jpm Mis siis haridus on ? hariduse sisust Haridus ei ole see, mida ppekava ette neb. Haridus ei ole ppekavaga ette nhtud teadmiste, oskuste ja vilumuste kogum, nagu seisab haridusseaduses. Mis on ppekava? . Haridus on paljude tegurite koostoimes kujunev subjekti (iseseisvalt toimiva aktiivse alge) olek, inimese vi inimeste mingite henduste ks karakteristik, mis ilmneb informeerituse, arukuse, adekvaatsuse , tasakaalukuse jms foonil. Kus haridus asub? Kas teda saab omandada? Haridus on teadmiste ja oskuste htsus, oleku ja kitumise htsus, arusaamise ja mistmise htsus, mineviku tundmise ja tuleviku aimamise htsus... Mida see thendab? Haridus on igahe igus ja kohustus. Mida see thendab? Haridus on eesmrk ja vahend, ressurss ja tingimus. Mida see thendab? Haridus on ime. Keegi ei saa mitte kunagi elda, et mina tegin kedagi haritud inimeseks. Vimalik on luua haritud inimeseks...
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Automaatikainstituut Automaatjuhtimise ja süsteemianalüüsi õppetool HÄGUSAD SÜSTEEMID Õppematerjal Koostas: Andri Riid Tallinn 2004 Sissejuhatus 2 Sissejuhatus Viimaste aastakümnete jooksul on hägus loogika leidnud edukat rakendust mitmesuguste juhtimis- ja modelleerimisprobleemide lahendamisel. Informatsiooni esitus hägusloogikasüsteemides on lähedane nendele mehhanismidele, mida inimene igapäevaelus otsuste tegemisel kasutab, mis võimaldab hägusloogikasüsteemide kaudu teha kättesaadavaks traditsioonilistele vahenditele halvasti alluv inimteadmus näiteks protsesside modelleerimis- ja juhtimisrakendustes. Teksti esimeses peatükis antakse kompaktne, kuid piisav ülevaade hägusloogikasüsteemide aluseks olevast hägusast hulgateooriast, hägusloogik...
Eesti kohtupraktikas ei ole kompenseerimise väljamõistmist jaatatud. 40. Mis on kahju adekvaatse põhjuse (adekvaatsuse) teooria põhiseisukohad? Põhjusliku seose tuvastamisel tuleb läbida vajaliku põhjuse test ja õigusliku põhjuse test. Õigusliku põhjuse testil on kaks meetodit: adekvaatsuse teooria ja normi eesmärgi teooria. Õigusliku põhjuse test võimaldab mõistlikult piirata nende isikute ringi, kes võivad nõuda kahju hüvitamist. Näide: A kõnnib ja viskab banaanikoore kõnniteele. B libastub ja põrkab kokku C-ga mille tagajärjel saab kahjustada hoopis D. Õigusliku põhjuse testi abil tuleks D nõue A vastu välistada. 15...
ÕIGUS LOENGUMAPP ÕIGUSINSTITUUDI ÜLIÕPILASTELE TALLINN 1998 2 RETSENSEERIS: prof. EERIK - JUHAN TRUUVÄLI 3 SISUKORD Õppeainest 7 Skeem nr 1 8 TEEMA I. SOTSIAALSED NORMID, ÕIGUS JA ÕIGUSNORM 9 § 1. Sotsiaalsed normid 9 P.1. Sotsiaalsete normide mõiste ja põhitunnused 9 P.2. Sotsiaalsete normide funktsioonid 10 P.3. Sotsiaalsete normide liigid 11 3.1. Tavanormid 11 3.2. Moraa...
Tajud näitavad tunnetajale, mis maailmas tõeliselt on: maailm on just selline, nagu ta paistab, näivus on tõelus. Naiivrealismi probleeme: Asjad on muutlikud ja kaduvad. Mis on tõeline? Millised asjade omadused on tõelised? Millised on normaalsed tajumistingimused? Miks tajuvad erinevad subjektid asju erinevalt? Mida tähendab tajuda unenäos? Mis peaks tagama taju adekvaatsuse ? 4 (L2) ANTIIKFILOSOOFIA kujunemine Antiikfilosoofiat võib jagada nelja perioodi: Kosmoloogiline periood (oluline on maailm ja selle tekkelugu; mis on algelement, kuidas see toimib jne) mileetoslased, Herakleitos,atomistid, Elea koolkond. Antropotsentriline periood (oluline on inimene, tema sisemaailm; mis on ilu, tarkus mehine jne) sofistid, Sokrates, küünikud, kürenaikud. Suur süntees (antiikfilosoofia kõrgperiood) Platon, Aristoteles....
Pangandusturu konkurents väheneb Kui finantsinspektsioon ei ole saanud vajalikke dokumente Ühinemine ei suuda kaitsta hoiustajate huve ja lisaks muude panga võlausaldajate huve. 10.10.2007 Usaldatavusnõuded! 1. jaan 2007 viidi krediidiasutuste seadusesse kõige suuremad muudatused. Selle tingis EL direktiivi jõustumine. Kõige suurem muudatus on kapitali adekvaatsuse puhul. Sisu muutus oluliselt. Paindlikum kui varem kapitali adekvaatsuse regulatsioon. On oluliselt paremini kohaldatav nt investeerimisühinguga seoses. Samuti on võrreldes varasemaga see hindamise juures oluline selguse moment ja tõlgendamine. Ajendid, mis selle tingisid, olid seotud sellega, et finantsasutused tegid vähe koostööd piiriületamisel. Veel oli puuduseks see, et ei olnud võimaldatud pankadele eripära järgida. Seaduses, millised on usaldatavuse normatiivid? Põhimõtteliselt 4 erinevat normatiivi: 1. oma vahendite miinimum suurus 2...
väljaminekud Kui soetamisjärgsed väljaminekud kapitaliseeritakse, tuleb amortisatsioonimäär üle vaadata ja vajadusel seda muuta, sõltumata sellest, millisel ülalesitatud viisil on soetamisjärgsete väljaminekute kapitaliseerimine kajastatud. 51 Materiaalse põhivara ümberhindlus Kui materiaalse põhivara tegelik väärtus erineb tunduvalt tema jääkmaksumusest, tuleks info adekvaatsuse tagamiseks põhivaraobjekt ümber hinnata. Samas on ümberhindamine vastuolus soetusmaksumuse printsiibiga, mistõttu on see paljudes riikides keelatud. Ka RTJ 5 järgi ei ole lubatud regulaarne mat ja immat põhivara ümberhindamine. Küll aga lubatakse mat põhivara bilansiliste väärtuste ühekordset korrigeerimist 52 Näide 3 Majandusüksus ostis 02.01.1995 a hoone soetusmaksumusega 2500000 krooni...
Samuti raharingluse toimimist on lihtinimesel väga raske kontrollida- puudub informatsioon. Panganormatiivide eesmärk on tagada panganduse tõrgeteta toimimine. Kontrollida, et pank vastaks miinimum nõuetele, mis kindlustaks pangandustegevuse stabiilsuse. Kommertspankade usaldusnormatiivid (Krediidiasutuste seaduse põhjal): 27 1. Kapitali adekvaatsuse nõue- 10% - see on panga omakapitali suhe riskiga kaalutud aktivatesse. Eesti pangad on hetkel tugevasti ülekapitaliseeritud (kapitali adekvaatsus on 14- 15% juures). 2. Omavahendite minimaalsuse nõue - panga asutamisel peab tema sissemakstud aktsiakapital olema ekvivalentne vähemalt 5 miljonile Eurole vastava summaga. 3. Riskikonsentratsiooni määr- (tuleneb riskide jaotamise ideest). Suure riskiga laenuks loetakse laenu, mis ületab 10% krediidiasutuse omavahenditest,...
Meil tuleb uurida: 1. maailma 2. inimest tema valmisolekut maailmaga hakkama saada 3. mil viisil õpib inimene maailma tundma 4. mida tähendab ,,elada" meie maailmas Neist uuritavatest aspektidest tulenevad ka 4 Suurt Tõde: 1. maailm on hierarhiline struktuur, mis koosneb vähemalt 4st olemise tasandist 2. Suur Tõde inimese valmisolekust maailmaga hakkama saada on adekvaatsuse printsiip 3. Suur Tõde inimese tundmaõppimisest puudutab ,,4 teadmise ala" 4. Suur Tõde elamise kohta siinses elus on seotud kaht tüüpi probleemide konvergentsete ja divergentsete probleemide eristamisega Kaart või teejuht ei lahenda probleeme ega seleta saladusi, vaid aitab neid ära tunda ning aitab inimesel määratleda ennast ning ümbritsevat maailma. Olemise tasandid Schumacheri arvates on teaduse peamine viga see, et me hülgame traditsioonilise usulise ja...
Kultuurikontaktid koloniaalvallutuste kaudu: Vanas maailmas oli ulatuslik kaubavahetus, mille läbi rahvad kokku puutusid, kuid see ei sundinud neid koos elama. Massiline kokkupuude hakkas peale kui euroopa tsivilisatsioon muutus piisavalt võimsaks, et suutis suuri kauguseid ületada. Koloniaalvallutuste kaudu tekkis olukord, kus koos elasid rahvad, kes said maailmast täiesti erinevalt aru. Kui hinnata kultuure kognitiivse adekvaatsuse järgi, siis ei saa rääkida kultuuri arengust, sest erinevates keskkondades on olulised teistsugused kultuurilised nähtused. Nt Amazonase indiaanlane ei saa hakkama Euroopa suurlinnas, samas ei saa ka Eurooplane hakkama dzunglis. Lääne inimese ettekujutus kultuurist ja maailmast: · usk seaduspäradesse, usk sellele, et areng toimub sisemiste reeglite järgi, · progressi narratiiv, teaduse kiire areng. Väide, et igasuguste avastuse kaudu muutub...
Euroopa Liidu Institutsioonid ja õigus Lektor Peep Jaagant Piirivalvekolledz 2007 Õppeaine eesmärk Anda õppuritele üldised teadmised EL'i haldusorganite ülesehitusest ja funktsioonidest Iseseisev töö Kutsehariduse õpe: Õppematerjalide lugemine Aine lõpeb eksamiga. Eksamihindest moodustab 60% eksamitöö ja 40% kontrolltöö. Täiendkoolituse kvalifikatsiooni kursus: Aine lõpeb eksamiga. Eksamihindest moodustab 100% eksamitöö HINDAMINE Punkte Hinne 5-palli % maksimaalselt süsteemis võimalikust punktide arvust 91...100 5 - väga hea 90...100 81...904 4 hea 70...89 71...80 3 rahuldav 45...69 61...70 2 puudulik 20...44 51...601 1 nõrk 0...50 Õppekirjandus ja allikad 1) Anepaio, T. Hussar, A. Sissejuhatus õigusteadusesse. Juura. Tallinn, 2003; 2) Tanning, L. Saage tuttavaks-Eur...
0000 B=0 G= 0 C= 1 0 D= 0 -1.8000 0.3890 0.0500 0 1 Algolek X(0)= [0.800 ; 0] näitab antenni nurka enne katse algust Xs=[0; 0] seadesuurus Piirangud: Kiirus peab olema väiksem või võrdne X2 max- a ja staatiline viga ning ülereguleerimine peavad jääma +-0.05rad piiresse. Diskreetimise sammu valime td=0.1, sest see on tagab süsteemi adekvaatsuse ja on seeläbi süsteemile optimaalne. Adekvaatsus on olemas, kuna süsteem vastab tingimustele(süsteemi nõuetele) Kommenteeritud käsud: td = 0.1 % diskreetimise sammu valik, valime esialgu suvaliselt [Ad,Bd]=c2d(A,B,td) % diskreetaja mudeli arvutus [Ad,Gd]=c2d(A,G,td) % diskreetaja mudeli arvutus Z = exp(P*td) %teisendab pidevad poolused diskreetsesse Z-tasapinda Kd=place(Ad,Bd,Z) % regulaatori maatriksi arvutus C=eye(2) %ühikmaatriks ksii = 0.7, wn = 2...
Toitumissoovituste eesmärk on anda juhiseid toidu koostamiseks, arvestades kaasaegse teaduse seisukohti ja teadusuuringute tulemusi, mis tagavad toiduenergia ja toitained optimaalseks kasvuks, arenguks, funktsioneerimiseks ja hea tervise terve elu jooksul. Toitumissoovitusi saab kasutada erinevate dieetide planeerimisel, toitumisõpetuse läbiviimisel ja toitumisega seotud teabe levitamisel, toidu- ja toitumispoliitika kujundamisel, erinevate rühmade toitumise adekvaatsuse hindamises. Võrreldes varasemate toitumissoovitustega võib välja tuua olulisi muudatusi. Kui seni on alla 18-aastaste laste energiavajadus toodud välja grupiti, siis nüüd on välja toodud iga vanuse kohta eraldi. Rasvade osatähtus toiduenergiast on vähenenud. Eelmisetes toitumissoovitustes puudus konkreetne kiudainete soovitus lastele, praeguste soovituste kohaselt peaksid alla 18- aastased lapsed tarbima päevas kiudaineid 5g+vanus aastates (nt. 5-aastane 10g kiudaineid päevas)....
1 EHITUSKORRALDUS EPJ 0060 EESSÕNA JÄRGNEV KUJUTAB ENDAST LOENGUT TOETAVAT ÕPPEMATERJALI, MIDA KASUTATAKSE LOENGU ETTEKANDMISEL SLAIDIDE KUJUL. SLAIDIDEL ON ESITATUD MÄRKSÕNAD JA OLULISEMATE MÄRKSÕNADE SELETUSED. KÄESOLEV MATERJAL EELDAB SELLE KASUTAMIST KOOS ÕPIKUGA JÜRI SUTT. EHITUSKORRALDUS. TTÜ.120 lk. VIIDATUD JOONISTE NUMBRID VASTAVAD ÕPIKUS TOODUD JOONISTELE. SAMAS ON KÄESOLEVAS TEKSTIS NELJANDA, VIIENDA JA KUUENDA PEATÜKI MATERJALID LAIENDATUD VÕRRELDES ÕPIKUGA JA KAHEKSANDAS PEATÜKIS KÄSITLETAVAD EHITUSE JÄRELEVALVE KÜSIMUSED PUUDUVAD ÕPIKUS HOOPISKI. VIIDATUD TÄIENDAVAD MATERJALID KUULUVAD AGA ÜLÕPILASE POOLT KOHUSTUSLIKULT ÕPITAVA ÕPPEMATERJALI HULKA SISALDUDES KA KONTROLLTÖÖDE JA EKSAMI MATERJALIDES. SIINJUURES OLEVAD JOONISED PUUDUVAD ÕPIKUS. ...
Karistuse raskus peab olema vastavuses toimepandud kuriteo raskusega. Kui karistus on liiga leebe, siis kannatanu afekt ei leia rahuldamist ja see riivab ühiskonna õiglustunnet. o Teo leviku põhimõte ei ole mõtet kriminaliseerida käitumisviise, mis on väga harukordsed, erandlikud. Tekiksid kasutud koosseisud, mida keegi aastaid ei rakenda. o Sotsiaalse adekvaatsuse põhimõte vastupidine eelmisele, kriminaliseerida ei tohi käitumisviisi, mis on nii levinud ja tavaline, et on oma olemuselt sotsiaalselt adekvaatne. Probleem tavaliselt järskude ühiskondlike muutuste puhul. o Teo konkreetsed tagajärjed ja normi menetlusliku realiseerimise võimalused tegemist on riikliku reguleerimise valdkonnaga, ei ole võimalik kehtestada riiklikku...
Traditsioonilised aruanded Pankade poolt Eesti Pangale esitatavad aruanded: · bilanss vöike reaalvarade osatähtsus (4-7%, nt ei omata palju kinnisvara), omakapitali osatähtsus väike, kohustused valdavalt lühiajalised · kasumiaruanne tulud, kulud, kasum, kahjum · usaldatavusnormatiividega seotud aruanded usaldusväärsuse ja korrektsuse tagamiseks kehtestatakse keskpanga poolt aruandesüsteem ja normatiivsuurused, mida kommertpangad peavad järgima kapitali adekvaatsuse aruanne (sh valuutapositsioonide aruanne) riskide kontsentreerumise aruanne investeeringute aruanne likviidsuse aruanne · ressursside käivete ja jääkide aruanded · laenude käivete ja jääkide aruanded · tähtajaks tasumata ja/või proviseeritud laenude aruanne · väärtpaberite aruanne · kohustusliku reservi täitmisega seotud aruanded · bilansiväliste tehingute aruanne kohustusi, mille puhul eksisteerib võimalus, et nende...
· Investeerimispiirangud krediidasutuse seadus §81. Basel II 26 juunil 2004 kiitsid G-10 riikide keskpankade finantsjärelevalve asutuste esindajad heaks Baseli Pangajärelevalve Kommitee poolt väljatöötanud pankadele mõelnud uue kapitali adekvaatsuse raamistiku. Miks Basel II? Kasutusele on võetud uued finantsinstrumendid, millest tuleneb vajadus rakendada suurema riskitundlikkusega meetmeid (seos riskijuhtimise süsteemiga). Soov vähendada regulatiivse kapitali arbitraazi võimalusi (st et pank saaks valida milisse liikmesriigi regulatsioon oleks talle soodsam oma tegevuse korraldamiseks) 90ndade aastate lõpus toimunud rahvusvahelised finantskriisid (vajadus arvestada reaalset krediidi- ja operatsiooniriski) Basel II...
See, mis ühele on stressisignaaliks, ei pruugi teisele olla. Stressi tunnused hakkavad ilmema enamasti just siis, kui inimest tabavad mitmesugused ebameeldivused ja inimene ise on stressialdis. 2. TOIMETULEK TÖÖSTRESSIGA Mare Teichmann arvab (2002: 5), et ükski stressiga toimetuleku strateegia ei ole ,,hea" ega ,,halb", vaid sõltub adekvaatsuse tasemest ja sobivusest konkreetses situatsioonis, konkreetse probleemi lahendamisel. Väära stressiga toimetuleku strateegia valimine võib muuta tööstressi ohtlikuks. 2.1. Toimetulek tööstressiga, lähtudes indiviidi tasandist Sagedamini, kui juhid sooviksid, kogevad alluvad negatiivseid tundeid, mis purustavad nende lootused, eesmärgid kaovad ja enesekindlus langeb. Inimese isiksuseomadused ja kohanemisvõimelisus määrab, kas töötingimused on temale stressitekitavad...
Kvaliteedijuhtimise alused Jaanika Mölter Eesti Lennuakadeemia 2011 Õppejõud · Töökogemus: 2002 2010 kvaliteedijuht, TLK/ELA · Haridus: 1997 2001 Lennujaamade käitamine , TLK 2001 2003 Ärijuhtimise magister, TÜ · Täienduskoolitus: 2003 Kvaliteedijuhi pädevuskoolitus, TTÜ 2004 Audiitori koolitus, BVQI 2005, 2006, 2007, 2009 Assessor · Elukool: 2010 - ... Poja sünd ja kasvatamine Ainekava · Õppeaine maht: 2,0 EAP · Õppeaine hindamisviis: Mitteeristav · Töömaht: kontaktõpe 22 tundi, iseseisev töö 30 tundi · Õppeaine eesmärk: on anda ülevaade kvaliteedijuhtimise põhialustest Õppeaine õpiväljundid Õppeaine läbinud üliõpilane: · omab ülevaadet kvaliteedijuhtimise põhimõtetest ja toimimisest; · tunneb kvaliteedijuhtimise mudeleid ja standardeid; · mõistab kvaliteedijuhtimise vajadust organisatsiooni kui terviku juh...
Sobivaimaks lähenemisviisiks väljundi y dispersiooni
hindamiseks on enamasti eraldi korduskatsete seeria läbiviimine. Korduskatsete
seeriast leitakse väljundi y dispersiooni hinnang, vabadusastmete arv f=w-1.
Mudeli liikmete olulisuse kontroll.
Kui bj absoluutväärtus on suurem kui delta bj, siis lükatakse H0 tagasi ja vastavat
liiget võib lugeda oluliseks, kui bj on väiksem, siis on mitteoluline liige.
Mudeli adekvaatsuse kontroll. Adekvaatsuse mõte on kontrollida valitud mudeli kuju
õigsust ning selleks kontrollitakse F-statistiku abil ühepoolse alternatiiviga
hüpoteesipaari. Valemis on d oluliste liikmete arv, alfa olulisuse nivoo. Kui F