Kuidas internet on mõjutanud karjäärinõustamise teenust? Karjääri nõustamise teenus on kolinud internetti Arvutitehnoloogia areng on dramaatiliselt mõjutanud, mil viisil inimesed suhtlevad. Poes, pangas, raamatukogus käimisele kulus varem rohkem aega võrreldes, kuidas on seda võimalik teha täna. Kaasaegsed tehnoloogiad, võimaldavad maksta arveid, teha sisseoste, lugeda raamatuid või saada tervishoiuteenuseid vaid mõne klahvivajutusega ning kodust väljumata. Professionaalne nõustamine ei ole samuti olnud muust maailmast ära lõigatud ning tehnoloogia mõjutuse ja ühiskondlike nõudmiste tulemusel, on kolinud internetti. Eetilised juhtnöörid Et online-nõustajate arv üha suureneb, on hakatud välja töötama eetilisi suuniseid, mida online-nõustamisel järgida. Nõustajate väljaõpe Traditsioonilist karjäärinõustamise kursust saaks edukalt läbi viia ka internetis. Internet võimaldab rahu...
(2010) Konstruktivistlik paradigma 1. 1990-ndatel tõdeti, et töömaailma on muutunud. 2. Pidev otsustamine ja tähenduse leidmine. 3. Mittelineaarsus. 4. Inimene kui tervik (holistiline lähenemine). 1993 Mark L. Savickas “Career counseling in the postmodern era” 1996 Vance R. Peavy “New look in counselling” 1997 Vance R. Peavy “Sociodynamic Counselling” 2003 Norman E. Amundson “Active Engagement: Enhancing the Career Counselling Process Savickase uus lähenemine Kui siiani on kogu aeg räägitud, kuidas inimest sobitada töömaailmaga, siis nüüd tuleb rääkida sellest, kuidas inimene saaks sobitada töömaailma oma ellu. Uue paradigma eeldused Linnastumine Peresidemete nõrgenemine Majanduse globaliseerumine Tehnoloogia areng (infotehnoloogia) Kommunikatsioonikanalite areng Soorollide muutumine Töösuhete muutumine Töömaailma muutunud iseloom Ebakindlus Alternatiivide paljusus
available in pharmacies ● Private clinics ● Good spa treatments Health services ● As good as in most other EU countries ● Medicines are only available in pharmacies ● Private clinics ● Good spa treatments ● Emergency number 112 Career services ● Practiced in Estonia for about 90 years Career services ● Practiced in Estonia for about 90 years ● Contain career education, career counselling and career information Career services ● Practiced in Estonia for about 90 years ● Contain career education, career counselling and career information ● May include services in schools, universities, the voluntary sector, the private sector and so on Career services ● Practiced in Estonia for about 90 years ● Contain career education, career counselling and career information ● May include services in schools, universities, the
Kontruktivistlik paradigma- 1. 1990-ndatel tõdeti, et töömaailma on muutunud. 2. Pidev otsustamine ja tähenduse leidmine. 3. Mittelineaarsus. 4. Inimene kui tervik (holistiline lähenemine). 1993 Mark L. Savickas “Career counseling in the postmodern era” 1996 Vance R. Peavy “New look in counselling” 1997 Vance R. Peavy “Sociodynamic Counselling” 2003 Norman E. Amundson “Active Engagement: Enhancing the Career Counselling Process 3.Muutused töömaailmas, mis tekitavad vajaduse uue paradigme järele- Ebakindlus Alternatiivide paljusus Uued ja suuremad riskid Kiired muutused Traditsioonide kadumine Inimene peab õppima ise oma eluga toime tulema – (eksternaalne juhtimine internaalseks). 4.John Hollandi 6 kutse-eelistuste tüüpi+ kirjeldused – John Hollandi 50-datel aastatel esmakordselt avaldatud teooria juured on
bring more harassment from bullies. 17. School personnel only intervenes according to research when verbal and psychological intimidation crosses the line into physical assault of theft. 18. Smith and Sharp propose 6 measures to control bullying: develop school- bullying policies, implement curricular measures, improve the school ground environment, empower students through conflict resolution, peer counselling, assertiveness training. 19. The Olweus approach comprises 4 components: initial questionnaire to students and adults, a parental awareness campaign, teachers working with students at the class level to develop class rules against bullying, other components of anti-bullying programs.
Õpetaja suhete reguleerijana Inimestevaheliste suhetega puutume kokku iga päev. Iga kokkupuude toob endaga kaasa uusi mõtteid, tundeid ja valikuid. Kui olema lapsed, siis me alles alustame õppimist, kuidas inimestega suhelda ja suhestuda. Väikestel lastel puudub arusaam koostööst, see tekib umbes viie-kuueaastaselt. Nende jaoks ei eksisteeri ,,meie asju", vaid ainult minu ja sinu asjad, mida võib vahepeal vahetada. Kui laps on kolme-neljaaastane arvab ta, et mängukaaslane kuulub talle. Kui temale pretendeerib veel keegi, siis mõistab ta seda kui rünnakut omandile ja püüab ennast kaitsta. Umbes pooleteist- kuni kolmeaastastel lastel võib olla komme teisi lapsi hammustada või näpistada, et oma piire paika panna või endast märku anda. Võib juhtuda, et laps teeb teisele oma tagasisidega haiget, sest ta näeb maailma läbi iseenda ja ainult läbi oma vajaduste. Varajases lapsepõlves on empaatiavõime alles algsta...
ning nõuannete andmine ei käi konstruktivistliku Tulemus sõltub nii nõustajast kui nõustatavast (in – filosoofiaga ühte jalga ning puhtalt oma elu parim ekspert; nõustaja – nõustamise konstruktivistlikust paradigmast lähtuvad nõustajad ekspert). Oluline on respektil ja usaldusel põhinev väldivad neid. 2003 Norman E. Amundson “Active koostöösuhe.Nõustaja juhib protsessi, kuid ei pane Engagement: Enhancing the Career Counselling diagnoosi ega anna nõu. Nõustamisprotsess on Process- koolitab ka hetkel k-nõustajaid. fokuseeritud, paindlik, aktiivne ja keskendunud Keskendub nõustamise paindlikule isel ning nõustatava vajadustele.Tüüpilised küsimused- nõustatava aktiivsele kaasamisele nõustamis- Kuidas ma peaksin oma elu elama?; Missuguste protsessi. eesmärkide poole peaksin pürgima? ; Mida ma Uue paradigma eeldused: Linnastumine; peaksin tegema
mida parem tulevik endast kujutab. Esimesena tutvustan etappi 2b, kus klient püstitab endale kindlad eesmärgid ning 2c, kus toimub eesmärgi viimistlemine. Kolmandasse etappi kuuluvad strateegiate leidmine, nende viimistlemine ning plaani moodustamine (3a – 3c). Kokkuvõtvalt võib öelda, et teises etapis otsustakse, milline saab olema lõpptulemus ning kolmandas etapis koostatakse plaan, mis aitaks lõpptulemuseni jõuda. Referaat põhineb Sally Riggalli õpiku „Using Counselling Skills in Social Work” kuuendal peatükil (89-95). 1. Teine etapp 1.1 Samm 2b: Efektiivsete eesmärkide püstitamine Konkreetseid eesmärke hakatakse moodustama pärast seda, kui klient on võimeline nägema paremat tulevikku. Seejuures vajavad kliendid abi, et muuta pealiskaudsed ihad konkreetseteks eesmärkideks. Wokset soovitab selleks kasutada akronüümi SMART: S- Specific (konkreetne), M- Measurable (mõõdetav, tõendatav), A- Appropriate (asjakohane),
mõtete tajumisega, seesmiste ja väliste konfliktidega. Palju on seda, mis moodustab igapäevaprobleemid. Nõustamine - EAC (European Assotiation for Counselling) määratlus 3 * Peamine eesmärk nõustamise puhul aidata klientidel leida võimalusi tegutsemiseks nende endi valitud viisidel, et elada enam rahuldust-pakkuval ja rikkamal viisil nii indiviidi kui ühiskonna liikmena. (European Assotiation for Counselling Newsletter, Jan,1996). Tuleb ka endal välja näidata, et ootate positiivset tulemust ja ka valmis endast kõike andma. Nõustamine : * põhineb sellekohasel kokkuleppel nõustaja peab olema nõus töötama kliendiga ja vastupidi. Igale inimesele ei sobi sama nõustaja. Klient saab nõustajat valida. Kokkulepe tähendab seda, et alustatu viiakse lõpuni. *eeldab nõustaja professionaalseid teadmisi teab know-how'd *eeldab nõustaja professionaalseid oskusi ja kogemusi
ümarlauda "Info noortest ja noortele ning Keskuse osakond. Keskus avati nõustamine ja uuringud", koordineerib 11. augustil 2006. maakondlike teavitamis- ja nõustamiskeskuste võrgustiku tööd, Keskuse põhieesmärgiks on korraldab noorte infomessi Teeviit ja on teavitamis- ja nõustamisteenuse Euroopa Noorte Teavitamis- ja pakkumine Tallinnas ja Nõustamiskeskuste Agentuuri (European Harjumaal. Keskus korraldab Youth Information And Counselling teabepäevi, infoseminare, Agency - ERYICA) liige. töötubasid, noorte info Euroopa Noored Eesti büroo (ENEB) - kampaaniaid jt. teavitab ja nõustab programmi sihtgruppe teavitamisüritusi. Keskus pakub programmi Euroopa Noored võimalustest teavitamis- ja nõustamisteenust ja tingimustest. noortele, noortega töötajatele ja Eesti Noorteühenduste Liit (ENL) - lapsevanematele.
· oma valikutele, st teha ise oma valikud, langetada otsuseid ja muuta neid vajaduse korral; · privaatsusele, st nõustamisprotsessi ei segata ega katkestata kolmandate isikute poolt; · konfidentsiaalsusele, st isiklik informatsioon ei kuulu teistele avaldamiseks; · arvamusele, võimalusele avaldada oma tundeid, soove ja arvamusi, mis on seotud käesoleva probleemi ja nõustamisega. KASUTATUD KIRJANDUS 1. Nelson-Jones, R. 2005. Introduction to counselling skills. 2nd ed. London; SAGE Publicat. 2. www.motivationalinterview.org/Nelson-Jones,. R. (2000).
mõnevõrra kunstlik. Nõustamisprotsessi alased uurimused: Erinevate programmide väljatöötamine Tehnikate mõju uurimine Nõustamise efektiivsuse alased uuringud Valdkonna-spetsiifilised uurimused, millele lisandub nõustamise aspekt: Nt teatud nõustamisprogrammi efekt meelolule viljatusravil osalejatel Nt Suitsiidi preventsioon karjäärinõustamisel Nõustamisel rakendatavate töövahendite väljatöötamine. Erialaorganisatsioonid International Association for Counselling, http://www.iac-irtac.org/ - seotud Euroopaga. The British Association for Counselling and Psychotherapy, http://www.bacp.co.uk/ American Counseling Association, http://www.counseling.org/ APA Division 17 -Division of Counseling Psychology, http://www.div17.org/ III loeng 22.09.14 Nõustamisprotsessi ja seansi struktuur ÕPETAMISE MUDEL (The Teaching Model) eesmärgiks on haritud, hästi informeeritud klient
Tööstressi läbi elades aga tuleb otsida põhjuslikke seoseid, ka välistest teguritest tulenevaid tegureid jälgides. Kuni elame, tasub rõõmu tunda igast pisiasjast, mida elu meile pakub. Kui kõik tundub nii troostitu ja üksluine, mõelgem sellel, et homme on uus päev ning saabub ka päevi, mil saame end vabalt tunda meile armsate inimeste seltsis. KASUTATUD ALLIKMATERJALID 1. Arthur, A. R. (2004). Work-related stress, the blind men and the elephant. British Journal of Guidance & Counselling, 2(5), 160-161. 2. Cunningham, J. (2006). Just relax. Professional Engineering, 11, 33. 3. Jürisoo, M. (2004). Burnout läbipõlemine. Tallinn: Ühiselu 4. Lynott, W. J. (2006). Is workplace stress hurting your practice? Ophthalmology Times, 1(10), 96-98. 5. Mills, P. J. (2004). Work Stress and Hypertension: A Call From Research Into Intervention. The Society of Behavioral Medicine, 1(28), 1. 6. Nurmoja, M. (2003). Organisatsioonikäitumine. Tallinn: Sisekaitseakadeemia 7
häirunud söömine ja psühhiaatrilised probleemid. Buliima ravi korral on paranenuid umbes 50 -70%, kuid 6 aastat hiljem on taashaigetunuid nende seas 30-50%. ALLIKAD: TLÜ Haapsalu Kolledž 11 Mari-Liis Soobik Söömishäired ja psühhosotsiaalsed nõustamise meetmed 2015 Gilbert, S.( 2002) Counselling for Eating Disorders. London : SAGE Hay, P.P.J, McDermott B.( 2007) Individual Psychotheraphy.In. Eating disorders in children and adolescents. Cambridge : Cambridge University Press Jaffa,T., McDermott, B.(2007) Eating disorders in children and adolescents. Cambridge : Cambridge University Press Järv,A., Pennar, M., Akkermann, K. ( 2010) Söömishäirete diagnostika ja ravi. TÜ Psühhiaatriakliinik Järv,A. (2004). Praktilised juhised söömishäiretega patsiendide raviks
365. children maintained by him/her lapsed keda ta üleval pidas 366. special pension eripension 367. Old-Age Pensions Under Favourable Conditions Act soodustingimustel vanaduspensionide seadus 368. State Audit Office Riigikontroll 369. voluntary pension insurance vabatahtlik pensionikindlustus 370. pension fund pensionifond 371. insurance companies kindlustusselts 372. social counselling sotsiaalnõustamine 373. orthopedic appliances ortopeediline abivahend 374. housing services eluasemeteenused 375. domestic services koduteenused 376. social welfare institution sotsiaalhoolekandeasutus 377. subsistence benefit toimetulekutoetus 378. deduction maha arvestamine 379. subsistence level toimetulekutase 380. Social Welfare Act sotsiaalhoolekande seadus 381
eesmärgiks on haritud, hästi informeeritud klient eeldab, et klient soovib informatsiooni eeldab, et kui klient on hästi informeeritud, siis on ta võimeline ise vastu võtma tähtsaid otsuseid psühholoogia: kognitsioonid ja ratsionaalsus on võtme-protsessid nõustaja ülesanne: anda täielikku ja neutraalset informatsiooni; korrigeerida kliendi vääraid teadmisi suhe rajaneb ekspertsusel ja autoriteetsusel (vastandina võrdsusele) NÕUSTAMISE MUDEL (The Counselling Model): Eesmärgid: mõista teist inimest turgutada nende sisemise kompetentsuse tunnet soodustada kontrolli tunnet oma elu üle kui võimalik, siis vähendada psühholoogilist distressi toetada ja, kui võimalik, siis tõsta enesehinnangut aidata leida lahendusi spetsiifilistele probleemidele Rajaneb tajumusel, et klient tuleb nõustamisele rea põhjuste koosmõju ajendil
Nõustamispsühholoogia K. Uriko Eksam ei ole pähe õppimise peale, vaid asjadest aru saamise peale. I loeng. 31.01.17 Eneseteadvustamine on nõustajatöös marginaalne punkt. Tihti inimesed ei muuda ennast, kuna puudub motivatsioon. Ta küll teab, mida ta peab tegema, aga motivatsiooni ei ole. Võimalik, et aitab kui inimene ütleb endale või teisele välja, et on vaja muutust. Rääkima panemine mõjutab aju. Surmadest tuleb rääkida. Kui tuntakse, et on liiga hilja. Uriko kasutab mäemetafoori. Esmalt tuleb inimesed mäe juurde saada. Aeg on subjektiivne käsitlus ja seda saab muuta. Tihti öeldakse, et lihtsalt ei viitsi. Energiat on vähe või seda jaotatakse valesti. Mõtlemiseks: kas nõustamine võiks olla sama vana kui inimkond? Algselt oli teadmiste ja oskuste edasi andmine. Ellujäämine on alati olnud oluline, kuid seda on üha enam hakatud seostama psühhol...
determine, in accordance with applicable law and procedures and on the basis of all pertinent and reliable information, that the adoption is permissible in view of the child’s status 50 concerning parents, relatives and legal guardians and that, if required, the persons concerned have given their informed consent to the adoption on the basis of such counselling as may be necessary; (b) Recognize that inter-country adoption may be considered as an alternative means of child’s care, if the child cannot be placed in a foster or an adoptive family or cannot in any suitable manner be cared for in the child’s country of origin; (c) Ensure that the child concerned by inter-country adoption enjoys safeguards and standards equivalent to those existing in the case of national adoption;
jooksul süstides; · 199 HIV-positiivset kinnipeetavat. Valiti laager-tüüpi vangla, kuna uimastid on seal kergemini kättesaadavad ja konfiskeeritud kogused suuremad, kui kambertüüpi vanglates. Laager-tüüpi vanglaist on uimastitega seotud probleemid ja konfiskeeritud kogused suurimad just Murru Vanglas ("Uimastikoguse vähendamine vanglates", Eesti Justiitsministeerium, 2005). 1 VCT Voluntary Counselling and Testing vabatahtlik nõustamine ja testimine (i.k) 5 Küsitletud Uuring viidi läbi sihtgrupiga tihedalt seotud võtmeisikute hulgas, nagu mittetulundusühingute liikmed, vanglatöötajad, politseinikud ja kinnipeetavad ise. 6 2 Metoodika
SISUKORD 1. Sotsaalpsühholoogia......................................................2 2. Inimsuhete ajalooline areng...........................................7 3. Eneseteadvus..............................................................17 4. Sotsiaalne taju............................................................23 5. Hoiakud......................................................................30 6. Sotsiaalne mõju...........................................................35 7. Inimestevahelised suhted.............................................45 8. Inimsuhete ruumiline mõõde........................................49 9. Grupid ja gruppidevahelised suhted..............................54 9a Zimbardo vanglaeksperiment......................................62 10. Liider grupis..............................................................66 11. Agressiivsus ja prosotsiaalne käitumine......................77 12. Suhtlemine I..............
1. (a) (i) gene length of DNA; codes for a (specific), polypeptide / protein / RNA; max 1 allele alternative form of a gene; found at a, locus / particular position on, a chromosome; max 1 (ii) assume allele refers to coat colour allele (coat colour) gene / alleles, only on X chromosome; A no (coat colour), gene / allele, on Y chromosome male cats, XY / only have one X chromosome; males have only one (coat colour) allele / cannot have two (coat colour) alleles; need black and orange alleles for tortoiseshell colour; 2 r r w w (b) parental genotypes C C × C C ; r w ...