Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
Ega pea pole prügikast! Tõsta enda õppeedukust ja õpi targalt. Telli VIP ja lae alla päris inimeste tehtu õppematerjale LOE EDASI Sulge

"developmental" - 63 õppematerjali

developmental – Funder, D.C. (2010). The Personality Puzzle (5th edition). New York: Norton.
thumbnail
5
doc

Üliõpilased Facebookis

TARTU ÜLIKOOL Kehakultuuri osakond Kergejõustiku eriala Minu nimi College-students-social-networking-experiences-on- Facebook_2009_Journal-of-Applied-Developmental- Psychology ehk Kuidas tudengid kasutavad Facebooki? Mida seal tehakse, kui palju aega selleks kulub? Referaat Juhendaja: Jorgen Matsi Tartu 2009 Miljonid tänapäeva noored täiskasvanud kasutavad suhtlusvõrke. Vähe on teada, miks ja kui palju ja kuidas kasuatatakse suhtlusportaale. Georgetowni Ülikool USA on teinud uuringu, mida kajastas artiklis ,,College-students- social-networking-experiences-on-Facebook_2009_Journal-of-Applied-Developmental- Psychology". Uuringu eesmärgiks oli anda informatsiooni suhtlusvõrkude kasutamisest tudengite seas. Miks...

Sport → Kehaline kasvatus ja sport
11 allalaadimist
thumbnail
11
pptx

Uni ja tervis

· Tugev seos unekvaliteedi ja heaolu (stressiga toimetulek, enesehinnang) vahel. · Head sõprussuhted ja kõrge akadeemiline edukus ennustavad head une kvaliteeti. · Psühhosotsiaalne tegevus on seotud Tavernier,R; Willoughby,T. (2014). Bidirectional Associations Between Sleep (Quality and unekvaliteediga rohkem kui selle Duration) and Psychosocial Functioning Across the University Years. Developmental Psychology, Veldi, M; Aluoja, A; Vasar, V. (?) Une kvaliteet ja sagedasemad unehäired arstiteaduskonna üliõpilastel. Kättesaadav: Uurimused (2) http://www.eestiarst.ee/eesti_arst/arhiiv/aid-42 4/Une-kvaliteet-ja-sagedasemad-unehaired-arstite aduskonna-uliopilastel- (Viimati vaadatud: 14.11.14)

Psühholoogia → Tervisepsühholoogia
11 allalaadimist
thumbnail
4
docx

What is the best age to be?

What is the best age to be? The question we all may ask ourselves time and time again. What is the best age to be? In my opinion there is not a best age and because of that is a question that will always be left unanswered. The life span approach emphasizes developmental change is throughout adulthood as well as childhood. As a 18 year old female I cannot really choose a specific age group that would be best in the life in every aspect, because I have not yet reached certain age periods of my life span development. All ages have great and bad things. When you are a child your freedom is limited and it mostly depends on your parents´ mood at that time. Some examples like where you have to be home at 9.00pm and no TV until you´ve cleaned your room

Keeled → Inglise keel
2 allalaadimist
thumbnail
9
ppt

Autism

AUTISM Erki Viidalepp Ron Türnpu 10b Definition Autism is a developmental disability that results from a disorder of the human central nervous system. Autism manifests itself at a very early age, "before the age of three years". Causes of Autism Genetical diseases Other reasons - Fragile X Syndrome - Birthtraumas - Phenylketonuria - Diseases - Tuberous Sclerosis - Unknown reasons - Down's Syndrome - Rett's Syndrome Frequency China: ~ 1.8 million cases Japan: 55.8 per 10,000 (1991) USA: ~ 500 000 cases United Kingdom: 1 case in

Keeled → Inglise keel
34 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Art and Aesthetics in Early Childhood Education

become a subject of criticism in recent years. Four particular issues have been identified in this collective body of criticism. First, questions have been raised about the appropriateness of unilinear conceptions of development in explaining a wide range of pictorial imagery produced by children. adolescents, and adults. Second, a disparity has been noted between the breadth of the world of art and the narrowness of the focus on visual realism that has served as the endpoint in these developmental models. Third, cultural biases that mark these models have been identified theoretically and empirically. Fourth, insufficient recognition has been paid to the role of other modalities of expression in some forms of pictorial representation(e.g., Duncum, 1986; Golomb, 1994; Kindler &Darras, 1997b, 1998; Korzenik, 1995; Wolf, 1994; Wolf & Perry, 1998) . Critics of the traditional stage models of development argued that alternative explanations are necessary to account for the range of pictorial

Keeled → Inglise keel
1 allalaadimist
thumbnail
26
docx

LASTE REHABILITATSIOONi ERISUSED 5-12 AASTA VANUSTE GRUPIS

SISSEJUHATUS Enamik lapsi veedab koolis 13-17 aastat. Alustatakse väikeste lastena ja lõpetatakse kool noorte täiskasvanutena. See nõuab nii lastelt kui nende vanematelt suuri pingutusi. Igasugune takistus – olgu see majanduslikud raskused, ebasobiv keskkond või ka rehabiliteerimist nõudev seisund – on selles vanuses olulise tähtsusega ja seda ei saa jätta tähelepanuta. Julie Smart on oma raamatus raamatus „Disability across the developmental life span.“ (273-282) käsitlenud seda teemat. Eraldi vaatlen referaadis 5- 12 aastaseid lapsi. See vanus hõlmab endas kõige suuremaid erinevusi lapse arengus. Kuni selle vanuseni lastel reeglina puudub kokkupuude makrosüsteemidega. Ressursid, mis on saadaval makrosüsteemis mõjutavad otseselt inimeste elusid. Need ressursid ei ole alati jagatud õiglaselt. Kindlad grupid saavad ressursse kasutada nagu põhiõigust, samas kui teised peavad võitlema nende samade teenuste eest

Sotsioloogia → Sotsiaalteadused
8 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Referaat "Loovus"

tulemusele. Lastel puuduvad üldjuhul kindlad ootused mängu suhtes. Laste joonistuste uuringud näitavad, et kõige loovamad tööd eiravad tavasid. Samuti on uuringud andnud andmeid ka selle kohta, et enne neljandat klassi on lapsed lingvistiliselt kõige loovamad. Pärast seda toimub langus, sest püütakse sarnaneda klassikaaslastega ­ muututakse konformseks. Teiste arvamus hakkab mängima tähtsat rolli. (Runco, Personal Creativity: Definition and Developmental Issues, 1996) ÕPETAJA ROLL Õpetajate roll laste loovuse arendamisel on määrava tähtsusega. De Kruif leiab, et õpetajate haridustase mõjutab klassi õhkonna kvaliteeti ning grupis töötamist. Üldiselt õpetajad ei märka loovaid lapsi ning suisa karistavad neid. Dawson uuring paljastab, et õpetajatele ei meeldi loovad lapsed, hoolimata sellest, et nad kinnitavad loovuse suurt tähtsust. (Saracho, Young Children's Creativity and Pretend Play, 2002). ,,Koolis on silmapaistva loovusega

Psühholoogia → Psüholoogia
81 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Aniliini riskianalüüs (eng)

formation of Heinz bodies, with corresponding changes of the spleen, the bone marrow, the kidneys and the liver. The damaged red blood cells are scavenged predominantly in the red pulp of the spleen, followed by increased haemosiderin accumulation. Experience from humans after repeated oral intake gives indications of haematotoxicity at dosages from 0.4 mg/kg bw/day. b) Reproduction toxity · Developmental toxicity The critical exposure level for potential developmental toxicity has been determined to be 150 mg/person/day or 15 mg/m3. · Reproduction toxicity No effects in any of the organs of the reproductive system of either males or females (for mice). No information is available on the reproductive effects of aniline in humans. · Teratogenicity Toxic starting from 21 mg aniline/kg bw/day. c) Carcinogenicity

Meditsiin → Riski- ja ohuõpetus
38 allalaadimist
thumbnail
25
pdf

Lecture1 Introduction to psychology

· Results are interpreted statistically significant even when the effect size is small · Results must be repeatable · Results are interpreted as tendencies or differences in means ­ it's not an universal truth Psychology everywhere · Where do you acquire psychological knowledge? - Is it trustworthy? · Think critically as the information may be scientifically uncontrolled or transformed during times Research in psychology · Basic research (biological, developmental, cognitive, personality, social) · Applied research (organizational, sports, school, counseling, clinical) Areas of Psychology Specializations in psychology Specializations in psychology · Most psychologists are involved in the areas of clinical and counseling psychology. · The primary focus of clinical psychologists is the diagnosis and treatment of mental and behavioral disorders. What is a main difference between a psychologist and psychiatrist?

Keeled → Inglise keel
1 allalaadimist
thumbnail
7
docx

PERVASIIVSED ARENGUHÄIRED

PERVASIIVSED ARENGUHÄIRED Pervasiivsete arenguhäirete ( Pervasive developmental disorders ingl. k.; Perturbationes progressus pervadentes ld. k.) puhul on tegemist Enamikul juhtudel on lapse areng anomaalne juba imikueast ja vaid mõnel manifesteerub seisund esimese viie eluaasta jooksul.Tavaliselt (mitte alati) täheldatakse ka üldist kognitiivsete funktsioonide (taju, mälu, mõtlemise) kahjustust. Eelpool nimetatud tunnused on päsivad ning varieeruvad üksnes avaldumise intensiivsuse poolest. Pervasiivseid arenguhäireid määratletakse lapse käitumise muutuste

Inimeseõpetus → Inimeseõpetus
34 allalaadimist
thumbnail
11
pdf

Töömälu

with low working memory". Teiseks artikliks valisime 2010. aastal ajakirjas "Australian Journal of Language and Literacy" ilmunud artikli "Developing reading comprehension: combining visual and verbal cognitive processes" ja kolmandaks "Executive function in children with high and low attentional skills: Correspondences between behavioural and cognitive profiles", mis ilmus 2010. aastal ajakirjas "British Journal of Developmental Psychology". Esimene ja kolmas artikkel on uurimused, mida teine, rohkem teoreetiline artikkel toetab, sest madala töömäluga lastel on just probleeme tekstidest loetust arusaamisega ja tähelepanuga. 3 1. TÖÖMÄLU MÕISTE Töömäluks nimetatakse seda osa mälust, mis hoiab aktiivset, töödeldatavat materjali, millega just konkreetsel ajahetkel tegeletakse - näiteks teksti lugemine. Ainult

Meditsiin → Õenduse alused
40 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Soolised erinevused karistamise, selle raskusastme määramisel

muutumine Eestis. ­ Eesti inimarengu aruanne 1999: 3035. Saar, E., Lõhmus, K. (2003). Sotsiaalne ebavõrdsus Eestis: tegelikkus ja inimeste hinnang. Eesti inimarengu aruanne 2003. Tallinn: TPÜ RASI. Vöörmann, R. (2005). Tööturu ohud: tööhõive vähenemine ja töötuse suurenemine. E.Raska, T.Raitviir (koostajad) Eesti edu hind. Eesti sotsiaalne julgeolek ja rahva turvalisus. Tallinn: Eesti Entsüklopeediakirjastus, 7477. Hyde J.S. How Large are Gender Differences in Agression? Developmental Metaanalysis// Developmental Psychology, 20.1984 Maccoby E.E., Jacklin C.N. The Psuchology of Sex Differences. Oxford, 1975 Crompton, R. (1999). Discussions and Conclusions. In Restructuring Gender Relations. R.Crompton, editor. Oxford: Oxford University Press. Domsch, M., Ladwig, D., Tenten, E. (2003). Gender Equality in Central and Eastern European Countries. Frankfurt am Main : Peter Lang. Helemäe, E., Saar, E. & Vöörmann, R. 1997. Gender Stratification of Young Adults in Earnings.

Psühholoogia → Psühholoogia
1 allalaadimist
thumbnail
4
doc

What is expected of a graduate of the 21st century

environment to students what they should do after graduating. It is their own choice and they don’t need immediately start looking their place under the sun. University should make the decision easier but not to set high standards. Of course I don’t mean that there should be no pressure at all because it is good and inspiring when students know that something is expected from them. It gives them some insurance that they are in university for a reason and need to work hard. Swiss developmental psychologist Jean Piaget once said that the principal goal of education is to create men who are capable of doing new things, not simply of repeating what other generations have done. I think that applies to university graduates very well and what should be expected from them. University can open a door for you but you must enter yourself. This saying also means that universities has to be modern and always develop new learning methods

Keeled → Inglise keel
1 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Arengupsühholoogia

Arengupsühholoogia Arengubioloogia tuumaks embrüoloogia kolm põhiprobleemi, mida iseloomustab uuritavate protsesside pöördumatus: •. diferentseerumine, •. morfogenees, •. kasvamine. Arengu sünteesiteooria (developmental synthesis). Lisandub uurimissuunana veel üks pöördumatu protsess — fülogenees. Ontogenees – areng viljastumisest surmani. Areng jaotatakse kaheks arenguliseks protsessiks: küpsemine ja õppimine. Arengupsühholoogia põhiküsimused: 1. Keskkond vs pärilikkus 2. Arengu järjepidevus vs perioodilisus 3. Inimese sünnipärane olemus 4. Aktiivsus vs passiivsus 5. Arenguliste muutuste universaalsus vs individuaalsus Arengupsühholoogia ülesandeks on: kirjeldamine, seletamine ja prognoosimine/ennustamine. Uurimismeetodid: Vaatlus (varjatud, avatud; sisevaatlus ehk introspektsioon ja välisvaaltlus). Läbilõikeuuring ja longituuduuring. Üksikjuhtumi analüüs. Kliiniline intervjuu (kombinatsioon „naturalistlikust“ vaa...

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
18 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Kriisisekkumine

Tallinna Ülikool Sotsiaaltöö Instituut Kristi Erika Peets KRIISISEKKUMINE Portfoolio Juhendajad: Reeli Sirotkina Airi Mitendorf Tallinn 2014 Sisukord Sissejuhatus Sotsiaaltöö teoreetiliste mudelite hulgast valisin tutvustamiseks kriisisekkumise, kui ühe enda jaoks kõige lihtsamini mõistetava teoreetilise lähenemise. Kriisisekkumine kõlab tegelikult nagu praktiline kontseptsioon, aga sotsiaaltöös ongi teooria ja praktika omavahelistes suhetes mõningane pinge ning kriisisekkumine on hea näide justnimelt teoreetilise mudeli vajalikkuse kohta praktiliseks tegutsemiseks. Kriisisekkumise definitsioon Kriisisekkumine tähendab klassikaliselt tegevusi kokkulepitud meetoditel, mis katkestavad inimese normaalset funktsioneerimist takistavate sündmuste ahela ning mille tulemuseks on inimese edasine toimetulek. Kriisi olemus ja liigid Kriisisekkumise kui ...

Muu → Ainetöö
220 allalaadimist
thumbnail
88
pdf

Karjääri planeerimise paradigmad

Karjääri kujundamise paradigmad Piret Jamnes 2.12.2017 Paradigmad 1. Kokkusobitamine (matching) 2. Humanistlik (developmental) 3. Konstruktivistlik 4. Life Design Matchingu paradigma 1. Eesmärk viia kokku töö nõuded ja töötaja omadused. 2. Iga töö nõuab inimeselt teatud omaduste kogumit, mis tagab parima soorituse. 3. Tööalase sobivuse määratlemine testide abil. 4. Efektiivsuse taotlus. 5. Elukutsevalik on teadlik, ühekordne otsus. 1909 Frank Parsons “Choosing a Vocation” I MS-II MS IQ testimine, isiksuse joonte uurimine, psühhotehnika katsed ja testid. 1959 John J. Holland “A Theory of Vocational Choice” Parsonsi teooria Töötas välja talent-matchingu teooria, millest hiljem kujunes välja Trait and Factor teooria karjääriplaneerimises. Pakkus välja 3-astmelise teooria (enda joonte tundmine, tööturu tundmine ja ratsionaalse otsuse tegemine selle info põhjal). John Lewis Holland (1919-2008...

Muu → Karjäärinõustamine
49 allalaadimist
thumbnail
13
docx

SOTSIAALTEADUSTE KLASSIKUTE EKSAMI KONSPEKT

Lääs- ühtne terviklikkus liberalism kui universaalne ideoloogia, mille teoreetiline tode on absoluutne, ning nende paranemine voi paranemine on lihtsalt voimatu, kuna suurim probleem riigi ja ühiskonna vahel on legetiimsuse puudumine = kapitalismi voit. 4. Materiaalse tolgenduse domineerimine Domineerinud materiaalsed tolgendused­ mitte meie suured ideed ei suuna meie elu reealseid arenguid, vaid materiaalne kontekst mõjutab neid ideid. Vabaturu majandus vs Developmental state See mõjutab ka meie tõlgendusi maailmast ja selle arengutest Nt Ida-Aasia riikide (Korea, Taiwan, Singapur) kiire majanduslik areng on tulnud läbi - vabaturu ehk inimeste materiaalsete motivatsioonide (turumajandus)? - või läbi riigi poolt koordineeritud suurema ökosusteemi arendamise (developmental state)? https://otherreferats.allbest.ru/political/00598347_0.html 4 LOENG. NELSON JA HEAD ,,RIIK JA RIIGIPROBLEEMID"

Sotsioloogia → Sotsiaalteaduste klassikud
21 allalaadimist
thumbnail
81
ppt

Hariduslike erivajadustega (HEV) laste õpetamine ja abistamine

mittevastavus pole defineerimisel piisav · Tuleb uurida võimete profiili · Palju erinevaid häireid, põhjused multidimensionaalsed · Kombinatsioon akadeemilistest, kognitiivsetest, käitumuslikest, motivatsioonilistest ja sotsiaalsetest häiretest. Spetsiifilised õpiraskused ­ õpivilumuste häired · RHK-10 klassifikatsioonis psühholoogilise arengu häired (F80 ­ 89)(disorders of psychological development). · Kõne ja keele häired · Õpivilumuste häired (specific developmental disorders of scholastic skills) ­ Lugemise häire ­ Õigekirja häire ­ Arvutamisvilumuste häire · Motoorika spetsiifiline arenguhäire · Segatüüpi spetsiifilised arenguhäired (mixed specific developmental disorders) (olemas eri tüüpide kattuvus) · Õppimisraskustega kaasnevad sageli tähelepanuhäired Õpivilumuste häired · Normaalne oskuste omandamine on häiritud varasest lapseeast alates

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
64 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Kuuldeaparaadi ja sisekõrva implantaadi mõju kõne arengule

Samas mõlemad parandavad tunduvalt laste kõnetaset. 7 Kasutatud kirjandus Crosson, J. & Geers, A. (2001). Analysis of Narrative Ability in Children with Cochlear Implants. Ear & Hearing, 22(5), 381–394 Ertmer, D. J., Kloiber, D. T., Jung, J., Kirleis, K. C. & Bradford, D. (2012). Consonant Production Accuracy in Young Cochlear Implant Recipients: Developmental Sound Classes and Word Position Effects. American Journal of Speech-Language Pathology, 21(4), 342-353 Kuuldeaparaadid (s.a.). Külastatud aadressil: http://www.vaegkuuljad.ee/vana/index.html? http://www.vaegkuuljad.ee/vana/lehed/kuulmisabi/kuuldeaparaadid.html Kuulmisabivahendid (s.a.) Külastatud aadressil: http://www.eklvl.ee/kuulmispuudest/kuulmisabivahendid/ Kuulmispuudest (s.a.) Külastatud aadressil: http://www.eklvl.ee/kuulmispuudest/

Meditsiin → Hoolduseabivahendid
8 allalaadimist
thumbnail
6
pdf

Arengupsühholoogia

Käitumispsühh-Tiia Tulviste William Stern esimene arengupsühholoog (1871-1938) G.Stanley Hall (1846-1924) Arengupsühholoogia uurib vanusega seotud muutusi (käitumine, tunnetusprotsess, inimsuhted) küsimus on koi sour on roll pärilikkuses või siis kasvamis keskonnas muutuv areng. Mõlemad tegurid on olulised ntks geenidest sõltub tundlikkus keskkonna mõjude suhtes, aga varane keskonna stimulatsioon mõjutab aju arengut. (mõjutavad vastastikku) Oleneb nemeses, et qui väga ta sõltub keskkonnast (kui hundlik on ta halvadele oludele) või vastupidi, kus kasvanud soodsatest oludes, aga see ei hakka külge. (bioloogiline kui tundlik on inaimene). Teismeea alguses vibe tekkie depressioon ja üldiselt ka kaob afjaag aga ei pruugi. -George Butterworth ja Margret Harris (2002) Arengupsühholoogia alused [email protected] - kodutööd Rakendusvõimalused-mõjutab laste kasvatamist kodus ja õpetamist kools vanemate ja õpeta...

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
6 allalaadimist
thumbnail
49
docx

SOTSIAALPEDAGOOGIKA TEOORIA JA SELLE PRAKTILISI VÄLJAKUTSEID EESTIS

Porvoo: WSOY. halvenemise, halvenevad tulemused pingete suurenemise ja Boon, R., 2002. Anxiety. Retrieved March, 19 2005 from psühhosomaatiliste häirete süvenemise. http://home.iprimus.com.au/rboon/AnxietvPTSDetc.htm Ferrari, ML, 1986. Fears and phobias in childhood: some Kokkuvõtteks clinical and developmental considerations. Child Psychiatry and Human Development, 17, 2, pp75-87 Käesolevas artiklis ei ole esitatud uurimuse empiirilisi Gale Encyclopedia of Childhood and Adolescence, 2001. tulemusi, ehkki lapse heaolust ja turvalisusest rääkides käsutame November 14"', 2005, andmeid laste hirmude, murede, psühhosomaatiliste häirete ja http://www.findarticles,com/p/search?

Sotsioloogia → Sotsioloogia
166 allalaadimist
thumbnail
29
docx

Rahvusvaheline poliitökonoomia

o Tulevased (Forward) o Futuurid (Futures) Turud: o Kontango (contango) o Mahahindlus (backwardation) Naftatööstuse struktuurid - Mitchell & Mitchell (Talus&Belõi toim) Susan Strange neli struktuuri Tootmine o Nõudlus vs pakkumine Finants o Erasektor vs riik Julgeolek o Omand Teadmised o Tootmine, avastamine, keskkond o Peak oil V loeng ­ areng Teoreetilised lähenemised - Gilpin Arenguökonoomika Neoliberalism Developmental state Arenguökonoomika 1940ndatest Ideed: o Arengumaade erinevus o Väga hiline (`late-late') algus o Vaesuse nõiaring o Riigi sekkumine Neoliberalism Nii akadeemias kui praktikas Mehhiko võlakriis Washingtoni konsensus: o Poliitiline Washington o Tehnokraatlik Washington Washingtoni konsensus Eelarvedistsipliin; Kärpe prioriteedid; Maksureform; Intressimäärad; Vahetuskursid;

Politoloogia → Politoloogia
11 allalaadimist
thumbnail
22
doc

RASEDUSAEGSE DEPRESSIOONI MÕJU LAPSE VARAJASELE ARENGULE

osalejatel diagnoositi depressioon, vaid psühholoogilise uuringuga, kus osalejad pidid iseseisvalt andma hinnangu oma enesetundele arvskaalal 0-st 30-ni. Uurimustöö eesmärgiks oli välja selgitada, kas on olemas seos rasedusaegse depressiooni ning 18-kuulise lapse arenguprobleemide vahel ning selle väite tõestamiseks pidid lapseootel naised täitma neli küsimustikku. Lapse arenguprobleemide kindlakstegemisel kasutati vanusele vastavaks muudetud DDST-d (Denver Developmental Screening Test) ning lapsed, kes ei suutnud sooritada vähemalt 2 või rohkemat ülesannet määrati arengus mahajäänute gruppi. l2.1.1. Mõõteskaalad Emade depressiooni hindamiseks kasutati EPDS (Edinburgh Postnatal Depression Scale). Kuigi see test loodi selleks, et uurida depressiooni pärast sünnitust, on ta osutunud usaldusväärseks ka rasedusaegse depressiooni hindamiseks. EPDS on laialdaselt kasutatav 10-

Sotsioloogia → Sotsioloogia
2 allalaadimist
thumbnail
22
docx

Karjääriplaneerimine

Karjääriplaneerimine: 1.Karjäär (career) – inimese elukestev haridus- ja töötee areng kõigi elurollide omavahelises kooskõlas. Karjääri planeerimine (career development) – elukestev õppimine ja valikute tegemine oma karjääri kujundamisel. Karjääritunnused (career services) – nii riikliku süsteemi kui erasektori poolt pakutavad teenused (karjäärinõustamine, koolitusprogrammid, karjääriinfo vahendamine, tööturuteenused jne.). Karjääriõpetus – õppeaine, mis kujundab õpilase teadlike karjääriotsuste tegemiseks vajalikud teadmised, oskused ja hoiakud. Karjääri juhtimine (career management) – erinevad tegevused organisatsioonis, mis on seotud töötajate hindamise, arendamise, edutamise ja organisatsioonist väljajuhtimisega. Karjäärinõustaja (career counsellor) – toetab inimest karjääri planeerimisel, aidates tal suurendada teadlikkust iseendast, hariduse ja tööturu võimalustest, püstitada eesmärke ja kavandada tegevusi nende eesmärkide s...

Psühholoogia → Karjääripsühholoogia
88 allalaadimist
thumbnail
24
docx

SÖÖMISHÄIRED JA PSÜHHOSOTSIAALSED NÕUSTAMISE MEETMED

TALLINNA ÜLIKOOL Haapsalu Kolledž Mari-Liis Soobik SÖÖMISHÄIRED JA PSÜHHOSOTSIAALSED NÕUSTAMISE MEETMED Referaat Haapsalu 2015 SISUKORD: Söömishäired ja psühhosotsiaalsed nõustamise meetmed 2015 SISSEJUHATUS........................................................................................................................3 1.SÖÖMISHÄIRED...................................................................................................................4 1.1 Anorexia nervosa...............................................................................................................4 1.2 Bulimia nervosa.................................................................................................................5 1.3 Söömishäirete epidemioloogia...

Toit → Toitumine
41 allalaadimist
thumbnail
72
pdf

Arengupsühholoogia Tartu Ülikool, 2011

Arengupsühholoogia Aine konspekti koostanud Virve Kass Sügissemester 2011  Butterworth Arengupsühholoogia alused  Kodutöö oktoobri alguseks [email protected]  Soovitatavad ajakirjad: ◦ Developmental Review ◦ Child Development ◦ Developmental Psychology ◦ British Journal of Developmental Psychology ◦ Human Development 8.09 Tiia Tulviste Arengupsühholoogia käsitleb vanusest tulenevaid erinevusi käitumises, tunnetamises, suhtlemises Põhiline vastuolu pärilikkus vs keskkonna mõju  Temaatiline jaotus:  füüsiline areng- uurib keha muutumist, arengupsühholoogia enamasti ei tegele, aga füüsiline areng mõjutab olulisel määral teisi arenguid  motoorne areng- erinevate liigutuste õppimine

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
206 allalaadimist
thumbnail
21
pdf

Differential Psychology

Personality Intelligence ­ Schacter, D. et al. (2012). Psychology. ­ Chapters 13 (personality) and 9 (intelligence). ­ READ these Chapters! Psychology · Personality extra reading Differential Developmental ­ Funder, D.C. (2010). The Personality Puzzle (5th edition). New York: Norton. (Earlier editions are fine.) Perception Biological · Intelligence extra reading Cognitive ­ Deary, I.J. (2013). Intelligence. Current Biology, 23, 673-676.

Keeled → Inglise keel
5 allalaadimist
thumbnail
132
pdf

Sidusa kõne arendamine SKAP lapsel

needed to be developed. The task of present study was to compose specific methodology to develop the oral narratives for a girl with SLI and to analyse and compare the impact of special instruction on narrative skills and to describe and compare narrative skills before and after a short learning period. The task of the action research was to find out if and how special instructions on narrative skills influence child´s oral narrative skills. Before and after narrative skills developmental period, a pre- and after test was conducted. Child` s narrative skills were analysed before and after narrative skills developmental period, using a special rating scale. Considering preliminary test results, the speech areas, (narrative skills and syntax) that would be developed, were centered out. After that the child participated in the intensive narrative skills developing program (21 activities). During this period child´s macrostructure and microstructure was enhanced.

Pedagoogika → Erivajadustega laste...
70 allalaadimist
thumbnail
28
docx

18 kuu kuni 5 aasta vanuste laste erivajaduste ja puuete analüüs

TARTU ÜLIKOOL Pärnu kolledž Sotsiaaltöö korralduse osakond xxxxxxxxx AÜSRx 18- KUU KUNI 5- AASTA VANUSTE LASTE ERIVAJADUSTE JA PUUETE ANALÜÜS Referaat Juhendaja: Dagmar Narusson Pärnu 2016 SISSEJUHATUS Suurem osa erivajadusi ilmnevad varajases lapsepõlves. Paljude puuete puhul arenevad lapsed mingi ajani normaalselt ja just kindlas vanuses hakkavad tekkima tagasilöögid ja spetsiifilised tunnused, mis annavad märku puude olemasolust. Antud töö eesmärk on uurida ja kirjeldada varajases lapsepõlves kõige sagedasemaid haigusi ning puudeid ja erivajadusi. Väikelapse ning eelkooliiga on aeg, mil inimene hakkab oma keha üle kontrolli omama ning seda keskkonnas kasutama. See on aeg, mil lapsed saavad aru soo erinevustest, õpivad suhtlema ning muutuvad veidi iseseisvamaks oma vanematest. Väikelapse eas toim...

Meditsiin → Rehabilitatsiooni teooriad,...
16 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Syria (Helimun)

-At the same time, they are odd political bedfellows. Syria’s Baa’thist ideology is strictly secular and socialist. Iran’s ideology is rigidly religious and, in principle, opposed to atheist communism and its offshoots. Yet their common strategic goals have held the alliance together for three decades, despite repeated attempts to rend them apart. Syrian American Alliance (SAA) aims to help people of Syria to live in dignity through programs of engagement, education, humanitarian and developmental projects. SAA main mission is to support and help the Syrians inside the country as well as the displaced, throughout sustaining their survival throughout the humanitarian aid program that the organization is conducting. SAA is part of the Coalition for a Democratic Syria, a coalition of Syrian American organizations which includes six organizations which are United for a Free Syria, Syrian Expatriates Organization, the Syrian Emergency Task Force, Christian Syrians for Democracy and

Keeled → Inglise keel
7 allalaadimist
thumbnail
13
docx

Keeleuurimise meetodid kordamisküsimused

Keeleuurimise meetodid, sügis 2014 Eksamiks kordamine 1. Mõista teema, uurimisküsimuse ja hüpoteesi olemust ja nende iseärasusi keeleteaduses. Osata leida neid teiste uurimustest ja sõnastada ise. Miks on küsimus uurimustööks oluline? Küsimusest oleneb, milliseid andmeid on vaja, mis meetodeid ja andmeanalüüsi kasutada. Konkreetselt sõnastatud küsimused tagavad uurimuse parema kvaliteedi. Mis vahe on küsimusel, teemal ja hüpoteesil? Hüpotees on oletuslik põhjendus mingi nähtuse olemuse ja toimumise seletamiseks. Sõnastatud väitena, mida tuleks uurida ja kinnitada või ümber lükata. Küsimus on laiem ja uurivam kui hüpotees. Küsimus peaks olema sõnastatud nii, et sellele saaks vastata ainult lähemalt uurides. Teema on laiem valdkond, mida uuritakse. Kuidas/kust leida küsimus (3 võimalust)?  Kirjandusest – küsimuse võib leida lugedes või oma teemaga seonduvatest raamatutest arvustust kirjutades  Eelnevalt olemas...

Keeled → Keeleteadus
15 allalaadimist
thumbnail
36
pdf

Kübersport - Uurimistöö

regular citizen and doing the same things, as every other person. This sport developes together accuracy, speed, memory and personality. Also revealed that the most important thing is considering others and one has to be ready to contribute to his or her development. The compilers of this research got much new and interesting information. They think that the purpose of this research has been achieved and they were able to introduce what eSport is and how it can be developmental. Teamwork is also very important. The compilers also learned to cooperate and were convinced that if someone needs help and is not afraid to ask for it, he or she will most likely to get it. LISAD Lisa 1. Lõik vestlusest Lauriga

Informaatika → Arvutid
33 allalaadimist
thumbnail
70
docx

Arengupsühholoogia

 Ei suuda oma käitumise analüüsi tõhusalt aktiveerida  Võimeline abstraktselt mõtlema  Laiendab enda õigusi ja kitsendab teiste omi – identiteedi arenguks vajalik. Eriksoni 13-16 eluaasta inimsuhete kriis, 16-19 identiteet Müelinisatsioon – paksenevad juhteteed, kiirenevad ülekanded Juhteteede juurdeteke – uute kogemustega tekib (pigem väikelastel), teismelistel vaja neid kiiremini kasutada ja müeliniseeruvad. Padmanabhan A., Luna, B. (2013). Developmental imaging genetics: Linking Dopamine function to adolescent behavior. Brain Cogn. 89; 27-38. Ordaz, S.J., Foran, W., Velanova, K., Luna, B. (2013). Longitudinal growth curves of brain function underlying inhibitory control through adolescence, J.Neurosci. 46,18109-24. Simmonds, D.J., Hallquist, M.N., Asato M., Luna, B. (2014). Developmental stages and sex differences of white matter and behavioral development through adolescence:

Psühholoogia → Psühholoogia
103 allalaadimist
thumbnail
14
doc

Molekulaarbioloogia praksi kontrolltöö vastused

hormone Receptors, a family of proteins that function as ligand-dependent transcription factors. Several loci encoding RAR isoforms have been identified in mammals - RAR- alpha, -beta and gamma - as well as novel nuclear receptors known as RXR (Retinoid X receptor), which are distantly related to RARs and respond to high concentrations of RA. The RARs show spatially restricted distribution patterns during embryogenesis, which have led to speculation on a variety of roles for RA in developmental processes. As with other enhancer-binding proteins, nuclear receptors act as transcription factors by binding to specific DNA recognition sequences generally located upstream of responsive genes. Although RARs can activate gene expression through binding to thyroid hormone response elements, a much more specific and potent RA response element (RARE) has been identified recently within the promoter of the RAR-beta gene. This RARE is

Bioloogia → Molekulaar - ja rakubioloogia...
78 allalaadimist
thumbnail
54
pdf

Lapse objektiivne läbivaatus. Üldseisund, kehatemperatuuri mõõtmine.

1. ÜLDSEISUND Terje Arula 1.1. Mõisted Kehatemperatuur — kehatemperatuuri määravad ära ainevahetuslike protsesside käigus tekkiva soojuse ja väliskeskkonda antava soojuse vahe. Südame ja keha tsentraalset temperatuuri ehk basaaltemperatuuri kontrollitakse hüpotalamuse poolt. Naha ja keha välimiste osade temperatuur sõltub enamasti väliskeskkonna tingimustest ja on erinev keha tsentraalsest soojusest. Soojusregulatsioonikeskus hoiab organismi temperatuuri ühtlasena, soojust lendub samapalju kui tekib. Kõrvalekaldumine normaalsest kehatemperatuurist käivitab korrigeerimissüsteemi, mille eesmärgiks on taastada normaalne kehatemperatuur. (Epstein 2002, Chatson 2004, Nienstedt 2005, Shelswell ja Bentley 2007, Wilson ja Hockenberry 2008) Termoneutraalne keskkond — pärast sündi hakkab laps ümbritsevale keskkonnale soojust ära andma, seda nii naha kui ka hingamisteede kaudu. Selleks, et laps suudaks säilitada oma kehatemperatuuri, pea...

Meditsiin → Meditsiin
44 allalaadimist
thumbnail
54
docx

LASTEHAIGUSED

Kliinilised faktorid – ema poolsed: günekoloogilised haigused, emaka traumad, abordid, suguelundite väärarengud, infektsioon- ja mitteinfektsioonhaigused, kahjulikud haigused Kliinilised faktorid – loote poolsed: haigused (asfüksia, arenguanomaaliad) Kliinilised faktorid – muud: ema ja loote immunoloogiline sobimatus, raseduse tüsistused (platsentaanomaaliad) Mis on ja milles seisneb NIDCAP meetodi olemus? The Newborn Individualized Developmental Care and Assesment Program (NIDCAP) Koolitada, anda nõu ja toetada vastsündinute intensiivraviosakonnas viibivatele lapsevanematele (The Newborn Individualized Developmental Care and Assessment Program (NIDCAP) offers an individualized and nurturing approach to the care of infants in neonatal intensive care unit (NICU) and special care nurseries (SCN). It is a relationship-based, family-centered approach that promotes the idea that infants and their families are collaborators in

Meditsiin → Meditsiin
212 allalaadimist
thumbnail
19
doc

Kohtupsühholoogia konspekt

F. Simpson, International Journal of Forensic Mental Health Vol 6, Nr 1 Spring, 2007 kirjandus_3_2 3. Serious mental disorder in 23 000 prisoners: a systematic review of 62 surveys. Fazel, Seena; Danesh, John. Lancet, 2/16/2002, Vol. 359 Issue 9306 kirjandus_3_3 4.Prevalences and configurations of mental disorders among institutionalized adolescents. Anckarsäter, Henrik; Nilsson, Thomas; Ståhlberg, Ola; Gustafson, Mats; Saury, Jean-Michel; Råstam, Maria; Gillberg, Christopher. Developmental Neurorehabilitation, Jan-Mar2007, Vol. 10 Issue 1 kirjandus_3_4 5. Culture and Formulations of Homicide: Two Case Studies. Fabrega Jr., Horacio. Psychiatry: Interpersonal & Biological Processes, Summer2004, Vol. 67 Issue 2 kirjandus_3_5 Ühiskonna suhtumine psüühikahäiretesse ja nende ravisse erineb suhutumisest muudesse tervisega seotud probleemidesse. See kajastub ka seadustes. Mõiste "psüühikahäire" sisu on on psühholoogias ja õiguses oluliselt erinev, sellest tulenevalt

Psühholoogia → Psühholoogia
140 allalaadimist
thumbnail
14
doc

Suhtlemispsühholoogia konspekt

SUHTLEMISPSÜHHOLOOGIA Suhtlemispsühholoogia fookus on suhtlemisel kui protsessil, mille käigus luuaks tähendusi, toimub informatsiooni vahetamine, teise inimese tajumine, mõjutamine jne.. Kirjeldatakse ja analüüsitakse suhteid, mis aitavad rahuldada mitmeid vajadusi (nt. vajadus tunda lähedust), pakuvad eri tüüpi toetust (nt. informatiivne) olles mõjutatud mitmete tegurite poolt (nt. isiku individuaalsus, situatsioonilised tegurid) Suhete funktsioone inimese elus · Sotsiaalse käitumise ajendid ja eesmärgid suhetes: bioloogilised vajadused ja nende rahuldamine, sõltumine teistest ja toetavad, abistavad suhted, liikmeks olemise vajadus ja teiste inimeste seltskond, isolatsiooni vältimine, domineerimine ja kontrollimise, võimu omamise vajadus, seks, agressiivsus ja teiste vigastamine (sh ka instrumentaalne agressioon), enese väärtustamine, altruism ja teiste eest hoolitsemine, saavutusvajadus (Argyle,...

Psühholoogia → Suhtlemis psühholoogia
75 allalaadimist
thumbnail
11
doc

Formaldehyde

Formaldehyde Formaldehyde is a colorless, flammable gas at room temperature. It has a pungent, distinct odor and may cause a burning sensation to the eyes, nose, and lungs at high concentrations. Formaldehyde is also known as methanal, methylene oxide, oxymethylene, methylaldehyde, and oxomethane. Formaldehyde can react with many other chemicals, and it will break down into methanol (wood alcohol) and carbon monoxide at very high temperatures. Formaldehyde is naturally produced in very small amounts in our bodies as a part of our normal, everyday metabolism and causes us no harm. It can also be found in the air that we breathe at home and at work, in the food we eat, and in some products that we put on our skin. A major source of formaldehyde that we breathe every day is found in smog in the lower atmosphere. Automobile exhaust from cars without catalytic converters or those using oxygenated ...

Keeled → Inglise keel
4 allalaadimist
thumbnail
19
doc

Õigusalane inglise keel

568. accomplishes ­ teostab 569. settlement of administrative disputes ­ haldusvaidluste lahendamiseks 570. committed infringements ­ toimepandud rikkumised 571. public employees ­ avalikud teenistujad 572. liability ­ vastutus *U13 573. arbitrary action ­ omavoliline tegevus 574. solely ­ ainult 575. pursuant to the constitution ­ vastavalt põhiseadusele 576. in conformity therewith ­ sellega kooskõlas 577. corresponding ­ vastavas 578. in a developmental stage ­ arengustaadiumis 579. governed by the rule of law ­ juhitud seaduse mõttest 580. prescribed ­ ettekirjutatud 581. Government of the Republic Act ­ Vabariigi Valitsuse Seadus 582. The Local Government Organisation Act ­ KOV seadus 583. rural municipalities ­ vallad 584. units ­ üksused 585. a single tier arrangement ­ üheastmeline korraldus 586. legally recorded ­ õiguslikult sätestatud 587. budget ­ eelarve 588. armed ­ relvastatud 589. public law organs ­ av

Õigus → Õigus
249 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Uurimustööks vajalik teada

emotional abuse during their pregnancy all represent situations where adverse environmental cues surrounding the birth of their child can be passed on to the offspring. These are all cases of repeated, or patterned, abuses which is entirely distinct from parents that express a transient occasional spat or emotional peak. It should be noted that the behavioral consequences of children exposed to negative or destructive attitudes during their prenatal developmental can be psychologically reversed, once the issues are recognized. In this new perspective, parental nurturing is obviously more than just providing metabolites and a safe haven for development. Nurturing is profoundly more inclusive in that the parent's attitudes and perceptions help prepare the baby in learning to deal with its new environment. The survival advantage offered by prenatal "programming" is quite obvious. Unfortunately,

Kategooriata → Uurimustöö metoodika
277 allalaadimist
thumbnail
12
doc

Urie bronfenbrenner

Tõlge©Maarika Pukk 2002 Urie Bronfenbrenner (2002) Developmental Ecology Through Space end Time: A Future Perspective. Teosest.EXAMINING LIVES IN CONTEXT Perspectives on the Ecology of Human Development. American Psychological Association. Washington, DC. lk 619-647 Arenguökoloogia läbi ruumi ja aja tulevikuperspektiivi. Urie Bronfenbrenner. Koostööd sellele köitele on pigem aruanne käimasolevast uurimusest kui tagasivaatavad ülevaated tehtust. Lastes ennast oma kolleegidest juhtida, olen ma selles peatükis hiljutise teoreetilise ja

Pedagoogika → Pedagoogika alused
43 allalaadimist
thumbnail
84
doc

Tartu nähtavad linnastruktuurid. Kevin Lynch`i teooria rakendus

190, No. 4, pp. 54-63 Lynch, K., 1960. The Image of the City. 46-118. Cambridge Lynch, K., 1972. What time is this place?. 3-28. Cambridge Neis, P., Zipf, A., 2007. Realizing focus maps with landmark using openls services. Bonn Omer, I., Goldblatt, R., Or, U., 2005 .Virtual City Design Based on Urban Image Theory. The Cartographic Journal, Vol. 42, No.1. pp. 1–12 Pacione, M., 2005. Urban Geography: A Global Perspective. 368 – 387. London Strohecker, C., 1999. Toward a Developmental Image of the City: Design through Visual, Spatial, and Mathematical Reasoning. Sydney Vinson, N., G., 1999. Design Guidelines for Landmarks to Support Navigation in Virtual Environments. Proceedings of CHI. Ottawa Westwood, S., Williams, J., 1997. Imaging Cities: Scripts, Signs, Memory. London 38 LISAD 39 Lisa 1. 40 41 Lisa 3.

Geograafia → Inimgeograafia
13 allalaadimist
thumbnail
41
docx

Bakalaureusetöö Tallinna büroohoonete arendusprojektide finantseerimine ja seotud mõjurid

TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Majandusteaduskond Ärikorralduse instituut Ettevõtluse õppetool Tõnis Teinemaa TALLINNA BÜROOHOONETE ARENDUSPROJEKTIDE FINANTSEERIMINE JA SEOTUD MÕJURID Bakalaureusetöö Juhendaja: emeriitprofessor Ene Kolbre Tallinn 2014 Olen koostanud töö iseseisvalt. Töö koostamisel kasutatud kõikidele teiste autorite töödele, olulistele seisukohtadele ja andmetele on viidatud. Tõnis Teinemaa ................................. (allkiri, kuupäev) Üliõpilase kood: 112529 Üliõpilase e-posti aadress: [email protected] Juhendaja emeriitprofessor Ene Kolbre: Töö vastab bakalaureusetööle esitatud nõuetele Ene Kolbre ................................. (allkiri, kuupäev) Kai...

Majandus → Majandus
59 allalaadimist
thumbnail
24
pdf

IT Strateegia IT Ettevõttele

May 2013 Public appearance, speech and voice modulation 1 July 2013 Microsoft Worldwide Partner Conference 2013 1 September 2013 How to Motivate Yourself and Others? 2 October 2013 Born to be Global 3 October 2013 Microsoft TechDay 2013 2 November 2013 TopConf 2013 2 7.2.Yearly Action Plan Developmental objective Planned actions 2013 2014 2015 Result Person in charge Hold a meeting as to choose the most promising potential project to be refactored into a product Develop a product

Informaatika → Informaatika
57 allalaadimist
thumbnail
240
docx

Sotsaalpsühholoogia konspektid kokku

eesmärke (narkomaanid). Psühhoteraapiad • Contemplative psychotherapy • Acceptance and commitment • Conversion therapy therapy(ACT) • Core process psychotherapy • Adlerian therapy • Dance therapy • Adventure therapy • Depth psychology • Art therapy • Developmental Needs Meeting • Attack therapy Strategy • Attachment therapy • Dialectical behavior therapy • Autogenic training • Dreamwork • Behavior modification • Drama therapy • Behavior therapy • Dyadic Developmental • Biodynamic psychotherapy Psychotherapy

Psühholoogia → Sotsiaalpsühholoogia
149 allalaadimist
thumbnail
73
doc

Kuritegude viktimoloogiline analüüs kui preventsiooniline koosseis

Germany. Germany: University of Freiburg, 602 Lk. 10. Kuus Agnes. (2006). « , ». -Postimees. Tallinn, 24 Lk. 11. Laos Saale. (2000). Vägistamise viktimoloogia ja selle käsitlus kriminaalõiguses. Juridica II 2000: Iuridicum, 112 Lk. 12. Menashem Amir. (1967). Victim Precipitation. Forcible Rape. The journal of Criminal Law. N.Y.: Criminology, and Policescience. lk 93-502. 13. Patterson, Dishion and Bank. (1984). Behavior genetics of aggression in children: review and future directions. Developmental Review, nr 4, lk 593-622. 14. Raska Eduard. (1994). Kuritegevus ja kriminaalpreventsioon Eestis. Tallinn:,Juura, 160 Lk. 15. Raska Eduard. (2002). Kriminoloogia. Tallinn: Juura, 240 Lk. 16. Rosental M., Tilk K. (1999). Lapse seksuaalne väärkohtlemine Eestis. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastuse trükikoda, 130 Lk. 17. Saar Jüri. (2007). Kriminaalpsühholoogia. Tallinn: Juura, 352 Lk. 18. Soo K., Kutsar D. (2004). Seksuaalse väärkohtlemise kogemusedja hoiakud Eesti noorte hulgas. Sotsiaaluuring

Õigus → Kriminoloogia
21 allalaadimist
thumbnail
68
docx

Üld- ja käitumisgeneetika kordamisküsimused, kevadsemester 2015

2. Geneetiline kontroll 10.PPT 1. Areng ja arenguprogramm individuaalne areng (ingl. Development)- Bioloogiliste süsteemide järkjärgulised komplekssuse progresseeruvad muutused vegetatiivselt, partenogeneetiliselt ja suguliselt sigivatel organismidel. Viimastel esineb viljastatud munarakust (sügoot) täiskasvanud organismi moodustumise protsess (embrüogenees ja ontogenees). Vt. geenide ajaline regulatsioon. arenguprogramm (ingl. Developmental programme)- Geneetiline programm organismi arenguks. Realiseerub arenguahelate kaudu, mille komponendid on fenotüübi määramisel põhjuslikult järjestatud. 2. Emaefekti geenid emaefekti geen (ingl. Maternal-effect gene)- Geen, mis määrab isendi fenotüübi ema genotüübi kaudu. 1. Avaldumine emasliini kaudu 2. Sümmeetriatelgede moodustumine  Selgmine-kõhtmine telg  Keha esiosa-tagaosatelg 3

Psühholoogia → Üld- ja käitumisgeneetika
168 allalaadimist
thumbnail
108
pdf

SÜDAME-VERERINGE ELUNDKONNA OBJEKTIIVNE LÄBIVAATUS

8. SÜDAME-VERERINGE ELUNDKONNA OBJEKTIIVNE LÄBIVAATUS Terje Arula 8.1. Mõisted Tsüanoos – sinikus. Naha või limaskestade sinetav, sinakaspunane värvus. Tingitud veresoontes voolava vere normaalsest väiksemast hapnikusisaldusest. (Coyne jt 2010.) Perifeerne tsüanoos – sinikus huultel, kõrvalestadel, ninaotsal, jäsemetel. Palpeerides jahedad, külmad. Perifeerne tsüanoos tekib perifeersete veresoonte ahenemisest. Aeglustunud verevoolu tulemusel perifeersetesse veenidesse tuleva vere hapnikusisaldus on väiksem. Näiteks südamepuudulikkusega kaasneb vereringe aeglustumine ja kompensatoorselt veresoonte ahenemise, mis põhjustab perifeerset tsüanoosi. Tervel inimesel võib perifeerset tsüanoosi põhjustada jahe keskkond. Eriti tugev perifeerne tsüanoos tekib inimestel kellel on nn Raynaud sündroom - kalduvus külmast esilekutsutud arterite spasmiks. Sõrmed ja varbad muutuvad külma käes esmalt valgeks ja valusaks ning seejärel areneb tugev ...

Meditsiin → Meditsiin
26 allalaadimist
thumbnail
28
pdf

ISIKSUSE PSÃœHHOLOOGIA

Kontekstuaalne isiksus- kas oleme tööl vähem neurootilisemad kui muidu (ja vist?) Lisalugemist Konstabel, K. (2003). Mis on isiksuseomadused? - J. Allik, A. Realo & K. Konstabel (toim.), Isiksusepsühholoogia (lk 67-106). Tartu: TÜ Kirjastus. (Seal on eestikeelne kokkuvõte, mis osaliselt katab ka eelmise 3 artikli teemasid.) Roberts, B. W., & Pomerantz, E. M. (2004). On traits, situations, and their integration: A developmental perspective. Personality and Social Psychology Review, 8, 402-416. 7. ENESEREGULATSIOON K: Tamir, M. (2009). What do people want to feel and why? Pleasure and utility in emotion regulation. Current Directions in Psychological Science, 18, 101-105. K: Kross, E., & Ayduk, O. (2011). Making meaning out of negative experiences by self-distancing. Current Directions in Psychological Science, 20(3), 187-191. K: Hofmann, W., Schmeichel, B. J., & Baddeley, A. D. (2012)

Psühholoogia → Isiksusepsühholoogia
158 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun