· Seotud seesmine kontrollkeskmega, sõltumatusega individuaalsusega seesmise motivatsiooniga · Kui seesmiselt huvipakkuva tegevuse eest liialt väliselt motiveerida (anda raha, vm asju), siis väheneb inimese autonoomsuse tunne. · Ka vastupidi toetades inimeste autonoomiat, suureneb seesmine motivatsioon, rahulolu ja heaolu tunne. · Seda võimaldab sisuline tagasiside Sisemine ja väline motivatsioon · Deci jt metaanalüüs:kui seesmiselt huvipakkuva tegevuse eest liialt väliselt motiveerida (anda raha, vm asju), siis vähenevad seesmine motivatsioon; loovus; keerkumate probleemide lahendamise edukus sügavat mõistmist eeldav infotöötlus. · Välise tasu mõju lühiajaline · Mõjub halvasti püsivusele · Deci inimestel on sünnipärane kalduvus otsida uudsust ja väljakutseid, suurendada oma pädevust, uurida ja õppida
31.08 W. Wundt rajas esimese eksperimentaalpsühholoogia labori 1879.aastal Leipzigi ülikoolis S. Freud (psühhoanalüüs) Neofreudistid: Adler(individuaalpsühholoogia), Fromm (psüühilise ja sotsiaalse teguri vahekord), Erikson(psühhosotsiaalne areng), Jung(analüütiline psühholoogia) Biheiviorism: Watson (sisend-must kast-väljund), Skinner (radikaalne biheiviorism, operantne tingimine), väikese Alberti eksperiment rotiga Humanistid: Rogers (empaatia ja valikute olulisus), Maslow (theory of human motivatsion, vajaduste hierarhia) Kognitiivne psühholoogia: termin kognitiivne pärineb U. Neisserilt Pavlov kindel tingimine - tingitud ja tingimata stiimul - katse koera ja vilega 07.09 Cage- ajalukku kirjutatud tänu oma äärmiselt ebatõenaolisele surmast pääsemisele raske õnnetuse tagajärjelt. Gall- frenoloogia alusepanija Stroopi efekt Eugen Aserinsky märkas kiirete silmaliigutuste perioode(Rapid Eye Movement-REM) Berger-enne operatsiooni nähti p...
teha ei taha. Mõnel puhul näevad seda lapsevanemad juba varakult ja lepivad sellega, et lapsel on muud huvid, aga mõned on konkreetselt selle poolt, et peab tegelema ning ei arvesta lapse soovidega, eelkõige on siin ka mõndadel juhtudel mängus see, et lapsevanemad ise nooremas eas spordiga tegelesid ja soovivad, et ka laps sellega tegeleks. Treeningprogramm noortele (lähtudes Deci ja Ryani (1999,2000) enesemääratlusteooriast: Treeningprogrammi koostades rõhutaksin ma kõige rohkem emotsiooni, sest see on see, mis tekitab lastes tahet trenni tagasi tulla. Emotsioonid, mis tekivad tänu mitmekülgsele ning huvitavale treeningule. Tekivad positiivsed tunded ning emotsioonid, lapsed tahavad tulla tagasi ning tahavad spordiga tegeleda. Samuti rõhutaksin mingil määral ka arengut ning võitmist
1. Milline on psühholoogiateaduse eesmärk? On peamiselt psüühika ja käitumise üldiste ja igalpool kehtivate seaduspärasuste väljaselgitamine, mitte aga unikaalsete ja kordumatute detailde uurimine. 2. Milline on psüühika eesmärk? Psüühika eesmärk on maailmast tervikpildi loomine 3. Mis on eneseteadvus ja millal see inimesel tekib? Teadlik olemine ja arusaamine iseeendast. See tekib teisel eluaastal. Loomadest on lihtsaim vorm oranguatngil ja simpansil. 4. Millises vanuses omandab laps keele, hakkab mõtlema kujundite ja sümbolite abil? VT. Piaget Laps omandab keele 1,5-3 eluaastal ( preoperatsiooniline mõtlemise areng)ja loogiline mõtlemine( kujundite ja symbolize abil) 6-12 eluaastal ( konkreetsed operatsioonid) MA EI TEA KAS LOOGILINE MÕTLEMINE ON SAMA MIS SÜMBOLID JA KUJUD. 5. Millises vanuses areneb aju kõige enam (aju kaal suureneb kõige enam)? Esimesel eluaastal. 6. Milline vanemate kasvatustiil ...
MOTIVATSIOON JA EMOTSIOONID MOTIVATSIOON – üldine asjade kogum, mis meid tegutsema paneb ja tegutsemas hoiab - vajadus - motiiv - eesmärk VAJADUSED - orgaanilised vajadused - funktsiooni ja füüsilise aktiivsuse vajadus - sotsiaalsed - vaimsed - esteetilised VAJADUS > MOTIIV > PINGUTUS > EESMÄRK > VAJADUSE RAHULDAMINE VAJADUS > MOTIIV > PINGUTUS > EESMÄRGI MITTESAAVUTAMINE > FRUSTRATSIOON, KAITSEMEHHANISMID BILOOGILINE MOTIVATSIOON – tegutsemise eesmärgiks kehaliste vajaduste rahuldamine - valu vältimine - hirm - uni - nälg - janu - sugutung - uimastisõltuvus KULTUURILINE MOTIVATSIOON - arenguvajadus *uudishimu *tunnetusvajadus - tunnetuslik kooskõla ehk kognitiivse dissonantsi ületamine (Leon Festinger) KONTROLLKESE (Rottel, 1966) - sisemine: eelistatakse situatsioone, kus tegevuse tulemuse määravad oskused ja kompetentsus - väline: eelistatakse situatsioone, kus tegevuse tulemuse määrab vedamine või juhus MASLOW VAJADUSTE HIERAR...
kontakti võimalus, hinnatud sotsiaalne positsioon. Enesekäsitluse teooria – Shamir ütles, et inimesed ei ole ainult eesmärgile orienteeritud vaid ka ennast, oma hoiakuid ja enesekäsitlust väljendavad. Tahavad ennast väärtustada, tõsta oma enesehinnangut, suurendada oma sisemise terviklikkuse tunnet. Enesekäsitlusel tuginev käitumine pole alati seotud selgete ootustega ega vahetute ja spetsiifiliste eesmärgitega. Enesemääratlemise teooria – Deci & Ryan teooria keskse tähelepanu all küsimus, kas inimeste erinevusi ja käitumist tingivad „sisemised põhjused“ või välised. Teooria püüab ühendada nii sisemisi kui väliseid põhjuseid motivatsiooni tekitajana. Sisemine motivatsioon tekib psühholoogiliste vajaduste ( autonoomia, kompetentsus, seotus), väline motivatsioon aga tegevuse võimalike tagajärgede tõttu. Õigluse teooria – Adams ütles, et inimene võrdleb oma tööd ja tasu teiste töötulemuste ja tasuga
Stressi negatiivne pool on distress, mis on seotud mitmesuguste piirangute, nõudmiste ja sunniga. Selline stress võib põhjustada liiga tugevaid negatiivseid nõudmisi ja närvipinget. Kui organismi taluvuspiir on ületatud ja jõuvarud ammendatud, tekib kurnatus. Tavaliselt mõtlevad inimesed just distressi, kui nad stressist räägivad. 85. Deci-Ryani enesemääratlemise teooria. Enesemääratlemise teoorias (SDT (Self Determination Theory)) eristavad Deci ja Ryan (1985) kahte põhimõtteliselt erinevat tüüpi motivatsiooni: välimist ja sisemist. Välimise motivatsiooni all mõistetakse enamasti võimalikke hüvesid, mida teatud käitumise korral võimaldavad teised inimesed, väline maailm. Välimiselt motiveeritud tegude all võib silmas pidada selliseid tegevusi, mida õpilane teeb vastumeelselt ja vähese huviga. Aga väliselt motiveeritud on ka tegevused, mida õpilane teeb
kontakti võimalus, hinnatud sotsiaalne positsioon. Enesekäsitluse teooria Shamir ütles, et inimesed ei ole ainult eesmärgile orienteeritud vaid ka ennast, oma hoiakuid ja enesekäsitlust väljendavad. Tahavad ennast väärtustada, tõsta oma enesehinnangut, suurendada oma sisemise terviklikkuse tunnet. Enesekäsitlusel tuginev käitumine pole alati seotud selgete ootustega ega vahetute ja spetsiifiliste eesmärgitega. Enesemääratlemise teooria Deci & Ryan teooria keskse tähelepanu all küsimus, kas inimeste erinevusi ja käitumist tingivad ,,sisemised põhjused" või välised. Teooria püüab ühendada nii sisemisi kui väliseid põhjuseid motivatsiooni tekitajana. Sisemine motivatsioon tekib psühholoogiliste vajaduste (autonoomia, kompetentsus, seotus), väline motivatsioon aga tegevuse võimalike tagajärgede tõttu. Õigluse teooria Adams ütles, et inimene võrdleb oma tööd ja tasu teiste töötulemuste ja tasuga.
püsivust. D. Krathwohli (1964) afektiivsete õppe-kasvatuseesmärkide taksonoomia põhikategooriad: Märkamine. Reageerimine. Väärtustamine. Väärtuste organiseerimine. Isiksuslike väärtusorganisatsioonide formeerumine. Tuntumad psühholoogilised motivatsioonikäsitlused Sekundaarse tarbed isiksulike suundumuste kujundajatena. Eduelamus motivatsiooni kujundajana. Väline ja sisemine motivatsioon. Edward Deci (1975, 1991) arvates on sisemiselt ajendatud käitumise korral tegemist motivatsiooniga, mida põhjustavad otseselt isiklik huvi, rahuldus- või rõõmutunne. Deci (1975) järgi esineb 2 tüüpi sisemiselt motiveeritud käitumist. Deci teooria järgi on tegevuse tagajärgedel, sh tagasisidel ja tasustamisel 2 mõõdet: kontrolliv ja informeeriv. Motivatsioon tarvete teooriate valguses Murray sotsiaalsete tarvete teooria
Kas õde peaks emale rääkima? Seksuaalne areng (S.Freud) · 0 1,5 oraalne · 1,5 3 anaalne · 3 6 falliline, Oidipuse, Elektra kompleks · 6 12 latentsiperiood · 12 - genitaalne Isiksuse mõistmiseks erinevad teooriad: · Psühhodünaamiline lähenemine Freud, Jung alateadvus,instinktid, kaitsemehhanismid. · Joonte teooriad Allport,Costa/McCrae isiksust iseloomustavd omadused, jooned. · Sotsiaal-kognitiivne lähenemine Bandura, Deci ja Ryan - omadused, käitumine on sotsiaalselt õpitud. Mõtlemine mõjutab käitumist. · Humanistlikud Rodgers,Maslow iga inimene tajub reaalsust erinevalt. Soov areneda. Sigmund Freud 1856 1939 psühhodünaamiline lähenemine · Id (tema) · Ego (mina) · Superego (ülimina) Instiktid: eluinstinkt, libido, Eros surmainstinkt, Thanatos Kaitsemehhanismid Inimese mina kaitseb ennast · Id tugevate impulsside · Superego poolt tekitatud süüme
Korraldada kohtumisi, kus arutada kehalise aktiivsuse mõjust tervisele ja elukvaliteedile tulevikus. Lasta kavandada õpilastel individuaalne tervisliku vormi või oskuste arendamise programm. IV tase - 15. Enesemääratlemise teooria kasutamisest õpetamise-õppimise protsessis Spordipsühholoogias käsitatakse motivatsiooni mitmeti. Enam rakendamist leidnud teoreetilised raamistikud spordi ja kehalise kasvatuse valdkonnas tehtud motivatsiooniuuringutes on Deci ja Ryani (1985) enesemääratlusteooria (Self- determination Theory), Vallerand`i (1997) sisemise ja välise motivatsiooni hierarhiline mudel (Hierarchical Model of Intrinsic and Extrinsic Motivatsion) ning Nicholls´i (1989) saavutuseesmärgi teooria (Achievement Goal Theory). Enesemääratlemise teooria psühholoogilised vajadused (autonoomsus sisemised, kompetentsus, sotsiaalne kuuluvus) määravad indiviidi eesmärgile suunatud käitumise, selle
õppimisel neid meetodeid, mida kasutavad ajaloolased oma uurimistöös jne.) Bruneri järgi on erinevas vanuses ja arenguastmel lastel oma iseloomulikud maailma tajumise viisid. Edukaks õpetamiseks tulekski õppeaine põhimõisted esitada viisil, kuidas lapsed maailma näevad. 33. Väline ja sisemine motivatsioon õpitegevuse liikuma paneva jõuna. Milles seisneb välise ja sisemise motivatsiooni konflikt Deci järgi? (11.1) Sageli on raske selgusele jõuda, mil määral tekib motivatsioon mõneks tegevuseks, sh õppimiseks, sisemiste ja mil määral väliste tegurite toimel. Nii mõnigi kord põhjustab tegevust ühel tasemel väline tasustus, mis omakorda kutsub esile sisemise huvi sama tegevuse vastu (on ka vastupidiseid juhtumeid, kus algne sisemine huvi õppimise vastu saab toetust välise tasustusena.) Sisemise motivatsiooni teooriad toetudes inimloomuse sisemise aktiivsuse
1 Füüsiline tervis, iseloom ja individuaalsed erinevused ja nende seos heaoluga 2010 2 Füüsiline tervis ja selle seos heaoluga - Okun jt (1984) poolt läbiviidud meta-analüüsid näitasid füüsilise tervise ja subjektiivse heaolu vahel positiivset korrelatsiooni. - Ryan ja Frederick (1997) leidsid, et subjektiivne vitaalsus on seotud ning sõltub nii somaatilistest kui ka psühholoogilistest faktoritest. -Ryffja Singer (2000) töö tulemuste põhjal võib öelda, et positiivsed suhted teistega olid eriti olulised tervisega seotud protsesside parandamises. 3 See, et tervise ja heaolu vahel on seos, on ilmselge. Haige olemist seostatakse tihtipe...
· Pingutus sisemine ja ebastabiilne · Ülesande raskusaste väline ja stabiilne · Juhus väline ja ebastabiilne VI Individuaalsed erinevused Kõrge saavutusvajadus · sisemine atributsioon · ebaedu kutsub esile intensiivse negatiivse emotsiooni Motivatsioonilised strateegiad · ebaedu vältimine · edu saavutamine VII Sisemine ja välimine motivatsioon (intrinsic and extrinsic motivation) Edward Deci, Richard Ryan · sisemine eneseteostus, nauding · välimine positiivne sarrustamine, positiivne kinnitamine Mihaly Csikszentmihalyi optimaalne tippelamuste voog (optimal flow) huvi VIII Tasu ja motivatsioon kontroll käitumise üle ja kompetentsus tasu, mida seostatakse kompetentsusega, suurendab sisemist motivatsiooni tasu, mida seostatakse välise kontrolliga, vähendab sisemist motivatsiooni
Pedagoogiline psühholoogia Ajalugu Eve Kikas Mis on pedagoogiline (haridus)psühholoogia? · Psühholoogiaharu, mis rakendab psühholoogia teadmisi hariduse sfääris · Erinevus koolipsühholoogiast Sisuline Terminid · Rõhuasetus on õppimise ja õpetamise protsesside uurimisel. Teadmised õppimise ja arengu seaduspärasustest · Otsitakse võimalusi, kuidas õpilasi efektiivsemalt õpetada. Ajalugu · Teadusliku pedagoogilise psühholoogia algusajaks loetaks 19.saj lõppu · William James (1842-1910) oli funktsionalist, kes uuris ka praktilisi probleeme. Raamat "Talks to Teachers" (1899) · PP seisab teooria ja praktika vahepeal: psühholoogia teadus, haridus kunst, PP ühendab neid, ülesandeks teooria praktikasse rakendamine · Õpetas õpetajatele psühholoogia aluseid, rõhuasetusega tegevusel, kohanemisel, kirjutas mälust ja tahtest · Rõhutas eeskuju ja ...
· Pingutus sisemine ja ebastabiilne · Ülesande raskusaste väline ja stabiilne · Juhus väline ja ebastabiilne VI Individuaalsed erinevused Kõrge saavutusvajadus · sisemine atributsioon · ebaedu kutsub esile intensiivse negatiivse emotsiooni Motivatsioonilised strateegiad · ebaedu vältimine · edu saavutamine VII Sisemine ja välimine motivatsioon (intrinsic and extrinsic motivation) Edward Deci, Richard Ryan · sisemine eneseteostus, nauding · välimine positiivne sarrustamine, positiivne kinnitamine Mihaly Csikszentmihalyi optimaalne tippelamuste voog (optimal flow) huvi VIII Tasu ja motivatsioon kontroll käitumise üle ja kompetentsus tasu, mida seostatakse kompetentsusega, suurendab sisemist motivatsiooni tasu, mida seostatakse välise kontrolliga, vähendab sisemist motivatsiooni
a) Väärtuste organiseerimine (väärtuste üldistamine ja süstematiseerimine); b) Isiksuslike väärtusorientatsioonide formeerumine (isiksuslike väärtusorientatsioonide ja elufilosoofia kujunemine). 6. Mille järgi jaotatakse motivatsiooniilmingud väliseks ja sisemiseks motivatsiooniks? Motivatsioonikäsituste jaotamine liikumapaneva stiimuli asukoha järgi väliseks ja sisemiseks motivatsiooniks. 7. Millised kaks mõõdet on E. Deci (1975) järgi eristavad inimeste (sealhulgas õpilaste) tajus tagasisides tegevuse tagajärgedest? E. Deci järgi on tegevuse tagajärgedel, sh tagasisidel ja tasustamisel kaks mõõdet: kontrolliv ja informeeriv. 8. Millal tekib sisemise ja välimise motivatsiooni konflikt Deci teooria järgi? Siis kui üheaegselt toimub väliste ja sisemiste tegurite motiveerimine. 9. Mis on teiste sõnadega eneseefektiivsuse ootus? See on usk oma võimetesse
jõutud tõdemuseni, et 80-90% haiguste etioloogias on koht stressil. 85. Deci-Ryani enesemääratlemise teooria. Enesemääratlemise teooria on isiksuse ja motivatsiooniteooria, milles on keskse tähelepanu all küsimus, kas inimeste erinevusi ja käitumist tingivad "sisemised põhjused" (self-determined), või välised (other-determined). Enesemääratlemise teooria püüab ühendada nii inimese sisemisi kui väliseid põhjuseid motivatsiooni tekitajana Teooria autorid, Deci ja Ryan, kasutavad termineid enesemääratlemine ja autonoomia sünonüümidena. Autonoomia tähendab "ise juhtimist" või "ise otsustamist" ehk ise oma käitumise reguleerimist. Kuid see ei tähenda, et inimese käitumine oleks keskkonnast ja teistest inimestest sõltumatu Enesemääratlemise teooria järgi on inimesed arengule orienteeritud aktiivseid organismid. Inimeste valmidus otsida uudsust ja väljakutset, areneda ja õppida saab
enesehinnangut ja ennast väärtustama 3. Inimesed on motiveeritud alal hoidma ja suurendama oma sisemise terviklikkuse tunnet. 4. Enesekäsitlused koosnevad erinevatest samastumistest (identsustest). Inimesed võib olla mitu identiteeti, mis on organiseeritud hierarhiliselt vastavalt nende olulisusele. 5. Enesekäsitlusel tuginev käitumine pole alati seotud selgete ootustega ega vahetute ja spetsiifiliste eesmärkidega. ENESEMÄÄRATLEMISE TEOORIA (E.L Deci & M.Ryan) Self-Determination theory Sisemised vs välimised käitumist mõjutavad põhjused Vajadused määravad käitumise Autonoomsus (autonomy) Kompetentsus (competence) Seotus (relatedness) Individuaalsed erinevused Põhjuslikkuse orientatsioon Eesmärgid elus Motivatsiooni liigid Sisemine motivatsioon Välimine motivatsioon Integreeritud regulatsioon (integrated regulation) Omaksvõetud regulatsioon (identified regulation)
oArengupsühholoogia käsitleb vanusega seotud erinevusi käitumises, tunnetusprotsessides ja inimsuhetes Läbiv küsimus on pärilikkuse ja kultuuri roll arengus Temaatiline jaotus: füüsiline, motoorne, kognitiivne (intellektuaalse funktsioneerimise) ja sotsiaal- emotsionaalne areng. Kronoloogiline jaotus: · imikuiga: sünnieelne periood, vastsündinu, imik, väikelaps (0-2. eluaasta) - infancy · varane lapseiga ehk eelkooliiga (2.-7. eluaasta) · keskmine lapseiga ehk kooliiga (7.-12. eluaasta) · murdeiga (12.-19. eluaasta) · varane täisiga (20.-30.ndad eluaastad) · keskmine täisiga (40.- 50.ndad eluaastad) · hiline täisiga (pärast 60. eluaastat) · vanuriiga (70+) Kultuurierinevused: Kas sotsialisatsiooni eesmärgiks rohkem seotus teiste inimestega või iseseisvus ja eneseteostus? On kultuure, kus rohkem tähelepanu füüsilisele arengule kui mänguasjadega mängimisele. Varieerub ka mänguasjade arv, raamatute arv. Vastsünd...
ARENGUPSÜHHOLOOGIA G. STANLEY HALL (1846-1924) arengupsühholoogia rajaja USAs. käsitleb vanusega seotud erinevusi käitumises, tunnetusprotsessides ja inimsuhetes Läbiv küsimus: Pärilikkuse ja kultuuri roll arengus - Kultuure, kus rohkem tähelepanu füüsilisele arengule kui mänguasjadega mängimisele; Mänguasjade arv, raamatute arv Perioodid: imikuiga: sünnieelne periood, vastsündinu, imik, väikelaps (0-2. eluaasta) - varane lapseiga ehk eelkooliiga (2.-7. eluaasta) keskmine lapseiga ehk kooliiga (7.-12. eluaasta) murdeiga (12.-19. eluaasta) varane täisiga (20.-30.ndad eluaastad) keskmine täisiga (40.- 50.ndad eluaastad) hiline täisiga (pärast 60. eluaastat) vanuriiga (70+) VASTSÜNDINU - Ajaline 37.-42. rasedusnädalal Enneaegne vastsündinu: enne 37. n...
................................................20 Motivatsiooni mõõtmine. Projektiivtestid vs küsimustikud........................................21 Vajadustel põhinevate teooriate paralleelseid jooni.....................................................21 VITAMIINITEOORIA (P. Warr).................................................................................21 ENESEKÄSITLUSE TEOORIA (B. Shamir) Self-concept based theory..................22 ENESEMÄÄRATLEMISE TEOORIA (E.L Deci & M.Ryan) Self-Determination theory...........................................................................................................................23 Motivatsiooni liigid.........................................................................................................25 1 PROTSESSIL PÕHINEVAD LÄHENEMISED MOTIVATSIOONILE.....................
vältimatu suuna. Eesmärgid võivad pärineda (a) kehalistest vajadustest, (b) õpitud kogemusest & (c) mõtlemisest või (d) eelneva komboga. 3) Motivatsiooni püsivuse päritolu Motivatsiooni (võimalik) püsivus on see, mis teda teistest nähtustest eristab. Püsivust peetakse tegevuse edukuse ennustamisel peamiseks (Seligman, 1990); isegi intelligentsusest olulisemaks Varasematest seletustest sisukam näib käitumise püsivuse seletamisel Deci & Ryani (1991) idee, mille kohaselt käitumise püsivus tuleneb seesmisest motivatsioonist, hüvituseks kujuneb meisterlikkuse või kompetentsuse saavutamine, mida kogedakse lõppeesmärgi poole püüdlemisel. Üheks seletuseks on see, eesmärgi nimel pingutaval inimesel on kujunenud optimism või lootus, mis teda tegutsemas hoiab (Seligman, 1990; Snyder et al, 1991). Seega tähendab negatiivsete tundmuste kogemine signaali saamist, et hüvituse saamine on (alles) ees.
Kui tekib mulje, et domineerib informeeriv komponent, kaldub ta omistama oma käitumise põhjused sisemistele motiividele. Järelikult võib juhtuda, et õpetaja püüd saavutada välise tasustamisega suuremat kontrolli õpilase käitumise üle võib mõnikord viia õpilase sisemise motivatsiooni langusele, sest ta ei tunne end enam olukorra peremehena.. Üldjuhul ei vähenda väline tasustamine sisemist motivatsiooni. Sõnaline kiitmine hoopis tugevdab seda. See kutsus aga esile paljude Deci koolkonda kuuluvate pedagoogide ja psühholoogide raevuka protesti. Kõik nad süüdistasid Cameroni ja Pierce'i biheiviorismis ja uurimistulemuste lihtsustatud ning meelevaldses tõlgendamises enda seisukohtade kaitseks. Oma vastuses aga jäid Cameron ja Pierce endale kindlaks, ja tõestasid täiendavalt, et vastupidi prominentsele seisukohale välise tasustuse negatiivsest mõjust suurendab väline tasustamine üldjuhul inimeste sisemist motivatsiooni.
võte ka tuletatud füüsikaliste konstantide ühikute leidmisel. Täiendavat lugemist: ENE, märksõnad abstraktsioon, idealisatsioon, hüpotees, teooria, meetod; Tehnikaleksikon, 1981, lisa 1. Füüsikalise keemia terminid, sümbolid ja ühikud. Kasulikud eesliited: Atto a 10-18 Milli m 10-3 Kilo k 103 Femto f 10-15 Centi c 10-2 Mega M 106 Pico p 10-12 Deci d 10-1 Giga G 109 Nano n 10-9 Deka da 10 Tera T 1012 Micro m 10-6 Hecto h 102 Vajalikke seoseid: 1Å (angström) = 10-10 m , 1atm = 760 mmHg = 10 m H 2O = 101,3 kN/m2 1 torr = 1 mmHg 1bar = ca 1atm 1kkal/mol = 4,18 kJ/mol 1eV = 23,1 kkal/mol
Arengupsühholoogia Aine konspekti koostanud Virve Kass Sügissemester 2011 Butterworth Arengupsühholoogia alused Kodutöö oktoobri alguseks [email protected] Soovitatavad ajakirjad: ◦ Developmental Review ◦ Child Development ◦ Developmental Psychology ◦ British Journal of Developmental Psychology ◦ Human Development 8.09 Tiia Tulviste Arengupsühholoogia käsitleb vanusest tulenevaid erinevusi käitumises, tunnetamises, suhtlemises Põhiline vastuolu pärilikkus vs keskkonna mõju Temaatiline jaotus: füüsiline areng- uurib keha muutumist, arengupsühholoogia enamasti ei tegele, aga füüsiline areng mõjutab olulisel määral teisi arenguid motoorne areng- erinevate liigutuste õppimine kognitiivne areng – intellektuaalne areng sotsiaal-emotsionaalne areng-...
1 ÜLEVAADE PSÜHHOLOOGIAST (EKSAMIKS VALMISTUMINE, PSP6001 Kristjan Kask) ESIMENE LOENG (ÜLEVAADE PSÜHHOLOOGIAST) Mis on psühholoogia? Psühholoogia - teadus, mis uurib käitumist ja vaimseid protsesse ehk psüühikat. Lühidalt öeldes on psühholoogia õpetus hingeelu nähtustest ja käitumisest. Mis on psüühika? Psüühika on organismi sisemuses toimuvate protsesside kogum, mille kohta tehakse järeldusi välist käitumist jälgides. Kuidas jagunevad psüühilised nähtused? Psüühilised protsessid Psüühilised seisundid Psüühilised omadused Psühholoogia harud teoreetilise orientatsiooniga Psühhofüüsika Psühhofüsioloogia -Psühhofarmakoloogiaga Isiksuse psühholoogia Sotsiaalpsühholoogia Arengupsühholoogia Neuropsühholoogia Psühholoogia harud rakendusliku orientatsiooniga Kliiniline psühholoogia Õiguspsühholoogia O...
end autonoomsena ja oma tegevuse põhjusena ning suunata tunnetust välise põhjuslikkuse poole. Niisugune tasu vähendab seesmist motivatsiooni. Saavutusmäära-tasud (need, mis on seotud teatud saavutustasemele jõudmisega) erinevad mõju poolest, mis neil on seesmisele motivatsioo- 50 Eesmärgi ja tasu mõju motivatsioonile Seda, kas saavutuse nile, ja see sõltub mitmest tegurist. Deci ja Ryan (1985) nimetavad, et eest antavat tasu taju- saavutuse tasustamise kontekst võib mõjutada seda, kas tasu tajutakse takse kontrollivana või informatiivsena, kontrollivana või informatiivsena. Uurimustes on leitud, et näiteks kii- mõjutab tasustamise tus või rahaline tasu vähendavad seesmist motivatsiooni, kui nende üle- kontekst. andmisel lisatakse kontrolli väljendav kommentaar: “Sa tegid, nagu sult oodati
Omistatud põhjused: - Võimed: sisemine ja stabiilne. - Pingutus: sisemine ja ebastabiilne. - Ülesande raskusaste: väline ja stabiilne. - Juhus: väline ja ebastabiilne. INDIVIDUAALSED ERINEVUSED: Kõrge saavutusvajadus. - Sisemine atributsioon. - Ebaedu kutsub esile intensiivse negatiivse emotsiooni. Motivatsioonilised strateegiad: - ebaedu vältimine. - edu saavutamine. SISEMINE JA VÄLIMINE MOTIVATSIOON Edward Deci, Richard Ryan. Sisemine – eneseteostus, nauding. Välimine – positiivne sarrustamine, positiivne kinnitamine. Michaly Csikszentmihalyi – optimaalne tippelamuste voog. Huvi. TASU JA MOTIVATSIOON: Kontroll käitumise üle ja kompetentsus. Tasu, mida seostatakse kompetentsusega, suurendab sisemist motivatsiooni. Tasu, mida seostatakse välise kontrolliga, vähendab sisemist motivatsiooni. INTIIMSUSE MOTIVATSIOON. N. AFF
ccc_tracy_fm_i-xviii.qxd 7/7/03 3:22 PM Page iii CHANGE YOUR THINKING, CHANGE YOUR LIFE How to Unlock Your Full Potential for Success and Achievement B R I A N T R AC Y JOHN WILEY & SONS, INC. ccc_tracy_fm_i-xviii.qxd 7/7/03 3:22 PM Page i CHANGE YOUR THINKING, CHANGE YOUR LIFE ccc_tracy_fm_i-xviii.qxd 7/7/03 3:22 PM Page ii ccc_tracy_fm_i-xviii.qxd 7/7/03 3:22 PM Page iii CHANGE YOUR THINKING, CHANGE YOUR LIFE How to Unlock Your Full Potential for Success and Achievement B R I A N T R AC Y JOHN WILEY & SONS, INC. ccc_tracy_fm_i-xviii.qxd 7/7/03 3:22 PM Page iv ...
Cat. No. W317-E1-11 SYSMAC CPM1A Programmable Controllers OPERATION MANUAL CPM1A Programmable Controllers Operation Manual Revised October 2007 iv Notice: OMRON products are manufactured for use according to proper procedures by a qualified operator and only for the purposes described in this manual. The following conventions are used to indicate and classify precautions in this manual. Always heed the information provided with them. Failure to heed precautions can result in injury to people or dam- age to property. ! DANGER Indicates an imminently hazardous situation which, if not avoided, will result in death or serious injury. Additionally, there may be severe property damage. ! WARNING Indicates a potentially hazardous situation which, if not avoided, could re...
More praise for Influence: Science and Practice! "We've known for years that people buy based on emotions and justify their buying decision based on logic. Dr. Cialdini was able, in a lucid and cogent manner, to tell us why this happens." --MARK BLACKBURN, Sr. Vice President, Director of Insurance Operations, State Auto Insurance Companies "Dr. Cialdini's ability to relate his material directly to the specifics of what we do with our customers and how we do it, enabled us to make significant changes. His work has enabled us to gain significant competitive differentiation and advantage" -LAURENCE HOF, Vice President, Relationship Consulting, Advanta Corporation "This will help executives make better decisions and use their influence wisely ... Robert Cialdini has had a greater impact on my thinking on this topic than any other scientist." -CHARLES T...
Investor's Handbook A Legal Guide to Business in Georgia · Start Up · Privatization · Labor Legislation February 2011 1st Edition 1 CYAN MAGENTA YELLOW BLACK 1 This brochure is a publication by the Georgian National Investment Agency (GNIA) and was prepared by Georgian law firm Mgaloblishvili, Kipiani, Dzidziguri (MKD). The Brochure is intended to be a general guidance on start up, privatization and labor relations. It is thus not expected to be a substitute for detailed research or exercise of professional judgment on above mentioned topics. Companies and individuals operating in Georgia or planning to operate, are strongly advised to obtain current and detailed information from experienced professionals. None of the organizations mentioned above, nor their members, employees o...
m ak e or put . W ri teth e m o n th e b o a rd .E l i c i tthei r . As an extension, askSsto compareand contrastthe m eanings by as k i n gS sto g i v ee x a m p l e s . nutritionlabelsof similarproductsmanufactured by o Do item 1 with Ss.Sswork in pairsand completethe vari ous compani es and deci dew hi choneto buya nd exercise. CheckSs'answers. Ssshouldthen memorise why.Alternatively, Sswork in groupsand think of a thesephrasal verbs. food productto advertise and then designan ad for AnswerKey(Seeoverprinted i t and thi nkof a j i ngl eto adverti se
m ak e or put . W ri teth e m o n th e b o a rd .E l i c i tthei r . As an extension, askSsto compareand contrastthe m eanings by as k i n gS sto g i v ee x a m p l e s . nutritionlabelsof similarproductsmanufactured by o Do item 1 with Ss.Sswork in pairsand completethe vari ous compani es and deci dew hi choneto buya nd exercise. CheckSs'answers. Ssshouldthen memorise why.Alternatively, Sswork in groupsand think of a thesephrasal verbs. food productto advertise and then designan ad for AnswerKey(Seeoverprinted i t and thi nkof a j i ngl eto adverti se
m ak e or put . W ri teth e m o n th e b o a rd .E l i c i tthei r . As an extension, askSsto compareand contrastthe m eanings by as k i n gS sto g i v ee x a m p l e s . nutritionlabelsof similarproductsmanufactured by o Do item 1 with Ss.Sswork in pairsand completethe vari ous compani es and deci dew hi choneto buya nd exercise. CheckSs'answers. Ssshouldthen memorise why.Alternatively, Sswork in groupsand think of a thesephrasal verbs. food productto advertise and then designan ad for AnswerKey(Seeoverprinted i t and thi nkof a j i ngl eto adverti se
m ak e or put . W ri teth e m o n th e b o a rd .E l i c i tthei r . As an extension, askSsto compareand contrastthe m eanings by as k i n gS sto g i v ee x a m p l e s . nutritionlabelsof similarproductsmanufactured by o Do item 1 with Ss.Sswork in pairsand completethe vari ous compani es and deci dew hi choneto buya nd exercise. CheckSs'answers. Ssshouldthen memorise why.Alternatively, Sswork in groupsand think of a thesephrasal verbs. food productto advertise and then designan ad for AnswerKey(Seeoverprinted i t and thi nkof a j i ngl eto adverti se