5. Tütar- usaldus isik, maksude korraldaja. Vajadusel saab tütre kaudu mõjutada Maria. 6. Sugulased- igapäevane toimetulek. hooldustöötaja Sotsiaaltöötaja Tütar, kui perearst MARIA usaldusisik eriarst Teised sugulased, kui tugiisikud Naabrid KASUTATUD ALLIKAD 1. Juhtumikorralduse käsiraamat, 2006, Eesti Vabariigi Sotsiaalministeerium, Tartu Ülikooli Pärnu kolledž, kujundaja: rebaseonu.ee oü 2. Saku valla koduleht, http://www.sakuvald.ee/sotsiaalteenused
Kokkuvõte embrüokaitse seaduse olulisematest punktidest, peatükid 1-3 1. peatükk ÜLDSÄTTED Kunstlik viljastamaine kujutab endast naise rasestamise eesmärgil sooritatavaid toiminguid. Embrüo ise on varajases arenemisjärgus olev loode, alates munaraku viljastumisest. Kasutatakse doonoreid, saamaks nii muna- kui ka seemnerakke. 2. peatükk KUNSTLIKU VILJASTAMISE KORD JA TINGIMUSED Kunstlik viljastamine peab olema vabatahtlik, sundimisest ja mõjutamisest puutumatu. Viljastamine on keelatud, kui see peaks kahjustama lapse elu. Viljastamist võib teostada ainult eriarst, kes otsustab ka selle vajalikkuse ja lubatavuse üle, lähtudes seadusest. Samas ei saa arsti kohustada viljastamise toiminguteks. Enne viljastamise toimumist peab naine olema kursis kõige meditsiinilisega, mis selle juurde käib (nõustamine arsti poolt), aga ka seadusega. Kunstlikku viljastamist ei tohi vahendada ega r...
5. David- usaldus isik, maksude korraldaja. Vajadusel saab Davidi kaudu mõjutada Alice. 6. Naabrid- vajadesel info kogumine ja edastamine. hooldustöötaja Sotsiaaltöötaja David, tugiisik perearst ALICE eriarst Naabrid KOKKUVÕTE JA ENESEREFLEKTSIOON Kui Alice vaimne ja füüsiline tervis võimaldab tal kodus elada siis hoolekandele paigutamine ei ole vajalik, piisab hooldustöötaja määramisest, kes külastaks Alice pidevalt ja aitaks teda igapäevaselt toime tulla. Tulekahju ohu likvideerimiseks peab Alice kodus paigutama suitsuandurid. Võimalusel paigutada turvaliseks liikumiseks abivahendid ja häirenupp. Antud juhtumi korralduses ei saa toetuda pr
ABIVAHENDID Sissejuhatus abivahendi soetamiseks saab pöörduda igasse abivahendite rentimise ja müügiga tegelevasse ettevõttesse Eestis, millel on kehtiv leping Sotsiaalkindlustusametiga Abivahendeid saab rentida ja osta isikliku abivahendi kaardi alusel abivahendi vajaduse määrab arst, eriarst või rehabilitatsiooniasutus. 21.01.2017 2 Platvormtõstuk sirgele trepile Foto Abivahendikeskuse lehelt 3 Voodi PBx4 Elektriline4 funktsiooniga hooldusvoodi Terasest raam
Muutumatu sõna laiendosana Tegemist on tüviliitsõnadega ehk sõnade ühend pole fraasina võimalik (nt allkiri, eesnimi, tagahoov, kõrvalosa, vastaskallas, vastumürk, eelnõu, järeleksam, püstkriips, ümbermõõt, kaldkiri). Kinnistüveline laiendosa Kinnistüvelise laiendosaga liitnimisõnu on kahesuguseid: osa neist seostub kindla sõnaliigiga (nt kellassepp, maantee, punapea, umbjärv, kriminaalkohus, lühijutt, kesknädal, eriarst, hobueesel, irvhammas, viripill, höövelpink). Osa laiendeid on aga prefiksilaadsed sõnaosad ja kinnistüved, mis ei seostu ühegi sõnaliigiga (nt alaliik, libahunt, piibeleht, ulgumeri, padujooming, ülikool, vaegkuulja, segamets). Nende hulgas on ka võõrtüvesid (nt superhind, antikeha, eksmees, miniseelik, pseudomure, küberrünnak, retroviirus). Kinnistüvena ja lühitüvena tõlgendatavate moodustustüvede piir on ebakindel. Deverbaalne põhiosa
õppekava. Haridusliku erivajadusega laps võetakse lasteaia tava(sobitus)- või erirühma, erivajadusega laste kooli ja klassi vastu lapsevanema (hooldaja) kirjaliku avalduse ning nõustamiskomisjoni soovituse alusel. Nõustamiskomisjoni moodustamise sätestavad haridusseadus ning põhikooli- ja gümnaasiumiseadus. Nõustamiskomisjon moodustatakse maakonnas või linnas viieliikmelisena. Nõustamiskomisjoni kuuluvad eripedagoog, logopeed, psühholoog, sotsiaaltöötaja, vajadusel eriarst ja vastavalt maavalitsuse või linnavalitsuse esindaja. Nõustamiskomisjoni pädevuses on: määrata erivajadusega lapsele võimetekohane õppekava või õppevorm; suunata erivajadusega laps lapsevanema (hooldaja) nõusolekul erivajadusega laste kooli või erivajadusega õpilaste klassi; otsustada lapsevanema taotlusel koolikohustuse edasilükkamine. Erikoolis õppimise vajaduse lõppemisel jätkab õpilane õpinguid endises koolis. 3
Tallinna Ülikool Haridusteaduste Instituut Alushariduse valdkond ERIVAJADUSTEGA LAPSE VAJADUSED JA VÕIMALUSED REHABILITATSIOONIKS Essee Juhendaja: Tallinn 2017 Kõik inimesed erinevad üksteisest vaimsete, psühhomotoorsete võimete, tausta ja isiksuseomaduste poolest. Erivajadusega lapse puhul on tema individuaalsus ja vajadused tema eakaaslastest oluliselt teistsugused ja vajaksid muudatusi tema kasvukeskkonnas või rühma tegevuskavas. Lasteaialaste puhul saame rääkida arengulistest erivajadustest (AEV), koolilaste puhul aga hariduslikest erivajadustest (HEV) (Kõrgesaar, 2002.) Kuidas teha kindlaks, kas laps on erivajadustega või mitte? Lapse erivajadusi saab määratleda üksnes tema arengu põhjaliku tundmaõppimise järel, arvestades konkreetset kasvukeskkonda (Häidkind, 2007). Lapse ...
perearsti valinud, on selle määranud maavanem, Perearsti-abi on ravikindlustatud isikule tasuta. Ravikindlustuseta isikul tuleb perearsti teenuse eest maksta ise. Oma perearsti nime saab kontrollida: riigiportaalist haigekassa e-teenuses Ravikindlustuse ja perearsti info; haigekassa klienditeenindusbüroost; helistades haigekassa infotelefonil 16363. Eriarst Eriarstiabi on ambulatoorne või statsionaarne tervishoiuteenus, mida osutavad eriarst või hambaarst ja temaga koos töötavad tervishoiutöötajad. Eriarstiabi võib olla haiglaväline, enamasti aga viiakse see läbi haiglas. Perearsti saatekirja ei ole vaja järgnevate eriarstide juurde pöördumisel: naistearst; nahaarst; silmaarst; kopsuarst; hambaarst. Samuti on võimalus traumade korral pöörduda kirurgi või traumatoloogi vastuvõtule ilma perearsti suunamiseta. Hambaravi Alla 19-aastastele on hambaravi tasuta. Tasuta hambaravi saab ainult arsti juures,
lihtsustada laboriandmete liikumist erinevate laborite ja tervishoiuteenust osutavate asutuste vahel. 8 3.4. E-tõendid E-tõendi lahenduseks vajalike dokumentide standardimise ja e-tõendite süsteemi detailanalüüs algas 2011. aastal. Ühtse e-tõendi standardi abil saavad erinevad institutsioonid selle dokumendi otse tervise infosüsteemist, eeldusel, et perearst või eriarst on sinna eelnevalt edastanud vajalikud andmed. Erinevate tõendivormide vähenemise tõttu lihtsustus tõendite väljastamise kord. E- tervisetõend on digitaalne tervisetõend. Alates 1.04.2015 väljastatakse vaid digitaalseid tervisetõendeid. E-tõendi lahendusega tulevid kasutusele A-, B- ja C-tervisetõend, erinedes terviseandmete mahu poolest. A-tervisetõendil on kõige vähem ja C-tervisetõendil kõige enam andmeid
Koolis õpivad lapsed ka Ida-Virumaalt. Lapse kooli tulek ei ole lihtne asi. Esiteks, et laps sai kooli peab olema kirjalik vanema avaldus. Teiseks peab olema meditsiiniliste, psühholoogiliste ja pedagoogiliste uuringu aluselja nõustamiskomisjoni soovitusel. Nõustamiskomisjon on maakonnakeskuses ja sellesse kuulub 5 liiget: Eripedagoog Logopeed Psühholoog 6 Eriarst (vajadusel) Maakonna omavalitsuse esindaja Nõustamiskomisjoni ülesandeks on: Õppekava või õppevormi soovitamine Koolikohustuse edasilükkamise otsustamine. Vao pagulaskeskus Vao pagulaskeskus asub Vao külas, Väike-Maarja vallas. Kohas, kus praegu on pagulaskeskus, varem oli hooldekodu. Keskuses elavad inimesed, kes tulid 23 erinevatest riikidest üle maailma. Keskuses elavad inimesed Sri Lankast, Egiptusest, Venemaalt,
TALLINNA ÜLIKOOL Kasvatusteaduste Instituut SUURBRITANNIA ERIPEDAGOOGILISE SEKKUMISE SÜSTEEM Referaat Tallinn 2011 SISUKORD SISSEJUHATUS ........................................................................................................................ 3 1. SEKKUMISE ALANE SEADUSANDLUS ...................................................................... 4 1.1. Eriharidussüsteem üldise haridussüsteemi sees ........................................................... 4 1.2. Õigussüsteem ............................................................................................................... 5 1.3. Hariduslike erivajaduste märkamine ........................................................................... 6 2. TEENUSTE SUUNATUS JA STRUKTUUR ................................................................
Lobulaarse rinnavähi in situ- vormi ei peeta vähiks, seda loetakse rinnanäärmevähi riskifaktoriks. · Harvaesinevad rinnavähi vormid on tubulaarne, mutsinoosne, medullaarne ja papillaarne. (Tigane.) Diagnoosimine Varased sümptomil kasvajal puuduvad. 90% haigetest avastavad kasvaja ise palpatsioonil (Labotkin 2002). Perearsti või günekoloogi külastamisel vaatab arst patsiendi läbi ning vajadusel suunab eriarsti (mammoloogi) konsultatsioonile (Tigane). Eriarst teeb rindade läbivaatuse ning kontrollib, kas lümfisõlmed on suurenenud kaenlaalustes ja rangluupiirkonnas. Seejärel määrab mammoloog vajalikud uuringud (mammograafia, sonograafia, magnetuuring, peennõelbiopsia, jämenõelbiopsia, stereotaktiline biopsia, rinnakolde opeatsiooneelne traadistamine, ekstsisioon) (Tigane). Ravimeetodid Kui kasvaja levikuulatus on kindlaks määratud, siis koostatakse raviplaan (Haagedoorn jt 1994).
Tallinna Järveotsa Gümnaasium Aiten Jagafär VAIMUHAIGUSED Referaat Juhendaja: Juta Raun Tallinn 2008 SISUKORD SISUKORD......................................................................................................................................................3 1. SISSEJUHATUS.........................................................................................................................................4 2. PSÜHHIAATRIA ARENG .......................................................................................................................5 3. PSÜÜHIKA JA PSÜÜHIKAHÄIRETE OLEMUS.................................................................................8 3.1. KÕRGEM NÄRVITEGEVUS PSÜÜHIKA ALUSENA..................................................................................... 8 3.2. PSÜÜHILISED PROTSESSID JA SEISUNDID.................
Riigi tasandil puutuvad erivajadustega laste arengu toetamisel enam kokku sotsiaalministeeriumi ning haridus- ja teadusministeeriumi haldusalad. Nii koostavad rehabilitatsioonimeeskonnad üle Eesti erivajadustega lastele isiklikke rehabilitatsiooniplaane. Protsessi algatajaks on perearst, lapse arengu mitmekülgse hindamise viivad läbi spetsialistid: sotsiaaltöötaja, logopeed või eripedagoog, tegevus terapeut, füsioterapeut, psühholoog, eriarst ja meditsiiniõde. Hindamise tulemusena määratakse lapse puude raskusaste (kerge, keskmine, raske, sügav) vastavalt sellele, kui sageli laps lisaabi vajab. Puude raskusastme alusel makstakse perele rahalist toetust. Samuti koostatakse ülevaade lapse arenguks vajalikest teenustest ning kasvukeskkonna tingimustest. Rehabilitatsioonimeeskonna soovitustest on muuhulgas abi arendustegevuste planeerimisel, kui esitatud on lapse
4 Vt erand ravikindlustuse seadus § 12 lg 21. 4 3) taotletaval tervishoiuteenusel on tõendatud meditsiiniline efektiivsus; 4) taotletava tervishoiuteenuse eesmärgi saavutamise keskmine tõenäosus on vähemalt 50 protsenti. Kindlustatud isiku vastavusele eelpool nimetatud kriteeriumidele annavad hinnangu vähemalt kaks eriarsti, kellest üks on kindlustatud isikule tervishoiuteenust osutav eriarst. Haigekassa nõudmisel on kindlustatud isikul kohustus läbida täiendav terviseseisundi hindamine, mille teeb haigekassa määratud arst, et välja selgitada isiku terviseseisundi vastavus eelpool nimetatud kriteeriumidele. Haigekassa võib eelistada loa andmisel või lepingu sõlmimisel taotletava tervishoiuteenuse osutamist Euroopa Liidu liikmesriigis. Täiskasvanute hambaravi hüvitis makstakse välja sõltumata kulutuse toimumise kohast.
ensilumi esimene lumi ensimmäinen esimene ensin kõigepealt entinen endine entä aga Entä itsellesi? Aga kuidas sinul (läheb)? enää (ei) enam eri eri, erinev eri eri arvamusel erikoinen eriline; omapärane erikoislääkäri eriarst erilainen erinev; teistsugune erittäin eriti eronnut (erota) lahutatud [(abielu) lahutada] erota (= olla erilainen) erineda (olla teistest erinev) erota lahku minna; end lahutada lasta esikoinen esiklaps esimerkiksi näiteks esine asi, ese esitellä tutvustada; esitleda
tasu puudumisel aga mõistlik tasu. Patsiendilt võib tasu nõuda niivõrd, kuivõrd tervishoiuteenuse osutamise kulusid ei kata ravikindlustus või kolmas isik. Tervishoiuteenus peab vastama vähemalt arstiteaduse tavalisele tasemele teenuse osutamise ajal ja seda tuleb osutada tervishoiuteenuse osutajalt tavaliselt oodatava hoolega. Vajaduse korral peab arst suunama patsiendi eriarsti juurde või kaasama eriarst. Seni üldtunnustamata läbivaatus- või ravimeetodit võib arst kasutada üksnes juhul, kui tavapärased meetodid lubavad väiksemat edu, patsiendile on meetodi olemusest ja selle võimalikest tagajärgedest teatatud ning patsient on meetodi kasutamisega nõustunud. Tervishoiuteenuse osutaja ja arst vastutavad üksnes oma kohustuste süülise rikkumise eest , eelkõige diagnoosi- ja ravivigade ning patsiendi teavitamise ja tema nõusoleku saamise kohustuse rikkumise eest
eripära, meeleolu. omadused - inimese psüühika tüüpilised erijooned, mis iseloomustavad inimese psüühikat kiiruse, täpsuse, püsivuse, muutlikkuse, aktiivsuse taseme, mahu, suunitluse jm seisukohalt (nt võimed, temperament, iseloom, huvid, väärtused, ideaalid). On teatud potentsiaaliks või eelduseks, mis lubab ennustada üht või teist käitumist/reageerimisviisi psühholoog – nõustaja (3+2 a +1kutsepraktika) psühhiaater – eriarst, kes võib ravimeid välja kirjutada (6+2a) nõustamine- igapäevaelu probleemidega toimetulemine teraapia – suunatud konkreetse psüühikahäire ravile Psühholoogia harud Teoreetilise orientatsiooniga: psühhofüüsika – kuidas välismaailma tajume psühhofüsioloogia – protsessid kehas aju tasemel o psühhofarmakoloogia – kuidas mõjuvad ravimid ajule isiksuse psü. – kuidas üksteisest erineme sotsiaalpsü. –kuidas käitutakse grupis arengupü
eripära, meeleolu. omadused - inimese psüühika tüüpilised erijooned, mis iseloomustavad inimese psüühikat kiiruse, täpsuse, püsivuse, muutlikkuse, aktiivsuse taseme, mahu, suunitluse jm seisukohalt (nt võimed, temperament, iseloom, huvid, väärtused, ideaalid). On teatud potentsiaaliks või eelduseks, mis lubab ennustada üht või teist käitumist/reageerimisviisi psühholoog nõustaja (3+2 a +1kutsepraktika) psühhiaater eriarst, kes võib ravimeid välja kirjutada (6+2a) nõustamine- igapäevaelu probleemidega toimetulemine teraapia suunatud konkreetse psüühikahäire ravile Psühholoogia harud Teoreetilise orientatsiooniga: psühhofüüsika kuidas välismaailma tajume psühhofüsioloogia protsessid kehas aju tasemel o psühhofarmakoloogia kuidas mõjuvad ravimid ajule isiksuse psü. kuidas üksteisest erineme sotsiaalpsü. kuidas käitutakse grupis arengupü
1. Erivajaduste psühholoogia aines ja ülesanded. Seosed naaberteadustega, eriti arengupsühholoogiaga. Hariduslike erivajaduste määratlus. Erivajaduste psühholoogia on psühholoogia haru, mis uurib hälbinud arenguga laste, noorukite ja täiskasvanute psüühikat. Hälbima kõrvale kalduma keskmisest eakohasest arengust, võib olla ka positiivne. Mida väiksemad lapsed, seda suuremad muutused arengus. Teooriast saab üldised teadmised, kuid tuleb olla valmis praktikas ümber häälestuda. EV psühholoogia ülesanded: o Õppida orienteeruma erinevate arenguhälvete olemuses (lapse peas toimuv, peidetud), nende põhjustes ja ilmingutes (väliselt näha); o Õppida jälgima EV laste psüühika arengut töötamaks välja võtteid selle soodustamiseks, oluline on mõista mis arengu käigus muutub; o Õppida nägema muutusi hälbinud arengus seoses vanuse ja (pedagoogilise) sekkumisega. NB! Oluline on mõista eakohast tavaarengut, siis s...
TALLINNA ÜLIKOOL Rakvere Kolledz Rakenduslik sotsiaaltöö Anna-Margarita Nukk REHABILITATSIOONI TEOORIAD, MEETODID JA KORRALDUS Portfoolio Juhendaja: Karin Hanga Rakvere 2012 SISUKORD SISSEJUHATUS 1. REHABILITATSIOONI TEOORIAD, MEETODID JA KORRALDUS LOENGU MATERJAL ....................................................................................... 4 2. MÄRKSÕNAD 2.1. Rehabilitatsioon ............................................................................................ ....... 68 2.2. Rehabilitatsiooni teoreetilised lähtekohad ning seos praktikaga ........................ 69 2.3. Er...