Nende jaoks rikastavad väljakutsed ja ärevusttekitavad küsimused, mida kunst pakub, nende eksistentsi. Ehk on meil habras üksmeel selles, et kunstil on kolm otstarvet: 1) meelelahutus; 2) oluliste küsimuste esitamine, arutelude tekitamine ja ühiskonna tähelepanu juhtimine lahendamata probleemidele; 3) elutarkus , katse keerulistele küsimustele vastuseid pakkuda. See kõlab lihtsalt ja sobib peaaegu kõigile, kuid lähemal vaatlusel on ilmselge, et vähemalt kolm küsimust kunsti otstarbest jäävad lahtiseks. Esiteks: kas kunsti on tõesti vaja millekski muuks kui meelelahutuseks? Kas tõelise tarkuse allikateks polegi siis teadus ja tervemõistuslikkus, mida parlamentaarse demokraatia abil rakendatakse? Teadus annab faktid ja nende faktide põhjal otsustame demokraatlikult, mida tahame...
Liida oskab enda soove teatavaks teha ja kui vaja poetab mõne pisaragi. Üldjuhul saab, mida tahab oma pisaratega. Raamatu tegevus toimub Saaremaal Lümanda vallas ühes rannakülas, kus meri on peamine tulu- ja eluallikas. Kui meri on lahke, siis on ka värske kala hõlpsasti laual ja jääb veel üle, et maha müüagi. Kui meri on tormine, siis tuleb appi merekarude elutarkus ja taltsutatakse ka kõige tormisem meri, kuid see ei pruugi alati õnnelikult lõppeda: palju häid rannaküla mehi oli jäänud merele oma viimast und nautima. Räägitakse ka veidi talupidajatest tegemistest metsa inimestest. Tondioja, lootustandev arenev talu oma heade mõisamaadega. Raamatust tulebki välja kaks erinevat inimrühma: metsainimesed ja rannainimesed. Mõlemad ei saa teise kandi inimeste tegemistest päris aru, kuid on ka asju, mis on igal...
Meil kõigil on suure tõenäosusega olemas vanaema ja vanaisa kuskil sügavate metsade keskel väikeses palkmajakeses või kuskil vanadekodusse ära unustatud. Veel hullem- mõne teismelise halvimaks unenäoks: elab temaga ühe katuse all. Kuid miks on nii, et me oma vanavanemaid nii pelgame? Ma ei räägi küll kõigi eest, aga üldjuhul kipub see nii olema. Vanaema ju küpsetab nii võrratuid kooke ja poputab sind igal võimalikul viisil. Võib olla ei salli meiesugune kaasaegne digimaalima tehnokratt lihtsalt nende pidevat tänitamist ja õpetamist. Koguaeg toimub üks kurtmine maailma asjade üle ja ikka kui vähe pensionit neile makstakse. Teinekord vaadatakse seebikat ja lubatakse oma käega mingi õel naine maha lüüa, mis on ääretult hirmuäratav. Kuidas võib sellise asja üle nii ekstaasi minna? Noor ei salli vanamoodsust ja vanurite oskamatust ning saamatust ju...
Sellega tahtis Diderot öelda, et ilma eesmärgita inimene võib elada kogu oma elu ära nii, et ei tee midagi märkimisväärset, mille pärast teda hiljem mäletada. Ma isiklikult arvan, et eesmärgi saavutamine on kogu elu alus ja miks ei võiks eesmärgiks olla haridus. Haridust ei omanda me ainuld koolis vaid ka igapäeva elus. Ma isiklikult arvan,et palju tähtsam on elutarkus kui see haridus, mille me koolis saame. Hariduse tähtsusest sai aru ka Voltaire, kes ütles-,,Mida rohkem loete järele mõtlemata, seda rohkem usute, et teate palju; mida rohkem mõtlete lugedes, seda selgemini näete, et teate veel väga vähe". Sellega tahtis Voltaire ütelda, et ainuld loll peab ennast targaks aga tark on see, kes teab, et tal on veel palju õppida. Mitte kunagi ei saa haridust üleliia, selle kohta ütleb üks vanasõna, et ,,inimene õpib kogu elu aga sureb ikka lollina"...
-17. saj barokk- korrapäratu, üleminek renesanssi harmoonialt ja tasakaalukuselt dünaamikale, ebasümeetriline. Barokk on vastandite kunst. Iseloomustab dramaatilised situatsioonid, sümbolistlik väljendusviis, mitmemõttelisus, tundeküllasus. 5. mida tähendavad valm, satiir, huumor, dramaturg, aforism, robinsonaad? VALM-õpetliku sisuga mõistuluuletus, mille tegelaseks on tavaliselt loomad SATIIR-pilkav nali AFORISM-mõttetera, efektselt sõnastatud lühike ja vaimukas elutarkus ROBINSONAAD-teos mis kirjeldab elu tsivilatsioonist puutumatta saarel DRAMATURG- HUUMOR- heatahtlik ja rõõmsameelne nali 6. millised reeglid pidi klassitsistlik teos jälgima? Klassitsism väärtustas vaid antiigist tulnud zanreid ( ood, idüll, satiir, epigramm, kangelaseepos, tragöödia, komöödia). Antiikne süzee ning kolme ühtluse reegli arvestamine. 7. nimeta prantsuse tuntumad klassitsistid, valmikirjanik. Moliere, Foutaine 8. nimeta 4-5 Moliere´i näidendit...
Tema loomingut on tõlgitud 62 keelde ja avaldatud rohkem kui 150 riigis. Sissejuhatus Tegemist on põneva, kummalise, aga siiski loogilise maailmaga. See on kujunenud reisides silmad lahti mööda maailma ringi, vahetades mõtteid erinevate inimestega ning võttes rõõmuga vastu kõike seda mida maailma pakub. Coelho oskab aru saada märkidest. Need märgid, on tegelikult elutarkus , mis koguneb aastatega, aga ilmutavad end igamoodi isekujul. Tuleb näha kaugemale, et mõista Maailma ilu. Nagu suur ja sinine meri, mis näib tuttav ja kindel. Sinna sukeldudes võib leida ka seda, mille olemasolust pole varem aimugi olnud. ,,Alkeemik" ,,Alkeemik" on sümbolistlik muinasjutt, mis räägib inimese suurimast tarkusest oma südame kuulamisest, enesekssaamisest, mis ka halli argipäeva kullaks muudab. Peategelane on noor lambakarjus Santiago...
Õigetes konkurentsitingimustes saaksid hästi tasustatud olla ainult korralikud töömehed, mitte kõik soss-sepad, kellel kellu käes seisab. Seda oskavad ka tööandjad oma kasuks pöörata, sest võttes tööle kogemustega töömehe, kuid ilma haridustunnistuseta, võib tööandja maksta talle vähem palka. Seega on tähtis inimese õige haridustee, et ta saaks nõuda oma töö eest väärilist tasu. Elutarkus ütleb: ,,Paljud inimesed on nagu vorstid. Nende sisuks on see, mida neisse on topitud." Nõnda tuleb tõdeda, et riik peaks suunama raha ja ressursid näiteks lasteaiakasvatajate või kooliõpetajate palkadesse ja haridusinvesteeringutesse. Sellega aitab riik kaasa, et paari pügala võrra noorte IQ-d tõstaja see tundub kasulikum kui matta raha suureneva tööpuuduse all vaevlevatele inimestele. Praegu on Scoutspataljon hea näide, kuidas inimesed püüavad suureneva tööpuudusega...
elutarkus (elu ja inimeseks olemise põhiküsimus) 2)eetiline, kõlbeline, esteetiline luule 3)inimlikkus, kannatused, rõõm, mure 4)Stiil: väga sõnatäpne ja osav; väga hästi vormitud; kasutab oma mütoloogiat LK: *Tähetund (suunamuutus loomes=>eneseleidmine) *Luuletused ja poeemid *Uued luuletused ja poeemid *Eluhelbed *Korallid Emajões *Lendav linn K.Merilaas: ISEL: *patriootilised Eestimaa luuletused *isikupärane, lüüriline tunnetus *sügavalt esteetiline maailmatunnetus *luules elutarkus *eluküllane ning sotsiaalselt tihedatoimeline lüürika *ühiskondliku vale ja vägivalla hukkamõistmine LK: *Rannapääsuke *Kevadised koplid *Kuukressid *Poeem Pärnu silgust *Antud ja võetud E.Niit: ISEL: *vabavärss *inimväärsus, kõlbelisus, headuse usk, järjekindlus *meeleolukad loodupildid *muremõtted *on ka lastele kirjutanud *elumõte ja inimväärne elu LK: *Maa on täis leidmist *linnuvoolija *Vee peal käija *Maailma pidevus Noored autorid, kassettipõlvkond A...
Vanasõna lühike, ilmekas, õpetliku sisuga ütlus, millesse on kogutud esivanemate elutarkus. Näiteks : Õnnetus ei hüüa tulles Töö kiidab tegijat Raamatust ,,Sada saarelehte, tuhat toomelehte": 1. Eks nälg ole kõige parem kokk. Tähendab seda, et kui sul on kõht väga tühi, siis kõlbab kõik söögiks, ka toit, mida sa tavaolukorras suu sissegi ei võtaks. 2. Heategu ei roosteta. Tähendab seda, et kui sa oled kellelegi head teinud, jääb see inimesele meelde. 3. Laiskus ja hooletus on vennaksed. Tähendab, et kui oled laisk, siis oled tihtipeale ka hooletu ning vastupidi. 4. Ega viin mehe peale ei kipu, kui mees viina peale ei kipu. Tähendus on, et viin pole see, mis sunnib end jooma. Inimene tõstab ise klaasi suule ning rüüpab, on andnud viinakuradile näpu. 5. Küll kaval rebane ka ükskord raudu satub. Tähendab, et lõp...
*valm-õpetliku või pilkava sisuga eepiline lühiteos, kas värssides või proosas.*satiir-pilge; pilkav kirjandusteos.*huumor-heatahtlik nali; heatahtlik-naljatlev suhtumine,*dramaturg-TEATER kirjandusnõuandja.*aforism-), mõttetera, efektselt sõnastatud üldistav elutarkus , üllatav väärtusotsustus.*robinsonaad-õpetliku sisuga eepiline teos, mille sisuks on merehädaliste seiklused inimtühjal saarel. 6.klassitsistlik teos-5-vaatuseline, sisu meelelahutuslik aga samal ajal ka õpetlik ja pidi aitama kaasa ühiskonna kommete paranemisele. Kalduvus oli karakterkoomika suunas. Küpse klassitsistliku draama sisuks on eraelu intriigid ja psühholoogilised konfliktid. Teatris ei käsitletud teatavaid poliitilisi või ideoloogilisi probleeme. See meeldis ka kuningale...
HIINA KIRJANDUS Selle vanus on ligi 3500 aastat. Enamus kirjandusest prineb Huanghe kallastelt. Peamiselt religioosed tekstid ja ennustused. Zhou dnastia, pere, rahvas, him hendas Hiina riigi. Seal pandi kirja 4 raamatut: esimene oli ajalooraamat. Sinna pandi kirja 11-12.sajandil eKr rahvaid, riike, primusi, valitsemist, mis peaks andma levaate sellest ajast, mida vhegi teada on. Teine raamat oli laluluderaamat. Saadi aru, et nendes lauludes peitub vanade plvede elutarkus ja seda vrtustati seetttu. Lauluderaamatusse valiti vlja 305 laulu. Kolmandaks muutusteraamat, mis rkis aastaaegadest, meteorooligistest ja astroloogilistest thelepanekutest (kuu loomine, kahanemine, pev). Tnapeval annab sellest mrku yin&yang. Yin naiselik, passiivne. Yang mehelik, agressiivne. Neljas raamat on kombed, mis phineb plvest plve edasiantavatel kommetel. Neid peeti olulisteks. Eristati kahte erinevat vooruseliiki: pojalikkus ja vennalikkus. Vennalikkus on ksteise...
Valisin oma kursusetöö teemaks ,, Indigolapsed" . Miks selline teema? Töötan lastega ning neid vaadeldes ja samas kirjandust lugedes jääb mulje, et kõik lapsed, kes saadetakse psühhiaatriahaiglasse ravile, ei pruugi alati olla kas aspergerid või hüperaktiivsed. Vahel jääb tunne, et neid lapsi ei mõisteta ja neil on lihtsalt väga, väga raske siin ilmas hakkama saada. Muidugi valisin ka sellise teema sellepärast, et jäi alul arusaamatuks mõiste indigolaps. Konkreetselt uurimustööd ma selle kursusetöö jaoks ei tee, sest kui mulle töö alul on selgusetu, kes või mis on indigolapsed, siis pole ka mõtet oodata uurimustööd. Töö lõpus toon ma välja mõningad oma järeldused, mida ma isiklikult arvan indigolaste teooriast, sest võrdlen kahte last indigotunnuste ja diagnoosi omapäradega. Püüan võrrelda ja leida sarnasusi ning teha järel...
Kõige mõistetavam on see, et otsitakse inimest, kes ka kollektiivi sobiks ja end seal hästi tunneks. Kui tegemist on noore kollektiiviga, siis võib mõni vanemaealine töötaja ennast seal ebamugavalt tunda ja firmakultuuriga mitte adapteeruda. Tööandjad mõistavad järjest rohkem, et vanematel inimestel on tööturul nii mõnigi eelis. Vanemas inimeses näeb tööandja niisuguseid väärtusi nagu kohusetundlikkus, pikaajaline kogemus ja elutarkus . Noortelt töötajatelt nõutakse eelnevat töökogemust, mida on võimatu saada, kui keegi noort inimest tööle ei võta. Ealine diskrimineerimine on vastuolus võrdse kohtlemise põhimõtetega ja üksnes vanus ei tohiks olla töölepingu lõpetamise põhjuseks (Vanuseline diskrimineerimine lokkab). Kõik inimolendid on vabad ning neil on võrdne väärikus ning võrdsed õigused. Et seda saavutada, peavad kõik kogukonnad võtma omaks kogukonna sisesed erinevused ning püüdma...
Hea näide selle kohta on eakad õpetajad, kasvatajad, arstid, meditsiiniõed ja sotsiaaltöötajad. Kui meil poleks oma eriala armastavaid inimesi, siis peaks nii mõnigi asutus oma uksed sulgema, kuna noori oma ala spetsialiste pole. Nende inimeste kogemused ja elutarkus on kindlasti palju väärtuslikumad, kui noore kolleegi kogenematus. Tuleb meeles pidada, et rahvastiku vananemine näitab ka seda, et inimesed elavad hästi ja nende tervis on korras, ega sure enneaegselt mõnda haigusesse. Seega rahvastiku vananemine pole ainult negatiivne nähtus. Kirsi Eelmaa 12k...
Diefendorf; Robert Madden) · Personaalne väärtus (kes te olete) · Finantsväärtus (mida te omate, mida te oma rahaga teete) · Sotsiaalne väärtus (kuidas te maailma mõjutate, paremaks muudate) · Lisaks veel immateriaalsed varad elutarkus , teadmised, veendumused, kogemused, elamused, kired jms.) Et Eestis oleks kõigil hea elada... · ... tuleb väärtustada iga inimest! · ...tuleb väärtustada lapsi ja peresuhteid koos on alati kergem! · ... tuleb toetada neid, kes ise hakkama ei saa, mitte neid halvustada · ... tuleb sisendada noortesse isamaa-armastust ja hoolivat suhtumist oma vanematesse · ...tuleb märgata enda kõrval inimest ja tuleb elada väärikalt! Eesti sotsiaalpoliitika süsteem I...
Otsese tähenduse all peitub teine,olulisem tähendus, mis selgub valmi lõpus olevast õpetusest e moraalist. Idamaadest pärit *ulmeromaan-vahendiks Cyrano de Bergerac'ile,et väljendada dogmavabu ideid religiooni, looduse ja poliitikaelu kohta ning seletada maailma ehitust teaduslik-materialistlikult *aforism-mõttetera,efektselt sõnastatud elutarkus ,mis ei tõesta ega argumenteeri *miniatuur-lühike,täpse sõnastusega proosa-väikevorm,mida iseloom rõhutatult lüüriline meeleolu *maksiim e sentents-lühikesse lausesse pandud elutarkus või käitumisreegel 5.MIDA UUT TÕI JA JÄTTIS MAAILMAKIRJANDUSSE? BAROKK *kujundipeenus,ornamentaalsus KLASSITSISM * ,,madal" komöödia-moraalne üldistus *"kõrge" tragöödia-ei tohtinud olla labane, pidi puhastama ja õilistama...
Oma 1673. aastal valminud näidendi ,,Ebahaige" lavastuses mängis Molière ka peaosa, liialdatult haigusi ja surma kartvat meest. Just selle teose etendusel tabas teda ennast ootamatu surm. Kirik keelas tollal näitlejate matmise pühitsetud mulda. Louis XIV käsul maeti Molière siiski St.-Josephi kalmistule. Aforismikirjandus:17.-18. sajandil tuli prantsuse kirjanduses moodi aforism.Aforism- mõttetera,efektselt sõnastatud lühike ja vaimukas elutarkus . F.de la Rochefoucauld:Väljapaistvamaid esindajaid.Prantsuse hertsog.Pärast tormilist noorust hakkas ta huvi tundma kirjanduse vastu ning võttis oma eluvaatlused kokku teoses "MÕTISKLUSED EHK MORAALSED SENTENSID JA MAKSIIMID". Maksiim-üldist ellusuhtumist väljendav aforismitaoline juhtlause või tarkussõna. Jean de la Fontaine:Suurim valmimeister.Temaatika võttis ta enamjaolt antiikkirjandusest,kuid lisas prantsuse rahvajuttude ainest,idamaiseid motiive,kaasaegseid...
hinnanguks ORGANISEERIMINE individuaalsus Väärtuste käsitlused: ehk valmidus reageerida sotsiaalne taju · Põhiväärtused, näiteks: positiivselt või negatiivselt elutarkus , mugav elu, eestvedamine rahvuslik julgeolek jne. inimestele, motiveerimine MÕJUTAMINE...
Seletused, mis seostuvad niisuguste faktoritega nagu sotsiaalne positsioon ja kultuur, võivad olla kasutatavad, kuid pole leidnud piisavalt empiirilist toetust. Samuti ei ole empiirilist toetust geneetilisele interpretatsioonile. Kuni praeguseni ei ole selge, mis põhjustab niisuguse testitulemuste erinevuse. 7. Tuleb nõustuda täielikult sellega, et standardiseeritud testid ei arvesta kõikide intelligentsuse vormidega. Ilmseteks näideteks on loovus,nutikus, elutarkus , elutunnetus ja sotsiaalne tundlikkus, kuid kindlasti on neid komponente rohkem. Vaatamata niisuguste võimete olulisele tähtsusele on neist väga vähe teada: kuidas need arenevad, mis faktorid mõjutavad...
Muinasjutud jagunevad ime-, looma- ja tõsielulisteks muinasjuttudeks. Muinasjuttudel on omad seadused: kindel algus, sündmustiku ja teatud arvude kordumine, vastandlikud tegelased ja enamasti õnnelik lõpp. Tänapäeval kirjutatakse ka kunstmuinasjutte, mille autorid on elukutselised kirjanikud, kes kasutavad teadlikult muinasjutuvormi. Muinasjutt on rahvajutu peamine liik. Klassikaline vendadest Grimmidest lähtuv rahvajuttude zanrijaotus jagab rahvajutud müütideks, muistenditeks ja muinasjuttudeks. Erinevalt müüdist on muinasjutt teadlikult väljamõeldisele rajatud või meelelahutuslik jutustus, mis ei pruugi arvesse võtta loogikat, loodusseadusi ega kindlat ajaloolist keskkonda (tegevuskoht ja -aeg võivad olla imepärased). Muinasjutu taotlus pole otseselt kujutada tõepäraselt ühtki looduse ega ühiskonnaelu seika, vaid pakkuda kuulajatele fiktsiooni ja meelel...