jäid laiema tähelepanuta. 1820.aastate lõpul huvitus ta tollal populaarse Walter Scotti ajaloolistest romaanidest.Balzaci võlusid Scotti faktilembus ja täpsed kirjeldused,kuid keskaegne minevik teda niivõrd ei paelunud. 1929.a. ilmus talt lähiajalugu käsitlev romaan "Suaanid", seejärel aga pöördus Balzac oma vahetu kaasaja kujutamise poole.Äärmiselt energilise inimese ja viljaka autorina kirjutas ta palju, aina uute romaanide ilmudes hakkas kuju võtma grandioosne projekst, mis 1840.aastate algul sai üldpealkirjaks "Inimlik komöödia".
New York - lane newyorklane hollywoodlik Kohtla-Järve - lane kohtlajärvelane euroopastuma ! 5. ne-liitelised sõnad TÜVE LÕPUS ON N siin/ne siin/sed modern/ne modern/sed monotoon/ne monotoonsed TÜVE LÕPUS ON S religioos/ne religioos/sed religioos/seim grandioosne grandioossed grandioosseim kapriisne kapriissed kapriisseim 6. -gi -ki liitub sõnas kõige lõppu kellelegi, kellegagi, kellestki, millestki 7. NB ! kevaditi suviti sügiseti talviti 8. mõttekas mõttetu MÕTLIK 9. - MATA: tegemata, õppimata, viimata 10. rahulik - rahuliku - rahulikku omadusssõna (missugune?)
Mandzuurias ja Koreas. Vene rentis 1898 püsisoojad sadamad Vaiksel Ookeanil Port Arthur (kindlus) ja Dalni. Aitas maha suruda bokserite ülestõusu, sai Mandz. Ja Põhja-Mongoolia 1901/02. Anglo-Jaapani leping 1902 kui liitub kolmas riik Vene poolel, sekkub Inglismaa. Jaapan saab toetust USAst ja GB'st, 8.02.1904 ründab admiral Heihachiro Port Arturit. 20.12.1904 alistub kindral Stösseli käsul PA. Vangi langeb 32000 meest (seni langenud 10 000) Jaapan oli kaotanud 110k. 1905 grandioosne Mukdeni lahing vabanenud Jaapani jõududega. Vene sai lüüa. Arvulisele ülekaalule vaatamata puudus armeel tahe - ,,revolutsiooniline käärimine". Tsushima lahingus 1905 uputati vene laevastik. Kokku kaotasid 400k meest. Portsmouthi rahu oli Venele soodne. 1905-1912 viidi riigis läbi tõsine sõjaväereform. Balkani sõjad. Montenegro, Bulgaaria, Kreeka ja Serbia - Balkani Liiga oli iseseisvunud Ottomani Impeeriumist (A-U sai B&H), suur osa rahvast jäi aga võõrvõimu alla. 1
Tekst 25 -Täna me sõidame Peterhofi, – alustas hommikut Nataša. – Ma tõin teile pildid. Vaadake, see on „vene Versaille“, purskaevude pealinn! Merelt saab näha Suurt kindlus – 216 meetrit pikkuselt. Kujutad sa ette? - Teil siin venemaal on kõik suur - majad, ja teed, ja linnad. Ma olen juba kõigega harjunud. Mingisugune suurusehullus! – Tuli tahtmatult huulile Andresel. - Kindluselt alla viib grandioosne purskaevude kompositsioon – Suur kosk. Aga all pargis asub veel palju purskkaevusid – „Aadam“ ja „Eva“, „Male mägi“ „Kullamägi“ „Favoriit“ ja paljud muud. Suur loss om ehitatud barokki stiilis. Teda lõpetas võimas Ratrelli. -Seda on tunda. -Aga enne teda ehitusega tegelesid Miketti, Zemtsov... -Nikolo Miketti ja Mihail Zemtsiv? – Küsis Andres. -Jaa, aga mis sind nii üllatas? -Nemad ju ehitasid meie Kadrioru lossi, Tallinnas. -Oh päriselt
Täheortugraafia G,B,D, K, P,T Sõna algul Disain, galaktika, broiler Nõrga b-ga blokk on liit Pluus- riietus, bluus muusika stiil Bool-külm jook Pool väike niidi rull Botas- spordijalats Potas- tuha sool karbinaat Balsameerima Bankett Barrikaad bistroo blankett bluffima boikott brikett brünett doos toos duss tuss daatum defilee defekt deklaratsioon dektektiiv diftong distsipliin duett galerii garantii generatsioon grandioosne grillima helitud häälikud on :(b,p,d,t,g,k,s,h,f,z ) 1) Liitsõnades:varbsein, umbkaudu,raudtee, kuldsõrmus,algkool 2) Liidete ees:leibkond, valdkond, ringkond, jalgsi, vargsi 3) Sama sõna muutevormides: õudsed,õudselt 4) Võõrsõnades: asbest, abt, absoluutne,sünekdohh, vodka, röntgen, gangster. Kui rõhk on sõna lõpus siis kirjutatakse kaks tähte Kui rõhk on sõna alguses siis kirjutata...
Abiturent- keskooli lõptemata valmistuv iskik Absoluutne- tingimatu Abstratne- mõtteline Absurdne- mõttetu Akadeemik- teadusasutuste valitav liige Akrobaat- võimleja Alkohol- etanool e piiritus, ka seda sisaldav joovastav jook Anekdoot- koomilise v pikantse sisuga üllatusliku lõpuga lühilugu Aplodeerima- kiiduavaldusena käsi plaksutama Arhiteks- ehituskunstnik Asfalt- pruunikasmust läikiv pigitaoline aine Balarsseerima- tasakaalu seadma Barbaarne metsik Bariton- tenorist madalam Barjäär- tõke Barranko- voolava vihmavee tekitatud sälkong vulkaanikuhikute nõlvadel Barrikaad- kuhjatud kaitsetõke Baseeruma- põhinema, tuginema Bluffima- eksiteele juhtima Boheemlane- ebakorrapärase, muretu ehmuviisiga inimene Boiler- veesoojendi Botikud- naistekummis kalossid Bravuurne- hoogne Brigadir- sõjaväeline auaste Brileet- tellise kujuliseks pressitud peeneteraline aines kivi vms Brsüür köitmata või kerges paberköites ühuke raamat Daatum- kalendri...
Abiturient-keskkoolilõpetaja paragrahv-lõik või alajaotus tekstis absoluutne-täielik paralleelene-rööbitine abstraktne-mõtteline,meeltega tajumatu personal-isikkoosseis absurdne-mõttetu,võimatu pidzama-ööriietus akrobaat-võimleja pokaal-karikas,väike jalgadega nõu alfabeet-tähestik presitent-vabariigi riigipea alkohol-viin propaganda-ideede,õpetuste levitamine anekdoot-lühike ,huvitav enamasti väljamõeldud looke prozektor-aparaat kaugete esemete apldeerima-käsi plaksutama valgustamisek arhitekt-ehituskunstnik psühholoogia-hingeteadus,hingelaad aa...
muusikaliste eelduste veel head kirjaliku väljendamise oskust, püüdis ta oma uudseid seisukohti ka kirjasõnas avaldada. Ehkki kodumaa olud ei võimaldanud Tobiasel pärast Peterburgist naasmist Eestis elada rohkem kui neli aastat (1904 1908), jäi ta võõrsilgi veendunud eestlaseks ning rahvusliku muusika eest võitlejaks. Just seal hakkas ta ooperit "Kalevipoeg" looma. Selgeima ettekujutuse R. Tobiase geniaalsusest ning tähtsusest maailma muusikakultuuris annab ta peateos grandioosne oratoorium "Joonase lähetamine". See on eelkõige sügavalt filosoofiline helitöö, ilmutuslik oma paljutähenduslikkuses, väljendades autori prohvetlikku nägemust oma rahva kannatusest, kohtumõistmisest ja lunastusest. Olles loonud suure seesmise põlemise ja kaasaelamisega ning kõigi vaimsete jõudude pingutuste tulemusena, võime seda teost käsitleda kui autori ideede ja tõekspidamiste kehastust. "Ma loodan, et mu töö Eesti rahvale kaduma ei lähe
kautsuk suveräänne kusett aserbaidzaan arhitekt materialist staaz perroon nahaalne zetoon paatos familiaarne dzemper stsenarist terrass drazee rezissöör grammofon zilett stiihia pamflett eselon tsehh grenader zest grandioosne mausoleum zürii fragment atentaat massaaz krahh skisofreenik baleriin efekt balanss inventar pankrot aktsionär stiihia debatt skepsis kahtlemine, kalduvus kahelda sepsis nakkusveresus, veremürgi(s)tus, roiskveresus obe.lisk ülespoole ahenev neljatahuline kivisammas. morfo
Osake igavikku Inimesed on ajalugu; iga päevaga suureneb toimunud sündmuste arv, avanevad uued, ,,puhtad leheküljed" eluraamatuis. Kuis lausus kord kord Lev Tolstoi: ,,Ajalugu oleks midagi erakordset, kui see vaid tõsi oleks," arvan ka mina, et grandioosne mälestistekogum koosneb pigem pisematest ja suurematest valedest ja vaikivatest pausidest, hädavaevu kokkutõmmatud, et terviku muljet jätta. Sideainena on aga kasutatud traditsioone ainsat reaalsete tõendusmaterjalidega eksisteerivat silda olemasoleva ja möödunu vahel. Daniel Vaariku essees ,,Traditsiooni leiutamine" köitis mind mõiste 'illusioon' kasutamine sealses mõttekäigus: ,,Traditsioon, sa oled ikka täielik illusioon. Ent kas me saaksime hakkama ilma sinuta?" Ei saa, sest kui oleks põhjatu teadmiste kuristik ja meie seisaks ühel servadest, kõigest vaadates vastaskallast, kuhu jäi minevik, ei saaks me kunagi osa sellest, mis ku...
Grandioosne- Professionaalne- Eutanaasia- suretamisabi Monotoonne- suurejooneline, meisterlik ühetooniline; üksluine, võimas igav Abiturient- Aborigeen- Avangardism- Mänedzer- juht, keskkoolilõpetaja põliselanik vormiuudsust taotlev korraldaja suund Anekdoot-lühike Adekvaatne- Bestseller- menuraamat, Palsam- vaikudest ja nali täiesti vastav, -plaat eeterlikest õlidest sisult kattev koosnev puumahl Annulleerima- Afäär- kahtlane Bravuurne- hoogne, Paradoksaalne- olukord, tühistama, juhtumus, uljas, hooplev järeldus kehtetuks sekeldus tunnistama Arhitekt- Aktsia- osalus Dekadents- langus, Potentsiaaln...
Akadeemik teadlase aunimetus Garanteerima tagama Akrobaat võimleja Garantii tagatis Alfabeet tähestik Generatsioon põlvkond Alkohol viinapiiritus Globaalne üldine; kogu Maad hõlmav Anekdoot naljalugu Grammatika keeleõpetus Annulleerima tühistama Grammofon plaadimängija Aplodeerima käsi plaksutama Grandioosne, grandioosse hiiglaslik, Arhitekt ehituskunstnik suurejooneline Arhitektuur ehituskunst Grillima liha röstima Arreteerima vahistama Grimeerima välimust muutma Asfalt, asfaldi maavaik, pigi Humaanne inimlik Atentaat mõrvakatse Illustreerima teksti joonistega Balansseerima tasakaalustama täiendama Banaalne labane Immigrant sisserändaja
Keisri portreele olid võrdluseks veel 3 portreed, mis nägid võrreldes valitseja omaga lihtsakoelised välja. Lõpetuseks oli näitusel väljas ka kunstniku autoportree, tasuks mainida, et ennast maalides jättis kunstnik oma näo proportsioonid samaks ning jättis endast üsna hariliku mulje. Mulle meeldis see näitus väga, sest mitte just iga päev ei avane võimalus näha maailmaklassi kunstniku teoseid ja juba Viini Kunstiajaloomuuseumi õhkkond oli nii elegantne ja grandioosne, et tekkis vägev tunne. Eriti jäi mulle silma Hans von Aacheni osav võime kujutada inimkeha ja inimeste erinevaid emotsioone vägagi tõetruult.
blokk delikaatne geriaatria bloknoot delikatess gigant bluff demagoogi giljotiin boikoteerima deponent glasuur boiler deposiit gobelään boks deputaat gofreerima bravuurne dermatoloog gondel bridz desideraat gorilla broderii despoot graafika broneerima devalveerima graatsia brutaalne diadeem gradatsioon bubert didaktika grandioosne buduaar diktaat graniit bukett diskreetne granuleerima buklet diskussioon greip buliimia dogmaatik grimass butafooria drastiline groteskne buum dzentelmen grupeerima börsindus dzoki guass büdzett dublaaz guljass bülletään duplikaat gurmaan bürokraat dünaamika gürsa büst düstroofik Kolmesilbilise nimetavaga sõnade lõppsilbi täishäälik
Abiturient Keskkooli lõpetaja; keskkooli lõpetama valmistuv isik Absoluutne Tingimatu, piiramatu; täiuslik, täielik Abstraktne Mõtteline, mittekonkreetne, üldistatud Absurdne Mõttetu, võimatu Akadeemik Akadeemia liige Akrobaat Tsirkusevõimleja Alfabeet Tähestik Alkohol Etanool e viina piiritus Anekdoot Lühike, teravmeelne naljalugu Apelsin Lõunamaine puuvili Aplodeerima Heakskiidu või poolehoiu avaldamiseks käsi plaksutama Arhitekt Ehituskunstnik Asfalt Teekattematerjal, pigitaoline aine Balansseerima Tasakaalustama, tasakaalus hoidma; tasakaalu säilitama Barbaarne Metsik Bariton Keskmise kõrgusega meeshääl; teatud vaskpuhkpill Barjäär Tõke, kaitsevõre Barokne Barokile omane Barrikaad Kaitsetõke, teesulg Bluffima Eksitama, eksiteele juhatama Boheemlane Ebakorrapärase, muretu eluviisig...
VÕÕRSÕNAD 1. Otsi ja kirjuta sõnade eestikeelsed sünonüümid. AFERIST- õnnekütt, pettur, afäärimeister AFISS- müürileht, kuulutus, plakat ANNULLERIMA- tühistama, kehtetuks tunnistama BANAALNE- labane, maotu, äraleierdatud, lame BARELJEEF- madalreljeef BLAMEERIMA, BLAMAAZ - häbistama, naeruvääristama; häbi(asi), naeruvääristus BLUFF, bluffima - ülespuhuv v kiitlev väljamõeldis, kõmuteade; blufiga eksiteele juhtima BOHEEMLANE - korrapäratu, muretu eluviisiga haritlane DEFEKT - puue, viga, rike DEFITSIIT - vajak, puudujääk, nappus DEKADENTS - langus, allakäik DELEGAAT - esindaja, saadik -DEMOGRAAFILINE, demograafia - demograafiaga seotud, rahvastiku- ; rahvastikuteadus DILETANT, DILETANTLIK asjaarmastaja ; asjaarmastajalik DISTSIPLIIN - kindlaksmääratud kord ; korrale allumine ENTSÜKLOPEEDIA - teadusalade kaupa v tähestikuliselt järjestatud materjaliga teatmeteos FAMILIAARNE - pealetükkivalt sõbralik, liiga kodune FI...
poolt pooleldi hävitatud kunstiteoste jäänuseid, nende seas ka arhailisi skulptuure. Akropolile pääses künkalt tuleva trepi lõpus oleva paraadvärava -- Propüleede kaudu. Dooria stiili põimiti üksikuid joonia elemente ja hoone kaunistati rikkalikult skulptuuridega. See Akrpoli peatempel oli pühendatud Neitsilikule Athenale. Templis seisis Pheidiase loodud Athena Parthenose grandioosne kullast ja elevandiluust kuju. Erechtheion oli viimane ehitus Akropolisel, see rajati sajandi viimasel veerandil Philoklese poolt. Erechtheioni kompositsioon oli midagi täiesti uut kreeka arhitektuuris. Erechtheion näitab ennast iseseisvate, üksteist väljavahetavate vaadete seeriatena. Erechtheionit tuleb vaadata võimalikult lähedalt, ainult siis võib õigesti hinnata tema arhitektuuri ornametikat.
· Tööaastad, loominguperioodid (Mozartil näit. Salzburgi, Viini periood), Isiklik elu ( tunnustus teatud ringkondade poolt, konfliktid ülemustega, vabakunstniku eluga toimetulek) Haydni hea elu algas siis, kui ta kutsuti kapellmeistriks Eszterhazy õukonda(1761-1790). Seal anti talle vabad käed, ta võis muusikaga teha mis tahtis, eksperimenteerida. Seal saavutas ta originaalsuse. Seal oli ta ka oma parimas loomeeas. Eisenstadti ehitati grandioosne palee, mis tõusis muusikalise tähtsuse poolest väga kõrgele. Sealne õukond ausas Haydnit ja seal sai ta palju tutvusi. Kui vürst Nikolaus suri lõppes ja Haydn'i Eszterhazy periood, sest vürsti poeg ei pooldanud nii palju muusikat kui seda tegi tema isa. Peale vürsti surma pakuti Haydnile igalt poolt töpakkumisi. Ta võttis vastu ülisoodsad tingimused Inglismaalt, kus ta käis kahel reisil ning esines ka kuninglikule perkonnale. Kui Eszterhazys sai võimule uus vürst, tahtis ta
abiturient - keskkoolilõpetaja absoluutne - täielik, täiuslik; piiramatu abstraktne - mõtteliselt üldistav; meeltega tajumatu absurdne - mõttetu, võimatu adekvaatselt - täiesti vastavalt, võrdselt afekt - tundepuhang, tugev erutus aferist - õnnekütt, petis afiss, afisi - müürileht, kuulutus akadeemik - kõrgema teadusasutuse liige; teadlase aunimetus akrobaat - võimleja alfabeet - tähestik alkohol - viinapiiritus anekdoot - naljalugu annulleerima - tühistama aplodeerima - käsi plaksutama areen - esinemisväljak arhitekt - ehituskunstnik arhitektuur - ehituskunst arreteerima - vahistama asfalt, asfaldi - maavaik, -pigi atentaat - mõrvakatse bakalaureus - esimene teaduslik kraad balansseerima - tasakaalustama, tasakaalus hoidma banaalne - labane , barbaarne - metsik, toores bareljeef- skulptuur, kus kujutis asetseb pinnalähedase kõrgendina bariton - keskmise kõrgusega meeshääl barjäär-tõke barokne - hilisrenessansi kunstistiilile omane (tu...
teostest selles kohas, kus kirjeldatud sündmused arenesid. Suaanid olid vanameelsed ja kirjaoskamatud talupojad, keda aadlikud ning vaimulikud õhutasid mässule uue keskvalitsuse vastu (suaan pärineb bretooni murdesõnast chouan öökull; nii hüüti mässajate juhti). Pärast ,,Suaanide" ilmumist leidis Balzac endale varsti sobivaima temaatika ja zanri. Tema kaasaega kujutavad romaanid hakkasid ilmuma lühikeste vaheaegade järel. Peagi kujunes autoril grandioosne plaan suurteose jaoks, 1841. aastal sai see üldpealkirjaks ,,Inimlik komöödia". Ei oli kahtlust, et pealkirja valikul inspireeris Balzaci Dante ,,Jumalik komöödia". Zanri mõttes on ,,Inimlik komöödia" nn jõgiromaan (prantsuse kirjanduses roman-flueve). ,,Jõgiromaaniks" on hakatud nimetama ulatuslikku, paljudest osadest ehk ka iseseisvatest romaanidest koosnevat romaanitsüklit, mida seovad ühised tegelased. ,,Jõgiromaani" ühest osast (või ,,allromaanist") teise nende tegelaste
Vaatuste vahele paigutatud vahemängud, mis viivad edasi ooperi muusikalist dramaturgiat ja kuj järgmiseks vaatuseks vajaliku atmosfääri; 3)Vokaalsümf teos ,,Sõjareekviem" püh kõigile maailma ajaloos süütult ja traagiliselt elu kaotanud inimestele. Tohutu koosseis: sümf orkester, 3 solisti, kammerorkester, segakoor, poistekoor, orel, dirigente 3 kuna esitajad saali 3 osas. Hoiatatakse sõjakoleduste eest. Olevat kuulajale grandioosne mõju. Brittenit võrreldakse Henry Purcelliga (barokk), kuna Britten on pärast barokkajastut (300 aastat) I maailmatuntuse saavutanud helilooja. Vene kultuurpoliitiline olukord pärast 1917: Pärast blosevistlikku revulutsiooni sattus muusikakultuur ebasoodsatesse tingimustesse. Tõrjuti välja palju mineviku kultuuripärandist, represseeriti intelligentsi esindajaid. Levitati loosungit ,,Kunst kuulub rahvale!", mille kaudu teeniti kommunistlikut propagandat. Muus kultuuri tabas arengupeetus
Generatsioon põlvkond 14. Aplodeerima plaksutama 74. Gigantne hiigelsuur 15. Areen esinemisväljak, -plats 75. Globaalne üleilmne, üldine 16. Arhitekt ehituskunstnik 76. Grammatika keeleõpetus 17. Arhitektuur ehituskunst 77. Grammofon plaadimängija 18. Arreteerima vahistama 78. Grandioosne suursugune 19. Asfalt pigist teekate 79. Grillima röstima 20. Atentaat mõrvakatse 80. Grimeerima - jumestuse abil välimust muutma 21. Bakalaureus madalaim teaduslik kraad 81. Homogeenne ühtne, ühtlane 22. Balansseerima tasakaalustama 82. Hospidal sõjaväehaigla 23. Banaalne matslik, labane 83. Humaanne inimlik 24
esimeseks ooper- oratooriumiks 20. sajandi muusikas. Kokku on oratooriumis 27 numbrit. Teise piibliainelise ooper- oratooriumina valmis Honeggeril "Juudit" (1925), mi saga oma kunstiliselt teostuselt jäi siiski mõnevõrra "Kuningas Taaveti" varju. Oratooriumizanri juurde pöördus Honegger hiljem veel tagasi. 1930. aastatel tekkis Prantsuse haritlasringkondades süvendatud huvi keskaja ja renessansi vastu. Selles õhkkonnas valmis Honeggeril ja librettist Paul Claudelil grandioosne oratoorium "Jeanne d` Arc tuleriidal" ("Jeanne d` Arc au bcher", 1935). Ooperid Honeggeri kahest ooperist on täispikk lavateos "Kotkapoeg" ("L` aiglon", 1937), mille kaasautor on Jaques Ibert (1890- 1962). Teise, tunniajalise lühiooperi "Antigone" (1927) libretto kirjutas Sophiklese tragöödia ainetel Jean Cocteau. Ajaliselt langes teose kirjutamine kokku Stravinski "Kuningas Oidipuse" valmimisega, kuid Honegger läks Stravinskiga võrreldes täiesti vastupidist teed
2. Stiilide rohkus ja mitmekesisus on see, mis eristab 20. sajandi muusikakultuuri eelnenud ajastute omast. 3. Hilisromantism oli mõjuvõimsaim Saksamaal ja Austrias. 4. Johannes Brahms, Anton Buckner, Max Reger, Paul Hindemith, Richard W agner, Gustav Mahler. 5. Mahler kasutas vokaalset soolohäält. Tema laulutsüklid olid vokaalsümfoonilised teosed. Ta kirjutas ka sümfooniaid. 6. Kaheksas sümfoonia on ettekandekoosseisult grandioosne: 5-kordne puhkpillikoosseis ja 17 vaskpuhkpilli orkestris, 2 segakoori ja poistekoor, lisaks veel 8 solisti ja lavatagune orkestrirühm. Vastavalt tekstile jaotub sümfoonia kaheks.Esimese osa sõnade aluseks on katoliku hümn, teine osa tugineb Goethe ’’Fausti’’ II osa lõpustseenile. 7. Mahleri teostele on üldiselt iseloomulikud suured dramaturgilised kontrastid ning muusikalise materjali pikk sümfooniline arendus. 8
Naastes metsa, tuleb tal Hiie päästa hiietark Ülgase ning Hiie isa Tambeti planeeritud ohverdamisest haldjatele. Nimelt uskusid Ülgas ning Tambet, et Hiie, noore neitsist neiu, ohverdamise läbi kerkib ohvrisuitsust nende ette taas muistne maailm ja inimesed naasevad metsa elama. Päästes Hiie, armub Leemet temasse ning nad põgenevad maismaalt saarele, kust nad avastavad Leemeti vanaisa, keda oli pikka aega 4 surnuks peetud, kuid kes on täie tervise juures ning kellel on grandioosne plaan ehitada endale inimluudest tiivad ning seejärel asuda võitlusesse raudmeeste ning külaelanikega. Et vanaisa plaan täituks ning et ta tiibadel õhku tõusta saaks, toovad Leemet ning Hiie talle Saaremaalt tuuletark Möigase käest kotitäie tuuli. Kuna Leemeti vanaisa on Hiie isa Tambeti vahepeal poolkogemata surmanud, pole Hiiel ning Leemetil enam midagi karta ning nad naasevad maismaale, et abielluda. Kuid pulmas sureb Hiie hundi rünnaku tagajärjel ja Leemet on seetõttu
Naastes metsa, tuleb tal Hiie päästa hiietark Ülgase ning Hiie isa Tambeti planeeritud ohverdamisest haldjatele. Nimelt uskusid Ülgas ning Tambet, et Hiie, noore neitsist neiu, ohverdamise läbi kerkib ohvrisuitsust nende ette taas muistne maailm ja 3 inimesed naasevad metsa elama. Päästes Hiie, armub Leemet temasse ning nad põgenevad maismaalt saarele, kust nad avastavad Leemeti vanaisa, keda oli pikka aega surnuks peetud, kuid kes on täie tervise juures ning kellel on grandioosne plaan ehitada endale inimluudest tiivad ning seejärel asuda võitlusesse raudmeeste ning külaelanikega. Et vanaisa plaan täituks ning et ta tiibadel õhku tõusta saaks, toovad Leemet ning Hiie talle Saaremaalt tuuletark Möigase käest kotitäie tuuli. Kuna Leemeti vanaisa on Hiie isa Tambeti vahepeal poolkogemata surmanud, pole Hiiel ning Leemetil enam midagi karta ning nad naasevad maismaale, et abielluda. Kuid pulmas sureb Hiie hundi rünnaku tagajärjel
A buklett voldik aaria - üksiklaul ooperis burger - hamburger aasiv - heatahtlikult pilkav busmanid - Lõuna-Aafrikas elav rahvas abiturient - gümnaasiumi lõppklassi õpilane bänd - ansambel absoluutne - täielik büroo kontor adjektiiv - omadussõna D adresseerima - aadressi järgi saatma daalia - ilutaim (jorjen) aduma - mõistma, taipama daam - proua adverb - määrsõna debatt - vaidlus, arutelu agressiivne - ründav, vallutushimuline defekt - viga agu - koidueelne hämarus dekoratsioon - kaunistus, kujundus aimama - ette tundma, vaistlikult arvama demonstratsioon - meeleavaldus; akaatsia - troopiline põõsas või puu väljakutsuv käitumine, selgitav näitamine alasi...
Mõlemad barokkmuusika suurkujud surid pimedana (Bach 1750. aastal, Händel 1759. aastal. g) erinevused Bachi ja händeli eluloos ja loomingus - Händel töötas Hamburgi ooperiteatris, Bach ühes kloostrikoolis. . Händeli isa oli õukonnas tunnustatud kirurg, Bachi isa Johann Ambrosius Bach oli Eisenachi linnamuusik. Händeli isa oli poisi muusikahuvi vastu, Bachi isa tegeles ka ise muusikaga. Bachi grandioosne looming haarab kõiki tolleaegseid muusikaliike (v.a.ooper), nii instrumentaalseid kui vokaalseid, nii ilmalikke kui vaimulikke, Händelil loomingus pole ühtki olulist kirikumuusikateost kuid ta avaldas end põhiliselt ooperis ning ka oratooriumides h) fuuga - on polüfooniline heliteos, mis on kirjutatud fuugavormis. Sõna 'fuga' muusikapala tähenduses on olnud kasutuses alates XIV sajandist, see tähendas
Vaid korra, 1934. aastal Mussolinit külastades pani ta oma staabi nõuandel selga tsiviilülikonna ja tundis end piinlikult narristi. Sellest ajast peale, kuni oma kuulsusetu surmani, ei olevat Hitlerit enam kordagi erariietes nähtud. Kui Hitler oli tagasihoidlik söögis-joogis, ei armastanud pidusid ega bankette, siis hoopis suuursugune oli ta oma elamises. Tema paleed Berliinis olid suured ja uhked, lausa hiilgavad, tema Müncheni korter grandioosne ja maalossid kadedustäratavad. Tema sekretäris, teenijaskond, valvemeeskond, autojuhid, lendurid- kõik olid füüreri väärilised. Hitleri isikut lähemalt uurinud inimesed väidavad tema visa sihikindlust ja suurt võimet kontsetreeruda eesmärgi teostamiseks. Ehkki Hitler ei näinud välja kuigi tugev, oli ta ometi vastupidav katsumustele ja ükskõik millistele raskustele. Hitleril oli hästiarenenud poliitiline meel, mida toetasid osav demagoogia, kavalus ja oskus anda
Olgugi, et XII tahvlit olid jaotatud tahvlitesse, puudus neil täielik süsteem meie mõistes, kuna näiteks ühes ja samas tahvlis leiame segamini nii karistusõiguse kui ka tsiviilõiguse norme. ALLIKA SÄTETE LAAD Sätetelt oli 12 tahvli seadused äärmiselt pedantsed ja sanktsioonidelt väga karmid. Sugukondlik võim ilmneb neis tugevana ja õiguslik otsus saab kõne alla tulla alles siis, kui pooltevaheline kokkulepe pole kuidagi õnnestunud. Legislatiivne vorm oma lihtsuses on puhas, grandioosne, peaaegu esteetiline: epigraafiline lühidus, käsud ja keelud absoluutsed, imperatiivsed isegi oma fakultatiivses vormis: partis secanto, familiam habento. ubi pacunt, orato; arceram ne sternito, si volet, plus dato; ja lõpuks pidulik sanktsioon objektiivseis ettekirjutustes: ita ius esto. Ajalooline tagapõhi Antiiksete kultuuride seas on Rooma ühiskonda nimetatud õigusühiskonnaks. 5.
Välise sammaskäigu taga olevat templi siseruumi ümbritses seinte kõrgemas osas reljeefidega kaunistatud friis, millel kujutati üleateenaliste panatenaiade püha ajal korraldatavat pidulikku rongkäiku, kus enamiku moodustasid atika ratsanikud. Peale ateenlaste olid kohustatud sellest pidustusest osa võtma ka liitlased, kes kandsid ohvriloomi, aga samuti metoigid, kes teenisid kodanikke. Templis seisis Pheidiase loodud Athena Parthenose grandioosne kullast ja elevandiluust kuju. See kuju ei ole säilinud. Temast võib ettekujutuse saada arvukate koopiate ja kirjelduste põhjal. Erechteioni tempel- Kallikrates, Philokles (Poseidonile), sambad naisekujulised Erechteion viimane ehitus Akropolisel, see rajati sajandi viimasel veerandil Philoklese poolt. Tempel oli pühendatud kahele jumalusele ning asetses pealegi ebatasasel pinnasel. Range suuna meister oleks teinud kõik võimaliku, et maapinda tasandada ning
aastate muusikateatri avangard oli ennast ammendanud, sund traditsiooni vastu võidelda viis selleni, et enam polnud tabusid, mida murda, jäi ainult üks avangardistlik tabu: tagasipöördumine traditsioonilise ooperi juurde uuel tasandil. Nii tegi seda Ligeti eelpool juba kirjeldatud anti-anti-ooperis. Muidugi jätkub ka uuenduste liin, näiteks Karlheinz Stockhauseni „Arlekiin“ 1976 tantsiva klarnetisti jaoks. Edasi aga pigem traditsiooniline ooper uuel tasandil, grandioosne tsükkel Licht (Valgus), mis koosneb seitsmest ooperist, esimesena valmis Donnerstag (Neljapäev; 1981), aga ka seal olulisel kohal näitlevad instrumentalistid. Beriol valmib 1984 ooper Un re ascolto (Kuningas kuulatab), tegevus- ja kuuldedraama. Kuningas on lavastaja, kes valib lauljaid uude lavastusse. Olivier Messiaen (1908-1992) kirjutab 1980. aastatel oma ainsa ooperi Saint Francois d'Assisi (Püha Franciscus Assisist), valmis 1983
Just seal hakkas ta ooperit "Kalevipoeg" looma. Kahjuks on enamik R. Tobiase loomingut jäänud tundmatuks. Ent Tobiase üle ei saa otsustada levinud, väikevormis helitööde järgi, tema loomingu tõeline pale ilmneb suurvormides. Selgeima ettekujutuse R. Tobiase geniaalsusest ning tähtsusest maailma muusikakultuuris annab ta peateos grandioosne oratoorium "Joonas". Tähtis koht on tema tegevusel organisti, pianisti ja muusikakriitikuna. ELULUGU Rudolf Tobias sündis 29. mail 1873.a. Hiiumaal Käinas. Isa Johannes oli väga musikaalne ja pidas Käinas köstriametit, tema käe all sai Rudolf Tobias ka oma esimesed klaveri- ja orelitunnid. Isa oli väga põhjalik ja nõudlik pedagoog. Lapsepõlvest on pärit ka esimesed katsetused heliloomingu vallas. Õpingute ajal Haapsalu kreiskoolis jätkus ka muusikaga tegelemine
kindlasti minna Sferisterio teatrisse muusikalavastust vaatama. Igas Marche keskuses on mõni oluline kunstiteos. 12 Lazio / Rooma Kõik teed viivad kristliku maailma pealinna, antiikmaailma arhitektuuriliste ja kunstiliste saavutuste varamusse. Uurimist väärt on ka rannad, suured piiniasalud, mäed (Terminillo suusakuurort näiteks), lauged künkad ja laiuvad tasandikud. Tarquinia, Cerveteri ja Tuscania kannavad märke iidsest ja mõistatuslikust etruski rahvast (VI-VIII sajand eKr). Grandioosne antiikne Villa Adriana Tivolis on Roomale omase mastaapsuse peegelduseks. Siin asuvad Euroopa kloostritraditsiooni rajaja Püha Benedictusega seotud kloostrid: Montecassino, Subiaco. 13 Abruzzo / L'Aquila Tervelt kolmandik sellest maakonnast on looduskaitseala pealinna L'Aquila nimigi tähendab tõlkes kotkast. Abruzzo rannikud on populaarsed suvituspiirkonnad, neist tuntuim on Pescara, Gabriele D'Annunzio sünnilinn. Usside festival Cocullos toob iga aasta maikuus
MAAILMA SUURRIIGID ENNE ESIMEST MAAILMASÕDA 1. AMEERIKA ÜHENDRIIGID KIIRE MAJANDUSARENG. VÕITLUS TRUSTIDEGA. 19. saj. lõpul jõudis kapitalism USA-s imperialismistaadiumisse. Jätkus tootmise ja kapitali kontsentratsioon, mille tulemusel kujunesid monopoolsed hiigelettevõtted - trustid. Need püüdsid enda kätte haarata kogu tootmisala või koguni tervet majandusharu. Trustides kaotasid ettevõtted oma iseseisvuse, alludes ühtsele juhtimisele. Ägedas konkurentsivõitluses, kus väiksemad ja nõrgemad firmad laostati suuremate poolt, kerkisid esile võimsad monopolistlikud koondised: 1."STANDARD OIL COMPANY," mille 1870. a. oli asutanud J. D. Rockefeller ja mis allutas endale peaaegu kõik teised USA naftakompaniid. Talle kuulus kümneid tuhandeid kilomeetreid naftajuhtmeid, sadu ookeanilaevu, ladusid, dokke jne. Ka kuulus Rockefellerile hiigelpank. 2."...
Näit: Imetlen tema kannatlikkust (likkus osastavas käändes). Meie kannatlikust ootamisest ei olnud kasu (lik seestütlevas käändes). Vigane Õige mõtekas mõttekas mõtetu mõttetu Riigi jätkusuutlikus sõltub .. Riigi jätkusuutlikkus sõltub .. ne-liide muutub käänamiselt nii, et n-ist saab s. Näit kurioosne > kurioosse; grandioosne > grandioosse; virtuoosne > virtuoosse Vigane Õige prestiizete ametitega prestiizsete ametitega Kui sõna algvormis on nõrk klusiil, siis see jääb nõrgaks ka sõna käänates v pöörates. Näit: kärbes > kärbse; püüdma > püüdsin; moodne > moodsa Vigane Õige sootsamaid riideid soodsamaid riideid i ja ü kõrvale sobib j ainult tegijat märkiva ja-liite puhul.
tagasitõmbumine ei suutnud Verdi rõhutust millegagi leevendada. Kõik tundus olevat sedavõrd troostitu ja mõttetu, et ta ka Milaanosse naasnult lihtsalt oleskles ning hukutavale apaatiale üha rohkem alla vandus. Ühel kargel talveõhtul, mil laiad pehmed lumeräitsakad Milaano tänavaile langesid, kohtas Verdi täiesti juhuslikult "La Scala" impressaariot Merellit. ""Kujutle vaid," hüüdis Merelli. "Solera libreto, hämmastav! Grandioosne! Täiesti ebatavaline! Pingelisus ja suursugused dramaatilised situatsioonid, imeilusad värsid!... Ent see tõrges saksa maestro ei taha seda taibata ning peab libretot võimatuks... Ma ei tea, kus on mu pea ja millisel moel ma uue libreto nii kiirelt hankida saan!" "Kuid ma võin sind aidata," lohutasin ma teda. "Kas sa "Pagulast" mitte minu jaoks ei tellinud? Ma pole selle tekstile ühtki nooti kirjutanud. Libreto on sinu käsutuses." "Braavo!... Seda nimetan ma kordaminekuks
kalifeepükse ja säärikuid. Vaid korra, 1934. aastal Mussolinit külastades pani ta oma staabi nõuandel selga tsiviilülikonna ja tundis end piinlikult narristi. Sellest ajast peale, kuni oma kuulsusetu surmani, ei olevat Hitlerit enam kordagi erariietes nähtud. Kui Hitler oli tagasihoidlik söögis-joogis, ei armastanud pidusid ega bankette, siis hoopis suuursugune oli ta oma elamises. Tema paleed Berliinis olid suured ja uhked, lausa hiilgavad, tema Müncheni korter grandioosne ja maalossid kadedustäratavad. Tema sekretäris, teenijaskond, valvemeeskond, autojuhid, lendurid- kõik olid füüreri väärilised. Hitleri isikut lähemalt uurinud inimesed väidavad tema visa sihikindlust ja suurt võimet kontsetreeruda eesmärgi teostamiseks. Ehkki Hitler ei näinud välja kuigi tugev, oli ta ometi vastupidav katsumustele ja ükskõik millistele raskustele. Hitleril oli hästiarenenud
Sõltuv isiksus: õhutab või laseb teisi teha enamiku olulisi otsuseid. Allutab oma huvid nende omadele, kellest sõltub, liiga järeleandlik. Vastumeelsus esitada isegi põhjendatud nõudmisi nendele, kellest sõltub. Üksi olles abitus- ebamugavustunne hirmu tõttu, et ei suuda enda eest hoolt kanda. Hirm, et lähedane inimene hülgab ja on vaja ise enda eest hoolitseda. Vähene võime teha igapäevaotsuseid ilma teiste tugeva toetuse ja nõuanneteta. Nartsislik isiksus: grandioosne tähtsustunne, liialdab oma annete ja saavutustega. Kasutab teisi ära, paneb neid oma eesmärkide heaks tööle. Kriitikale reageerib raevu või alandustundega. Usub, et tema probleemid on unikaalsed ja neid suudavad mõista üksnes erilised inimesed. On hõivatud piiritu edu, kuulsuse, ilu, armastuse vms fantaasiatest. Eesõiguste ootus, nõuab põhjendamatult erikohtlemist, erandeid. Nõuab pidevalt tähelepanu ja imetlust
143. UTILISE - to use something in an effective way - kasutama, ära kasutama, ära tarvitama, ära tarbima, utiliseerima, kasutusele võtma, pruukima, tarvitama, kasutusse võtma, rakendama (Cambridge Dictionary) 144. VARYING - Differ in size, amount, degree, or nature from something else of the same general class. - varieerima, muutma, varieeruma, muutuma, erinema, lahknema (Oxford Dictionary) 145. VAST - extremely big - tohutu, tohutu suur, hiiglaslik, grandioosne (Cambridge Dictionary) 146. VERTICAL INDUSTRIES - Involving all the stages from the production to the sale of a class of goods. vertikaalne tootmisharu (Oxford Dictionary) 147. VULNERABILITY - able to be easily physically, emotionally, or mentally hurt, influenced, or attacked - haavatavus, nõrkus, kahjustatavus, kaitsetus (Cambridge Dictionary)
Boccioni Jalgpalluri dünaamika - State of mind - jäänutel, paigal, staatilisus, liikuvad liiguvad, erksamad Antonia Sant'Elia Uus linn - mitmetasandiline liiklus, elevaator Lennujaam, raudteejaam ja metroojaam Aloisio Spordiülikool - raudbetoon, klaas ja metall (loog) Kubo- Futurism 1909-1914 Venemaal Kazimir Malevits Noateritaja - Lumetorm - Larionov - Konstruktivism El Lizzitsky Lenin tribüünil - Tatlin III internatsionaali monumendimakett - väga grandioosne Abstraktsionism Ekspresiivne ja konstruktiivne Vassily Kandinsky 1866-1944 Improvisatsioon 7 - vaatab tagurpidi pilti ja saab inspiratsiooni, suvalised värvilaigud, komponeerib vabalt Kompositsioon 4 - liikumisetunne on samuti sees, ehk sarnaneb futurismile, kui pildist midagi aru ei saa järeldame, et abstraktsionism Dominantne kurv - juba natuke konstruktiivsem Paul klee - 1879-1940 Unistuste linn - osad tunnused siiski arusaadavad, ei abstaheeri lõpuni
arenesid. Suaanid olid vanameelsed ja kirjaoskamatud talupojad, keda aadlikud ning vaimulikud õhutasid mässule uue keskvalitsuse vastu (suaan pärineb bretooni murdesõnast ,,chouan" öökull; nii hüüti mässajate juhti). Pärast ,,Suaanide" ilmumist leidis Balzac endale varsti sobivaima temaatika ja zanri. Tema kaasaega kujutavad romaanid hakkasid ilmuma lühikeste vaheaegade järel. Peagi kujunes autoril grandioosne plaan suurteose jaoks, 1841. aastal sai see üldpealkirjaks ,,Inimlik komöödia". Ei oli kahtlust, et pealkirja valikul inspireeris Balzaci Dante ,,Jumalik komöödia". Zanri mõttes on ,,Inimlik komöödia" nn jõgiromaan (prantsuse kirjanduses roman-flueve). ,,Jõgiromaaniks" on hakatud nimetama ulatuslikku, paljudest osadest ehk ka iseseisvatest romaanidest koosnevat romaanitsüklit, mida seovad ühised tegelased. ,,Jõgiromaani" ühest osast
Kordamisküsimused arhitektuuriajaloos (kontrolltöö nr.2) *Antiik ja varakristlik aeg 2900eKr-540pKr *Islam arhitektuur 622-1600 *Romaani arhitektuur 750-1250 *Gootika 1130-1500 *Renessanss 1420-1620 *Barokk ja rokokoo 1600-1780 *Klassitsism 1750-1840 *Historitsism ja insenerarhitektuur 1840-1900 *20.sajandi esimene pool 1900-1945 *20.sajandi teine pool 1945-tänapäev 1. Itaalia baroki üldiseloomustus ja barokse ehitise tunnused. Baroki esindajate Gian Lorenzo Bernini, Francesco Borromini loomingu näited ja lühitutvustus. Barokk Euroopa kunstis umbes 1580-1750 valitsenud stiil; hilisbarokki nimetati ka rokokooks. Lähtus vahetult itaalia renessansist. Domineeris arhitektuuri, mis arenes tihedas seoses maali, skulptuuri ning tarbe- ja pargikunstiga; tähtsaimaks ehitise tüübiks muutus palee ehk loss, mida iseloomustas suurejooneline pidulikkus, teatraalne monumentaalsus ja mõõtmete erakordsus. Põhiplaanidele olid omased eenduv...
sündmused arenesid. Suaanid olid vanameelsed ja kirjaoskamatud talupojad, keda aadlikud ning vaimulikud õhutasid mässule uue keskvalitsuse vastu (suaan pärineb bretooni murdesõnast ,,chouan" öökull; nii hüüti mässajate juhti). Pärast ,,Suaanide" ilmumist leidis Balzac endale varsti sobivaima temaatika ja zanri. Tema kaasaega kujutavad romaanid hakkasid ilmuma lühikeste vaheaegade järel. Peagi kujunes autoril grandioosne plaan suurteose jaoks, 1841. aastal sai see üldpealkirjaks ,,Inimlik komöödia". Ei oli kahtlust, et pealkirja valikul inspireeris Balzaci Dante ,,Jumalik komöödia". Zanri mõttes on ,,Inimlik komöödia" nn jõgiromaan (prantsuse kirjanduses roman-flueve). ,,Jõgiromaaniks" on hakatud nimetama ulatuslikku, paljudest osadest ehk ka iseseisvatest romaanidest koosnevat romaanitsüklit, mida seovad ühised tegelased. ,,Jõgiromaani" ühest
teostest selles kohas, kus kirjeldatud sündmused arenesid. Suaanid olid vanameelsed ja kirjaoskamatud talupojad, keda aadlikud ning vaimulikud õhutasid mässule uue keskvalitsuse vastu (suaan pärineb bretooni murdesõnast ,,chouan" öökull; nii hüüti mässajate juhti). Pärast ,,Suaanide" ilmumist leidis Balzac endale varsti sobivaima temaatika ja zanri. Tema kaasaega kujutavad romaanid hakkasid ilmuma lühikeste vaheaegade järel. Peagi kujunes autoril grandioosne plaan suurteose jaoks, 1841. aastal sai see üldpealkirjaks ,,Inimlik komöödia". Ei oli kahtlust, et pealkirja valikul inspireeris Balzaci Dante ,,Jumalik komöödia". Zanri mõttes on ,,Inimlik komöödia" nn jõgiromaan (prantsuse kirjanduses roman-flueve). ,,Jõgiromaaniks" on hakatud nimetama ulatuslikku, paljudest osadest ehk ka iseseisvatest romaanidest koosnevat romaanitsüklit, mida seovad ühised tegelased. ,,Jõgiromaani" ühest osast (või ,,allromaanist") teise nende tegelaste
Tarbija eeliste hulka saame arvata järgmised omadused: meeldivus, ökonoomsus, ajavõit, sobivus koduga või mööbliga, sobivus välimusega, ohutus, jne. Mõned näited sellest, millele toetuvad oma image'is tuntud firmad: hooliv, järelemõtlev ja hästi päralejõudev image iseloomustab Johnson &Johnsoni firmat ja reklaame; ajaga sammu pidavad reklaamid on nn. "with-it" kompaniidel- Pepsi-Cola, Calvin Klein; grandioosne reklaam iseloomustab tähtsust eviva image'iga firmasid: IMB, GTE, Shearson- Lehman; maskuliinse image'iga firma reklaamgi on maskuliinse suunitlusega- Marlboro, Chrysler, õllefirma Anheuser-Busch. Siiani ei ole eesti keeles sobivat terminit image'i jaoks. See on ka mõistetav, sest nagu me nüüd veendusime, on antud mõiste kaugelt rikkam kui "kujutlus". Samas tunduvad jäävat ühekülgseks ka sellised mõisted nagu maine, ettekujutus, stiil, tunnetus.
aastate muusikateatri avangard oli ennast ammendanud, sund traditsiooni vastu võidelda viis selleni, et enam polnud tabusid, mida murda, jäi ainult üks avangardistlik tabu: tagasipöördumine traditsioonilise ooperi juurde uuel tasandil. Nii tegi seda Ligeti eelpool juba kirjeldatud anti-anti-ooperis. Muidugi jätkub ka uuenduste liin, näiteks Karlheinz Stockhauseni „Arlekiin“ 1976 tantsiva klarnetisti jaoks. Edasi aga pigem traditsiooniline ooper uuel tasandil, grandioosne tsükkel Licht (Valgus), mis koosneb seitsmest ooperist, esimesena valmis Donnerstag (Neljapäev; 1981), aga ka seal olulisel kohal näitlevad instrumentalistid. 20 Beriol valmib 1984 ooper Un re ascolto (Kuningas kuulatab), tegevus- ja kuuldedraama. Kuningas on lavastaja, kes valib lauljaid uude lavastusse. Olivier Messiaen (1908-1992) kirjutab 1980. aastatel oma ainsa ooperi Saint Francois d'Assisi
ületada. Hilisemad autorid pidi leidma midagi muud, millest kirjutada. Jumal, kangelane või inimene muundub millekski a) omal süül, b) teiste vägivalla tõttu; Ovidius ise muutub eleegikust eepikuks. See on perpetuum carmen (katkematu lugu) eepilise ja eleegilise piirialal (justkui eleegiate kogum); fiktiivkronoloogiline järjestus maailma loomisest Caesari apoteoosini. Teoses ei ole keskset tegelast ,,kollektiiveepika". Erinevad hoiakud tegelaste suhtes: grandioosne (Phaeton), idülliline (Philemon ja Baucis), koomiline (Midas), dramaatiline (Niobe, Medea), kuid esiplaanil on siiski inimlik mõõde, ka jumalate puhul. Muundumised olid ühtlasi aitioloogiad taimede, loomade, tähtede ehk millegi või kellegi saamislood. ,,Metamorfoosid" ilmus pärast autori pagendamist Musta mere äärde, lõppviimistlust. Teose uurimisel on võetud eeskuju ka psühholoogilisest lähenemisest:
Põhja- ja Lõuna- Egiptuse kokkupuuteis vaheldusid sõjad rahuliku kooselu perioodidega, mil Põhja- Egiptuse tsivilisatsioon avaldas oma mõju Lõuna-Egiptusele. Võitlus Ülem- ja Alam-Egiptuse vahel juhtiva osa pärast riigi ühendamisel arenes ägedalt, kusjuures ülekaal kaldus Lõuna-Egiptusele. Lõunanomoste tugevamini liitunud koondis sai võitu Põhja-Egiptuse nõrgemast koondisest. Mõlema maa ühinemise dikteeris vajadus luua kogu Niiluse oru mastaabis grandioosne irrigatsioonimajandus. Peale selle dikteeris ühinemise ka paratamatus liita üheks tervikuks spetsiifilisi erijooni omavad Põhja- ja Lõuna-Egiptuse majandused. Lõunas, kus org kujutas endast kitsast riba, kasutati peaaegu kõik kõlblikud viljakad maad madalatel nurmedel ära põllu jaoks, ja mis puutub karjamaadesse, siis neid oli väga vähe. Põhjas aga oli põllumaa kõrval küllalt maid, mida võis kasutada karjamaaks. Põhja-Egiptuse mõningais osades oli karjakasvatus
fiktiivkronoloogiline järjestus maailma loomisest Caesari apoteoosini: prooemium (maailma loomine) 1.4526.420 lugude peategelaseks on jumal, 6.42111.193 lugude peategelaseks on kangelane, 11.194 15.744 lugude peategelaseks on ajalooline figuur epiloog (Caesari apoteoos) ruumiline dünaamika: Trooja/Kreeka > Rooma Ei ole keskset tegelast, ,,kollektiiveepika" Erinevad hoiakud tegelaste suhtes: grandioosne (Phaeton), idülliline (Philemon ja Baucis), koomiline (Midas), dramaatiline (Niobe, Medea) Esiplaanil on inimlik mõõde, ka jumalate puhul Muundumised ühtlasi aitioloogiad taimede, loomade, tähtede jne saamislood Ilmus pärast pagendamist Musta mere äärde, autori lõppviimistluseta 1) Emotsionaalne eepika: tegelase käitumine muutumises, muutusi tingiv või nendega kaasnev emotsioon: armastus