ja pesuvee kasutamine, märgalapuhastid) ehitise keskkonnamõju hindamine materjalide tootmise keskkonnamõju hindamine ehitise kasutusfaasi keskkonnamõju hindamine ehitise utiliseerimise keskkonnamõju hindamine elutsükli hinnangu kasutamine ehitise keskkonnamõju hindmaisel Jätkusuutlikuse/keskkonnamõjude hindamismeetodid toetavad otsustusprotsessi kogu projekti elutsükli jooksul või projekti teatud etappides. Enamus hindamisi põhineb elutsükli analüüsi meetodil. ruumikliima mõiste 2) Ruumikliima komponendid: gaasid ruumis, toksilised ühendid ruumis (asbest, seened, hallitus, bakterid, kiirgus) Ruumikliima komponendid: · õhu liikumine ruumis. Seotud eelkõige küttesüsteemide valikuga, nii näiteks põhjustab
klassiruumis õpitu töötlemine ja jagamine ;tagasiside PLUSSID Õpilastel suurem kontroll (koht, kordus, paus) Õpetaja mõtleb rohkem läbi Itk õppimise hüvanguks Puudujad ja haiged Väiksem ajakulu kodutöödeks MIINUSED Kuidaas saada kõik vaatama Õpetaja ajakulu Laste silmad ja üksluisus ERINEVAD ÕPETAMIS JA HINDAMISMEETODID https://docs.google.com/document/d/147EPVzCM9w_LQy6SDXyZ71SDW0N2E0MK UL1hWiiTee4/edit?pref=2&pli=1 Õppimise suunamine Kuidas kindlustada õpilaste õppimine? Õppimise ajal küsimuste esitamine Efektiivne küsimuste esitamine VÕRDUB küsimuste sagedus(palju vljundiga seotud küsimusi) Võrdsus küsimustel (u ja T tsoon, käetõstjad või mitte, ühe inimese küsimine) Õhutamine(lisaküsimused, vihjed)
wikipedia.org/wiki/Sotsiaalmeedia (10.02.2017) Sotsiaalmeedia kanalite rollid Eestis, Okia, URL: https://www.okia.ee/blog/2013/03/sotsiaalmeediate-kanalite-rollid-eestis/ (09.02.2017) Sotsiaalmeedia turundus, Vikipeedia, URL: 22 https://et.wikipedia.org/wiki/Sotsiaalmeedia_turundus (12.03.2017) Sotsiaalvõrgustik, Wikidot, URL: http://sotsiaalvorgustikud.wikidot.com/sotsiaalvorgustikud (10.03.2017) Uued hindamismeetodid, Blogid, URL: http://hindamismeetodid.weebly.com/blogid.html (12.02.2017) YouTube, Vikipeedia, URL: https://et.wikipedia.org/wiki/YouTube (10.02.2017) 23 LISAD LISA 1 Taani noormeeste uurimuse kokkuvõte "Meie generatsioon laeb internetti üles igapäevaselt palju pilte, kuid vähesed teavad, kuhu need
autismispektri häirete esinemise riski hindamiseks *Parenting Sense of Competence (PSOC)- vanema toimetuleku hindamiseks *Gibaud-Wallston ja Wandersman- imikute vanemate enesekohane meetod *Modifitseeritud Johnston & Mash- erinevas vanuses laste vanemate tajutud vanemliku kompetentsuse uurimiseks (sellega saab mõõta vanemlikku enesetõhusust ja lapsevanemate rahulolu oma vanemlike oskustega. Haridusvaldkonnas kasutatavad hindamismeetodid: Õpetajad ei kasuta oma igapäevatöös standardiseeritud mõõtevahendeid, ehkki rahvusvahelises praktikas on mitmete lastele mõeldud enesekohaste küsimustike ja testide puhul paralleelselt kasutuses õpetaja-versioonid. Eesti keelde on kohandatud SNAP-IV õpetaja versioon aktiivsus- ja tähelepanuhäirele iseloomulike sümptomite hindamiseks. Logopeedide kasutuses alates 2013a: standardiseeritud test 4,5 kuni 6,5 aastaste laste
kriteeriumite pingerida; *iga kriteerium jagatakse astmeteks; *iga ametite grupi jaoks koostatakse hindamisleht. või: 1.minevikku suunatud meetodid: *töö standardiseerimine- töötulemuste ja-standardite võrdlemine; *kriitiliste juhtumite analüüs- teat. aja jooksul, võimaldab eristada paremaid töötajaid halvematest; *hindamisskaala meetod- faktorite mõõtmine hinnanguskaalal 4-6palli. 2.tulevikkusuunatud hindamismeetodid: *eesmärgiline juhtimine- eesmärkide püstitamisest juhinduti; *meeskonnatöö hindamine- eesmärgi püstitus, ülesande püstitus, ülesannete realiseerimine, hindamise kavandamine ja läbiviimine; *hindamis- ja arenguvestlus- arengukavade ja eesmärkide täpsustamine, töökoha ja töötaja rolli piiritlemine, töötaja töötulemuse, sobivuse ja pädevuse hindamine, arenguvajaduste ja karjäärivõimaluste selgitamine. 3
Kordamine individuaalsete erinevuste psühholoogia eksamiks! Psühholoogia bakalaureuse programm, 1991: kaks psühholoogiavaldkonda, mis käsitlevad individuaalseid erinevusi – isiksus ja intelligentsus. Vanaaegne nimetus: differentsiaalpsühholoogia. Isiksusepsühholoogia õpikutraditsioon: jagab isiksusepsühholoogia käsitlusteks. See ei seostu kuidagi isiksusepsühholoogia tänapäevase olukorraga, kus enamikul nim. Teooriatest on tühine roll. Tänapäeva isiksusepsühholoogia on empiiriline teadus, õpikutraditsioonis aga on rõhk tõestamata teooriatel. Isiksusepsühholoogia distsipliinid: Kaks ditsipliini – Cronbach: 1) Korrelatiivne psühholoogia – otsib seoseid vaadeldud tunnuste vahel. 2) Eksperim...
CLC2000 ei olnud aga väiksema skaala uurimisel nagu näiteks teedevõrgustik enam piisav. Infot teede kohta andis Finnish National Survey. Kokkuvõte Uurimus näitab, et andmete puudus ei tohiks ÖT uurimisel takistuseks olla. Erinevate materjalide läbitöötamine on väljakutse, kuid pikemas perspektiivis on see ka vajalik. Eri regioonide ÖTde uurimiseks tuleb kasutada erinevaid indikaatoreid, ning oluline on identifitseerida erinevaid probleemide allikaid. Toetavate teenuste hindamismeetodid on üsna sarnased, kuna tegu on kõigi jaoks üldiste vajadustega. Kultuurilised teenused on erinevalt regioonist erinevad ning neid tuleks igas regioonis uuesti hinnata. CLC2000 andmebaasi saab kasutada ÖTdele hinnangute andmiseks suuremal, riiklikul ning kontinentaalsel skaalal. Tõeste kohalike ning regionaalsete hinnangute andmiseks, tuleb CLC2000 kombineerida teiste kohalike andmebaasidega. ÖT indeksite puhul rõhutab kasutatud metoodika regionaalset tähtsust suurte elupaikade puhul
Meeskonnatöö puudused: 1)Logelemise efekt - töö tõhususe vähenemine 2)Ringelmanni efekt - energiakulu meeskonnasisestele suhetele 20. Töötajate hindamine Töötajate hindamine võimaldab juhtidel anda töötajatele tagasisidet nende töö kohta ja seada tuleviku eesmärke. Personali hindamise alaliigid on: 1. kandidaatide hindamine personali valikul 2. inimeste töösoorituste hindamine 3. töötajate potentsiaali hindamine 21. Hindamismeetodid PERSONALI HINDAMISE MEETODID: Tagasivaate meetod: Enesehinnang: - kontroll-lehed ja küsimustikud - töötaja analüüsib ise oma saavutusi - käitumisel põhinev hindamisskaala - essee (töötaja hindab oma + ja ning potentsiaali) Atesteerimine: - hinnatakse töötaja oskusi sh haridust 22. Arenguvestlus, selle ettevalmistamine, läbiviimine
LOENG 9 RAHVAMAJANDUSLIK ARVEPIDAMINE RIIGIS 1. Makroökonoomika olemus Makroökonoomika uurib süsteemi kui tervikut. Üld- ehk agregaatnäitajad. Makroökonoomika mudel kuidas säilitada tasakaal. Makroökonoomika isa John Maynard Keynes inglise majandusteadlane. SNA süsteem 2. Sisemajanduse koguprodukt ja rahvuslik koguprodukt SKP: * Kindel ajaperiood * Konkreetne territoorium * Lõpptarbimisega toodang peab olema valmis toodang, mis läheb tarbimiseks (ei ole vahetoodang). Eksport läheb kõik valmistoodangu alla. * Turu- ehk jooksvad hinnad arvestatakse just käesoleva aasta hindadest, millal toodet ostetakse/müüakse. RKP (rahvuslik koguprodukt): * Kindel ajaperiood * Antud riigile kuuluvad tootmistegurid tootmistegurid, millega toodetakse, peaksid kuuluma konkreetselt sellele riigile, mille kohta RKP-d arvutatakse. * Lõpptarbimisega toodang * Turu- ehk jooksvad hinnad Üleminek SKP-lt RKP-le: SKP-le tuleb lisada välismaal teeni...
Arengupsühholoogia Käsitleb vanusega seotud erinevusi käitumises, tunnetusprotsessides ja inimsuhetes Läbiv küsimus: pärilikkuse ja kultuuri roll arengus Pärilikkuse ja keskkonna osa erinevate psüühiliste protsesside, võimete arengus Mõjutavad vastastikku - Geenidest sõltub tundlikkus keskkonna mõjude suhtes - Varane keskkonna stimulatsioon mõjutab aju arengut - Tundlikkus tuleneb bioloogilistest faktoritest Füüsiline areng - eri kehastruktuuride küpsemine Motoorne areng uute motoorsete vilumuste omandamine Kognitiivne areng - lapse intellektuaalse funktsioneerimise areng Sotsiaal emotsionaalne areng muutused suhtlemisviisides, suhetes Arenguperioodid 2 esimest eluaastat - Imikuiga 1. eluaasta - Väikelaps Varane lapseiga eelkooliiga (2-7) Keskmine lapseiga kooliiga (7-11) Teismeiga (11-19) Varane täisiga (20-30ndad) - Üleminek täisikka (18-29) Keskmine täisiga (40-50ndad) Hil...
küsimustega, kasutatakse kandidaatide puuhul, kellel on tööga kogemusi. Käitumist kirjeldav intervjuu k uidas mõnd probleemi minevikus lahendati. Juhisteta intervjuu üldised küsimused, voolav iseloom. Stressintervjuu pannakse stressiolukorda. Komisjoniintervjuu viib läbi mitu inimest korraga Paneelintervjuu mitu intervjueerijat järjestikku. Madalama kvalifikatsiooniga kõrgemale. Põhjalikud hindamismeetodid: Testid peavad seonduma antud töö sooritamise edukusega. Standardiseeritud ja kontrollitud. Kognitiivsete võimete / mehhaniliste võimete / motoorsete ja sensoorsete võimete / tööalaste vilumuste ja teadmiste / segatest / proovitöö / isksuse testid. Käitumisülesanded luuakse kunstlikult olukordi, mida hakkab töös esinema ning hinnatakse kandidaatide käitumist nendes olukordades. In-basket (sissetulnud posti töötlemine antud aja piires ja tehtud otsuste üleskirjutamine
sündmuste vahelist sidet. 4.2. Milliseid meetodeid ja viise saab kasutada hindamiseks? Kasutatakse järgmisi personalihindmaise meetodeid: Tagasivaatemeetodid: · graafilised hindamisskaalad · kontroll-lehed · kriitilised intsidendid · käitumisel põhinevad hindamisskaalad Tulevikku suunatud meetodid: · hindamisintervjuud · juhtimine eesmärkide kaudu Võrdlevad hindamismeetodid: · järjestamise meetod · paarisvõrdluse meetod · sundjaotuse meetod 14 Kirjalikud meetodid: · essee · personalijuhi koostatud ülevaade · enesehinnangud 4.3. Milliseid otsuseid teie arvates mõjutavad/võiksid mõjutada hindamise tulemused ning milles see mõju avaldub Töötajate soovimatus lasta oma tööd hinnata
Lapse kõne ja suhtlemise areng Miks uuritakse? *Teaduslikus uurimistöös. *Kliinilises praktikas. *Lapsepsühholoogi igapäevases töös, kuna kõne arengu tase ennustab lapse edaspidist kõne arengut (eriti hästi just kõneprobleeme ja 2. eluaastal mõõdetuna), kuid ka lapse arengut teistes valdkondades. Kõne arengu perioodid 3. kuu algul koogamine 4. kuul lalisemine 9. kuu ehholaalia periood 9. kuu asju nimetama 9-24. kuu ühesõnaliste lausungite periood 1.5aastaselt 20-50 sõna 24. kuu umbes 250 sõna, kahesõnalised lausungid 30. kuu umbes 500 sõna, kolmesõnalised lausungid 3-4aastastel lastel erandsõnade kasutamisel ülereguleerimine Eesti lapse esimesed sõnad (nimetatud 254 ema poolt) Emme (167) Aitäh (153) nämm-nämm (78) anna (37) issi (33) daa-daa (26) tita (16) kutsu (12) kiisu (12) ai-ai (10) Suured individuaalsed erinevused kuni 3.-4. eluaastani Tüdrukud poistest ekspressiivse keele arengu poolest e...
Üheks oluliseks teguriks, mis mõjutab mõõtemääramatust on mõõteriista täpsus. Mõõteriista mõõtetäpsust iseloomustab absoluutpõhiviga x, mis on valmistaja poolt määratud. Käsitlus: Mõõtetulemuse esitamsiel tuleb anda ka lähend selle väärtuse määramatusele. Kui määramatuse hinnangus on viga pole võimalik otsustada, millises suunas on eksitud.Määramatust ei tohi alahinnata. 15. Standardmääramatus ning tema A ja B tüüpi hindamismeetodid. sp s ( xi ) u ( xi ) = u ( xi ) = s ( xi ) = n on n mõõtetulemuse standardhälbe kujul väljendatud määramatus See määramatus võrdsustatakse positiivse ruutjuurega mõõtesuuruse hinnangu dispersioonist ning tähistatakse tähega u
Regressioonjoone parameetrite Vähimruutude meetod OLS Ordinary Least Squares hindamismeetodid Valim ( xi , yi ) i = 1,..., n Silutud väärtused y^ i = ax ^ i + b^ · Vähimruutude meetod: Silutud väärtuste y^ i erinevus vaatlusandmetest yi on hälbed ehk jäägid kõige tuntum;
1.1. Varade ja kohustuste lühi- ja pikaajaline eristamine...............................................12 2.1.2. Varade ja kohustuste saldeerimine (kajastamine netosummas)..............................14 2.1.3. Bilansikirjete selgitus..............................................................................................14 2.2. Koostamise reeglid. .......................................................................................................15 2.3. Bilansi osade hindamismeetodid....................................................................................17 3. Raamatupidamisbilansi finantsanalüüs.................................................................................19 3.1. Bilanss kui vajaliku info allikas finantsanalüüsi jaoks. ................................................19 3.1.1. Miks finantsanalüüs on vajalik?..............................................................................19 3.1.2. Analüüsi meetodid............
väärtused. Statistik on juhuslik suurus. 4. Punkthinnang, intervallhinnang. Punkthinnang on statistik, mis annab parameetrile ühese väärtuse (nt valimi arit. Keskmine on punkthinnang kogumi keskväärtusele). Intervallhinnang on lõik, mis sisaldab parameetri tegelikku väärtust mingi etteantud tõenäosusega. 5. Hinnangfunktsioon. Hinnangfunktsioon on reegel parameetrite hinnangute leidmiseks. Tuntudmad regressioonmudeli parameetrite hindamismeetodid on: harilik vähimruutude meetod (OLS), suurima tõepära meetod, momentide meetod ja üldistatud vähimruutude meetod. 6. Hinnangute omadused. Nihe, efektiivsus, mõjusus 7. Hinnangu nihe, nihketa hinnang. Hinnangu nihe võrdub parameetri hinnangu Beeta keskväärtuse ning parameetri tegeliku väärtuse beeta vahega. Parameetri hinnang on nihketa kui hinnangu keskväärtus võrdub parameetri tegeliku väärtusega. Parem on see, mis on nihketa. Hinnangu keskväärtus - tegelik
Ainete Rf väärtused kindlates voolutisüsteemides on esitatud vastavates käsiraamatutes, kuid tavaliselt kantakse ainete segu identifitseerimisel samale kromatogrammile ka oletatavad testained. 10) Aspiriini saamine (lähteained, saadused) Atsetüülsalitsüülhapet on võimalik kergesti saada salitsüülhappe ja etaananhüdriidi reaktsioonil. 11) Aspiriini hüdrolüüsumine (lähteained, saadused) Aspiriin hüdrolüüsub aeglaselt salitsüülhappeks ja etaanhappeks 12) Apiriini puhtuse hindamismeetodid (3) Sulamistemperatuuri kaudu, raud(III)kloriidiga vesilahuse järgi, 13) Paratsetamooli saamine (lähteained, saadused) p-amiinofenool + etaananhüdriid -> atseetamiinofeen (paratsetamool) + etaanhape 14) Esterdamisreaktsiooni äratundmine Karboksüülhape reageerib katalüsaatori juuresolekul alkoholiga ja tekib ester 15) Polümerisatsiooniaste (mida näitab, kuidas arvutada) Polümerisatsiooniaste: n = M / m
MAINORI KÕRGKOOL Juhtimise Instituut Personalijuhtimise eriala PERSONALI VÄRBAMINE JA VALIK Ainetöö Juhendaja: Anita Agabus Pärnu 2009 SISUKORD SISSEJUHATUS...................................................................................................................3 1. PERSONALI VÄRBAMINE............................................................................................4 1.1. Personali värbamise käik.............................................................................................4 1.2. Tööpakkumise koostamine.........................................................................................7 1.3. Värbamise allikad.......................................................................................................8 1.3.1. Organisatsioonisisene värbamine............................................
TULEMUSJUHTIMINE KUI VÕIMALUS PERSONALI ARENDAMISEKS Referaat SISUKORD SISSEJUHATUS Käesolev referaat teemal Tulemusjuhtimine kui võimalus personali arendamiseks on valminud grupitööna aines inimressursi juhtimine. Referaat koosneb 5 osast. Esimesed kolm osa on teoreetilised ja kaks viimast osa põhinevad praktilistel näidetel. Esimeses osas defineerime ära, mis asi on tulemusjuhtimine, milles seisneb tema põhiidee ja milline võiks olla organisatsioon, kus seda rakendatakse. Referaadi teine peatükk hõlmab tulemusjuhtimise etappe. Meie käsitleme tulemusjuhtimist 5 etapilisena, kuid põgusalt mainime ära ka teise võimaliku mudeli. Kolmandas peatükis oleme käsitlenud personaliarendamise meetodeid läbi erinevate aspektide. Neljas peatükk on kõige väiksema mahuga. See on pühendatud tulemusjuhtimise kriitikale ehk siis, mis kõik võib viltu minna. Proovime analüüsida ettetulevaid tak...
Arenguvestlus on juhi-alluva vaheline kombineeritud vestlus, mis on üles ehitatud etapiliselt, alustades möödunud perioodi analüüsist ja lõpetades tulevikueesmärkide püstitamisega. Arenguvestluse eesmärgid on: ● tegevuse analüüs ja sellelele hinnangu andmine; ● tagaside saamine ja andmine; ● eesmärkide püstitamine ja arenguvajaduste väljaselgitamine; ● arengutegevuse planeerimine. HINDAMISMEETODID Struktureerimata (summaarne) hindamine ning struktureeritud (analüütiline) hindamine. Töö soorituse hindamise erivad tahud: 1. Situatsiooni analüüs 2. Sooritajale keskendunud hindamine: omaduste skaalale tuginev hindamine on sobiv kui tegemist on uute töötajate värbamisega. Omaduste skaala kasutamise puudused 3. Käitumisel tuginev hindamine: käitumisega ankurdatud hinnanguskaalad:
risk haigestuda kopsuvähki on 15%. Kõrge radooniriskiga alad (>400-1000 Bq/m3) levivad paljudes Põhja- Eesti valdades, aga ka Raplamaal, Viljandimaal ja Tartumaal. Mõõduka radooniriski alasid, kus elamute radoonitasemed jäävad alla 400 Bq/m3, esineb pea kõikjal üle Eesti. OHTLIKUD AINED Kemikaalid, mõju inimtervisele ja elusorganismidele · _ Akumuleerumine · _ Hajumine · _ teisenemine · _ biotransformatsiooni protsessid TOKSILISUSE MEHHANISMID JA HINDAMISMEETODID Toksikoloogia kemikaalidest tingitud tervisehäireid uuriv teadusharu, õpetus organismile võõrastest ja mürgistest ainetest ja nende toimest Toksilisust mõjutavad tegurid · _ aine keemiline koostis, · _ organismi sattunud aine hulk, · _ aine liikumine kudedes, · _ ekspositsiooni kestvus · _ organismi individuaalsed omadused Kudede toksilised mõjutused - püsivad või mööduvad Sõltuvalt ekspositsiooni kestvusest _ äge e. akuutne _ alaäge e
PERSONALIJUHTIMINE - Personalijuhtimise seosed teiste organisatsioonipsühholoogia valdkondadega. Personalijuht peaks teadma tööõigust ja majandust (et mõista, mis organisatsioone elus hoiab). Organisatsioon peab kuskilt ju saama raha. Kui mõtled personali peale, peab natuke ka majanduse peale mõtlema. Interdistsiplinaarne tegevusala. - Tugineme personalipsühholoogiale. Inimene peaks personali valdkonnas oskama töötaja potentsiaalset tööd hinnata. Kuidas valida õige kandidaat? Kuidas mõõta seda, mida me arvame end mõõtvat? Peab oskama inimest mõõta (kas testide v intervjuu vms'ga). - Kuidas mõõta töötaja sooritust? Eriti kui on tegemist nt müüja v õpetaja tööga. Kuidas mõõta näiteks müüja käitumist? - Veel peab oskama personalijuht töötajate karjääri planeerida. Kas temast võiks juht saada? Kas heast spetsialistist saaks ka hea juht? Alati mitte. - Organisatsioonipsühholoogia. Va...
uurib isiksusepsühholoogia). · Isiksuse tavateooriad vastavad küsimustele, millele sageli ei ole "teaduslikku" ainuõiget vastust. · Seetõttu ei tasu siin alati küsida, mis on õige. Kuid on võimalik küsida, mida on kasulik uskuda. · Näide isiksuse tavateooriatest: fikseeritud vs muudetavad omadused (Dweck) 2. MEETODID - Kenn Konstabel · Uurimismeetodid · Mõõtmis- ja hindamismeetodid · Psühhomeetria; statistilised mudelid · Metodoloogia · Terminoloogia · "Metoodika" tähendab meetodite kogumit (eelkõige pedagoogikas, nt matemaatika metoodika); see ei ole sama mis metodoloogia või uurimismeetodid Terminoloogia Kõigi sõnade tähendust ei saa täielikult fikseerida, kuid on oluline teada, mida sõnad tähendavad ning kasulik oleks, kui see tähendus arutelu käigus jääks samaks.
Kokku Ülesanne 10 1.Rahvusvahelised arvestusstandardid, mis on aluseks Raamatupidamise Toimkonna juhenditele on: a) ISA b) IFRS c) GAAP d) ISO 2. Hindade pideva tõusu korral annab alljärgnevatest varude hindamismeetoditest suurima varude lõppjäägi: a) FIFO meetod; b) kaalutud keskmise hinna meetod; c) LIFO meetod; d) kõik hindamismeetodid annavad sama lõppjäägi. 3. Ettevõttesse soetati tootmisliin. Liini ostuhind oli 225 000 krooni ja selle kohaletoimetamiseks kulutati 7 000 krooni. Otseselt liini paigaldamiseks ja häälestamiseks kulutati 15 000 krooni, sealhulgas liini häälestajate töötasu oli 10 000 krooni. Liinil tööle hakanud tööliste esimese töökuu töötasu oli 25 000 krooni. Kui suur on tootmisliini soetamismaksumus ehk mis väärtuses see raamatupidamises arvele tuleb võtta?
1. Maaparanduse mõiste ja selle sisu Eestis erinevatel aegadel. Maaparanduse all me mõistame kõiki püsiva e. pikaajalise mõjuga töid maa tootmis- tehnoloogiliste omaduste muutmiseks. Seega on ta laiaulatuslik tegevusala hõlmates uudismaa rajamist, mulla ja pinnase omaduste parandamist ning veekaitseabinõusid. Varem defineeriti maaparandust kui püsiva mõjuga abinõude kompleksi maa viljelusväärtuse tõstmiseks. See määrang ei ole päris täpne, sest viljelusväärtust saab tõsta ka agrotehniliste abinõudega (maa harimine ja väetamine). Maaparandust nimetatakse ka melioratsiooniks. Viimasel ajal kasutatakse maaparanduse asemel mõistet integreeritud maa ja vee kasutamine/korraldamine. Vastavalt tehtavate tööde iseloomule ja eesmärgile võib maaparanduslikud abinõud grupeerida järgmiselt: * Hüdrotehniline melioratsioon: kuivendus, niisutus * Kultuurtehniline melioratsioon * Agromelioratsioon * lisandainetega melioratsioon * keemiline meliora...
Erivajaduste indenti: 1. LOENG Õpetaja (aga ka logopeedi, psühholoogi vms võib sellesse haarata kaasa) sageli hindab lapse arengutaset (kas on eakohane, või madalam, kõrgem). ErI ja diagnoosi paneku erinevused: arstid panevad diagnoosi (logopeedid aga panevad kõnepuude diagnoose). ErI-ga peaksid tegelema just õpetajad: mis nad siis teevad? Nad peaksid märkama, hindama (selle tulemusena saab teada, kas lapse areng on eakohane või mitte), siis on ka sekkumine/nõustamine olemas neil. ErI peaks andma infot kuidas last toetada vüi aidata homme, ülehomme ja pikemas perspektiivis. Peame saama spetsiifilisemad teadmised, mis tasemel laps on (ta võimed), mis tasemel täpselt nad on, mis sorti abi nad vajavad täpselt. ErI on laiem kui lihtsatl lapse arenfutaseme hindamine! nt millele peaks rohkem TP pööram aasta vanuse ja nt 15 a lapse puhul...nt noorematel motoorikat ja kuidas kõnest aru saab + ka kõne moodustamine (lalin ka). Vanemate...
Parim: töötulemused (tegelikult 3 kombinatsioon!): + objektiivne, arvuline; - isiku töötulemused? (käive, kasum); - meeskonnatöö. tegevus (käitumine) näit. suhtlemine, koostöö, teenindusvalmidus, kliendi huvidega arvestamine... (isiku tulemusi rakse piiritleda, müügitöö jmt.) HINDAJAD juhid, kolleegid, alluvad, personali spetsialistid, kliendid, töötajad ise (komisjon, juhtkond). Autoriteet, erapooletus ja põhjendamisoskus! Minevikul põhinevad hindamismeetodid: · Töö standardiseerimine tulemus/standard võrdlus (grupi keskmine tootlikkus) (miinus: jäik, stabiilsetele töökohtadele); · Kriitilised juhtumid otsese juhi ül. (miinus: töösuhted ohus); · Essee iseloomustus (SWOT, vabas vormis); · Hindamisskaalad ankeet, 10-20 faktorit; · Käitumuslikud hindamisskaalad; · Järjestamine (omavaheline võrdlus kriteeriumide alusel, näit. oskused, teadmised, ...): Lihtne;
www.eaei-ttu.extra.hu Lk 1. esimene pool Sissejuhatus Ehituseelarvestamisse kulu (kulutus) -hind -maksumus Kulu- rahasumma, mis on juba kas tegelikult tasutud või kuulub tasumisele olemasolevate maksudokumentide alusel mingi hüvise (toote või teenuse) eest, mujale või teenuse pakkujale nt, ehitajale on lubatus ehitusplatsile tulnud ning eest tasumine. Hind- rahasumma, mida hüvise pakkuma küsib kauba või teenuse eest, kus juures pakkuja tegelikud kulud on hinnast erinevad, üldjuhul madalad hinna ja tegelike kulude vahe on müüja kasumiks. Maksumus- kuluarvutustulemusi üldistav termin , mis esitab rahaliselt ehitise püstitamiseks vajalike ressursside hankimiseks tehtavaid kulutusi, kus juures ühe osapoole kulud on teisele hinnaks. Keskmine hind=kulud+kasum Ehituskulud selle all mõistetakse ehitisse investeerimisega seotud kulutusi, alates ehitise projekteerimisest, kuni selle ...
3. VEISEKASVATUSE OLUKORD MAAILMAS JA EESTIS Veiste arv maailmas (miljonites) s.h.Euroopas Veised 1338 105,1 Pühvlid 158,6 0,2 Valdav osa arengumaades, kus enamus rahvastikust maal ja tegeleb põllumaj. Arengumaadele iseloom. ekstensiivne piima- ja veiseliha tootmine. S.t., et vajalik piima ja liha kogutoodang saadakse tänu suurele loomade arvule, keda karjatatakse suurtel madalasaagikusega maadel. Loomade produkt. võrreldes arenenud riikidega, madal. Arenenud riikides levinud intensiivne veisekasv.saaduste tootmine-Kogut. saadakse loomade produktiivsuse suurendamise kaudu, mis võimaldab loom.arvu vähendada. Lisaks suurendatakse pidevalt ka taimede saagikust, et ratsionaalsemalt kasut.põllumaad. Eestis veiste arv pidevalt väheneb Kui 1990.a oli Eestis üle 800 tuhande veise, siis PRIA andmetel oli 30. juuni 2007. aasta seisuga 254,4 tuhat veist, s.h. 109,0 tuhat piima- ning 6,0 tuhat lihalehma. Ülej. 39,9 tuhat moodust.noor- ja nuuml. ...
Reied: nõrgalt arenenud, nõgusad. Selg: kitsas, väljatungivate luudega. Turi. lame, väljatungivate luudega. 28.LIHAKVALITEEDI SENSOORNE EHK ORGANOLEPTILINE HINDAMINE Keem.ja füüsik. meetodid võimaldavad määrata mitmesuguseid liha kvaliteedi näitajaid, kuid nende abil ei saa hinnata maitset ega lõhna. Liha organoleptilisel hindamisel ehk degusteerimisel antakse lihale üldine hinnang, mis ei ole vähem tähtis, kui teised hindamismeetodid. Degusteerimiseks võetakse mitmelt lihakehalt ühest ja sellestsamast kohast lihaproovid (iga tükk umbes 1 kg). Hindamiseks sobib kõige paremini seljaosa tükk 6...8 roide vahel. Liha koos pindmise rasvaga keedetakse vees (noorveiste liha 1,5 tundi). Vett võetakse massi järgi kaks korda rohkem kui liha. 20 minutit enne keetmise lõppu lisatakse vee massist 1% soola. Pärast keetmist tõstetakse liha veest välja ning jahutatakse 30oC-ni, puljong 50oC-ni. Praeliha hindamiseks võetakse
· ratsionaalne süsteem eelistuste (valiku) tegemiseks Käitumuslik · aluseks subjektiivsed kaalutlused · otsustajal pole kunagi täielikku infot · otsustaja ei suuda näha kõiki variante ja tagajärgi · piiratud ratsionaalsus Irratsionaalne · valik tehakse enne variantide uurimist ja hindamist (selle tingib ajaressursi puudus) · aluseks täielikult subjektiivsed hindamismeetodid Herbert A. Simon Tema vaidlustas klassikalise õpetuse seisukoha ja ütles, et juht ei suuda kunagai optimeerida ja ratsionaliseerida oma tegevust; otsustusolukorrad on liiga keerukad inim-mõistuse jaoks (alagi on mingi osa informatsioonist mida ei saa või ei ole mõistlik arvesse võtta); arvutil on võimalik vaid osa otsuste tegemist programmeerida. Organisatsioon on üksikiskute kogum! · Kõigil töötajatel on erinevad ülesanded ja eesmärgid
JUHTIMISARVESTUS TAK0010 1. JUHTIMISARVESTUSE OLEMUS 2 2. KULUDE LIIGITAMINE 6 3. KULUDE KÄITUMINE 13 4. KULU-MAHU-KASUMI ANALÜÜS 19 5. OTSUSTE LANGETAMINE 25 6. EELARVESTAMINE 29 7. RAHAKÄIBE ARUANNE 40 8. KVALITEEDIKULUD 45 9. FINANTSARUANNETE ANALÜÜS 48 10. INVESTEERINGUTE EELARVESTAMINE JA ANALÜÜS 51 11. VASTUTUSKESKUSED 53 12. JUHTIMISARVESTUSSÜSTEEMI LOOMISE ALUSED 56 TESTIKÜSIMUSTE VASTUSED 59 1. JUHTIMISARVESTUSE OLEMUS Juhtimisarvestus peab tagama juhtimisotsuste langetamiseks vajaliku info. --- MÕISTED: kavandamine - firma eesmärkide määratlemine ning nende saavutamiseks vajaliku s...
aitab ka ressurrse optimaalselt paigutada. See võib tugevdada aga ka nõrgendada osapoolte positsioone, aga teha ka mõne regul võimatuks, kui ei leita kompromissi. Õakti mõjude analüüs võib olla kas kvantitatiivne või kvalitatiivne. Kvant analüüsi teostamine ei ole mitte alati võimalik ja ka mitte alati põhjendatud. Kasvõi st, et õigete kulunäitajate saamine võib ise olla väga kulukas ja aeganõudev. Levinumad ning traditsioonilisemad on erinevad maj mõjude hindamismeetodid. Õakti majanduslike mõjude hindamise klassikalised meetodi d: -tasuvus e kulu-tulu analüüs -kuluefektiivuse e kulude tõhususe e kulude ja tulemuste analüüs selles ei teiseldata tulu rahalisesse väärtusesse. -rakendmis- e täideviimiskulude analüüs kitsas meetod, kus keskendutakse kuludele, mida on kergem hinnata. -ettevõtlusele või väikeettevõttele avaldatava mõju analüüs täideviimiskulude analüüsi osaline variant. Selles
Reliaabsus kuivõrd usaldusväärne on hinnang, mida mina 52 teatud meetodit kasutades lapse kohta annan. Kas tulemused langevad kokku ja on kehtivad mõne kuu ja aasta pärast. Kehtivus/kuivõrd mõõdab seda, mida plaanitud. Valiidsus sõltub sellest, mis on hindamise eesmärk. Valiidsus pole absoluutne, vaid õige teatud määral. Erinevad valiidsuse näitajad, erinevatel eesmärkidel. Hindamismeetodid: vaatlus, intervjuu, küsimustik, eksperiment (üldisemat tulemust ühe või kahe eksperimendi puhul lapsest ei saa), testid (arengutestid, intelligentsustestid, eritestid), projektiivmeetodid (joonistused jne)... Vaatlus. On näiteid ajaloost kaasajani. See on kõige käepärasem, odavam ja jõukulu nõudvam meetod. Annab võimaluse hankida informatsiooni väga erinevatest lapse arenguvaldkondadest. Tekib küsimus, kas see, mida uurija näeb on loomulik
ja rakendamise põhimõtteid. Erilist tähelepanu pööratakse erivajadustega kasutajatele, kusjuures see on avatud infoühiskonna tagamise oluliseks eelduseks. Ühiste kvaliteedikriteeriumide kohaldamine kõikidele kultuurialastele veebirakendustele tagab selle, et heatasemelist informatsiooni kultuuripärandi kohta antakse vähimate Euroopa normide kohaselt. Kvaliteedikriteeriume täiendavad analüüsi- ja hindamismeetodid, mis võimaldavad mõõta ja hinnata kultuurialase veebirakenduse kvaliteeti. Käsiraamat on jagatud nelja põhiossa järgmiselt: 1) üldmõisted, lähtealused ja soovitused; 2) veebirakenduse kvaliteet: üldpõhimõtted ja praktilised soovitused; 3) kultuuriveebi kvaliteediraamistik; 4) lisad: hindamismeetodid; eeskirjade tutvustus; bibliograafia. 1. Üldmõisted, lähtealused ja soovitused Kultuurialaste veebisaitide kvaliteedil on mitu tahku. Ülemaailmne arvutivõrk koos sellele
Tallinna Pedagoogikaülikool Matemaatika-loodusteaduskond Informaatika osakond Martin Sillaots Projektijuhtimise e-konspekt Magistritöö Juhendaja: Peeter Normak Autor: ............................................................ “ ....... “ ................... 2003 Juhendaja: ..................................................... “ ....... “ ................... 2003 Osakonna juhataja: ....................................... “ ....... “ ................... 2003 Tallinn 2003 Sisukord Sissejuhatus .................................................................
vaatlevad nad seda väga erinevatest vaatenurkadest (hind, esitlus, toitude ainulaadsus mõttes, (lk 669) jne). Isegi kui stiimul (menüü) on üsna ühemõtteline, siis viis, kuidas seda võidakse tajuda, on tihedalt seotud inimeste isiklike projektsioonidega. Olukordades, mis ei ole Neil ammustel aastatel välja töötatud hindamismeetodid võeti algul hästi vastu, kuid nii ühemõttelised, võivad vaatenurkade erinevused olla veelgi suuremad. hiljem vähenes nende mõju negatiivsetest uurimistulemustest tingitult ja suutmatuse tõttu liikuda traditsioonilise meditsiinilise mudeli juurest edasi. Ühes oma varasemas