Monarhias on riigipea päriliku võimuga monarh: kuningas, keiser, sultan, emiir ja see jaguneb: Konstitutsiooniline, kus monarhi võim on piiratud põhiseadusega ja tal on esindusfunktsioon. Riigi igapäevast toimimist juhib valitsus ja seadusloomega tegeleb parlament (ntks Suurbritannia, Tai) Absoluutne monarh on ainuvalitseja, kellele kuulub nii seadusandlik, täidesaadet kui ka kohtuvõim (ntks Katar, Vatikan, Saud Araabia) Filosoofia Teema: Kloonimise eetilisus Näidisküsimus: Millistel eetilistel kaalutlustel pooldad/ei poolda reproduktiivset kloonimist? Materjal: http://www.eetika.ee/et/377874 Pooldan kloonimist, sest õigus reproduktiivsele vabadusele, viljatuse probleemi lahendamine, raskete pärilike haiguste vältimine, vajalike kudede ja organite tagamine.
Geeniteraapia Uute geenide viimine inimesesse eesmärgiga ravida teatud haigusi, eelkõige pärilikke haigusi ja vähki. Uusi, terveid geene võib inimese somaatilistesse rakkudesse siirdada organismiväliselt(ex vivo) või siseselt(in vivo). Esimene edukas geenravi operatsioon tehti 1990. aastal USA-s kaasasündinud immuunpuudulikkusega lapsele. Käesoleval ajal toimub kogu inimese geeniteraapia somaatiliste rakkudega. Eetilistel, ohutusest ja muudest põhjustest tingituna ei tehta seda praegu sugurakkude peal. 1. Kuidas saada kätte sihtmärk rakud 2. Kuidas sisestada funktsionaalne geen. 3. Milline osa sihtmärk rakkudest peab saama funktsionaalse geeni, et sellest oleks kasu haiguse vastu. 4. Kas on vaja täpselt reguleerida sisseviidud geeni transkriptsiooni 5. Kas sisseviidud geeni üleekspressioon võib samuti põhjustada mingeid teisi füsioloogilisi probleeme 6
GEENITERAAPIA Kati Kõiv Geeniteraapia - mis see on? Geenravi Geenitehnoloogiline meetod geneetiliste haiguste raviks või leevendamiseks Normaalse geeni siirdamine haigesse rakku Mutantse geeni avaldumise vaigistamine (geenivaigistus) Eesmärk Ravida kaasasündinud ja pärilikke haigusi (nt. immuunpuudulikkus, hemofiiliatõbi, Huntington jne) Ravida haigusi, mida on võimalik elu jooksul omandada (mittepärilikud) Liigid 1. Klõpsake juhtslaidi teksti laadide redig Somaatilist geeniteraapiat kasutatakse geeni-info Teine tase parandamiseks, mis on põhjustatud pärilike haiguste poolt. Kolmas tase Ravimiseks siirdatakse tüvirakke otse Neljas tase haigesse koesse, kus nad Viies tase muunduvad vastava koe rakkudeks ning asendavad ...
Tere lugupeetud kuulajad! Julgen väita, et kõik te olete kursis mingil määral taimetoitlusega. Viimasel ajal on see üsna aktuaalseks teemaks kerkinud. Ka mina otsustasin seda proovida, kuna tundsin ennast kogu aeg väga väsinuna ning mul olid keskendumishäired. Hakkasin otsima erinevaid lahendusi ning siis jõudsingi taimetoidu juurde, kuna arvasin, et äkki on probleem selles, et ma toitun valesti. Taimetoitlus on toitumisharjumus, mis eetilistel, moraalsetel, religioossetel, kultuursetel, esteetilistel, keskkondlikel, sotsiaalsetel, majanduslikel, poliitilistel, maitselistel või tervislikel põhjustel välistab kõikide või mõnede loomsete toiduainete tarbimise. Taimetoitluses eksisteerivad mitmed erinevad tavad. Mõned näited taimetoitlusega seotud toitumistavadest: Näiteks: fruitarianistid söövad ainult taimeosi, mida saab korjata ilma taime
· Hirm inimese loodusliku olemuse kadumise pärast. Kas inimene, omandades uue geeni ja seeläbi ka uue tunnuse, on sellisel kujul seesama inimene? · Piiri tõmbamine ravimise ja inimelule uue kvaliteedi andmise vahele on üpriski raske. Milliseid omadusi võib raviotstarbel muuta ja milliseid mitte? · Geeniteraapia katsed inimloodetega on keelatud, kuigi on teada, et loote ravimisel oleks võimalik vältida haige lapse sündimist. Eetilistel, ohutusest ja muudest põhjustest tingituna ei tehta seda praegu sugurakkude peal. · Geeniteraapia on väga kallis protseduur.
Geeniteraapia eetilised probleemid · Hirm inimese loodusliku olemuse kadumise pärast. Kas inimene, omandades uue geeni ja seeläbi ka uue tunnuse, on sellisel kujul seesama inimene? · Piiri tõmbamine ravimise ja inimelule uue kvaliteedi andmise vahele on üpriski raske. Milliseid omadusi võib raviotstarbel muuta ja milliseid mitte? · Geeniteraapia katsed inimloodetega on keelatud, kuigi on teada, et loote ravimisel oleks võimalik vältida haige lapse sündimist. Eetilistel, ohutusest ja muudest põhjustest tingituna ei tehta seda praegu sugurakkude peal. · Geeniteraapia on väga kallis protseduur. Geeniteraapia tõhusus · Esimene edukaks peetud geenravi operatsioon tehti 1990. a. USA-s kaasasündinud immuunpuudulikkusega lapsele. Haigus on tingitud ühe ensüümi puudusest. See geenisiirdamine tagas üksines osalise ravi tüdruk edaspidi ka ensüümravi. · Katsetusi on tehtud tuhandeid ning praeguse seisuga on
Taimetoitlus Taimetoitlus on.. ..toitumisharjumus, mis · eetilistel, · moraalsetel, · religioossetel, · kultuursetel, · esteetilistel, · keskkondlikel, · sotsiaalsetel, · majanduslikel, · poliitilistel, · maitselistel või · tervislikel põhjustel välistab kõikide või mõnede loomsete toiduainete tarbimise. Taimetoitluse.. · ..põhjendusena on esitatud · On väidetud, et taimetoitlus vastuseisu loomade rahuldab keha ainevajadusi, tapmisele ja selleks tõstab eluiga, parandab tervist
Taimetoitlus Nimi Mis on taimetoitlus? Taimetoitlus on toitumisharjumus, mis eetilistel, moraalsetel, religioossetel, kultuursetel, esteetilistel, keskkondlikel, sotsiaalsetel, majanduslikel või tervislikel põhjustel välistab kõikide või mõnede loomsete toiduainete (sh linnuliha, kala, mereandide) tarbimise. Kes on vegan ning kes vegetariaan? Vegan on taimetoitlane, kes on välistanud kõik loomset päritolu saadused ehk ta on täistaimetoitlane. Vegetariaan sööb kõike sama, mis vegangi, kuid erinevalt veganist sööb ta mõningaid loomse päritoluga toite (nt. munad,
, Luuk, A., Harro, J., Häidikind, jt. raamatust 2 Psühholoogia gümnaasiumile KRIITILINE PERIOOD: ajavahemik, mille vältel ajus pikenev keeleorgan on tundlik keelekeskkonna mõju suhtes. Keele täielik omandamine ei ole võimalik, kui laps kasvab ajavahemikus 1,5 a kuni puberteedi saabumiseni keskkonnas, kus ta ei kuule teisi rääkimas. Kriitilise perioodi olemasolu tõestust või ümberlükkamist ei saa eetilistel põhjustel teha (lapsed, kes on kasvanud väljaspool keelekeskkonda). .Keel muutunud keskkondades. HELEN KELLERI JUHTUM · Kurdiks ja pimedaks 19-kuusena · Oli läbinud mitmed keele arengu etapid · Rääkima hakati õpetama teda 7-aastaselt puudutuste kaudu. Ta rääkis monotoonsema häälega kui teised, sest tal puudus tagasiside. · Õppis selgeks pimedate kirja · Lõpetas Harwardi -> lektor ja kirjanik, pühendus puuetega inimeste
Sissejuhatus Järgnevas referaadis soovib autor edastada informatsiooni taimetoitluse kohta. Sellest, mida selline eluviis endast kujutab ning üldiselt vegetaarlusest. Kahjulikkusest ning kasulikkusest taimetoitluse puhul. Täpsemalt raua puuduse kohta, sellise eluviisi juures. Lõpetuseks ühe päeva menüü vegetaristile. 3 Taimetoitlus Taimetoitlus on toitumisharjumus, mis eetilistel, moraalsetel, religioossetel, kultuursetel, esteetilistel, keskkondlikel, sotsiaalsetel, majanduslikel, poliitilistel, maitselistel või tervislikel põhjustel välistab kõikide või mõnede loomsete toiduainete(linnuliha, kala, mereandide tarbimise. Taimetoitlust on mitut liiki, sealhulgas sellised, mille järgijad ei tarbi ka mune, piimatooteid ja loomse töö tulemusel saadud aineid nagu näiteks mesi. Veganism aga keelab kõikide loomsete ainete tarbimise
Animism- hingeusk, hinge omistamine esemetele ja loodusnähtustele olenditele Antisemitism- juudivastasus Ontoloogia- õpetus olemisest, oleva sügavast loomusest Askees- usulismüstiline õpetus, mis keskendub praktilistele harjutustele Ortodoksi kirik- õigeusu kirik, kristliku kiriku idaharu Askeet- inimene, kes eetilistel, usulistel vms põhjustel on loobunud Panteism-usk, et jumalus on kõikjal, Jumal ja maailm on üks ja see sama teatavatest hüvedest ja naudingutest ning tegeleb praktiliste vabastavate Passivism- mõttelaad, mille esindajad ei püüa mõjutada ühiskonna arengut harjutustega ega muuta selles midagi
selle ainelisest või mitteainelisest kasust inimese jaoks. Keskkonda ei vaadelda siin kui vahendit, vaid kui eesmärki. Seejuures ollakse arvamusel, et arusaamatuste korral peaksid inimese huvid loodushoiu ees tagaplaanile jääma. Selline mõtteviis ei pea õigeks looduse arengule vahele segada ning rõhutab seda, et inimtegevuse ulatus peab olema piiratud nii meie puudulike teadmiste tõttu kui ka eetilistel põhjustel. 10) Säästva arengu printsiip-Keskkonna käsitlemine riigi elanike ühise rikkuse ja hoolena, majanduse arengu mõjutamine keskkonda säästvas suunas, keskkonna nõuete järgimine, fossiilsete kütuste tarbimise piiramine, looduskaitse ja loodushoiu edendamine. 11) 12) Lõimimispõhimõte- Keskkonnakaitse kõrget taset tagavad kaalutlused peavad olema arvesse võetud kõikide eluvaldkondade arengu suunamisel, et tagada säästev areng. 13) Kahju vältimispõhimõtte-
· 9. Hoidu pehmest, kõrgest asemest (mugavuse vastu) · 10. Hoidu vastu võtmast kulda ja hõbedat Palverännak: Budistidel on neli peamist palverännaku sihtkohta: Buddha sünnikoht- Lumbini puudesalu, Buddha virgumise koht Bodhgayas, Buddha esimese jutluse pidamise koht Sarnathis ja Buddha surma koht Kusinaras. Lisaks austatakse mitmeid stuupasid ning Dalai-laama sünnikohta Dharasalas. Mõisted Askeet inimene, kes eetilistel või usulistel põhjustel on keeldunud naudingutest Bodhgaya paik, kus Buddha virgumise saavutas. Tänapäeval palverändurite sihtkohaks. Bodhisattva kutsutakse sageli ka Kaastunde-Buddhaks. Tema jääb alati maailma, et aidata teisi inimesi virgumise poole. Buddha tiitel, mis anti Siddharthale, kui ta virgunud oli. See tähendab: ,,virgunu". Dalai-laama Tiibeti budistide usujuht ning Tiibeti eksiilis elav valitseja
(2) Eetilise probleemid Hirm inimese loodusliku olemuse kadumise pärast. Kas inimene, omandades uue geeni ja seeläbi ka uue tunnuse, on sellisel kujul seesama inimene?(1) Piiri tõmbamine ravimise ja inimelule uue kvaliteedi andmise vahele on üpriski raske. Milliseid omadusi võib raviotstarbel muuta ja milliseid mitte?(1) Geeniteraapia katsed inimloodetega on keelatud, kuigi on teada, et loote ravimisel oleks võimalik vältida haige lapse sündimist. Eetilistel, ohutusest ja muudest põhjustest tingituna ei tehta seda praegu sugurakkude peal.(1) Geeniteraapia on väga kallis protseduur.(1) Transgeensed organismid Paljude bakterite, taimede ja loomade pärilikkust on muudetud sellega, et neisse on viidud teise organismi geene.(1) On konstrueeritud uute omadustega organisme, kes toodavad bioloogiliselt aktiivseid aineid: raviühendeid, antikehi, verehüübimisfaktoreid, kasvufaktoreid jne.(1)
Taimne ja vegetaarne toit Liisi Iling T11K Mis on taimne toit? Köögiviljad Teraviljad Seened Mis on taimetoitlus? Puuviljad Seemned Taimetoitlus on toitumisharjumus, Taimne õli mis eetilistel, moraalsetel, Pähklid religioossetel, kultuursetel, Marjad esteetilistel, keskkondlikel, Merevetikad sotsiaalsetel, majanduslikel, Kaunviljad poliitilistel, maitselistel või mesi tervislikel põhjustel välistab kõikide või mõnede loomsete toiduainete, sh linnuliha, kala, mereandide tarbimise. Taimetoitlus viisid Click to edit Master text styles
Militaarpsühholoogia Vaatame algatuseks põgusalt ajalukku. Tuleb tunnistada, et psühholoogia kui teadusharu arengus on sõjaväed enda massiivse inimressursi ja lahingud enda protsessi ja tagajärgedega täitnud teatud mõttes katalüsaatori rolli. Riskides kõlada küüniliselt võiks öelda, et sõjaväeline keskkond enda ekstreemsustes on alati pakkunud ning pakub ka tänapäeval psühholoogiale külluslikult loomulikke eksperimente, mida eetilistel ja praktilistel põhjustel kunagi laboritingimustes luua ei saa. Distsipliini kiire areng saigi esimese impulsi Esimese maailmasõja käigus esilekerkinud kliinilist ja psühhomeetrilist laadi vajadusest liikudes nii öelda ülikoolist lahinguväljale. Psühhomeetriliste grupitestide tekkimise ja massiline kasutuselevõtu vaimse võimekuse hindamise võib märkida aastasse 1919, mil nekrutite teenistuskõlblikkuse määramisel võeti kasutusele Army Alfa ja Army Beta testid
Dana Makejenko Võrdlustabel SISSEJUHATUS tsöliaakiast Laktoositalumatus Veganism Tsöliaakia ehk gluteenenteropaatia on Laktoositalumatuse ehk hüpolaktaasia Taimetoitlus on toitumisharjumus, mis haigus, mille vallandavad päriliku põhjuseks on inimorganismi võimetus eetilistel, moraalsetel, religioossetel, eelsoodumusega isikutel nisust, toota piisavalt laktaasi ehk ensüümi, kultuursetel, esteetilistel, rukkist, odrast ja võimalik, et ka mis lõhustab piimasuhkrut ehk keskkondlikel, sotsiaalsetel, kaerast valmistatud toidud ja tooted. laktoosi. majanduslikel, poliitilistel, maitselistel
nendest moonutavatest faktoritest eraldi (seega näeb ka Kohtlane kõiki asju palju objektiivsemana kui kaaskondlased), samas ei kiida Voltaire heaks ürgaega pöördumist, vaid siiski valgustust. Prantsuse ühiskond tollal oli suhteliselt naeruväärne. Kuigi ülistati haridust ja haritust, moonutas seda põhimõtet siiski usufanatism ja ühiskonna naiivus.Haridus oli rohkem moenarrus, kui selle järgimine eetilistel eesmärkidel, nagu üritas teha Kohtlane, siiiski sattudes ernevatesse äpardustesse vabameelse, tema jaoks ratsionaalse mõtlemise pärast. Näiteks seisis ta tund aega külmas jõevees, oodates ristimist. Huroon üritas asju võtta objektiivselt, kuid ebaõnnestus, sest vastuseks sai tihti ,ajad ja kombed on muutunud' stiilis repliike. Teoses ,,Kohtlane" naeruvääristabki Voltaire ühiskonna silmakirjalikkust ja valelikkust, asetades Kohtlase kõrvalseisja pilguga ühiskonda vaatlema
Kui inimene sureb, siis kehahing laguneb, vabahing võib ringi rännata maailmas. Sel perioodil oli positiivne suhtumine surnutesse. Kujutelm elavate ja surnute kokkukuuluvusest. Usuti, et surmaga ei lahku surnu hing automaatselt elavate juurest (40 päeva elavate seas). 18. Monoteism (ettekujutus inimesest, surmast, loodusest) On üks hing. Surm on negatiivselt märgistatud. Pärast surma võib inimene olla Taevas, Põrgus, Paradiisis, Toonelas või Manalas. Surija soovid täidetakse eetilistel kaalutlustel. Tunnusjoon monoteistlikul perioodil oli õigesti suremise rõhutamine näiteks suremine pattudest puhastatult ja lepitatult. Surnu kodukäimispõhjus surnu käed, jalad on unustatud lahti sidumast. Põletusmatus oli tõhus surnu tõrjemaagia võte. Väheneb elavate ja surnute kokkukuuluvus, seega ka surnute mõju. 19. Materialism (ettekujutus inimesest, surmast, loodusest) Materiaalne keha. Inimene on füüsikalis-keemilis-reaktsioonide summa. Inimese hing on
Lääne inimesed samastavad nirvaanat paradiisi või taevaga. Tegelikult tähendab nirvaana aga lihtsalt lõppemist, hääbumist. See on kire, viha ja ükskõiksuse hääbumine. See tähendab, et lõpeb võitlus enda eksistentsi tõestamiseks maailmale, et ellu jääda. Inimene ei pea sugugi võitlema, et ellu jääda. Ta on juba ellu jäänud ja võitlus oli lihtsalt üks raskus, mille ta on lisanud oma ellu, sest oli kaotanud kindluse selles, kuidas asjad on. MÕISTED Askeet inimene, kes eetilistel või usulistel põhjustel on keeldunud naudingutest Bodhgaya paik, kus Buddha virgumise saavutas. Tänapäeval palverändurite sihtkohaks. Bodhisattva kutsutakse sageli ka Kaastunde-Buddhaks. Tema jääb alati maailma, et aidata teisi inimesi virgumise poole. Buddha tiitel, mis anti Siddharthale, kui ta virgunud oli. See tähendab: ,,virgunu". Dalai-laama Tiibeti budistide usujuht ning Tiibeti eksiilis elav valitseja
ja hoolivusele on sellest teinud tänapäevani Saint-Exupéry kõige armastatuma teose. 1943. aastal ühines Saint-Exupéry USA õhujõududega. Põhja-Aafrikas luureülesande täitmise ajal tulistati ta alla. Saint-Exupéry lennuki säilmed leiti rannikulähedasest merest alles kuuskümmend aastat hiljem. Postuumselt ilmus 1948. aastal veel raamat pealkirjaga ,,Tsitadell" (,,Citadelle," e. k. 2003) mis sisaldab Saint-Exupéry mõtisklusi eetilistel ja humaansetel teemadel. 8 Raamat ,, Väike Prints" Lugu väikesest printsist, kes lahkus oma imetillukeselt koduplaneedilt, sest läks tülli seal kasvava roosiga. Rännakul läbi mitmete planeetide kohtas ta veidraid inimesi, lahtiseid ja kinniseid boamadusid joonistavat lendurit, kes kinkis talle karbis magava lamba ning rebast,
Noored ei tea mitte midagi raseduse vältimisest ja abordi mõjust naisele. Infopuudus on Eesti ühiskonnas suur probleem. Aborte tehakse ka vägistamise tagajärel rasestunud naisel. Nende jaoks oleks see mõistlik ning arusaam, et seksuaalne vägivald on õudusunenägu. Paljudele tundub vägistamise tagajärel saadud laps julm ning tulevikus nende lapse jaoks oleks tõe teada saamine kohutav. Naine, kes jätab abordi eetilistel põhjustel tegemata, teeb seda võimaluse olemas olul. Ta jätab lapse alles, sest ta teab, et tegelikult on lapse üleskasvatamine kõiki muid tegureid olenedes siiski võimalik ja ta saab õnnelikuks inimeseks. Naised, kes aga teevad aborti ärgates üles naistekliinikus nuttes ja hing täis kurbust, mis jääb terveks eluks. Mõlemas versioonis ei eetika mis tingib otsuse. Ilusat ja süüvaba maailma tegelikult ei eksisteeri sellest räägitakse ainult
väga varajases staadiumis embrüost (mille moodustab umbes 50150 rakku). Embrüonaalsed tüvirakud on võimelised peaaegu lõpmatuseni paljunema ning muunduma igat tüüpi spetsialiseerunud rakkudeks. Embrüonaalsed tüvirakud eraldatakse väljakujunenud loote kudedest (9.22. rasedusnädalal), mil need väga suure paljunemispotentsiaaliga rakud on juba muutunud vastavate kudede algrakkudeks. Nende rakkude uurimine on eetilistel ja moraalsetel põhjustel piiratud. 2. nabaväädi ja platsenta vere tüvirakud Platsenta veres ja kudedes on väga palju nabaväädivere tüvirakke. Lapse sünni ajal saab neid rakke valutult ja kahjutult koguda kudedest, mis pärast lapse sündi tavaliselt ära visatakse. Nabaväädivere tüvirakud on suurepärane alternatiiv luuüdi tüvirakkudele, pealegi on neil rida eeliseid: 1
tingimused (nö laboratoorne vaatlus) • + Palju uuritavaid samades tingimustes • + Saab võrrelda • - Mitte-loomulikud tingimused • - uuritav teab, et teda uuritakse Loomulik vaatlus • Uuritakse tavalises, loomulikus keskkonnas, igapäevaelu tingimustes • + Näeb loomulikku käitumist • + Häirib kõige vähem lapse igapäevatoimetusi • + Saab uurida asju, mida ei saa kunstlikult manipuleerida eetilistel põhjustel (nt vanglatingimustes käitumine vms) • - Uurija ei saa tingimusi kontrollida, väga varieeruv (võib käitumist mõjutada) • - Loodetav käitumine võib ilmneda harva • - Käitumise tegelikku põhjust ei saa välja selgitada • - Uuritavad käituvad mitte tavapäraselt kui vaadeldakse • - Püüavad käituda nii nagu arvavad, et uurija ootab • - Objektiivsust raske tagada, erinevad uurijad võivad teha erinevaid järeldusi
II tase konventsionaalne. 3. Aste huvi on teiste lugupidamise säilitamise vastu. Teeme seda, mida meilt oodatakse, et meie hea maine säiliks; 4. Aste autoriteedi ja sotsiaalse korra säilitamine. Õige on see, mida ühiskond peab õigeks; III tase postkonventsionaalne. 5. Aste vastavalt vajadusele võib kokkuleppeid muuta; 6. Aste seotus individuaalsete printsiipide ja süümemoraalsusega; seadused põhinevad universaalsetel eetilistel printsiipidel. Ei ole vaja täita seaduseid, mis ei arvesta universaalseid eetilisi printsiipe. Arengupsühholoogia ülesanded: Kirjeldamine sisaldab uuritavate nähtuste, probleemide, olukordade tasemeulatuse ja struktuuri uurimist. Kas? Palju? Seletamine tähistab uuritava nähtuse või probleemi olemuse, põhjuste ja võimalike tagajärjede analüüsimist. Põhiline uurimisvaend on erinevate sotsiaalsete nähtuste ja probleemide vaheliste seoste analüüs. Miks? Kuidas?
jooksul või kuidas tunneb end praegu 2. Eksperimendid inimestega tekitatakse mingi tugeva stiimuliga emotsioon kuidas inimene ise oma seisundit kirjeldab, milline ontema näoilme, millised on tema elektrofüsioloogilised näitajad; ajukuvamise meetodid ei saa teha loomulikus keskkonnas 3. psühhofarmakonide toime uurimine, 4. näoväljenduste uurimine Eksperimendid loomadega neurobioloogia; need protsessid, mida inimestel eetilistel kaalutlusel võimatu uurida (nt süstitakse rotile x ajupiirkonda x keemilist ainet kuidas käitub? käitumistestid (sundujumine, plusspuur, uudiskast, avarväli, suhkrueelistus) Tingitud paigaeelistus ja enesestimulatsioon annavad informatsiooni emotsiooni meeldivuse/ebameeldivuse kohta Ajukuvamismeetodid 3. Mida tähendab mõiste ,,põhiemotsioon"? Millised on põhiemotsioonide tunnused? Nimetage Ekmani põhiemotsioonid
· Individuaalsed töötulemused · Kollektiivsed töötulemused · Organiseeritud osalus ja · Vastastikune tagasiside ja võimu delegeerimine aktiivsed probleem- lahendused Marve Koppel Ärikoolituse osakond Koostöövalmidus · Võime töötada iseseisvalt · Võime luua usalduslikke suhteid- baseerub kõrgetel eetilistel standarditel · Enesekindlus, mis tuleneb avatusest · Võime luua sõltuvussuhteid · Kõrge ebamäärasuse taluvuse tase · Empaatiavõime · Valmidus võtta vastu kiitusi ja kriitikat Marve Koppel Ärikoolituse osakond Konflikti aluseks olevad situatsioonid · Erinevad, mittesobivad isiksused või väärtussüsteemid · Ebaselged või osaliselt kattuvad töö piirid · Võitlus piiratud ressursside pärast · Mittepiisav kommunikatsioon
Praegu valdava seisukoha järgi annab vähima terviseriskiga püsivaima tulemuse toitumisharjumuste järkjärguline mõõdukas püsiv muutmine väiksema koguse ja/või energiasisalduse suunas koos regulaarse füüsilise aktiivsusega. Et toitumisharjumuste püsiv muutmine on enamikule inimestele raske, on dieedipidajatele loodud erinevaid ärilisi ja mittetulunduslikke tugigruppe. Väga kuulus dieedi pidamise vorm on ka toimetoitlus. Taimetoitlus on toitumisharjumus, mis eetilistel, moraalsetel, religioossetel, kultuursetel, esteetilistel, keskkondlikel, sotsiaalsetel, majanduslikel, poliitilistel, maitselistel või tervislikel põhjustel välistab kõikide või mõnede loomsete toiduainete, sh linnuliha, kala, mereandide tarbimise. Taimetoitlust on mitut liiki, sealhulgas sellised, mille järgijad ei tarbi ka mune, piimatooteid ja/või loomse töö tulemusel saadud aineid nagu näiteks mesi. Veganism aga keelab kõikide loomsete ainete tarbimise
Dana Makejenko Võrdlustabel Tsöliaakiast Laktoositalumatus Veganism Tsöliaakia ehk gluteenenteropaatia on Laktoositalumatuse ehk hüpolaktaasia Taimetoitlus on toitumisharjumus, mis haigus, mille vallandavad päriliku põhjuseks on inimorganismi võimetus eetilistel, moraalsetel, religioossetel, eelsoodumusega isikutel nisust, toota piisavalt laktaasi ehk ensüümi, kultuursetel, esteetilistel, rukkist, odrast ja võimalik, et ka mis lõhustab piimasuhkrut ehk keskkondlikel, sotsiaalsetel, kaerast valmistatud toidud ja tooted. laktoosi. majanduslikel, poliitilistel, maitselistel
Nende jaoks maailma loojaks pole üleloomulik olend, vaid inimese enda karma. Karma täidab budismis jumala rolli, kuid ta on alati inimesega seotud. · Ta lahkus perest ja luksusest ning hakkas askeediks. Jõudis füüsilise kokkuvarisemiseni oma vähese toitumise tõttu. Otsustas, et askees ei anna talle vaimset rahulolu ning lahkus. · Askees - Eluviis, mida iseloomustab meeleliste soovide ja kirgede allasurumine. · Askeet - Inimene, kes eetilistel või usulistel põhjustel on keeldunud naudingutest. · Otsustas hakata mediteerima ja ise küsimustele vastust otsima. Istus üks kord ühe viigipuu (Ficus Recigiosa) alla ja otsustas, et ei lähe sealt mediteerimast ära enne, kui on vastuse saanud. Seal jõudis ta vaimse ärkamiseni ning teda hakati Buddha'ks kutsuma. Ta leidis, et tema luksuslik elu ja askeesi elu olid äärmused ja et hea on kesktee. · Talle ilmutati neli õilist tõde ning üks neist on 8-osaline tee.
keskkonna pärast. On väidetud, et taimepõhised toitumisviisid võivad õige plaanimise korral rahuldada keha toitainevajadusi, parandada immuunsust ning vähendada vähi- ja teiste surmavate haiguste riski. Põhjuseks võib olla ka lihtsalt kergemini süüa, kaalust alla võtta või soov olla trendikas. Samuti tutvustan põhjalikumalt erinevaid taimetoitluse liike ning kuulsamaid selle eluviisiga elavaid persoone. 1.1 Taimetoitlus Taimetoitlus on toitumisharjumus, mis eetilistel, moraalsetel, religioossetel, kultuursetel, esteetilistel, keskkondlikel, sotsiaalsetel, majanduslikel, poliitilistel, maitselistel või tervislikel põhjustel välistab kõikide või mõnede loomsete toiduainete (linnuliha, kala, 3 mereandide) tarbimise. Taimetoitlus on Eestis üha enam kasvav trend nii noorte kui ka vanade seas. Arvestada tuleb kaasnevate ohtudega, millest peamiseks on näiteks erinevate kehale kasulike toitainete puudujääk
Kogemus totalitaarsetest riigikordadest ning äärmisest ebastabiilsusest tõstsid taas päevakorda küsimuse nii seadusandliku, täidesaatva kui kohtuvõimu alustest. Fuller pööras tähelepanu olulisele elemendile, et seadusloome formaalsed etapid peavad vastama teatud protseduurilistele nõuetele, et tulemust saaks vaadelda õigusena. Finnise sõnul näitab loomuõigus , et seadusloome on tegevus, mis saab ja peab põhinema eetilistel printsiipidel ning et ka moraalinormid pole pelgalt tuju, konventsiooni või otsustuse küsimus, vaid kujutavad endast objektiivset mõistlikkust. Mida tihedamalt on teineteisega seotud sotsiaalne ja juriidiline organisatsioon, seda suuremal määral satub positiivsesse õigusesse ka loomuõiguse printsiipe. 27. Õiglus kui eetika ja õiguse ideaalne suhe (P. Jõgi)
nendest moonutavatest faktoritest eraldi (seega näeb ka Kohtlane kõiki asju palju objektiivsemana kui kaaskondlased), samas ei kiida Voltaire heaks ürgaega pöördumist, vaid siiski valgustust. Prantsuse ühiskond tollal oli suhteliselt naeruväärne. Kuigi ülistati haridust ja haritust, moonutas seda põhimõtet siiski usufanatism ja ühiskonna naiivus. Haridus oli rohkem moenarrus, kui selle järgimine eetilistel eesmärkidel, nagu üritas teha Kohtlane, siiski sattudes erinevatesse äpardustesse vabameelse, tema jaoks ratsionaalse mõtlemise pärast. Näiteks seisis ta tund aega külmas jõevees, oodates ristimist. Huroon üritas asju võtta objektiivselt, kuid ebaõnnestus, sest vastuseks sai tihti ,ajad ja kombed on muutunud' stiilis repliike. Teoses ,,Kohtlane" naeruvääristabki Voltaire ühiskonna silmakirjalikkust ja valelikkust, asetades Kohtlase kõrvalseisja pilguga ühiskonda vaatlema
jooksul või kuidas tunneb end praegu 2. Eksperimendid inimestega tekitatakse mingi tugeva stiimuliga emotsioon kuidas inimene ise oma seisundit kirjeldab, milline ontema näoilme, millised on tema elektrofüsioloogilised näitajad; ajukuvamise meetodid ei saa teha loomulikus keskkonnas 3. psühhofarmakonide toime uurimine, 4. näoväljenduste uurimine Eksperimendid loomadega neurobioloogia; need protsessid, mida inimestel eetilistel kaalutlusel võimatu uurida (nt süstitakse rotile x ajupiirkonda x keemilist ainet kuidas käitub? käitumistestid (sundujumine, plusspuur, uudiskast, avarväli, suhkrueelistus) Tingitud paigaeelistus ja enesestimulatsioon annavad informatsiooni emotsiooni meeldivuse/ebameeldivuse kohta Ajukuvamismeetodid 3. Mida tähendab mõiste ,,põhiemotsioon"? Põhiemotsioonid- emotsioonid, mis on omased enamikule inimestest olenemata kultuurist.
et: · Leevendada / vähendada inimeste kannatusi · Aidata kaasa inimsuse arengule / õitsengule · Lahendada konflikte õigluse huvides ja korra alusel · Määratleda kiitus ja halvakspanu, tasu ja karistus ja süü EBSis 2000.a. läbiviidud uuringu käigus analüüsiti 169 artiklit (Suits 2000), mis ilmusid Eesti erinevates väljaannetes ajavahemikus juuni 2000 kuni september 2000. Uurimustöö tulemusena selgusid eetilistel kaalutlustel põhikonfliktid Eesti ärikeskkonnas: · Sotsiaalsete kohustuste vältimine. Nii isiklikul kui organisatsiooni tasandil eiratakse ametist tulenevaid sotsiaalseid kohustusi teiste ühiskonna liikmete ees. · Ametiseisundi kuritarvitamine, altkäemaksud ja korruptsioon. · Maksude maksmisest kõrvalehiilimine, tahtlikud pankrotid ning maksuvabade firmade kasutamine · Tarbijaõiguste rikkumine, s.h
kasuks, tootlikuks võimsuseks, oskusteks, hästitasustatud töökohtadeks ja rikkuseks (Peter Drucker) Ettevõtte lubadus toimida majanduslikult ja keskkonda säästval viisil, mis on kooskõlas tema huvigruppidega (investorid, kliendid, töötajad, äripartnerid, kohalik kogukond, keskkond ja ühiskond) (Strategise veebilehekülg) · 3) Ettevõtte avatud ja läbipaistev tegevus, mis põhineb eetilistel väärtustel ja austusel töötajate, kogukonna ja keskkonna vastu. Selle eesmärgiks on anda säästlikku väärtust nii huvigruppidele kui ka ühiskonnale laiemas tähenduses (The European Multi-Stakeholder Forum on Corporate Social Responsibility) Ühiskondliku vastutuse põhijooned: · Seotus pohitegevusega · Arvestamine huvigruppide vajadustega · Tasakaalu leidmine keskkonnaga seotud, sotsiaalsete ja ariliste
Iga individuaalne täpp kiibil sisaldab mitu koopiat ühesugust DNA järjestust. Iga individuaalse täpp peegeldab vastava mRNA hulka algses populatsioonis. 59. Geeniteraapia põhimõtted ja põhimeetodid. (sugurakud/somaatilised rakud; in vivo/ex vivo), GT vektorid , pakkimisliinide kasutamine ja selle põhimõte. Geeniteraapia eesmärk on haiguse ravimine geneetiliste modifikatsioonidega. Suguliini teraapia on paljudes riikidel eetilistel põhjustel keelatud. Somaatilise raku geeniteraapia eesmärgiks on modifitseerida spetsiifilisi rakke või kudesid. Modifitseerimine toimub mitmeti Defektse geeni funktsioneeriva koopia lisamine, tavaliselt geeni loss-of-functioni korral. Tsüstiline fibroos. Ei saa rakendada, kui kahjustus on juba pöördumatu, näiteks toimunud embrüonaalses arengus. Vähi teraapias saab geenilisamisega suurendada
PÕLVA GÜMNAASIUM 12.B klass Karina Käo VEGANIKS PÖÖRDUMISE PÕHJUSED KAHE RIIGIGÜMNAASIUMI ÕPILASTE NÄITEL Uurimistöö Juhendaja: Marit Oimet Põlva 2017 SISUKORD SISSEJUHATUS.......................................................................................................... 3 1. TEOREETILINE TAUST ..................................................................................... 5 1.1. Mis on veganlus ja millest on saanud alguse?.................................................5 1.2. Mis on veganiks pöördumise põhjused?......................................................... 6 1.3. Taimetoitlaste alaliigid ja nende erinevused................................................... 7 1.4. Arstide ja nõustajate arvamus veganlusest...................................................... 8 2. UUR...
PS kohaselt on kõigil Eesti kodanikel kohustus osaleda kaitseväeteenistuses. Kaitseväeteenistuse seadus kohustab selleks rahu ajal ainult mehi. Kaitseväe komplekteerimispõhimõtteks on üldine sõjaväeteenistuse kohustus ehk totaalkaitse põhimõtted. Seoses NATO-ga liitumisega on kavandatatud üleminekut kutselisele kaitseväele. Teenistus kaitsejõududes jaguneb kohustuslikuks ajateenistuseks ja lepinguliseks teenistuseks.Selle kõrval on võimalik ka asendusteenistus neile, kes teatud eetilistel kaalutlustel ei pea võimalik osaleda kaitseväeteenistuses. 48.Eesti riigikaitse juhtimine. Erakorraline ja sõjaseisukord. Riigikaitse korralduse PS §126 ja 127 kohaselt määravad Rahuaja riigikaitse seadus ja Sõjaaja riigikaitse seadus. Riigikaitse kõrgemaks juhiks on Vabariigi President, kelle juures nõuandva organina tegutseb Riigikaitse Nõukogu. Kaitseväge rahuajal juhib Kaitseväe juhataja, sõja ajal Kaitseväe ülemjuhataja. Viimase kätte läheb sõjaolukorras sisuliselt ka
sotsiaalses ja poliitilises elus. Kogemus totalitaarsetest riigikordadest ning äärmisest ebastabiilsusest tõstsid taas päevakorda küsimuse nii seadusandliku, täidesaatva kui kohtuvõimu alustest. Fuller pööras tähelepanu olulisele elemendile, et seadusloome formaalsed etapid peavad vastama teatud protseduurilistele nõuetele, et tulemust saaks vaadelda õigusena. Finnise sõnul näitab loomuõigus , et seadusloome on tegevus, mis saab ja peab põhinema eetilistel printsiipidel ning et ka moraalinormid pole pelgalt tuju, konventsiooni või otsustuse küsimus, vaid kujutavad endast objektiivset mõistlikkust. Mida tihedamalt on teineteisega seotud sotsiaalne ja juriidiline organisatsioon, seda suuremal määral satub positiivsesse õigusesse ka loomuõiguse printsiipe. Õiglus kui eetika ja õiguse ideaalne suhe Aristotelese sõnul on oluline proportsianaalsus ehk õiglus tähendab võrdsete kohtlemist võrdselt ning ebavõrdsete kohtlemist ebavõrdselt
surmaabist loobumine võib olla tingitud soovist käia lõpuni see tee, mis arvatakse olevat Jumalast või saatusest määratud. Selles mõttes tuleb nõustuda väitega, et ei saa rääkida inimese õigusest sellele, mis nagunii on tema vääramatu saatus, küll on aga inimesel õigus soovida selle vääramatu saatuse väärikat teostumist. Sellest lähtudes ei ole teoloogid passiivse eutanaasia vastu (3., lk 1820). Inimeselt elu võtmise keeld põhineb fundamentaalsetel ning sügavalt juurdunud eetilistel ja religioossetel veendumustel. Näiteks juudiusu traditsiooni kohaselt põhineb elu pühadus arusaamal, et elu on kingitus, mida me valitseme, kuid mille üle meil pole lõplikku kontrolli. Elu on väärtus, mida tuleb võtta moraalse absoluudina. Igal inimesel on õigus elule - see on inimese staatuse ja inimeksistentsi lahutamatu osa. Religioosse ilmavaatega inimesed kaitsevad elu pühaduse kontseptsiooni selle alusel, et elu on oma olemuselt jumalik. Kuid ka looja olemasolu eitajad võivad
Kogemus totalitaarsetest riigikordadest ning äärmisest ebastabiilsusest tõstsid taas päevakorda küsimuse nii seadusandliku, täidesaatva kui kohtuvõimu alustest. Fuller pööras tähelepanu olulisele elemendile, et seadusloome formaalsed etapid peavad vastama teatud protseduurilistele nõuetele, et tulemust saaks vaadelda õigusena. Finnise sõnul näitab loomuõigus , et seadusloome on tegevus, mis saab ja peab põhinema eetilistel printsiipidel ning et ka moraalinormid pole pelgalt tuju, konventsiooni või otsustuse küsimus, vaid kujutavad endast objektiivset mõistlikkust. Mida tihedamalt on teineteisega seotud sotsiaalne ja juriidiline organisatsioon, seda suuremal määral satub positiivsesse õigusesse ka loomuõiguse printsiipe. 31 Õiglus kui eetika ja õiguse ideaalne suhe (P. Jõgi) Aristotelese sõnul on oluline proportsianaalsus ehk õiglus tähendab võrdsete kohtlemist
Kogemus totalitaarsetest riigikordadest ning äärmisest ebastabiilsusest tõstsid taas päevakorda küsimuse nii seadusandliku, täidesaatva kui kohtuvõimu alustest. Fuller pööras tähelepanu olulisele elemendile, et seadusloome formaalsed etapid peavad vastama teatud protseduurilistele nõuetele, et tulemust saaks vaadelda õigusena. Finnise sõnul näitab loomuõigus , et seadusloome on tegevus, mis saab ja peab põhinema eetilistel printsiipidel ning et ka moraalinormid pole pelgalt tuju, konventsiooni või otsustuse küsimus, vaid kujutavad endast objektiivset mõistlikkust. Mida tihedamalt on teineteisega seotud sotsiaalne ja juriidiline organisatsioon, seda suuremal määral satub positiivsesse õigusesse ka loomuõiguse printsiipe. 31 Õiglus kui eetika ja õiguse ideaalne suhe (P. Jõgi) Aristotelese sõnul on oluline proportsianaalsus ehk õiglus tähendab võrdsete kohtlemist
-vajadus korrale, et ühiskond saaks eksisteerida Lapsed hakkavad mõistma, et inimesed on erinevad Mõtlevad erinevalt, ei ole ühte moraalset lahendust. III TASE -postkonventsionaalne 5. aste -kokkulepete, inimindiviidi õiguste ja demokraatlikult vastu võetud seaduste moraalsus - abstraktsete printsiipide mõtlemine, need on kõigile -põhjendatud vajadusel võib seadust muuta 6.aste -individuaalsete printsiipide ja süüme - seadused peaksid põhinema universaalsetel eetilistel printsiipidel nt. teiste valikute aktsepteerimine, õigus elule, õigus haridusele jms Moraalsus KRIITIKA : Kohlbergil ei olnud piisavalt empiirikat, et tõestada oma hüpoteese. CAROL GILLIGAN (1936-...) - Kohlbergi õpilane ja peamine kriitik - Esimene haridus oli inglise kirjandus teine psühholoogia - Alustas koostööd Erik Eriksoniga
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOLI AUDENTESE ÜLIKOOL Õigusteaduskond Marina Suhnjova INIMÕIGUSED JA NENDE PIIRAMINE ÕIGUSEGA Referaat LAW7188 ÕIGUSFILOSOOFIA Õppejõud: dots. Lembit Auväärt; Ph.D Tallinn 2008 Sisukord 1. Inimõiguste määratlemine ................................................................................................... 3 2. Inimõigused ja nende piiramine loomuõiguses ................................................................. 4 2.1. Antiikaja loomuõigusfilosoofia .................................................................................. 5 2.2. Uusaja loomuõigusfilosoofia ...................................................................................... 7 3. Inimõigused ja nende piiramine positiivõiguses.............................................................
poliitilises elus. Kogemus totalitaarsetest riigikordadest ning äärmisest ebastabiilsusest tõstsid taas päevakorda küsimuse nii seadusandliku, täidesaatva kui kohtuvõimu alustest. Fuller pööras tähelepanu olulisele elemendile, et seadusloome formaalsed etapid peavad vastama teatud protseduurilistele nõuetele, et tulemust saaks vaadelda õigusena. Finnise sõnul näitab loomuõigus, et seadusloome on tegevus, mis saab ja peab põhinema eetilistel printsiipidel ning et ka moraalinormid pole pelgalt tuju, konventsiooni või otsustuse küsimus, vaid kujutavad endast objektiivset mõistlikkust. Mida tihedamalt on teineteisega seotud sotsiaalne ja juriidiline organisatsioon, seda suuremal määral satub positiivsesse õigusesse ka loomuõiguse printsiipe. 32. Õiglus kui eetika ja õiguse ideaalne suhe (P. Jõgi) Aristotelese sõnul on oluline proportsianaalsus ehk õiglus tähendab võrdsete kohtlemist võrdselt ning
TALLINNA MAJANDUSKOOL Maksunduse ja panganduse osakond Filosoofilised probleemid Fjodor Dostojevski loomingus Ainetöö Juhendaja: Ahto Mülla Tallinn 2009 Sissejuhatus Oma ainetöö teemaks valisin filosoofilised probleemid Fjodor Dostojevski loomingus. Valisin just selle teema, sest Dostojevski kuulub kõige suuremate kirjanike hulka ja keegi pole osanud lahata sel kombel inimhinge ja näha elu nii sügavalt kui tema. Kirjandusse tuli Fjodor Dostojevski 1840ndate lõpul küpse kunstnikuna, kel oli täielikult välja kujunenud maailmavaade ja oma eriline elutunnetus. Teda tuntakse eelkõige kui Gogoli koolkonna kirjanikku, demokraati, humanisti ja realisti. Siiski leidus tema teostes ka romantismi tundemärke saladuslikkuse ja mõistatuslikkuse hõng. Dostoj...
Seaduse täpsustamise vastu räägib ka seni hästi toiminud koostöö algatajate vahel: üles kerkinud küsimused on lahendatud vastastikusel kokku- leppel. Näiteks on praktikas kokku lepitud, et tulenevalt lähimuse põhimõttest peaks madalama astme kohtu esimeestel olema esmane roll distsiplinaarmenetluse algatamise otsustamisel. Kohtu esimehele on kõige paremini teada kohtu töökorraldus ja töötajate võimekus. Kindlasti esineb ka juhtumeid, kus kohtu esimees peab eetilistel või seadusest tulenevatel põhjustel ennast taandama konkreetse distsip- linaarasja menetlemisest, kuid seda tuleb põhjendada. KS § 90 annab distsiplinaarsüüteo aegumise tähtajad distsiplinaarmenetlust ei algatata, kui distsip- linaarsüüteo toimepanemisest on möödunud 2 aastat või avastamisest 6 kuud. Küsimusele, kes peaks olema süüteo avastatud, et aegumistähtaeg hakkaks kulgema, leiab vastuse töötajate distsiplinaar- 34
Keskkonna iseväärtus lähtub põhimõttest, et keskkond on väärtus per se, olenemata selle ainelisest või mitteainelisest kasust inimese jaoks. Keskkonda ei vaadelda siin kui vahendit, vaid kui eesmärki. Seejuures ollakse arvamusel, et arusaamatuste korral peaksid inimese huvid loodushoiu ees tagaplaanile jääma. Selline mõtteviis ei pea õigeks looduse arengule vahele segada ning rõhutab seda, et inimtegevuse ulatus peab olema piiratud nii meie puudulike teadmiste tõttu kui ka eetilistel põhjustel. 3. Keskkonnaõiguse kesksed mõisted Keskkond- Keskkonna mõiste on suures osas kokkuleppe küsimus. Keskkonna määratlused saab jagada kaheks: reaal- ja legaaldefinitsioonideks. Reaaldef.-keskkond on füüsikaliste, keemiliste ja biootiliste faktorite (kliima, pinnas, elusorganismid) kogumit, mis mõjutab organismi või ökoloogilist kooslust ning määrab kokkuvõttes ära nende vormi ja ellujäämise.
Inimesed hakkavad arvestama teiste inimeste väärtuste, arvamuste ja uskumustega. Seaduste reeglid on olulised säilitamaks ühiskonda, vahend eesmärkide saavutamiseks. Ühiskonna liikmed peaksid nõustuma nende standarditega. Soov olla arukas ja kõlbeline isiksus, austav suhtumine kaaskodanikesse ja endasse. Universaalsed eerilised printsiibid Põhineb universaalsetel eetilistel printsiipidel ja abstraktsel arutlemisel. Inimesed järgivad oma sisemisi õigusprintsiipe, isegi kui nad lähevad selletõttu vastuollu seaduse ja reeglitega. Võrdsuse ja õigluse põhimõtted, soov toimida vastavuses oma tõekspidamistega. PATHS on 60 tunnist koosnev sekkumisprogramm, mis koosneb enesekontrolli, emotsioonide ja probleemide lahendamise osistest