Kloostreid, templeid ja budismi keskusi on rajatud enamikes Euroopa maades, Ameerikas ja Austraalias. Kolm kalliskivi · Kolm kalliskivi on budismis kolm kõige kõrgemat austust pälvivat objekti: virgunu ehk buddha, seadmus ehk dharma ja kogudus ehk sangha. · Neid nimetatakse kolmeks kaitseks ja nende kaitse alla minekut samastatakse budismi vastuvõtmisega, see väljendab täielikku usaldust nende kolme institutsiooni vastu. Budistlikud sümbolid · Budismis on oluline koht sümboolikal. stuupa · Paljud budistlikud sümbolid on seotud nende rahvaste kultuuriga, kes järgivad Buddha õpetust. · II sajandil hakkasid budistid ehitama suuri kloostreid kaljudesse, mõningad neist koobaskloostritest on säilinud siiani. Sel perioodil oli üks põhilisi ja populaarsemaid budistlike sümboleid stuupa. Buddha sümbolid · Dharmaratas · Bodhi puu · Budda
Kloostreid, templeid ja budismi keskusi on rajatud enamikes Euroopa maades, Ameerikas ja Austraalias. Kolm kalliskivi · Kolm kalliskivi on budismis kolm kõige kõrgemat austust pälvivat objekti: virgunu ehk buddha, seadmus ehk dharma ja kogudus ehk sangha. · Neid nimetatakse kolmeks kaitseks ja nende kaitse alla minekut samastatakse budismi vastuvõtmisega, see väljendab täielikku usaldust nende kolme institutsiooni vastu. Budistlikud sümbolid · Budismis on oluline koht sümboolikal. stuupa · Paljud budistlikud sümbolid on seotud nende rahvaste kultuuriga, kes järgivad Buddha õpetust. · II sajandil hakkasid budistid ehitama suuri kloostreid kaljudesse, mõningad neist koobaskloostritest on säilinud siiani. Sel perioodil oli üks põhilisi ja populaarsemaid budistlike sümboleid stuupa. Buddha sümbolid · Dharmaratas · Bodhi puu · Budda
vägivallata) Õige kõne (rääkida lahkelt ja targalt tõde) Õige tegu (mitte varastada ega petta) Õige eluviis (teenida elatist ilma verevalamiseta ja teistele kahju tekitamata) Õige püüdlus (soodustada ja arendada positiivset mõtlemist) Õige mõtlemine (olla teadlik mõtetest ja tegudest mis mõjutavad maailma praegu ja tulevikus) Õige keskendumine (mõistuse rahulik tasand) Budistlikud pühakirjad kahes grupis: Buddha enda õpetused ning tarkade ja õpetlaste kirjutised, Buddha rääkis paali keelt, selles keeles varasemad kirjutised Varasemat Buddha õpetust nimetatakse paali kaanoniks, selles kolm osa e "kolm korvi" nimetus on "Tipitaka" (sutta Buddha jutlused, vinya elureeglid ning eetika, abhidhamma filosoofilised kirjutised) Mahajaana pühakirjad, Tiibeti kirjandus ja Hiina kirjandus
Jaapani kunst Jelizaveta Zimina, 11A Jaapani kunst Kõige varemast kunstist on säilinud väga vähe töid (kuni 600 p. Kr.) Suur osa Jaapani kultuurist ja kunst ka on tulnud Hiinast. Jaapani kunst ja selle osad on väga tuntud ja populaarsed meie päevades Jaapani kõige tuntum mägi Fudzijama Arhitektuur Jaapanis on säilinud vanimad puitehitised maailmas budistlikud templid Jaapani ehitised on suuremas osas assümmeetriline Kõige populaarsem ehitusmaterjal oli puu Traditsioonilisi elumajasid nimetatakse minka Kõige varemaid elumajad oli nõgu maas, selle katus oli tehtud oksadest Esimeseid losseid hakati ehitama 7. saj. Himeji loss Minka Maalikunst Maalitakse pintsliga ja vesivärvidega siidi või paberi peale Jaapanis on väga hästi arenenud kalligraafia
Ernst Enno Veroonika Joosep 11. klass Elulugu Sündis 8. juuni 1875 Valguta, Rannu kihelkond Peres 4 last Pere oli sügavalt usklik Taarausku vanaema Eesti luuletaja Kuulus Noor-Eesti rühmitusse 1909. aastal abiellus Ellaga 1910. aastal sündis tütar Liki 1934. aastal tervis halvenes Suri 7. märts 1934 Haridustee Lapetukme vallakool Hugo Trffneri gümnaasium Riia Polütehnikum Töökohad 1909- 1919 Valga Krediidiühisuse asjaajaja 1920- 1934 Läänemaa koolinõunik Vahepeal andis tunde Läänemaa Õpetajate Seminaris Looming Sümbolistlik luuletaja Kesksel kohal tee ja kodu Lemmik epiteet oli hall- viitab ängistusele ja maise elu süngusele Seotud enda elu ja saatusega Igatsus, kurbus, rõõm "Üks rohutirts läks kõndima," "Kadunud kodu," "Valge öö," "Hallid laulud" Ei tea ...
6. Õige püüdlus kahjulike mõtete ja tundmuste vältimine, positiivsete esilekutsumine. 7. Õige ärksus teadvustada mediteerides oma keha, tundeid, meeleolusid ja mõtete tekkimist. 8. Õige keskendatus viie meelepleki (himu, kadedus, viha, laiskus, nõmedus) ületamine. Pühakoda Klooster Budismi sümbolid Budismis on oluline koht sümboolikal. Paljud budistlikud sümbolid on seotud nende rahvaste kultuuriga, kes järgivad Buddha õpetust. Mandala Mediteerimisobjekt; Tavaliselt kujutab mandala budismis mikrokosmose ja makrokosmose ühtsust ning nende jõudude eri tasandite sümboolseid vastavusi. Dharmaratas Dharmaratta kaheksa kodarat sümboliseerivad Buddha Kaheksat Õilsat tõde ja kolmeharuline märk Triskele rattakeskmes tähistab Buddhat, Dharmat ja Sanghat. Need on kolm baaselementi budismis. Budda
olemust Kannatustest on võimalik pääseda lõplik vabanemine ehk nirvana Vabanemiseks on 8-astmeline tee: 1) õige vaade 2) õige kavatsus 3) õige jutt 4) õige tegu 5) õige eluviis 6) õige püüdlemine 7) õige mõtlus 8) õige keskendumine Budistlik eluviis Budistlikud kogudused mungad. Nad peavad tõotama, et on Buddhale ja õpetusele ustavad. Nad ehitavad kloostreid ja elavad riigi kulul. Budistlikud mungad on poisipõlve ajal kloostris, aga mungaks saamine pole sunduslik. Mungatõotus tähendab õpetusest kinnipidamist, kasinat elu, kõigest loobumist, vähese omamist (riie, nõel, kauss, sõel). Budismi peasuunad Hinajaana budism lõunapoolne budism, väike sõiduk = hinajaana, valgustuse saamine on võimalik ainult vähestele, nirvaanasse jõuavad mungad tõenäolisemalt, tripitaka pühakiri on hinajaanade poolt kirja pandud
koolkondade usujuhte kui ka teadlasi nii kodu kui ka välismaalt. Eesti-Tiibeti Kultuuriselts on juba 15. aasta jooksul korraldanud mitmesuguseid harivaid üritusi s.h. Tiibeti (kultuuri) päevad, filmifõhtud- festivalid, näitused, budismiuurijate ja laamade loengud, üritusi Tiibeti toetuseks jms. Paljud budistlikud ühendused on praeguseks korraldanud mitmesuguseid avalikke kursusi, läbi viinud rahvusvahelisi meeleharjutuslaagreid, rajanud oma templi- ja altariruume jne. Budistlikud keskused (s.h. Khordongi Ühing Eestis jt.) on tõlkinud ka otse algkeeltest rituaali- ja meeleharjutustekste. MTÜ Eesti Njingma rajas järjekordse stuupa ning palveveski, organiseeris rahvusvahelisi konverentse "Budism ja Põhjala". Eesti teadlastel, budismiuurijatel ja tõlkijatelt on sel perioodil ilmunud mitmeid budismiteemalisi tekstikogumikke ja raamatusarju (s.h. "Budismi pühad raamatud" mitu köidet).
laubal. Igal pool Indias Budism Arenes brahmanismist VI ja V sajandi keskel Rajaja Gautama Buddha ehk Valgustatu Eesmärgiks nirvaana saavutamine Suurimaid maailmareligioone Budism Eestis Algus 1960, 1970ndatel Linnart Mäll Hakkas tõlkima budistlikke tekste algkeelest. • Seadmuseratta käimapanemine (2004) • Dhammapada (1977, 2004) • Teemantsuutra (1975, 2005) • Südasuutra (1989, 2005) Eesti Budistlikud organisatsioonid Praegu tegutsevad Eestis : Eesti Budistlik Kogudus Tiibeti Budismi Nyingma Eesti Kogudus Lääne Budistliku Vennaskonna Sõprade kohalik osakond Budismi Instituut Eesti-Tiibeti Kultuuriselts Kasutatud kirjandus http://wiki.zzz.ee/index.php/Brahmanis m http://nyingmapa-buddhism.no- ip.org/index.php? option=com_mtree&task=viewlink&lin k_id=117&Itemid=2 http://www.miksike.ee/docs/elehed/6kl
Pole olemas piisavat, kindlat `mina'-olekut. Seda väljendit ei kasutatagi. See on inimese meelepete. Inimese eksistents on protsess, pidev muutumine. Miski pole püsiv ega kindel. Kõik eluga seonduv toob kaasa head. Sansaara on nirvana vastand. T(r)ipitaka üks pühadest kirjadest Dhiksu kurjus Budistlik eluviis Budistlikud kogudused mungad. Nad peavad tõotama, et on Buddhale ja õpetusele ustavad. Nad ehitavad kloostreid ja elavad riigi kulul. Budistlikud mungad on poisipõlve ajal kloostris, aga mungaks saamine pole sunduslik. Mungatõotus tähendab õpetusest kinnipidamist, kasinat elu, kõigest loobumist, vähese omamist (riie, nõel, kauss, sõel). Budismi peasuunad Hinajaana budism lõunapoolne budism, väike sõiduk = hinajaana, valgustuse saamine on võimalik ainult vähestele, nirvaanasse jõuavad mungad tõenäolisemalt, tripitaka pühakiri on hinajaanade poolt kirja pandud
Budistid pigem tähistavad surma, sest surm usutakse olevat taassünniga ühenduses (viib nirvaanale lähemale). Matusetseremoonia toimub pühamus ning enamasti on kombeks põletusmatused ning tuhk raputatakse jõe-, järve- või merevette. Pühad, rituaalid ja palve On olemas budistlik kalender, mis algab Gautama Buddha surmaga. Päevi ei loeta budismis keskööst keskööni, vaid koidust koiduni. Kõik budistlikud pühad järgivad kuukalendrit ja suuri pühasid tähistatakse täiskuu päevadel. Wesak (Buddha päev) - see on kõige olulisem püha, kus meenutatakse Buddha sündi, virgumist ja surma. Igapäevases usuelus budistid püüavad järgida Buddha õpetusi mitmel moel: meditatsiooni kaudu; taimetoitlusega; almuste andmisega ja ohvriandide toomisega pühamutes, templites ning kloostrites. Budismis ei ole jumalat, kuid budistid palvetavad Buddha poole
Enamus Eesti rahvastikust on praegusel hetkel ristiusulised. Idamaades on aga põhiliseks usuks budism, selle usu jumalaks on Buddha. Ta oli mitmekäeline jumlal. Tiibeti mägedes elavad mungad , kes on muust maailmast ära lõigatud. Nad toodavad kõik eluks vajaliku ise. Samuti on neil uskumatult suur keskendumisvõime. Paljud meist on näinud televisiooni vaheldusel nende esinemisi. Eestlaste hulgas ei ole budismi esindajaid väga palju kuid siiski on olemas väikesed budistlikud kogukonnad. Islamimaades, nagu näiteks Iraagis ja Iraanis on jumalaks Allah. Selle usu esindajad on väga range usulise korra järgijad, nad palvetavad kuus korda päevas, jättes palvetamise ajaks teised tegevused pooleli. Selles usus on sarnane joon teiste usunditega see, et uskumuse kohaselt pääseb inimene peale surma paradiisi ja seda ainult juhul kui ta pole oma usku reetnud. Eestis selle usundi esindajad puuduvad või on neid väga vähe, minule teada olevalt pole Eestis
......................................4 3.1. JAAPANI BUDISMI AJALOOLINE ÜLEVAADE...................................................................................10 3.2. BUDISM JAAPANI KODUS............................................................................................................................ 11 3.2.1. Teejoomise tähtsus.............................................................................................................................. 12 3.3. JAAPANI BUDISTLIKUD USUPÜHAD...............................................................................................................12 2 SISSEJUHATUS Tänapäeva värvilises ühiskonnas on võimalik pooldada mitmesuguseid erinevaid uskumusi - alustades kristlusega ja lõpetades budismiga. Nende vahele jääb muidugi hulk-hulk teisi uskumusi
Õige kõne (rääkida lahkelt ja targalt tõde) Õige tegu (mitte varastada ega petta) Õige eluviis (teenida elatist ilma verevalamiseta ja teistele kahju tekitamata) Õige püüdlus (soodustada ja arendada positiivset mõtlemist) Õige mõtlemine (olla teadlik mõtetest ja tegudest mis mõjutavad maailma praegu ja tulevikus) Õige keskendumine (mõistuse rahulik tasand) Budistlikud pühakirjad kahes grupis: Buddha enda õpetused ning tarkade ja õpetlaste kirjutised, Buddha rääkis paali keelt, selles keeles varasemad kirjutised Varasemat Buddha õpetust nimetatakse paali kaanoniks, selles kolm osa e "kolm korvi" nimetus on "Tipitaka" (sutta Buddha jutlused, vinya elureeglid ning eetika, abhidhamma filosoofilised kirjutised) Mahajaana pühakirjad, Tiibeti kirjandus ja Hiina kirjandus
Õige kõne (rääkida lahkelt ja targalt tõde) Õige tegu (mitte varastada ega petta) Õige eluviis (teenida elatist ilma verevalamiseta ja teistele kahju tekitamata) Õige püüdlus (soodustada ja arendada positiivset mõtlemist) Õige mõtlemine (olla teadlik mõtetest ja tegudest mis mõjutavad maailma praegu ja tulevikus) Õige keskendumine (mõistuse rahulik tasand) Budistlikud pühakirjad kahes grupis: Buddha enda õpetused ning tarkade ja õpetlaste kirjutised, Buddha rääkis paali keelt, selles keeles varasemad kirjutised Varasemat Buddha õpetust nimetatakse paali kaanoniks, selles kolm osa e "kolm korvi" nimetus on "Tipitaka" (sutta Buddha jutlused, vinya elureeglid ning eetika, abhidhamma filosoofilised kirjutised) Mahajaana pühakirjad, Tiibeti kirjandus ja Hiina kirjandus
· Induse tsivilisatsioonile järgnes vedade ajastu, mis pani aluse hinduismile ja India varase ühiskonna teistele kultuurilistele aspektidele. AJALUGU · 5.sajandi teisel poolel tungisid Indiasse valged hunnid · Valgete hunnide tulekuga hakkas India lagunemine · Valgete hunnide vallutustele suudeti küll piir panna, aga riik jäi mitmeks sajandiks veel killustatuks · Esines kaks religiooni, need olid hinduism ja budism · Mitmetes kohtades tekkisid budistlikud kloostrid · Kloostrites õpetati peale budistlike tõdede veel matemaatikat, astronoomiat, arhitektuuri ja teisi teadusi. · Tegelikult loetakse esimese aastatuhande teist veerandit kuldseks ajajärguks. HARIDUS · Brahanismi tõekspidamiste järgi oli hariduse andmise ainuõigus braahmanitel. · I aastatuhandel eKr tekkisid ning 12.-13. sajandini pKr tegutsesid nn braahmani koolid. · Õppemaksu ei olnud, kuid pärast kooli lõpetamist tuli teha õpetajale
Mantra võib võib olla silp või sõna või lause või heli, mida korratakse kas mõttes või häälega või mida kuulatakse või mida tekitatakse. Sügavamates meditatsiooniseisundites kasutatavaid mantraid nimetatakse hinduismi traditsioonides ka suutrateks. Mandala võib olla joonis või pilt või kuju, mida vaadatakse, mida vaadeldakse kindlaksmääratud viisil, millesse süvenetakse, millele keskendutakse. Paljud hinduistlikud ja budistlikud pühapildid on kasutusel mandalatena. Teistest abivahenditest võiks nimetada erilisi hingamistehnikaid (pranayama jt), kehaasendeid (asana) jpm. Meditatsiooni eesmärgiks võib olla rahunenud meelega millegi parem mõistmine või arusaamine, aga ka lihtsalt lõõgastumine, rahunemine, puhkus. Erinevates usundites ja traditsioonides võivad meditatsiooni eesmärgid olla aga hoopis teistsugused (selgeltnägemine, hinge rännakud, suhtlemine vaimsete jõududega või teiste samal tasemel
· 7. Hoidu tantsust, muusikast ja teatrist · 8. Hoidu kaunistustest ja parfüümidest (näilisuse ja ilmalikkuse vastu) · 9. Hoidu pehmest, kõrgest asemest (mugavuse vastu) · 10. Hoidu vastu võtmast kulda ja hõbedat · Buddha sõnad ja loengud õpiti pähe ja anti edasi suusõnaliselt aastasadu ja kirjutati hiljem üles palmilehtedele. · Esmalt pandi kokku tekstide kogu, mis kannab paali keeles nime Tipitaka ('Kolm korvi). Kirjandus · Budistlikud teosed kirjutati paali keeles või ka sanskritis · Vinjapitaka" räägib munkade elust; · "Sukapitaka" suutrad ehk õpetuslaused; · "Abhidhammapitaka" ehk "ülima seadmuse (õpetuse) kord" mõtisklused. Munklus · Budistlik munklus ja kloostritraditsioon on praegu eksisteerivatest maailmareligioonidest kõige vanem. · Mungad ei võta osa tavapärasest ühiskondlikust elust. · Hinajaanas kannavad mungad kollast rüüd,
1998 viis läbi olulised poliitilised reformid, andes suurema osa kes .peaministrile oma võimust üle Bhutanis on palju pühasid, millest enamik on seotud traditsiooniliste Pühad .pidustustega Nende seas on talvise pööripäeva püha, kuukalendri uusaasta, kuninga sünnipäev ja kroonimise aastapäev, mussoonide aastaaja rahvuspäev (17. detsember) ning mitmesugused algus (22. september), .pühad budistlikud ja hinduistlikud Pühade ajal tantsitakse maskitantse ja etendatakse tantsudraamasid, .traditsionilise muusika saatel tavaliselt Kultuurihinnangud Austatakse kuningat ning perekonda, haridus Väärtushinnangud Rahvas on truu oma kuningale ning usaldavad teda pimesi.Kuningas on isamaalisus autoriteet, keda rahvas austab Suuremad linnad on ühendatud telefoniliinidega. Välismaale saab info
....................................................................................7 kasutatud kirjandus......................................................................................8 Kultuuri taustast Jaapani kultuur arenes kaua omaette. Põllumajandusega hakati tegelema viimastel sajanditel e.Kr., rauda õpiti kasutama 3 saj. p.Kr.. Hõimuliidud võitlesid omavahel. Ühtne riik 5. sajandi II poolel. Arhitektuur Jaapanis on säilinud vanimad puitehitised maailmas budistlikud templid 7.-9.sajand, nt. Horyunji tempel, u. 700). Elamu- ja pargikultuur on kõrgesti arenenud. Jaapani siseruumid on mööblist peaaegu tühjad, kuid mugavad ja elegantsed. Peen värvivalik ja üksikute detailide ja elemente kaalutletud paigutus näitab, et elamise ilu on jaapanlastele väga tähtis. Suurt hoolt ja aega on nad pühendanud oma aedadele ja parkidele ( aiaarhitektuur nt. kääbuspuude pügamine). Pargikunst on samuti kaalutletud, kuid ei taotle geomeetrilist reeglipära, vaid
Mantra võib võib olla silp või sõna või lause või heli, mida korratakse kas mõttes või häälega või mida kuulatakse või mida tekitatakse. Sügavamates meditatsiooniseisundites kasutatavaid mantraid nimetatakse hinduismi traditsioonides ka suutrateks. Mandala võib olla joonis või pilt või kuju, mida vaadatakse, mida vaadeldakse kindlaksmääratud viisil, millesse süvenetakse, millele keskendutakse. Paljud hinduistlikud ja budistlikud pühapildid on kasutusel mandalatena. Teistest abivahenditest võiks nimetada erilisi hingamistehnikaid (pranayama jt), kehaasendeid (asana) jpm. Meditatsiooni eesmärgiks võib olla rahunenud meelega millegi parem mõistmine või arusaamine, aga ka lihtsalt lõõgastumine, rahunemine, puhkus. Erinevates usundites ja traditsioonides võivad meditatsiooni eesmärgid olla aga hoopis teistsugused (selgeltnägemine, hinge rännakud, suhtlemine
Kirjalikud tekstid Buddha õpetas suuliselt ja tema õpetust anti algul samuti edasi suuliselt. Paalikeelne Tipitaka (pl.k. 'ti' - kolm + 'piṭaka' - korv, 'kogu') on tänini ainsana tervikuna säilinud vanim budistlik kaanon. Tipitaka koostati juba esimesel budismi suurkogul (umbes kolm kuud) pärast Buddha surma ning seda peetakse kõige autentsemaks Buddha õpetuseks. Sümbolid Budismis on oluline koht sümboolikal. Paljud budistlikud sümbolid on seotud nende rahvaste kultuuriga, kes järgivad Buddha õpetust. Esimeste levinud Buddhasümbolitena kasutati kaheksa kodaraga ratast nii nimetatud Seadmuse- ratast(Dharmaratas), bodhi puud , Buddha jalajälge, kerjakaussi ehk potti ja lõvi. Dharmaratas Dharmaratta kaheksa kodarat sümboliseerivad Buddha Kaheksat Õilsat tõde ja kolmeharuline märk Triskele ratta keskmes tähistab Buddhat, Dharmat ja Sanghat. Need on
1.2.1. Tripitaka Tripitaka on budistliku pühakirja, Seadmuse, kolm osa. Siia kuuluvad raamatud, mis sisaldavad Buddha Õpetusi ("Sutrapitaka"); Vinajad, mis sisaldavad Buddha loodud eeskirju ("Vinajapitaka") ja Abhidharmad, seletused ja kirjutised budistliku Õpetuse ja eeskirjade kohta ("Abhidharmapitaka"). Hiljem võeti budistlikesse pühakirjadesse ka Hiina ja Jaapani vaimulike kirjutised 1.3. Budismi sümboolika Budismis on oluline koht sümboolikal. Paljud budistlikud sümbolid on seotud nende rahvaste kultuuriga, kes järgivad Buddha õpetust. Samuti võib Hinduismis kohata mõnda budistlikku sümbolit ja vastupidi. Ajalooline Buddha kasutas oma loengutes sellist sümboolset kujundit nagu Bhavatsakra ("olemise ratas")(joon.1), budistlikus mütoloogias ümbersündide alguseta ahel (sansaara). Hiljem hakati budismi sümbolina kasutama ka Buddha kuju (joon.2). Joon.1 Bhavatsakra Joon. 2 Buddha kuju Joon. 3 Svastika
illustratsioone, ajalugusid ja genealoogiaid, ennustusi, tseremooniaid, rituaale, praktikaid, biograafiaid, hümne ja mälestusi. Templid Hiinakeeles kutsutakse Gong, Guan või Miao. Nad korraldavad seal oma usulisi tseremooniaid. Erinevate tasandite templid on hajutatult jaotunud üle kogu Hiina. Need on üldiselt jaotatud kolmeks: lossi moodi, tavalised templid ja onnide või koobaste moodi. Budistlikud ja taoistlikud templid on väljast väga sarnased. Taoistlikus templis kummardatakse Taoistliku kolmainsust, (San Qing , Kolm puhast jumalat) Huvitavad faktid Bruce Lee oli taoist. Taoismiga on tugevasti seotud või sellest arenenud on mõtlemine yin ja yangi ja viie elemendi õpetusest, feng shui, taoistlik alkeemia, taoistlik kosmoloogia, taoistlik meditsiin ja palju muud. Religioosse taoismi keskne eesmärk on surematuse
2.Kiima 3.Keskkond Kasutatud allikad Sissejuhatus Malai saarestik veetleb oma maaliliste kallastega ja kaunise loodusega palju inimesi. Magnetiteks on imelise veealuse maailmaga sukeldumiskohad, troopilised vihmametsad, merepinnast enam kui 3,7 km kõrgusele küündiv Rinjani tegutsev kihtvulkaan ning hulk rahvusparke. Kultuurilises mõttes on Malai saarestik suurimateks magnetiteks suur hulk erinevaid rahvaid oma eriilmeliste kultuuritraditsioonidega, ajaloolised hindusitlikud, budistlikud ja islamipühamud, mitmekülgsed festivalid. Aastas külastab Indoneesiat üle 7 miljoni turisti, kusjuures turistide arv on viimastel aastatel hakanud jälle kasvama. Selline looduse ja kultuuri vaheldusrikkus teeb Malai saarestiku reisimise ülimalt huvitavaks. Ühe reisi raames on võimalik vaadata nii haruldasi orangutane kui ka maailma suurimaid sisalikke. Kaasaegsest suurlinnast võib mõne tunniga jõuda kivikirveid kasutavate paapua hõimudeni.
pronksi. Miski ei kao ega lõpe, kõik kordub. Vabaskulptuuride tähtsaimad motiivid on jumalad ja Buddha. India reljeef India skulptuuri valitsev vorm on reljeef. Ülev vaimsus ja maalähedus segamini. Uuemad kultuurid 1.-2. sajandil Gandharas. Kujude seostamine hellenismiga. Skulptuurid on rahulikud, leebed ja üleva ilmega. Eeskuju Hiina ja Jaapani skulptuuridele. Samal ajal Mathuras loodud budistlikud skulptuurid olid segunenud hinduistliku kunstitraditsiooniga. India kujutava kunsti õitseaeg- 4.-7. sajand(Guptade dünastia). Khajurahos- võimsa valitsejadünastia pealinn ja religioosne keskus. Borobuduri tempel Jaava saarel. Maalikunst Suure ja huvitava osa moodustavad India kunstist maalikunst. Puhtlineaarne käsitlusmood: voolav, kaunis, veidi stiliseeritud joon ning kirkad värvid.
sellist jaotust ei tunta. Teiseks, meie eristame nn. puhast kunsti ja tarbekunsti, mis jällegi on tundmatu nähtus jaapani kultuuris. Kõik, mis on silmaga nähtav ja kaunilt tehtud ning omab kunstiväärtust, on kunst. Loomulikult toimub ka jaapani kunsti uurimisel liigitamine, kuid eelkõige ajaloolisel alusel ja keskendutakse kunstiväärtusele ehk siis sellele, mida ja kuidas kunstiteosed väljendavad. ARHITEKTUUR Jaapanis on säilinud vanimad puitehitised maailmas budistlikud templid 7.-9.sajandist , näiteks Horyunji tempel. Elamu- ja pargikultuur on kõrgesti arenenud. Jaapani siseruumid on mööblist peaaegu tühjad, kuid mugavad ja elegantsed. Peen värvivalik ja üksikute detailide ja elemente kaalutletud paigutus näitab, et elamise ilu on jaapanlastele väga tähtis. Suurt hoolt ja aega on nad pühendanud oma aedadele ja parkidele ( aiaarhitektuur näiteks kääbuspuude pügamine). Pargikunst on samuti kaalutletud, kuid ei taotle
on laialdaselt levinud Hiinas, Jaapanis, Koreas, Mongoolias, Laoses, Kambodzas, vähemal määral ka Nepalis, Malaisias, Vietnamis, Ida-Siberis jm. Budism jõudis Hiinasse Lääne-Han dünastia ajal (206 e.Kr - 24 A.D.) ja saavutas oma leviku kõrgpunkti Tang dünastia ajal (618 - 907) peale budismi omaksvõttu valitsejate poolt. Kui taoism oli rohkem levinud kõrgklassi hulgas, siis budism jõudis ka alamrahva sekka. Koos sellega võeti kasutusele budistlikud meditatsioonid ja qigong´i praktikad. Koolkonnad Budismis on väga palju erinevaid koolkondi, mis laias laastus jagunevad kolmeks: nikaja (nikaya), mahajaana (mahayana) ning vadzrajaana (vajrayana). Nikaja koolkonnast on tänapäeval olemas vaid theravaada (theravada) koolkond, mis tugineb üksnes paali kaanonile. Paali kaanonit loetakse vanimaks ning selle suutraid tunnustavad kõik budismi koolkonnad.
kombineeritud olendid. Teoste materjaliks on põhiliselt kibi, kuid ümarplastilisteks vabaskulptuurideks on juba iidsetest aegadest kasutatud ka vaske ja pronksi. Vabaskulptuuride tähtsamateks motiivideks on hinduistlikud jumalad ja Buddha. I sajand e.m.a. said jumalaks muutunud Budhha kujud tavaliseks. Gandharos I ja II saj m.a.j. loodud kujud osutavad seoseid hellenismiga. Samaaegsed Mathuras ja mujal lõuna pool Indias loodud budistlikud motiivid on lähemal hinduistlikule kunstitraditsioonile. India kujutava kunsti suurim õitseaeg oli 4.-7. Sajand m.a.j. Peale skulptuuri oli Indias hästi arenenud ka maalikunst. Kuulsad on Ajanta templi seinamaalid oma meela iluga. Suure ja huvitava osa India kunstist moodustavad miniatuurmaalid. Neid iseloomustavad puhtlineaarne käsitluslaad: pearõhk on asetatud voolavale, kaunile, veidi stiliseeritud joonele ning kirgastele värvidele
HIINA Kommunistliku Hiina poliitika põhjustas 1959 Hiina-vastase ülestõusu, mille ebaõnnestumise järel põgenes tiibetlaste budistlik usujuht dalai-laama (alates 1935 Tenzing Gyatso) koos paljude toetajatega Indiasse ja rajas seal eksiilvalitsuse. 1965 moodustati Hiina RV Tiibeti autonoomne piirkond ning eraldati ajaloolisest Tiibetist selle idapoolne osa, mis liideti Hiina provintsidega. Kultuurirevolutsiooni ajal paljud budistlikud templid ja kloostrid suleti või hävitati. Ümberrahvastamise tulemusena on tiibetlased jäänud tänaseks päevaks Tiibetis vähemusse (13,7 miljonist inimesest on tiibetlasi hinnanguliselt 44,5%). HIINA Tiibetis on eeskätt budistlikud mungad korraldanud demonstratsioone, näljastreike ja avalikke enesepõletamisi, millega üritatakse tõmmata maailma http://www.reporter.ee/2011/08/16 tähelepanu kommunistliku Hiina
2.3 Oma kõrgema teadvusega ühenduse loomine Kolmas aspekt on oma kõrgemast minast lähtuv käitumine. Oskuslike tegudega tugevdatakse ühendust omaenda sügavama olemusega. Paljud inimesed tajuvad oma n-ö kõrgemat ,,mina", mis võib tunda nii suunava hääle kui jõu ja tarkuse allikana. Olles ühenduses oma kõrgema teadvusega, tuntakse end kindlalt ja õigel teel, sellest seesmisest jõuallikast ära lõigatuna aga tasakaalust väljas olevana ja hajevil. Mõned budistlikud koolkonnad räägivad ,,buddha loomusest", mis on olemas kõigis, kuid tavaliselt katab seda oskamatute harjumuste saastekiht. Oskamatult tegutsedes lõigatakse läbi selle ühenduse oma minaülese teadvusega ning muututakse nõrgaks ja viletsaks. Oskuslikes tegudes väljendub kõrgem ,,mina" üha selgemini ning võimaldab paremini teadvustada sisemiselt peituvaid väärtuslikke omadusi ning tunda end õnneliku ja tugevana. Pidev oskuslik käitumine aitab oma kõrgemal teadvusel
India referaat Tartu 2013 1.Sissejuhatus Indiasse India sai oma nime Induse jõe nimest, mis pärineb vanapärsia sõnast Hindu. India Vabariik on riik, mis asub Lõuna-Aasias. India on rahvaarvu poolest teine riik maailmas, esimesel kohal asub Hiina. Lõuna-Aasias asuvas Indias elab üle miljardi inimese, kelle eripäraks on see, et nad räägivad üle 100 keele, põhikeeled on Hindi ja Inglise. India pealinnaks on New Delhi. India rahaühikuks on ruupia, riigikord on parlamentaarne vabariik ja India iseseisvus 15. augustil 1947. aastal, millega kaasnes ka suur rahvaarvu kasv. Indial on oma rahvusloom, kelleks on tiiger, rahvuslinnuks on paabulind, rahvuslill on lootos(sarnaneb vesiroosiga), rahvuspuu on viigipuu ja rahvuspuuviljaks on mango. India suuremateks linnadeks on pealinn ehk Delhi, Mumbai, Chennai, Bangalore, K...
sidumisega puude külge. Hiinas on kollane tähendanud või tähistanud maad, keskpunkti, Jangtse jõge ning yangi. Kollane esineb 43% riigilippudest. Lippudel ja vappidel sümboliseerib kollane tavaliselt päikest, tuld, soojust, kõrbe ja õnne. Sama allegooria on kollasel tähel. Hindudele sümboliseerib kollane päikest ja Siva põhjapoolset nägu. Budistidele on kollane alandlikkuse ja loobumise värv, kuna algselt kandsid kõik budistlikud mungad safrankollaseid rüüsid. Kristluses sümboliseerib kollane Juudast, juute ja ketsereid. Kollast ei kasutata liturgilise värvina. Islamisusulistele on kollane päikese värv, mis sümboliseerib algatust ja algust üldisemalt ning võitlust. Kõige paremini jääb meelde kollasele paberile trükitud must tekst kuna kollane äratab kõige rohkem tähelepanu ning seostub kasu ja kvaliteediga, siis arvatakse, et kollased lilled maja ees aitavad seda edukamalt müüa.
eKr. ning levis naabermaadesse nagu näiteks Jaapanisse,Birmasse,Laosesse ning Indoneesiasse. 2. Mis on stuupa? Stuupa on poolkerakujuline kupliga kaetud ehitis Buddha mälestuseks ning teda peetakse vanimaks Budistliku arhitektuuri ehitusvormiks.Legend räägib,et Buddha olevat soovinud enne oma surma,et tema säilmed pandaks erinevatesse stuupadesse. Varaseimad säilinud stuupad asuvad Sanchis. Sanchi Stuupa koos taastatud aiaga. Budistlikud monumendid-kell Sanchis. 3. Millised olid India templid ja kuidas kaunistatud? India templid olid seest väga lihtsad ning ilma akendeta,kuid väljast olid nad rikkalikult kaunisatud,India skulptuuri valitseva vormi,reljeefidega.Kuulsamad hinduistlikud templid asuvad Khajurahos(Kesk- Indias,umbes 85 templist koosnev kompleks, pühendatud Shiva, Vishnu ja Jainile). Lakshmani tempel. Chitragupta tempel. 4. Skulptuur Indias.
Nüüdseks on Läänes palju budistlikke keskuseid ning tuhanded inimesed Euroopas ja Ameerikas järgivad Buddha õpetust. kontrollida kohalikke jumalusi ja vaime, kellest paljud olid kurjad ja keda usuti suurel hulgal igas Tiibeti maanurgas ringi luusivat. Kuna õnnetusi seostati tavaliselt vaimudega, oli samaani ülesandeks neid nõrgestada rituaali ja maagia abil tervendades, ennustades ja kogukondi kaitstes. PÜHAD TEKSTID Buddha ise oma õpetusi kirja ei pannud. Sajandeid andsid budistlikud mungad ja nunnad Buddha õpetusi edasi suuliselt. 1. sajandil eKr pandi need õpetused Sri Lankal palmilehtedele paali keeles kirja. Budistlike pühade tekstide kogu nimetatakse Tipitakaks (paali keeles või Tripitakaks sanskriti keeles), mis eesti keeles tähendab "Kolmikkorv". Nimi tuleb sellest, et käsikirju hoiti kolmes punutud korvis. Tipitaka sai pühakirjaks 3. sajandil. Tipitaka kolm osa on Sutta, Vinaya ja Abhidharma. Sutta sisaldab Buddha jutlusi ja sellesse korvi kuulub ka
klooster-ülikoolideks (tuntuim Indias Nālandā). Juba Buddha eluajal kujunes välja ka ilmalik järgijas- ja toetajaskond. Algselt kuulusid ilmalike hulka eeskätt jõukad linnakodanikud, kes moodustasid Buddha ajal majandusliku ja poliitilise eliidi. Nende ülesandeks oli eelkõige koguduse majanduslik toetamine. Nad järgisid igapäevaelus Šakjamuni õpetust, mille keskme moodustasid ilmalikele mõeldud käitumisjuhised. 5.4. Budistlikud koolkonnad: Kuna erinevate Buddha järgijate versioonid tema õpetusest lahknesid, tekkisid ka mitmed koolkonnad. Aja jooksul toimus mitmeid jagunemisi. India Tsivilisatsioonid väljaspool Euroopat Koostaja: P.Reimer 14 Umbes 1. saj eKr toimus budismis lahknemine, mille tulemusel tekkis kaks suunda: a) Hinajaana (e väike sõiduk ): konservatiivsem suund, mis jäi püsima
· Hirmudest vabanemine on võimalik targa ning kõlbelise eluviisi korral Õige eluviis seisnes äärmustest ja vägivallast hoidumisest ja mõistmises et naudinguhimu ja vihkamine põhjustavad kannatusi. Kirgedest ja hirmudest loobumine vabastab vägivallast ja kannatustest ning toob kaasa õnnistatud hingerahu ehk nirvaana (mis on tagatis taassünnist pääsemisest). Juba Buddha eluajal oli tal palju austajaid, kellest hiljem arenesid kloostrikogukonnad. Budistlikud nunnad ja mungad püüdlevad nirvaana poole. Selleks nad hoiduvad vägivallal põhinevast lihatoidust, joovastavatest jookidest ja suguelust. Budismi laialdasele levikule aitas kaasa Asoka. Ta otsustas levitada õpetust oma alamate seas, kuid saatis ka misjonäre välismaale. Nii levis budism ka Tiibetis, Sri Lankal, Kagu-Aasias, Hiinas ja Jaapanis. Budismi tõlgendasid erinevad koolkonnad kahteviisi, ühed näevad temas inimlikku suurkuju ja teised austavad teda igaviku jumalana. Jumalad
Ernest Hemingway 1899-1961 Ta oli USA kodanik. Sõdades - kiirabiauto juht I MS-s Itaalia rindel; sõjakorrespondant Hispaania kodusõjas. Kirjanikest mõjutasid teda S.Anderson, G.Stein, E.Pound, S.Fitzgerald. Teoste ainestikku ammutas Pariisi, Aafrika ja Hispaania reisidelt. Nobeli preemia sai "Vanamees ja meri" eest Ta elu lõppes Kuubas hingelise kriisi tõttu vabasurma minnes. Teoste autobiograafilisus väljendub selles, et "Hüvasti relvad" ja "Päike tõuseb" raamatute peategelasi saab samastada ka H endaga. Biheivioristlik meetod - fikseerida võimalikult objektiivselt, erapooletult tegelasta käitumist ja kõnet, väliselt nähtavat - kuuldavat täpselt jäädvustades edasi anda hingeelu. Jäämäeteooria - nähtavat-kuuldavat on vaid väike osa sügavamast, peidetud tegelikkusest Jäämäe teooria seotud tekstistiiliga - ei püüa päevavalgele tuua nähtuste juuri, algeid, põhjuseid ja neid "ära seletada", vaid...
ja taassündide ahelat. Lootos sümboliseerib puhtust ja jumalikku sündi. Budistide pühakiri ütleb: "inimese vaim on plekitu, nagu tärkav lootos mudases vees, mis ei saa ometi selliseks (mudaseks)". Inimeste süda on nagu veel avanemata lootoseõis. Erinevates budismi suundades on lootosel veidi erinevad tähendusvarjundid, samuti on lootoseõie värvidel erinevad tähendused. PÜHAD TEKSTID Buddha ise oma õpetusi kirja ei pannud. Sajandeid andsid budistlikud mungad ja nunnad Buddha õpetusi edasi suuliselt. 1. sajandil eKr pandi need õpetused Sri Lankal palmilehtedele paali keeles kirja. Budistlike pühade tekstide kogu nimetatakse Tipitakaks (paali keeles või Tripitakaks sanskriti keeles), mis eesti keeles tähendab "Kolmikkorv". Nimi tuleb sellest, et käsikirju hoiti kolmes punutud korvis. Tipitaka sai pühakirjaks 3. sajandil. Tipitaka kolm osa on Sutta, Vinaya ja Abhidharma. Sutta
Värvidest kasutatakse peamiselt pruuni, ka sinist ning musta. Ideid ammutatakse Aasia teemadest, kujutatakse linde, loomi, taimi, geomeetrilisi mustreid ja hieroglüüfe. Võimalik on tutvuda erinevate kataloogidega. Mõnele inimesele võib henna tekitada allergilise reaktsiooni. Hennatatoveeringut on võimalik alati üle joonistada, mis tingib selle pikemaajalisema kestvuse. Hennatatöveering omandab õige värvuse 24-48 tunni möödudes Kujundid Budistlikud mungad: selja peal palved Samuraid ja ülikud: lubasid oma kehakaunsitada nagu siidi ,mis täis maalitakse Jaapani ainude juures kohtab tätoveeritud huuli Havailased tätoveerivad leina märgiks oma keeli Kujundid kass - sümboliseerib sõltumatust, mõttevabadust, kiiret taastumist. pull - jõud, mehisus, viljakus, impulsiivsus liblikas - paljude naiste lemmik. Sümboliseerib kui lühike ja haprus elu on. Kuid samas ka kaunis, võluv.
2. Zen-budistlik kunstikäsitlus. Piltide sü~ee vihjab, et kunstnik on selle mõtteviisil kursis, sest piltidel tihti korduvaid stseenid, kus peamine idee, mis pildile mõtte ja ka pealkirja annab, on tavaliselt kusagil nurgas või esmapilgul märkamatu. Navitrolla piltide pealkirjad on orgaaniliselt kujutatuga seotud, et kui üks teisest eraldada, muutub kõik mõttetuks ja looja sõnum kaob (sama võtet on kasutanud jaapani kui hiina budistlikud maalijad). 3. Tänapäeva koomiksikunst kuna koomiksikunst eeldab iseenesest lühikest lugu, mis lõpeb ootamatu puändiga. Navitrolla on koomiksirea lühendanud ühele pildile, samas on talle iseloomulik rahvastevahelisi piire murdev huumor endiselt alles. Navitrolla nime võib leida tänaseks tuhandetelt graafilistelt lehtededelt ja sadadelt maalidelt. Ta on teinud kümneid näitusi nii Eestis kui ka Euroopas. Tema kunsti võib aga leida erakogudest üle terve maailma
jaapanlaste moraalseid tõekspidamisi, kuid pole kujunenud organiseeritud religiooniks. 1985. aasta andmetel oli Jaapanis, 115,6 miljonit shintoisti, 92 miljonit budisti, 1,7 miljonit kristlast, 14,4 miljonit muude religioonide tunnistajat Shinto on jaapani rahvuslik religioon, mis kujutab endast segu looduse, esivanemate, kangelaste ja keisri kummardamisest. Tähtsaim shinto pühamu Ise Jingu asub Ise linnas. Arhitektuur Jaapanis on säilinud vanimad puitehitised maailmas – budistlikud templid 7.-9.sajand, nt. Horyunji tempel, u. 700). Horyunji tempel Elamu- ja pargikultuur on kõrgesti arenenud. Jaapani siseruumid on mööblist peaaegu tühjad, kuid mugavad ja elegantsed. Peen värvivalik ja üksikute detailide ja elemente kaalutletud paigutus näitab, et elamise ilu on jaapanlastele väga tähtis. Suurt hoolt ja aega on nad pühendanud oma aedadele ja parkidele ( aiaarhitektuur nt. kääbuspuude pügamine).
südamikuks on Tiibet, kuid tiibeti etnilisi rahvusrühmi leidub ka Nepaalis, Bhutanis ja Indias. Tiibeti muusika on peaasjalikult vaimulik, seda peamiselt tänu budismi mõjule. (Goldstein 1982. 06.01.17) Lama Mani traditsioon Lama Mani traditsioon ehk budistlike mõistujuttude jutustamine laulu läbi sai algus juba 12.sajandil. Laule esitasid siis rändjutustajad, kes reisisid külast külla. Neil olid ka kaasas budistlikud thangka joonistused, mis aitasid kuulajaskonnale õpetust selgitada. (Goldstein 1982. 06.01.17) Arhitektuur Tiibeti arhitektuur on tugevalt mõjutatud India ja Hiina arhitektuuri poolt ning selles kajastub budistlik lähenemine. Budistlikke palverattaid leidub koos paari hirve või draakoniga iga Tiibeti Gompa juures. Tiibeti Chortenite kujundus võib varieeruda Khami ümmargustest seintest nelinurksete seinteni Ladakhis.
Hinduism: Kastisüsteem. Hindu ühiskond jaguneb neljaks seisuseks ehk varnaks. Iga varna jaguneb omakorda paljudeks džatideks ehk kastideks. Elukäsitlus (roll ühiskonnas). Iga džati on seotud inimese päritolu ning ametiga. Igal kastil on oma tavad, mis puudutavad nii riietumist, söömist, kui ka usundit. Hindu jaoks tähendab hea elu oma kohustuse täitmist siin maailmas. See kohustus määratakse sünnihetkel ehks sõltub sellest, mis kasti inimene sünnib. Kõikide hindude jaoks on oluline vastutus nii enda kui teiste (eelkõige perekonnaliikmete) eest. Karma. Kui inimene sureb, saab ta vastavalt karmaseadusele uue keha. Inimene võib oma tegudega mõjutada, millise keha ta järgmises elus saab. Heade ja isetute tegudega kaasneb hea karma, mis aitab kaasa hinge vabanemisele. Halb karma seevastu hoiab hinge kinni taassünni ahelates. 3 peajumalat. 1. Brahma - loojajumal, rajaja 2. Višnu - kaitsejumal, elu säilitaja 3. Šiva - hävitusjumal, häving ...
kompositsiooni ülesehitus. 2. Zen-budistlik kunstikäsitlus. Piltide süzee vihjab, et kunstnik on selle mõtteviisiga kursis, sest piltidel tihti korduvaid stseenid, kus peamine idee, mis pildile mõtte ja ka pealkirja annab, on tavaliselt kusagil nurgas või esmapilgul märkamatu. Navitrolla piltide pealkirjad on orgaaniliselt kujutatuga seotud, et kui üks teisest eraldada, muutub kõik mõttetuks ja looja sõnum kaob (sama võtet on kasutanud jaapani kui hiina budistlikud maalijad). 3. Tänapäeva koomiksikunst kuna koomiksikunst eeldab iseenesest lühikest lugu, mis lõpeb ootamatu puändiga. Navitrolla on koomiksirea lühendanud ühele pildile, samas on talle iseloomulik rahvastevahelisi piire murdev huumor endiselt alles. 10 Navitrolla kunst, mis see on? Alati kui näeme mingi kunstniku töid kerkib huulile küsimus mis see on? Mis stiil või millist
võtta. Samuti on budism väga individuaalne ning seal on pääsemine iga inimese enda teha, hiinlased on aga väga perekonnakesksed ning ei huvitu ainult iseenda pääsemisest. Muutus toimus siis, kui tõlgiti sutraid hiina keelde ning tekkis palju uusi mõisteid ning märke hiina keelde. Budismi peeti Hani dünastia ajal taoismi üheks haruks ning sutrate tõlkimise ajal võeti seetõttu paljud teadmata mõisted üle taoismi mõistetest. Hiljem tõlgiti need tekstid täpsemalt ümber. Osad budistlikud koolkonnad väidavad, et me oleme juba Nirvaanas, kuid meie teadvus takistab meid sinna jõudmast. Huayani koolkond: Üritatakse kõike lahti seletada, analüüsida (sutrad). Pooldavad puhta maa mõistet. Meie teadvus hoiab meid sansaras- reaalsuses. Boddhisattwa on see, kes on kirgastunud, vaimselt valmis, kuid kes loobub Nirvaanasse minekust. On olnud palju vaidlusi eri koolkondade vahel. Dharma – õpetus, olemise minimaalühik. Budismis usutakse, et
Pärnumaa Kutsehariduskeskus Rätsep Kristi Sepp Peakated Juhendaja: Ene Jaakson Pärnu 2013 Sisukord Sissejuhatus 2 Paeltega müts 3 Tanu 4 Kroon 5 Peapael/avatud kroon 6 Juuksekate 7 Kübar 8 Kiiver 9 Kapuuts 10 Mask 11 Ortodontiline peakate 12 Turban 13 Loor ja ümber pea mässitud kate 14 Parukas 15 Peakatede eesmärgid 16-17 *Kaitse *Relig...
Shintoism loodusobjektides elavate vaimude kami'de kummardamine, paigavaimudele ohvriandide toomine. Shinto pühamu territooriumile minnakse läbi Torii värava. Jaapani põlisusund. Ei soosinud kujutavat kunsti. MEOTO-IWA ehk LAULATATUD KALJUD Arhitektuur · Hiina mõju · Materjalid: puit, kivi · Tihe side looduse ja aiakunstiga · Püstpalkehitised kaetud savist katusekividega või niisketest õlgedest katusega · Budistlikud kloostrid, templid, pagoodid, keiserlikud paleed, shintoistlikud pühamud koos toriidega. · 11.saj tatami mõõtudel (90*180cm) baseeruv kergseintega moodulelamu. · Honsku saarele ehitatakse uus pühamu iga 20 aasta järel. MIYAJIMA SAARE HSUKUSHIMAJINJA TORII NINTOKO KOFUNI HAUD OSAKAS 4.saj Suuruselt maailma kolmas haudehitis 486*300*35m Lukuaugukujuline mägi ümbritsetud 3 sügava kraaviga VALGE HAIGRU KINDLUS ehk HIMGI KINDLUS 1346a (1601-1610a)
julgeoleku tagamisel ja mitteriiklike relvarühmituste purustamisel. Kultuur Afganistani kultuuripärand on üle 5000 aasta vana. Et enamik inimesi elab väljaspool linnu, on ühiskondlikus elus endiselt väga tähtsad hõimusuhted, milles omakorga hõlmab olulise koha Islam. Laiemalt kuulub Afganistan Pärsia kultuuri ruumi. Afganistani varasemat kunsti on algul mõjutanud hellenistlikud ning hiljem budistlikud eeskujud. I aastatuhandest on säilinud Hadda klooster ja Bämiäni budistlik koobasklooster, mille ees seisnud hiiglaslikud Buddha kujud Talibani valitsuse ajal hävitati, kuid nüüd neid taastatakse. Araablaste ja mongolite võimu ajal rajati moseesid, mausoleume ja teisi ehitusi. Afganistani keskaegsete kirjanike seast on oluliseimad Firdausi, kes kirjutas pärsia- tadziki rahvuseepose "Shähnäme", poeet Abul-Majd Sanä'i, kellele kuulub poeem "Hadiqat-ul Haqiqah".
järjest enam domineerima budistlik väljendus. Gandhara ongi kõige idapoolseim punkt, kus on veel nii tugevasti tunda hellenistliku kultuuri mõju. Peamised leiukohad on Bamijan, Hadda, Dselalabad (nüüdses Afganistaanis) ja Pesawar ja Taxila (Pakistan); artefaktideks on stuupad, kloostrid, tsaitjad ja rikkalik plastika. Gandhara kunsti suurim väärtus peitubki skulptuuris huvitavad on nii selle vorm kui ka sisu. Kui varased budistlikud kunstnikud kujutasid Buddha kohalolekut sümbolite abil, siis alates Kusaani ajajärgust (1 saj pKr) hakati Sakjamuni Buddhat kujutama inimesena. Selle muutuse põhjuseid võib olla mitmeid esiteks oldi harjutud ka varem jumalusi skulptuuris kujutama, teiseks kujutasid dzainistid juba I saj eKr Dzainat, lisaks ei pidanud siis levima hakanud mahajaana budism Sakjamuni Buddhat enam üheks üliinimlikuks isikuks, vaid pigem valgustatud inimeseks, üheks paljudest Budha taassündidest.