kvaliteedi mõiste aga kliendist ja tema nõudmistest. Kvaliteeti, mille saavutamine on kogu TQM süsteemi eesmärgiks, võib siinkohal defineerida järgmiselt: "Kvaliteet on vastavus kliendi nõudmistele". (www.e-ope.ee) Kvaliteedijuhtimine on suhteliselt uus juhtimisvaldkond. Tema tekkeajaks loetakse eelmise sajandi neljakümnendaid aastaid, kui pandi alus masstootmisele. Suurbritannias hakkasid tooteid kontrollima kvaliteediinspektorid. Samal ajal arendas üks kvaliteedigurudest, Edwards Deming, USA-s välja statistiliste protsesside kontrollitehnikaid. (www.e-ope.ee) 2.2. Teenuse kvaliteet Teenuse kvaliteet on raskesti mõõdetav. Kliendid on rahul, kui nad saavad, mida nad soovivad ja siis, kui nad seda tahavad ning neile pakutakse teenust seal, kus nad tahavad ja kuidas nad tahavad. Teenuse kvaliteet kujuneb tarbija ootuste ja kogetud teenuse subjektiivsest võrdlusest. Kriteeriumid, mida tarbijad kasutavad teenuse kvaliteedi hindamisel on põhiliselt järgmised:
Ta pöörab suhteliselt vähe tähelepanu turundusele, aga vajadus mõista ja juhtida innovatsiooni on üheks läbivaks teemaks tema hilisemates raamatutes. Ta rõhutab, et innovatsioon on peamiselt juhtimise ülesanne, tehnoloogiat (näiteks arvutit) tuleb kasutada innovatsiooni tööriistana, mitte selle asemikuna. 2.2.Terviklik kvaliteedijuhtimine (Total Quality Management - TQM) TQM sai alguse Jaapanist 1950.-ndate alguses ning meetodi rajajaks loetakse W. Edwards Demingut. Deming andis 1950. ja 1960. aastatel olulise panuse Jaapani majandusliku edu ülesehitamisele. Tihe rahvusvaheline konkurents, kasvav tarbija mõjuvõim, teatud firmade ja toodete diskrimineerimine ja teiste eelistamine tarbija poolt, jaapanlaste vallutused turul see kõik tõi kaasa nn. kvaliteedi juhtimise ,,revolutsiooni". Tippjuhid hakkasid mõistma kvaliteedi kui konkurentsistrateegia nurgakivi tähtsust.
Yulia Rezvantseva TU146 Kodunetöö. Mis on kvaliteet? Kvaliteet Ülemaailmselt on välja kujunenud arusaamine, et peamiseks teguriks, miks ettevõte on edukas, on tema toodete ja teenuste kvaliteet, mis taotleb kliendi vajaduste või nõuete rahuldamist. Kvaliteet on palju kasutatud sõna ja sellest tulenevalt on sõnal palju erinevaid tõlgendusi. Deming on öelnud, et ,,kvaliteet peab olema suunatud kliendi vajadustele, nii praegustele kui ka tulevatele". Feigenbaum on kirjutanud, et kvaliteet on kui terviklik kogum toote ja teenuse turunduse, tehnilise lahenduse, tootmise ning hooldamise karakteristikuid, mille abil kasutatav toode ja teenus vastavad kliendi ootustele. Gitlow määratleb kvaliteeti kui tarbijate või toote (teenuse) kasutajate taju,
Nimi ___________________________ Klass ___________________________ 9. PEATÜKK. Tootmine ja tootlikkus Sobiv vastus: Leia igale A-veeru mõistele B-veerus sobiv vaste. Kirjuta selle täht A-veergu mõiste ette. A B A. Teatud ajaperioodil riigis toodetud ja turule jõudnud F 1. Elatustase toodete ning teenuste turuväärtus. E 2. Mastaabisääst B. Teadussaavutuste kasutamine kaubanduses ja tootmises. J 3. Tööjaotus C. Kapitali mahutamine ettevõtetesse ja seadmetesse. A 4. Sisemajanduse D. Kaupade ja teenuste loomine. koguprodukt E. Keskmise tootmiskulu alanemine suu...
Hajussüsteem Sisemine tasakaal koos Sisemisest tasakaalust väljas entroopia kasvuga S > 0 olek (far from equilibrium), (protsess on raskesti entroopia võib väheneda S 0 pööratav ilma väliskeskkonna (protsess on sisemiselt pööratav) sekkumiseta) Terviklik kvaliteedi juhtimine (TQM total qualty management) Continuous improvment; Deming Edwards W.; kaizen (jaapani juhtimissüsteem tootmises) Team Creates Team Selects Team Cathers Team Quality Circle and Problem to be Data and Recommends Collects Information Solved Analyzes Problems Solutions Empowerment and involment emploees Decision by Focus on the customers Top Management
11. Kõike seda tuleb teha korduvalt. Kvaliteedijuhtimise gurud (3) Armand V. Feigenbaum On veendumusel, et kõik osalevad kvaliteedi kujunemises, kuid ainult juhid vastutavad ning ainult juhid saavad kujundada Juhtimise tugisüsteeme. Feigenbaum on sõnastanud järgmised kvaliteedijuhtimise tegevused. 1. Püstita kvaliteedistandardid. 2. Hinda vastavust standardeile. 3. Tegutse, kui standardeid rikutakse. 4. Arenda standardeid edasi. Kvaliteedijuhtimise gurud (4) Wiliam Edwards Deming (1900-1993) On öelnud: Õppimine pole kohustuslik….ellujäämine samuti mitte Elukutselt statistik ning rakendas oma statistiku teadmisi Teise Maailmasõja ajal, assisteerides sõjaväetööstust ja aidates neil parendada sõjatoodete kvaliteeti. PDCA (Plan-Do-Check-Act) mudeli looja. Jaapanlased nimetasid oma 1951. aastal asutatud kvaliteediauhinna tema järgi Deming Prize. Kvaliteedijuhtimise gurud (5) J. M. Juran On öelnud:
9.KVALITEEDIEDEND AMINE KVALITEEDIEDENDAMINE Kvaliteediühingud Euroopa Liidus on kaks suurt kvaliteediühingut: Euroopa Kvaliteediorganisatsioon (European Organization for Quality, EOQ) (asut. 1956) Euroopa Kvaliteedijuhtimise Fond (European Foundation for Quality Management; EFQM) (asut. 1988) Euroopa Kvaliteedipoliitika Euroopa Kvaliteedipoliitika (European Quality Policy, EQP) algatas Euroopa Komisjon 1990-ndate aastate alguses. Euroopa Kvaliteedipoliitika eesmärkideks on : Euroopa ettevõtete konkurentsivõime tõstmine Euroopa konkurentsivõime tõstmine, luues ettevõtetele soodsa keskkonna arenguks Sotsiaalse olukorra ja keskkonna seisundi parandamine. Euroopa kvaliteedivisioon Võidame üheskoos Rakendame Tuginedes edule ...
Kvaliteet on toote või teenuse omaduste 32. TQMi definitsioon Kui ettevõtte strateegiline juhtimiskonseptsioon. Tegemist on ja karakteristikute kogum, mis võimaldab rahuldada kindlaksmääratud või eeldatavaid Ameerika päritolu konseptsiooniga, mis Jaapanis praktiliselt välja arendati. vajadusi. 33. Protsessi parendamise tööriistad Ajurünnak, maatriksdiagramm, kalaluu, 3. W. E. Deming Statistik. Karjääri alustas matemaatik-füüsikuna. PDCA mudeli probleemipuu, eesmärgipuu, Pareto diagramm, protsessi voodiagramm. looja. 34. TQMi tähtsamad tehnikad Kvaliteediringid, jõustumine, mõõduvõtmine, 4. J. M. Juran Juhtimiskonsultant. Tema peamine idee seisneb selles, et kvaliteedi välistele allikatele toetumine, tootmistsükli lühendamine, pidev täiustamine.
W.E.Deming Alustas karjääri matemaatik-füüsikuna U.S. Department of Agricultura juures. 1946. aastast - konsultant ja statistika professor New Yorki Ülikooli Graduate School of Business Administration juures. Pidas 1950-ndal aastal Jaapanis loenguid - statistilise kvaliteediohje - 24 - kasutamisest. 1951 aastal rajas Jaapani Teadlaste ja Inseneride Liit (JUSE) esimese kvaliteediauhinna nime, mis kannab nime dr. W. Edvards Deming. Lõi USA kompaniidele nn. 14-punktilise programmi (e. raamistik üldise kvaliteedi täiustamiseks). J.M.Juran Juhtimiskonsultant. Tema peamine idee seisneb selles, et kvaliteedi lõplik mõõt on kliendi rahulolu. Oma tõekspidamiste rakendamiseks peatub ta kulutustel kvaliteedile, määratledes kvaliteedielementide kuluartiklid - vältimiskulud, avastamiskulud, veakulud. Tema filosoofia rõhutab, et juhtkond peaks püüdlema kvaliteedi täiustamise ja saavutamise missiooni poole
(2003) do in their handbook on survey quality. They apply the concept of fitness for use to the survey process, which leads to the following quality requirements for survey data: accuracy as defined by the mean squared error, timeliness as defined by availability at the time it is needed, and accessibility, that is the data should be accessible to those for whom the survey was conducted. There are many stages in designing a survey and each influences survey quality. Deming (1944) already gave an early warning of the complexity of the task facing the survey designer, when he listed no less than thirteen factors that affect the ultimate usefulness of a survey. Among those ar the relatively well understood effects of sampling variability, but also more difficult to measure effects. Deming incorporates effects of the interviewer, method of data collection, nonresponse, questionnaire imperfections, processing errors and errors of interpretation. Other authors (e.g
Walter Masing EOQ European Organization for Quality · Nüüdseks on liitunud üle 30 riigi rahvuslikud kvaliteediorganisatsioonid · 13. juuni 1993. a. alates on ka Eesti Kvaliteediühing (EKAK) selle liige Eesti Kvaliteediühing · Loodi 1991.a. · Walter Masing oli Eesti Kvaliteediühingu auliige, kes omas suurt tähtust kvaliteedi arendamisel Eestis Kvaliteedigurud jaotuvad 3 rühma: · Varajased ameeriklased - W.E. Deming, J.M. Juran, A.V. Feigenbaum; · Jaapanlased Dr K. Ishikawa, Dr G. Taguchi, Shigeo Shingi; · Uus "lääne laine" P. Crosby, T. Peters, C. Møller. Varajased ameeriklased · W.E. Deming sai tuntutuks PDCA (Plan-Do- Check-Act Planeeri-tee-kontrolli-mõjuta) e. deminigi tsükliga. · J.M. Juran keskendus kvaliteedi kontrollile. · A.V. Feigenbaum on tervikliku kvaliteedikontrolli (Total Quality Control) looja. Jaapanlased
14 pead valutada ühise aja leidmiseks õpetajaga. Üks õpilane tunnistas, et käib tihti järele vastamas, kuna on tihti haige ning kontrolltöödele seega ei jõua. 15 6 PUUDUMINE Õppimine ei ole kohustuslik... ellujäämine samuti mitte. William Edwards Deming Puudumised on tänapäeval koolis väga suureks probleemiks. Kui varem ei viitsinud koolis käia peamiselt põhikooli õpilased, siis nüüd on suur puudumiste protsent jõudnud ka keskkoolijärgsete õpilasteni, kelle kohalolekut võib vahepeal võrrelda kuuvarjutusega. Ainus vahe põhikooli- ja keskkoolijärgsete õpilaste puudumise on see, et kursusejuhataja ei võta keskkoolijärgse õpilase vanematega ühendust ning nii jäävad puudumised vaid õpilase enda südametunnistusele. 6
nende vastuvust spetsiifilistele nõuetele. Konfiguratsiooni juhtimise süsteem- ametlikult dokumenteeritud protseduuride kogum, mida kasutatakse ... projekti tulemite karakteristikute määratlemiseks, dokumenteerimiseks, kontrollimiseks ja jälgimiseks. Alusplaan (alusjoon)- projekti heakskiidetud ajapõhine plaan, pluss-miinus kinnitatud muudatused. KOKKUVÕTE Kaasaegsesse projekti kvaliteedijuhtimisse panustasid Deming, Juran ja teised Malcolm Baldrige kvaliteediauhind, ISO sertifitseerimine ja Kuus sigmat pakuvad kvaliteedijuhtimise raamistikke kaalutlemiseks Esimene kontseptsioon kaasaegses projekti kvaliteedijuhtimises on huvigruppide rahulolu. – Projekti huvigruppide mõistmine – Huvigruppide vajaduste prioritiseerimine – Juhtimine vastavalt huvigruppide vajadustele – Tugevate suhete hoidmine
on terviku jaoks täita oma konkreetsed ja olulised ülesanded. Süsteemid koosnevad allsüsteemidest ja neid iseloomustavad entroopia ja sünergia. Entroopia on süsteemi määramatuse ja korrapäratuse määr ehk info määramatu hulk. Juhtimisega püütakse süsteemi entroopiat vähendada. Sünergia st tervik on suurem kui tema koostisosade summa, näit. inimesed suudavad koostöös rohkem saavutada kui igaüks eraldi. Olukorrateooriad- Terviklik kvaliteedijuhtimine: E. Deming. On kõigi töötajate koostööl põhinev juhtimise teooria ja meetod, mille aluseks on toote/ teenuse kvaliteet ja kliendi rahulolu. Eeldab süsteemset mõtlemist ning org. kui terviku nägemist, ühendades omavahel kõik juhtimisfunktsioonid ja teeninduse valdkonnad. Eesmärgiline juhtimine: D. McGregor, P. Drucker. Tegutsemisviis org., mille käigus üksteisega seotud organisatsiooni allüksused ja
TARTU ÜLIKOOLI PÄRNU KOLLEDŽ Turismiosakond Kvaliteedijuhtimine Teenuste disain ja juhtimine Magistriõppekava Kursusel omandatud teadmiste hindamise test ● Testi leiate ÕIS-ist ning selle eesmärgiks on kvaliteedijuhtimise alaste teadmiste kinnistamine. ● Saatke vastustega test hiljemalt 01.12.2015. a. aadressil: [email protected] ● Testi hindamisel kasutatakse põhimõtteliselt samu põhimõtteid, mis on esitatud Töö (nelja eksamhinde saamiseks vajaliku töö) hindamiseks iseseisvate tööde juhendi lõpul. Testi sooritamise eest on võimalik saada kuni 30 punkti. Nimi: Esitamise kuupäev: Test koosneb kahest osast: I osa – Kvaliteedi teoreetilised käsitlused II osa – Kvaliteedi mõõtmise ja...
TOODETE JA TEENUSTE ARENDAMINE TOYOTA NÄITEL TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Majandusteaduskond Vitali Antipov TOODETE JA TEENUSTE ARENDAMINE „TOYOTA MOTOR CORPORATION“ NÄITEL Kodutöö Juhendaja: Mait Rungi Tallinn 2015 1 SISUKORD SISUKORD...........................................................................................................2 1.Sissejuhatus.........................................................................................................3 2.Autotööstuse evolutsioon....................................................................................5 3.Ärimudel.............................................................................................................7 3.1Toyota ajalugu.......................................
4.6. Kvaliteediauhinnad TQMi rakendamise edukust ettevõtetes hinnatakse erinevate kvaliteediauhindade abil. Paljud ettevõtted kasutavad enesehindamiseks auhinnakriteeriume, pretendeerimata auhinna saamisele. Kvaliteediauhinna kriteeriumid loovad ettevõttele ärialase täiuslikkuse saavutamise eesmärgi, mõõdavad äri efektiivsust, pikaajalisi tulemusi ja ajakohast lähenemist juhtimisele. Deming Prize 1951 MBNQA 1987 EQA 1992 Üldine lähenemine Kvaliteedijuhtimine Juhtimise kvaliteet Organisatsiooni kvaliteet Kvaliteedi määrang Vastavus spetsifikaadile Vastavus kliendi soovidele Organisatsiooni kvaliteet Kvaliteedi tagamise edendamine statistiliste Konkurentsivõime Euroopa identiteeti Eesmärk
mõjudele. · Organisatsioon on süsteem, mille kõik allsüsteemid peavad töötama efektiivselt ja üksteisega harmooniliselt, oluline on hästitoimiv kommunikatsioon · Sünergia tekkimine kui süsteemipõhine käsitlus on rakendatud edukalt 44. 45. Süsteemiteoreetiline lähenemine jagatakse: 46. Eesmärgiline juhtimine 47. Douglas McGregor, Peter Drucker 48. Terviklik kvaliteedijuhtimine 49. Edward Deming 50. Ameerikas 1950-ndatel ignoreeriti kvaliteedi tähtsust, Jaapanis kvaliteet väga oluline. 51. Protsesside kulgemise matemaatiline määratlemine, kontroll-lehed, meeskonnatöö, pidev tulemuste parandamine -kõik see sobis jaapani kultuuri suurepäraselt. 52. 53. 54. 55. Situatiivne käsitlus. 56. Edukaima juhtimisstiili valik oleneb olukorrast. Milliseid muutujaid arvestada? Väliskeskkonna stabiilsus Ülesande keerukus
In the following section, the most widely used IPD tools are discussed, but these are only a few of many. LPS, discussed in the third chapter of this thesis, is also used in IPD projects. Still, to prevent any misinterpretation, the tools and techniques can create waste if the concept is not grasped comprehensively. Learning lean is difficult, disciplined work which requires abandoning traditional thinking. Lean tools: Plan-Do-Check-Adjust/Act (PDCA) Sheward, further developed by Deming. The cycle is the heart of the problem solving process in lean construction. A lot of time is spent on developing a detailed understanding of the problem that must be solved. PDCA consists of the following four stages: 1. Plan Develop a detailed understanding of the problem and offer a solution. 2. Do Implement what has been planned 3. Check Measure the results of Do 4. Adjust/Act Compare the results with what has been planned; if the results are as expected,
Kaitsealade külastuskoormuse hindamise juhend: seiremeetodite arendamine ja rakendamine SA Keskkonnainvesteeringute Keskuse 2008. aasta looduskaitseprogrammi projekt nr. 193 „Kaitsealade külastuskoormuse hindamine“ Koostajad: Antti Roose, Kalev Sepp, Varje Vendla, Miguel Villoslada, Maaria Semm, Henri Järv, Janar Raet, Ene Hurt, Tuuli Veersalu Tartu 2011 SISUKORD SISSEJUHATUS.................................................................................................................................................... 4 VÕTMEMÕISTED...................................................................................................................................................................... 6 1. KAITSEALADE KÜLASTUSSEIRE ALUSED .......................................................................................................... ...