Katerina Lipberg Väärtused kasvatuses ja kasvatusväärtused. Väärtuskasvatusest. Väärtustest ja väärtuskasvatusest kogusin enim materjale kahest raamatust. Väärtused ja väärtuskasvatus (TÜ eetikakeskus,2009) Õppemeetodid väärtuskasvatuse teenistuses-miks ja kuidas ? (TÜ eetikakeskus) Pean väärtuskasvatust tohutult oluliseks teemaks nii pedagoogikast kui ka üldiselt ühiskonnast lähtuvalt.Teema on paljukäsitletud ja mahukas ning erialaliselt ka väga suure väärtusega. Väärtuskasvatus on kindlasti üks ühiskonna nurgakive. Väga raske oli artiklite osas teha valikuid , sest ei ole ju ükski osa väärtuskasvatuste teemas vähem tähtis, kui teine. Kuna isiklik
Kui mõni häkker sellistele andmepankadele ligi pääseb, võib nende andmete levitamine siiski kahjustada geenidoonorite huve.[14] Ilmselt võib kokkuvõtvalt öelda, et arvutitehnika ning interneti arenguga peaks käsikäes käima ka arvutieetika levitamine ning kasvatus. Tänu inimeste usalduslikkusele, saavad pahatahtlikud indiviidid väga kurjasti kasutada tehnika arengut. Kasutatud kirjandus 1. Eetikaveeb. Sõnavabadus ja tsensuur. Tartu Ülikooli eetikakeskus. Kättesaadav: http://www.eetika.ee/194462 [01.12.2011] 2. Eetikaveeb. Arvuti- ja informatsioonieetika. Tartu Ülikooli eetikakeskus. Kättesaadav: http://www.eetika.ee/arvutieetika [01.12.2011] 3. Luik, P. Sotsiaalsed probleemid virtuaalmaailmas., Tartu Ülikool, 2009. Kättesaadav: http://dspace.utlib.ee/dspace/bitstream/10062/9127/1/sots_probleemid_virtuaalmaailmas.p df [01.12.2011] 7. Eetikaveeb. Arvuti ja ühiskond. Tartu Ülikooli eetikakeskus. Kättesaadav: http://www.eetika.ee/219914 [01
väära avastamas. Sissejuhatus Louis P. Pojman 2005 Mis on eetika? TÜ eetikakeskus Argo Buinevits A Free sample background from www.awesomebackgrounds.com © 2004 By Default! A Free sample background from www.awesomebackgrounds.com © 2004 By Default! Slide 4 Slide 5
mida me taotleme, suudaks lahustada halva, mida me kasutama, enese olematuks?“ Jaan Kross. Terve elu peab inimene endalt küsima just neid küsimusi. Me ei saa teha erinevaid otsuseid mõtlemata, mis on selle tagajärg. Kasutatud allikad 1. Liivakant A. Eetika olemusest. Kättesaadav: http://www.hot.ee/l/loovusekool/Eetika.html, (külastatud 09.10.2014). 2. Eetikaveeb. Mis on moraalifilosoofia? Tartu Ülikooli eetikakeskus. Kättesaadav: http://www.eetika.ee/et/moraal/teoreetiline_eetika/moraal, (külastatud 09.10.2014) 3. Louis P. Pojman „Eetika. Õiget ja väära avastamas“. Tallinn: EKSA, 2005. 4. Eetikaveeb. Eetika ja moraal. Tartu Ülikooli eetikakeskus. Kättesaadav: http://www.eetika.ee/et/eetika/eetika-moraal, (külastatud 09.10.2014) 5. Moraal. Wikipedia. Kättesaadav: http://et.wikipedia.org/wiki/Moraal, (külastatud 12.10.2014) 6. Eetika. Wikipedia. Kättesaadav: http://et.wikipedia
· Kasutada andmesalvestusja dokumendihaldussüsteeme, mis tagavad konfidentsiaalsuse. · Õendusabi osutamisel austada inimõigusi, inimeste väärtushinnanguid, avasid ja uskumusi. Kasutatud kirjandus Rahvushvaheline Õdede Nõukogu International Council of Nurses, 3 place Jean- Marteau, 1201 Genf, Sveits. (2006). https://www.ttk.ee/public/Eestikeelne_oe_eetikakoodeks.pdf (8.10.2018) Eetikakoodeksite käsiraamat. (2007). Tartu Ülikooli Eetikakeskus. Õdede koodeks lk 395- 397. Tartu. (8.10.2018) Soosaar, A. (2016). Meditsiinieetika. Tartu Ülikooli Kirjastus. https://www.digar.ee/viewer/et/nlib-digar:294891/264311 (8.10.2018) Euroopa Liidu Teataja Isikuandmete kaitse üldmäärus, Brüssel. (2016). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679& from=ET (8.10.2018) Riigikogu. (2016). Isikuandmete kaitse seadus. https://www.riigiteataja.ee/akt/114032014031?leiaKehtiv ·
Kõrgesaar, J.(2001). Sissejuhatus hariduslike erivajaduste käsitlusse. Tartu: TÜ Kirjastus. ( 85 lk ) Lapse arengu hindamine ja toetamine (2008). Riiklik Eksami ja Kvalifikatsioonikeskus. Kirjastus Studium. ( 72 lk) Rogers, B.(2009). Taasleitud käitumine. ( 259 lk) Unt, I.(2005). Andekas laps. Kirjastus Koolibri. ( 110 lk) Veisson, M.(2009). Lapsevanemale erivajadustega lastest II. Tartu: AS Atlex ( 61 lk ) Väärtused koolieelses eas. Väärtuskasvatus lasteaias. TÜ eetikakeskus, TLÜ kasvatusteaduste instituut. Tartu 2010. ( 189 lk) 1.Jaan Kõrgesaar ,, Sissejuhatus hariduslike erivajaduste käsitlusse" ( 85 lk) Tartu Ülikooli Kirjastus 2001 Raamat on mõeldud nii üliõpilastele, pedagoogidele, omavalitsustegelastele, haridusametnikele, aga ka lapsevanematele. Raamatust saab selge pildi probleemidest, teedest ja võimalustest, mis seostuvad vajadusega tagada hariduslike erivajadustega isikutele elus teistega võrdsed võimalused
Hanson, V. 1994. Häkkerid, kes nad õieti on? Arvutimaailm nr 3, lk 59. Kaseorg, M. & Leping, V. 1998. Informaatika I. Viirused, lk 120-122. Kirna, A. 2009. Arvutikaitse ABC. Troojalased, lk 66-67. Laanemäe, A. 2000. Eetika alused. TTÜ. 152 lk. Laanemäe, A. 2003. Insenerieetika. TTÜ. 168 lk. Praust, V. 1997. Infoühiskonna aabits. Aidake! Pahalased tulevad, lk 169-184. Õigekeelsussõnaraamat. 1999. Eesti Keele Instituut, Tallinn, lk 117. Kasutatud Interneti allikad Tartu Ülikooli Eetikakeskus. Arvuti- ja informatsioonieetika. [http://www.eetika.ee/et/133135]. Viimati kasutatd 14.11.2014
Keskkonnafilosoofia- ja eetika. Kordamisküsimused vahearvestuse jaoks. Arvestus 27.10.08 1. Mis on filosoofia? Eetika? Metafüüsika? Epistemoloogia? (Milliste küsimustega tegelevad) Millega tegeleb keskkonnafilosoofia? Mille poolest erineb keskkonnafilosoofia muudest keskkonnaga tegelevatest teadustest? Millal sai keskkonnafilosoofia alguse, mispärast ja kus? Milliseid olulisi teoseid ja autoreid keskkonnafilosoofiast oskad nimetada? Kes on keskkonnaeetika distsipliini eelkäijad, Euroopas, Ameerikas? Kuidas mõista Schweitzeri printsiipi ,,aukartus elu ees"? vt ka Vaher, A.; Keskpaik, R; Keerus, K. 2008. Saatesõna kogumikule Keskkonnaeetika võtmetekste. Vaher, A.; Keskpaik, R.; Keerus, K. (Toim.) Tartu: Tartu Ülikooli eetikakeskus, lk.7-16. Pdf: http://www.eetika.ee/orb.aw/class=file/action=preview/id=409486/Keskkonnaeetika_v6t metekste.pdf 2. Brown, Lester; Flavin, Christopher; French, Hilary jt. 1999. Maailm aastal 1999, Tallinn: St...
väärtus eksisteerida). 5. Väärtusobjektivism, väärtusrelativism? Väärtusobjektivismi puhul eksisteerib väärtus objektiivselt. Väärtusrelativismi puhul sõltuva väärtused hindajast (inimene), väärtuseid ei eksisteeri ilma hindaja olemasoluta; väärtus on olemas vaid inimese jaoks. Leopold, Aldo. 2008 [1949]. ,,Maa eetika". Kogumikus Keskkonnaeetika võtmetekste. Vaher, A.; Keskpaik, R.; Keerus, K. (Toim.) Tartu: Tartu Ülikooli eetikakeskus, lk.17-35. 1. Millisest vajadusest saab Leopoldi arvates alguse eetika? 2. 2.Milliseid suhteid (kelle ja mille vahel) reguleerib traditsiooniline eetika? 3. Mis on valesti inimese senises suhtumises maasse? 4. Mida mõtleb Leopold ,,maa" all? 5. Milliseid kahte erinevat tüüpi suhtumist võime leida põllumajanduslike erialade esindajate seas? Mille poolest need omavahel erinevad? 6. Milles seisneb Leopoldi poolt välja pakutud maa eetika?
Ka lasteaia igapäevaelu peab peegeldama ja kinnistama õigeid käitumisnorme. Lasteaia lõpetanud lapse toimetulek edaspidi sõltub paljustki sellest, millise tasemeni on jõudnud tema väärtushoiakud, vaimne, füüsiline ja sotsiaalne areng. 5 Allikad Muldma, M. (2010) Muusikaõpetus väärtuskasvatuse osana. Väärtused koolieelses eas. Väärtuskasvatus lasteaias, 75-85. TÜ eetikakeskus, TLÜ kasvatusteaduste instituut. Tartu 6
HEA ELU, MORAAL JA SOTSIAALNE ÕIGLUS: Aristotelesest tänapäevani. Elu mõtet on raske võtta ühe lausega kokku ja täpne sõnastus puudub tegelikult. Kui mõelda inimese elu mõttele, siis esmalt enamus vastaks- ellujäämine, eksisteerimine. Kuid see pole päris nii. Me kõik soovime midagi teha ja näidata, teostada end, mis tuleb just meie endi püstitatud eesmärkidest. Elu koosneb eesmärkidest ja nende ergonitest! Kõik me soovime elada õnnelikku ja head elu, kuid selle saavutamine tuleb kategoorilisest soovist eesmärke teostada. Bioloogilisest vaatenurgast on elu põhimõtteliselt ainukeseks mõtteks hoopis järglaste saamine. Kuid kas see on see kõik, mida vajame eluks, õnnelikuks eluks? Enda soovide teostamine annab elu mõtte vaid meile iseendile, kuid alati tuleb mõelda laiemalt. Kuidas see mõjutab teisi ja kas minu eesmärkide ergon´it toetab keskkonna tingimused ja huvid? Kui mul puuduvad sihipärased e...
Õendustegevus lähtub empaatiast ja inimlikkusest.Õensudabi osutamisel õde peab lugu patsiendi õigustest,hoolitsemine suunatud inimese väärikust ja autonoomsust säilitamiseks. Iga õde vastutab õenduse hea maine eest,tehes oma tööd professionaalset ja vastavalt eetika koodeksile ning edenda seda meeskonnatöö kaudu. Kasutatud kirjandus: Õe eetika koodeks (Vastu võetud Eesti Õdede Ühingu kongressil 29. nov. 1996 Tallinnas) Eetika koodeksite käsiraamat .Tartu ülikooli eetikakeskus. 2007 Tartu Vesterdal, A. (1998). Tervis ja õendushooldus. Tartu: Elmatar
TALLINNA ÜLIKOOL Rakvere Kolledž Haridusteaduste instituut AP I Loovmäng Juhendaja: Katrin Saluvee Rakvere 2016 Loovmäng Mängul on väga oluline tähtsus lapse elus, selle kaudu antakse edasi oma tundeid ja emotsioone ning saadakse teadmisi ümbritsevast maailmast.Mäng annab lapsele elulisi kogemusi, kutsub esile vajaduse väljendada end tegevustes. Üks esimesi mänge lapse elus on Kuku-mäng. Ema paneb käed oma näo ette ja hüüab lapsele “kuku”, imikule meeldib see väga ja ta naeratab. Kuni kolmanda eluaastani mängivad lapsed enamasti üksinda või vanematega. Koos teiste kaaslastega mängides, on lastel sageli vaja leida üksmeel, olla mõistev ja lahendada tekkinud probleeme. Mäng nõuab lapselt aktiivset mõttetööd. Mängus elab laps üle mitmesuguseid emotsioone ja tundeid. Kõik see omakorda rikastab last, aitab kaasa tema kui isiksuse igakülgsele harmoonilis...
Tartu Tervishoiu Kõrgkool Radioloogiatehniku õppekava Taive Kruus HEA ELU essee Tartu 2014 Kui inimene sünnib siia ilma, algab uus elu. See milliseks see kujuneb ja kuidas see kulgeb sõltub mitmetest erinevatest asjaoludest. Peale sündi on meil kõigil keegi, kes meie eest hoolitseb: toidab, hoiab kuivana ja soojas, kasvatab ja suunab, aitab jalad alla. Selleks on tavaliselt vanemad. Nad annavad meile kaasa oma geenid ja loovad meie kasvamiseks teatud keskonna, annavad edasi tavasid, traditsioone, tõekspidamisi. Kõik see loob alused, kelleks saada tahame ja saame, suunab valikutes igapäevas ja ka tulevikus. Loomulikult aga näeme maailma kõik omamoodi, läbi oma silmade, tuginedes just enda tõekspidamist...
Ühendriikides 1970. aastatel tähistamaks uut valdkonda, mis toob välja bioloogias ja elusteadustes esile kerkivad moraalsed, sotsiaalsed ning poliitilised probleemid. · Nende otseselt või kaudselt inimeste heaolu puudutavate eetiliste probleemide uurimiseks kasutatakse moraalifilosoofia printsiipe. · Tegemist on valdkonnaga, mis seob ühelt poolt bioloogia teadmised ja rakendused ning teiselt poolt inimeste väärtussüsteemid (TÜ Eetikakeskus, www.eetika.ee/bioeetika) Bioeetika põhidilemmad tänapäeval · Millised on inimõiguste piirid? · Geneetilised sekkumised · Doonorlus ja siirdamine · Kunstlik viljastamine ja abort · Elustamine · Passiivne ja aktiivne eutanaasia · Õigus elule kelle otsus? Bioeetika väärtused algselt · Inimelu väärikus · Inimese autonoomia · Inimese teadlik nõusolek teda puudutavates asjades · Inimesele kasulik, head tegemine · Inimesele kahju vältimine
Lapsed ja internet: huvitavaid fakte. http://www.unicef.ee/page/91 26.09.2011 · Vassiltsenko, L. (1996). Laps ja TV. Konverentsi ,,Meie lapse mured: laps ja meedia" ettekannete kogumik. Tln: Lastekaitse Liit · Vinter, K. Siibak, A. Kruuse, K. (2010). Meedia mõjud ja meediakasvatus eelkoolieas. Haridus 4, 11-17. · Väärtused koolieelses eas: väärtuskasvatus lasteaias. (2010). Koostanud M.Veisson. Tartu: Tartu Ülikooli eetikakeskus ja Tallinna Ülikooli kasvatusteaduste instituut Avaldamata materjalid: · Andersalu-Targo, A. (2011). Tarbimine, raha ja reklaam. Loengukonspekt. Tallinna Ülikooli Õpilasakadeemia. 1 1
ühiseid väärtusi hoides Moraalne iseloom et käituda eetiliselt, Koost. Margit Sutrop, Triin Pisuke püüeldes sotsiaalse õigluse poole ning Tartu Ülikooli eetikakeskus, Eesti Keele Sihtasutus, 2008 elada ja töötada kogukonnas. Pädevusiseloom (performance character) et viia ellu oma moraali- www.character.org põhimõtted ning edeneda koolis ja© 2004
Eetika: õiget ja väära avastamas - Louis P. Pojman 2005 TÜ eetikakeskus Eetika on teadus kõlblusest ehk moraalist ja kõlbelistest väärtustest. Eetika kui kõlblusõpetus räägib sellest, mida kõlbab ja mida ei kõlba teha. Eetika eesmärk on kujundada õnnelikke ja vooruslikke inimesi, sedalaadi inimesi, kes kujundavad õitsvaid ühiskondi. Eetika käsitlusaine on MORAAL (moraal on inimeste teatud tavad, reeglid, praktikad) Moraalifilosoofia- teoreetiline mõtisklus moraali üle
et taoliste saadikute kaudu, nagu seda on Siiri Oviir, võib ka meie väikeses Eesti Vabariigis loota tulemusi ja muutusi soolise võrdõiguslikkuse, tervishoiu või mõnes muus valdkonnas. Referaadi autorit on paelunud Siiri Oviiri tegevus sedavõrd, et on jõudnud järeldusele, et on aeg käsile võtta soolise võrdõiguslikkuse ja palgalõhe teema ning leida toetajaid ja mõttekaaslasi kuuna teema tuliseks ajamisele. Kasutatud kirjandus Eesti Naisüliõpilaste Selts Tartu Ülikooli eetikakeskus 2007. Eesti Vabariigi naisministrid. Tartu: Eesti Keele Sihtasutus Ingrid Veidenberg, Siiri Oviir käib Brüsselis Eesti poliitikast närve puhkamas. Postimees, 10.09.2011 Triinu Laan, Keskerakonna praegune juht on end ammendanud. www.delfi.ee, 12.08.2011 www.siirioviir.ee
Kampaania korras läbi viidud "hoogtöö päevakud" võivad küll leevendada mõnd probleemi, aga sisulisest väärtuskasvatusest me sel juhul küll kõnelda ei saa. Praktilistest meetoditest on soovitav kavandada aineteüleseid ühisprojekte. Väärtuskasvatuse olulisuse rõhutamine sellele läbiva teema staatuse andmisega on oluline samm sellesuunaliste arengute toetamiseks. Kuidas saab aineõpetaja ennast kurssi viia väärtuskasvatust puudutavate teemadega? Tartu Ülikoolis tegutsev eetikakeskus on käivitanud eetikaveebi, mis asub aadressil www.eetika.ee. Soovitan eriti tutvuda näiteks eetikakeskuse poolt eelmise aasta detsembris läbi viidud konverentsi materjalidega. Märtsis on ilmumas raamat "Väärtused võimalused ja valikud 21. saj koolis", kus tutvustatakse erinevate koolide väärtuskasvatuslikke kogemusi ja uusi suundi, mis peaksid inspireerima ka teisi koole. Raamatul on nii teoreetiline kui ka praktiline osa. Aineõpetaja saab end
EETIKA 1. Sissejuhatus Mis on eetika? Argo Buinevits Soovituslik kirjandus: · Eetikaveeb www.eetika.ee TÜ eetikakeskus · Eetika ja moraal. Maie Tuulik 2002 · Õpetaja eetika. Maie Tuulik 2008 · Ärieetikat kui niisugust pole olemas. John C. Maxwell 2003 · Evangeelne eetika. Robert Võsu 1996 · Eetikakoodeksite käsiraamat. Tartu Ülikooli eetikakeskus 2007 · Mõtestatud Eesti ühiseid väärtusi hoides. TÜ eetikakeskus 2008 Mida tähendab olla kõlbeline inimene? Milles seisneb moraali olemus? Miks on moraali tarvis? Mis on moraali funktsioon? Mis on hüve? Kas moraaliprintsiibid on absoluutsed või olenevad...? Kas moraal on nagu ilugi vaataja silmades? Kas moraalne olla on kasulik? Mis on moraali aluseks? Kuidas on moraal seotud religiooni, seaduste ja etiketiga? Millega eetika tegeleb? Sõna "eetika" ja "eetiline" viitavad sellele, et kõne all on küsimused heast ja halvast,
Pelgulinna Gümnaasium Carolin Kaare 12. klass EESTLASTE SUHTUMINE EESTI VENELASTESSE Uurimistöö Juhendaja: Ljubov Peterson Tallinn 2015 SISSEJUHATUS Vene rahvus moodustab umbes veerandi Eesti kogu rahvastikust ja on sellega teine kõige suurem rahvusgrupp Eestis. Kuigi venelased on juba aastakümneid Eestis elanud ja 2 moodustavad Eesti rahvastikust suure osa, tundub nagu eestlaste ja Eesti venelaste läbi saamises oleks probleeme. Eestlaste ja venelaste omavahelised pinged on alati Eestis aktuaalsed olnud. Selline teema sai valitud, sest olen ise elanud Eestis nii väikestes kui ka suurtes kohtades, kuid seda probleemi olen igal pool täheldanud, olenemata asukohast. Üldlevinud arvamus on siiski, et Eestis elava kahe suure rahvuse omavaheline läbisaamine on halb, ...
• ebamäärasusest, kõhklemisest ja argusest • kahjustamast oma organisatsiooni mainet • liigsetest emotsioonidest, lobisemisest ja upsakusest • eraasjade ajamisest tööajal, familiaarsest suhtlemisest ja väldib rangelt igasugust kahemõttelisust nii sõnades kui ka tegudes • Eesti Juhi Abi Ühingu eetikakoodeks nimetati ümber Sekretäritöö eetikakoodeksiks 06.09.2012 (üldkoosoleku protokoll nr 23) • Koodeks ilmus kogumikus "Eetikakoodeksite käsiraamat", Tartu Ülikooli eetikakeskus, 2007 5 Seltskondlik vestlus Seltskondlikus vestluses : hoidutakse raha, haiguste, seksi teemadest kõneldakse poliitikast, kui selles on kokku lepitud meeldivad seltskonnale inimesed, kes teevad nalja enda arvel, mitte kohalolijate kulul; ei sobi meelde tuletada kellelegi piinlikke seiku rikuvad tuju tagarääkijad ja “kõiketeadjad”, eelarvamuste kütkeis olijad
Kuidas interpreteeriksin tulemust? (kas on muid võimalusi tulemust seletada, kui autor seda teeb!). Soovitav tutvuda APA käsikirjade vormistamise juhendiga: "Publication Manual of the Americal Psychological Association" (Sixth Edition, APA, Washington, DC, 2009) / (Fifth Edition, APA, Washington, DC, 2001) http://www.apastyle.org/pubmanual.html 2.3. Eetilised probleemid uurimistöös3 Ethos kr. k. `komme', `tava' = lad. k. moralis, tavaliselt `hea, õige' või `kõlbeline' TÜ Eetikakeskus - ,, ....konsortsium, mille eesmärk on viia läbi eetikaalast interdistsiplinaarset uurimistööd, aidata kaasa eetika õpetamisele ülikoolis, tõsta ühiskonna informeeritust ja teadlikkust eetikaküsimustest ning kaasata laia avalikkust väärtuste ning normide alasesse diskussiooni. (http://eetika.ut.struktuur.ee/243532) Eetika jälgimine ps.uuringutes - üldiseim põhimõte: kohtle katsealust nii, nagu tahad, et sind koheldakse -füüsiliste ja vaimsete kahjustuste vältimine;
koolieelses eas. Rmt. Veisson, M. (Koost) Väärtused koolieelses eas. Väärtuskasvatus lasteaias. Tartu: Eesti Keele Sihtasutus Timoštšuk, I. (2005a). Loodusõpetus alushariduses. Tallinn: TLÜ Timoštšuk, I. (2005b). Loodusõpetus. Rmt. Kivi, L., Sarapuu, H. (Koost.) Laps ja lasteaed.Lasteaiaõpetaja käsiraamat. Tartu: Atlex Tönnies, F. (1887, 2001). Community and Civil Society. Cambridge: Cambridge University Press. TÜ Eetikakeskus (2009). Riiklik Programm: Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009 - 2013. (2009). [2011, märts, 10] http://www.eetika.ee/orb.aw/class=file/action=preview/id=539352/V%E4%E4rtusa rendusprogramm.pdf UNECE (2005). Säästvat Arengut Toetava Hariduse Strateegia [2011, mai,6 ] http://www.hm.ee/index.php?046844 Vecchi, V. (2010). Art and Creativity in Reggio Emilia: Exploring the role and potential of ateliers in early childhood education. USA and Canada: Routledge