xxx OÜ mikro- ja sisekeskkonna analüüs Mikrokeskkond on asjade, suhete ja tingimuste süsteem, millest otseselt sõltub ettevõtte eesmärkide saavutamine ja seeläbi ka majanduslik edukus. Ettevõtte peamised edutegurid meie tegevusharus on hetkel hea üldine majanduslik olukord ja suurenenud nõudlus metsa-, põllumajandus- ja kaevandusmasinate järgi. Viimase aja trendid metallitööstusharus on soetada endale järjest uuemaid masinaid mis omakorda on jällegi eeliseks meie tootmisele. Meie klientide tooted ja ettevõtte maine on kindlasti leidnud oma koha ka tarbijate hulgas kes on jäänud lojaalseks just meie partnerite toodangule, st klientide lojaalsus suureneb. Konkurentsisituatsioon
põhineb infol, mida saadakse massikommunikatsiooni vahendusel, uuringutest, erialaajakirjadest, konverentsidelt toimub spontaanselt, aga võib olla ka süsteemselt juhitud · NB! Näitab minevikku Tegevusharu analüüsil tuuakse välja tegevusharu majanduslikud iseärasused () hinnatakse konkurentsijõude - haru atraktiivsus tuuakse välja strateegilised grupid harus määratletakse haru kriitilised edutegurid hinnatakse haru peamisi liikumapanevaid jõude ja nende mõju Tegevusharu majanduslike iseärasuste analüüs Haru elutsükli faasid Tegevusharu majanduslike iseärasuste analüüs Konkureerimisulatus Konkurentide arv ja nende suurus (konsolideerumine?) , Mastaabiefekt, kogemuskõvera efekt Kapitalivajadus Väljumisbarjäärid Tehnoloogiliste muudatuste kiirus Toodete ja teenuste diferentseeritus
Peaks veel mõtlema: 1. Millega tegelemist naudid? 2. Millist tulu ootad? 3. Palju aega kulutad ettevõttele? Tegevusharu iseärasuste analüüsimine Turu suurus Turu kasvutempo ja tegevusharu elutsükli faas Konkureerimisulatus Mastaabiefekti tugevus, konkurentide arv ja nende suhteline suurus Kapitalivajadus Vertikaalse integratsiooni levik harus Tehnoloogiliste muutuste kiirus harus Tegevusharu iseärasuste analüüsimine Millised on tegevusharu liikumapanevad jõud? Kriitilised edutegurid harus Konkureeruvate toodete ja teenuste diferentseeritus Tootmisvõimsuste üle ja puudujääk Tegevusharu keskmine rentaablus Kui tugevad on tegevusharu mõjutavad konkurentsijõud? Tegevusharu iseärasuste analüüsimine Tegevusharu iseärasuste analüüsimine Harru sisenemise ja väljumise barjäär Väljumisbarjäärid Si se Madalad Kõrged ne mi Madal
....................................................................................................... 4 2. BRÄNDID JA TOOTED.................................................................................................. 5 2.2. Tooted...................................................................................................................... 5 2.3. Uued tooted............................................................................................................. 5 3. EDUTEGURID................................................................................................................ 6 3.1. Whirlpooli ülemaailmne korruptsioon........................................................................ 6 3.2. Juhtimine ................................................................................................................. 6 3.3. Klientide lojaalsus.................................................................................................... 6
paindlikkus, näiteks toote koguste ja kättetoimetamise aegade muutumine. 7. Milliste näitajate abil saab mõõta logistika efektiivsust? 6p Logistika efektiivsust saab mõõta järgmiste näitajate abil: võimsus, võimsuse ärakasutamine, tootlikkus (kogu läbilase / kogu kasutatud ressursid), kohale toimetatud tonne, sõidetud distants jt. Ettevõtte väärtuse juhtimist rakendades on tähtis leida õiged edutegurid logistika efektiivsuse hindamiseks. Kindlasti peavad need olema otsesed näitajad. Neist kõige olulisemad oleks siis toormaterjali varude suurus, valmistoodangu varude suurus, tootmisplaanide täpsus, vananenud (säilivusaja ületanud) varude osa kogu valmistoodangu varudest, x päeva vana toodangu osakaal koguvarudest, õigeaegselt varustatud klientide osa kogu varustatud klientidest, keskmine kohaletoimetamise aeg, hulgimüüjate osa
ANDRES ARRAK 7 AUDENTES MAINOR ÜLIKOOL MAJANDUSE ABC PENSIONID JA PIKAAJALISED INVESTEERINGUD Pikaajalise investeerimise põhiprintsiibid LÜHIAJALINE INVESTEERIMINE PIKAAJALINE Spekuleerimine – kõrge riskitasemega ja reeglina lühiajaliste panuste tegemine üksikutele väärtpaberitele Lühiajalise investeerimise edutegurid: Turu ajastamine – sobiva momendi valik väärtpaberite ostmi- seks ja müümiseks Väärtpaberite valik – valiku tegemine erinevate aktsiate ja võlakir- jade vahel Pikaajalise investeerimise edutegurid: Varade paigutus – investeerimisportfelli jaotus erinevate vara-
c) toodete innovatsioon; d) tehnoloogilised muutused; e) turundusalane innovatsioon; f) oluliste konkurentide tegevusharusse sisenemine või väljumine; g) tehnilise oskusteabe levik; h) tegevusharu jätkuv globaliseerumine; i) muutused kuludes ja efektiivsuses; j) tegevuse regulatsioon ja valitsuse poliitika muutumine; k) määramatuse ja äririski vähenemine. 29. Ettevõtte kriitilised edutegurid Kriitilised edutegurid on tegurid, mis suurel määral panevad paika selle, kes tegevusharus teenib kasumit kes mitte. Kriitilised edutegurid on tavaliselt: a) tootmine madalad tootmiskulud, kvaliteetne kaup; b) turundus hea ettevalmistusega müügipersonal; c) organisatsioonilised võimed kõrgtasemel infosüsteemid; d) muud tegurid patentide valdamine. 30. Tegevusharu elutsükkel Tekkivad ja kiire kasvu faasis tegevusharud tulevik ebaselge; suur määramatus turu kasvu,
5. Mis on õppiv organisatsioon? 6. Mis on organisatsiooniline inerts? V Loeng: Strateegia 1. Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? 2. Kes oli Michael Porter ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? 3. Kirjelda 5 jõu (5F) mudelit. 4. Nimeta vähemalt 5 strateegilise juhtimise koolkonda. 5. Milline on strateegilise juhtmise protsess? 6. Mille poolest erinevad missioon ja visioon? 7. Mis on kriitilised edutegurid? 8. Mida tähendab PEST-G? VI loeng: Organisatsiooni disain: struktuur ja protsessid 1. Defineeri organisatsiooni disaini mõiste 2. Kes oli Alfred Chandler ja milline oli tema panus juhtmisteadusesse? 3. Mis on organisatsiooni struktuur? 4. Nimeta vähemalt 5 erinevat organisatsioonistruktuuri tüüpi 5. Mis on juhtimistasand ja mis on juhtimisulatus? 6. Kirjelda Graiciunase valemi loogikat 7. Mis on äriühingute valitsemine? 8
valmis võtma ja milliseid ohverdusi oma unistuse saavutamise nimel ollakse valmis tegema MEESKONNA VÕIME KRIITILISI EDUTEGUREID TUVASTADA JA TEGEVUSES EDUKAS OLLA Hea ettevõtja on hea igal Selleks, et määratleda kriitilisi edutegureid, soovitatakse pool vastata kahele küsimustele: Asukoht on oluline edutegur Kriitilised edutegurid on väga 1) Millised kõige olulisemad mõjukad otsustused või tegevused on sellised, mis vigade korral avaldavad ettevõttele tugevaimat negatiivset mõju? 2) Millised kõige olulisemad otsustused või tegevused on
Ülevaade/lühikokkuvõte äriprojektist Sisukord Äri kirjeldus 1. Ettevõtte ülevaade, senise tegevuse kirjeldus. 2. Ettevõtte omanikud, juhtimine, personal. 3. Äriprojekti iseloomustus. 4. Tooted/teenused. 5. Turustamine ja konkurents turu kirjeldus, edutegurid, müügi prognoos. 6. Finantseerimisvajadus ja oodatav tulemus. 7. Kokkuvõte. Finantsanalüüs ja -projektsioonid 1. Finantseerimisvajadus ja -allikad. 2. Põhivarade loetelu. 3. Bilanss. 4. Tasuvusanalüüs. 5. Kasumiaruande (tulude-kulude) plaan 6. Rahavoogude plaan 7. Hälvete analüüs.
Abimaterjal äriplaani koostamisel EESMÄRGID: Mõõdetav Saavutamise tähtaeg Eesmärk Mõõtmise sagedus Eesmärk 2016 Eesmärk 2017 suurus Käive 2000 eurot/kuus 2012 lõpp 1 x kuus 4000 eurot/kuus 5000 eurot/kuus Kasum 7% käibest 2012 lõpp 1 x kuus 10% käibest 10% käibest Müüdud pakettide 10 tk kuus 2012 lõpp 1 x kuus 20 30 arv Püsiklientide 50% 2015 1 x aasta 15% 30% osatähtsus koguklientidest Müüdavate 3 toodet 2012 1 x kuus 5 too...
3. Võtta endale missioon 4. Vastavalt visioonile ja missioonile püstitada eesmärgid 5. Strateegia kavandamine 6. Strateegia elluviimine 7. Kontrollimine ja kaasajastamine 6. Mille poolest erinevad missioon ja visioon? Visioon on nägemus tulevikust, üldine eesmärk annab ettevõttele arenguuuna. Misioon on organisatsiooni olemasolemise põhjuste ning tema ärilise või sotsiaalse panuse lühike kokkuvõte. 7. Mis on kriitilised edutegurid? Kriitilised edutegurid on lausungid, mida sõnastatakse organisatsiooni tegevuse võtmealade kohta, kus on kõige rohkem vaja saavutada positiivseid tulemusi oma eesmärkide realiseerimiseks. 8. Mida tähendab PEST-G? 6. loeng 1. Defineeri organisatsiooni disaini mõiste. Organisatsiooni disain on organisatsiooni kujundamise protsessi produkt. Ettevõtte org. peaks aitama olemasolevate vahenditega saavutada parimat võimalikku tulemust. Selle saavutamiseks on vaja:
unikaalsesse ja väärtuslikku gruppi ning et kõiki liikmeid ühendavad ühesugused eesmärgid ja põhiväärtused. Veel on oluline edutunne ehk usk, et meeskond toimib hästi ja liikmed on koos edukamad kui üksi tegutsedes.Väga häid tulemusi saavutavad meeskonnad on tavaliselt isejuhtivad, see tähendab, et meeskonna liikmed valivad ise uusi liikmeid, jaotavad tööülesandeid ja kontrollivad töö kvaliteeti ja tulemusi. Ideaalse meeskonna mudelil on välja kujunenud mitmed põhilised edutegurid, mille tooksin välja: kaasav juhtimisstiil kus igal liikmel on otsustamisõigus ja vastutus, liikmed on iseseisvalt võimeline tööd tegema ja otsustama, Samuti jagatud vastutus, seal on loodud selline keskkond, kus iga liige tunneb end meeskonna soorituse eest vastutavana. Oluline on eesmärgile pühendumine, kuna kõik liikmed juhinduvad ühest ja samast eesmärgist ja saavad meeskonna funktsioonidest ühte moodi aru
majandussubjektid mõjutavad ettevõtte planeeritavat äritegevust (ja kuidas?). 5.1 Makrokeskkonna tegurid, mis meid mõjutavad/võivad mõjutada: 5.1.1 Majanduslik keskkond (majandustsüklid, töötus, inflatsioon jne) 5.1.2 Sotsiaalne keskkond (demograafiline seisund, religioossed iseärarused jne) Toitumisärasused ehk veganite arvu kasv/langus nt? 5.1.3 Tehnoloogiline keskkond (uurimis- ja arendustöö tase, tootearendus jne) 5.2 Mikrokeskkond 5.2.1 Edutegurid rakenduste valdkonnas Peamised edutegurid üleüldises rakenduste valdkonnas on äpi kasutamise lihtsus, selle atraktiivsus ning tehnoloogiliselt kõrge funktsionaalsus, mistõttu peame ajaga kindlasti kaasas käima ja enda toodet pidevalt arenduses hoidma. 5.2.2 Trendid rakenduste valdkonnas Viimaste aegade trendid rakenduste valdkonnas on äpi-sisesed ostud ning seetõttu oleme ka meie need omale plaani lisanud. Suure tõenäosusega nende populaarsus ei vähene, kuid kui
Visioon peegeldab firma strateegilisi kavatsusi. Visioon annab ettevõtte üldise arengusuuna ja aitab luua tugevat identiteedi tunnet,visioon on kõige üldisem eesmärk. Missioon: Missioon on organisatsiooni eluülesanne ehk kutsumus. Kirjeldab organisatsiooni väärtusi, püüdlusi ja olemasolu põhjusi. Missioon määratleb ära ettevõtte äritegevuse olemuse ja ütleb, mida ettevõte pakub oma klientidele. 7. Mis on kriitilised edutegurid? Kriitilised edutegurid peaksid vastama järgmistele kriteeriumidele: · seotus ettevõtte strateegiliste eesmärkidega; · seotus enama kui ühe tegevusvaldkonnaga; · seotus toote või organisatsiooni elutsükliga; · hilisem mõõdetavus ehk kuidas saame teada, kas oleme teatud asju eriti hästi teinud. 8. Mida tähendab PEST-G? Makrokeskkonna analüüsiks ja selle abil strateegia kujundamiseks mõeldud analüüs. 1.Organisatsiooni disaini mõiste
tegevused. Püsiklientidele pakutakse soodustusi väljasõitude eest tasumisel, vastuvõtu raamatu alusel. Esimesed puhkus ja stressivabad reisid hakkavad toimuma esimese tööaasta suvest, kui oleme suutnud klientidega piisavalt tutvuda ja probleemidesse süveneda, selleks, et pakkuda parimat ja sobivamat lahendust ja ravi. Lõpparve sooritamine oleneb kliendi murede raskusastmest ja suhtumisest. Rahulolu garanteeritud! 3.3.KESKKOND Põhilised edutegurid selles majandusharus, kus ettevõte tegutseb on innovatiivsus, paindlikus ja modernsuse pakkumine klientidele. Seetõttu saab eriti oluliseks vastavate arengukavade ja sihtprogrammide väljatöötamise ja elluviimise koordineerimine. Nõustamine, kui majandusharu täidab jätkuvalt tähtsat rolli Eesti rahva üldises arengus. 6
I GRUPITÖÖ Vivian Tammearu Merepääste arengu PEST analüüs Poliitiline keskkond Majanduslik keskkond Rahvusvahelistes suhetes on lähiaastate pinged n-ö lääne ja ida, Kuna Eesti on väike, avatud majandus, sõltub riigi majanduse käekäik Venemaa VS USA jt. toimunud kulmineerumine lähestikku nii suuresti lähi-naabritest, kes on ühtlasi suurimad kaubanduspartnerid – Ukrainas kui ka Süürias. Mõlemad sõjad omavad isepärast mõju – nende kehvast ’saagikusest’ tulenevalt näeme majanduse käekäigu Ukraina sõjast tingitud ohutunnetus ja NATO kohalolu kasv Eestis halvenemist. Regionaalne killustatus muudab suurlinnadest väljaspool ning USA kaitsekulutuste jäme kasv Euroopas. Siia alla kuulub elavad inimesed veelgi ...
mõjutavad investeerimisportfelli tulusust Tururisk (ka: süstemaatiline risk) oht, et turu üldised tingimused (inflatsioon, intressimäärad) mõjutavad investeerimisportfelli tulusust Investeerimishorisont ajaperiood, milleks investor oma vahendid paigutab Spekuleerimine kõrge riskitasemega ja reeglina lühiajaliste panuste tegemine üksikutele väärtpaberitele Lühiajalise investeerimise edutegurid: Turu ajastamine sobiva momendi valik väärtpaberite ostmiseks ja müümiseks Väärtpaberite valik valiku tegemine erinevate aktsiate ja võlakirjade vahel Pikaajalise investeerimise edutegurid:Varade paigutus investeerimisportfelli jaotus erinevate varaklasside (näiteks aktsiate ja võlakirjade) vahel Regulaarse investeerimise strateegia väärtpaberite ostmine kindla summa ulatuses regulaarsete ajavahemike järel Pensioni I sammas
Asukoht (logistiliselt hea) Nõrkused: Varasema kogemuse puudus ettevõtjana Tundmatu firma/kaubamärk Töötajate vähene kvalifikatsioon Võimalused: Tekib püsiv klientuur Klientuuri saamisega muutub teenus populaarsemaks (soovitatakse teenust teistele) Ohud: Konkurentsi tihenemine Püsikulude kasv Klientide vähenemine Kliendid on hinnatundlikud 5.3 MIKROKESKONNA ANALÜÜS Kriitilised edutegurid: Oskused Personal Asukoht Tuumkompetentsid: Oskused, teadmised, kogemused Asukoht Teenindus Tegevusharu üldine rentaablus: Keskmine rentaablus Konkurentsisituatsioon majandusharus: 0 konkureerivat ettevõtet 6. KONKURENTSIANALÜÜS Otsene konkurents meie ärile Rakvere linnas peaaegu puudub. Selgus, et Rakveres on kõigest üks eraõpetaja, kes töötabki ainult selles ametis ning õpetab matemaatikat. Tema ühe eratunni
...................................................................13 Makrokeskkonna analüüs...........................................................................................................14 PEST analüüs...........................................................................................................................14 Tegevusharu olukorra analüüs....................................................................................................15 Kriitilised edutegurid......................................................................................................................18 Ettevõtte analüüs.............................................................................................................................21 SWOT analüüs, SWOT maatriks, Tasakaaluanalüüs, Tasakaalujoon, Tuumkompetents...............22 Ettevõtte kasvupotentsiaal ja elutsükkel.........................................................................................26
Strateegiline juhtimine: Strateegiate hierarhia: 1. Omanikkonna strateegia 2. Üldstrateegia ehk organisatsiooniline strateegia 3. Äristrateegia ehk konkurentsi strateegia 4. Operatiivstrateegia ehk funktsionaalne ÜLDINE: STRATEEGILISE ANALÜÜSI ÜLDMUDEL: 1. KESKKONNASEIRE a. Väliskeskkond võimalused, ohud i. Looduskeskkond ii. Sotsiaalne keskkond iii. Task environment b. Sisekeskkonna analüüs tugevused, nõrkused i. Struktuur ii. Kultuur iii. Ressursid 2. STRATEEGIA FORMULEERIMINE (SÕNASTAMINE) a. Missioon b. Eesmärgid c. Strateegiad d. Poliitikad 3. STRATEEGIA ELLUVIIMINE a. Programs, tegevused, mis on vajalikud plaanide täitmiseks b. Eelarved c. Procedures tööde tegemiseks 4. HINDAMINE JA KONTROLL a. Performance ...
1.8 Sõltuvused · Olulised sise- ja välistegurid, mis mõjutavad projekti teostamist (sh nt teised käimasolevad (konkureerivad) projektid/programmid) 1.9 Strateegilised kasud · Strateegilised ja ka operatiivsed kasud ja kuidas need seonduvad võtme-eesmärkidega. 1.10 Strateegilised riskid · Olulised välised ja ka sisesed ja riskitegurid 1.11 Kriitilised edutegurid · Kriitilised tegurid, mis tagavad projekti edukuse, soovitavalt ka edukuse hindamise kriteeriumid 2 Valikute hindamine ... ehk majanduslik põhjendus 2.1 Valikute loetelu (lühike · Strateegilised valikud analüüsiks (vähemalt 2 ja enimalt 7) ning ja pikk) nende detailsed kirjeldused, vajadusel kõigi SWOT-analüüsid jms. 2
*Innovatsiooni arendamine *Konkurentsi edendamine väldivad monopolide tekkimist *Tööjõu kvalifikatsioonitaseme tõstmine mitmekülgsed tööülesanded *Paindlikumad majanduskõikumiste suhtes Väikeettevõtjate leiutised: *Tõmbelukk *Helikopter *Südamestimulaator *Zilett 14. Väikeettevõtja arengut soodustavad ja pidurdavad tegevused Väikeettevõtte arengut soodustavad tegurid * Levinud on seisukoht, et mida suurem on ettevõte, seda edukam on ta konkurentsis Edutegurid võib jagada kahte gruppi: Ettevõtte suurusest mittetingitud tegurid: 1) konkurentsisurve, 2) aktiivne enesetäiendus ja õpe, 3) orientatsioon uuendustele, 4) tehnoloogia uuendamine, 5) orientatsioon koostööle Ettevõtte suurusest tingitud tegurid: 1) mastaabisääst, 2) meelitab ligi paremaid töötajaid 3) inertsist liikumine 4) kergem kaasata investoreid 5) võimalikud suured investeeringud Väikeettevõtte arengut pidurdavad tegurid: *finantsprobleemid
· Kuivõrd kaasaegne on teie tehnoloogia; · Kuidas Teie tehnoloogia on võrreldes lähemate Konkurentidega; · Kes vastustab tootmise eest; · Millist toorainet vajate, kust planeerite seda hankida, kes vastutab varustamise eest; · Kuidas palkate tööjõu, kuidas õpetate neid. Või on töötajatel olemas juba varasem kogemus; · Kui pikk on stardiperiood. Keskkond Selle osa kirjutamisel toetu riskianalüüsile. Käsitletud peaksid olema järgmised teemad: · põhilised edutegurid selles majandusharus, kus ettevõte tegutseb; · viimase kolme aasta jooksul toimunud muutused majandusharus; · sisenemisbarjääri olemasolu ja mis selle põhjustab; · varustajate/ostjate võimu olemasolu; 10 · mitu ettevõtete antud majandusharus konkureerib, nende iseloom; · kas viimastel aastatel on majandusharu käive ja kasum langenud või kasvanud, mis võivad olla sellise arengu põhjused; · hinna ja omahinna arengu tendentsid;
23. Tegevusharu ja konkurentsi analüüs. Tegevusharu mõiste. Tegevusharu olukorra analüüsi eesmärk. Makrokeskkonna analüüs – PESTLE. Tegevusharu iseärasusi iseloomustavad näitajad ja nende mõju. Porteri viie konkurentsijõu mudel, tegurid, mille mõjul konkurents tugevneb või nõrgeneb. - Kaks täiendavat tegurit, mida peaks arvestama – huvigruppide mõju ja täiendkaubad. Tegevusharu liikumapanevad jõud. Kriitilised edutegurid. Tegevusharu on ettevõtete grupp, mille tooted on piisavalt lähedased selleks, et nad vahetult omavahel konkureeriksid samade ostjate pärast. 24. Ettevõtte põhiväärtused. PÕHIVÄÄRTUSED - tõekspidamised, millest töötajad oma tegevuses lähtuvad. Nad aitavad sageli saavutada suuremat ühtekuuluvustunnet ja kui nende viimine töötajateni õnnestub nii, et neisse tõesti usutakse ja neid tähtsaks peetakse, siis võib see oluliselt kaasa aidata ettevõtte edukusele. 25
püüdluste ja riskikalduvusega vastasel korral ei ole see äriidee antud meeskonnale atraktiivne, kuigi kellelegi teisele võib olla. 6) Meeskonna võime kriitilisi edutegureid tuvastada ja tegevuses edukas olla Isegi suhteliselt väheatraktiivsetes harudes toimivad mõned ettevõtted edukalt. Head ettevõtjad võivad olla edukad erinevatel tegevusaladel, kuid see eeldab kahte asja: - Nad suudavad määratleda selle tegevusharu kriitilised edutegurid. - Nad suudavad kokku panna meeskonna, kes tagab ettevõtte tugevuse kriitiliste edutegurite valdkonnas. Ka potentsiaalsed investorid hindavad investeerimisotsuse langetamisel ettevõtte juhtimismeeskonda, tema varasemaid kogemusi ja võimeid tulla toime tegevusharu oluliste eduteguritega. 7) Tutvused ja sidemed väärtusahela erinevate osadega (kliendid, tarnijad, äripartnerid jms) - Pole tähtis, mida sa teed, oluline on, keda sa tead.
· tugevuste, nõrkuste, · võimaluste ja ohtude süsteemne vastandamine. · Tugevused ja nõrkused tulenevad sisekeskkonnast · Võimalused ja ohud tulenevad väliskeskkonnast · Turu üldiseloomustus, turu suurus, ettevõtte turuosa · Turu geograafiline paiknemine · Turu trendid kuidas turg on viimastel aastatel muutunud mis on olnud põhjused · Turu segmentide ja nisside analüüs · Edutegurid antud valdkonnas · Rahuldamata nõudlus · Kas tegemist on sesoonse või pideva nõudlusega · Kas valitud turg on hinnatundlik · Müügiprognoos esimeseks aastaks kuude lõikes, järgnevateks aastateks aastate lõikes · Miks klient peaks ostma sinu toodet? · hind · kvaliteet · disain · pakend · suurus · kasutamise lihtsus · teenindus · garantiiaeg
Rõivaste tootmine Töörõivaste tootmine Transport Lennutransport Mööbli tootmine Aiamööbli tootmine Toiduainetööstus Jookide tootmine/mahlade tootmine Porteri viie konkurentsijõu mudel, tegurid, mille mõjul konkurents tugevneb või nõrgeneb. Kaks täiendavat tegurit, mida peaks arvestama hubigruppide mõju ja täiendkaubad. Tegevusharu liikumapanevad jõud Kriitilised edutegurid Strateegilised grupid tegevusharus. Võtmeküsimused: · Haru majanduslikud iseärasused · Konkurentsi-jõudude tugevus · Haru liikumapanevad jõud · Konkurentsi-analüüs · Edu võtmetegurid · Järeldus: tegevusharu atraktiivsuse hinnang - Makrokeskkonna analüüs PESTLE Analüüsitakse · Poliitilised tegurid- Rahvusvahelised suhted,Rahvusvahelised lepingud,Väliskaubanduse reguleerimine
Rõivaste tootmine Töörõivaste tootmine Transport Lennutransport Mööbli tootmine Aiamööbli tootmine Toiduainetööstus Jookide tootmine/mahlade tootmine Porteri viie konkurentsijõu mudel, tegurid, mille mõjul konkurents tugevneb või nõrgeneb. Kaks täiendavat tegurit, mida peaks arvestama hubigruppide mõju ja täiendkaubad. Tegevusharu liikumapanevad jõud Kriitilised edutegurid Strateegilised grupid tegevusharus. Võtmeküsimused: · Haru majanduslikud iseärasused · Konkurentsi-jõudude tugevus · Haru liikumapanevad jõud · Konkurentsi-analüüs · Edu võtmetegurid · Järeldus: tegevusharu atraktiivsuse hinnang - Makrokeskkonna analüüs PESTLE Analüüsitakse · Poliitilised tegurid- Rahvusvahelised suhted,Rahvusvahelised lepingud,Väliskaubanduse reguleerimine
täiendkaubad. Huvigrupid valitsusorganid, omavalitsus, ametiühingud jne. Täiendkaupade valmistajad ettevõtted, kes valmistavad tooteid mida tarbitakse koos haru ettevõtete toodetega.Tegevusharu liikumapanevad jõud muutused tegevusharu pikaajalises kasutempos, muutused sihtgrupi osas, toodete innovatsioon, tehnoloogilised muutused, turundusalane innovatsioon, interneti ja ekaubanduse mõju, tegevusharu globaliseerumine, muutused kuludes jne. Kriitilised edutegurid tehnoloogiaga seotud tegurid, tootmisega seotud tegurid, turustamisega seotud tegurid, oskustega seotud tegurid, organisatsioonilised võimed.Strateegilised grupid tegevusharus. Strateegiline grupp koosneb konkureerivatest ettevõtetest, kes omavad turul lähedast positsiooni. Nad võivad üksteisele sarnaneda erinevate tegurite poolest: sortiment, kasutatavad turustuskanalid, pakutavad lisateenused ja tehniline tugi jne 33
stat.ee http://www.eestipank.info http://mkm.ee http://www.fin.ee http://www.envir.ee/ http://www.sisemin.gov.ee/ http://www.vm.ee/ http://www.eas.ee/ Mikrokeskkonna analüüs Mikrokeskkond kujuneb tasandil, kus ettevõte tegutseb ja konkureerib. Ettevõtte tegevust siinjuures mõjutavad kliendid/tarbijad, konkurendid, hankijad. Mikromajanduslik analüüs on tegevusala (nt transpordiäri või iluteenindus valdkonnad) analüüs, kus tuleb jälgida järgmiseid näitajaid: peamised edutegurid majandusharus (tegevusalal); 6 viimaste aegade trendid majandusharus (tegevusalal); sisenemisbarjääri olemasolu; varustajate/ostjate võimu olemasolu; konkurentsisituatsioon majandusharus (mitu ettevõtet, nende suurus, omanikud jms); ennustatavad arengud majandusharus; hinna ja omahinna võimalikud arengud; kui suur on ekspordi osakaal majandusharus;
Klass C vähetähtsad tooted, moodustavad 40-55% hangitavate materjalide ja teenuste nimekirjast ja 5% osturahast. 13 6. Projektijuhtimine Projektijuhtimise olemus ja projektide liigid. Projektijuhtimine on abinõu, mis võimaldab org. probleeme lahendada ja eesmärke saavutada. Projektijuhtimine on juhtimismeetod, mis võimaldab lahendada e/v ees seisvaid keerulisi ülesandeid eesmärgikindlalt ja efektiivselt. Olulised edutegurid: organisatsioon, inimesed, meetodid. Kui õnnestub leida tasakaal nim. kolme eduteguri vahel, tekivad eeldused projekti õnnestumiseks. Projekti mõiste def. 1. Projektiks nim. konkreetse eesmärgi tähtaegseks saavutamiseks kavandatud tegevuse kogumit, mille elluviimisel on rahalised piirangud. 2. Proj. nim. ühekordset, tavaliselt valdkondade piire ületavat ettevõtmist, mis on nii tähtis, kriitiline või
võidakse langetada otsus harusse sisenemise, tegevuse laiendamise või ka harust lahkumise kohta. Võimaluste ja ohtude arvestamine aitab viia strateegia vastavusse tegevusharu muutuvate tingimuste ja konkurentsiga. Tuleb rõhutada, et tegevusharu olukorra analüüsil tuleb keskenduda just nimelt tegevusharu olukorrale, mitte kindlale ettevõttele konkreetse ettevõtte silmaspidamine võib isegi eksitada. Nii näiteks peab selles etapis välja tooma kriitilised edutegurid harus üldiselt, mitte ei tule mõelda konkreetse ettevõtte tugevatele külgedel2. Tegevusharu majanduslike iseärastuste väljatoomine: · Turu suurus, kasvutempo ja tegevusharu elutsükli faas. · Konkureerimisulatus (geograafiline konkureerimisulatus) · Mastaabiefekti tugevus, konkurentide arv ja nende suhteline suurus · Kapitalivajadus · Vertikaalse integratsiooni levik harus · Harru sisenemise ja väljumise barjäärid
· Luua visioon · Võtta endale missioon · Vastavalt visioonile ja missioonile püstitada eesmärgid · Strateegia kavandamine · Strateegia elluviimine · Kontrollimine ja kaasajastamine 31. Mille poolest erinevad missioon ja visioon? Visioon on kõige üldisem eesmärk(unistus), missioon on organisatsiooni olemasolemise põhjuste lühike kokkuvõte. Visioon ei ole lihtsalt eesmärk ning missioon sisaldab visiooni. 32. Mis on kriitilised edutegurid? Kriitilisi edutegureid on erialases kirjanduses lahti seletatud mitmeti: · need üksikud asjad, mis peavad hästi minema, et kindlustada organisatsioonile edu; · tegevusvaldkonnad, millele peab pöörama erilist tähelepanu, et saavutada edu; · tegurid, mis ennustavad projektile edu; · see piiratud arv valdkondi, kus head tulemused kindlustavad organisatsiooni konkurentsieelise. 33. Mida tähendab PEST-G?
Ettevõte koosneb ettevõtjale kuuluvatest asjadest, õigustest ja kohustustest, mis on määratud või olemuselt peaksid olema ettevõtte tegevuseks (Äriseadustik §5 lõige1). Ettevõtjate ühised jooned: o Võimekus midagi teha o Saab jagu vigadest ja on julgust enesekindlust uuesti proovida o Innovatiivsus o Tulemustele orienteeritud (jõuab eesmärgini) o Riskivõtja o Täielik pühendumine Ettevõtja edutegurid: o Suur töövõime o Püsivus/sihikindlus o Motivatsioon o Suhtlemisoskus o Juhtimis-, eestvedamisoskus o Kompetentne juhtimine o Ausameelsus o Hea tervis o Mõistev 3 o Õnn o Pere toetus o Selged eesmärgid o Loovus o Võime aktsepteerida ebamäärasust ärikeskkonnas
Ettevõte koosneb ettevõtjale kuuluvatest asjadest, õigustest ja kohustustest, mis on määratud või olemuselt peaksid olema ettevõtte tegevuseks (Äriseadustik §5 lõige1). · Ettevõtjate ühised jooned: o Võimekus midagi teha o Saab jagu vigadest ja on julgust enesekindlust uuesti proovida o Innovatiivsus o Tulemustele orienteeritud (jõuab eesmärgini) o Riskivõtja o Täielik pühendumine · Ettevõtja edutegurid: o Suur töövõime o Püsivus/sihikindlus o Motivatsioon o Suhtlemisoskus o Juhtimis-, eestvedamisoskus o Kompetentne juhtimine o Ausameelsus o Hea tervis o Mõistev 3 o Õnn o Pere toetus o Selged eesmärgid o Loovus o Võime aktsepteerida ebamäärasust ärikeskkonnas
Ettevõte koosneb ettevõtjale kuuluvatest asjadest, õigustest ja kohustustest, mis on määratud või olemuselt peaksid olema ettevõtte tegevuseks (Äriseadustik §5 lõige1). · Ettevõtjate ühised jooned: o Võimekus midagi teha o Saab jagu vigadest ja on julgust enesekindlust uuesti proovida o Innovatiivsus o Tulemustele orienteeritud (jõuab eesmärgini) o Riskivõtja o Täielik pühendumine · Ettevõtja edutegurid: o Suur töövõime o Püsivus/sihikindlus o Motivatsioon o Suhtlemisoskus o Juhtimis-, eestvedamisoskus o Kompetentne juhtimine o Ausameelsus o Hea tervis o Mõistev 3 o Õnn o Pere toetus o Selged eesmärgid o Loovus o Võime aktsepteerida ebamäärasust ärikeskkonnas
kooskõlastatud tegutsemiseks; x lihtsam on tagada organisatsiooni tegevuse järjepidevus. Strateegia elemendid: x Visioon x Strateegilised tegevused x Missioon x Ärimudel x Eesmärgid Strateegia raamistik: 1. Analüüsid sise- ja väliskeskkonna analüüsid, SWOT-analüüsid 2. Strateegia - kriitilised edutegurid, visioon, missioon, valdkonnad, eesmärgid, strateegilised tegevuskavad 3. Strateegia rakendamine - mõõdikud, tegevuskavad, kvaliteedijuhtimine, protsessi-juhtimine, personalijuhtimine, partnerite ja huvigruppide juhtimine, finantsjuhtimine ja eelarve 2. Strateegilise juhtimise koolkonnad. Mintzberg on välja toonud strateegia kujundamise kümme koolkonda. Koolkonnad jagunevad kolme gruppi. Kolm esimest keskenduvad sellele, kuidas strateegiaid tuleks formuleerida
ÄRIPLAANI STRUKTUUR 1. Kokkuvõte Kuigi kokkuvõte on äriplaani esimene osa, on soovitav selle kirjutada viimasena. Kokkuvõtte koostamisele tasub palju tähelepanu pöörata, sest see on äriplaani kõige rohkem loetud osa. Äriplaani kokkuvõttest peab saama kiire ülevaate, mida ja milliste vahenditega plaanitakse saavutada. Kokkuvõte ei tohiks olla pikem kui 1 lehekülg. Veelkord - kokkuvõttes tuleb esile tuua ainult olulisim! 2. Ettevõtte üldandmed · Ettevõtte nimi · Ettevõtte juriidiline vorm · Aadress · Telefonid · Faks · E-mail · Juhatuse liikmed · Põhikapital, st aktsiakapital/osakapital · Omanikud, nende osa kapitalist · Kontaktisik, tema telefon 3. Äriidee on mõte hakata tegelema mingi teenuse pakkumise või toote tootmisega ning teenida sellega kasumit. Äriidee võimalikud komponenendid mida antud äriplaani osas kirjeldada on: · ...
EESTI MAAÜLIKOOL Majandus- ja Sotsiaalinstituut MS. 0065 ,,Põllumajandusliku ettevõtluse põhikursus" Äriplaan ,,Suvituse Hooldekodu OÜ" Juhendaja: Enn Plaan, maj. Dr Koostas: Sten Tamar, MS III (PÕ) Tartu 2013 1. SISUKORD 2. 3.KOKKUVÕTE Käesoleva äriplaani raames on eesmärgiks rajada Põlvamaale, Küllaste valda, Karaskile vanurite üldhooldekodu, mis avab oma uksed 01.06.2013. Antud kuupäevaks on tehtud hoones korralik värskenduskuur ning on sisustatud kaasaegselt ja vanuritesõbralikult, kuid samas koduselt ja õdusalt. Avamise päevaks on eellepingutega ära müüdud juba 4 kohta ning aasta lõpuks prognoositakse kõikide kohtade täitumist. Hooldekodu pakub teenuseid ja tegevusi, mis sobivad kõigile vanuritele ning on suunatud oma elanike vaimse...
organiseerijad, asjade läbi viijad, tänu neile organisatsioon funktsioneerib korrektselt. Juhtimine on toimetulek keerukate probleemidega, eestvedamine on toimetulek muutustega. 1.23 In Search of Excellence - mis selle raamatu põhisisu ja mille poolest oli see oluline juhtimise arengus? Teose autuorid arutlevad, kuidas teatud hulk Ameerika juhtivaid ettevõtteid on saavutanud oma hea taseme ja mis on põhilised edutegurid, selleks, et nad sinnamaani on jõudnud. Oluline on see raamat selle poolest, et see pani aluse juhtimisteooriatele kui majandusharule. 1.24 Nordström, Ridderstråle ja teised "revolutsionäärid" nende nägemus juhtimisest. Nordström, Ridderstråle arvasid, et organisatsiooni edukus sõltub kõigepealt paindlikkusest ja kohanemisvõimest pidevalt muutuva väliskeskkonnaga, mis dikteerib strateegia ja taktika, määrab organisatsiooni struktuuri ja peamised juhtimise vormid
(tee LISALOENG: Eesti ettevõtlikkus ja sellega kaasnev uuring ÜLESANNE 6 Külasta endale huvipakkuvas valdkonnas ettevõtjat ja vii läbi küsitlus nende tööalase tegevuse kohta (see toimub meie iseseisva töö raames). Mõtle välja küsimused, mis selgitaksid välja järgmised fookusteemad: ettevõtluse algus; käivitamine ja sellega seotud raskused; Ettevõtte tugevuse/ mõrkused ja edutegurid. Ettevõtte nõrkused, ohud ja riskid ning kuidas tänasel päeval ettevõtja saab ettevõtte arengu ning jätkusuutlikkusega hakkama.Kuivõrd on ettevõtja vastutustundlik ning mida see antud ettevõtte toimimise kontekstis tähendab? 6 ÜLESANNE 7 Märgi ettevõtjana tegutsemise eelised võrreldes palgatöötajaga. 5. ETTEVÕTTE ASUTAMINE, FIE JA Eesti ÄRIÜHINGUD 5.1 Ettevõtte asutamise laiend käsitlemine
Visioon ei ole eesmärk, kuna tal ei ole konkreetset tähtaega ega täpselt defineeritud sisu. Missioon on organisatsiooni olemasolemise põhjuste ning tema ärilise või sotsiaalse panuse lühike kokkuvõtte. Missioon näitab organisatsiooni ambitsioone, seab reeglid, mille raames tegutsedes edu saavutada, väljendab juhtkonna ja omanike organisatsiooni tulevikuga seotud kavatsusi. Missioon sisaldab visiooni. 7. Mis on kriitilised edutegurid? Kriitilisi edutegureid on erialases kirjanduses lahti seletatud mitmeti: • need üksikud asjad, mis peavad hästi minema, et kindlustada organisatsioonile edu; • tegevusvaldkonnad, millele peab pöörama erilist tähelepanu, et saavutada edu; • tegurid, mis ennustavad projektile edu; • see piiratud arv valdkondi, kus head tulemused kindlustavad organisatsiooni konkurentsieelise. 8. Mida tähendab PEST-G?
Valimised Regionaalse Eetilised hoiakud majandusarengu eripärad Mikrokeskkonna analüüs Mikrokeskkond kujuneb tasandil, kus ettevõte tegutseb ja konkureerid (kliendid/tarbijad, konkurendid, hankijad) Mikromajanduslik analüüs on tegevusala (nt raudtee- või transpordiäri) analüüs, kus tuleb jälgida järgmiseid näitajaid: · peamised edutegurid majandusharus; · viimaste aegade trendid majandusharus; · sisenemisbarjääri olemasolu; · varustajate/ostjate võimu olemasolu; · konkurentsisituatsioon majandusharus · ennustatavad arengud majandusharus · hinna ja omahinna suhe majandusharus · eksport · import SWOT analüüs SWOT analüüs on väga tuntud, lihtne ja laialt levinud analüüsi mudel, mille kaudu
taimetoitlusega seonduvaid seltse ja ühinguid on väga vähesel määral ning samuti on taimetoitlusest informeeritus suhteliselt vähene. Tervislikult toitujate arv on aga vaikselt suurenemas ning plaanis on meie ettevõtte tegevuse näol seda arvu veelgi suurendada. Konkurentsis püsimiseks tuleks ettevõttel pakkuda oma teenust mitte ainult taimetoitlastele, vaid ka lihtsalt tervislikku toitumist harrastavale inimesele. 3.2.Mikrokeskkonna analüüs Peamised edutegurid toitlustussektoris on kindlasti pakutavate toodete/teenuste unikaalsus, mitmekesisus ja kvaliteet, mis on ka OÜ MAITSE konkurentsieelised. OÜ MAITSE on ainus taimetoitlusele spetsialiseerunud toitlustusasutus, mis pakub tervislikku ning mitmekesist toiduvalikut. Ettevõtte pöörab erilist tähelepanu sellele, et toit, mida kliendile pakutakse, oleks tasakaalustatud ning värskelt valmistatud. Kuna toitlustusteenus on peamiselt kliendikeskne,
Visioon ei ole eesmärk, kuna tal ei ole konkreetset tähtaega ega täpselt defineeritud sisu. Missioon on organisatsiooni olemasolemise põhjuste ning tema ärilise või sotsiaalse panuse lühike kokkuvõtte. Missioon näitab organisatsiooni ambitsioone, seab reeglid, mille raames tegutsedes edu saavutada, väljendab juhtkonna ja omanike organisatsiooni tulevikuga seotud kavatsusi. Missioon sisaldab visiooni. 7. Mis on kriitilised edutegurid? Kriitilisi edutegureid on erialases kirjanduses lahti seletatud mitmeti: • need üksikud asjad, mis peavad hästi minema, et kindlustada organisatsioonile edu; • tegevusvaldkonnad, millele peab pöörama erilist tähelepanu, et saavutada edu; • tegurid, mis ennustavad projektile edu; • see piiratud arv valdkondi, kus head tulemused kindlustavad organisatsiooni konkurentsieelise. 8. Mida tähendab PEST-G?
Näitab, mille poolest erineb ta teistest samas tegevusharus tegutsejatest. Missioon on lühiajaline. Olemasolemise põhjus ja ärilise või sotsiaalse panuse lühike kokkuvõte. Missioon on lühike, kergesti arusaadav ja meeldejääv, paindlik, eristatav. Ei tohi segi ajada turundusreklaamiga. Peaks olema tegutsemapanev! Võiks olla sees aktiivne verb (pakkuma, tegema, aitama, looma vmt). Algul, kui brändi ei tunta, võiks missioon olla pikemasõnalisem. 7. Mis on kriitilised edutegurid? Kriitilisi edutegureid on erialases kirjanduses lahti seletatud mitmeti: need üksikud asjad, mis peavad hästi minema, et kindlustada organisatsioonile edu; tegevusvaldkonnad, millele peab pöörama erilist tähelepanu, et saavutada edu; tegurid, mis ennustavad projektile edu; see piiratud arv valdkondi, kus head tulemused kindlustavad organisatsiooni konkurentsieelise.
Turgu tuleb kliendiinfo andmebaasi loomise ja haldamise ning väärtuse pakkumise teel pidevalt uuendada. Sellega luuakse väärtusahel. Sotsiaalmeedia turundusse kuuluvad: Sotsiaalsed võrgustikud (Facebook, Twitter jne); Ajaveebid ehk blogid; Arutelufoorumid; Wikid; Virtuaalmaailmad; Fotode, muusika ja videode jagamiskohad Sotsiaalsete võrgustikke eelised Väiksed kulud; Suur sihtrühm; Viirusturunduse võimalused; Suusõnaline kommunikatsioon (WOM ehk word of mouth) Viirusturunduse edutegurid Ajatus ja meeldejäävus; Toote sobivus ja fännid; Turunduskanali kasutustihedus; Erguti olemasolu ja väärtus Sotsiaalsetes võrgustikes pea meeles ettevõtjana: • Ära luba anonÜÜmseid postitusi • Sotsiaalvõrgustikku kord pandud info võib jaääda sinna igaveseks. Mahakustutamine ei garanteeri selle kadumist. • Ole viisakas • Ole keeleliselt korrektne • PR ja suhtekorralduse teadmised peavad olema sotsiaalvõrgustikes turundajatel tugeval tasemel
Näitab, mille poolest erineb ta teistest samas tegevusharus tegutsejatest. Missioon on lühiajaline. Olemasolemise põhjus ja ärilise või sotsiaalse panuse lühike kokkuvõte. Missioon on lühike, kergesti arusaadav ja meeldejääv, paindlik, eristatav. Ei tohi segi ajada turundussloganiga. Peaks olema tegutsemapanev! Võiks olla sees aktiivne verb (pakkuma, tegema, aitama, looma vmt). Algul, kui brändi ei tunta, võiks missioon olla pikemasõnalisem. 7. Mis on kriitilised edutegurid? Kriitilisi edutegureid on erialases kirjanduses lahti seletatud mitmeti: · need üksikud asjad, mis peavad hästi minema, et kindlustada organisatsioonile edu; · tegevusvaldkonnad, millele peab pöörama erilist tähelepanu, et saavutada edu; · tegurid, mis ennustavad projektile edu; · see piiratud arv valdkondi, kus head tulemused kindlustavad organisatsiooni konkurentsieelise. 8. Mida tähendab PEST-G?
rakendatud. Esimesena Eestis ehitas Piirangute teooria kontseptsioonist lähtuvalt oma kiire ravimite jaelogistikat toetava keskuse AS Magnum Medical 1999.aastal Tallinnas (ravimite hulgimüük, turuliider Eestis). Logistika tegeleb erinevate voogude (materjalid, kaubad, inimesed) juhtimisega. Nende osas on firmale olulised tarnekiirus ja -kindlus ning paindlikkus (erinevate teenuste pakkumine, võimelisus reageerida mahtude muutustele). Seoses ärikeskkonna määramatuse suurenemisega, on need edutegurid muutunud sageli väga oluliseks. AS Magnum Medical lähtus Piirangute teooria rakendamisel kõikidest eeldustest. Ettevõtte läbilaskvuse parandamiseks kirjeldati logistikakeskuse sisendid, väljundid ja põhiprotsess. Logistikakeskuse sisendid on klienditellimused ja tarnijatelt saabuvad kaubad, väljundid lähetatavad klienditellimused. Sisendeid on suuremal või vähe- mal määral võimalik prognoosida, kuid mitte kunagi täpselt. Sisendid (tarned ja