Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
Mõistete sõnaraamat
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge
Teabekirjandus on mingil alal kasutamiseks koostatud ja kergesti käsitletavad infokogumid 9. õppekirjandus – õppeotstarbeline kirjandus 10. teatmekirjandus – süstemaatiliselt esitatud infokogumikud 11. jne c) Aja ja ruumi järgi i. Erinevatel aegadel ning eri paigus on kirjutatud ka eri laadi kirjandus nii selle keele, funktsioonide, taseme kui ka vormide poolest ii. Eri ajastu kirjandusel on olnud ka erinev tähendus iii. Kirjandusteose säilimisel läbi ajastute võivad tema funktsioonid muutuda.
Teaduskirjandus – teaduslikule metodoloogiale vastavalt vormistatud kirjandus, mõeldud kasutamiseks teaduskäibes a. teaduslik artikkel b. monograafia 6. populaarteaduslik kirjandus – suunatud lugeja teavitamisele kergestimõistetavas vormis a. teaduslike uuringute tulemuste populaarsed esitused jms 7. Faktikirjandus – teadaolevaid tõsiasju esitav kirjandus, sageli popteadusliku kirjanduse sugemetega.
Traditsiooniline domineerimine – rajaneb harjumuse ja kommete jõul ning grupi tavade aktsepteerimisel nt patriarhaat meeste võim Karismaatiline domineerimine – põhineb juhi erakordsetel võimetel või tema ideede erakordsusel Legaalne domineerimine- valitseja ja valitsetava vahelistel umbisikulistel sidemetel Juhi võim on piiratud seadustega, mis kehtivad kõigi võimukandjate suhtes olenemata isiklikest või sotsiaalsetest staatustest
Teatrimaastik on muutunud paindlikumaks, valitseb postmodernistlik stiilide paljusus • Repertuaariteatrite kõrval on üha enam vabatruppe ja projektiteatreid • Tsensuuripiirangud puuduvad, kuid piirab raha • Üha enam võetakse kasutusele nn leitud mängupaiku • Külalislavastajad ja –näitlejad, vähem püsiseoseid kindla trupiga • Festivalid, kontaktid, loomingulised mõjutused
Trohheus – u x x’ jamb u– ternaarmõõdud x’ x x daktül –uu x x’ x amfibrahh u–u x x x’ anapest u u – 1. Silbiline ehk süllaabiline värsisüsteem (näiteks aleksandriin, haiku (5+7+5), tanka (5+7+5+7+7)) 2. Silbilisrõhuline ehk süllaabilistooniline värsisüsteem trohheus x’ x Vaikne kena kohakene, kõige kallim surmani.
Tegelaskõne kunstis on argikõnega võrreldes: • sisutihedam • funktsionaalsem • komplitseeritum • korrastatum • esteetilisem
Tegelaskonseptsioonid - põhimõtted, mille alusel tegelane on loodud: mask, ampluaa, tüüp, karakter Paralingvistika- hääletämber, kõnetempo, pausid, rütm, intonatsioon, hääletugevus Nulltasand- neutraalsed märgid, nt vaikus ja liikumatus Miinusvõte- millegi tugevalt silmatorkav puudumine (nt alasti olemine teatris)
Teatri tegemine on etlemiskunst. Kirjandusteos tehakse liikuvaks, näitlejad toovad teksti kehakeele abil vaatajani.
Tabasite ära – mahajäänud kolgas, ei mingit ajalugu, ainult barbaarsus, ei mingeid seadusi, ainult autokraatia, ei mingit hiilgust, ainult toores jõud, ja rahulolevate pärisorjade mass!” – me ei ole maailma jaoks muud kui näitlik õppetund sellest, mida tuleks vältida.
tom
Teose jutustaja on hääl, mis edastab teose sündmustikku 1. mina-jutustuse puhul kõneleb mina-jutustaja toimunust oma vaatepunktist lähtudes a. piiratud vaatepunktiga jutustus: edastab sündmustiku ühe tegelase vaatepunktist, jättes avamata teiste tegelaste siseelu.
Teadusvaldkonnad on oma olemuselt narratiivid, nt ajalugu (minevikusündmused esitatud loona, tegelasteks inimesed ja riigid), samuti bioloogia jne – faktuaalsed narratiivid 14. Kirjandusteose vaatepunkt • Vaatepunkti kaudu saame teada, kuidas teos on kirja pandud.
Tegutses 1784 - 1795 ja uuesti alates 1798. 1788 aastal kõlab teatrilaval esimest korda eesti keel, Kotzebue laulumängus “Isalik ootus”. 1809 aastal luuakse Tallinnas saksa kutseline teater, mis hiljem kannab nime Tallinna Linnateater ja Tallinna Saksa Teater.
Teksti mõistmine on võimalik üksnes ajaloolises kontekstis. 3. teksti vaadeldakse protsessina autori ja lugeja vahelises kommunikat- sioonis (dialoog). : Uurijal peab olema ajaloolis-kultuuriline kompetents, intuitsioon ja võime ning tahe astuda kommunikatsiooni.
Teose aeg - ruum 11. Ulatuslik jutustav kirjandusteos, mis on tavaliselt kirjutatud proosas 12. Tiheda sündmustiku ja väheste tegelastega lühijutt, mis piirdub harilikult ühe keskse teemaga 13. Ajalooliselt välja kujunenud traditsiooniline kirjandusvorm
Trik – R. Hachfeld ja V. Ludwig Rongijuht ja Millipillli päevatee kaob öösse 1999 Schürzinger – Ö.von Horvath Kasimir ja Karoline 2008 külaline – Madis Kõiv Lõputu kohvijoomine 2000 Pavlis – J. Stein Zorbas 2009 Luule lugeja – koost.
Tegevuspaigaks on moodsa, isetu ja voolujoonelise sisekujundusega kiirtoidukoht, nimelt kiirtoiduketi viimane, linna ääres asuv lüli, kus keegi ei käi. Atmosfäär on 1980.ndatest loodud muusikaga ning teenindaja (Evelin Võigemast) töötab seal.
Teatritruppi on väga pikalt juhtinud A.Teetsov II maailmasõja järgsel ajal oli populaarne operett A.Laanemets rajas 1984. aastal Pärnu Kool-Teatri Kõige kauem on teatris näidelnud Jüri Vlassov Töö tegemisest õppisin Referaadi vormistamist
Tegelaskõne kunstis on argikõnega võrreldes • Sisutihedam – ei raisata aega sõnade otsimiseks • Funktsionaalsem – puudub jutustaja • Komplitseeritum – tegelane annab edasi autori ideoloogiat • Korrastatum • Esteetiline- stiilist lähtuv
Tähistatav on mõiste, millele märk viitab.
Teatrisündmused on potentsiaalselt kõik, mis mineviku teatris ja teatrielus on aset leidnud (teatrilavastused; muutused teatriprotsessides; muutused teatrite tegevuses; millegi mittetoimumine ehk “olematud” lavastused).
Teatrielemendid on tuntavad folklooris: vanemad laulumängud ja etendusmängud (“Lambamäng”, “Naerimäng”, “Kosjamäng”). Samuti teatrielemendid tuntavad rahvakombestikus: pulmakombestik, mardi- ja kadrisandid.
Teose kriitika on teos, kuid kui kunstiteose keel on pidev ja mitmetähenduslik ning teos lõpmatu, siis teooria keel on pidetu, ühetähenduslik ja lõplik (terminitesse suletud) ning teooria ei hõlma teost tervikuna.
Transpositsioon on tõsise teksti muutumine, terve teksti transformatsioon; teksti süžee ülekandumine teise aega ja ruumi, nt Joyce’i Ulysses või Romeo ja Julia ekraniseering Leonardo di Caprioga.
Teksti tegemine on seotud 3 määrava teguriga: PÄRILIKKUS, KESKKOND, AJALOOLINE MOMENT ( E. Zola, Honore de Balzac) Kirjaniku biograafia s.t autori elu ja elutingimused põhjendavad tema loomingut.
Teatrietendus on kunstilises mõttes paljukeelne ja ehituselt mitmetasandiline: • Üksikud teatrimärgid – väikesed detailid, millest koosnevad lavamaailm ja näitleja osatäitmine.
Teadlaste keskel on kujunenud üldiselt tunnustatud arusaam, et mehed peaksid rohkem tegelema laste kasvatamisega samuti peaks suurenema meeste poolt tehtavate kodutööde
Tegelase karakter – see on tegelase teistele tegelastele (teistele gruppidele) kõigi tekstis antud binaarsete vastanduste kogum, st diferentseerivate tunnuste valik.
Tapmine on mehhaaniline tegevus ja tegelane on vabastatud igasugusest vastutusest nagu Terminaator, kes on robot; • lahendamatu olukord ja õnnetu lõpp.
Tähenduslikud on ka tegelaste nimed, tegelaste nime kasut üldnimena ja vastupidi Tõlked võivad nime muuta, moonutada kas paremuse v halvemuse poole
Turneri kõrval on praegusaja pöördumised performatiivsuse poole saanud antropoloogiast teisigi mõjutusi, eelkõige erinevatest rituaaliteooriatest.
Tavadeks nimetatakse tunnustatud käitumisnorme, mis antakse edasi põlvkonnalt järgmisele • Kõik normid jõustatakse sanktsioonide abil.
Tragöödial on kuus põhikomponenti: lugu/müütos(kõige olulisem), käitumistavad, sõnastus, mõttekäigud, vaatemänguline külg, laulud.
Tuumikperekond – on üksus mis koosneb abielupaarist ja nende alaealistest lastest Kaasaegne perekond ja selle erinevused traditsioonilisest.
Tragikomöödia – ühendatud on traagiline ja koomiline žanr; tragikoomika – samad tegelased võivad olla nii traagilised kui koomilised
Tantsuteater – mõiste tuli 1970.a, etenduskunstide suund kus tantsul ja liikumisel on võrdne kaal stsenograafia, sõna ja muusikaga
Teatriarhitektuur - kirjutatud implitsiitselt teksti sisse, kuid praktikas on võimalik üks tekst ühest süsteemist teise üle kanda
Teatriteadlased - kriitikud kui ka lavastajad ja näitlejad, mõnikord ka üliõpilased, õpetajad, arstid jt erialade esindajad.
Tegelaskontseptsioon tähendab tegelaste loomise üldpõhimõtteid, teatud mudelit, mis mõjutab draamatehniliste vahendite valikut.
Trofimov ehk Petja oli läbikukkunud üliõpilane ning teda noriti veidi seetõttu, ent naistele läks ta siiski peale.
Tragos – sokk+ ode – laul (sokk autasuks või sokuohvrite järgi?) Dr on 1 kolmest ilukirjanduse põhiliigist.
Teatraalsus argielus on seotud • isiku tasandil inimesele omase mängutarbega • sotsiaalsel tasandil rituaalse käitumisega
Tragöödiate tegevus on loogiline ja rangelt põhjendatud, vaid tragöödias „Philoktetes“ kasutas deus ex machina võtet.
Tahaplaanile on jäänud psühholoogia, esteetiline nauding, inimese sisemaailm ja subjektiivsed seoste loomised.
Tulge meiega – vabastajatega! Te kuradid alles oigate, kui Venemaa teist üle sõidab – ja seda ta teeb.
Teatris 2 - 3. Euroopas toimuvad näidendid ilma vaheajata kuni 1,5h, teatrivaatamine sarnaneb kinoga.
Toatüdruk ene on ikka veel alles, et vahvasti Vassiljevile ja Bubõrile veel niimast korda teed valada.
Tulevikuteatri kohta on väga raske ennustada, kuid usun, et üldpildis on teater samasugune nagu tänagi.
Teatripoliitika – selle sisu moodustavad teiste sotsiaalsete institutsioonide - riigi, kiriku,
Tegevusühtsus - lugu peab olema terviklik, tervik on see, millel on algus, keskkoht ja lõpp.
Traditsiooniline tekst on juurestik, millel on tüvi; tänapäeva tekst on risoom, millel pole tüve.
Teadvuse vool - on lähedane sisemonoloogile, aga tegelase mõtteid kujutatakse hüplikena.
Teised teoreetikud on leidnud, et see on väga ebatõenäoline, samas teist versiooni ei pakuta.
Tegelasel on ajalooline reaalne teisik, ta on pandud tegutsema fiktsionaalses maailmas
Tekstianalüüs on ratsionaalsem meetod, mis eeldab teksti osadeks liigendamise võimalust.
Teatriteadus on interdistsiplinaarne, seotud sotsioloogia, semiootika, psühholoogiaga.
Tuhat tänu – (Ljubovile, gallantselt) tuhat ja üks tänu – VARENKA: Keegi tuli.
tom
Tegevusühtses näidendis on kõik episoodid omavahel seotud ja möödapääsmatult vajalikud.
Teksti mõistmisel on kontekst küll oluline, kuid tema olemuses on kirjanduslik keel.
Tollane teater on kaasaegsete sõnul näitelava ja saali naeruerkude kõdistamine.
Tragism on üldine, ületamatu ning paratamatu. Näeme elu halva unenäona.
Tossud – lihtne kuid efektiivne – näitas tänapäeva keskmist meest.
Teraspuurid - kus pole maagiat, mis aitas inimestel säilida minevikus.
Tegutses 1954 – 1998. Üldiseks peetakse parimaks väliseesti trupiks.
Teatriteadus – fookuses teatrikunst, sh tekst ühe märgisüsteemina
Tegevuse kattumist on rohkem, kui stseeni kulgemise järgi võiks eeldada.
tom
Theatron – Vana-Kreeka keeles vaatemängu koht, vaatamise viis
Tapsin – ma tegin seda selleks, et ta sind kätte ei saaks.
Taamalt on kosta hääli: “Tatjana! Mihhail! Ja kus Varenka
tom
Tragöödia temaatikast on välja kasvanud eetikas oluline mõiste katarsis.
Tolleaegsetel moevooludel – sümbolistlikel, ekspressionistlikel teostel.
Tragikomöödia - traagilise ja koomilise kooseksisteerimine.
Tuntuim vana - Kreeka komöödiate autor oli Aristophanes.
Tragikomöödias on tegelane nii koomiline kui ka traagiline.
Teooria osad on interdistsiplinaarsed, haldus laiemalt.
Tehnoloogiline teater – keskmes masinad, arvutimanipulatsioon
Teatriarheoloogia - ajalooliselt detailitäpsed lavastused
Tegelane ise on otsuse vastu võtnud, tuleb tasakaal.
Tamara on ise öelnud: „„Helises uksekell.
Tehnilis - teadusliku mõtlemise eesmärgiks on
Treplevist on saanud vahepeal kuulus kirjanik.
Tak - tak-tak, vastas kuulipilduja.
Tekkis histriooni ehk rändnäitlejate staatus.
Transpsühholoogiline – psühholoogiline tegelane
Tak - tak-tak, atvetil pulimjot.
Tegevuskoht – Serebrjakovi mõis.
Vote UP
-1
Vote DOWN
Tehnika areng on tingitud kultuuri arengust, kuna tehnilise tegevuse eesmärgid püstitab inimene, kes on kultuuri ja looduse osa. Ühiskonnad, mis tänapäeval füüsilise energia vähenemisega ei arvesta, lähevad pankrotti.
Vote UP
-1
Vote DOWN
Teeveered täis on vaeseid Laatsarusi, neid veristanud elu raisakull: neid purend sõja sajasuine susi.
Vote UP
-1
Vote DOWN
Teatri aluseks on mingi tekst, kuid teatri osaks on ka improvisatsioon.



Tulemused kuvatakse siia. Otsimiseks kirjuta üles lahtrisse(vähemalt 3 tähte pikk).
Leksikon põhineb AnnaAbi õppematerjalidel(Beta).

Andmebaas (kokku 683 873 mõistet) põhineb annaabi õppematerjalidel, seetõttu võib esineda vigu!
Aita AnnaAbit ja teata vigastest terminitest - iga kord võid teenida kuni 10 punkti.

Suvaline mõiste



Kirjelduse muutmiseks pead sisse logima
või
Kasutajanimi/Email
Parool

Unustasid parooli?

või

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO AKTIVEERIMISEL +10 PUNKTI !


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun