sularahaks tehtavat - vara 75 000 dollarit ühe ühiku kohta ja minimaalset neto väärtust 250 000 dollarit ühiku kohta (Smoothie King, Franchising). Smoothie King’i frantsiisi Eestisse toomise põhjal on maksumus kindlasti suurem, kui eelnevalt välja toodud maksimaalne maksumus, sest Euroopas ei ole hetkel veel ühtegi Smoothie King’i frantsiisi. 1.4 Millist tuge frantsiisivõtja saab? Frantsiisivõtja saab frantsiisiandja poolt väga mitmekülgsest tuge. Esimene tugi, mida frantsiisiandja frantsiisivõtjale annab on minimaalne risk. Frantsiisi võtmisel on juba olemas tugi äratuntavast brändist koos eelnevalt tõestatud äri meetodiga. Makstes frantsiisiandjale 2 alustus- ning kasutustasud, antakse frantsiisivõtjale vastu kaubandusnimi, kaubamärk ja äri süsteem. (Why franchising, Smoothie King Franchise)
FRANTSIISILEPING § 375. Frantsiisilepingu mõiste Frantsiisilepinguga kohustub üks isik (frantsiisiandja) andma teisele isikule (frantsiisivõtja) õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuses frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele. Frantsiisileping on eelduslikult tasuline leping ja praktikas reeglina kestvusleping. Frantsiisilepingut reguleerivaid sätteid kohaldatakse: a) frantsiisiandja ja võtja vahel sõlmitud lepingutele ja b) frantsiisisuhetele, milles osalevad frantsiisiandja, põhifrantsiisivõtja ja allfrantsiisivõtja. Lepingu ese. Frantsiis. Frantsiisilepingu esemeks on frantsiisivõtjale antav õigus, mida nimetatakse frantsiisiks
FRANTSIISILEPING § 375. Frantsiisilepingu mõiste Frantsiisilepinguga kohustub üks isik (frantsiisiandja) andma teisele isikule (frantsiisivõtja) õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuses frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele. Frantsiisileping on eelduslikult tasuline leping ja praktikas reeglina kestvusleping. Frantsiisilepingut reguleerivaid sätteid kohaldatakse: a) frantsiisiandja ja võtja vahel sõlmitud lepingutele ja b) frantsiisisuhetele, milles osalevad frantsiisiandja, põhifrantsiisivõtja ja allfrantsiisivõtja. Lepingu ese. Frantsiis. Frantsiisilepingu esemeks on frantsiisivõtjale antav õigus, mida nimetatakse frantsiisiks
1960. Aastal, et pakkuda abi ja nõu frantsiisivõtjatele, andjatele ning tarnijatele. Frantsiis on kindlasti üks võimsamaid viise kuidas aidata inimstel realiseerida oma unistused.Frantsiisi edu peitub hulgalises arvus ülesse ehitatud tuntud brändides. Seda võimalust pakutakse iga päev inimestele läbi frantsiisi. 4 2 FRANTSIIS Frantsiis on juriidiline ärikokkulepe. Frantsiisivõtja saab frantsiisiandja tingimustel õiguse kasutada ettevõtte kaubamärki ja ärikontseptsiooni. Frantsiisi puhul võtab juba toimiva kaubamärgi üle mõni teine ettevõte ning hakkab tegutsema juba olemaoleva kaubamärgi all. Frantsiisi alla võivad kuuluda nii kaubamärk, ettevõtte nimi, tootistehnoloogia, väljaõppe metoodika, kui ka näiteks müügi- ja esindusõigus. Firma, kes frantsiisilepinguga ettevõtte üle võtab, peab tegutsema kindlate reeglite
kogenud müüjade käest, ise lapsed aga - mängida nende pilkude köitvate esemetega. Sharon teadis täpselt - tema poodi iga külastamine peab jaama ostjatele kauaks meelde nimelt see tal õnnestus viia ellu. 1987 aastal Sharon DiMinico avas oma esimese Learning Express kaupluse Needhamis, Massachusetts. Esimene frantsiis oli avatud Andoveris, Massachusetts aastal 1990. Tänapäeval Learning Express on kõige suurem frantsiisiandja mänguasjade alal USA-s, omades rohkem kui 140 poodi ning iga aastaga see arv veelgi suureneb. Sharon on siiani Learning Express`i juhataja. Ajal, kui ta ei külasta oma kauplusi või erinevaid mänguasjade laatu, teda võib leida oma peakorterist Devensis, Massachusetts, kus tema nagu tavaliselt planeerib, mida tuleb teha, et kliendid ( nii suured kui ka väikesed) saaksid veel rohkem rõõmu, viibides Learning Express Toys kaupluses. Kui palju raha vaja tuleb frantsiisettevõtega tegelemiseks
sisse nõudma. Kinkeleping leping, milölega üks isik (kinkija) kohustab tastuta rikastama oma varast teist isikut (kingisaaja) *Kasutuslepingud Üürileping Rendileping Liisinguleping Litsentsileping Frantsiisileping selle lepinguga kohustub üks isik (frantsiisiandja) andma teisele isikule (frantsiisivõtja) õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuse frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähtsusele ja oskusteabele. 3 Ehitise ajutise kasutamise leping Tasuta kasutamise leping Laenuleping ja krediidilepingud tsiviilõigusega leping, millega üks isik (laenuandja) kohustub andma teisele isikule (laenusaaja) rahasumma või asendatava asja (laenud) ning laenusaaja kohustub tagasi maksma sama rahasumma või tagastama sama liiki asja samas
keskkonna. nende raames. Uuendustega kaasnev risk. Uuenduste võimalus Inertsus. Muudatuste kallidus. Vajadus olla paindlik, vältida Seotus standartsete ülemäärast seotust kindlate struktuuridega. ressurssidega. 28. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt pakutava toetuse sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka kuuluvad näiteks ärinimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia ja tegevusmudel.
kaupade müük/teenuste osutamine on talle püsivaks tegevuseks ning seaduses sätestatud äriühing.Ettevõtjal peaksid olema:vaimne võimekus,teotahe,suhtlemisoskus,kompetentsus,enesekindlus,otsustusvõime. 2.Aktsiaslts on äriühing,millel on aktsiateks jaotatud aktsiakapital;vastutab oma kohustuste täitmise eest oma varaga.aktsiakapital peab olema vähemalt 400 000.- Väikseim nimiväärtus on 10krooni. 3.Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel.See lubab frantsiisivõtjall kasutada frantsiisiandja oskusteavet ja kogemust.Sinna kuulub näiteks nimi,kaubamärk ja muu sümboolika,tootmistehnoloogia,väljaõppemetoodika ja muu info.Sõltuvalt tegevusalast ja konkreetsest frantsiisilepingust võib frantsiisi ulatus olla erinev. 4.Äriidee on idee,mille eesmärk on teenida oma autorile või realiseerijate kasu.Äriplaan on
otsustanud oma tegevust välisturgudel arendada. Rahvusvaheliste turgude valimine on seega muutunud põhiliseks otsuseks. See otsus nõuab teavet võimalike sihtturgude kohta (näiteks valitsuse määrused, tehingu põhised tegurid, globaalsed strateegilised muutujad ning turumuutujate dünaamika ja olemus) ning see teave määrab suuresti edu või ebaedu rahvusvahelisel turul. Rahvusvahelise kogemuse muutujad, rahvusvahelistumise kiirus ja sektor, kus frantsiisiandja tegutseb, on need, mis mõjutavad frantsiisiandja strateegiat konkureerida samaaegselt eri riikide turgudel. Teine tegurite plokk on seotud frantsiisivõtja enda ja selle isikuomadustega (riskikartlikkus, individualism, finantssuutlikkus jne). Sellest järeldatakse, et Hispaania kaubanimed eelistavad siseneda turgudele, kus frantsiisivõtjal on suur riskikartlikkus (hirm ebaõnnestumise ees äris), aga ka väike individualism. Kolmas plokk on need tegurid, mis on seotud operatsiooni sihtriigiga
oma plaanid ellu viin, siis millist tulu see mulle annab?" 7. Uue ettevõtte loomise eelised ja puudused Firma nimi ja toode on võõrad.Kui konkureerivaid firmasid on palju,siis on raske oma toodet esile tuua ja sellega inimestes usaldust tekitada,st et on kaupa raske turul teistest märgatavamaks teha. Samas võib firma muutuda populaarseks,sest ta on uus ja kui on piisavalt reklaami,pakub see inimestele huvi. 8. Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel. See lubab frantsiisivõtjal kasutada frantsiisiandja oskusteavet ja kogemust. Sinna kuulub nt nimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia, väljaõppemetoodika ja muu info. Sõltuvalt tegevusalast ja konkreetsest frantsiisilepingust võib frantsiisi ulatus olla erinev. Frantsiisileping määratleb osapoolte õigused ja kohustused. Leping on tavaliselt tähtajaline, koos õigusega seda pikendada. 9. Frantsiisi eelised ja puudused
on 10 000 1 500 000 USD. Autoritasu on varieeruv ning frantsiisileping sõlmitakse 15-ks aastaks, mille järel on seda võimalik pikendada. Üheks tingimuseks on ka vabade varade olemasolu vähemalt 127 000 USD väärtuses. Frantsiisivõtja saab frantsiisiandjalt kohalikes väljaõppekeskustes 6-nädalase väljaõppe. Lisaks pakub frantsiisandja frantsiisivõtjale uudiskirju, koosolekuid, tegevusalaseid hinnanguid ja regionaalsel tasemel reklaami. 7-Eleven oleks Eestis edukas kuna frantsiisiandja on edukalt tegutsenud juba aastakümneid ja omab suurt ärialast kogemust. Skandinaavias avati esimene 7-Eleven pood 1978. aastal ja nüüdseks on neid Norras, Rootsis ja Taanis kokku üle 500. 7-Eleven erineb Eestis olemasolevatest kauplustest selle poolest, et on kauem avatud, kiire teenindusega ja kuna poed ei ole kuigi suured, siis on nad tihti ka mugavamates asukohtades. 7-Eleven'i poodides pakutakse ka lisaks kõigele hommikusööki, mis poe kiiret teenindust ja varaseid avamisaegu
Tööandaja Harva Sageli Maksustamine Ettevõtlustulu maksustatakse Ettevõtja võib saada nii palka nii tulu kui sotsiaalmaksuga kui dividende, viimased (viimasel on ülempiir) maksustatakse vaid tulumaksuga 41. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Frantsiisiandja Frantsiisivõtja
olemasolu ning dokumentatsioon. FRANTSIISIMINE Frantsiis on üks turule sisenemise vorm. Frantsiisi olemust käsitletakse erinevatest vaatenurkadest: · frantsiis on tehing, millega kasutamisõigus loovutatakse teatud tasu eest teistele isikutele · frantsiis on piiratud õiguste müümine firma tootemargi ning teeninduse oskusteabe kasutamiseks · frantsiis on ärikokkulepe, kus ärikontseptsiooni arendaja/omanik ehk frantsiisiandja annab frantsiisivõtjale litsentseeritud õiguse kasutada ärikontseptsiooni ja sellega seonduvat kaubamärki. Frantsiisikokkuleppeid võib liigitada: · tootmisfrantsiisiks · teenusefrantsiisiks · müügifrantsiisiks Tootmisfrantsiisi korral annab frantsiisiandja frantsiisivõtjale kaupade tootmiseks olulise oskusteabe või koostisosa, näiteks materjali või tootmistehnoloogia. Frantsiisivõtja
jaoks vastava ala spetsialiste. 7. Piiratud vabadus, pikad tööpäevad, ülekoormatus, stress, probleemid tervisega. 8. Risk kaotada investeeritud kapital, st jääda ilma oma säästudest, sageli ka jääda võlgu teistele. Peamised põhjused, miks loobutakse kavandatava firma rajamisest on: 1) finantskaalutlused puudub stardikapital; 2) perekonnaga seotud kaalutlused; 3) nõrk äriidee. 8.Frantsiis: Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel. See lubab frantsiisivõtjal kasutada frantsiisiandja oskusteavet ja kogemust. Sinna kuulub näiteks nimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia, väljaõppemetoodika ja muu info. Sõltuvalt tegevusalast ja konkreetsest frantsiisilepingust võib frantsiisi ulatus olla erinev. Osapoolte vaheline frantsiisileping määratleb nende õigused ja kohustused. Leping on tavaliselt tähtajaline, koos õigusega seda pikendada
keskkonna. nende raames. Uuendustega kaasnev risk. Uuenduste võimalus Inertsus. Muudatuste kallidus. Vajadus olla paindlik, vältida Seotud standartsete ülemäärast seotust kindlate struktuuridega. ressurssidega 29. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis: pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka kuuluvad näiteks ärinimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia ja
3. Kasvava organisatsiooni juht juhib ettevõtet kiire arengu perioodil, suudab kontrollida organisatsiooni kasvu ja tegevusulatuse laienemist. 4. Väljakujunenud, stabiilse organisatsiooni juht. 16. Ettevõtja ja väljakujunenud organisatsiooni juhi omaduste erinevused. 17. Miks on arenenud riikides ettevõtte keskmine suurus viimastel aastakümnetel langenud? 18. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka kuuluvad näiteks ärinimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia ja tegevusmudel
FRANTSII S SISSEJUHATUS Frantsiisi ajalugu Frantsiis Frantsiisi plussid ja miinused Frantsiis ettevõtted FRANTSIISI AJALUGU Isaac M. Singer (1811-1875) 1850. aastal Ameerika Ühendriikides Õmblusmasin `'Singer'' Ray Kroc (1902-1984) 1954. aastal Chicagos Aastal 1961 McDonald Aastaks 1988 avatud 10 000 restorani 1960. aastal Rahvusvaheline Frantsiisi Asutus FRANTSIIS Frantsiisivõtja- firma või isik, kes soovib väheste riskidega firmat juhtida Frantsiisiandja- firma, kes annab ainuõiguse oma toote, teenuse või meetodi turustamiseks. Frantsiisileping Plussid Lihtne alustada Miinused Tuntud maine Frantsiisitasud Kindel turg Reklaamitasud, Suured võimalused alustustasud eduks Pole tegutsemis- Koolitused vabadust Abi äri püsti Frantsiisilepingul paneku...
ETTEVÕTLUS / EKSAM 1.Ettevõtja on... ...füüsiline isik, kes pakub oma nimel tasu eest kaupu või teenuseid ning see on talle püsivaks tegevuseks. 2.Frantsiis on... ...leping frantsiisiandja ja frantsiisiõtja vahel ...õigus kasutada kellegi 3.Äriidee on idee, mille realiseerimine (ellu rakendamine) võimaldab teenida idee autorile ...raha ...kasumit ...kuulsust ...uusi väärtusi 4.Ettevõtte missioon on... ...visioon tema tulevikust ...tema roll tarbija seisukohalt ...oma eesmärkide saavutamine 5.Turundus on osategevuste kompleks, mis hõlmab ...turu uuringuid ...toote kujundamist ...müügi toetamist ...hinnapoliitikat ...turunduskanalite valikut ...tootmise korraldamist ..
tuleb täita! 1. Leidur (disainer, kunstnik vms) – nõudlust omava toote/teenuse autor. 2. Ettevõtja – see, kes näeb tootes ärivõimalust ja suudab seda ära kasutada. 3. Kasvava organisatsiooni juht – juhib ettevõtet kiire arengu perioodil, suudab kontrollida organisatsiooni kasvu ja tegevusulatuse laienemist. 4. Väljakujunenud, stabiilse organisatsiooni juht. 40.Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka kuuluvad näiteks ärinimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia ja tegevusmudel
* FIE raamatupidamine kassapõhine ja tehakse ise, OÜ raamatupidamine tekkepõhine ja lisakuluga * FIE raha võib kasutada ettevõtlustulu isiklikeks vajadusteks, OÜ äriühingu ja eraisiku rahad peavad olema eraldatud (isiklik tulu palgana või dividendidena) * FIE ettevõtlus on üks tervik, OÜ samal omanikul võib olla mitu OÜ-d sellele liaaks ka FIE * FIE tulumaksuvaba erikonto abil, OÜ tulumaksuvaba 44) Frantsiis pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Eelised ja miinused ja frantsiisivõtja seisukohalt Madalam läbikukkumiste protsent, kontrollitud ärikontseptsioon Tegevuse alustamine võib toimuda kiiremini. Ettevõtte toimimispõhimõtted on välja töötatud ja testitud. Nõuab vähem kogemusi Tuntud kaubamärk ja imago tarbija silmis toetab müüki
· Eelistab kindlaksmääratut, kindlal ajal saadavat tasu ja edutamist. · Eelistab formaliseeritud hierarhiat. · Tunnistab keskkonnast tulenevaid kitsendusi ja püüab teha optimaalseid otsuseid nende raames. · Inertsus. Muudatuste kallidus. Seotus standartsete struktuuridega. 17. Miks on arenenud riikides ettevõtte keskmine suurus viimastel aastakümnetel langenud? 18. Frantsiis · pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Eelised ja miinused ja frantsiisivõtja seisukohalt · Madalam läbikukkumiste protsent, kontrollitud ärikontseptsioon · Tegevuse alustamine võib toimuda kiiremini. Ettevõtte toimimispõhimõtted on välja töötatud ja testitud. · Nõuab vähem kogemusi
Kasumi Tulumaksuvabastus erikonto Tulumaksuvaba reinvesteerimine abil FIE OÜ · Äriühingu osade üleandmine või pärandamine on lihtsam kui FIE ettevõtte üleminek. (FIE vara pärimine, aruandluse lõpetamine, maksud päris keeruline, eriti kui pärijaid on mitu ja neist mõni jätkab ettevõtlusega, mõni ei jätka.) 43. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). · Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust.
· Ressursside omandamine ja töötajate arvu suurendamine. · Eelistab kindlaksmääratut, kindlal ajal saadavat tasu ja edutamist. · Eelistab formaliseeritud hierarhiat. · Tunnistab keskkonnast tulenevaid kitsendusi ja püüab teha optimaalseid otsuseid nende raames. · Inertsus. Muudatuste kallidus. Seotus standartsete struktuuridega. 17. Frantsiis · pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Eelised ja miinused ja frantsiisivõtja seisukohalt · Madalam läbikukkumiste protsent, kontrollitud ärikontseptsioon · Tegevuse alustamine võib toimuda kiiremini. Ettevõtte toimimispõhimõtted on välja töötatud ja testitud. · Nõuab vähem kogemusi · Tuntud kaubamärk ja imago tarbija silmis toetab müüki
Ressursside omandamine ja töötajate arvu suurendamine. Eelistab kindlaksmääratut, kindlal ajal saadavat tasu ja edutamist. Eelistab formaliseeritud hierarhiat. Tunnistab keskkonnast tulenevaid kitsendusi ja püüab teha optimaalseid otsuseid nende raames. Inertsus. Muudatuste kallidus. Seotus standartsete struktuuridega. 17.Frantsiis pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Eelised ja miinused ja frantsiisivõtja seisukohalt Madalam läbikukkumiste protsent, kontrollitud ärikontseptsioon Tegevuse alustamine võib toimuda kiiremini. Ettevõtte toimimispõhimõtted on välja töötatud ja testitud. Nõuab vähem kogemusi Tuntud kaubamärk ja imago tarbija silmis toetab müüki
Leidur (disainer, kunstnik vms) nõudlust omava toote/teenuse autor. 2. Ettevõtja see, kes näeb tootes ärivõimalust ja suudab seda ära kasutada. 3. Kasvava organisatsiooni juht juhib ettevõtet kiire arengu perioodil, suudab kontrollida organisatsiooni kasvu ja tegevusulatuse laienemist. 4. Väljakujunenud, stabiilse organisatsiooni juht. 27. Ettevõtja ja väljakujunenud organisatsiooni juhi omaduste erinevused. 28. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust.
Teine kodutöö- frantsiisiidee 1. Ajalugu, sisu ja levik Subway on Ameerika frantsiisiettevõte, mis müüb peamiselt võileibu ja salateid. Ettevõtet juhib ja omab Doctor's Associates, Inc. Subway on 35 302- restoraniga 98 riigis üks kiiremini kasvavaid frantsiise maailmas. Aastal 1965 asutas Fred DeLuca võileivapoe finantseerimaks oma arstiõpinguid. Tuhande dollari suuruse laenuga hakkas tema sõber Peter Buck partneriks ning avati esimene toidukoht Bridgeportis. Ettevõtjad võtsid eesmärgiks avada 32 söögikohta kümne aasta jooksul. Fred taipas üsna pea ärijuhtimise põhitõdesid ja kvaliteetse toidu serveerimise ning hea klienditeeninduse tähtsuse. Aastaks 1974 omati 16 võileivapoodi Connecticutis. Taibates, et nad ei saavuta oma eesmärki avada 32 restorani kümne aastaga, alustati frantsiisimist, mis viis Subway keti märkimisväärse kasvuni, mis kestab tänaseni. Tänapäeval on Subway 34000 toidukohaga maailma suu...
Eelistab kindlaksmääratut, kindlal ajal saadavat tasu ja edutamist. Eelistab formaliseeritud hierarhiat. Предпочитает иерархию Tunnistab keskkonnast tulenevaid kitsendusi ja püüab teha optimaalseid otsuseid nende raames. Inertsus. Muudatuste kallidus. Seotus standartsete struktuuridega. Инертность, маленькие изменения 17.Frantsiis pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Eelised ja miinused ja frantsiisivõtja seisukohalt Madalam läbikukkumiste protsent, kontrollitud ärikontseptsioon Tegevuse alustamine võib toimuda kiiremini. Ettevõtte toimimispõhimõtted on välja töötatud ja testitud. Nõuab vähem kogemusi
naaberriikidega, lepingud teiste riikidega). · Mitmesugused erakordsed sündmused - loodusõnnetused, tulekahjud, ettevõtte hoonete või transpordivahendite kannatada saamine vandalismi tagajärjel jne. · Tööõnnetused. · Oht, et ettevõtte tegevuse või tema toodete tõttu kannatavad keskkond või üksikinimesed. 11. Frantsiisi mõiste ja näited tema rakendamisest. Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka kuuluvad näiteks ärinimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia ja tegevusmudel. Frantsiisivõtjale pakutakse sageli ka väljaõpet ja ka edasist tuge äritegevuse arendamisel. Sõltuvalt tegevusalast ja konkreetsest frantsiisilepingust võib frantsiisi ulatus ja sisu olla erinev
Orienteeritud pikaajalisele perspektiivile - otsused on üheastmelised koos ene täieliku sidumisega langetatud otsustega -ressursside omandamine ja töötajate arvu suurendamine - eelistab kindlaks määratut, kindlal ajal saadavat tasu ja edutamist - eelistab formaliseeritud hierarhiat - tunnistab keskkonnast tulenevaid kitsendui ja püüab teha optimaalseid otsuseid nende raames - intertsus. Muudatuste kallidus. Seotus standartsete struktuuridega. 28.Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis – leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisandja annab vastava tasu ees frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka kuuluvad ärinimi, kaubamärk, muu sümboolika, tootmistehnoloogia ja tegevusmudel
38. Ettevõtte rajamiseks vajalikud sammud põhiloogika. 39. Nutika idufirma (Lean start-up) lähenemine ettevõtte rajamisele. 40. Saras S. Sarasvathy ettevõtlusprotsessi käsitlus. 41. Ettevõtete juriidilised vormid (6) lihtsalt neid teada + orienteeruv osakaal üldarvus. 42. Aktsiaseltsi ja osaühingu minimaalse aktsia- või osakapitali suurus. 43. Ettevõtlusvormi valikul OÜ või FIE kasuks otsustamist mõjutavad tegurid. 44. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). 45. Ettevõtte ostu ja müügi võimalikud motiivid. 46. Tegutseva ettevõtte ostmise võimalikud eelised ja miinused. 47. Tegutseva ettevõtte ostmisel tema hinna määramise põhivõimalused. 48
● olematu turukontroll; ● tarbijatega otsekontakti puudumine; ● tagasiside puudumine; ● paindumatus ja aeglus tarbijaeelistuste muutumisel; ● ekspordifirmast sõltumine. Enamasti eksporditakse kodumaise ekspordifirma abil kaugemale turule, mida hästi ei tunta või kuhu ise minna ei soovita Frantsiis on juriidiline ärikokkulepe, mille järgi frantsiisivõtja saab frantsiisilepingus sätestatud tingimustel õiguse kasutada frantsiisiandja ärikontseptsiooni ja tema kaubamärki. Frantsiisivõtja maksab frantsiisiandjale selle eest perioodilist kasutustasu, ühekordset lepingu alustamise tasu ja/või turundus- ja reklaamitasu. Frantsiisiandja on kohustatud tagama frantsiisivõtjale vajaliku väljaõppe ja vastavad juhised tema frantsiisi edukaks majandamiseks. ● Ameti (töökoha) frantsiis – kodust töötamisel põhinev ja väikest investeeringut nõudev frantsiis
Kättesaadavad on rahvusvahelised ja riiklikud reklaami- ja reserveerimissüsteemid Laenukulud on madalamad, kuna pangad on valmis meelsamini andma laenu Töötajate koolitus odavam Tuttav dekoor ja atmosfäär on reisijatele väga turvaline võras paigas Frantsiisi puudused: Frantsiisi esialgne ostmine on väga kallis (20 000 30 000 $) Frantsiisitasu seisneb tubademüügi protsendis Kui frantsiisiandja (brändi) muutub maksejõuetuks, siis selle läbi kannatab frantsiisivõtja (kinnisvara) Juhtimisleping eraldab hotelli omamise ja selle juhtimise. Omanik (investor) teeb lepingu professionaalse juhtimismeeskonnaga, kes hakkab juhtima kinnisvara (investeeringut) mingi teatud tasu või hotellitubade müügi pealt. Sageli kasutatakse seda siis, kui hotelli omanikul ei ole selles valdkonnas piisavalt teadmisi, kuidas juhtida edukalt hotelliäri.
Leidur (disainer, kunstnik vms) – nõudlust omava toote/teenuse autor. Ettevõtja – see, kes näeb tootes ärivõimalust ja suudab seda ära kasutada. Kasvava organisatsiooni juht – juhib ettevõtet kiire arengu perioodil, suudab kontrollida organisatsiooni kasvu ja tegevusulatuse laienemist. Väljakujunenud, stabiilse organisatsiooni juht. Joonis slaid 4 + trüki välja slaidid 9, 10, 11 28. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka kuuluvad näiteks ärinimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia ja
14. Kaupade otsese vahetuse arenguastmed on: a) juhuslik vahetus b) kaubavahetus c) originaalne vahetus 15. Kaubandust võrreldes arenenud vahetusega iseloomustab a) materiaalsete huvide puudumine b) toodete müük tundmatule c) tootjate ja tarbijate vastandlike huvide põrkumine 16. Tarbekaubad on: a) immobiilsed kaubad b) immateriaalsed hüved c) mobiilsed kaubad 17. Frantsiis on: lepinguliselt reguleeritud kooperatsioonivorm kahe iseseisva ettevõtte vahel, mille juures frantsiisiandja loovutab frantsiisivõtjale ettevõttestrateegia kindla toote või teenuse kasutamisõiguse kindlaks määratud tingimustel ja tasu eest b) ühise kaubamärgi kasutamine c) õigus 18. Kaubandusteooriad on: institutsionaalse ja funktsionaalse kaubanduse vajalikkust põhjendavad teooriad b) kaubandusettevõtete gravitatsiooni seadus c) institutsionaalse kaubanduse vajalikkust põhjendav teooria 19
või trahvideni, halvemal juhul ka ettevõtte sulgemiseni. Frantsiisi mõiste ja selle olemus Mõistet "frantsiis" käsitlevad ülikoolid ja vahendusfirmad erinevatest vaatenurkadest. Näiteks: frantsiis on · tehing, millega kasutamisõigus loovutatakse teatud tasu eest teisele isikule; · piiratud õiguste müümine firma tootemargi ning teeninduse oskusteabe kasutamiseks; · ärikokkulepe, kus ärikontseptsiooni arendaja/omanik ehk frantsiisiandja annab frantsiisivõtjale litsentseeritud õiguse kasutada ärikontseptsiooni ja sellega seonduvat kaubamärki. Frantsiis on üks turule sisenemise meetoditest. Näiteks frantsiisiandja varustab frantsiisivõtjat toodete (elektroonsed mänguasjad) ja teenustega, mida tuuakse Eesti turule. Frantsiisivõtja maksab seejuures õiguse eest müüa konkreetseid elektroonseid mänguasju. Samuti peab ta
Praeguseks ajaks on maailmas juba 650 frantsiisiettevõtteid nimega Gold's Gym. Maksumus Esialgsed invisteeringud: $2,218,250 - $5,000,500 Esialgne Frantsiisitasu: $40,000 Pidevad litsentsitasud (kasutustasud): 5% Reklaami litsentsitasud (kasutusasud): 2% 3 Millist tuge frantsiisivõtja saab? Kuna Gold’s Gym on olnud edukas rahvusvaheline ettevõtte juba 50 aastat ja esindanud oma spordiklubid enam kui 28 riigis, nagu frantsiisiandja pakub ta profesionaalse toe oma frantsiisivõtjatele. "Meie oleme läbi töötanud ja kasutame süsteeme ja ressurse, mis aitavad teil luua parim spordiklubi omas linnas, regioonis. Te saate meie käest meetodid spetsiaalsest frantsiisiprogrammist, mille aluseks on teadmised, kogemused ja oskused, mis on kogunenud aastatega meie ettevõtte loomisega. Me mõistame, et igaühel on omad ettekujutused ja vajadused spordiklubi juhtimises. Seepärast töötame ühes tandeemis, selleks, et aidata teid
muutuseks. Loob endale oma teha optimaalseid otsuseid keskkonna nende raames. Uuendustega kaasnev risk. Uuenduste Inertsus. Muudatuste kallidus. Vajadus olla paindlik, vältida võimalus Seotus standardsete ülemäärast seotust kindlate struktuuridega. ressurssidega 28. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt frantsiisivõtjale pakutava toetuse võimalik sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis – pikaajaline leping frantsiisiandja ja võtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest võtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka kuuluvad ärinimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia ja tegevusmudel. Pakutakse sageli ka väljaõpet ja ka edasist tuge tegevuse arendamisel
omandiõigust või aktsiate kontrollpakki. Litsentsileping võib olla liht- või ainulitsentsileping. Lihtlitsentsilepingu puhul võib litsentsiandja kasutada lepingu esemeks olevat õigust ise ning anda selle kasutusõiguse teistele isikutele peale litsentsisaaja. Ainulitsentsileping lubab intellektuaalsest varast tulenevaid õigust ainult litsentsisaajale. 2.2.5. Frantsiisileping Antud lepinguga kohustub frantsiisiandja andma frantsiisivõtjale õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuses frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muuhulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele (VÕS § 375). Frantsiisilepingut on nimetatud ka kaubandusliku kontsessiooni või kontsessioonilepinguks. Frantsiisiandja kohustub andma frantsiisivõtjale juhiseid lepingust tulenevate õiguste 10
dokumendid ja teabe, mis on vajalikud õiguse kasutamiseks lepingu alusel. (2) Pärast lepingu lõppemist peab litsentsisaaja tagastama talle antud dokumendid litsentsiandjale ja hoidma saadud teavet saladuses. 13. Frantsiisileping Frantsiisilepinguga kohustub üks isik (frantsiisiandja) andma teisele isikule (frantsiisivõtja) õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuses frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele. Frantsiisiandja kohustused Frantsiisiandja on kohustatud andma frantsiisivõtjale juhiseid õiguste teostamiseks ning osutama talle püsivalt sellega seotud kaasabi. Frantsiisivõtja kohustused 1) kasutama oma tegevuses frantsiisiandja ärilist tähistust; 2) tagama tema poolt lepingu alusel toodetavate kaupade või osutatavate teenuste kvaliteedi samal tasemel frantsiisiandjaga;
teostada intellektuaalsest varast tulenevaid õigusi kokkulepitud ulatuses ja kokkulepitud territooriumil, litsentsisaaja aga kohustub maksma selle eest tasu (litsentsitasu). 16. Frantsiisilepingu mõiste ja sisu Frantsiisilepinguga kohustub üks isik (frantsiisiandja) andma teisele isikule (frantsiisivõtja) õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuses frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele. 17. TEENUSTE OSUTAMISE LEPINGUD Käsundusleping Komisjonileping Tervishoiuteenuse osutamise leping Töövõtuleping Pakettreisileping Hoiuleping Kaubaveoleping 18. Käsunduslepingu mõiste Käsunduslepinguga kohustub üks isik (käsundisaaja) vastavalt lepingule osutama teisele isikule (käsundiandja) teenuseid (täitma käsundi), käsundiandja aga maksma talle selle eest tasu, kui selles on kokku lepitud.
Tunnuslause Tunnuslause on lause või fraas, millest tuntakse organisatsiooni, ettevõtet, toodet, kampaaniat vm. Tunnuslause võib välja kujuneda pärimuslikul teel või olla sihipäraselt konstrueeritud. Konkurentsieelis Konkurentsieelis tähendab lihtsustatud kujul eristumist konkurentidest, kusjuures eristumise võimalusi on väga mitmeid. Frantsiisiettevõte Ettevõte, mida on alustatud frantsiisilepinguga frantsiisiandja, tuntud firma, annab tasu eest frantsiisivõtja käsutusse kogu vajaliku oskusteabe ja kaubamärgi kasutamise õiguse. Pereettevõte Pereettevõte on ettevõte, mis on täielikult või valdavalt omatud ja kontrollitud pereliikmete poolt. Koduettevõte Ettevõtlus toimub juhi kodus. off-shore ettevõte firma, mis on registreeritud kas madala või null maksumääraga piirkonda või riiki. spin-off ettevõte Spin-off ettevõte on Eesti Kunstiakadeemia (edaspidid EKA) liikmeskonna
.. on väikeettevõtjate poolt sageli kasutatav ning paljudele (nö seersandi-tüüpi Tunnused isik inimestele) sobiv alternatiiv nö täiesti iseseisva ettevõtluse kõrval. töötajateta soovitatav sobiv sobiv küsitav mõttetu Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, mis mikroettevõte kõlblik sobiv sobiv sobiv küsitav lubab frantsiisivõtjal kasutada frantsiisiandja oskusteavet ja kogemusi, samuti nime, kaubamärki jm sümboolikat, tehnoloogiat ja infot ning saada väljaõpet. väikeettevõte ei soovitata kõlblik kõlblik soovitatav sobiv
(veebiteenused, tarkvara, Skype, Spotify, Dropbox, SurveyMonkey). Sageli piisab tasuvuseks sellest, et väike osa kasutajatest maksab. 4. Frantsiis. Frantsiisilepinguga kohustub üks isik (frantsiisiandja) andma teisele isikule (frantsiisivõtja) õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuses frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele (Võlaõigusseadus). Nt: McDonalds, Subway, hotellid, autorent, tanklad, näiteid võib leida väga erinevatelt tegevusaladelt. 5. Võrkturundus (Multi-level marketing) – värvatakse müügimehi, kes värbavad müügimehi, kes ... „Vaese mehe frantsiis“. Nt Avon, Amway, Herbalife, Oriflame, Mary Kay. 20. Osterwalderi ärimudeli käsitlus. 21. Lean Start-up ärimudel. 22. Äriidee teostatavuse analüüsi olemus.
Osakapitali sisse maksmata saab asutada osaühingu üksnes füüsiline isik või mitu füüsilist isikut. Osaühingu sissemakseta asutamine ei vabasta osanikke siiski sissemaksu tegemisest. Sissemakse tuleb teha pärast osaühingu asutamist. 70. Kellele makstakse dividende? Dividende makstakse äriühingu omanikele ehk osanikele või aktsionäridele. Dividende saab maksta ainult kasumiga ettevõte. 71. Mis on frantsiis? Frantsiis on frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vaheline pikaajaline leping, mis lubab frantsiisivõtjal vastava tasu eest kasutada frantsiisiandja oskusteavet ja kogemust. 72. Milline on väikeettevõtluse roll majanduses? Väike- ja keskmise suurusega ettevõtetes on hõivatud märkimisväärselt suur osa tööjõust, millest tulenevalt on neil väga oluline roll uute töökohtade loojatena. Vähemarenenud piirkondades pakub väike- ja keskmise suurusega ettevõtlus
elukeskkonnale. 7 3. Ettevõtlusega alustamise erinevad võimalused Ettevõtjaks saamisel on valida kolme erineva võimaluse vahel: · tegutseda frantsiislepingu alusel · osta tegutsev ettevõte · rajada põhimõtteliselt uus ettevõte (asutamine) 3.1. Frantsiis Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel. See lubab frantsiisivõtjal kasutada frantsiisisandja oskusteavet ja kogemust. Sinna kuulub näiteks nimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia, väljaõppemetoodika ja muu info. Sõltuvalt tegevusalast ja konkreetsest frantsiisilepingust võib frantsiisi ulatus olla erinev. Osapoolte vaheline frantsiisileping määratleb nende õigused ja kohustused. Leping on tavaliselt tähtajaline, koos õigusega seda pikendada.
ametniku või vabatahtlikuna. 25. Frantsiis - üks turule sisenemise vorm. Frantsiisi olemust käsitletakse erinevatest vaatenurkadest: · frantsiis on tehing, millega kasutamisõigus loovutatakse teatud tasu eest teistele isikutele · frantsiis on piiratud õiguste müümine firma tootemargi ning teeninduse oskusteabe kasutamiseks · frantsiis on ärikokkulepe, kus ärikontseptsiooni arendaja/omanik ehk frantsiisiandja annab frantsiisivõtjale litsentseeritud õiguse kasutada ärikontseptsiooni ja sellega seonduvat kaubamärki. 26. Hind -mingi kauba või teenuse väärtuse väljendus rahas. 27. Hüpoteek - kinnisasja pant, mis lihtsustab maaomaniku jaoks laenu saamist ja annab laenuandjale tagatise. 28. Intress -rahasumma, mille võlausaldaja saab võlgnikult/hoiustajalt raha kasutada andmise eest. 29. Kapital -väärtus või omand, mida saab kasutada lisaväärtuste loomiseks. Füüsilised
paranemine. 2 25. Frantsiis Frantsiis võlaõigusseaduses § 375. Frantsiisilepingu mõiste Frantsiisilepinguga kohustub üks isik (frantsiisiandja) andma teisele isikule (frantsiisivõtja) õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuses frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele. _________ Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisileandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisileandja annab vastava tasu eest frantsiisilevõtjale kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Näiteks ärinimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia ning tegevusmudel. 1) Frantsiisivõtjale pakutakse sageli väljaõpet ja ka edasist tuge äritegevuse arendamisel.
isikutele võib selle ettevõtja huve kahjustada. Eelkõige oskusteavet puudutav tehniline ja finantsteave ning teave kulude hindamise metoodika, tootmissaladuste ja -protsesside, tarneallikate, ostu-müügi mahtude, turuosade, klientide ja edasimüüjate, turundusplaanide, kulu- ja hinnastruktuuride ning müügistrateegia kohta. 45. Mis on frantsiisileping ja selle sisu? Frantsiis on juriidiline ärikokkulepe, mille järgi frantsiisivõtja saab frantsiisiandja antud tingimustel õiguse kasutada frantsiisiandja ärikontseptsiooni ja tema kaubamärki. Frantsiisi puhul võtab juba toimiva äriidee üle uude keskkonda mõni teine ettevõte. Frantsiisi alla võivad kuuluda nii ärinimi, kaubamärk, tootmistehnoloogia, müügi- ja esindusõigus kui ka väljaõppemetoodika. Frantsiisivõtja on seejuures ettevõtja, kes ostab frantsiisiõiguse ja kelle tegutsemine on piiratud frantsiisilepinguga. Frantsiisiandja on teine lepingupool ehk ettevõte, mis annab
On toodet või majandusüksust iseloomustav(ad) sümbol(id) ja/või sõna(d). Kaubamärgi eluiga on teoreetiliselt piiramatu. Kaubamärgi registreerimisega sotud väljaminekud kantakse kohe kuluks (mitteolulised) või kapitaliseeritakse. 9 On õigus müüa kaubamärgiga kaitstud toodet või teenust (tavaliselt piiratud perioodil): Frantsiisilepingu objektiks on kasutusõiguse andmine frantsiisiandja poolt väljatöötatud süsteemile, kuhu kuulub ka kaubamärg, oskusteave jne. Frantsiisivõtja peab tagama valmistatavate kaupade või osutatavate teenuste identsed omadused 10 Frantsiiside maksumus on tavaliselt väga kõrge. Kui frantsiisilepingu järgi peab majandusüksus maksma frantsiisiandjale jooksvalt teatud summasid (nt mitmesugused teenused, reklaamikampaania vms), kantakse need kuluks arvestusperioodil.
Osak (osa) väikseim nimiväärtus à 1 euro 1 euro = 1 hääl Vastutus sissepandud osa ulatuses Võib ka osaku osa osaühingule võlgu jääda Osa saab osta ja müüa, teistel osanikel eelisostuõigus Kulupõhine raamatupidamine! Finantsiis Mingi tuntud kaubamärgi all tegutsemine Eraldi ettevõte Väljatöötatud ärimudeli baasil Litsentsitasu 1X Maksad perioodilist kasutusmaksu Frantsiisiandja varustab teabega, annab kindlalt tagatud turu Tooraine saab odavamalt jne. Valitsuse roll majanduses. 1.vaba konkurentsi tagamine turul 2.positiivsete välismõjude toetamine ja neg.välismõjude piiramine 3.ühishüviste pakkumine 4.tulude ümberjaotus 5.majanduse stabiliseerimne Riigieelarve-plaan,mille alusel valitsus kasutab riigi raha. Valitsuse kulutused: 1.valitsuse poolt ostetud kaubad ja teenused: riigikaitse,maanteed,haridus,kultuur,tervishoid jne. 2