Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
Ega pea pole prügikast! Tõsta enda õppeedukust ja õpi targalt. Telli VIP ja lae alla päris inimeste tehtu õppematerjale LOE EDASI Sulge

"ahvidega" - 40 õppematerjali

thumbnail
5
pptx

Harry Harlow

• Pärast doktorikraadi omandamist 1930. aastal, vahetas ta oma nime Israelist Harlow’ks. • Harlow pälvis mitmeid autasusid, sealhulgas Howard Crosby Warreni medali (1956) • Harlow' isiklik elu oli keeruline. Ta abiellus Clara Mearsiga 1932. aastal.  Clara, olles üks esimesi lapsi üle 150 IQ-ga, keda Terman uuris. Vahepeal nad lahutasid ja Harlowil oli teine naine kes suri vähki ja siis läksid nad läksid uuesti kokku. Uuringud ahvidega • Uuringute kaudu avastas Harlow, et ahvid, kellega ta töötas, lõid strateegiaid katsetes osaledes. Harlow nimetas seda õppima õppimiseks. • Harlow arendas katseid edasi uurides reesusahvide käitumist tundmatute objektidega tutvumisel ning leidis, et ahvid vajasid aeg-ajalt midagi, mille külge toetust ja julgustust otsides klammerduda. • Harlow järeldas oma uuringutest, et imetamine ja füüsiline kontakt on vastsündinu varases arengus ja ema-

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
2 allalaadimist
thumbnail
5
ppt

Charles Darwin.

mõjukale evolutsiooniteooriale, esitades loodusliku valiku mõiste. Palju andmeid ja inspiratsiooni sai ta ümbermaailmareisilt. Darwin arvas, et kogu elu võib olla tekkinud ühest liigist. DNA uurimine kinnitab seda mõtet. Darwinlikku evolutsiooni mehhanismi käsitlust on palju kritiseeritud. 1859. a. vapustas inglise loodusteadlane Charles Darwin maailma, kirjutades raamatu, milles avaldas seisukoha, et inimesed on suguluses ahvidega. Sõna "evolutsioon" tähendab lahtirullimist ning evolutsiooniteooria kirjeldab, kuidas kõik elusolendid aja jooksul arenevad ehk muutuvad. Kõik elusolendid erinevad üksteisest näiteks suuruse, kuju, värvuse, tugevuse ja eluea poolest. Pole olemas kaht täiesti ühesugust taime või looma. Teooria teine osa seletab, et isendite erinevustest sõltub, kes elusolendeist jääb ellu ja saab järglasi. Mõni tunnus tagab suurema võimaluse ellu jääda

Bioloogia → Bioloogia
42 allalaadimist
thumbnail
1
doc

KUIDAS SAKI JA MAKI MAAILMA AVASTASID.

Ahvid ronisid salaja mööda laeva kinnitusköisi laevale ja peitsid ennast kööki. Alles järgmisel hommikul märkasid loomaaia töötajad et Saki ja Maki on kadunud. Saki ja Maki ema oli küll väga kurb, et lapsi polegi. Aga siin ei aidanud ei nutt ega midagi. Mis läinud, see läinud. Kaks loomaaia töötajat otsustasid ahvilapsi otsima minna. Kolm aastat otsisid ja lõpuks leidsidki Saki ja Maki Ameerika vihmametsast üles. Ahvid olid seal teiste ahvidega sõbraks saanud. Maki oli juba abiellunud ja tal olid omal väiksed pojad. Nad elasid vabaduses ja olid väga õnnelikud. Loomaaia töötajad said aru, et Sakil ja Makil on seal parem omasuguste juures vabaduses kui loomaaias ja tulid ilma ahvideta koju tagasi. Karl Stamm 5 klass

Eesti keel → Eesti keel
3 allalaadimist
thumbnail
41
ppt

Naivism, kunst 1. maailmasõja ajal, dadaism, sürrealism

NAIVISM · Naivistid pole kunsti õppinud, maalivad enda lõbuks · Püüavad jäljendada nähtavat, aga ei oska või ei suuda · Ei kasuta tsentraalperspektiivi, anatoomia arvestamist, õhu ja valguse kujutamise võtteid · Naivismi teine nimetus primitivism · Mõned võtsid eeskujuks loodusrahvaste kunsti · Sõltumatu igasugustest traditsioonidest · Konstrueeritud kompositsioon · Loodud üksinduses ja teistest sõltumatult · Henri Rousseau, Niko Pirosmanasvili, Ivan Generalic, Maurice Utrillo · Eestis: Jaan Oad, Paul Kondas Henri Rousseau "Autoportree", "Pulmad maal". Henri Rousseau "Pulmad maal", "Karnevaliõhtu". Henri Rousseau "Unenägu" Henri Rousseau "Jalgpallimängijad", "Naine eksootilises metsas". Henri Rousseau "Magav mustlastüdruk" Henri Rousseau "Troopiline mets ahvidega". Ivan Generalic "Puuraiujad" Ivan Generalic "Isahirvede pulm", maaling klaasil. Niko Pirosmanasvili Niko Pirosmanasvili loomamaalid. KUNST 1. MAAILMASÕ...

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
26 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Inimkonna ajaloo algus

.............................3 4. Kujuneb klassiühiskond .......................................................................................................................................4 5. Muinasaeg Eestis...................................................................................................................................................4 2 1. Inimkonna ajaloo algus Inimesed põlvnevad ahvidega ühistest esivanematest. Esimesed inimlased (inimeste- sarnased tänapäeva inimeste sugulased ja eellased) elasid Aafrikas u 6 miljonit aastat tagasi. Umbes 2,5 miljonit aastat tagasi oskasid nad juba valmistada tööriistu. Kuna varasemad tööriistad tehti suures osas kivist, kannab inimkonna varaseim ajajärk kiviaja nimetust. Inimlased oskasid kasutada tuld ja elatusid küttimisest ning korilusest. Üks hilisemaid ja paremini tuntud inimlaste liike olid neandertallased. 2

Ajalugu → Ajalugu
15 allalaadimist
thumbnail
19
pptx

Charles Darwin

akvarell 1840. aastast. Darwini perekonnas oli kümme last, kellest kolm suri varases eas Darwini evolutsiooni teooriad Darwin arvas, et elu võib olla tekkinud ühest liigist. DNA uurimine kinnitab seda mõtet. Darwinlikku evolutsiooni mehhanismi käsitlust on palju kritiseeritud. 1859. a. Vapustas Inglise loodusteadlane Charles Darwin maailma, kirjutades raamatu, milles avaldas seisukoha, et inimesed on suguluses ahvidega. Tüüpiline satiirne karikatuur Darwinist, kus teda esitati ahvina. Darwin ei väitnud, et inimene on arenenud ahvist, vaid et neil on sama esi-isa. Sõna "evolutsioon" tähendab lahtirumilist ning evolutsiooniteooria kirjeldab, kuidas kõik elusolendid aja jooksul arenevad ehk muutuvad. Kõik elusolendid erinevad üksteisest näiteks suuruse, kuju, värvuse tugevuse ja eluea poolest. Pole kaht täiesti ühesugust taime või looma.

Bioloogia → Bioloogia
6 allalaadimist
thumbnail
2
odt

Ainus, mis segab õppimist, on mu eelnev haridus

kummitab mõte, et sa ei vaja seda niikui nii. Siinkohal tulebki välja, et eelnev haridus võib osutuda segavaks teguriks. Elus on palju takistusi, eriti neid, mida peab ületama. Üks neist võiks olla võime omandada uusi teadmisi, hoolimata nende vajalikkusest. Kaotada ei ole midagi, sellistest olukordadest annab ainult võita. Inimene eristuski ahvist selle poolest, et ta võttis omaks uued oskused ja teadmised, muidu oleks me ilmselt ahvidega praegugi samal tasandil. Uute teadmiste traditsioon peaks endiselt kestma jääma, muidu tammuksid inimesed ühe koha peal edasi. Ei saa öelda, et kõik otseselt mittevajalik oleks kasutu. Kõigi jaoks on see barjäär erineva kõrgusega, aga julgen väita, et kõigil on see olemas. Tahtes edasi jõuda, pead selle barjääri mingil hetkel ületama, muud pääseteed pole, kui tahad elus edasi pürgida ja kuskile jõuda

Sotsioloogia → Sotsioloogia
6 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Inimese evolutsioon

pärit Aafrikast 5 miljoni aasta tagant. Sel ajal algas Aafrika nendes piirkondades metsade taandumine ja osa ahve pidi siirduma puudelt maapinnale. Siis eristusidki ahvilaadsed loomad inimahvideks ja inimlasteks. Maapinnal olid eelistatud liikuvamad, osavamad ja taibukamad. Burnie, D. (1999). Evolutsioon linnulennul. East Sussex: Ivy Press 9 4.3 Sarnasused ahvidega Inimestel on inimahvidega sarnane kehaehitus, füsioloogia, käitumine ning haigused, kuna suur protsent nende geenidest ja kromosoomidest ning samuti valkudest on sarnased. Erinevalt inimestest liiguvad aga inimahvid peamiselt neljal jalal ning nende vähem arenenud aju võimaldab vaid konkreetset mõtlemist, kasutada suhtlemiseks häälitsusi ja zeste ning kätega vaid haarata ja toetada keha liikumisel. Nii füüsilise kui vaimse töö võime inimahvidel puudub

Bioloogia → Evolutsioon
30 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Raamatu "Faust" kokkuvõte

Faust I osa Faust on doktor. Ta on depressioonis. Ta ei hinda oma teadmisi. Faust on oma toas, kirjutab. Kutsub vaimu välja. Faust ja Wagner tulevad linna. Rahvas koguneb nende ümber. Nad austavad Fausti, kui haritud doktorit. Nende juurde tuleb koer. Nad lähevad koos koeraga töötuppa siss. Ilmub kurat, nimega Meifistofeles. Kurat tahab Faustiga lepingut sõlmida. Selle lepingu sisu on järgmine: Maa peal teenib kurat Fausti, põrgus aga Faust kuradit. Nad löövad käed, et kui Faust kunagi hüüab: “ On ilus hetk, viibi veel” siis peab ta surema. Lõbusate tudengite jooma seltskond. Lauldakse, juuaks. Faust ja kurat astuvad sisse. Nad läksid sinna, et Faustil mustad mõtted meelest läheksid ja meel muutuks heaks ja rõõmsaks. Mefistofeles laulab ja pakub veini. Minnakse Mefistofesele kallale. Faust ja Mefistofeles lahkuvad nõiakööki. Faust soovib nõiajõuga nooreks saada. Mefistofeles ...

Kirjandus → Kirjandus
2471 allalaadimist
thumbnail
12
odt

MOTIVATSIOON JA EMOTSIOONID

- viha, hirm, vastikus, kurbus, rõõm, üllatus MIKS MEILE EMOTSIOONID? - hindamine (isikud, olukorrad) - ergutavad või pidurdavad - suunavad tähelepanu - stimuleerivad mälu - väljendavad (suhtumist, eelistusi) EMOTSIOONID AJUS - limbiline süsteem - talamus, hüpotalamus, ka amügdala *enesestimulatsiooni katse rottidel Olds ja Milner, 1953 J. PANKSEPP – IMETAJATE EMOTSIOONID - uudistav süsteem - hirmusüsteem - raevusüsteem - paanikasüsteem EMOTSIOONIDE ARENG - H. Harlow katsed ahvidega (1950) *kontaktivajadus - lateralisatsioon *rõõmus vs kurb nähu (Öhman) VAIMSED VÕIMED EHK INTELLIGENTSUS (intelligentia – arukus, taibukus) - üldine võimekus käituda eesmärgipäraselt, mõelda ratsionaalselt ja tulla keskkonnas edukalt toime (David Wechsler, 1975) *Charles Darwin *Francis Galton - 1865. aastal avaldas artikli „Talendi ja iseloomu pärilikkus“ - üldintelligentsus (general intelligence) - eugeenika INTELLIGENTSUSTESTID

Psühholoogia → Psühholoogia
24 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Faust kokkuvõte

"Faust" Kokkuvõte "Faust" ­ selle teose kallal töötas Goethe üle kuuekümne aasta, teose algvariant "Alg-Faust" valmis "tormi ja tungi" aastatel, täielik esimene osa ilmus 1808 ja teine osa 1832. Goethe kujutas uusaja Fausti kui teadmis-ja tunnetusjanulise inimesena selle esimeses osas. Faust on täis veidrat rahutust, kes on olnud huvitunud mitmetest teadustest, õppinud palju ja saanud nii magistri kui doktori kraadi, kuid leiab, et ei tea endiselt midagi, mis suudaks inimsoole teed parema suunas näidata. Samal ajal teavas Issand ning Mefistofeles veavad kihla, et Mefistofeles ei suuda Fausti õigelt teelt kõrval kallutada. Varsti ilmub Mefistofeles puudli kujul Fausti ette ning peagi kaks viimast sõlmivad lepingu, et kui Faust kaotab oma rahutuse ja hakkab elu nautima, võidab selle kihlveo Mefistofeles. Nagu saatanale kombeks on, siis see leping kinnitati veretilgaga. Nõiaköögis, kuhu Faus...

Kirjandus → Kirjandus
21 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Fausti kokkuvõte

Selle lepingu sisu on järgmine: Maa peal teenib kurat Fausti, põrgus aga Faust kuradit. Nad löövad käed.Lõbusate tudengite jooma seltskond. Lauldakse, juuaks. Faust ja kurat astuvad sisse. Nad läksid sinna, et Faustil mustad mõtted meelest läheksid ja meel muutuks heaks ja rõõmsaks. Mefistofeles laulab ja pakub veini. Minnakse Mefistofesele kallale. Faust ja Mefistofeles lahkuvad nõiakööki. Faust soovib nõiajõuga nooreks saada. Mefistofeles räägib ahvidega. Tuleb nõid ja pakub Faustile jooki. Kui Faust selle suule tõstab, tõuseb kerge löök. Faust ja Mefistofeles on tänaval. Faust tahab kedagi ära võrgutada. Faust näeb tänaval Margaretat. Ta armub temasse. Faust läheb Margaretta tuppa ja paneb kingituse, milleks on ehtekarp, kappi. Ta lahkub toast. Margareta tuleb tuppa, ta ei tea Fausti käigust, märgab kapis ehetekasti. Ta arvab, et see on emale kingitud. Ema arvab, et see kast on patune ning ei too head

Kirjandus → Kirjandus
27 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Ahvi ja inimese erinevused

Neid on tihti raske lahutada keerulistest andmetest ja kõrgtehnoloogiast, mida me usume andvat objektiivseid ja väärtushinnanguteta teadmisi loodusest. Erinevused ja sarnasused Kui räägitakse inimese päritolust, on üldteada fakt, et inimese DNA järjestus on peaaegu 99 protsenti identne simpansi omaga. Seepärast võib sageli kuulda väidet, et me polegi «midagi muud kui simpansid» ja seepärast määratud olema näiteks agressiivsed vms, mida parajasti ahvidega seostatakse. Või väidetakse hoopis, et ahvidelegi peaksid sarnasuse tõttu meiega laienema inimõigused. Sotsiaalsed tähendused on segatud kõikvõimalike uskumustega pärilikkusest. Tegelikult on arusaam sellest, et inimene ja simpans ongi peaaegu ühesugused, kahe kultuurilise fakti tulemus: esiteks, kui hästi me tunneme simpansi kehaehitust, ja teiseks, mida me teame DNAst üldiselt. Lõppeks, kui simpans oli 18

Bioloogia → Bioloogia
45 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Muinasaja inimeste tarbimisesemed

Mesoliitikumis kõige rohkem tegid inimesed endale riistad kivist, luust ja sarvest: o tulekindel kvarts- väikesed tööriistad (kõõvitsad, nooleotsad) o kristalne kivim-suuremad tööriistad (kivikirved, talbad) o luust, sarvest- töö-ja tarbeesemed (ahingud, jäätuurad, õngekonksud, harpuunid) KIVIAEG Kiviaeg on muinasaja vanim ja pikim ajajärk. Väljanägemiselt sarnanesid inimesed küll ahvidega, kuid nad kõndisid kahel jalal ning oskasid valmistada kivist ja puidust algelisi tööriistu. Nad oppisid kasutama ka tuld. Alanud jääaeg hävitas loodust ja loomastikku. Eesti alad vabanesid jääst u.11 tuhat a. tagasi ja siin sai võimalikuks looduse ja inimeste elu. Vanimad tõendid Eesti alade inimasustuse kohta pärinevad Pulli külast, kust on leitud tulekivist ja luust esemeid. Seal elasid inimesed u. VIII aastatuhande keskel eKr

Ajalugu → Ajalugu
6 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Johann Wolfgang Goethe - "Faust" I osa

Pärnu Koidula Gümnaasium Johann Wolfgang Goethe ,,Faust" I osa 10 klass 2012 Johann Wolfgang Goethe elulugu Johann Wolfgang von Goethe (28. august 1749 Frankfurt Maini ääres ­ 22. märts 1832 Weimar) oli saksa kirjanik ja loodusteadlane. Johann Wolfgang von Goethe sündis õigusteaduse doktori pojana ja sai kodus mitmekülgse hariduse. Aastatel 1765­1768 õppis Leipzigi ülikoolis ja 1770­1771 Strasbourgi ülikoolis õigusteadust. Vahepealse aja (umbes poolteist aastat) viibis ta Frankfurdis, paranes teda tabanud haigusest. Pärast õpingute lõpetamist hakkas tööle Frankfurdis advokaadina. Õppides Strasbourgis, tutvus ta Johann Gottfried Herderiga, liitus tormi ja tungi nimelise liikumisega ja sai peagi selle juhiks. Aastal 1775 kutsus Saksi-Weimari hertsog Karl August Goethe Weimari õukonda, kus ta teenis kõrgetel ametipostidel elu lõpuni. Aastal 1782 t...

Eesti keel → Eesti keel
113 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Sissejuhatus psühholoogiasse eksam TÜ

(d) psüühilise representatatsiooni puhul erinevad esindatu ja esindaja substantsi poolest 7. Isiksuse psühhodiagnostika põhimeetodiks on (a) mõtteline eksperiment (b) arstlik (psühhiaatriline) läbivaatus (c) ajuprotsesside kuvamine fMRI abil (d) testimine 8. Psüühika evolutsioonilises arengus inimomase tasemeni olid võtmeteguriteks (a) DNA poolt suunatud valgu sünteesi mehhanismi muutused võrreldes ahvidega (b) üleüldine kliima soojenemine ja elutingimuste paranemine (c) reflekside taandumine ja instinktide keerulisemaks muutumine (d) keelelise suhtlemise areng ja töövahendite kasutuselevõtt 9. Inimese teadlikule tahtelisele kontrollile allub/alluvad kõige raskemini (a) motoorsed toimingud (b) autonoomse närvisüsteemi protsessid (c) sõnade valik kõnes (d) arusaamine sümpaatilise närvisüsteemi toimimisest 10

Õigus → Psühholoogia juristidele
93 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Arengupsühholoogia Vastused

minimaalselt juhendust. 7. Mis aastat loetakse moodsa arengupsühholoogia algusaastaks? 1882 (W. Preyer ­ ,,Lapse psüühika"). 1859 (C. Darwin ­ evolutsiooniteooria) 8. Mis on naiivne realism? Naiivne realism - võimetus eristada välismaailma oma psüühikast. Kalduvus näha psühholoogilisi sündmuseid nii nagu need omaksid füüsilist eksistentsi. Näiteks mõtted on nagu kõne. Laps arvas, et kui ta mõtles, siis ma peaks seda kuulma. 9. Kes oli Harlow Tegi ahvidega affektiivse kiindumuse süsteemi eksperimente, kus oli "külm" ja "soe" ema. Ema pakub turvalist tagalat, kust arenev laps võib minna maailma uudistama ja kuhu ta võib aeg-ajalt kindlustunde saamiseks tagasi pöörduda. Emotsionaalne seotus ema ja lapse vahel pakub lapsele turvalisus- ja kindlustunnet. 10. Mis erinevus on Kohlbergi ja Cilligani moraalse arengu teooriatel Kohlbergi teooria on ratsionaalne, Cilligani ­ fenomenoloogiline. Operantne õppimine

Psühholoogia → Organisatsioonipsühholoogia
121 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Faust 1. osa kokkuvõte

Esimene osa algab eelmänguga teatris, kus peavad triloogi direktor, luuletaja ja komödiant. Direktor on mures Saksa rahva teatrikülastatavuse pärast ning koos komödiandiga utsitavad nad luuletajat looma näidendit, mis tooks teatrisse võimalikult palju rahvast. Ilmselt ongi kõik edasine raamatus sellesama luuletaja looming. Järgneb proloog taevas, kus Issandat külastab Mefistofeles - Saatan. Mefistofeles kurdab, et inimeste põli maa peal on nii vilets, et isegi kurat neid enam kiusata ei taha ja nõnda sõlmivad Issand ja Mefistofeles kihlveo, kumma radadele jääb kõndima doktor Faust, kas Mefistofeles suudab Fausti õigelt teelt kõrvale juhtida või mitte. Issand annab Mefistofelesele kõiges vabad käed. Faust on väga haritud, kuid otsib rahutult elu tuuma, suurimat tõde. Ta vaevleb depressioonis, ei suuda tunda lõbu ja rõõmu mitte millestki, mis talle maa peal pakutakse - kõik on tema jaoks igav, madal, sisutu. Kui Faust ja tema abiline ...

Kirjandus → Kirjandus
214 allalaadimist
thumbnail
12
docx

"Psühholoogia gümnaasiumile" õpiku küsimused

seisunditest ja tegudest. 2. Milliseid funktsioone psüühika peale raamatus loetletute psüühika funktsioonide veel täidab. Lisaks tajule, mälule, mõtlemisele, keelele, tundeelule ja tegevuse juhtimisele täidab psüühika veel tahteelu, intellekt ja instinktid. 3. Kirjelda mitmesuguseid automatiseeritud tegevusi. Nt. vannitoast väljudes tule automaatne kustutamine, isegi kui keegi on seal sees. 4. Kas loomad mõtlevad? Jah, seda on katsetatud nt. ahvidega. 5. Milles on kultuurilise pärilikkuse peamine erinevus geneetilisest pärilikkusest? Pärilikku informatsiooni antakse edasi geenidega, kultuurilist informatsiooni antakse edasi keelega. 6. Mille poolest erineb teaduslik psühholoogia rahvapsühholoogiast? Teaduslik psühholoogia uurib psüühika ja käitumise üldiseid seaduspärasusi, mitte unikaalsete ja kordumatute detailide uurimist. Teaduslik psühholoogia on saanud suurema osa teadmistest

Psühholoogia → Psüholoogia
31 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Peajalgsed

Sajandeid on seda kasutatud tumepruuni värvi ehk nn. seepiapruuni tootmiseks. Kunstnikud kasutasid seda seepiajooniste tegemisel. · Haavatud või nõrgad seepiad uhutakse lainete poolt sageli kaldale. Põhjus on hetkel teadmata. · Juhul, kui seepia mõne oma kombitsatest kaotab, kasvab talle varsti uus asemele. · Seepia aju on niivõrd täiuslik, et ta on võimeline uusi käitumisviise juurde õppima. · Vaimsete võimete poolest võrreldakse neid tihti ahvidega maismaal. Peale seepiate on tuntud peajalgsed ka kalmaarilised (Teuthida) ja kaheksajalalised (Octopoda), kelledest mõned on väga mürgised. Kalmaarid on seepiatest saledamad, kuid samuti kümne haarmega limused. Ka on kalmaarid suuremad, hiidkalmaarid isegi pikimad loomad üldse. Nende pikkus väljasirutatud kombitsatega ulatub kuni 18 meetrini Neid on u.300 liiki. Kalmaarid on kiired ujujad ning väga võimalik, et kõigist mereloomadest kõige kiiremad

Bioloogia → Bioloogia
40 allalaadimist
thumbnail
17
pdf

KOGNITIIVSETE ÕPPIMISTEOORIATE KUJUNEMINE JA OLEMUS

Inimeste puhul on küll interpreteerimise ilmingud keerulised, kuna tõlgendamine sõltub sellest, millises kontekstis ärritaja toimib. Näiteks õpetajale, kes on järjest lugenud palju kehvasid kirjandeid, tundub keskpärane kirjand üle keskmise olevat (Krull, 2001). 2.4 Õppimine avastuse teel Gestaltpsühholoogide teine suur panus õppimise uurimisse on seotud avastusliku õppimisega. Uurimiseks kasutati katseloomi. Näiteks võib tuua Köhleri ahvidega korraldatud eksperimendi. Näljane ahv lastakse ruumi, kus ripub laes kimp banaane, mida ahv otse kätte ei saa. Ahv üritab küll algul neid niisama kätte saada, kuid loobub peagi. Seejärel jalutab ta sihitult ringi, tehes rahulolematuid häälitsusi.Üks hetk märkab ahv banaanide rippumiskoha lähedal keppi ja puukasti. Ta üritab kepiga banaane alla saada, kuid ei ulata. Seejärel kõnnib ta pahaselt ringi, kuni järsku jookseb ta kasti juurde, veab selle banaanide alla, ronib kasti

Pedagoogika → Pedagoogiline psuhholoogia
173 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Tunnetuspsühholoogia seminar III küsimused ja vastused

Nt nägemisväljast luueakse ajus üle 30 erineva tõmmise mis kõik pisut erineval viisil kaardistavad nägemisvälja ning need saadetakse erinevatesse ajuosadesse 6. Näited erinevate teadvusseisundite kohta · Kooma · Sügav uni · Pinnaline uni · Paradoksaalne uni · Unisus · Virgus · Ülivirgus · Hüpnagoogsed seisundid 7. Kirjelda kuidas on võimalik uurida eneseteadvuste olemasolu näiteks lastel ja primaatidel · Peeglikatse ahvidega ­ magava looma laubale tehakse lõhnatu, maitsetu ja nahal tundetu värviga suur punane laik, seda ilma peeglita ei näe. Kui loom ärkvel puudutab oma laupa, nuusutab kätt millega ta seda katsub, hõõrub laiku siis võib oletada et loomal on olemas enda peeglis äratundmise võimed · Lapsed võivad end peeglis ära tundma õppida alates 2. Eluaastast. Selleks ajaks hakkab laps märkama teisi, imiteerima, tundma emotsioone, mis

Psühholoogia → Tunnetuspsühholoogia ja...
131 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Goethe “Faust”

aga faust kuradit. Nad löövad käed, et kui faust kunagi hüüab: " On ilus hetk, viibi veel" siis peab ta surema. Lõbusate tudengite jooma seltskond. Lauldakse, juuaks. faust ja kurat astuvad sisse. Nad läksid sinna, et faustil mustad mõtted meelest läheksid ja meel muutuks heaks ja rõõmsaks. Mefistofeles laulab ja pakub veini. Minnakse Mefistofesele kallale. faust ja Mefistofeles lahkuvad nõiakööki. faust soovib nõiajõuga nooreks saada. Mefistofeles räägib ahvidega. Tuleb nõid ja pakub faustile jooki. Kui faust selle suule tõstab, tõuseb kerge löök. faust ja Mefistofeles on tänaval. faust tahab kedagi ära võrgutada. faust näeb tänaval Margaretat. Ta armub temasse. faust läheb Margaretta tuppa ja paneb kingituse, milleks on ehtekarp, kappi. Ta lahkub toast. Margareta tuleb tuppa, ta ei tea fausti käigust, märgab kapis ehetekasti. Ta arvab, et see on emale kingitud. Ema arvab, et see kast on patune ning ei too head

Kirjandus → Kirjandus
104 allalaadimist
thumbnail
63
pdf

Valgud ja geenid

· Emased ahvid olid tunduvalt varem värvi nägijad kui isased · Umbes 23 milj. aastat tagasi "hakkasid" isased värvi nägema. Partneri valimise info muutus oluliselt ­ lõhnale lisandusid värviga edastatavad sugulise küpsuse signaalid · Kuna värvi näeb kaugemalt võrreldes feromoonide lõhnaga, asendas inimeste jaoks visuaalne info feromoonide info (viimast me enam ei taju) · Inimeste hulgas on värvipimedus tunduvalt sagedasem võrreldes ahvidega, mis viitab partneri "tähelepaneliku" visuaalse uurimise vajaduse vähenemisele inimühiskonnas Deuteranoptia (viga rohelise nägemisel) 75% protanoptia (punase nägemine) 25% Tritanoptia (sinise-kollase nägemine) 1:500 Mõistus tänu emale! · Geneetilise päritoluga vaimupuuded (madal

Bioloogia → Bioloogia
4 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Kultuur, kõne ja mõtlemine (spikker)

* Määratlevad asju ja sündmusi isikliku meelelise uudsed paarid (AC, BD, jt). Omandasid "transitiivse kogemuse alusel järelduse": Kui A>B ja B>C siis A>C * Puudub metalingvistika ­ sõna pole veel asjast selgelt I. 3. Situatsioonid* Aeglasele uudse avastamisele eristunud; epilingvistiline keele tundmine lisandub insight ehk taipamine. Nt. Köhleri katsed * Puudulik metakognitsioon ­ enese ja teiste vaimseid ahvidega omadusi mõistavad eelkõige läbi tegevuste ja * ahvid teevad tööriistu keerulisemalt ­ Kanzi õppis sündmuste paari päevaga saama kivist terava servaga kilde sellises II. 7. Keelesisesed formaal-loogilised märgid järjekorras:- taob käeshoitud kive nõrgalt üksteise (teaduslikud mõisted) (al. 7 a.v.) vastu- taob käeshoitud kive tugevalt üksteise vastu-

Psühholoogia → Karjääripsühholoogia
18 allalaadimist
thumbnail
13
docx

Kultuur, kõne ja mõtlemine

.. ja kunsti stiile -Monet Cezanne, Renoir Picasso Braque, Matisse * Tuvid eristavad ka Bachi Stravinskist* Tuvid üldistavad: abstraktsed mustrid (A, B, C, D, E). Treeniti paare A+B-, B+C-, C+D-, D+E-, Nokkima pidi "+" alt (A+B- vs B-A+). Õppisid selgeks uudsed paarid (AC, BD, jt). Omandasid "transitiivse järelduse": Kui A>B ja B>C siis A>C I. 3. Situatsioonid * Aeglasele uudse avastamisele lisandub insight ehk taipamine. Nt. Köhleri katsed ahvidega * ahvid teevad tööriistu keerulisemalt ­ Kanzi õppis paari päevaga saama kivist terava servaga kilde sellises järjekorras: - taob käeshoitud kive nõrgalt üksteise vastu - taob käeshoitud kive tugevalt üksteise vastu - insight! ­ viskas kivi vastu kivipõrandat - õues (ilma põrandata) taob kõvasti kive üksteise vastu - insight! ­ õues suunatud viskamine mahapandud kivi pihta

Kultuur-Kunst → Kultuur, kõne ja mõtlemine
145 allalaadimist
thumbnail
58
docx

Neuropsühholoogia

- Võimetus ’ajas reisida’ Temporaalkoor - Ümbritseb rinaalkoort, mis koosneb peririnaalkorteksist ja entorinaalkorteksist - Entorinaalkorteks on oluliseks vahendajaks info liikumisel ajukoorest hipokampusesse - Temporaalsagara mediaalse kahjustuse korral on sageli ka kahjustatud juhteteed hipokampusesse – seetõttu on sageli raske eristata kas kahjustus hõlmab hipokampust ennast või juhteteid hipokampusesse Murray uuringud ahvidega, kellel kahjustati spetsiifilisi piirkondi rinaalkoores-hipokampuses näitasid: - Objektide äratundmine on seotud rinaalkorteksi struktuuridega - Kontekstuaalne teadmine on seotud hipokampusega Ajupoolkerade spetsialiseerumine - Kahjustus paremal – raskused mitteverbaalse materjali õppimisel nt raske on nägude äratundmine, ruumiliste asukohtade ja labürindi õppimise testid - Kahjustus vasakul – raskused verbaalse materjali õppimisel nt sõnade nimekirjade,

Psühholoogia → Psühhomeetria
16 allalaadimist
thumbnail
128
docx

Ülevaade psühholoogiast eksamiks valmistumine (Õppejõud: Kristjan Kask)

• Suunavad tähelepanu • Stimuleerivad mälu • Väljendavad (suhtumist, eelistusi) Emotsioonid ajus • Limbiline süsteem • Talamus, hüpotalamus, ka amügdala • Enesestimulatsiooni katse rottidel Olds ja Milner 1953 49 50 J. Panksepp imetajate baasemotsioonid • Uudistav süsteem • Hirmusüsteem • Raevusüsteem • Paanikasüsteem Emotsioonide areng • H. Harlow katsed ahvidega (1950) • Kontaktivajadus • Lateralisatsioon • Rõõmus vs kurb nägu (Öhman) Vaimsed võimed e intelligentsus Vaimne võimekus ehk intelligentsus • Intelligentia (lad.k.) - arukus, taibukus • Üldine võimekus käituda eesmärgipäraselt, mõtelda ratsionaalselt ja tulla keskkonnas edukalt toime ( David Wechsler, 1975) Charles Darwin- Francis Galton • 1865 avaldas F. Galton artikli “Talendi ja iseloomu pärilikkus” • General intelligence (üldintelligentsus)

Psühholoogia → Ülevaade psühholoogiast
175 allalaadimist
thumbnail
78
docx

Neuropsühholoogia

• Nägemisväljad täielikud, tundis ära ja kasutas esemeid. • Spontaanselt vaatas otse ette aga objektide rea vaatamisel kaldus pilk 35-40 kraadi paremale ja tajus esemeid vaid sealt. • Sai liigutada silmi, ent ei saanud pilku fikseerida (optiline apraksia). • Tähelepanu ühel objektil, muid objekte omal algatusel ei märganud (simultagnoosia). • Visuaalse kontrolli abil millegi haaramine raskendatud (optiline ataksia). Otsmikusagarad • Richard Nakamura eksperimendid ahvidega: eemaldati ajukoore otsmikupoolne osa, kuid säilisid visuaalsed väljad aju posterioorses osas. Loomad käitusid nii, nagu nad ei näeks mitte midagi, kuigi üksikrakuuuringud näitasid, et visuaalsed väljad olid aktiivsed ja funktsioneerisid tavapäraselt. Seega frontaalsagara eemaldamise tagajärjel olid ahvid nö pimedad ja võimetud ruumis orienteeruma ning liikuma, kuigi visuaalne koor funktsioneeris.

Psühholoogia → Psüholoogia
131 allalaadimist
thumbnail
56
docx

Mees-kes teadis ussisõnu

nende täi oli vahepeal targemaks saanud, kuulas sõna, ei püüdnud enam pisikestesse pragudesse pugeda, eriti meeldis täile Hiie, ta lubas tüdrukul enda seljas ratsutada, oli väga ettevaatlik oma koormaga, Hiiele meeldis täi niisamuti, pidas teda armsaks loomaks - Pirre ja Rääk keerasid parajasti kokku mingit löga, millega oma koopa seinale täi pilt maalida, koopas oli palju pisikesi joonistusi, mis näitasid ahvide ajalugu, ahvidega veedeti aega hilisõhtuni, kuulati nende laulmist - seejärel läks igaüks omateed kodu poole, Leemeti teekonna katkestas Pärtel, hommikune tüli oli unustatud, kuid Pärtel tuli kurva uudisega ja teatas, et nende pere kolib külasse, poisid istusid õnnetult, Pärtel ise väga ei tahtnud minna, aga kuna tema ema-isa otsustasid nii, ei jäänud temal muud üle, poisid püüdsid olla lootusrikkad, et näevad ju ikka teineteist ja mets ja

Kirjandus → Kirjandus
103 allalaadimist
thumbnail
36
docx

Psühholoogia konspekt

*stimuleerivad mälu *väljendavad isiku suhtumist ja eelistusi *on kommunikatsioonivahendiks Emotsionid ajus Limbiline süsteem Talamus, hüpotalamus, ka amügdala Enesestimulatsiooni katse rottidel Olds ja Milner 1953 J. Panksepp ­ imetajate baasemotsioonid 1) uudistav süsteem ­ uues olukorras orienteerumine 2) hirmusüsteem ­ tunneme ohtu 3) raevusüsteem ­ ägestumine 4) paanikasüsteem ­ ei osata reageerida Emotsioonide areng H. Harlow katsed ahvidega (1950) - Kaks ema, metallist andis süüa ja teine oli lihtsalt pehme ­ kiinduti pehmesse, aga süüa upitati teistelt, pehme juurde mindi, kui oli hirm, paanika Kontaktivajadus Emotsiooniteooriad: James-Lange teooria ­ emotsiooni tekkimise põhjus on motoorne ja füsioloogiline reaktsioon, tagajärjena tunneme subjektiivset emotsiooni Cannon-Bard ­ emotsioonid on seotud ajuga: kui talamus aktiveerib ajukoore, siis

Psühholoogia → Psühholoogia
44 allalaadimist
thumbnail
74
docx

Psühholoogia konspekt

*stimuleerivad mälu *väljendavad isiku suhtumist ja eelistusi *on kommunikatsioonivahendiks Emotsionid ajus Limbiline süsteem Talamus, hüpotalamus, ka amügdala Enesestimulatsiooni katse rottidel Olds ja Milner 1953 J. Panksepp – imetajate baasemotsioonid 1) uudistav süsteem – uues olukorras orienteerumine 2) hirmusüsteem – tunneme ohtu 3) raevusüsteem – ägestumine 4) paanikasüsteem – ei osata reageerida Emotsioonide areng H. Harlow katsed ahvidega (1950) - Kaks ema, metallist andis süüa ja teine oli lihtsalt pehme – kiinduti pehmesse, aga süüa upitati teistelt, pehme juurde mindi, kui oli hirm, paanika Kontaktivajadus Emotsiooniteooriad:  James-Lange teooria – emotsiooni tekkimise põhjus on motoorne ja füsioloogiline reaktsioon, tagajärjena tunneme subjektiivset emotsiooni  Cannon-Bard – emotsioonid on seotud ajuga: kui talamus aktiveerib ajukoore, siis

Psühholoogia → Psühholoogia
106 allalaadimist
thumbnail
68
docx

Arengupsühholoogia loeng

(baasvajaduste rahuldamine). John Bowlby ei olnud Freudi ,,söögilaua-armastuse" teooriaga rahul ja ütles, et emotsionaalse seotuse aluseks on turvalisuse vajadus, et ema süles tunneme end turvaliselt, hoitud ja hästi. Seega, kas vajadus ema järele tuleneb baasvajadustest? Imikud ilmutavad huvi ka nende inimeste vastu, kes ei ole neid kunagi toitnud ega nende teiste vajaduste eest hoolt kandnud. Sotsiaalne rahulolu kui tasu iseeneses. Harlow tegi katse ahvidega, et tõestada kumb on õige, kas Freudi või Bowlby väide. Katse seisnes selles, et ahv oli puuris koos kahe asendusemaga. Ta leidis, et Freud eksis ja Bowlbyl oli õigus. Lapse kiindumus hooldajasse. Kiindumus tuleneb lähedusvajadusest. Lohutus (uuest, hirmasast olukorrast) võib tulla nägemisest, kuulmisest ja puudutustest. Nt väike laps ei lähe emast väga kaugele. Kiindumussuhe jääb inimese jaoks pikaks ajaks oluliseks. Kuigi

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
101 allalaadimist
thumbnail
71
docx

Reklaaamipsühholoogia konspekt

(T. Bachmann, 1994) Reklaamitavasse hoiaku kujunemise peamiseks teguriks loetakse reklaamitava margi tuntust. (Batra, Ray. 1985) See on üks nendest teguritest, mis mõjutab nii afektiivseid/hedoonilisi kui ka kognitiivseid/utilitaarseid hoiakukomponente, seda eriti madala osalusmääraga reklaamitingimustes. Peegelneuronid - avastus kümmekond aastat tagasi. Vittorio Gallese (Parma ülikool) uuringud ahvidega:Kui loomad haarasid toitu, siis nende neuronid aktiveerusid. Ükskord haaras uurija toitu ja ahvi neoronid aktiveerusid vaatamata sellele, et ahv jälgis liikumatult: kui loom jälgib teise liikumist, peegeldavad need neuronid vastaspoole käitumist. (Spordisaadete menu, nakkav naer ja haigutamine) Peegelneuronid ­ annavad võime matkida, kaasa tunda, on seotud kõnevõime ja selle arenguga

Psühholoogia → Reklaamipsühholoogia
31 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Kirjanduse eksam 10. klass

heaks ja rõõmsaks. Mefistofeles laulab ja pakub veini. Minnakse Mefistofesele kallale. Faust ja Mefistofeles lahkuvad nõiakööki. mitmepäisena. Hüdrat leida oli väga lihtne. Selleks, et mürgiaurud vähem segaksid, mässis Herakles riide ümber pea ja hingas läbi riide. Teda abistas tema Faust soovib nõiajõuga nooreks saada. Mefistofeles räägib ahvidega. Tuleb nõid ja pakub Faustile jooki. Kui Faust selle suule tõstab, tõuseb kerge löök. Faust ja vennapoeg Iolaos, on Mefistofeles kestänaval. iga kord,Faust kui Herakles mõneära tahab kedagi peavõrgutada. maha lõi, Faust

Kirjandus → Kirjandus
51 allalaadimist
thumbnail
31
doc

Nimetu

Nad löövad käed, et kui Faust kunagi hüüab: " On ilus hetk, viibi veel" siis peab ta surema. Lõbusate tudengite jooma seltskond. Lauldakse, juuakse. Faust ja kurat astuvad sisse. Nad läksid sinna, et Faustil mustad mõtted meelest läheksid ja meel muutuks heaks ja rõõmsaks. Mefistofeles laulab ja pakub veini. Minnakse Mefistofesele kallale. Faust ja Mefistofeles lahkuvad nõiakööki. Faust soovib nõiajõuga nooreks saada. Mefistofeles räägib ahvidega. Tuleb nõid ja pakub Faustile jooki. Kui Faust selle suule tõstab, tõuseb kerge löök. Faust ja Mefistofeles on tänaval. Faust tahab kedagi ära võrgutada. Faust näeb tänaval Margaretat. Ta armub temasse. Faust läheb Margaretta tuppa ja paneb kingituse, milleks on ehtekarp, kappi. Ta lahkub toast. Margareta tuleb tuppa, ta ei tea Fausti käigust, märgab kapis ehetekasti. Ta arvab, et see on emale kingitud. Ema arvab, et see kast on patune ning ei too head. Fausti plaan

Kirjandus → Kirjandus
14 allalaadimist
thumbnail
148
docx

NEUROPSÜHHOLOOGIA

tuimuse, pingul-tundega, sageli afektiivse iseloomuga- vokalisatsioon-nutt, naer • Eesmised F hood: sundmõtted, silmade-pea liigutused, aksiaalsed kloonilised tõmblused, FS ja mälu kukkumised • PFK kahjustus-katse ahvidega, kus toit oli 25.ukse taga 1x päevas (Passingham) kahjustus Frontaal-epilepsia põhjused lastel: 46 alal • Malformatioonid (avaldub 2 kuni 5. a.) • Eri piirkonda salvestatakse erinevat infot: 46 ala-ruumimälu, • Omandatud kahjustus (pärast 5 a.)

Psühholoogia → Psühholoogia
259 allalaadimist
thumbnail
343
pdf

Maailmataju uusversioon

Inimsugu asustab praegusel ajal ainult ühte planeeti ja selleks on siis planeet Maa. Kuid näiteks simpanside geenid on 99% inimeste geenidega sarnased ja erinevus seisneb ainult selles 1%-s. Kuid inimese ja simpanside arenguliinide eraldumine toimus planeet Maal umbes viis miljonit aastat tagasi. Sellest ajast peale on Maal esinenud väga palju inimese ja simpansi vahevorme. Mõned neist sarnanesid väga palju just inimestega, kuid mõned seevastu ahvidega. Nendest on tänaseni säilinud ainult üksikud kivistised ehk fossiilid. Umbes viie miljoni aasta jooksul on Maal elanud väga erinevaid inimese ja ahvide vahevorme. Nendest esimesed olid loomulikult rohkem ahvide sarnased kui inimeste moodi ja nende erinevaid liike nimetatakse australopiteekideks. Sõna ,,australopiteek" tuleb ladina ja kreeka keelest ( mis on ,,ladinapärastatud" ) ja see tähendab lõunapoolseid ahve. Australopiteegid olidki inimese ürgsed

Muu → Teadus
36 allalaadimist
thumbnail
477
pdf

Maailmataju

Inimsugu asustab praegusel ajal ainult ühte planeeti ja selleks on siis planeet Maa. Kuid näiteks simpanside geenid on 99% inimeste geenidega sarnased ja erinevus seisneb ainult selles 1%-s. Kuid inimese ja simpanside arenguliinide eraldumine toimus planeet Maal umbes viis miljonit aastat tagasi. Sellest ajast peale on Maal esinenud väga palju inimese ja simpansi vahevorme. Mõned neist sarnanesid väga palju just inimestega, kuid mõned seevastu ahvidega. Nendest on tänaseni säilinud ainult üksikud kivistised ehk fossiilid. Umbes viie miljoni aasta jooksul on Maal elanud väga erinevaid inimese ja ahvide vahevorme. Nendest esimesed olid loomulikult rohkem ahvide sarnased kui inimeste moodi ja nende erinevaid liike nimetatakse australopiteekideks. Sõna ,,australopiteek" tuleb ladina ja kreeka keelest ( mis on ,,ladinapärastatud" ) ja see tähendab lõunapoolseid ahve. Australopiteegid olidki inimese ürgsed

Muu → Karjäärinõustamine
36 allalaadimist
thumbnail
990
pdf

Maailmataju ehk maailmapilt 2015

Inimsugu asustab praegusel ajal ainult ühte planeeti ja selleks on planeet Maa. Šimpanside geenid on 99 % inimeste geenidega sarnased ja erinevus seisneb ainult selles 1 %-s. Kuid inimese ja šimpanside arenguliinide eraldumine toimus Maal umbes viis miljonit aastat tagasi. Sellest ajast peale on Maal esinenud väga palju inimese ja šimpansi vahevorme. Mõned neist sarnanesid väga palju just inimestega, kuid mõned seevastu ahvidega. Nendest on tänaseni säilinud ainult üksikud kivistised ehk fossiilid. Umbes viie miljoni aasta jooksul on Maal elanud väga erinevaid inimese ja ahvide vahevorme. Nendest esimesed olid loomulikult rohkem ahvide sarnased kui inimeste moodi ja nende erinevaid liike nimetatakse australopiteekideks. Sõna „australopiteek“ tuleb ladina ja kreeka keelest ( mis on „ladinapärastatud“ ) ja see tähendab lõunapoolseid ahve. Australopiteegid olidki inimese ürgsed

Psühholoogia → Üldpsühholoogia
113 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun