commodatum pruuklaen 30. depositum hoiuleping, hoius 31. pignus pant 32. emptio-venditio ost-müük 33. pretium hind, väärtus 34. arrha käsiraha 35. locatio conductio üür-rent 36. mandatum korraldus, käsund 37. societas seltsinguleping 38. permutatio vahetus 39. obligationes ex contractu lepingust tulenevad obligatsioonid 40. obligationes quasi ex contractu nagu lepingust tulenevad obligatsioonid 41. negotiorum gestio käsundita asjaajamine 42. bona fides hea usk 43. mala fides paha usk 44. creditor võlausaldaja 45. debitor võlgnik 46. novatio uuendus, muutmine 47. cessio loovutamine 1 48. dare andma 49. facere tegema 50. solutio täitmine 51. conditio tingimus 52. vis maior vääramatu jõud 53. mora viivitus 54. res asi 55. dominium omand; omandiõigus 56. proprietas omadn; omandiõigus 57
I KONTROLLTÖÖ MATERJALID SÕNAD: 1. actio, onis f.- hagi, kaebus 2. actor, oris m.- hageja, kaebaja 3. adoptatio=adoptio, onis f.- lapsendamine 4. aedilis, is m.- ediil (kõrgem ametnik Roomas; tema ülesandeks oli üldise korra, ehitustegevuse ja turuolude järele valvamine, samuti mängude korraldamine) 5. aequitas, atis f.- võrdsus, õiglus 6. alienus, a, um- võõras, teisele kuuluv; sõltuv 7. bona, orum n.- vara, varandus 8. bonus, a, um (melior,ius; optimus, a, um)- hea, tubli 9. caput, pitis n.- pea, õigusvõime 10. causa, ae f.- põhjus; kohtuasi, protsess 11. civilis, e- kodaniku-, tsiviil- 12. civs, is m,f.- kodanik 13. civitas, atis f.- kodakondsus; kodanikkond; riik 14. codex, dicis m.- raamat, kogumik 15. constitutio, onis f.- korraldus; määrus 16. corpus, poris n- keha; isik; kogu, kogumik 17. crimen, minis n.- kuritegu, roim 18. criminalis,e- kriminaal-, krimnaalne, kuritegelik 19. cum+ abl- koos, -ga 20. cura, ae f.- hool, mure; h...
I KONTROLLTÖÖ MATERJALID SÕNAD: 1. actio, onis f.- kaebus 2. actor, oris m.- kaebaja 3. adoptatio=adoptio, onis f.- lapsendamine 4. aedilis, is m.- ediil (kõrgem ametnik Roomas; tema ülesandeks oli üldise korra, ehitustegevuse ja turuolude järele valvamine, samuti mängude korraldamine) 5. aequitas, atis f.- võrdsus, õiglus 6. alienus, a, um- võõras, teisele kuuluv; sõltuv 7. bona, orum n.- vara, varandus 8. bonus, a, um (melior,ius; optimus, a, um)- hea, tubli 9. caput, pitis n.- pea, õigusvõime 10. causa, ae f.- põhjus; kohtuasi, protsess 11. civilis, e- kodaniku-, tsiviil- 12. civis, is m,f.- kodanik 13. civitas, atis f.- kodakondsus; kodanikkond; riik 14. codex, dicis m.- raamat, kogumik 15. constitutio, onis f.- korraldus; määrus 16. corpus, poris n- keha; isik; kogu, kogumik 17. crimen, minis n.- kuritegu, roim 18. criminalis,e- kriminaal-, kriminaalne, kuritegelik 20. cura, ae f.- hool, mure; hoolitsus, hooldus; haldus; järelval...
mandatum käsundusleping societas seltsing (võlaõiguslik kokkulepe ehk leping ühise eesmärgi saavutamiseks) ; ühiskond; ühendus; tänapäeval jur isik permutatio vahetus, vahetamine; vahetusleping ; maksmine, rahaülekanne veksliga, asetamine, üleviimine obligationes ex contractu lepingust tulenev obligatsioon e võlasuhe obligationes quasi ex contractu nagu lepingust tulenev obligatsioon e võlasuhe negotiorum gestio käsundita asjaajamine bona fides hea usk mala fides pahauskus creditor kreeditor, võlausaldja; õigustatud pool obligatsioonis debitor deebitor, võlgnik; kohustatud pool obligatsioonis novatio uuendus, muutmine; ühe võlaõigusliku suhte asendamine teisega nii, et esimene kaob cessio tsessioon; loovutamine (nõudeõiguse loovutamine uuele kreeditorile, kreeditoride vahetus obligatsioonis) dare ; facere Obligatsiooni objektiks võib olla mitmesugune samme. Roomlastel
III-periood ius publicum ius privatum versus ius qentium(Rooma riigi rahvaste õigus) (Ulpianus) Kreeka õigus Tulnud tänapäeva õigusesse Bona fides (heausksus) Ius naturale (looduslik.e.loomulik õigus, vahekord mehe ja naise vahel, lastekasvatamine jms.) Aequitas- õiglus-ius est ars boni et aeqi. IV-periood Corpus juris civilis (527-565)- õiguse kodifitseerimine- keiser Justinianuse seaduste kogu ÕIGUSE RETSEPSIOON XII-XIII p.Kr. (2X Rooma õiguse retsepsioon, feodaal- ja kodanliku ühskonnakorra tekkimisel) TÄNAPÄEVA ÕIGUS
1. Avalik-õiguslikud suhted põhinevad alluvusel ehk subordinatsioonil – riik on nendes kõrgemal kohal. Eraõiguslikud suhted põhinevad poolte võrdsusel ehk koordinatsioonil – pooled on suhetes täpselt ühte moodi võrdsed. 2. Eraautonoomia ehk lepinguvabadus. Isikud on vabad looma ja sõlmima mistahes lepinguid, kui need ei ole vastuolus seaduse, hea usu ja mõistlikkuse või avaliku korraga. 3. Bona fides – tuleb tegutseda heas usus Pacta sun servanda – lepingud on selleks, et neid täita; lepingut tuleb asutada Numerus clausus – ammendav loetelu ehk kõik, mis on seaduses loetletud, on kohustulik, mida seaduses kirjas pole, on lubatud. 4. Common Law õigussüsteem kehtib peamiselt inglise keelt kõnelevates riikides ja põhineb tavaõigusel. Kodifitseeritud õigus kui selline puudub (v.a põhiseaduse tekst ja veel
on ärile alus pandud, siis peaksid kõik osapooled vastutama ühingu või äri kohustuse eest. Arvan, et täisosanikuks olemine ei tohiks olla selles mõttes ,,privileeg", et vastutada täies ulatuses enda varaga. Propageeriksin pigem ettevõtlusvormidest täisühingut, kus peremehelikult vastutavad kõik ühingu heaolu eest ja kannavad ka võrdselt vastutust kahjude korral. Hea usu põhimõte, ( ladina keeles bona fides ) tähendab kohustust käituda ausalt ja õiglaselt, teha koostööd ning kaitsta üksteise huve. Arvan, et see on väga inimlik ja lausa vajalik, kui toimitakse heauskselt ning kaitstakse lisaks enda heaolule ka teiste huve. Kahjuks võib elust enesest tuua mitmeid näiteid, kus selle hea usu põhimõtte vastu on eksitud. Toome kasvõi näiteks kõige tavalisema lepingu rikkumise, kus osapool A on osapoole B-ga kokku leppinud,
Possessio iuris – omandiõigus Actio Publiciana – Ius possidendi – õigus asja vallata Ius utendi – õigus asja kasutada Ius disponendi – õigus asja käsutada Condominium - kaasomandiõigus Acquisitio originaria – esialgne omandamine Acquisitio derivativa – tuletatud omandamine Occupatio – mitte kellegile kuuluva asja vallutamine Usucapio – igamine (asja omandamine selleks ettenähtud valdamistähtaja möödumisel) Titulus – pealkirjastatud peatükk Bona fides – heausklikkus Specificatio - ümberkujundamine Accessio – omandamise viis, mis toimub mitme asja ühendamisel Adiudicatio – juhtum, kus kohtunik jagab asja mitme kaasomaniku või pärija vahel Rei vindicatio – omandi valdusesse tagasinõudmine Actio negatoria – hagi, millega omanik kaitseb ennast mõne teise isiku väite vastu Fiducia – võlgnik andis asja võlausaldajale omandiks, tingimusel see võlgnikule võla tasumisel tagastada
See kiht koosnes inimestest, kes: tahavad teha karjääri; ärimehed, keda patroon võib toetada oma võimuga; vaesed: poeedid, filosoofid, kelle ainuke sissetulek oli patrooni almus(милостыня); neile oleks olnud alandav töötada nagu lihtrahvas; need, kes lootsid saada rikka lastetu vanamehe pärijaiks; inimesed, kes vajasid muudel põhjustel eestkostjat. Moraal ja religioon 1) Rooma ideaal: virtus, pietas, fides Rooma ideaaliks on virtus, pietas, fides : distsipliin, respekt ja ustavus oma kohustustele. See „kolmainsus” domineerib kõikide elu aspektide üle. Virtus (võime olla mees) jääb ideaaliks Rooma riigi eksisteerimise lõpuni. Pietas tähendas riituste(обряды) järgimist ja inimeste vaheliste suhete säilitamist. mingit halba tegu, halba ennet, kuritegu heastada püüdma
I-II adj us, a, um / - er, a ,um (m, f, n) Publicus, a , um (avalik) Ius, iuris n. ius publicum (avalik õigus) Liber, era, erum (vaba) (m, f, n) libera, liberum Populus, i m. populus liber (vaba rahvas) Persona, ae f. persona libera (vaba isik) III adj is, e (mf, n) Civilis, e (tsiviil) civile Ius, iuris n. ius civile (tsiviilõigus) Obligatio, onis f. obligatio civilis 1.singularis Fides, ei f. (V dekl) (usk, usaldus) Bonus, a, um (I-II adj) (hea) Nom fides bona (heausk) / bona fides Gen fidei bonae (heausu) contractus bonae fidei (heausus sõlmitud leping) Dat fidei bonae (heausule) Acc fidem bonam (heausku) Abl fide bona (heausuga) / bona fide Voc fides bona (heausk) 2.Pluralis Contractus, us m. (IV dekl) (leping) Innominatus, a, um (I-II adj) (nimetu) Nom contractus innominati (nimetud lepingud) Gen contractuum innominatorum (nimetute lepingute) Dat contractibus innominatis (nimetutele lepingutele)
Võrdleva usundiloo sissejuhatus 06.09.10 keskendutakse kolmele : religiooniteooria mitte teoloogilises mõttes. (religiooniteadus on objektiivne teadus-sellega võivad tegeleda ükskõik millist konkreetset religiooni, teoloogiat esindavad inimesed) teoreetilisel tasemel religiooni põhimõisted, komponendid kuidas religioonist on aru saadud erinevatel aegadel tutvumine ürgühiskonna ajalooga, religiooni tekkimine inimajaloos, ülevaade sellest, kuidas on maailma, inimesi, olemist ette kujutatud esiajal, enne ristiusustamist, loodusrahvad jne. Religiooni mõiste Religioon Ld k. religio kohusetruudus, ausameelsus/ usklikkus,vagadus, hardus/ usund, kultus religiones (pl) kombetalitused,riitused/ pühadus, vanne,vannetandev, tõotus/ püha ese religiose religo / religare (infinitiv siduma) siduma, kinni siduma, üles siduma, köitma,kinnitama. Side inimese ja kõrgema väe vahel (roomlaste kohaselt). Sidet looma, lepingut tegema Rooma tsiviilõigu...
Verbid - are accuso, avi, atum, are süüdistama appello, avi, atum, are nimetama, kutsuma condemno, avi, atum, are süüdi mõistma obligo, avi, atum, are siduma, kohustama iudico, avi, atum, are õigust v. kohut mõistma, otsustama libero, avi, atum, are vabastama, vabaks mõistma nego, avi, atum, are eitama do, dedi, datum, are andma veto, tui, titum, are keelama - ere caveo, cavi, cautum, re hoolitsema, abistama (st mitmesuguste juriidiliste aktide jaoks sobivate näidiste koostamine, eraisikute abistamine tehingute sõlmimisel); määrama debeo, bui, bitum, re võlgnema habeo, bui, bitum, re omama prohibeo, bui, bitum, re keelama, takistama iubeo, iussi, iussum, re käskima possideo, sedi, sessum, re valdama, oma valduses pidama v...
12. Mens sana in corpore sano (Iuv.) - Terves kehas terve vaim 13. Index librorum prohibitorum – keelatut raamatute nimestik 14. O sancta simplicitas ! (Jan Hus) –Oh, püha lihtsameelsus!(Jan Hus,usureformaator, põletati) 15. Aurea mediocritas. (Hor) – Kuldne kesktee 16. Votum separatum – eriarvamusel 17. Terra incognita – Tundmatu maa 18. Consuetudinis magna vis est - Taval on suur jõud. 19. Sensu stricto – ranges tähenduses 20. Bona fides. - hea usk Bona fide – heas usus 21. Mala fides – Halb usk Mala fide – halvas usus 22. Tacitus consesnus. - vaikne nõusolek Tacito consensu – Vaikival nõusolekul 23. Expressis verbis – sõnaselgelt, rõhutatult 24. Non multa, sed multum (Plin) – mitte palju, vaid põhjalikult 25. Fortuna caeca est. (Cic.)- Õnn (saatus) on pime. 26. Et cetera (etc) – ja ülejäänud (Jne) 27. Iurisconsultus est vir bonus iuris peritus
LADINA JURIIDILINE TERMINOLOOGIA Merike Ristikivi [email protected] Kohustuslik :M.Ristikivi ,,Ladina keel juristidele" Tallinn:Juura,2003,2006 või 2009 22.10 kontrolltöö Ladina keele ajalooline ülevaade Ajalooline traditsioon Latiumi maakond, latiinid (Latini) Ladina keel lingua Latina 753 eKr Rooma rajamine, asutas Romulus (7 valitsejat/kuningat) 476 pKr Lääne-Rooma riigi lõpp 510 eKr hakati valima konsuleid Rooma rahvas jagunes kahte klassi: patricii (aristokraadid) ja plebs (lihtrahvas). Lisandus veel üks klass: equites (ratsanikud). Honores = magistratus (sünonüümid) Ladina kirjakeele areng 1. Kirjanduseelse ladina keele aeg 6-3 saj eKr 6 saj eKr Rooma foorumil asetsev raidkirjadega kivi (lapis niger) 451-150 eKr Leges duodecim tabularum (12 tahvli seadused) 2. Arhailine e. Eelklassikalise adina keele aeg 240-81 eKr -Livius Andronicus , Plautus ja Terentius,...
religioosselt austada, kummardada ja teenida. Vt ka ebausk, müüt, riitus, rahvausund, usk, uskumus, usund. 2. Defineerige, mis on usk? usk (1) Religiooni ja usundi keskmes asuv keerukas psühholoogiline nähtus hoiak, mis kujutab endast konkreetset suhtumist väärtusobjekti ja selle suhtumise läbielamist. U indiviidi hoiakuna on alandlik, leplik ja koordineeruda tahtev suhtumine üleloomulikku (Uku Masing). Vrd u mõistet eri keeltes: kr pistis `usaldus, veendumus', ld fides `veendumus'; religio `side; hoolivus'; uurali algkeele sõna usk algul `tugi'. Ilmselt on otstarbekas lähtuda UT-i Hb 11,1 definitsioonist: "Usk on kindel usaldus selle vastu, mida oodatakse, ja veendumus selles, mida ei nähta." Psühholoogiliselt avaldub u inimese hoiakuna (1) kognitiivselt (teatud teadmiste aktualiseerumisel objekti suhtes), (2) emotsionaalselt (valmidus reageerida objektile tundmuslikult), (3) tahteliselt (valmisolek reageerida objektile käitumuslikult). Vt ka ebausk,
Referaat Ristiusu teke ja areng Sisukord - Ristiusu teke - Ristiusu levik - Kristlased ja Rooma riik - Apostel Paulus - Uus Testament - Ristiusu kiriku kujunemine - Kasutatud kirjandus Ristiusu teke Ristiusk tekkis 1. saj pKr, apostlid lõid siis esimesi kogudusi. Ristiusu tunnistas lubatuks keiser Constantinus Milano ediktiga aastal 313 ja 381 kuulutati kristlus Roomas riigiusuks. Kirikust sai range hierarhia ja territoriaalse korraldusega institutsioon, millest võtsid eeskuju ilmalikud valitsejad. Ristiusk levib Roomas kõige vaesemates kihtides ja väikelinnades. Osadel vallutatud aladel võtsid inimsed selle ise vastu. Tehti misjonäritööd ja suruti peale ka vallutuste käigus, ainult Iirimaal võeti vastu rahumeelselt. Viimasena ristiusustati Leedu 14. saj. paavstluse teke. Alguses oli Rooma piiskop samasugune nagu mujal piiskopid. Aeglt tõusis tema tähtsus Rooma kui pealinna posit...
rahvad tunnevad ostmist ja müümist, järelikult võiks see olla selline tehing mida kaitstakse ka juhul kui see pole kaitstud pidulike vormidega) I o Ius civile o Range, formaalne õigus(nt mancipatio, legis actiones(seaduses kirja pandud protsess???)) o Tavaõigus, seadused jm Versus o Ius honorarium · Vormivabad tehingud(nt emptio- venditio) · Bona fides argumendina · Preetori ediktid · Formulaarprotsessi loomine(andis pooltele formula, kus pani kirja probleemi olemuse(õigusliku vaidluse)) II o ius publicum · riigiõigus(kuuluvad pandektilise süsteemi 4 osa??????????) · karistusõigus · finantsõigus · sakraalõigus(religioooni puudutav õigus) versus o ius privatum
plebistsiidid jm Formaalsed, pidulikud tehingud Ius gentium: Kehtib kõigi Rooma riig elanike / inimeste suhtes Reguleeris peregriinide ja dediticii suhteid Preetori ediktid Vormivabad tehingud 2) Ius civile vs Ius honorarium Ius civile: Range, formaalne õigus (nt mancipatio, legis actiones) Tavaõigus, seadused jm Ius honorarium: Vormivabad tehingud (nt emptio-venditio) Bona fides argumendina Preetori ediktid Formulaarprotsessi loomine 3) Ius publikum vs Ius privatum Ius publikum: Riigiõigus Karistusõigus Finantsõigus Sakraaõigus Ius privatum: Eraõigus, st tsiviilõigus kitsamas tähenduses, asjaõigus, võlaõigus, perekonnaõigus ja pärimisõigus Kaubandusõigus Rooma isikuõigus Gaiuse isikute jaotus (G.1,9-1,12) Personae (isikud): Liberi (vabad)
3 põhikloaaki. Cloaca Maxima kõige tuntum. On tehtud kindlaks et algselt oli lihtsalt lahtine kraav. See oli vähemalt 3nda saj eKr. Tegelikult on rajatud norm kanalisatsioon alles Augustuse ajal. Paljudes kvartalites ei olnud kanalisatsiooni. Juba kuningate ajal oli foorumi sillutamise käigus rajatud suur äravoolukanal- cloaca maxima. Sajandite jooksul arenes sellest maaalune kanalisatsioonisüsteem. Moraal ja religioon 1) Rooma ideaal: virtus, pietas, fides Peamised moraaliväärtuseed. Esimene neist oli virtus, mis tähendab võimet käituda inimesena, seaduste ja aureeglite kohaselt. Seda iseloomustab julgus ja see koosneb võimest ära tunda õiget, kasulikku, ausat, seda, mis on hea või halb. Järgmine tähtis voorus oli pietas, mis tähendab võimet meeles pidada austavat kohustust olla inimlik oma isamaa ja perekonna vastu. Pietas nõuab ka fidese olemasolu, see tähendab
ASJAÕIGUS 6.peatükk V loeng Asjaõigus- annab vahenditu võimu ühe kindla asja peale. Suunatud kõikide kolmandate isikute vastu (ühel pool omanik-teisel poolel kaaskodanikud kui mitteomanikud). Asjaõigused on absoluutsed õigused. Obligatsiooniõigus- rajatud kahe poole, kreeditori ja deebitori vahelisele õigussuhtele. Suunatud kindla, konkreetse isiku vastu. See on relatiivne õigus. Asjaõigused jagunevad 2 pearühma: 1. Omandiõigus-dominium 2. Õigused võõrale asjale- iura in re aliena VALDUS- possessio:seda tuleb lahus hoida omandiõigusest Asjaõiguse objektideks on asjad- res, Asjad ja nende liigitus Asjade liigitus on res mancipi ja res nec mancipi. Res mancipi- vana kiriitliku omandi objektid, maad ja majad Itaalias, orjad, tööloomad ja mõningad prediaalservituudid. Võidi võõrandada st omandiõigust edasi anda ainult formaalse tehingu- mancipatio ja hiljem in iure cessio-omandiõiguse loovutamine kohtus preetori ees teel. Se...
Mos maiorum, XII tahvli seadused, Reguleeris peregriinide ja dediticii leges ja nende kommentaarid, suhteid plebistsiidid jm Preetori ediktid Formaalsed, pidulikud tehingud Vormivabad tehingud 2. Ius civile vs ius honorarium Range, formaalne õigus (nt Bona fides argumendina mancipatio, legis actiones) Preetori ediktid Tavaõigus, seadused jm Formulaarprotsessi loomine Vormivabad tehingud (nt emptio- venditio) 3. Ius publicum vs ius privatum Riigiõigus (Kauabandusõigus) Karistusõigus Finantsõigus
põhinevates õigussüsteemides, ent kaotati Rooma õiguse uurimise traditsioon. Aine jäi alles ainult õpetamise, mitte uurimisobjektina. Lisaks sellele on kõigi ius commune maade õiguskeeltes säilinud paljud nii ladinakeelsed kui ka ladina tüvega mõisted, mis on kasutavad ning mõistetavad ühiselt ja üheselt (n legitimatsioon, delikt, restitutsioon, regressiõigus, testament jne – või ka expressis verbis, ex contractu, ex officio, bona fides, vis maior). Neid termineid tavaliselt ei tõlgita ning ilma Rooma õigust õppimata oleks ka nende sisust raske aru saada. On ka mitmeid tänapäevaseid sätteid, isegi Eesti seadustes, mis vastavad peaaegu üks-ühele Rooma õiguslausetele Rooma õiguse põhiallikatest, kas Institutsioonidest või Digestidest. Rooma õiguse periodiseeringud Vana-Rooma riigi alguseks loetakse Rooma linna rajamist aastal 753 eKr. 476/480 loetakse üldiselt Rooma riigi lõpuks
Publius Cornelius Scipio (u 235-183 eKr) sõdis 211-206 eKr prokonsulina Hispaanias (206 eKr tõusis sõjavägi tema vastu üles); võitis 202 eKr Zama lahingus Hannibali ja kogu II Puunia sõja. Vastased süüdistasid teda selles, et erakorralisi volitusi kasutades olevat ta ohustanud vabariiklikku korda. Machiavelli tugineb Titus Liviuse Ajaloole (XXVIII). 22 Quintus Fabius Maximus Verrucosus, hüüdnimi Cunctator (Viivitaja), viiekordne konsul (surn. 203 eKr). 23 Originaalis: Quomodo fides a principibus sit servanda. 24 St., mõistukõnes, allegooriliselt [coppertamente]. 25 Cheiron oli kreeka mütoloogias tark ja hea kentaur, kes õpetas paljudele kreeka kangelastele ravikunsti, jahipidamist, ratsutamist, relvade valmistamist ja muusikat. 9 Machiavelli Valitseja
Tegu peab saama hüvitatud, tegu on pio, piare. Algselt lepitamine väga paljudel juhtudel hukkamine. Võis viia läbi isa või järgmine hierarhias. Sacer- puutumatu või lindprii. Teda ei peetud enam inimühiskonna liikmeks. Kuulus jumalatele, tema hukkamine oli pio. Pietas kehtib jumalate, ühiskonna, kõikide inimeste suhtes. Al 3. saj ekr on näha tendensi, kus sama suhtumine hakkab kehtima kõikidele inimestele. Kreeka filosoofia mõjul tekib uus mõiste humanitas- kogu inimkond. Fides eelkõige ustavus endale võetud kohustustele. Garanteerib inimeste omavahelise hea läbisaamine. Moraali seisukohast kui fidesest kinni ei peetud, siis oli kogu ühiskond sellega ohus. Roomlastele oli oluline eluajal hea maine ja vooruslik kuulsus peale surma. Väga tähtis märk eksistentsist oli hauatähis, monument. Märk elavatele inimestele, et ta on olemas olnud, võis olla märk tema tegudest, olemusest. Hauasteelile märgitud vastavad asjad. Ilmselt vana tabu matta linna piiridesse
Publius Cornelius Scipio (u 235-183 eKr) sõdis 211-206 eKr prokonsulina Hispaanias (206 eKr tõusis sõjavägi tema vastu üles); võitis 202 eKr Zama lahingus Hannibali ja kogu II Puunia sõja. Vastased süüdistasid teda selles, et erakorralisi volitusi kasutades olevat ta ohustanud vabariiklikku korda. Machiavelli tugineb Titus Liviuse Ajaloole (XXVIII). 22 Quintus Fabius Maximus Verrucosus, hüüdnimi Cunctator (Viivitaja), viiekordne konsul (surn. 203 eKr). 23 Originaalis: Quomodo fides a principibus sit servanda. 24 St., mõistukõnes, allegooriliselt [coppertamente]. 25 Cheiron oli kreeka mütoloogias tark ja hea kentaur, kes õpetas paljudele kreeka kangelastele ravikunsti, jahipidamist, ratsutamist, relvade valmistamist ja muusikat. 10 Machiavelli Valitseja
Kultuuriantropoloogia 2011 sügissemester Kohustuslik kirjandus: 1) Vikerkaar 4-5/ 2007, lk 64-77, 132-165 2) Marcus, G. ja Fischer, M. 1996 Anthropology as Cultural Critique. An Experimental Moment in the Human Sciences. Chicago: University of Chicago Press. II ptk, lk 17-44 3) Honko, L. & Pentikäinen, J. Kultuuriantropoloogia, lk 90-103 Antropoloogia teadus inimesest, uurib nii eelajaloolist kui modernset inimest ja tema eluviise. Anthropos - inimene. Antropoloogia on inimest kui liiki ja selle arengut ning inimese kultuurikäitumist ja kultuure uurivate loodus,- humanitaar-, ühiskonnateaduste üldnimetus. Eesmärk anda süsteemset, võrdlevat teadmist maailma rahvaste, kultuuride kohta. R. Girtler: Kindlasti ei ole kultuuriantropoloogia primitiivsete rahvaste uurimine. G. P. Murdock: võrdlev teadus, mis üheskoos sotsioloogia ja psüholoogiaga üritab hõlmata inimese erinevaid käitumismustreid. Kultuuriantropoloogi...
Apollon/ Apollo Demeter/Ceres Herakles/Hercules Hera/Juno Jupiteri abikaasa Väiksed jumalad: 1) ,,hetkejumalad" omaette jumalused, hästi palju jumalaid! nt väikese lapse rääkima õppimise jumal, lapse sündimise esimese häälitsemise jumal (Vaticanus) 2) Abstraktsed jumalused: Pax- rahu Spes lootus Virtus vaprus Iustitia õiglus Fortuna Õnn Concordia üksmeel Libertas vabadus Fides usaldus/ustavus Salus tervis Amor armastus Etc etc etc... Väga palju erinevate preestrite liike oli roomlastel. Olid erinevad riigiametnikud, olid erinevates kolleegiumites 1) Pontifec maximus sillaehitaja 2) Fetsiaalid preestrid, kes kuulutasid teateid välja 3) Augur ennustuspreestrid 4) Rex Sacrorum ohverdajapreestrid 5) Arvaal viljakuskultuste läbiviija
Krutsifiks Karli sillal Prahas. Jumala kuju ümber on heebriakeelne lause: ,,püha, püha, püha on jumal Jehoova". Juutide jaoks on see aga nende religiooni rüvetamine, sest Vana Testamendi järgi, mis on juudi usu pühakiri, ei tohi Jumalast luua ei pilte ega kujusid. RELIGIOONIST: 1 Religioonld religare -siduma 2 ld religere - tähelepanelik olema, hoolima 3 ld fides - veendumus, usk mingi väite õigsusesse 4 kr pistis - usk, veendumus tões, usaldus ja ka usaldatavus/ustavus 5 6 · Religioon-usk-usund:religioon = usk sünonüümid on "religioosne", "usklik"; 7 religioon; usk osalt kattuvad, osalt erinevad mõisted, just siit ka eesti keelde
-õigusteadus, õiguslik õpetus. Euroopa on kogenud kolme üksteisest väga erinevat püha õigust, millele on ühine see, et nad põhjendasid oma olemasolu pühade raamatutega ning ei leidnud oma algupära mitte eelaegades, vaid jumalikus kehastamisaktis. Juudi, kristlik ja islami õigus. Kõik need rõhutasi õiguse üle ja eelriikliku iseloomu. Juut on see, kes on sündinud juudi soost emast. Kõik Allahi käsud nõuavad ühesugust kehtivust. Õigus määratletakse selges vahetegemises fides ja ratio , usus ja mõistuse vahel. Usk ütleb, mis on Allahi tahe ja õigus. Mõistus ei pea tõestama selle mõistlikkust. Islami õigus on kohustusõpetus. Käitumine võis olla kas kohustuslik, soovitav, kahtlane, keelatud või neutraalselt lubatav. Oli neli õigusallikat: Koraan, Sunna, analoogia ja konsensus.Koraan kui püharaamat jäi kõrgeimaks õigusallikaks. Koraani käske oli vaja tõlgendada. Need tuli viia üksteisega kooskõlla kuna need pärinesid erinevatest aegadest
-õigusteadus, õiguslik õpetus. Euroopa on kogenud kolme üksteisest väga erinevat püha õigust, millele on ühine see, et nad põhjendasid oma olemasolu pühade raamatutega ning ei leidnud oma algupära mitte eelaegades, vaid jumalikus kehastamisaktis. Juudi, kristlik ja islami õigus. Kõik need rõhutasi õiguse üle ja eelriikliku iseloomu. Juut on see, kes on sündinud juudi soost emast. Kõik Allahi käsud nõuavad ühesugust kehtivust. Õigus määratletakse selges vahetegemises fides ja ratio , usus ja mõistuse vahel. Usk ütleb, mis on Allahi tahe ja õigus. Mõistus ei pea tõestama selle mõistlikkust. Islami õigus on kohustusõpetus. Käitumine võis olla kas kohustuslik, soovitav, kahtlane, keelatud või neutraalselt lubatav. Oli neli õigusallikat: Koraan, Sunna, analoogia ja konsensus.Koraan kui püharaamat jäi kõrgeimaks õigusallikaks. Koraani käske oli vaja tõlgendada. Need tuli viia üksteisega kooskõlla kuna need pärinesid erinevatest aegadest.
Rooma eraõiguse alused kui õigusteaduslik õppeaine. 1. peatükk. Rooma eraõiguse sünnikohaks on väike kogukond Rooma, mis asetses keset Appenniini poolsaart. Inimesed tegelesid karjakasvatuse ja põlluharimisega. Läbi sõdade võitis Rooma juurde maa-ala.Rooma laienes ja astus kaubanduslikesse suhetesse teiste rahvastega.Õigussüsteem muutus universaalseks, sest uuema Rooma õiguse sisus oli elemente väga mitmete rahvaste õigusest. Rooma riik hävis. Uued rahvad alustavad uut elu. Vajatakse taaskord õigust, milleks saab Rooma õigus. Seda teistkordset vallutamist Rooma õiguse poolt nim Rooma õiguse retseptsiooniks. Orjad olid asjad-õiguse objektid. Rooma õiguse ül: Orjapidajate võimu kindlustamine;orjapidajate enestevaheliste suhete normeerimine;eraomand; lepingud;perekonnasuhted; pärimine; orjandusliku korra kindlustamine;jõukate klassile õiguse andmine maade ekspluateerimiseks. Selle t...
· Albert Suur · 354 - 430 Albertus Magnus · Üldiselt · u. 1206 -1280 · Augustinuse mõttetöös leiab tõusev kristlik kultuur · Üldist oma esimese kõrgfilosoofilise väljenduse. · Entsüklopeedilise harituse tõttu on teda nimetatud · Ta on "kristliku filosoofia" rajaja. ka "doctor universal'iseks". · Elu ja töö · Tema puhul on tegemist ühe suurejoonelisema · "Sa oled meid enese suunas loonud, ja rahutu on katsega ühendada üksikteadmisi ja kreeka meie süda, kuni see rahu leiab Sinus." filosoofiat. Confessiones. · Üldist · Augustinus kirjeldab oma "Pihtimustes" ( 13 · Albert kommenteerib ...
Lisaks füüsilistele ja juriidilistele isikutele, kellele on delegeeritud avalik-õiguslike funktsioonide täitmine, saab vastutust omistada riigile ka juhul, kui riik ei protestinud eraisiku käitumise vastu vaid soodustas eraisiku käitumist. Juhul kui avalik-õiguslikke funktsioone täideti riigi huvides, ehkki volituseta. Riigile saab vastutust omistada ka siis kui vastutuses ilmnevad avaliku võimu täitmise elemendid, kui olukord õigustas tegevust või kui käituti bona fides põhimõtte järgi (rikkumine ei ole ilmselge). Nõuete riikkodakondsus. Riigi vastu saab rahvusvahelist kahjunõuet esitada üksnes juhul, kui nõude tekkimise aluseks olnud sündmuse toimumise ajal oli kahju kandnud isikul selle riigi riikkodakondsus, kelle vastu nõue esitati. Panevezys- Saldutiskise raudtee kohtuasi: Kohtuasja algatas Alalises Rahvusvahelises Kohtus Eesti riik 1937.a Leedu riigi vastu põhjuseks, et Leedu riik, kes haldas äriühingule
Handbook of Meat Processing Handbook of Meat Processing Fidel Toldrá EDITOR A John Wiley & Sons, Inc., Publication Edition first published 2010 © 2010 Blackwell Publishing Blackwell Publishing was acquired by John Wiley & Sons in February 2007. Blackwell’s publishing program has been merged with Wiley’s global Scientific, Technical, and Medical business to form Wiley-Blackwell. Editorial Office 2121 State Avenue, Ames, Iowa 50014-8300, USA For details of our global editorial offices, for customer services, and for information about how to apply for permission to reuse the copyright material in this book, please see our website at www.wiley.com/ wiley-blackwell. Authorization to photocopy items for internal or personal use, or the internal or personal use of specific clients, is granted by Blackwell Publishing, provided that the base fee is paid directly to the Copyright Clearance Cent...