Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"euripidese" - 53 õppematerjali

thumbnail
8
docx

Vanakreeka teater

teine olnud näitleja. Euripides oli eluhoiakult mõtlik kõrvaltvaataja, eraklik filosoof, kes hoidus omaette ega osalenud ühiskondlikus elus. Tal oli hea haridus ja suur isiklik raamatukogu (seda peeti üheks Ateena täiuslikumaks erakoguks), kus ta pühendus filosoofiale ja kirjanduslikule loomingule. Kuna Euripides arutleb tragöödiais uute teooriate üle, on teda nimetatud ka filosoofiks näitelaval. Esialgu tema dramaturgilisi uuendusi pilgati, hindama hakati Euripidese loodut alles pärast tema surma ­ sellest annab tunnistust tema säilinud teoste hulk. EURIPIDESE DRAAMAUUENDUSED Euripides võttis kasutusele proloogi ja deus ex machina; vähendas koori tähtsust ning suurendas muusikaliste elementide osa näitemängus, loobus kõrgest stiilist ja kasutas lihtsamat keelt. Tõi lavale selliseid müüdiversioone, mis üllatasid pealtvaatajaid. Originaalsus näiski olevat üks tema tähtsamaid eesmärke.

Ajalugu → Ajalugu
50 allalaadimist
thumbnail
12
doc

VANAKREEKA TEATER

Poliitilist satiiri asendas olustikuline või muinasjutuline aines, müütide parodeerimine, filosoofia ja kirjanduse kriitika. Sitsiilias arenes välja MIIM ­ lühike stseen igapäevasest elust monoloogi või dialoogi vormis, mida kanti ette tänaval või koduses miljöös, improviseerides. Miim loodi proosavormis ja oli üpris naturalistliku stiiliga. Hellenismiaja UUSATIKA komöödias (u 336-250), mis toetus tugevast Euripidese tragöödiale, domineeris olustikuline laad. o Sitsiilia komöödiast võeti üle stereotüüpsed karakterid (tüüpmaskid), näiteks kiitlev sõdur, parasiit, kokk, hetäär, armunud noormees, ihnus vanamehest isa, purjus vanaeit, osav ja petis ori, õpetatud petis. o Kujunesid välja ka stereotüüpsed süzeed: hüljatud laps, kes hiljem mingite tunnuste järgi ära tuntakse; pimedas võrgutatud tütarlaps, kelle võrgutajaks

Kultuur-Kunst → Kultuur
10 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Antiikkirjandus

kombinatsioonide korrapärasele vaheldumisele. ­UU / ­UU / ­ ­ // · Teater ­ draama esituspaik. Ruum, mis koosnes 3-st põhiosast: 1. orkestra (ringikujuline tantsuväljak. Rooma teatri ajal poolringi kujuline.) 2. skeene (ajutine hütitaoline ehitis, kus näitleja sai oma välimust muuta.) 3. theatron (vaatamispaik tõusval maastikul) · protagonist ­ Atika tragöödia esinäitleja · deus ex machina ­ Euripidese loodud kunstlik lõpp, kus lavamehhanismi abil laskus tragöödia lõpus alla jumal, kes andis loole müüdi poolt ette antud lahenduse. · Katarsis ­ puhastumine · Annaal ­ aastaraamat (Tacitius) /AESTII hõim · Mis on antiikkirjanduse tähtsus? On pannud aluse kirjanduszanritele, luulele. On läbi põimunud kultuuriga. Väärtustused ei ole muutunud. Achilleuse kand(nõrk koht), tüliõun(tülipõhjustaja), Trooja hobune(kavalus),

Kirjandus → Kirjandus
83 allalaadimist
thumbnail
1
doc

“Kunst täiendab elu: ta annab seda, millest elus puudu.” (A.H. Tammsaare)

Tammsaare) Kunst tekkis maailma koos inimestega. See kujutab endas kõike, mis on inimeste kätetöö ehk looming. Algsetest loometaotlustest koopaseintel on 21. Sajandi alguseks välja jõutud suurejooneliste teosteni. Ilma inimese käteoskuse, mõistuse ning nupukuseta elaks me veel siiamaani väga algeliselt. Tänapäeva kunsti all mõeldakse eelkõige muusikat, kirjandust, teatrit, filme, tantse. Kitsa silmaringiga inimene näeb kunsti all vaid maale ja skulptuure. Kindlasti kehtib Euripidese arvamus "Ilma kunstita pole tõelist elu." Inimestele annab kunst elust oma nägemuse. Terve maailm võib väljenduda kunsti abil, kuna kõik meie ümber on üks suur kunstiteos. Kui kunsti poleks, ei saaks väljendada tundeid, suhtumist, ei tekiks inimestel elamusi ja kogemusi. Loomingu võime elu täiendada peitub selle sügavuses. Et romaanidel, maalidel, klassikalisel muusikal, aga ka arhitektuurimälestistel ning kasvõi rahvatantsudel on midagi olulist

Kirjandus → Kirjandus
49 allalaadimist
thumbnail
1
odt

Antiigi pärand I kodutöö

tema tekstikogu koosnes peamiselt mängulistest, teravmeelsetest ning erootilistest poeemidest, mis oleksid paarsada aastat varem ühiskonnas olnud vastuvõetamatud. Prokopios kirjutas viiendal sajandil küll piibellikke kommentaare ja politiseeris fiosoof Proklose vastu, kuid kirjutas samal ajal kiidulaule imperaator Anastasiosele ja ka erinevaid retoorilisi ülesandeid, mis hõlmasid endas Euripidese tragöödia stseenide kirjeldusi ja sketse Aphroditest, kes leinas Adonise järele. Kuuenda sajandi lõpus kogus ja muutis advokaat, poeet ja ajaloolane Agathias erootilisi epigramme sama külma rahuga, nagu kristlikke ja isegi paganlikke poeeme. Ignatios, Tarasiose õpilane, kaasajastas Platoni dialoogi ikoonide teemal oma teoses ,,Life of the Patriarch Nikephoros," mis on nutikalt põiminud kristlikku ja klassikalise kirjanduslikkuse meetodid.

Ajalugu → Antiigi pärand euroopa...
5 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Kunsti mõistete tähendused

Antigone saati koos Ismenega oma pimedat isa Kolonosess pagendusse ja tuli pärast Oidipuse surma tagasi Teebasse. Seal mattis ta kuningas Kreoni käsu vastaselt oma venna Polyneikese, kes oli langenus seitsme kangelase sõjakäigul Teeba vastu. Karistuseks müüriti Antigone elusana hauakambrisse, kus poos enda. Sellest teada saanud, hukkas enda meeleheites ka Antigone pigmees, Kreoni poeg Haimon. 9. Orpheus oli vanakreeka mütoloogias kuulus laulik. 10. Madeia - Euripidese võimsaim tragöödia on "Medeia", milles ta meisterlikult kujutab võimsast kirest haaratud naise hingelisi võitlusi. Armukade Medeia tapab kättemaksuks truudust murdnud mehele oma lapsed. Marii Leinberg

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
3 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Kirjanduse spikker

Tegevus põhineb koomilisel konfliktil,ära vahetamisel või naljakal karakteril.Laval oli koor ja 3 näitl.Teemad võeti kaasajast.I komöödiavõistlus 488eKr.Kostüümiosad:mas,sussid,trikootaolised püksid,groteskselt polsterdatud tuunika ning suur punane tehisfallos . (tuntuim autor aristophanes) ,,Ratsanikud"räägib rahvavaesumisest Peloponnosose tagajärjel ja pilkab sõda pooldavaid võimukandjaid. ,,Konnad"pilkab Euripidest.Dionysos läheb allmaailma,et Euripidest ära tuua.Kuuleb Euripidese ja Aischylose dialoogi ja arvab et Aischylos on palju parem kirjanik ja vabastab ta . Vergilius"Aeneis" on rooma eepos,mis kujutab sarnaseid sündmusi e. Trooja sõda ja ta väejuhi Aenease eksirünnakuid Itaaliasse ja rooma rahva sünd. Vergilius on kõige kuulsam kirjanik antiikajast . Caesar(100-44eKr)Kõnemees,kirjanik,väejuht,riigitegelane,kes teostas reforme.Teosed-,,Märkmeid Gallia sõjast";"Märkmeid kodusõjast" Nendes on rohkesti teavet tollasest

Varia → Kategoriseerimata
42 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Antiikkirjanduse ristsõnad

Jumalate auks pühendatud laul 6. Monoodiline laulik (nimi) 7. 26.täht tähestikus 8. Homerose eeposte sündmuste tegevuspaik 9. Linnriik Vanas-Kreekas 10. Luuletuse salm 11. Sophoklese näidend 12. Hauakiri 13. Täishääliku kordus ühe värsirea ulatuses esimese silbi piires 14. Esinäitleja vanakreeka teatris 15. Dramaatika liik 16. Kuninga nimi näidendis "Kuningas Oidipus" 17. Värsimõõdusüsteem, mida Homerose eepostes kasutatakse 18. Kaunistav täiendsõna ehk ........ 19. Euripidese näidend 20. Eksirännak ehk ... VASTUS: Johann Wolfgang Goethe Hinne 5

Kirjandus → Kirjandus
21 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Antiigi kirjanikud, tragöödia leksikon, antiigi kirjanduse mõju prantsusmaale, saksamaale, inglismaale, inimtüübid kokkuvõte

Euripides Euripides elas klassikalisel perioodil, 5.sajandil e.m.a. Euripidese elu langeb kokku sofistika õitseajaga, teiste traagikutega võrreldes võib teda pidada kõige filosoofilisemaks: teda on nimetatud filosoofiks teatrilaval. Oma teostes taotles ta üllatuslikkust traditsiooniliste teemade ja vaadete käsitlemisel (näiteks jumalate kriitika). Euripidese kangelased on lõhestatud vastuolulistest tunnetest, sündmuseid iseloomustab muutlikkus ja ootamatud pöörded. Ta kasutas ka tihti deus ex machina võtet. Euripidese aktiivne loomeaeg jäi Peloponnesose sõja aastatesse, tema tragöödiad peegeldavad sageli sõjasündmusi. Tema loomingu tipuks peetakse viit teost: ,,Herakles" ( kus Herakles oma lapsed tapab), ,,Alkestis" (Admetose abikaasast, kes end oma

Ajalugu → Antiigi pärand euroopa...
184 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Kordamine kontrolltööks – kirjanduse liigid ja žanrid. Dramaatika, eepika

Kordamine kontrolltööks ­ kirjanduse liigid ja zanrid. Dramaatika, eepika 1. Nimeta ilukirjanduse 3 suuremat alaliiki Eepika, lüürika, dramaatika 2. Nimeta dramaatika põhiliigid, nimeta dramaatika erinevaid alaliike/zanre. Tragöödia, draama, komöödia 3. Millal, kus ja millega seoses kujunes välja dramaatika kui kirjanduse põhiliik? Alates sellest, kui tragöödia hargnes teatrist Aischylose ajal Vana Kreekas, hakkas kujunema dramaatika ning arenes ka Sophoklese ja Euripidese abiga. 4. Millega seoses kujunes Antiik ­ Kreekas välja teater kui iseseisev zanr?(kes oli sellele alusepanija?) Aischylos andis tragöödiale klassikalise kuju. Ta rõhutas teatri iseseisvust ja eraldas tragöödia kultusest. Aischylos muutis etenduse keskseks osaks tegevuse. Koorilaule tarvitas ta üksnes mõtisklusteks ja toimuva seletamiseks. 5. Nimeta kuulsamaid Antiik ­ Kreeka tragöödiate ja komöödiate autoreid. Aischylos, Sophokles, Euripides 6

Kirjandus → Kirjanduse liigid ja ?anrid...
84 allalaadimist
thumbnail
4
odt

Sokrates

teda Sparta-sõbralikud aristokraadid, kes ei tunnustanud Ateena demokraatiat. Ta polnud rahul Ateena poliitilise arenguga ja võttis palgasõdurina osa Kyros Noorema sõjaretkest Pärsia kuninga Artaxerxes II vastu (401 eKr). Kui Kyros samal aastal Kynaxa lähedal lüüa sai, juhtis Xenophon Kyrose sõjaväes teeninud Kreeka palgasõdurid Traakiasse. 3.Aristophanese (u 445 eKr ­ 385 eKr) oli kuulsaim vanakreeka (Atika) komöödiakirjanik, tragöödiaautorite Sophoklese ja Euripidese noorem kaasaegne, ainus vana-atika komöödia esindaja, kelle teoseid on tervikuna säilinud. Kasutatud allikad: · https://et.wikiquote.org/wiki/Sokrates · https://miksike.ee/documents/main/referaadid/sokrates.htm · http://tekkokad37.pbworks.com/w/file/fetch/91136847/VANAKREE KA%20FILOSOOFID.pdf · https://et.wikipedia.org/wiki/Aristophanes

Ajalugu → Ajalugu
9 allalaadimist
thumbnail
15
doc

Antiikaja teater

kaalukama osa komöödiast, vastavalt oma tekkimisloole vajas koori, koguni kahte koori ja kahte korüfaiost, kes algatasid vaidluse, mis vaheldus koorilauludega. Hilisemal ajal süüdistatavad isikud toodi lavale kahe näitleja näol, kes võtsid vaidluse ja vastastikuse sõneluse korüfaiostelt endi peale, kusjuures harilikult üks koor oma juhiga toetas üht, teine teist poolt. Nii tekib poliitilise komöödia tsentraalosa - koomiline agoon, vastavalt traagilisele agoonile Euripidese draamades. (Nahkur,A.2005, lk 38) Komöödiavõistlus toimus esimest korda aastal 488 eKr. Komöödiate teemad võeti oma kaasajast, enamjaolt kajastati ühiskonna elu aktuaalseid probleeme. Karaktereid ei individualiseeritud, sündmustikku kandsid karikatuursed tegelastüübid: kiitlev sõdur, muiduleivasööja, armunud noormees, hetäär - haritud ja sotsiaalselt tunnustatud prostituut-, veiderdaja, purjus vanaeit jne. Komöödia süzee võis olla fantastiline

Kultuur-Kunst → Kultuuriajalugu
113 allalaadimist
thumbnail
15
docx

Antiikaja teater

kahte koori ja kahte korüfee ost, kes algatasid vaidluse, mis vaheldus koorilauludega. Hilisemal ajal süüdistatavad isikud toodi lavale kahe näitleja näol, kes võtsid vaidluse ja vastastikuse sõneluse korüfaiostelt endi peale, kusjuures harilikult üks koor oma juhiga toetas üht, teine teist poolt. Nii tekib poliitilise komöödia tsentraalosa - koomiline agoon, vastavalt traagilisele agoonile Euripidese draamades. (Nahkur, A.2005, lk 38) Komöödiavõistlus toimus esimest korda aastal 488 eKr. Komöödiate teemad võeti oma kaasajast, enamjaolt kajastati ühiskonna elu aktuaalseid probleeme. Karaktereid ei individualiseeritud, sündmustikku kandsid karikatuursed tegelastüübid: kiitlev sõdur, muiduleivasööja, armunud noormees, hetäär - haritud ja sotsiaalselt tunnustatud prostituut-, veiderdaja, purjus vanaeit jne.

Kultuur-Kunst → Antiigi pärand euroopa...
1 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Ballett Phaidra analüüs

Sissejuhatus Käisin 15. märts Rahvusooper Estonia balletti Phaidra vaatamas KUMU auditooriumis. See on Mai Murdmaa, Kaie Kõrbi ja Rahvusooper Estonia ühistöö. "Phaidra" põhineb antiikmütoloogial ­ Euripidese "Hippolytusel". Etenduses on kasutatud Benjamin Britteni vokaaltsüklit "Phaidra laulud" ja kaasaegse kreeka helilooja Iennas Xsenakise löökpillimuusikat. Löökpillimuusika oli küll varem salvestatud rahvusooperi orkestri poolt (dirigent Mihhail Gerts), kuid vokaaltsüklit laulab Juuli Lill. Etenduses tantsivad lisaks Kaie Kõrbile Estonia solistid Aleksandr Prigorovski ja Anatoli Arhangelski. Phaidra on kaasaegne ballett, mida ma nägin esimest korda. See oli teistsugune ja üllatav. Samuti oli huvitav näha Kaie Kõrbi tantsimas. Phaidra Ballett põhineb Kreeka müüdil. Tantsuetenduse peategelane Phaidra on armunud oma mehe poega, kes tema tunnetele e...

Muusika → Muusika
12 allalaadimist
thumbnail
24
doc

Üldine teatriajalugu I sügis

Temast saab õiglane türann. Kuningas sigitab kuningannaga neli last. Valitseja enda tõejanu ja oraakli abiga tuleb intsest ilmsiks. Vapustatud Iokaste poob end üles. Oidipus torkab silmad peast ja läheb piinatuna maapakku, truu tütar Antigone saatjaks. Võimutülis vennad, kelle isa ära needis, tapavad end hiljem lahingus Teeba pärast. Onu Kreon, Iokaste vend, valitseb Teebat. Tema jäikuse tõttu hukkub õetütar Antigone, samuti poeg Hamion ja naine Eurydike. 4. Euripidese maailmavaade ja tema "Hippolytos" Ateenas hakkas populaarseks muutuma sofistide liikumine. Sofistika ehk vaimu seisund. Sofistid olid Ateenas professionaalsed polemistid: tehniline vaidlus, vaidluskultuuri areng. Ateenasse jõuab Sokrates, kes kehastab vaidluskultuuri. Kolmas suur traagik oli Euripides. Ateenalaste arvates esitas Sokrates Euripidese näidendite pähe oma teoseid. Samas Sokratese mõju Euripidesele on vaieldamatu. Sokrates leiutas individuaalse moraali

Kategooriata → Üldine teatriajalugu
165 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Arengusuundi Euroopa muusikaelus 20.sajandi esimesel poolel

lustlikkuse vastuolulisust. Seda muusikat on kirjeldatud ka kui barbaarset ja paganlikku. http://www.youtube.com/watch?v=GD3VsesSBsw&feature=related "Catulli carmina" (1943) on kirjutatud Rooma luuletaja Gaius Valerius Catulluse värssidele. Kantaadis on juttu Catulluse ja Lesbia kirglikust armastusest. "Aphrodite triumf" (1953) koosneb hümnidest Kreeka armastusjumalanna ülistuseks. Muusiak tugineb Catulluse, Sappho ja Kreeka tragöödiameistri Euripidese värssidele. Kuigi "Carmina burana", "Catulli carmina" ja "Aphrodite triumf" olid heliloojal mõeldud kantaadi ja balleti kombinatsioonina, esitatakse neid täanpäeval tavaliselt ilma lavalise liikumiseta. Ooperid moodustavad Orffi teoste teise suurema rühma. Ooperites "Kuu" (1939) ja "Tark naine" (1943) lähtub ta saksa laulumängu tradistioonist. Kolmes lavateoses, Sophoklese-ainelistes ooperites "Antigone" (1949), "Türann Oidipus" (1959)

Muusika → Muusikaajalugu
21 allalaadimist
thumbnail
3
doc

FRIEDRICH NIETZSCHE

Baselis. 1871 avaldab ta oma esimese teose "Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik". Selles teoses leiab ta, et kreekluse algsed jõud apollonlik ja dionüüslik jõud segunesid antiikses tragöödias moodustades harmoonilise sünteesi. Apollonlik tähistab siin möödukas- mõistuspärast, dionüüslik tähistab joobumuslikku ekstaatilist elementi. Tragüüdia allakäik algab kreeka-ratsionaalse filosoofia sünniga, mida kehastab teiste hulgas eriti Sokrates. Euripidese juures on see üleminek juba toimunud: "Jumalus, kes temas kõneles, ei olnud mitte Dionüsios, mitte ka Apollo, vaid täiesti uus deemon, nimelt Sokrates." Kandva kultuuri uuenemine peaks toimuma Richard Wagneri (1813-1883) muusika ja isiku läbi, kelle loomingusse Nietrzche on sel perioodil lausa kiindunud. 1871-1876 tegeleb Nietzsche oma ajastu kultuuriga. II Periood (1876-1882) Seda osa oma filosoofiast nimetab Nietzsche ise "ennelõunase filosoofiana". Nii sünnivad siin

Kirjandus → Kirjandus
157 allalaadimist
thumbnail
5
rtf

Barokk ja klassitsism

Kõige kõrgemale tasemele jõudis klassitsism draamakirjanduses ja lavakunstis. Prantsuse klassitsismi alusepanijad olid Pierre Corneille (1606­1684) ja Jean Racine (1639­1699). Kuigi Corneille' suure menu saavutanud näidend ,,Cid" ei vastanud kõigile klassitsismi reeglitele, peetakse seda esimeseks klassitsistlikuks tragöödiaks. Racine'i kuulsaim tragöödia ,,Phaidra", mille ainestik on võetud vanakreeka draamakirjaniku Euripidese ,,Hippolytosest", kirjeldab inimese võitlust hukatusliku kirega. Kui Corneille kujutas kangelasi, siis Racine keskendus oma tegelaste üldinimlikele joontele. Jean-Bapiste Poquelin:(moliere):Klassitsistliku draama suurim esindaja.Kolleegiumiajal algas ühtlasi Molière'i lähem tutvus teatriga: koolis etendati sageli tragöödiaid ja balletimänge. Täisikka jõudnuna asus Molière õppima õigusteadust, kuid loobus sellest peagi, huvitudes üha enam teatrist ja

Kirjandus → Kirjandus
95 allalaadimist
thumbnail
4
txt

Antiikkirjandus ja -teater

vistluses. Nii komdiatele kui ka tragdiatele* oli ette nhtud kolm auhinda ettekandmisele psenud tde autoreist kski ei jnud auhinnast ilma. See titis ka homorari* osa. 36. Kes oli saatr? Saatrid on vanakreeka mtoloogias olendid, kellele enamasti omistatakse mehe lakeha ja soku jalad ning sarved. 37. Selgita saatrdaama mistet. Saatrdraama oli koomilise sisuga nitemng, mille peategelased olid Dionysose saatjaskonda kuuluvad saatrid. Silinud on Euripidese saatrdraama. 38. Nimeta kolm vanakreeka suurimat tragdiakirjanikk. 1) Aischylos 2) Sophokles 3) Euripides 39. Mineta Aischylose silinud triloogia ja selle peamine motiiv. Silinud triloogia on "Oresteia" ,mille aineks on muistse Mkeene valitseja Atreuse jrglastel lasuv prilik veres. 40. Selgita triloogia mistet: Kolm tragdiat 41. Nimeta Sophoklese tragdia, mis jtkab Oidipuse suguvsa lugu : "Oidipus Kolonoses" 42. Aischylos nitas leloomulisse olendeid, Sophokles inimesi, nagu nad

Kirjandus → Kirjandus
41 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Antiik-Kreeka peegeldused tänapäeva maailmas

Kreekas võib näha 200 000 aasta vanuseid arheoloogilisi leide, mükeene- ja dooria aegseid varemed, mis on pärit ajast 7.-6. saj eKr). Ateena sümbol on lüli, mis ühendab võimsat antiiktsivilisatsiooni tänapäevaga. Paik, kus on olnud nii tempel, kirik kui ka mosee, mõjub sama aukartust äratavalt kui selle hiilgeajal. Dionysose teater on maailma vanim teadaolev teater, kus 5. sajandil pKr esitati esimest korda vana-kreeka kirjanike Aishylose, Aristophanese, Euripidese ja Sophoklese teoseid. Saar on tuntud selle kosmopoliitse õhustiku poolest, 1960ndatel ja 70ndatel oli see Ateena aristokraatide ja Kreeka kunstnike meelispaigaks. Hydra meresõidutraditsioonid on pikaajalised, maailmakuulsaks said saare meremehed ja kaptenid Kreeka vabadussõja ajal türklaste vastu võideldes. Vaprate merekarude ja laevaomanike, kellest hiljem said rahvuskangelased, villad palistavad siiani saare sadamaid.

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
4 allalaadimist
thumbnail
25
docx

Antiikkirjanduse kordamisküsimused 2017 kevad

rahaliselt sellepärast, et ta oli julgenud kirjutada kodumaa õnnetust kajastava näidendi. 51. Mis on peripeetia? Too näide mõnest kreeka tragöödiast. Peripeetia ehk pöörak on pööre tegevuse arengus kas hea või halva poole. Türann Oidipus elab õnnelikult, kuni saab teada oma traagilise saatuse täidemineku. 52. Nimeta kronoloogilises järjekorras kolm suurt kreeka tragöödiakirjanikku ning täpsusta nende säilinud teoste hulka. Aischylos, Sophokles ja Euripides. Euripidese kui noorima teoseid on säilinud kõige enam: 18 tragöödiat ja 1 saatürdraama. Sophoklese tragöödiaid on säilinud 7 ja saatürdraamasid 1, Aischylosel samuti 7 tragöödiat. 53. Kirjelda üldistavalt Aischylose tragöödiate stiili ja tegelaste esitamist. Aischylose teostes on olulisel kohal veresüü temaatika, tema stiil on pidulikult ülev, peaaegu religioosne. Koori tähtsus on tema teostes väga suur. Aischylos tõi

Filoloogia → Klassikaline filoloogia
13 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Goethe

aastal advokaadibüroos praktikal olles. Romaan tõusis kultusraamatu staatusesse ning tegi Goethe tuntuks kogu Euroopas. Sellesse teosesse kätkes G palju omaenda läbielamistest. Noor Werther elab ja mõtleb Rosseau vaimus; ta on andekas, hella sisetunde ning loomupärase kunstihuviga, teda kütkestab kõik kaunis ja looduslähedane. *1787- ,,Egmont" Madalmaade vabadusvõitlusest Hispaania ülevõimu vastu. 1789- ,,Iphigeneia Taurises"- Trooja sõja mustendeist, Aischylose ,,Oresteiast" ja Euripidese teosest ,,Iphigeneia Aulises" pärineva süzee töötlus; 1789- ,,Torquato Tasso"-suure renessansipoeedi elust. *1796-,,Wilhelm Meisteri õpiaastad"; 1829- ,,Wilhelm Meisteri rännuaastad" ­ see kujutab kunstnikuisiksuse kujunemisteed, mille elutarga juhtmõtte sõnastab G ise: ,,Kõik, mis meiga juhtub ja jätab jälgi, soodustab märkamatult meie arenemist." *Draama ja proosa kõrvale viljeles ta ka luulet. Tunde- ja loodusluule motiividel: ,,Ränduri öölaul" ,,Mignon" ,,Nõmmeroosike"

Kirjandus → Kirjandus
113 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Friedrich Wilhelm Nietzsche

Baselis. 1871 avaldab ta oma esimese teose "Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik". Selles teoses leiab ta, et kreekluse algsed jõud apollonlik ja dionüüslik jõud segunesid antiikses tragöödias moodustades harmoonilise sünteesi. Apollonlik tähistab siin möödukas- mõistuspärast, dionüüslik tähistab joobumuslikku ekstaatilist elementi. Tragüüdia allakäik algab kreeka-ratsionaalse filosoofia sünniga, mida kehastab teiste hulgas eriti Sokrates. Euripidese juures on see üleminek juba toimunud: "Jumalus, kes temas kõneles, ei olnud mitte Dionüsios, mitte ka Apollo, vaid täiesti uus deemon, nimelt Sokrates." Kandva kultuuri uuenemine peaks toimuma Richard Wagneri (1813-1883) muusika ja isiku läbi, kelle loomingusse Nietrzche on sel perioodil lausa kiindunud. 1871-1876 tegeleb Nietzsche oma ajastu kultuuriga. II Periood (1876-1882) Seda osa oma filosoofiast nimetab Nietzsche ise "ennelõunase filosoofiana". Nii sünnivad siin

Filosoofia → Eetika
32 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Mati Unt

· "Viimnepäev" (1972) · "Kolm põrsakest ja hea hunt" (1973) · "Good-bye, baby" (1975) · "Kümme neegrit" (1976) · "Peaproov" (1977) · "Vaimude tund Jannseni tänaval" (1984) · "Huntluts" (1999; teosed Oskar Lutsu motiividel) · "Graal!" (2001)' · "Stiil ehk mis on maailma nimi" · "Meister ja Margarita" (2001; näidend Mihhail Bulgakovi samanimelise romaani motiividel) · "Vend Antigone, ema Oidipus" (2006; näidend Sophoklese ja Euripidese tragöödiate alusel) 4 Filmistsenaariumid · "Võlg" (1966) · "Saja aasta pärast mais" (1987) · "Surma hinda küsi surnutelt" (1977) Esseistika · "Kuradid ja kuningad" (1989) · "Ma ei olnud imelaps" (1990) · "Argimütoloogia sõnastik" (1993) · "Vastne argimütoloogia" (1996) · "Sirise, sirise, sirbike" (2003) · "Theatrum mundi" (2004)

Kirjandus → Kirjandus
175 allalaadimist
thumbnail
10
rtf

Antiigipärand Euroopas

12. Selgitada antiikaja draamateoste jõudmist Euroopa kultuuri eri perioodidel (renessanss, klassitsism, romantism, 20. sajand, vt. TL lk. 317-330 ja RETSEPTSIOON). Esimene originaalne uusaja tragöödia Giraldi Obrecche (Pärsia teemadel). A.Palladio projekteeris teatri (Kuningas Oidipus). Itaalias siiski tagasihoidlik, kuid inspireeris kirjanikke FRA-s ja GB-s Prantsusmaal Jodelle´i Cleopatra (1552) ­ Seneca teosest tuntud motiiv vaimuga, Euripidese laadis unenäojutustus). Tragöödia suurkujudeks Sophokles ja Euripides (Aischylos hiljem) GB ­ Marlowe Tamerlan Suur ­ Aishylose Pärslaste pateetika (kirglik vaimustus). Shakespeare tundis Sophoklest ladina ja prantsuse tõlgete vahendusel 18. sajand ­ romantism ­ vabaduseideaal. Saksamaal sai Prometheusest Tormi ja tungi ajastu võtmekuju. 19. saj kreeka tragöödia mõju kõikehõlmav ­ ka muusikas 20

Ajalugu → Antiigi pärand euroopa...
236 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Vana-kreeka kunst

Leiti 1820 Melose saarelt. Elusuurusest suurem. Ei teata, milline oli käte asend. Rind ja ülakeha ning pea on klassikalised, kerepööre, täidlased, emalikud puusad ja mahalibisev drapeering on kindlasti hellenistlikud. Kuju autori nimi on skulptuuri aluselt raskesti väljaloetav : Agasandros või Alexandros. · "Pharnese härg" ("Farnese härg") skulptuurigrupp (2. saj eKr) (Apolonios ja Tauriskos Trallesest) Hoog ja paatos. Motiiv Euripidese tragöödiast, Zethos ja Ampinion seovad härja külge naise ­ Dirke ja lasevad ta surnuks lohistada, sest Dirke oli piinanud nende ema Antiopet. · "Lakoon" (1. saj eKr, leiti 1506). Dramaatiline, ilmekas, meisterlik kehatöötlus. Avaldas suurt mõju renessanssi kunstile. Praegu loetakse puuduseks ülepakutud reljeefisarnast pinnalist kompositsiooni, liigset kannatuste toonitamist. Terrakota pisiplastika Õrnalt maalitud savikujukesed.

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
178 allalaadimist
thumbnail
22
doc

Antiikkirjanduse kordamisküsimused

Ei võtnud osa ühiskonnaelust. Teda peeti mõtliku loomuga inimeseks. ( Tõsine, kurvameelne ). Oli üsnagi eemaletõmbunud teistest inimestest. Teda on 3 traagikust peetud kõige filosoofilisemaks, teda on isel kui filosoofi teatrilaval. Oma elu .Tema draamasid on säilinud rohke, kui teiste omi, kuna hilisemal ajal hinnati teda rohkem, kui tema eluajal. Hakkas tragöödiavõistlustest osa võtma 26 a, võitis vaid 4-5 korral. ( võttis osa ligi 20 x ). Euripidese tragöödiate tegelaste kohta on raske sageli öelda, kas neid kujutatakse positiivsete või negatiivsetena. Nad on sageli kirglikud, lõhestatud, vastuolulised tunnetes. Ta on kõige noorem 3 traagikust, kirglite tunnete kujutamisele lähenes hellenimisaja luulemaailmale. Sündmustikus on oluline osa juhusel. Kadus tegelaste heroiline karakter. ( kujutas inimesi sellistena, nagu nad tegelikult ongi ). Sõja põhjustanud kannatused, mida ta kahtlemata vahetult koges

Ajalugu → Antiikkirjandus
81 allalaadimist
thumbnail
12
odt

Kreeka referaat

sibulatega), mousaka (vormiroog baklazaanist, kartulist ja hakklihast), souvlaki (vardasküpsetatud saslõkitaoline liha), kalamarakias (kalmaarirõngad) jpm. Jookidest on tuntumad Ouzo (kange aniisiviin), kvaliteetveinidest - Boutari ja Macedonico toodang ning Retzina (männivaigumaitseline vein). Kreeka, muistne Hellas... need nimetused on tuntud kogu maailmas. See on tsivilisatsiooni, demokraatia, kultuuri, kunsti ja filosoofia sümboliks. Homerose eeposed, Aischylose, Sophoklese ja Euripidese tragöödiad, komöödiad ja draamad, ajaloolase Herodotose tööd, Demokrituse, Plaatoni ja Aristotelese tööd muutusid uue Lääne-Euroopa kultuuri nurgakivideks, mis aja jooksul pole kaotsi läinud ja oma väärtust kaotanud ­ nii Vana ja kaasaegne Kreeka on käsikäes jõudnud XXI sajandi Euroopasse. Halkidiki poolsaar asub Makedoonias, Kreeka suurimas provintsis. See on üks ilusamaid ja ökoloogiliselt puhtamaid kohti Kreekas. VIII saj.ema. Kreekasse

Varia → Kategoriseerimata
14 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Klassitsism ja Renessans

*R asetab oma tegelased üha julmadesse piirolukordadesse, kus nad peavad võitlust iseenda ja oma tunnetega *R loobub oma tegelaste nõrkuste idealiseerimisest, näidates elu reaalseid tunge ja tõukejõude *võrreldes Corneille'-ga: muutub tegelaste hingeelu kujutamine peenemaks ja tundlikumaks, tegelaste eneseanalüüs laieneb rohketes monoloogides. *üks kuulsamaid tragöödiaid ,,Phaidra" lähtub ainestikus Seneca samanimelisest tragöödiast ja Euripidese näidendist ,,Hippolytos". *Võrreldes Euripidesega: nihutab R psühholoogilise rõhu Hippolytoselt Phaidrale. *R loomingus ei leidu jõude, mis pidurdaksid või leevendaksid kirgi *R taotlusi ei mõistnud kaasaegne publik kuigi üheselt. Vaimulikes ringkondades süüdistati teda pimedate kirgede õigustamises ja õhutamises. Tegelikult R ei õhutanud neid. PEDRO CALDERON DE LA BARCA(1600-1681) *Euroopa baroki suurim dramaturg,keda sageli on kõrvutatud Shakespeare'iga *Hispaania ühiskondlik

Kirjandus → Kirjandus
43 allalaadimist
thumbnail
13
doc

Antiikkirjandus

Müüditeemasid, mis on tragöödia aineks, käsitleti kreeka kirjanduses ka enne, kui tragöödiazanr välja kujunes. Üheks tähtsamaks eelkäijaks oli siin eepika, millest tragöödia ammutas hiljem suurema osa oma ainesest. Arhailisest lüürikast on tragöödia kujunemisel olulised kaks luuleliiki: Dionysose sünni ja surma lugu kajastav ditüramb ning kangelaste auks esitatud kaebelaul. 37. Millises vanakreeka tragöödias on üheks peategelaseks jumal Dionysos? Dionysos on peategelaseks Euripidese tragöödias ,,Bakhandid". 38. Mille poolest erinevad teineteisest vana-atika ja uus-atika komöödia? Kes on tuntumad autorid kummaski vallas? Kas võite nimetada nende teoseid? Vana-atika komöödia sai alguse pilkelauludest, mida Dionysuse pühade ajal lauldi. Koori osatähtsus oli vana-atika komöödias suur ja süzee enamasti fantastilist laadi. Olulisel kohal oli peategelaste sõnasõda ehk agoon ning komöödiale eriomasena ka

Ajalugu → Antiikkirjandus
250 allalaadimist
thumbnail
19
doc

Nimetu

Ainuke säilinud triloogia ,,Oresteia" ­ Danaiidide teema, kantaaditaoline teos, tegevust peaaegu ei ole. · Sophokles (496­406 eKr) - Sophokles elas Ateena demokraatia kõrgajal. Huvidelt oli ta algusest peale teatriga seotud, tahtis näitlejaks saada, kuid pidi nõrga hääle tõttu sellest loobuma. Sophoklese tragöödiaid on peetud atika tragöödia tipuks. Sophoklese õnnelikku saatust on sageli vastandatud Euripidese omale, kes polnud oma eluajal nii edukas ega populaarne. Pika loomeea jooksul loobus ta sisult seotud tetraloogiatest, keskendudes iga üksiku tragöödia lõpetatusele ja viimistlusele. Tema tragöödiad olid iseseisvad lõpetatud tervikud. Sophokles kasutas kolme näitlejat, kelle rolli tähtsus oli Aischylose tragöödiatega võrreldes tublisti kasvanud. Koori esitatu tragöödiais on küll tegevusega endiselt

Varia → Kategoriseerimata
47 allalaadimist
thumbnail
18
doc

Antiikkirjanduse eksam 2011

Keskseks teemaks on generatsioonide vahelised lahkhelid. Aristophanes ründab sofistlikke kasvatusmeetodeid, mis tema arvates kehastusid Sokratese isikus. 46. Mille poolest on oluline Aristophanese komöödia ,,Konnad"? Tegelaseks Euripides; esimene kirjanduskriitika Euroopa kirjandusajaloos. Kolm suurt traagikut surnud, D tunneb muret, et suuri traagikuid pole, vaja tagasi tuua, tragöödialava tühi. Dionysos läheb allmaailma jne. Teises osas on võistlus Aischylose ja Euripidese vahel, Dionysos ei tea, milline tagasi tuua allmaailmast. Arutlus luulekunsti ja tragöödia ülesannetest. Tuleb välja suur erinevus Aischylose ja Euripidese vahel, 10 Euripides kujutab elu nagu see on, Aristophanese arvates ei tohi aga kujutada nagu on, vaid peab paremaks tegema inimest. Lõpp ­ Dionysos leiab, et ateena kodanikele on Aischylose tagasitulek parem. 47

Ajalugu → Antiikkirjandus
73 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Antiikkirjanduse eksam - esseed

Näiteks Sophoklese tragöödia ,,Kuningas Oidipus" on veel tänapäevalgi väga tuntud ja hinnatud. Selle loo ainestik pärineb Teeba linnaga seotud müütidest ning selle mõte seisneb kreeklastele olulises küsimuses: saatusele vastuhaku võimalikkuses. Näidendit võib tõlgendada nii: tehku inimene mis tahes, oma saatusest ei pääse ta ikkagi ning seda ei tasu ka meeleheitlikult muutma püüdma asuda. Kõige kaasaegsemad on aga hoopiski Euripidese teosed, kus omistatakse müütide kangelastele kaasaegsete inimeste püüdeid ja tundeid ning analüüsitakse inimeste kirgi ja sisemaailma eriti sügavalt. Atika komöödia tähtsaim esindaja on Aristophanes, kes tegutses Peloponnesose sõja aegadel ja pikas oma teravmeelsetes teostes Ateena demokraatiat. Järgmine ehk kolmas Vana-Kreeka kirjanduse periood hõlmab aastaid 330 eKr kuni 30 eKr ning on tuntud hellenismi ajajärgu nime all

Ajalugu → Antiikkirjandus
63 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Antiikkirjandus

Antiikkirjandus. Üldised kordamisküsimused kontrolltööks. 1.Müüt. Müüdi mõiste ja müütide näiteid. -Müüt (kreeka keeles mythos) on jutustav pärimus, mis seletab traditsionaalse kultuuri teadmiste ja kogemuste baasil kujundilisel viisil maailma ja inimese algupära, olemust ja tähendust. Müüdid esinevad lugudena, mille tegelasteks on tihti meie jaoks üleloomulikud olendid ­ jumalad, loom-inimesed, heerosed. 2.Teatri teke Antiik-Kreekas. Kellega seondus, milliseid näidendeid mängiti, kui pika aja jooksul need kestsid? -Teater tekkis Antiik-Kreekas umbes 2500 aastat tagasi seoses pidustustega Dionysose auks. -Antiikteatris lavastati tragöödiaid juba alates 535. a. e.m.a. Alates 480. a. e.m.a lisandusid komöödiad. -Draama kujunemine on seotud viinamarja, veini- ja viljakusjumala Dionysose kultusega. Tema auks peeti kevadeti 5-päevaseid karnevali-tüüpi pidustusi, millest kolmel esimesel ja viimasel päeval toimus teatrietendusi. -Antiik...

Ajalugu → Ajalugu
6 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Mõisted

olukorda ning hukkub ebavõrdses võitluses. Tragöödia on dramaatika vanimaid liike. See tekkis Antiik-Kreekas iga-aastastel Dionysose pidustustel, kus korraldati ka tõsise sisuga näidendite võistlusi. Nende ainestik pärines enamasti müütidest, oma aja teemasid kasutati harva. Antiikkomöödia saavutas kõrge taseme Aischylose (525 - 456 e.Kr), Sophoklese ( - 406 e.Kr), Euripidese (u 484 - 406 e.Kr), Seneca (4 e.Kr - 65) loomingus. Tragöödia kui kirjanduszanri läbimurre toimus 16.-17. sajandil inglise kirjanduses: William Shakespeare (1564 -1616) "Hamlet", "Kuningas Lear" jt. Hiljem on kirjutanud kuulsaid tragöödiaid sakslased Johann Wolfgang Goethe (1749 -1832), Friedrich Schiller (1759 -1805), Bertolt Brecht (1898 -1956), prantslane Victor Hugo (1802 -1885)

Kirjandus → Kirjandus
180 allalaadimist
thumbnail
14
docx

9. klassi kirjanduse mõisteid

olukorda ning hukkub ebavõrdses võitluses. Tragöödia on dramaatika vanimaid liike. See tekkis Antiik-Kreekas iga-aastastel Dionysose pidustustel, kus korraldati ka tõsise sisuga näidendite võistlusi. Nende ainestik pärines enamasti müütidest, oma aja teemasid kasutati harva. Antiikkomöödia saavutas kõrge taseme Aischylose (525 - 456 e.Kr), Sophoklese ( - 406 e.Kr), Euripidese (u 484 - 406 e.Kr), Seneca (4 e.Kr - 65) loomingus. Tragöödia kui kirjanduszanri läbimurre toimus 16.-17. sajandil inglise kirjanduses: William Shakespeare (1564 -1616) "Hamlet", "Kuningas Lear" jt. Hiljem on kirjutanud kuulsaid tragöödiaid sakslased Johann Wolfgang Goethe (1749 -1832), Friedrich Schiller (1759 -1805), Bertolt Brecht (1898 -1956), prantslane Victor Hugo (1802 -1885)

Eesti keel → Eesti keel
14 allalaadimist
thumbnail
27
odt

Kreeka Majandus geograafia

kartulist ja hakklihast), souvlaki (vardasküpsetatud saslõkitaoline liha), kalamarakias (kalmaarirõngad) jpm. Jookidest on tuntumad Ouzo (kange aniisiviin), kvaliteetveinidest - Boutari ja Macedonico toodang ning Retzina (männivaigumaitseline vein). 20 Kreeka, muistne Hellas... need nimetused on tuntud kogu maailmas. See on tsivilisatsiooni, demokraatia, kultuuri, kunsti ja filosoofia sümboliks. Homerose eeposed, Aischylose, Sophoklese ja Euripidese tragöödiad, komöödiad ja draamad, ajaloolase Herodotose tööd, Demokrituse, Plaatoni ja Aristotelese tööd muutusid uue Lääne-Euroopa kultuuri nurgakivideks, mis aja jooksul pole kaotsi läinud ja oma väärtust kaotanud ­ nii Vana ja kaasaegne Kreeka on käsikäes jõudnud XXI sajandi Euroopasse. Halkidiki poolsaar asub Makedoonias, Kreeka suurimas provintsis. See on üks ilusamaid ja ökoloogiliselt puhtamaid kohti Kreekas. VIII saj.ema

Geograafia → Geograafia
104 allalaadimist
thumbnail
52
doc

Vana-Kreeka

kellel isiklik on tihedasti seotud ühiskondlikuga. Sophokles kirjutas antiikaja andmeil 123 näidendit. Ta teostel oli erakordne menu: 24 korda sai ta võistlustel esimese auhinna ega jäänud kordagi viimasele kohale. Meieni on jõudnud terviklikult 7 tragöödiat. Kolmas suur atika traagik Euripides (480-406) kujutas inimesi niisugustena, nagu nad on. Tema tragöödiate mütoloogiline süzee oli vaid väliseks vormiks. Euripidese tähelepanu oli pööratud inimloomuse avamisele, tunnete ja kirgede näitamisele. Tema menu oli kõikuv. Euripidese tragöödiate ideeline sisu ja dramaturgilised uuendused leidsid Ateena konservatiivseis ringkondades teravat hukkamõistu ja olid pilkeobjektiks 5. saj. lõpu komöödias, hiljem ta populaarsus uuesti tõusis. Euripidese teostes käsitleti väga mitmesuguseid kreeka ühiskonda huvitavaid probleeme, esitati ja arutati uusi teooriaid

Ajalugu → Ajalugu
137 allalaadimist
thumbnail
32
docx

Antiigi pärand Euroopa kultuuritradistsioonis

ius ­ õigusnormid, ius scriptum KREEKA · ius, iustitia, suum cuique Ilias ja Odüsseia Telegoneia (eepilise küklose osa) 20 tragöödiad (Sophokles: Philoktetes, Aias; William Blake'i illustratsioon Euripides: Hekabe, Rhesos, Dantele (18. saj lõpp) Palamedes [frg.]) Euripidese saatürdraama Kükloop ROOMA Seneca, Troojalannad Alfred Tennyson Vergilius, Aeneis; Ovidius Ulysses (1833): It little profits that an idle king, Telegoneia By this still hearth, among these ODYSSEUS barren crags, PENELOPE KALLIDIKE* KIRKE Match'd with an aged wife, I mete TELEMACHOS and dole

Ajalugu → Ajalugu
9 allalaadimist
thumbnail
13
doc

Kreeka ja Rooma teater

oma tragöödiate ainega. Ta laskis saatüridraamas traagilisi kangelasi, eriti Heraklest, paista koomilisena. Ta uuendas saatüridraama ja tõi selle ~ 515 Ateenasse. Tema 50 kaotsiläinud draamateosest (neist 32 saatüridraamat) on säilinud üks katkend. Tema mõjul hakati saatüridraamat hilisemail aegadel tragöödiavõistlustel esitama tragöödiatriloogia järel neljanda draamana. Ainus täielikult säilinud saatüridraama on Euripidese "Kükloop", pikki lõike on säilinud Aischylose "Kalameestest" ja Sophoklese "Otsijatest". Saatüridraamade stseenid olid vaasimaalijate meelisaineid. Komöödia ­ kreeka draama teine haru ­ leidis Ateenas ametliku tunnustuse märksa hiljem kui tragöödia. "Komöödiakooride võistlused asutati Suurtel Dionüüsiatel alles aastal ~488-486, lenaiadel veel hiljem. Kuni selle ajani kuulus komöödia Dionysose pidustuste koosseisu vaid rahvaliku rituaalse

Kategooriata → Uurimistöö alused ja...
77 allalaadimist
thumbnail
13
docx

Maailmakirjandus I. Antiik.

näitleja (enne oli ainult üks) 56. Kes kirjutas ainsa säilinud tragöödiatriloogia, mis on selle pealkiri ja põhisisu? Kirjutajaks Aischylos, pealkiri ,,Oresteia": Atreuse järglastel lasuv pärilik veresüü (tütretapp, mehetapp, ematapp): õnnelik lõpp! 57. Keda peetakse teise, keda kolmanda tragöödianäitleja kasutuselevõtjaks? Teise võttis kasutusele Aischylos, kolmanda Sophokles. 58. Iseloomusta üldistavalt Euripidese lähenemist tragöödiale. Kõige uuenduslikum (müüdiversioonid, tegelased). Kangelased tihti muutlikud (negatiivse muutmine positiivseks ja vastupidi). Irratsionaalsuse rõhutamine, ebakindlad tegelased. Järjekindel proloogi kasutus sündmuste tausta avamiseks. Kasutas sagedasti deus ex machina't lõpetuseks. 59. Kuidas muutus koori roll tragöödia arenedes? Algselt oli kooris 12, siis 15 meest, koori osatähtsus järjest kahanes. 60

Kirjandus → Kirjandus
12 allalaadimist
thumbnail
38
docx

Maailmakirjandus I. Antiik. Kordamisküsimused 2016

Tervikuna on säilinud 1 triloogia: Aischylose ,,Oresteia" (458 eKr: ,,Agamemnon", ,,Tõivutoojad", ,,Eumenidiid") 57. Keda peetakse teise, keda kolmanda tragöödianäitleja kasutuselevõtjaks? Aischylos Teise näitleja kaasamine (seetõttu on peetud tragöödia ,,rajajaks") Sophokles Kolmanda näitleja kaasamine (rohkem kreeka tragöödia ei kasutanud) 58. Iseloomusta üldistavalt Euripidese lähenemist tragöödiale. Ei võtnud osa eriti ühiskondlikust elust. Kirjutas 92 draamat, säilinud 18 tragöödiat ja 1 satiirdraama. "Medeia" on kõige tuntum tragöödia. Kõige uuenduslikum (müüdiversioonid, tegelased) Kangelased tihti muutlikud (negatiivse muutmine positiivseks ja vastupidi) Oma kaasajal ei olnud väga populaarne Kahtlemine traditsioonilises (mütoloogilises) religioonis, filosofeerimine, relativism

Kirjandus → Kirjandus
25 allalaadimist
thumbnail
20
pdf

Antiikkirjanduse kordamisküsimuste vastused

Aischylos, "Oresteia". Põhiteema veresüü, lõppeb kohtuistungiga Orestese üle, kes tappis oma ema ja tema armukese (kohtunik Athena). Ei mõisteta süüdi ­ riikliku ja demokraatliku kohtupidamise võit veresüü ja kättemaksu üle. Erinnüstest (kättemaksujumalannadest) saavad heasoovlikud olendid. 57. Keda peetakse teise, keda kolmanda tragöödianäitleja kasutuselevõtjaks? Teine ­ Aischylos, kolmas ­ Sophokles. 58. Iseloomusta üldistavalt Euripidese lähenemist tragöödiale. Ebatraditsiooniline ja uuenduslik, mis ei olnud tema enda ajal eriti populaarne. Kangelased muutlikud (negatiivne kangelane võib muutuda positiivseks aja jooksul ja vastupidi). Sage deus ex machina kasutamine. Müüdi ratsionaliseerimine. 59. Kuidas muutus koori roll tragöödia arenedes? Muutus üha vähem oluliseks, sest näitlejate roll suurenes aja jooksul (näitlejate arv ka kasvas, lõpuks kolmeni) 60

Ajalugu → Antiikkirjandus
51 allalaadimist
thumbnail
64
doc

Antiigi pärand Euroopa kultuuritraditsioonis

Johann Wolfgang von Goethe (Iphigenie auf Tauris) Friedrich Freiherr von Hardenberg (Novalis)  Heinrich von Kleist (Penthesilea)  Friedrich Schiller (Hektorlied)  Friedrich Hölderlin (Hyperion oder Der Eremit in Griechenland) 48. Võrrelge Odysseuse kujutamist kreeka eepikas ning Vergiliusel ja Ovidiusel. KREEKA  Ilias ja Odüsseia  Telegoneia (eepilise küklose osa)  tragöödiad (Sophokles: Philoktetes, Aias; Euripides: Hekabe, Rhesos, Palamedes [fr])  Euripidese saatürdraama Kükloop ROOMA  Seneca, Troojalannad  Vergilius, Aeneis; Ovidius Kreeka eepikas nähti Odysseust kui 1.) eeskujulikku rüütlit ja kangelast; 2.) petturit ja valetajat. Vergiliuse „Aeneis´is“, kus peakangelane teeb oma pojaga läbi rännaku, mida võiks võrrelda Odysseuse rännakuga, käsitleb Aeneast kohusetruu, jumalakartliku ja vanemaid armastava näidissangarina ehk siis tüüpilise roomapäraste vooruste kehastajana. Esineb ka

Ajalugu → Antiigi pärand euroopa...
66 allalaadimist
thumbnail
19
docx

Vanaaeg

Elu lõpul läks ta Makedoonia kuninga Archelaose kutsel Pellasse, kus ka suri. Euripides oli kaasaegsete jaoks ilmselt liialt uudne. Tema tegelased ei püüdnud enam alati leida head ja õiget teed, vaid olid valmis ka teadlikult halba tegema (Medeia samanimelises tragöödias tappis oma lapsed, et maksta ätte truudusetule mehele ja laste isale Jasonile). Ka jumalad pole tal enam tingimata õiglased vaid võivad käituda egoistlikult ja nimeste suhtes ülekohtuselt. Küllap kajastus siin Euripidese kaasaegse sofistliku filosoofia traditsioonikriitiline mõju, mida võis täiendada poeedi poolt teravalt tunnetatud moraalilangus Peloponnesose sõja ajal. ARISTOPHANES: Ateena kuulsaim komöödiakirjanik Aristophanes (u 445 - 386 eKr) lõi oma teosed Peloponnesose sõja ajal ja selle järel. Ta oli sõja vastane ja naeruvääristas sõda pooldavaid demokraatia lidreid. Üheks peamiseks pilkealuseks kujunes sõja algperioodil lihtrahvast agiteerinud Kleon (näiteks komöödias ,,Ratsanikud")

Ajalugu → Vanaaeg
48 allalaadimist
thumbnail
70
docx

Vanaajakunst

130 m pikk friis. Sellel on kujutatud gigantomahhia - jumalate võitlus gigantidega. See reljeef on väga kõrge, teostus väga julge ja jõuline, friis täis paatost ja rahutust, taltsutamata kirge ja dramaatilisust. peamiselt taotletud dekoratiivset mõju.  Rhodose koolkond elab II ja I saj läbi hiilgeaja. Farnese härg – grupp, mille autoriteks peetakse vendi Apolloniost ja Tauriskost Trallesest. Teose motiiv laenatud Euripidese tragöödiast: Zethos ja Amphion seovad härja külge naise – Dirke, ja lasevad ta surnuks lohistada, kuna Dirke on piinanud nende ema. Kuulub Milose Veenus ehk Melose Aphrodite. Kuju leiti 1820.a Melose saarelt. Elusuurusest suurem ja hästi säilinud, v.a käed. Kuju on kokku pandud mitmest tükist. Rhodose koolkonda kuulub ka Laokooni grupp – Laokoon ja tema pojad kujutatud, Poseidoni saadetud meremaod tapavad

Ajalugu → Vanaaeg
9 allalaadimist
thumbnail
20
doc

Antiikkirjanduse konspekt

Antiikkirjanduse kursuse kordamisküsimused. 1. Mis on antiikkirjandus? Millisesse ajavahemikku see langeb? Antiikkirjandus on vanim Euroopa kirjandus (Vana-Kreeka ja Vana-Rooma kirjandus), Kreeka ja Rooma orjandusliku ühiskonna kirjeldus (u. I aastatuhande algus e.m.a- 5. Saj. m.a.j.) Termin on mõnevõrra tinglik, kuna olemas on veel vanemat kirjandust (Egiptus, Babüloonia, sumeri, samaaegne- heebrea, iraani, pärsia). Termini võtsid kasutusele 18. saj prantslased. Aeg: 8. Saj eKr- 5. Saj eKr. 2. Mille poolest on vanakreeka kirjandus Euroopa kirjanduse hulgas iseäralik? Milline on rooma kirjanduse seos vanakreeka kirjandusega? Milline on rooma kirjanduse roll Euroopa kirjanduses? Kreeka kirjandus on ainus kirjandus Euroopas, mis on arenenud iseseisvalt ilma ida mõjutusteta, ta on esimene Euroopas. Vanad kreeklased arendasid välja enamuse Euroopa kirjanduslikest zanritest. Kreeka ja room...

Ajalugu → Antiikkirjandus
68 allalaadimist
thumbnail
168
doc

Ajaloo mõisted ja isikud tähestiku järgi

kõrgused on võrdsed. Veel õnnestus tal ekshaustatsioonimeetodil arvutada lõpmatu geomeetrilise rea abil parabooli segmendi pindala, seejuures rakendas ta täiesti korrektselt infinitesimaalarvutust. Uurimuses "Liivaarvutus" tõestas ta arvujada lõpmatuse. ARISTOPHANES: Aristophanes (u 445 eKr – 385 eKr) oli kuulsaim vanakreeka (Atika) komöödiakirjanik, tragöödiaautorite Sophoklese ja Euripidese noorem kaasaegne, ainus vana-atika komöödia esindaja, kelle teoseid on tervikuna säilinud. Aristophanese elu kohta ei ole palju teada. Platon kujutab teda oma teoses "Pidusöök" seltskondliku ja lõbusa meelega vestlejana. Ta elas Peloponnesose sõja ajal ning oli sõja äge vastane. Oma komöödiais pilkas ta demagoogiat ja populismi ning kritiseeris poliitikuid, kes ei

Ajalugu → Ajalugu
60 allalaadimist
thumbnail
60
docx

Sissejuhatus ideede ajalukku

 Soloni reformid Ateenas. “Isonomia”. Ka Spartas ->jagas inimesed klassidesse auga seotud, sest au hindavad väärikad enda juures kõige rohkem, ja seda varanduse järgi. õigustatult.“ Kreeka tragöödia aust Eneseväärikas inimene suhtub:  Teemad: indiviidi suhe kogukonda, moraalsed konfliktid (nt Euripidese  Auavaldustesse?-normikas, nats rõõmus, aga ei lähe ülbeks Orestes)  Auhaavamisse?-ei tee välja  Lahenduseks demokraatlik polis, samas jääb ikkagi rivaliteet ja  Ohtudesse

Filosoofia → Filosoofia
20 allalaadimist
thumbnail
68
pdf

Kreeka poliitiline ajalugu

demokraatlikud liidrid, samal ajal kui sõja finantsraskust pidid liitlaste forose vähenedes järjest enam kandma rikkad. Sõja ja radikaalse demokraatia vastaseid seisukohti jagasid ka paljud ülemkihtidest pärit vaimuinimesed. Nii oli Peloponnesose sõja ajal kuulsuse tippu tõusnud komöödiakirjanik Aristophanese mitmed komöödiad suunatud sõda pooldavate demokraatia liidrite vastu ("Ratsanikud" pilas otseselt Kleoni). Ka Sophoklese konkurendina esile tõusnud Euripidese tragöödiates võib leida sõjakoleduste kajastusi. Nooremate aristokraatide seas süvenesid traditsioonikriitilised (seega ka traditsioonilist demokraatiat vaidlustavad) vaated: mõned sofistlikud mõtlejad kahtlesid religioonis ja rõhutasid tugevama õigust ennast kehtestada. Nende ringkondadega suhtles tihedalt ka Sokrates (oli tuntud näiteks Alkibiadese õpetajana), kes end ise küll sofistidele vastandas, kuid keda ühendas nendega ratsionaalne hoiak ja loogiline arutelu ning kes

Ajalugu → Ajalugu
27 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun