.............................................................5 3.INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE...................................................................................6 3.1.INFOSÜSTEEMI PÕHIFUNKTSIOONID........................................................................................................6 3.1.1.Klientide arvestus..........................................................................................................................7 4.INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE........................................................................................................12 4.1.ANDMEMUDEL....................................................................................................................................12 INFOSÜSTEEMI AJALINE VAADE........................................................................................................16
....................................................................................... 4 1.6. INFOVAJADUSTE LOETELU ................................................................................................... 4 2 INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID....................................................................................................... 6 3 INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE .......................................................................... 7 4 INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE ................................................................................................ 11 4.1. KONTSEPTUAALMUDEL ........................................................................................................... 11 4.2. ANDMEMUDEL........................................................................................................................... 12 4.3. OBJEKTIDE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA ............................................................
................................................................... 3 1.3 PÕHIPROTSESSIDE LOETELU..................................................................................... 3 2 INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID..................................................................5 3 INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE..............................................6 TOODETE OSTMINE JA MÜÜMINE...................................................................................... 6 4 INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE...............................................................9 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL...................................................................................... 9 5. INFOSÜSTEEMI AJALINE VAADE..........................................................12 5.1 PROTSESSI TEGEVUSDIAGRAMM.....................................................................12 5.2. SEISUNDIDIAGRAMM....................................................................................... 13
0 SISUKORD SISUKORD.............................................................................................1 1 Üldvaade...............................................................................................2 2 Infosüsteemi eesmärgid.......................................................................4 3 Infosüsteemi funktsionaalne vaade....................................................5 4 Infosüsteemi andmevaade...................................................................6 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL...................................................................................... 7 4.2 ANDMEMUDEL................................................................................................... 8 4.3 ANDMETABELITE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA...................................................8 5 Infosüsteemi ajaline vaade..................................................................9 5
.............................................4 1.5. TEGUTSEJATE LOETELU.......................................................................................4 1.6. INFOVAJADUSTE LOETELU..................................................................................4 2. INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID....................................................................................6 3. INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE........................................................7 4. INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE..............................................................................11 4.1. KONTSEPTUAALMUDEL......................................................................................11 4.2. ANDMEMUDEL.......................................................................................................12 4.3. OBJEKTIDE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA.....................................................12 5. INFOSÜSTEEMI AJALINE VAADE .....................................................
..........................................2 1.4Tegutsejate ja nende infovajaduste ning eesmärkide loetelu.............................2 2.Infosüsteemi eesmärgid.......................................................................................... 3 3.Infosüsteemi funktsionaalne vaade.........................................................................4 3.1Kasutusjuhtude mudel........................................................................................ 4 4.Infosüsteemi andmevaade...................................................................................... 7 4.1Kontseptuaalmudel............................................................................................. 8 4.2Andmemudel...................................................................................................... 8 4.3Objektide ning atribuutide semantika................................................................8 4.4CRUD maatriks.................................................
...........6 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid...........................................................................7 3.2 Ülevaade autodest............................................................................................ 7 3.3 Ülevaade töötajatest......................................................................................... 9 3.4 Ülevaade renditöökojast.................................................................................. 10 4. INFOSUSTEEMI ANDMEVAADE..............................................................................10 4.1 Kontseptuaalmudel.......................................................................................... 11 4.2 andmemudel................................................................................................... 12 4.3 Objektide ja atribuutide semantika.................................................................12 5. INFOSÜSTEEMI AJALINE VAADE..............................................
..............................................................................................4 1.6INFOVAJADUSTE LOETELU.................................................................................................................4 2INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID.........................................................................................................6 3INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE..............................................................................7 4INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE....................................................................................................11 4.1KONTSEPTUAALMUDEL...................................................................................................................11 4.2 ANDMEMUDEL...............................................................................................................................12 4.3ANDMETABELITE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA...............................................................
............................................................................................4 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU................................................................................................................4 2 INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID........................................................................................................7 3 INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE............................................................................8 4 INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE..................................................................................................11 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL..................................................................................................................11 4.2 ANDMEMUDEL................................................................................................................................12 4.3 OBJEKTIDE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA.....................................................
........................... 3 1.1.2 Rollid klientorganisatsioonis:............................................................................. 3 1.1.3 Rollid tarkvaarendusteenust pakkuvas ettevõttes:.............................................. 5 1.1.4 Rollid aruandluskeskkonda tarnivas ettevõttes...................................................7 3. Funktsionaalne vaade.......................................................................................................8 4. Andmevaade.................................................................................................................... 8 5. Ajaline vaade................................................................................................................... 9 2 1. Projektist 1.1.1 Projekti üldine taust Käesolev projekt hõlmas kolmes balti riigis tegutseva finantsettevõtte müügiaruandluse keskkonna uuendamist
. . 5 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 ¨ 2 INFOSUSTEEMI ¨ EESMARGID 8 ¨ 3 INFOSUSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE 10 ¨ 4 INFOSUSTEEMI ANDMEVAADE 13 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 4.2 ANDMEMUDEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 4.3 ANDMETABELITE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA . . . 14 4.4 CRUD MAATRIKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
............ 9 2.2. Pääsme seisundidiagramm................................................................................ 11 3. Funktsionaalne vaade............................................................................................... 12 3.1. Infosüsteemide põhifunktsioonid...................................................................... 12 3.2. Kasutuslugude mudel ja kirjeldus .................................................................... 13 4. Infosüsteemide andmevaade.....................................................................................15 4.1Kontseptuaalne klassidiagramm..........................................................................15 ..................................................................................................................................15 4.2. Andmemudel..................................................................................................... 17 4.3
......................................................................................................... 4 Infosüsteemi eesmärgid.......................................................................................................... 4 Infosüsteemi funktsionaalne vaade.........................................................................................5 Infosüsteemi kasutusjuhtude diagramm...............................................................................5 Infosüsteemi andmevaade.....................................................................................................8 4.1 Andmemudel.................................................................................................................8 4.2 Objektide ja atribuutide semantika.................................................................................9 4.3 CRUD maatriks............................................................................................................ 11 1
.......................................................................................................4 3 Infosüsteemi funktsionaalne vaade.......................................................................................6 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid...............................................................................6 3.2 Kasutusjuhtude mudel...................................................................................................6 4 Infosüsteemi andmevaade...................................................................................................11 4.1 Andmemudel................................................................................................................11 4.2 Objektide ja atribuutide semantika..............................................................................11 4.3 Crud maatriks...............................................................................................................13 5
...................................7 Varuosade arvestus........................................................................................................................7 Töötajate arvestus..........................................................................................................................8 Arvete arvestus..............................................................................................................................9 4 Infosüsteemi andmevaade...................................................................................................10 4.1 Andmemudel...............................................................................................................................................10 4.2 OBJEKTIDE ja ATRIBUUTIDe semantika................................................................................................10 4.3 CRUD maatriks............................................................................
............................................................................ 5 3. Infosüsteemi funktsionaalne vaade..............................................................................................6 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid.............................................................................................. 6 3.2 Kasutusjuhtude mudel............................................................................................................6 4. Infosüsteemi andmevaade..........................................................................................................10 4.1 Andmemudel........................................................................................................................10 4.2 Andmete ja atribuutide semantika....................................................................................... 10 4.3 CRUD-maatriks......................................................................................................
.............................. 4 3. Infosüsteemi funktsionaalne vaade....................................................................5 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid.......................................................................5 3.2 Kasutusjuhtude mudel................................................................................... 6 3.3 Ärireeglid........................................................................................................ 12 4.Infosüsteemi andmevaade................................................................................ 13 4.1 Andmemudel............................................................................................... 14 4.2 Tabelite ja veergude semantika...................................................................14 5.Infosüsteemi ajaline vaade................................................................................ 17 5.1 Ülikoolide arvestuse ajaline tegevusprotsess................................
Kirjeldus: raamatupidaja loeb varem sisestatud andmed objektide kohta mis mehaanik on külastanud ja neid objekte puudutavaid anmeid. Nimi: UC 9. Kasutatud varuosade andmed Tegutsejad: raamatupidaja Kirjeldus: Raamatupidaja loeb varuosade anmeid mis konkreetsetele objektidele kulusid. Nimi: UC 10. Arve koostamine Tegutsejad: raamatupidaja Kirjeldus: Raamatupidaja koostab varuosade andmete ja mehaaniku poolt saadud andmete põhjal klientidele arved. 4. Infosüsteemi andmevaade 4.1. KONSEPTUAALMUDEL Konstseptuaalmudel koosneb kontseptaaldiagrammist ja lausenditest. Kontseptuaaldiagramm on esitatud alljärgneval joonisel. Ettevõtte ja selle infosüsteemi iseloomustavad protsessid ja lausendid on järgmised: Mehaanik on firma töötaja. Raamatupidaja on firma töötaja. Administraator on firma töötaja. Mehaanik allub administraatorile Mehaanik otsustab vajaminevate osade üle.
määratletud, millistele nõuetele vastavat informatsiooni ning selle aluseks olevaid andmeid iga organisatsioonis tegutseja ja sellega suhtleja vajab ja kuidas ta pääseb nendele andmetele (ja vastavale informatsioonile) ligi. Nõuded andmetele- informatsioonile saab jagada 3 kategooriasse: aja-, sisu- ja vormikategooria või –mõõde. 36. Ettevõtte/organisatsiooni juhtimise tasemed või vastutusalad: 37. Andmevaade ja selle koostamise eesmärgid- Andmevaade e. andmearhitektuur väljendab ettevõttes ja tema infosüsteemis andmekoosseisu ülesehitust. Arhitektuuriline kirjeldus esitatakse andmemudelina Andmevaate koostamise eesmärgid: anda ettevõtte valdkonna kohta käivate objektide (n: klient, tellimus, kataloog) ja nende omavaheliste seoste mõistelist kirjeldust anda eskiisi andmebaasi ülesehituse loomiseks ja andmebaaside genereerimiseks
Nt. hinnang (väga hea, hea, rahuldav) nt 0-100, 101-100 jne –vahemikud ei ole ühepikkuses, keskmist arvutada ei saa. Ka skaalad. – on olemas kindel järjekord aga v.heast heani ja heast halvani ei ole ühepikused Binaarne- sellel on ainult kaks võimalikku väärtust. Must v valge, mees v naine Nimitunnus – mille väärtusi ei saa mitte mingil moel järjestada nt eriala, linn, kool 1s sossi failis on üks fail ja üks andmestik, mida saab vaadata kahes vaates –üks on andmevaade ja avaneb tavaliselt esimesene, teine vaade on tunnuse vaade. Nt sugu, pikemalt SUGU, sisestatud on numbreid, kodeerimiseeskiri on väärtute alla –nt 1 on mees ja 2 on naine Andmevaatel on omakorda andmevaade –numbrid ehk koodid ja kirjeldused. View-value labels –saab muuta kas numbrid või tekstiline. Esimesena, mida vaja on teha andmestik puhtaks. On nii sisestuse kui ka arusaamise vigu. Kõige lihtsam ülevaate saamiseks tunnustest on teha sagedustabelid
............................................. 9 Fotograafide ja klientide arvestus..................................................................................................9 Fotode arvestus..............................................................................................................................12 Tellimuste, arvete, müügi arvestus................................................................................................14 4 INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE..................................................................................................18 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL............................................................................................................ 18 4.2 ANDMEMUDEL........................................................................................................................ 19 4.3 OBJEKTIDE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA..........................................................................19
....................................................................... 10 5. Funktsionaalne vaade..................................................................................................................... 12 5.1. Kasutuslugude diagramm......................................................................................................... 12 5.2. Kasutuslugude kirjeldused....................................................................................................... 12 6. Andmevaade.................................................................................................................................. 15 6.1. Kontseptuaalne klassidiagramm.............................................................................................. 15 6.2. Andmemudel............................................................................................................................ 16 6.3. Objektide ja atribuutide semantika............................................
Ettevõtte/organisatsiooni mõiste Oma olemuselt on organisatsiooni puhul tegemist inimeste grupiga, mille liikmed annavad oma kohustuste/vastutuspiirkonna raames panuse mingi ühise eesmärgi täitmiseks teevad koostööd mingi tulemuse saavutamiseks. Organiseeritud ja koordineeritud inimeste grupp koos vastavate tööviiside, reeglite, rutiinide ja vastastike ootustega, kes koos töötades üritavad saavutada ühiseid eesmärke. Ettevõtet defineeritakse kui vastastikuses sõltuvuses olevate ressursside eesmärgipärast kombinatsiooni. Ettevõtte/organisatsiooniga seotud huvigrupid omanikud raha vm mõõdetava väärtuse teenimine; kliendid vajaduste rahuldamine läbi väärtuse omandamise; juhid minimaalsete kuludega maksimaalsete tulemuste saavutamine; töötajad turvaline ja rahuldustpakkuv töökeskkond. Infosüsteemi mõiste Tehnilises käsitluses mõistetakse infosüsteemi all omavahel seotud komponentide (riistvara, tarkvara, kommunikatsiooniseadmed ja a...
Vormimõõde Kirjeldab, millises vormis andmeid informatsiooni jaoks vastuvõtjale esitatakse Andmed peavad olema informeerimise eesmärgi jaoks: esitatud selgelt ja sobival kujul õige detailsusastmega pakutud õiges järjekorras andmete edastamisel peab olema kasutatud korrektset meediat Näiteks tunniplaanist ei oleks eriti kasu kui selle andmed oleksid esitatud vabatekstina või ainult paberi peal tunniplaani koostaja lauasahtlis. · Andmevaade ja selle koostamise eesmärgid Andmevaade e. andmearhitektuur väljendab ettevõttes ja tema infosüsteemis andmekoosseisu ülesehitust. Arhitektuuriline kirjeldus esitatakse andmemudelina Andmevaate koostamise eesmärgid: anda ettevõtte valdkonna kohta käivate objektide (n: klient, tellimus, kataloog) ja nende omavaheliste seoste mõistelist kirjeldust anda eskiisi andmebaasi ülesehituse loomiseks ja andmebaaside genereerimiseks
ESRI® ArcGIS Desktop Juhendmaterjal ©ALPHAGIS 2007 Sisukord SISSEJUHATUS 3 1.1 A RCGIS KASUTAJALIIDES 3 1.1.1 ArcMap 4 1.1.2 ArcCatalog 4 1.1.3 ArcToolbox 5 1.1.4 Command Line 6 1.1.5 ArcGISi töövahendid 6 2 ANDMETE KUVAMINE JA NAVIGEERIMINE ARCMAP`IS 8 2.1 K AARDIKIHT 10 2.2 A NDMEFREIM 10 2.3 K AARDIKIHTIDE JA ANDMEFREIMIDE HALDAMINE KIHIHALDUR (TOC) 11 2.4 K AARDIDOKUMENDI ...
esimest omadust, kuna sama kriteerium võib olla juba päringusse kodeeritud. Format Caption tekst, mis ilmub akna päisesse vormi kasutusvaates. Default View valik kolmest võimalusest paigutada detalisektsioone: Single Form vormi aknas on alati kajastatud üks kirje; Continuous Forms vormi aknas korratakse detaili sektsioon nii mitu korda, kui akna suurus lubab; Datasheet sama mis tabeli andmevaade. Lisaks nendela kahele on veel mitmed omadused, mille väätrused on enamasti loogilised ja mis reguleerivad vormi akna nuppude, kerimisribade jms näitamist. Erinevad elemendid ja kuidas nad toimivad Vormi elemendid on ette nähtud andmete sisestamiseks, väärtuste näitamiseks, sündmustele reageerimiseks või on lihtsalt kujundusliku iseloomuga. Elemendi toomine vormile on sarnane kujundite joonistamisega. Elementide variandid on valitavad ekraanil olevast nupureast
Joonis 9.40 Vormitark- vormistiil Vormile stiili valimiseks klikatakse vastaval valikul (joonis 9.6). Vormi disainiaknale liikumine Vormi kujundusvaa- tele liikumine Joonis 9.41 Vormitark- vormile nime andmine Viimases dialoogiaknas antakse vormile nimi (joonis 9.7). Kui vormil on ka alamvorm, antakse sellele samuti nimi. Joonis 9.42 Vormi andmevaade 9.3. Vormi loomine või täiendamine kujundusvaates Vormi täiendatakse või alustatakse selle tegemist vormi kujundusvaateaknast (joonis 9.9). Access- lihtne ja vajalik 48 Vormi päis Vormi detailid Alamvorm Vormi jalus Tööriistakast Väljaloend