Hällisurm (SIDS) ja difteeria/teetanus/läkaköha (DTL) vaktsiin. Esimesed andmed, et läkaköha komponent vaktsiinis põhjustab ajuturset ja kroonilisi ajukahjustusi ning võib põhjustada surma, ilmusid juba 1930ndatel aastatel. 1933.a ilmus Taani arsti Madseni artikkel, kus ta kirjeldas kaht beebit, kes kohe pärast DTL süsti surid. Aastate jooksul ilmus uusi samalaadseid uurimusi, kuid kogu see aeg jätkus ka miljonite laste vaktsineerimine DTLga. Austraalia arst ja teadlane Viera Scheibner oli esimene, kes leidis põhjaliku ja tõestatud seose DTL vaktsiini ja hällisurma vahel. Uurides hällisurma põhjuseid (kahtlustamata tollal üldse vaktsiine), konstrueeris Scheibner koos abikaasaga spetsiaalse aparatuuri, mis registreeris beebide hingamisrütmi muutused. Oma suureks üllatuseks avastasid teadlased seaduspära, kuidas pärast vaktsineerimist hakkasid beebidel rasked hingamishäired ja seisakud, mis kulmineerusid 16l päeval suure kriis...
Browne'i positiivsed määrused (1765) Pärisorjuse teemal enne Merkeli "Lätlasi" Johann Georg Eisen von Schwarzenberg (1717-1779) Heinrich Johann von Jannau (1753-1821) August Wilhelm Hupel (1737-1819), Wilhelm Christian Friebe, Karl Philip Michael Snell kritiseeriti pärisorjust "Mõistus on võitnud ja algab õigluse sajand. Inimväärikuse ja inimõiguse tuline tunne on haaramas kõiki, ka kõige tooremaid rahvaid." - Merkel keskne argument polnud ebaefektiivsus, vaid see, et see oli vastu valgustuslikele ideedele Inimsoo ajalugu, inimsus Liivimaa ajaloo ja ühiskonna nägemine inimsoo ajaloo perspektiivist jagatud inimsus Neegerorjad ja Balti pärisojrad "Ajal, mil isegi uhked britid võitlevad, et nende neegerorjad saaksid vabaduse ja kodanikuõigused, leidub Euroopas terveid rahvaid, kes on kuulutatud võimetuks isiklikule vabadusele ja püüdlustele, kes on painutatud kõige karmima despootia alla,
ei leidnud Wehrmachtile, Kriegsmarinele ega Luftwaffele vastast. Kaotajatel riikidel oli küll potentsiaali sõja võitmiseks, aga siiski kaotasid. Miks? Sakslaste suur edukuse võti sõja esimesel poolel oli nende ründestrateegia- Blitzkieg (välksõda saksa k.), mis kujutas endast ühendatud koostööd lennuväe ja maavägede vahel. See strateegia oli edukas sõja algul, aga selle nõrgad punktid olid sedasijõudnud vägede kerge haavatavus (puudus kaitse külgedelt) ja ebaefektiivsus pikema sõjalise tegevuse korral, mis sai ka sakslastele saatuslikuks- Poola ja Prantsusmaa vallutamine läks tänu sellele küll edukalt, aga Punaarmee suutis esmasest rünnakust toibuda ja see oli Saksa väejuhatusele suureks üllatuseks, kuid enam tagasiteed polnud. Hakkas pikk ja kurnav sõda, milleks Saksamaa polnud valmis piiratud ressursside tõttu. Teljeriigide, nagu Itaalia ja Saksamaa, geopoliitiline asukoht olid suhteliselt ebasoodne,
· füüsiline või vaimne nõrgememine · ülereageerimine · vihapursked · unehäired · enesehinnangu langemine · masendus · ülesöömine 3. Läbipõlemisfaas tekib pikaajase ülemäärase stressi tagajärjel. Inimene kogeb liiga suurt survet ja samal ajal pole tal põhjust rahuloluks, tihti neil kes töötavad teiste inimestega. · Kurnatus · Küünilisus · Ebaefektiivsus · Kalduvus vigadeks töös, õnnetusteks Temperamendi tüübid: A tüüp töötab palju, vihastab kergesti, tekitab stressi ja südamehaigusi, ei oska lõgastuda, kiire ja pingelise eluviisiga. B tüüp lõõgastuja, ei ärritu kergesti, seesmiselt enesekindel, konkreetne, selliselid esineb vähe, elunautija, rahulik jne. Stressi tagajärjed: Individuaalsed o Ei söö kirralikult o Hakkab rohkem suitsetama või jooma
Täielik kontroll hinna üle. Täielikud monopolid on haruldused. Seaduslike monopolide hulka kuuluvad loomulikud monopolid (nt elektri- ja veevarustuse/v), patendid (seaduslik ainuõigus kasutada uut toodet või ideed kuni 20a), autoriõigused (kirja, kunsti, helitööde autoritele), kaubamärgid (spetsiaalsed kujundid, nimed, sümbolid, mis tähistavad toodet, teenust või firmat). Monopoli peamine puudus on tema ebaefektiivsus. Ta toodab väiksemat kogust ja kõrgema hinnaga, kui seda teeks täielikult konkureeriv firma. Monopson – ühe ostjaga turg. Nt riikides sõjatööstuses ainus ostja valitsus. Konkurentsi reguleerivad seadused: o reguleeritakse turujõu kuritarvitamist nõrgemate konkurentide suhtes o tootjate vahelisi kokkuleppeid o ettevõtete ühinemisi ja ülevõtmisi Lisaks võib valitsus mõjutada piirhindu ja kehtestada tootmismahtusid. KONKURENTS on kasulik majandusele tervikuna:
o Palgafond kogu summa, mida tööandja töötaja poolt maksma peab (palk+maksud) 1.6. Maksusüsteemid Progressiivne ehk astmeline maksustatava tulu suurenedes suureneb ka maksuprotsent Regressiivne mida madalam maksustatav tulu, seda suurem maksuprotsent; ei kasutata kuskil maailmas Proportsionaalne kõigile võrdne maksuprotsent 1.7. Raha ja pangandus Mis teeb rahast raha? o Eeltingimus: naturaalmajanduse ebaefektiivsus o Lai aktsepteeritus o Väärtuste mõõdupuu o Ostujõu püsivus o Raha vahendab omandisuhete edasiandmist o Kaupraha Omab sisemist väärtust o Katteta raha Näiteks paberraha Põhineb usaldusel o Algselt makselubadused 1971. kullastandardi lõpp o Kurss Fikseritud (1 DEM = 8 EEK) Vaba o Inflatsioon ja deflatsioon Inflatsioon
Lõpuks koostatakse täpsed tegevuskavad. Milleks on planeerimine tähtis? Üheks suurimaks põhjuseks on kindasti see, et ettevõtte töötajatel oleks selge ettekujutlus organisatsiooni eesmärkidest ja saaks teada, mis on nende roll eesmärgi saavutamiseks. Teiseks põhjuseks võib lugeda ebaselguse vähenemist planeerimise tagajärjel. Nähes eesootavaid muutusi, oskavad juhid neid arvesse võtta ja väljatöötada vajalikke abinõusid. Et kõrvaldada imnenud ebaefektiivsus, peavad nii tegevuskava kui ka lõpptulemus olem aväga selged. Planeerimine võimadab suuremat kontrolli. Selle raames saab võrrelda eesmärki ja tegelikku saavutust. Sealt tulevad koheselt välja kõikvõimalikud kõrvalekalded ning nende korrastamiseks kasutada vajalikke abinõusid. On kaht liiki plaane: strateegilised ja operatiivsed. Stareegilisteks plaanideks loetakse plaane, mis kentivad organistatsiooni kohta tervikuna. Nende abil määratletakse organisatsioon
ühiskond selle hüvise puhul saaks. Seetõttu pakub totoja hüvist vähem, kui ühiskondlikult efektiivne oleks. 7 On hüviseid, mis võivad tunduda avalikena, kuid tegelikult ei ole. NT arstiabi – haigekassa puudumisel tasuline, haridus – iga soovija ei pruugi sisse saada. Turul oleks huvi avalikke hüviseid pakkuda siis, kui vähemalt tulu=kulu ja teenitakse mingit kasumit. Turu ebaefektiivsus avalike hüviste puhul: SMB (ühiskondlik piirkasu) > PMB (isiklik piirkasu) ebaefektiivsus, turul kujunev q1 kogus on liiga väike. Joonis 3 Kui avalike hüviste tarbimist välistada ei saa, siis ei saa katta ka hüvise pakkumisega seotud kulusid. MC täiendava tarbija puhul = 0, AGA kui MB>0, siis välistamine oleks ebaefektiivne. Kui MC = 0 ja MB>0 oleks ju ruumi Pareto täiustuseks. 2. Välismõjud – positiivsed: üks ettevõte/inimene toob teisele kasu midagi
3) Oluliste tootmistegurite omamine või kontroll nende üle; 4) Juriidiline protektsionism - patendid, litsentsid, tariifid jt. kaubanduslikud tõkked; 5) Agressiivne taktika potentsiaalsete turule sisenejate suhtes: monopol kannatab pikemaajalise kahjumi ära - hinnasõda, massiline reklaam, atraktiivsed müügiteenused, uute tootenimedega turule tulek; hirmutamine: eemalepeletamine. Sisenemisbarjäärideks on ka litsentsid, patendid, mastaabisääst. Monopoli peamine puudus on tema ebaefektiivsus. Ta toodab väiksemat kogust ja kõrgema hinnaga kui seda teeks konkureeriv firma. Monopoli negatiivsed jooned: 1) kõrgem hind ja madalam tootmismaht kui täiusliku konkurentsi puhul nii lühi- kui ka pikaajaliselt. Näiteks pikaajaliselt sunnib sisenemisvabadus turule (konkurents) ettevõtteid tootma keskmiste kulude miinimumile (minATC) vastavas tootmismahus. Monopoli puhul ei pruugi aga see nii olla.
Maal elavate eakate väärkohtlemise sotsiaalpoliitiline analüüs. Seoses Eesti rahvastiku kiire vananemisega on esile kerkinud rida erinevaid probleeme meie ühiskonnas. Üks muret tekitavatest probleemidest on maal elavate eakate väärkohtlemine, mida on Eestis vähe uuritud ja sellele ei ole piisavalt tähelepanu pööratud. Üksi elavaid 65 aastaseid ja vanemaid inimesi on Statistikaameti 2011 aasta seisuga 6,1% Eesti elanikkonnast, 19,6% vanaduspensionäridest elab alla suhtelise vaesuse piiri ja eluaseme kehv seisukord on 6,6%-l üksi elavatel eakatel. Samuti on 40,1% vanaduspensionäridest halb tervis ja 3,5% neist ei saanud vajadusel perearstiabi. Turvalisuse tunne puudub 8%-l üle viiekümne aastastel inimestel (Statistikaamet). M. Tuherma järgi ei ole saladus, et mõnedes kodudes kannatavad eakad väärkohtlemise all, ja neid olukordi peavad lahendama kohalikud konstaablid ja sotsiaaltöötajad. Eakad ise ei julge või ei soovi s...
Ei ole mõeldud valitsusvälistele organisatsioonidele ega eraisikutele Sekretariaat: Peasekretär: ÜRO tähtsaim isik Peasekretär: otsuselangetaja Peasekretär: ÜRO esindaja Tegevused: Rahuvalve, Humanitaarabi, Inimõigused, Rahvusvaheline õigus, Sotsiaal- ja majandusprobleemid, Dekoloniseerimine Rahuvalve: Kollektiivse julgeoleku vorm ÜRO sinikiivrid Rahvusvahelised relvajõud – neutraalsed Osalemistingimus: vähemalt ühe konflikti osapoole kutse Kallis tegevus. Ebaefektiivsus. Reform Eesti ja ÜRO: Liige: 1991 Liikmemaksu probleemid (NL) Oma geograafilise grupi puudumine Lahkhelid Venemaaga ÜRO-s Eesti soov saada Julgeolekunõukogu liikmeks (2020-2021) OSCE/CSCE- Euroopa Julgeoleku ja Koostöö Organisatsioon 1975 – konverents ja loomine Algus: Uued Pan-Euroopa ideed Nõukogude Liidult 1950.aastad: N.Hruštšov (julgeolek) 1960.aastad: regulaarne dialoog Ida-Lääne vahel 1966: Ida bloki “Üleskutse kõikidele Euroopa riikidele” 1969: NATO vastus
11. Eesti post. Monopol. 8.5Loomulik monopol Loomulik monopol - üks ettevõte kontrollib turgu toote või teenuse eripära tõttu. Näiteks tingitud tootmise kulukusest on turul ruumi vaid ühele ettevõttele. Teise lisandumisel oleksid mõlemad kahjumis. Mastaabisääst - odavam on toota suures koguses, sest siis on tootmiskulud ühe kaubaühiku kohta väiksemad. Konkurentsi puudumisest tingitud hinnatõus on takistatud riiklike seadustega. Probleemiks on riikliku juhtimise ebaefektiivsus. Parim majandusregulaator on turg. Millised ülevalpool loetletud ettevõtetest on loomuliku monopoli näited? Coca-Cola, MicroLink, General Motors. 8.6Konkurentsi eelised Ühiskonna seisukohast tervikuna on konkurents hea. Sellega kaasnevad all-loetletud eelised. Selgita need pikemalt lahti: 1. info hankimine; Saad infot selle kohta kuidas midagi teha, mis rahvale meeldib rohkem jms. 2. efektiivsus; 3. novaatorlus; 4. tugevamad võidavad; mida tugevamaks saad, seda lihtsam on sul edasi minna. 5
Uuriti ametniku (bürokraadi) käitumise erinevust oma huvide realiseerimisel, võrreldes erafirma töötajaga. Kui erasektori töötaja proovib maksimeerida ettevõtte kasumit, siis ametnik püüdleb asutuse hea maine, võimu ja tähtsuse poole. Neid asju saab ellu viia asutuse eelarve kaudu ja seega ametnik püüab maksimeerida eelarvet. Pikalt on püütud üle maailma ohjata bürokraatiat ja kogu avalikku sektorit efektiivsemaks muuta. Väidetavalt saab ebaefektiivsus avalikus sektoris alguse samas, millest erasektoriski – ebapiisava välise konkurentsi tõttu. Ebaefektiivsus on suurema tõenäosusega suuremates firmades (monopolides), kus ei toimi konkurents. Avalikus sektoris ei toimi samuti. Lisaks on ebaefektiivsuse allikaks avalikus sektoris puuduvad hinnad, mis ei paiguta ressursse optimaalselt. Avaliku sektori organisatsioonidele on sageli iseloomulik madal tööproduktiivsus, tööst
AVALIK HALDUS JA VALITSEMINE ---------------------------- Presidentalism Poolpresidentalism Parlamentarism - Võimuharu, millega riigipea on rohkem Täidesaatev võim Täidesaatev võim Täidesaatev võim seotud Seadusandliku ja Kodanikud valivad Rahvas valib ainult President valitakse täidesaatva võimu parlamendi ja seadusandlikku rahva poolt. seotus ja suhted presidendi. võimu. Seadusandlik Seadusandliku Seadusandliku ja täidesaatev ...
tingitut, mille puhul oleks normide ületamine isegi asjakohane, kuid seda eristada süsteemisisesest poliitikast tingitust on keeruline. Pigem kipub eelarvemajanduses kehtima arusaam, et kui ei kulutata piisavalt ja antud resursse jääb üle, siis järgmise aasta eelarve planeerimises tehakse ülevaltpoolt kärpeid. (Sorensen 2002, 270) Seotud teguriks võime lugeda ka administratiivset koordineerimist, mis on otseselt põimitud juhtimisega. Ülejuhtimisest tingitud ebaefektiivsus mõjutab lõpptootlikust ja erasektoriga võrreldes saame aru, et “Edu võti seisneb juhtimisstiilis, mille alustaladeks on mitteautoritaarsed väärtused, järjekindel oskuste arendamine suhteliselt väikestes töögruppides ning pühendumine õppivale organisatsioonile” (Sorensen 2002, 278) (Ibid). Juhtimisega saame hõlpsasti siduda ka olulise mõtte avaliku halduse reguleerimisesest. Seda iseloomusab peaasjalikult õige seadusandluse valimine ja valitsemine. Oluline on siin välja
Valitsused Enamusvalitsus Vähemusvalitsus JOONIS - ÕPIK, lk 113 Valitsuse eluiga 1 Sõltub põhiseaduslikust ülesehitusest 2. Parlamendi erakondlikust jaotusest 3. Ministrikohtade jaotusest erakondade vahel 4. Kas enamus- või vähemusvalitsus? 5. Opositsiooniparteide koostööst 6. Vaatame tabelit õpik, lk 114 AVALIK HALDUS JA BÜROKRAATIA 1. Bürokraatiat seostatakse negatiivse mõttega ebaefektiivsus, jäikus, pikad ja tülikad protsessid. 2. Kuid ilma bürokraatiata ei ole võimalik saada 3. Bürokraatia tekkis seadustele tuginev võimuideaal, heaoluriik, ametnikkond 4. Avalik haldus ametnikkond tegeleb iga päevaselt riigivõimu otsustega. Seda iseloomustab püsivus, professionaalsus. 5. Arvukus avaliku sektoriga riikides moodustub teenistujaid üks kolmandik tööjõust (tabel, lk 116) Bürokraatia negatiivsete joonte
Üks peamisi põhjuseid, miks poliitilised võitlused organisatsiooni ellu ilmuvad, on see, et organisatsioonid koosnevad indiviididest, kel on oma unistused, lootused, vastuolulised huvid ja hirmud. Võimu koolkond rõhutab poliitilise dimensiooni tähtsust organisatsioonides, tõstes esile poliitika tähtsuse strateegiliste muudatuste läbiviimise toetamisel. Tema puudusteks on oht kalduda politikaanlusse ja sageli ka ebaefektiivsus. Kultuuri koolkond (The Cultural School) Kultuuri koolkond näeb strateegia kujundamist kui kollektiivset protsessi. Kultuur määrab ära selle, mis organisatsioonis on unikaalne ja kuidas seal asju aetakse. Kultuur toodi strateegilise juhtimise vaatevälja seoses Jaapani korporatsioonide edule. Põhiseisukohtadeks saab lugeda: Strateegia kujundamine on sotsiaalse koostoime protsess, mis baseerub organisatsiooni liikmete ühistel uskumustel ja tõekspidamistel. Indiviid
IV RIIGI MAJANDUSE JÄTKUSUUTLIK ARENG 1. Majandusareng, majanduskasv, struktuurimuutused majanduses. Majandusareng laiemalt on pikaealine protsess, mis hõlmab ka sotsiaalseid aspekte rõhutatakse, et keskmise reaaltulu kasvust peab osa saama võimalikult suus osa ühiskonnast, st arengu käigus peaks vähenema vaesuses elavate inimeste hulk ja tulude jaotamine ei tohiks muutuda ebavõrdsemaks. Struktuurimuutused majanduses mida jõukam/arenenum on riik, seda suurem osa tema kogutoodangust moodustavad teenused, samal ajal kui tööstus- ja põllumajandustoodangu osakaal väheneb. Analoogilised muutused toimuvad ka tööhõives. Aluseks on tootmise rektsiooni muutunud nõudlus. Sissetulekute kasvades väheneb tarbimiskorvis esmatarbekaupade osatähtsus, nõudluse suhteline vähenemise alandab nende hinda ning vähendab esmatarbekaupade tootmise kasulikkust. Majanduskasv, mis tähendab lihtsustatut reaaltulu (reaalse SKP) suurenemist ühe elaniku kohta....
IÖ uuenduslik panus - *Sotsiaalteadused said enda käsutusse uue uurimismeetodi - majandusliku analüüsi (ökonoomika), mis võimaldas senisest erinevalt ja kokkuvõttes sügavamalt avada ühiskonnas toimuvat. *Majandusteaduse objektiks said lisaks turule ka inimeste teised eluvaldkonnad ja seal toimivad reeglid: alates riigist ja lõpetades perekonnaga.*Kujunesid uued ideed ja kontseptsioonid inimliku sipelgapesa paremaks mõistmiseks. Positivistlik uurimine - positivistlikult nende mehhanismide (institutsioonide) uurimisega, mis majanduses on kujunenud vastureaktsioonina oportunismile ja normatiivne uurimine - normatiivselt oportunismi vastu võitlemise võimalustega näiteks spetsiaalsete preemiasüsteemide konstrueerimisega. Institutsioonid ja Org. on inimkäitumist reguleerivate normide süsteemid, mille üheks elemendiks on ka normide järgimist tagav mehhanism. Institutsioonid on mängureeglid ilma mängijateta...
tootmise piirkulu on tegelikult väiksem, kui hind koos tehingukuludega. Praktikas hinnatakse kõrgete tehingukuludega hüvisteks nt tervise ja töötukindlustusteenuseid, mistõttu eraturud ei pakuks seda piisavas mahus või üldse mitte. Parim lahendus on seda pakkuda AS-i kaudu nii, et kindlustuspreemia vastab pakkumiskulude tasemele. 86. Selgitage ülepakkumisest tulenev ebaefektiivne tootmiskulu suure tehingukuluga avaliku hüvise puhul? Ülepakkumisest tulenev ebaefektiivsus tuleneb sellest, kui AS pakuks tasuta mingit hüvist, millega tegelikult kaasnevad tootmiskulud. Seega pakutakse hüvist ka neile tarbijatele, kellel tegelikult puudub maksevalmidus ja seega ei ole pakkumine efektiivne. 20 87. Selgitage tehingukulust tuleneva tarbija efektiivsuskao ja ülepakkumisest tuleneva tootmise efektiivsuskao võrdlemise mõte avaliku hüve pakkumise üle otsustamisel?
Kontrolltöö toimub nädalal #8, 24. oktoobril kl 16.45-17.30 ruumis SOC211A. Formaat: 1/3 valikvastustega küsimused, 2/3 lahtised lühiküsimused. Teemad 1. Ökonoomika kui majandusteaduse määratlus. Powell ptk 1. Märksõnad: definitsioon, ressursid, üldine transpordipoliitilise meetme analüüsi raamistik, huvigrupid, peamised mõjud huvigruppidele. Ökonoomika - teadus majandusest; teadus, mis uurib ressursside optimaalset kasutamist (transpordiökonoomika, tootmis- jne). Lihtsustatult: ökonoomika on kõik teadmised sellest, kuidas majandus töötab ja kuidas paremini majandada. Majanduse moodustavad kõik ressursid inimkonna käsutuses: maa, loodusressursid, ehitised, masinad, tööjõud, teadmised ja oskused. Ressursid – vahendeid ja tagavarasid, mida on võimalik kasutada. Tavaliselt on millegi tootmiseks mõeldud ressursid piiratud. See tähendab, et inimeste piiramatute vajaduste rahuldamiseks ja soovitud hüviste tootmiseks ei jätku selliseid ressur...
MIKRO JA MAKROÖKONOOMIKA PÕHIMÕISTED Mikro ja makroökonoomika uurib kuidas ühiskond jaotab oma piiratud ressursse inimvajaduste rahuldamiseks. (vajadused piiramatud, ressursid piiratud) Majandustegevus- kättesaadavate ressursside kasutamine inimvajaduste rahuldamiseks tarvilike hüviste tootmiseks Tootmine-hüviste valmistamine Tarbimine- kaupade/teenuste kasutamine vajaduste rahuldamiseks Ressursid ehk tootmistegurid on vahendid mida kasut hüviste valmistamiseks o Maa- haritav maa, mineraalid, veeressursid jne o kapital- kõik inimtööga valmistatud tootmisvahendid (ehitised, seadmed) o töö- inimese kehalised ja vaimsed võimed mida kasut tootmises alternatiivkulu- parimast alternatiivist loobumise hind. Teiste hüviste hulk, mida oleks saanud valmistada nendesamade ressurssidega. Tootmisvõimaluste kõver (PPC) näitab kahe hüvise er...
64. Riigieelarve poliitilise koostamise mudelid (Downs,Wiksell) Poliitikud järjestavad kõik eelarve kulualternatiivid vastavalt nende eest saadavatele valijahäältele alustades kõige soodsamast. Tulu ehk maksualternatiivid järjestatakse vastavalt häältekaole alates kõige väiksemast. Kujunevad vastavad piirkõverad, mille lõikepunktis saavutatakse max häälte koguarv eelarve tasakaalu tingimusel. Eelarve defitsiidiga saab seda suurendada. (Downs): Wiksell: 65. Mediaanvalija ebaefektiivsus pensionisüsteemi näitel. Solidaarne pensionisüsteem: w(palk), B(pension), t(sotsmaksu määr), N(töötajate arv), P(pensionäride arv). Pensionisüsteemi bilanss: twN=BPehk B=B(t)=twN/P. Mediaanvalija otsus: a(hääletaja vanus), T(eluiga), E(tööiga). Iga valija maksimeerib oma kasu t-ga: Otsuste omadused: Pensionärid eelistavad maksimaalset maksumäära, mediaanvalija seda kõrgemat, mida vanem on rahvastik; Kõige õigem oleks aga tööturule sisenejate
soovivad teha koostööd või omavahel konkureerida. Kulupõhine hinnakalkulatsioon - Mudel, mille korral toodangu hinna kehtestamisel kalkuleeritakse keskmine muutuvkulu, millele lisatakse hinnakõrgend. Hinnakõrgend on vajalik selleks, et katta kulud, mida ei saa otseselt siduda konkreetse kaubaühikuga, ja kindlustada firmale kasum. Mudel selgitab, miks võib firma olla huvitatud hinna- kujunduse lihtsustamisest. Mittetäieliku konkurentsi ebaefektiivsus - Mittetäieliku konkurentsi turu firmad on ebaefektiivsed, kuna kehtestavad oma toodangule kõrgema hinna ja toodavad väiksemat kogust kui seda teeksid täielikult konkureerivad firmad. Samas saavad suured firmad kasu tänu mastaabiefektile ja tehnoloogilistele eelistele. Seetõttu mittetäielikku konkurentsi enamasti ei takistata, kuigi firmasid püütakse seadusandluse ja reguleerimise kaudu mõjutada, et nad oma turujõudu ei kuritarvitaks. Sel eesmärgil ongi enamikus riikides
Kodumaised varad · Keskpanga nõuded residentsete inimeste ja institutsioonide ees (peamiselt kodumaised valitsuse võlakirjad) · Kohustuste poolel kajastatakse: Krediidiasutuste hoiused keskpangas Sularaha ringluses Steriliseeritud valuutainterventsioon · Juhitud vahetuskursireziimi puhul on rahapoliitika mõjutatud vahetuskursi muutusest · Täielik varade asendatavus ja steriliseeritud interventsiooni ebaefektiivsus Kui keskpank teostab steriliseeritud valuutainterventsiooni, siis koduriigi rahapakkumine jääb muutumatuks · Steriliseeritud interventsiooni mõju mittetäieliku varade asendatavuse korral Välisvarade steriliseeritud ost jätab rahapakkumise muutumatuks, kuid suurendab riskiga kohandatud tootlust, mida koduriigi valuutas noteeritud varad (hoiused) peavad tasakaalu korral pakkuma
Planeerimine on tähtis, sest: Planeerimine aitab koordineerida tegevust: töötajad saavad teada organisatsiooni eesmärgid ja tegevussuunad ning oma osa selle saavutamisel. Planeerimine vähendab ebaselgust, sest juhid näevad eesolevaid muutusi, võtavad neid arvesse ja töötavad välja vastavad abinõud. Planeerimisel vähenevad kattuvad ja asjatud tegevused. Kui tegevuskava ja lõpptulemus on selge, saab ebaefektiivsus ilmnähtavaks ning saab parandatud või kõrvaldatud. Planeerimine annab standardid kontrollimiseks. Kontrollimisel me võrdleme tegelikku saavutust eesmärkidega, saame määrata kindlaks kõrvalekalded ja võtta kasutusele vajalikud korrigeerivad abinõud. Strateegilised ja operatiivsed plaanid Plaanid, mis kehtivad kogu organisatsiooni kohta, kehtestavad organisatsiooni üldised eesmärgid ja püüavad organisatsiooni määratleda oma keskkonna suhtes,
eesmärgid ja tegevussuunad ning oma osa selle saavutamisel. Kui töötajad teavad, kuhu organisatsioon liigub ja kuidas nad peavad kaasa aitama eesmärkideni jõudmisel, saavad nad koordineerida ja kooskõlastada oma tegevusi ja töötada meeskonnana. 2. Planeerimine vähendab ebaselgust, sest juhid näevad eesolevaid muutusi, võtavad neid arvesse ja töötavad välja vastavad abinõud. 3. Planeerimisel vähenevad kattuvad ja asjatud tegevused. Kui tegevuskava ja lõpptulemus on selge, saab ebaefektiivsus ilmnähtavaks ning saab parandatud või kõrvaldatud. 4. Planeerimine annab standardid kontrollimiseks. Kui me pole kindlad, mida me püüame saavutada, kuidas me saame siis kindlaks teha, kas me selle saavutasime? Kontrollimisel me võrdleme tegelikku saavutust eesmärkidega, saame määrata kindlaks kõrvalekalded ja võtta kasutusele vajalikud korrigeerivad abinõud. 3. Arutle, milles seisneb valiku ja värbamise protsessi olulisus ettevõttes.
ja viletsust, mida ei saanud ühiskonna stabiilsuse huvides jätta kasumi teenimise vahendiks. Nõukogude Liidu industrialiseerimisele tuli organiseerida vastukaal, samuti oli üha süvenev protektsionism maailmamajanduse lõhkunud piiratud konkurentsiga rahvuslikeks majandusteks, kus riigivõim pidi ohjeldama kohalikke monopole ja teiselt poolt toetama seda rahvusvahelises konkurentsis. 148. Mis põhjustab tootmise ebaefektiivsust? Tootmise ebaefektiivsus seisneb sisendite “vales” kombineerimises (tootmise erinevad lülid töötavad erineva võimsusega, töötajaid rohkem kui tehnoloogia ratsionaalsel kasutamisel ette nähtud jne) või sisendite mittesäästlikus kasutamises (X-tüüpi ebaefektiivsus). Selle põhjusteks avalikus sektoris on enamasti otsustamise demokraatia, eesmärkide paljusus, keerukus printsipaali-agendi probleemi lahendamisel, organisatsioonilised puudused, mis raskendavad otsustamist,
Mikro-, Makroäkonoomikia eksamikonspekt Pt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15 PT 1 Alternatiivkulu: on see tulu mis jääb saamata, kuna ressursse ei kasutatud paremini. Ceteris paribus võrdsetel tingimustel Hüvised kaubad ja tenused Tootmistegurid · Maa · Kapial · Töö Kasvavate alternatiivkulude seadus ühe üvise saamiseks tuleb loobuda teise hüvise kogusest Majandusmudel - lihtsustatud vorm maandusandmete võrdluseks Majandusteooria Majanduse funktsioneerimst sletavate seaduste kogum Makro -uurib majandust tervikuna Mikro uurib eraliseisvate majadusüksuste tegude tagajärgi Normatiivne nii nagu võiks olla Positivistlik majandusteadus nii nagu on Ressursid = tootmistegurid Tootmisvõimalste kõver näitab kahe hüvise kombinatsioone, mida majandus võib toota eeldusel et kasutatakse kõiki saadaolevaid tehnoloogiaid Kompositsiooni viga tulemusi ühele g...
Mikro-, Makroäkonoomikia eksamikonspekt Pt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 8, 10, 11, 12, 15 PT 1 Mikro uurib individuaalset valikut ja seda mõjutavaid majandusjõude Makro uurib majandust tervikuna Alternatiivkulu: parimast alternatiivist loobumise hind Ceteris paribus muudel võrdsetel tingimustel Tootmistegurid · Maa · Kapial · Töö Ressursid = tootmistegurid Hüvised = kaubad ja tenused Normatiivne majandusteadus nii nagu võiks olla Positivistlik majandusteadus nii nagu on Tootmisvõimalste kõver näitab kahe hüvise kombinatsioone, mida majandus võib toota eeldusel et kasutatakse kõiki saadaolevaid tehnoloogiaid (X ja Y) Kasvavate alternatiivkulude seadus ühe hüvise saamiseks tuleb loobuda teise hüvise kogusest Traditsiooniline majandus majandustegevust juhivad tavad ja kombed Käsumajandus majandus, kus riik jaotab ressursse Turumajandus resursse jaotava...
Vesinikkütusega sõidukite hulka kuuluvad vesinikku kütusena kasutavad kosmoseraketid, samuti autod ja teised trantspordivahendid (vt lisa 15.). Vesinikkütus looduslikul kujul Maal ei esine ja seega ei ole see energiaallikas, vaid on energiakandja. Praegu on kõige sagedamini valmistatud seda metaanist või teistest fossiilkütustest. Siiski saab toota mitmesugustest allikatest nt tuule-, päikese-või tuumaenergiast. Puudus vesiniku kasutamises on madal energia sisaldus mahuühiku kohta ja ebaefektiivsus tootmises. (14) Tänapäeval tegelevad paljud suured autotootjad vesinikul töötavate autode väljatöötamisega.Toimub kütuselemendis protsess kus vesinik ja hapnik ühinevad ning tekib vesi ja protsessi käigus vabaneb teatud hulk energiat. Ja nii ongi, ei mingeid jääke peale H2O. Protsessis vabaneb energia elektrina ning autot liigutavad edasi tavalised elektrimootorid. Sisuliselt ongi vesinikautode puhul tegemist elektriautodega ainult energia salvestina ei kasutata akusid, vaid
2p 1) Inflatsiooni mõjutarbijaleon erinev,sõltubsellest,kui suuron inimesesissetulekja millisedon tematarbimisharjumusedja võimalused 2) Nt pangalaenukorral inflatsiooni võrraväheneblaenutagasimakse. Säästudkaotavadagaomaväärtust. VALMIS 4. Hinnatõusu või -langust võivad põhjustada väga erinevad mõjurid. Nimetage neist kaks (välja arvatud maksude tõstmine ja langetamine). 2p 1) Nõudlus ja pakkumine 2) Elanikkonna ostujõud 3)Maailmaturuhinnad 4)Kaubandustingimused 5)Turu ebaefektiivsus ja struktuur VALMIS Ül 11. Inflatsioon 1) Ühenda paarid: (3 p) inflatsioon riigi keskmise hinnataseme kasv- inflatsioon deflatsioon riigi keskmise hinnataseme langus- Devalveerimine inflatsioonimäär keskmise hinnataseme protsentuaalne muutus baasperioodiga võrreldes- inflatsioonimäär riigi keskmise hinnataseme stabiilsus-Inflatsioonimäär riigi keskmine hinnatase-inflatsioon
ja täidesaatva riigivõimu ning kohaliku omavalitsuse õigustloovate aktide põhiseadusele ja seadustele vastavuse üle. Avalik haldus. Bürokraatia. Riigibürokraatia kontrollimise võimalused. Riigikontroll. Bürokraatia ehk ametnikkond. • Avalik haldus – riigivõimu otsuste igapäevane elluviimine.Avaliku halduse põhijooned:Püsivus – ametnikkond vahetub harvem kui poliitikud,Professionaalsus ,Arvukus. Bürokraatia puudused: • Ebaefektiivsus • Nn bürokraatia patoloogiad Nende ületamiseks on tehtud avaliku halduse reforme: • Avalikku juhtimist on püütud lähendada ärijuhtimisele (tulemuspalk, tulemusjuhtimine) • Skandinaavias ja Tony Blairi ajal: avalik haldus tuua kodanikele lähemale, hõlbustada asjaajamist riigiasutustega-kohalik omavalitsus, E-riik. Bürokraatia funktsioonid: poliitika elluviimine,ametnikkonna taastootmine ja arendamine. Miks on järelevalve vajalik:
eesmärgid ja tegevussuunad ning oma osa selle saavutamisel. Kui töötajad teavad, kuhu organisatsioon liigub ja kuidas nad peavad kaasa aitama eesmärkideni jõudmisel, saavad nad koordineerida ja kooskõlastada oma tegevusi ja töötada meeskonnana. 2. Planeerimine vähendab ebaselgust, sest juhid näevad eesolevaid muutusi, võtavad neid arvesse ja töötavad välja vastavad abinõud. 3. Planeerimisel vähenevad kattuvad ja asjatud tegevused. Kui tegevuskava ja lõpptulemus on selge, saab ebaefektiivsus ilmnähtavaks ning saab parandatud või kõrvaldatud. 4. Planeerimine annab standardid kontrollimiseks. Kui me pole kindlad, mida me püüame saavutada, kuidas me saame siis kindlaks teha, kas me selle saavutasime? Kontrollimisel me võrdleme tegelikku saavutust eesmärkidega, saame määrata kindlaks kõrvalekalded ja võtta kasutusele vajalikud korrigeerivad abinõud. 8. Plaanide liigid · Pikaajalised ehk strateegilised plaanid
omavalitsuse õigustloovate aktide põhiseadusele ja seadustele vastavuse üle. Avalik haldus. Bürokraatia. Riigibürokraatia kontrollimise võimalused. Riigikontroll. Bürokraatia ehk ametnikkond. • Avalik haldus – riigivõimu otsuste igapäevane elluviimine.Avaliku halduse põhijooned:Püsivus – ametnikkond vahetub harvem kui poliitikud,Professionaalsus ,Arvukus. Bürokraatia puudused: • Ebaefektiivsus • Nn bürokraatia patoloogiad Nende ületamiseks on tehtud avaliku halduse reforme: • Avalikku juhtimist on püütud lähendada ärijuhtimisele (tulemuspalk, tulemusjuhtimine) • Skandinaavias ja Tony Blairi ajal: avalik haldus tuua kodanikele lähemale, hõlbustada asjaajamist riigiasutustega-kohalik omavalitsus, E-riik. Bürokraatia funktsioonid: poliitika elluviimine,ametnikkonna taastootmine ja arendamine. Miks on järelevalve vajalik:
informatsioon. (tootmissektorid: põllumajandus, kalandus) Monopolistlik konkurents (mittetäielik)- palju müüjaid tiheda konkurentsiga turul. Difrentseeritud toodang: tooted on sarnased, kuid mitte ükseist täielikult asendavad (erinevad seebisordid). Uutel firmadel on pikal perioodil kerge tootmisharusse siseneda. Tootja suudab hinda mõjutada teatud piires. Ebaefektiivsus - Monopolistliku konkurentsi turul kulutab enamik firmasid suuri summasid reklaamil. (nt: spordifirmad, pesupulber, garderoobikaubad) Oligopol- väike arv firmasid, mis üksteisest sõltuvad. Iga muutus firma tootmismahus või hinnas mõjutab nii tema, kui ka tema konkurentide läbimüüki ja kasumit. Oligopoli tekkimise põhjused: Mastaabiefekt- Mõnes tootmisharus saavutatakse kõige madalamad kulud ainult
firmad saavad harusse vabalt siseneda ja väljuda. DEFITSIITSUSLISAND- tootja saadav tulu napi ressursi omamisest; esineb enamikus loodusressurssidel põhinevates harudes; sel juhul on hästitoimiva konkurentsi korral ka pikaajaliselt tootja hinnavaru positiivne: tootja hinnavaru = kasum + defitsiitsuslisand TURUTÕRGE- Sageli ei ole kõik tingimused hästitoimiva konkurentsituru tekkimiseks täidetud. Turutõrke olemasolul ei taga turud ressursside efektiivset jaotust ehk tekib ebaefektiivsus (ressursside raiskamine). Riigi sekkumine mõne turutõrke esinemisel on õigustatud, kui see võimaldab olukorda parandada, st muuta ressursside jaotumise efektiivsemaks; riigi sekkumine võib aga tekitada ka uusi probleeme ja moonutusi ning selle kaudu ebaefektiivsust. Keskkonnaökonoomika seisukohast kõige olulisem ja levinum turutõrge on negatiivne välismõju, mille korral ei kehti omandiõiguste ainuõiguse omadus. HÜVISTE (RESSURSSIDE) LIIGID: VÄLISTATAV (Rivaliteetne-erahüvised;
AVALIK JUHTIMISE KORDAMISKÜSIMUSED Teema 1: Avalik juhtimine ja avalik teenus 1. Mis on avalik haldus, avalik valitsemine ja avalik juhtimine? Võrrelge kontseptsioone omavahel. Võrdluse puhul on vajalik leida ühine võrdlusalus. Tooge näide, mis võrdlust iseloomustab. Avalik haldus Avalik valitsemine Avalik juhtimine * Ametnike ja poliitikute * Viisid, kuidas sidusrühmad * Juhtimistehnikad, et omavaheline seos (asjast huvitatud osapool avaliku suurendada raha väärtust, mis on * Avalike teenuste üle organisatsiooni/avaliku teenuse antud avalike teenuste otsustamine osutamisel) omavahel suhtlevad, osutamiseks * Avalike teenuste osutamine et mõjutada avaliku poliitika * Lisaks nö tavalisele * Koostöögrupp väljundit funktsionaalsele juhtimisele, kus * ...
tegevussuunad ning oma osa selle saavutamisel. Kui töötajad teavad, kuhu organisatsioon liigub ja kuidas nad peavad kaasa aitama eesmärkideni jõudmisel, saavad nad koordineerida ja kooskõlastada oma tegevusi ja töötada meeskonnana. 2. Planeerimine vähendab ebaselgust, sest juhid näevad eesolevaid muutusi, võtavad neid arvesse ja töötavad välja vastavad abinõud. 3. Planeerimisel vähenevad kattuvad ja asjatud tegevused. Kui tegevuskava ja lõpptulemus on selge, saab ebaefektiivsus ilmnähtavaks ning saab parandatud või kõrvaldatud. 4. Planeerimine annab standardid kontrollimiseks. Kui me pole kindlad, mida me püüame saavutada, kuidas me saame siis kindlaks teha, kas me selle saavutasime? Kontrollimisel me võrdleme tegelikku saavutust eesmärkidega, saame määrata kindlaks kõrvalekalded ja võtta kasutusele vajalikud korrigeerivad abinõud. Strateegilised ja operatiivsed plaanid
12. AVALIK HALDUS JA BÜROKRAATIA Bürokraatia kujunes välja sest seoses heaoluriigi kujunemisega suurenesid riigi fn-d, mille täitmiseks on vaja suurt ametnikkonda. Avalik haldus on riigi ülesanne. Bürokraatia positiivses tähenduses: juhtimissüsteem, mida iseloomustab asjaajamise järjepidevus, ametnike professionaalsus ja erapooletus. Bürokraatia negatiivses tähenduses: juhtimissüsteem, mida iseloomustab ebaefektiivsus, jäikus, ebainimlikkus ja tülikad protseduurid. Bürokraatia funktsioonid: 1) Poliitika elluviimine alamastme ametnikud suhtlevad kodanikega ja kõrgemad ametnikud poliitika kujundajatega. 2) Süsteemi stabiliseerimine ja vahekohtuniku fn poliitika ja haldus põimuvad, aga ei tohi samastuda. Poliitikud sätestavad avalikud huvid juriidiliselt, bürokraatia tagab nende huvide elluviimise. 3) Iseenda taastootmine, arendamine, inimressursi juhtimine
12. AVALIK HALDUS JA BÜROKRAATIA Bürokraatia kujunes välja sest seoses heaoluriigi kujunemisega suurenesid riigi fn-d, mille täitmiseks on vaja suurt ametnikkonda. Avalik haldus on riigi ülesanne. Bürokraatia positiivses tähenduses: juhtimissüsteem, mida iseloomustab asjaajamise järjepidevus, ametnike professionaalsus ja erapooletus. Bürokraatia negatiivses tähenduses: juhtimissüsteem, mida iseloomustab ebaefektiivsus, jäikus, ebainimlikkus ja tülikad protseduurid. Bürokraatia funktsioonid: 1) Poliitika elluviimine – alamastme ametnikud suhtlevad kodanikega ja kõrgemad ametnikud poliitika kujundajatega. 2) Süsteemi stabiliseerimine ja vahekohtuniku fn – poliitika ja haldus põimuvad, aga ei tohi samastuda. Poliitikud sätestavad avalikud huvid juriidiliselt, bürokraatia tagab nende huvide elluviimise. 3) Iseenda taastootmine, arendamine, inimressursi juhtimine
Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasium VALITSEMINE JA AVALIK HALDUS Koostaja: Klass: 12 klass, ekstern Tallinn 2015 Valitsemine ja avalik haldus Sisukord Sissejuhatus........................................................................................................... 4 1.Parlamentaarne ja presidentaalne valitsemine....................................................5 1.1Demokraatia kui piiratud valitsemine.............................................................5 1.2Presidentalism ja parlamentarism..................................................................5 2.Seadusandliku võimu ülesehitus.........................................................................9 2.1Ühe- ja kahekojalisus...................................................................................... 9 2.2Parlamendi formaalõigusli...
Teenuse nautimise ulatus ei sõltu selles kui palju keegi oma vahenditest on selle jaoks ohverdanud. Et seda tüüpi probleemi vätida, eelistatakse vahendeid avalike teenuste osutamise jaoks koguda maksudena ja nende osutamist finantseerida riigi- või kohalike eelarvete kaudu, kusjuures eelnevalt tehakse valiku teel kindlaks maksumaksjate eelistused osutatavate teenuste osas. 11 24.Avalike kaupade erateel pakkumise ebaefektiivsus ja erakaupade avalikul teel pakkumise ebaefektiivsus. 25.Tooge kaks näidet nn puudulikest turgudest. Kui eraturud ei suuda kaupa või teenust pakkuda, kuigi selle pakkumise kulu on väiksem kui tarbijad on nõus maksma, esineb turutõrge, mida nimetatakse turgude puudulikkuseks (täielik turg pakuks kõiki kaupu ja teenuseid, mille pakkumise kulu on väiksem kui tarbijad on nõus selle eest maksma). Mõned majandusteadlased on seisukohal, et eraturgudel on alati olnud ebaõnnestumisi
Mida suurem ja bürokraatlikum organisatsioon, seda kõrgem on võimu kontsentratsiooni aste, mis kuulub väikesele arvule inimestele organisatsioonilise hierarhia tipus. Bürokraatia funktsionaalsus (M. Weber): · välditakse üksikisikute ainumõju organisatsiooni tegevusele · tagatakse pädevus · vähendatakse korruptsiooni · välistatakse informaalsus suhetes Bürokraatia düsfunktsionaalsus: · ebaefektiivsus ebatavalistes olukordades · "treenitud võimetus" · eesmärgi nihkumine · soodustab bürokraatia laienemist · autoritaarne struktuur · bürokraadi isiksus Teised organisatsiooni tüübid: mitteoligarhiad (näit Iisreali kibuts) Jaapani korporatsioon vabatahtlike organisatsioonid heategevuslikud organisatsioonid Michel Foucault'i organisatsiooniteooria:
• kõikidel tootjatel ja tarbijatel on olemas täielik majanduslik ja tehnoloogiline informatsioon Monopolistlik konkurents • Palju müüjaid tiheda konkurentsiga turul • Diferentseeritud toodang – tooted on sarnased, kuid mitte üksteist täielikult asendavad (erinevad seebisordid) • Uutel firmadel on pikal perioodil kerge tootmisharusse siseneda • Monopolistliku konkurentsi firmal on teatav monopoolne võim – ta suudab hinda mõjutada teatud piires • Ebaefektiivsus - Monopolistliku konkurentsi turul kulutab enamik firmasid suuri summasid reklaamile Oligopol • Oligopol – turg, kus on väike arv firmasid, mis üksteisest vastastiku sõltuvad. • Kuna oligopol hõlmab väikest arvu firmasid, siis mõjutab iga muutus firma tootmismahus või hinnas nii tema konkurentide kui ka tema enda läbimüüki ja kasumit. Oligopoli tekkimise põhjused: • mastaabiefekt Mõnes tootmisharus saavutatakse kõige madalamad kulud ainult siis, kui kogu müügikogus
Konkurentsi tingimustes võib tekkida sissetulekute ebavõrdsus. 2) Täieliku konkurentsiga turud ei pruugi olla efektiivsed kui majandustegevusega kaasnevad välismõjud (ehk negatiivsed või positiivsed tulemid kolmandatele osapooltele, nt õhu-, müra- ja veereostus). 3) Täieliku konkurentsi tingimustes võib puududa ajend tehnoloogiliseks arenguks (R&D-ks). Patentide probleem! Monopoli peamisteks puudusteks peetakse selle ebaefektiivsust & ebaõiglust. Monopoli ebaefektiivsus tuleneb kolmest tegurist: 1) monopolid tekitavad (teadlikult) hüviste nappust – tootmise suurendamisel oleks võimalik ühiskonna heaolu suurendada; 2) monopoolse seisundi saavutamiseks kulutatud ressursse oleks olnud võimalik rakendada mujal majanduses; 3) monopolidega ei kaasne tingimata efektiivne tootmisprotsess (erinevalt konkurentsi tingimustes, kus ettevõtte jaoks on hädavajalik minimaalsete kuludega tootmine pankroti vältimiseks).
ja teab kõige paremini ARENEV DEMOKRAATIA Demokraatia veel ei Gruusia, Türgi, India, Serbia, M toimi reaalselt, aga toimib Liibanon, Bosnia-Hertsogoviin näiliselt vabariik Korruptsioon, ebaefektiivsus, vabaduste piiramine Võib aga ei pruugi saada liberaalseks demokraatiaks Tihti ei tunnista end arenevaks LIBERAALNE Võimukandjad Kõik EU liikmesriigid, USA, Kan
). Alla 1 aastasel lapsel kontrolli pulssi õlavarre siseküljelt (arteria brachialis) (kahe sõrmega) Üle 1 aastasel lapsel kontrolli pulssi randmelt (kodarluuarterilt- arteria raidalis). Vererõhk Arteriaalse vereringe seisundi kohta ja vere liikumisest erinevatesse kehaosadesse saadakse teavet vererõhu mõõtmisega . Pulssi kombeldes saab hinnata ka kriitilises situatsioonis ligikaudset vererõhku. Südametöö ebaefektiivsus alandab vererõhku, mis mõjutab südamest eemalolevate kehaosade arterites olevat (nt. kodarluuarter) rõhulainet ja pulss ei ole kombatav. Kui kodarluuarteril on pulss palpeeritav, siis on süstoolne vererõhk (südame töörõhk) vähemalt 80/90 mmHg (elavhõbedamillimeetrit). Kui aga reiearterilt või kaelaarterilt, siis 60 mmHg. Kui süstoolne vererõhk langeb alla 60 mmHg on see liiga madal, et
Eluasemepoliitika suundumusi Ida-Euroopas Mõiste ,,eluasemestrateegia" on erinevates keeltes erineva tähendusega ning mõiste sisu peegeldab erinevate riikide tegevuse ulatust, detailsuse määrangut ja poliitilist mõju eluasemepoliitika kontekstis. Antud töös Eesti sisulise eluasemepoliitika määratlemises juhindutakse asjaolust, et Eesti kuulub eluasemepoliitika rakendamises Kesk- ja Ida- Euroopa (edaspidi: KIE) blokki järgmiste näitajate poolest: kvaliteedilt jääb Eesti eluasemefond tuntavalt maha arenenud ja vanade Euroopa Liidu (edaspidi: EL) riikide tasemest, erastamisreformist on möödunud ainult 20 aastat; eluasemeturg on valdavalt monotsentristlik ehk eelkõige omanukuasustusel baseeruv süsteem. Uuringutest selgub, et Eesti riiki on viimastel kümnenditel mõjutanud kiire siirdeperiood kommunistlikust ühiskonnakorraldusest turumajandusele ja iseseisvunud vabariigist Euroopa Liiduga (EL) kohandunud riigini. Kuigi linnapildid annavad s...
MC=MR Lühiperioodil võib monopoolne firma saada kas kasumit, kahjumit või nullkasumit. 1) kui hind on kõrgem kui keskmine kogukulu, on firma kasum suurem kui firma kogukulus sisalduv normaalkasum. 2) Kui hind on keskmise kogukuluga võrdn, saab firma üksnes normaalkasumit või null majanduskasumit. 3) Kui hind on keskmisest kogukulust madalam, saab monopol kahjumit. Kahjumi korral monopol pikal perioodil ei tegutse. Monopole peamine puudus on tema ebaefektiivsus. Toodab väiksemat kogust kõrgema hinnaga kui seda teeks täielikult konkureeriv firma. Monopol ei kasuta ressursse efektiivselt. Et suurendada oma kasumit, võib monopoolne firma kasutada hinnadiskriminatsiooni, kehtestades sama hüvise erinevatele ostjatele erineva hinna. MONOPOLISTLIK KONKURENTS Teine mittetäieliku konkurentsi turustruktuur, kus palju firmasid müüb diferentseeritud toodangut. Põhilised iseloomujooned: 1) palju müüjaid tiheda konkurentsiga turul