1. SISSEJUHATUS - Kenn Konstabel
• Psühholoogia
bakalaureuse programm, 1991: kaks psühholoogiavaldkonda, mis käsitlevad individuaalseid erinevusi –
isiksus ja
intelligentsus (vaimsed võimed)
• Vanaaegne nimetus: diferentsiaalpsühholoogia
• Kuid tuleb arvestada ka, et (a) individuaalsed erinevused on olulised [ja järjest olulisemad] ka teistes
psühholoogiavaldkondades, ja (b) ükski tõsine teadus ei saa tegelda ainult erinevustega, neid erinevusi tuleb ka kuidagi
selgitada ja põhjendada.
Isiksusepsühholoogia õpikutraditsioon
• Levinud õpikutraditsioon
jagab isiksusepsühholoogia "käsitlusteks" (psühhoanalüütiline,
humanistlik , biheivioristlik
jne); igas peatükis on
juttu ühe autori (
Freud ,
Jung ,
Adler ,
Maslow ,
Rogers ,
Skinner ,
Bandura jne) teooriast.
• See ei seostu kuidagi isiksusepsühholoogia tänapäevase olukorraga, kus enamikul nimetatud
teooriatest on tühine roll.
• Tänapäeva isiksusepsühholoogia on
empiiriline teadus, kuid õpikutraditsioonis on rõhk tõestamata (kohati
põhimõtteliselt tõestamatutel) teooriatel
Kuidas isiksusepsühholoogiast rääkida?
• Isiksusepsühholoogia õpikutraditsiooni on palju kritiseeritud.
• Mõned õpikud püüavad kajastada ka isiksusepsühholoogia tänapäevast seisu.
Isiksusepsühholoogia kaks distsipliini
• Lee Cronbach: Two disciplines of
scientific psychology (1957)
• Korrelatiivne psühholoogia: otsib
seoseid vaadeldud tunnustevahel
• Eksperimentaalne psühholoogia: üritab leida põhjuslikke seoseid inimeste käitumist / psüühikat mõjutades
• Cronbachi meelest tuleks neid kaht meetodit paremini integreerida
Lawrence Pervin lisab siia
kliinilise (üksikjuhtumitel põhineva) lähenemise, mida Cronbach ilmselt ei pidanud teaduse
nime
vääriliseks. Suur osa õpikutraditsioonist on tegelikult kliiniline psühholoogia ning isiksuseteooriate traditsioonilised
õpikud sobivad heal juhul kliinilise psühholoogia teooriate sissejuhatamiseks
Kuid nii võib jääda
ekslik mulje, nagu ei olekski kliinilisel psühholoogil päris isiksusepsühholoogiaga midagi peale
hakata.
Kliinilise, korrelatiivse ja eksperimentaalse lähenemise eelised ja puudused (Pervin)
Isiksusekäsitlused õpikutraditsioonis
“….eripalgelised jutustused inimese olemusest, mida hakatigi nimetama isiksuseteooriateks” (
Allik , 2003).
1. Psühhoanalüüs; psühhodünaamiline käsitlus
2. Humanistlik ja
eksistentsiaalne psühholoogia
3.
Biheiviorism ja
kognitiivne lähenemine, mille sulandumisel arenes sotsiaal-kognitiivne lähenemine
4. Dispositsionaalne lähenemine ("joonepsühholoogia" – trait psychology)
Psühhodünaamiline käsitlus
• Charcot' uuringud hüsteeriast; Morton
Prince (1906) "lõhestunud isiksus"
• Sigmund Freud: psühhoanalüüs
• Carl Gustav Jung: analüütiline psühholoogia
•
Alfred Adler: individuaalpsühholoogia
• Erik
Erikson : egopsühholoogia; ka
evolutsiooniline psühholoogia
1) Sigmund Freud
• Teadvustamatus
• Lapsepõlvekogemuste tähtsustamine
•
Seksuaalsuse keskne tähendus
• Psüühika struktuur: id-ego-
superego (miski–mina–ülimina)
• Psühhoseksuaalne areng (
oraalne , anaalne, falliline, latentsiperiood, genitaalne staadium)
• Ego
kaitsemehhanismid (repressioon jne)
• Unenägude tõlgendamine
• Ärevus (objektiivne; neurootiline;
moraalne )
2) Carl Gustav Jung
• Vabad assotsiatsioonid
• Kollektiivne teadvustamatus
• Psüühika struktuur; arhetüübid (
persona , vari,
anima /
animus )
•
Individuatsioon • Psühholoogilised tüübid (mõtlemine,
tundmine ,
aistimine ,
intuitsioon )
• Mütoloogia ja alkeemia
3) Alfred Adler
• Sotsiaalne huvi, ühistunne
• Eesmärkide tähtsus; teleoloogia (Freudi arvamus psüühika struktuurist olevat "
ebausk ")
• Sünnijärjekord
• Alaväärsustunne
• Üleolekukompleks, mis maskeerib alaväärsustunnet
4) Erik Erikson
• Identiteedikriis
• Identiteedi arengu staadiumid
•
Seksuaalsus on vähem tähtis kui Freudi arvates: ego tunneb mõnu ka muust, nt asjadega hakkamasaamisest ("mastery")
• Kriisid: usaldus vs usaldamatus;
autonoomia vs häbi ja kahtlus; initsiatiivikus vs süütunne jne
Humanistlik ja fenomenoloogiline käsitlus
• Carl Rogers:
kliendikeskne teraapia
•
Abraham Maslow: eneseaktualisatsioon
• George Kelly: personaalsed
konstruktid • 20. sajandi lõpul tekkinud positiivne psühholoogia: voorused ja "
karakteri tugevused"
1) Carl Rogers
• Aktualiseerimine
• Tingimatu positiivne vaade
• Positiivne enesevaade
•
Empaatia • Olulised "teised"
• "Fully functioning
person "
2) Abraham Maslow
•
Tippkogemused • Motivatsiooni
hierarhia 3) George Kelly
• Personaalsed konstruktid: mõisted, mida kasutame teiste käitumise tõlgendamisel
Sotsiaal-kognitiivne lähenemine
•
Watson , Pavlov, Skinner: tingimine
•
Miller ja Dollard: katsed ühendada psühhoanalüüsi biheiviorismiga
• Bandura: sotsiaalne õppimine; vaatlusõppimine
• Mischel: tasu edasilükkamine; kognitiiv-afektiivne isiksusesüsteem
1) B. F. Skinner
• Teadus peaks käsitlema ainult objektiivselt jälgitavaid fakte
• Mõisted nagu "mälu", "armastus", "isiksus" ei ole objektiivselt jägitavad
• Inimese käitumise regulaarsusi saab seletada kogemusest õppimisega
• Verbaalne käitumine
2)
Albert Bandura
• Käitumise ja keskkonna vastastikune
determinism • Vaatlusõppimine
• Sotsiaalne õppimine
•
Eneseregulatsioon = enese sarrustamine (self-reinforcement)
• Enesetõhusus (self-efficacy)
Dispositsionaalne lähenemine
•
Eysenck : PEN mudel
•
Cattell : 16
faktorit sh parmia ja premsia
•
Leksikaalne lähenemine ja "suur
viisik "
• Viiefaktoriline mudel
Raymond Cattell
• Faktoranalüüsi arendamine
• Isiksuseomaduste klassifitseerimine
• Dünaamilised omadused: ergid, sentimendid, hoiakud
Gordon Allport • Motiivide funktsionaalne autonoomia
• Idiograafiline vs nomoteetiline lähenemine
• Leksikaalse lähenemise
algataja • Proprium
Isiksuse tavateooriad
• Isiksusepsühholoogias on erinevaid
teooriaid , kuid mitte ühtegi Täielikku Isiksuse Teooriat.
• Igapäevaelus on sõna “isiksus” palju laiema tähendusega, kui üheski teaduslikus uurimuses.
• Ka teaduses ei ole selle sõna tähendus igal pool täpselt sama
• Inimesed räägivad isiksusest ka igapäevaelus ja neil on oma
seletused isiksusega seotud nähtustele (st nähtustele, mida
uurib isiksusepsühholoogia).
• Isiksuse tavateooriad vastavad küsimustele, millele sageli ei ole “teaduslikku” ainuõiget vastust.
• Seetõttu ei tasu siin alati küsida, mis on õige. Kuid on võimalik küsida, mida on kasulik
uskuda .
• Näide isiksuse tavateooriatest: fikseeritud vs muudetavad omadused (Dweck)
2. MEETODID - Kenn Konstabel
• Uurimismeetodid
• Mõõtmis- ja hindamismeetodid
• Psühhomeetria; statistilised mudelid
•
Metodoloogia •
Terminoloogia • "Metoodika" tähendab meetodite kogumit (eelkõige pedagoogikas, nt matemaatika metoodika); see ei ole sama mis
metodoloogia või uurimismeetodid
Terminoloogia
Kõigi sõnade tähendust ei saa täielikult
fikseerida , kuid on oluline teada, mida sõnad tähendavad ning kasulik oleks, kui
see tähendus arutelu käigus jääks samaks.
• Jingle fallacy (Thorndike,
1904 ): sama sõnaga tähistatakse erinevaid asju nt ärevus võib tähendada naha elektrijuhtivuse
muutust või teatud vastustemustrit küsimustikus.
• Jangle fallacy (Kelley, 1927): sama nähtust tähistatakse erinevate sõnadega.
• Jingle-jangle
jungle (Block, 1996): terminoloogilise segaduse koondnimetus
•
Teiselt poolt: teadus muudab sõnade tähendust
• Cronbach & Meehl: selleks, et täpselt öelda, mis ärevus on, peaksime teadma kõiki regulaarsusi, milles ärevuse mõiste
esineb
• Mõisted, mis ei põhine puhtal vaatlusel, muutuvad, kui me saame nende kohta rohkem teada
(või ka lihtsalt – muutuvad kasutamise käigus)
Latentsed omadused
• Mitmeid omadusi ei saa otseselt mõõta, kuid saab jälgida nende manifestatsioone
• Näiteks
intelligentsus väljendub oskuses lahendada eri tüüpi ülesandeid.
• LO võib viidata tõenäosuslikule korrelatsioonile käitumisviiside vahel, kuid selle
korrelatsiooni taga võib oletada ka
põhjuslikke seoseid
Reliaablus • Reliaablus – mõõtmise usaldusväärsus. Kui sarnase tulemuse me saame, kui
kordame mõõtmisprotseduuri sama objektiga?
• Klassikaline testiteooria:
Mõõtmistulemus = tõeline
skoor + juhuslik viga
Tõeline skoor – omaduse tegelik väärtus
Juhuslik ja süstemaatiline viga
• Juhuslik viga: ei sõltu omaduse tasemest; kõrvalekalded mõlemale poole on võrdselt tõenäolised
• Süstemaatiline mõõtmisviga: testiskoori moonutab mingi väline asjaolu
–
Hindaja arvamus hinnatavast
– Sotsiaalselt
soovitav vastamine
– Bluffimine
– Spikerdamine
Valiidsused
• Valiidsusmulje ("
face validity ")
• Sisuvaliidsus ("content validity") – kui hästi mõõtmisinstrumendi sisu kajastab mõõdetava omaduse erinevaid tahke
• Väline
valiidsus ("external validity") – mõõtmistulemuse seos mingi teise mõõtmistulemusega
• Ennustav valiidsus – kui hästi mõõtmistulemus ennustab mingit tulemust või saavutust või sündmuse tõenäosust
• Kriteeriumi-valiidsus – kui hästi mõõtmistulemus on seotud mingi kriteeriumiga
• Eristav valiidsus – kas mõõtmistulemus on sõltumatu
nendest asjadest, millega ta ei tohiks olla seotud
•
Konstruktivaliidsus – mõõtmistulemuse seostemuster teiste mõõtmistulemustega ja muude teadaolevate faktidega ning
selle seostemustri
sobivus teooriaga
EHK :
• Kasulikkus – kas test ennustab v annab informatsiooni mingi kasuliku omaduse või tulemuse kohta (nt õppimisvõime)
• "Kas test mõõdab seda, mida ta peaks mõõtma?"
• Mõõdetav omadus on "olemas"
• Testitulemuse seos selle
omadusega ei ole juhuslik ega tingitud kõrvalistest asjaoludest
Uurimismeetodid
•
Eksperiment ; pseudoeksperient
•
Vaatlus •
Intervjuu • Küsimustik
• Arhiiviandmete analüüs
• Psühhofüsioloogia, neuroteaduse, kognitiivse psühholoogia meetodid
3: ISIKUSEOMADUSTE KLASSIDITSEERIMINE – Kenn Konstabel
Klassifitseerimine
• Milliseid "omadusi" isiksusepsühholoogia käsitleb
• Käitumine ja omadused
• Omaduste empiiriline klassifitseerimine
• Implitsiitsed isiksuseteooriad
Käitumise sagedusjaotus
• Isiksuseomadust võiks defineerida kui mingit liiki käitumise
(v seisundi) sagedust. Inimesi ei erista ainult mingi seisundi v
käitumisviisi keskmine tase, vaid ka
variatiivsus .
• Mõõtmine: käitumise vaatlus või kogemuse väljavõtte meetod
(
experience sampling = ecological momentary assessment)
Leksikaalne lähenemine
• Idee: iga olulisema individuaalsete erinevuste kategooria jaoks tekib keeles varem või hiljem eraldi sõna (mida
olulisem see kategooria on, seda rohkem tähenduselt lähedasi sõnu)
• Allport & Odbert, 1936 lugesid inglise keeles kokku 17 953 sõna (peamiselt omadussõnad) mis sobivad
isiksuseomaduste tähistamiseks
Allport isiksusesõnavarast
• "Ei saa eitada, et isiksusesõnade seos isiksuse struktuursete ühikutega on väga
kompleksne ." (1937: 304)
• Isiksusesõnade algallikaks on kaks väga erinevat motiivi: (a) tähistada kalduvusi, mida saab järeldada oma kaaslaste
käitumisest – nt sõbralik, jutukas; (b) väljendada ajastuomaseid teooriaid ja uskumusi inimestevaheliste erinevuste
päritolu kohta – nt
joviaalne ( intelligentsus on paljude erinevate keskkonnas toimetulekuks vajalike vaimsete võimete kujundlik-
abstraktne nimetus
• Erinevad
uurijad on püüdnud neid kognitiivseid vaimseid võimeid erinevalt määratleda ja mõõta
Peamised lähenemised ja uurimissuunad:
I Bioloogiline lähenemine
II Kognitiivsed teooriad
III Kognitiiv-kontekstuaalsed teooriad
IV Arenguteooriad
V Antropoloogilised teooriad
VI Psühhomeetriline lähenemine
(Eysenck, 1998) :
”Psühholoogid kirjeldavad sageli neid väga erinevaid asju, mida kõrge intelligentsuse tase meile
võimaldab. Neid on tõesti palju, ent keskendumine neist ühele või teisele ei tähenda suutmatust kokku leppida
intelligentsuse enda olemuse üle. Füüsikud võivad uurida erinevaid gravitatsiooni tagajärgi – õuna kukkumas Newtoni
pähe, planeetide ümmargust kuju, galaktikate teket, planeetide liikumist, tõusude esinemist , mustade aukude olemasolu,
relvade toimimise seaduspärasusi. See ei tähenda, et füüsikud ei suudaks kokku leppida põhiliste gravitatsiooniseaduste
osas.”
Oluline kirjeldada, millest intelligentsus kui selline koosneb
• Selleks, et
inimestevahelisi erinevusi teaduslikult uurida, on ometi tarvis neid süstemaatiliselt kirjeldada
• Selleks, et neid kirjeldada, oleks tarvis teada nende põhielemente ning viimaste omavahelisi seoseid
• Võibolla on asi lihtne: kõik vaimset pingutust nõudvad tegevused on taandavad ühele väga üldisele võimele
• Või tuleb rääkida paljudest üksteisest sõltumatutest vaimsetest võimetest?
Võimalused neile küsimustele vastata
•
Mitte-psühhomeetriline traditsioon nt
Gardner ,
Sternberg • Psühhomeetriline traditsioon: koostatakse suur hulk väga erinevaid vaimset pingutust nõudvaid ülesandeid, hulk
inimesi lahendab neid ülesandeid ning uuritakse erinevate ül lahendamistulemuste vahelisi seoseid (
korrelatsioonid )
Psühhomeetriline lähenemine
Peamiseks eesmärgiks on mõista ja uurida intelligentsuse struktuuri. Kas on olemas üldine vaimne võimekus või koosneb
see spetsiifilistest? Struktuuri
uurimine põhineb korrelatsioonil (tunnuse koosmuutuvuse mõõt, -1 ... 0 ... 1)
Andmekogumiseks kasutatakse üldjuhul traditsioonilisi (“paber-
pliiats ”) intelligentsusteste (IQ) ja võimete struktuuri
uurimiseks faktoranalüüsi.
Charles Edward Spearman
1904. aastal avaldas mõjuka töö, milles näitas, et erinevat tüüpi vaimsete sooritused on üksteisega positiivses
korrelatsioonis => selline seostemuster
viitab selgelt ühe, kõigis vaimse tegevuse valdkondades avalduva üldise vaimse
võime ehk üldintelligentsuse olemasolule.
Kahe-faktori-teooria
# g-faktor : Igasuguse vaimset pingutust nõudva ülesande lahendamise aluseks on arvestataval määral üldine vaimne
võimekus, mis on kõikide ülesannete puhul üks ja seesama
# s-faktor : Lisaks nõuab iga ülesande lahendamine natuke mingit spetsiifilist võimekust, mis on iga ül puhul
unikaalne Oluline tähendus
# Erinevate ülesannete sooritustulemusi kokku liites sisaldab nende liitskoor
proportsionaalselt järjest enam üldvõimekust
ja järjest vähem spetsiifilisi võimeid:
– üldvõimekus kumuleerub ja spetsiifilisus kui g suhtes juhuslik väärtus keskmistub välja.
# Seetõttu annavadki paljudest erinevatest ülesannetest koosnevad intelligentsusetestid üsna täpse hinnangu inimese
üldise võimekuse
tasemele .
Üldvõimekuse määr
eri ülesannetes on välja arvutatav eri ülesannetes on välja arvutatav
# Igale ülesandele saab välja arvutada, mil määral see mõõdab üldvõimekust
# Piltlikult: mõni ülesanne tabab sagedamini märklaua keskkohta, mõne ülesande tabamused on enamasti märklaua
äärealadel
– Võimaldab teadlikult ülesandeid valida
– Võimaldab hinnata üldvõimekuse/
spetsiifiliste võimete suhtelist tähtsust nt ennustuste tegemisel
Tänapäev
#
Spearmani seaduspära kehtib siiani: kõigi vaimset pingutust nõudvate ülesannete lahendamis-tulemused on positiivses
korrelatsioonis (g)
# g katab ~50% kõigi erinevate testide variatiivsusest
– inimeste reastamine g alusel annab meile umbes 50% sellest informatsioonist, mis me
saaksime inimesi suure hulga erinevate võimete
varal kirjeldades
# g taustal on eristatavad ka spetsiifilisemad võimed
Selle paremaks mõistmiseks vaatame nt akadeemilise võimekuse testi (AVT) alateste:
(1) digrammide ja
jooniste lugemise oskus (DIAGRAMMID),
(2) sõnade tähenduse tundmine (SÕNAVARA),
(3)
loogika ülesannete lahendamine (LOOGIKA),
(4) ruumiline mõtlemine (RUUM)
(5) informeeritus ühiskonna, poliitika ja kultuuri faktidest (INFORMEERITUS).
=>ühe alltesti soorituse põhjal on võimalik teatud määral ette ennustada seda, milline on inimese
sooritus mingis teises
alltestis. Ehk: Kui inimene on hea sõnade tähenduse
tundja (SÕNAVARA), siis on ta suure tõenäosusega keskmisest
parem ka loogikat nõudvate ülesannete lahendamisel (LOOGIKA), ruumilist kujutlusvõimet nõudvates
olukordades (RUUM) ja ta on keskmisest paremini informeeritud maailma asjadest (INFORMEERITUS).
Positive manifold
on väga raske või isegi võimatu konstrueerida sellist vaimsete võimete alltesti, mis ei oleks korreleeritud kõigi teiste
alltestidega. Teisisõnu, pikaajaline testide koostamise kogemus näitab, et kõik vaimsete võimete alltestid on omavahel
oluliselt seotud.
=> pole oluline, millise testiga üldist võimekust mõõta, sest on üsna kõrged interkorrelatsioonid. Ehk - kes on võimekas
ühes vallas, on seda suure statistilise tõenäosusega ka teises.
Mida see tähendab?
Seda, et lisaks erivõimetele (mida sõnalised, loogilised,
matemaatilised , ruumilised ja teised alltestid mõõdavad)
mõõdavad kõik need testid veel midagi, mis on ühine kõigile alltestidele.
Seda ühisosa kutsutakse Spearmanist alates g-faktoriks,mis tuleneb sõnast generaalne ja tähendab üldfaktorit.
Üldine võimekus avaldub kõigis alatestides.
Laias laastus tähendab:
# Erinevate vaimset pingutust nõudvate ülesannete lahendamise
edukust mõjutab üldvõimekuse tase
# AGA - lisaks mõjutavad konkreetset tüüpi ülesannete lahendamist ka vastavad spetsiifilisemad võimed
Sõnade defineerimise oskus = üldine võimekus +
kristalliseerunud võimekus + spetsiifilised
keelelised oskused
# g ja spetsiifiliste võimete suhe
varieerub ülesannete lõikes ning see on võimalik teadlikult arvestada
Louis
Thurstone - Multiple-factors theory ehk 7
primaarset vaimset võimet:
V – verbaalne (Verbal Comprehension)
W – sõnade voolavus (Word Fluency)
N – numbriline (Number Facility)
S – ruumine (
Spatial Relations)
M – mälu (Associative Memory)
P – tajukiirus (Perceptual
Speed )
R – arutlusoskus (Reasoning)
=> hiljem
tunnistas , et ei ole siiski sõltumatud (on ühisosa g)
Philip E. Vernon - 1950 -- The Structure of Human Abilities. Hierarchical group
factor theory
Raymond B. Cattell
1963 -- Theory of Fluid and Crystallized Intelligence: A
critical experiment .
Gf – fluiidne ehk voolav intelligentsus: arutlusoskus ja loogiline mõtlemine; sünnipärane üldine vaimne võimekus
Gc – kristalliseerunud intelligentsus: omandatud faktiteadmised,
silmaring ; kultuurispetsiifiline (=>
kooliharidus )
Gf – Fluiidne ehk voolav intelligentsus
Seotud võimetega lahendada probleeme ja
avastada keerulisi seoseid ühikute vahel. Eeldus, oskus ja taiplikkus näha
seaduspärasusi ja seoseid (ei
eelda teadmisi) – alus õppimiseks ja teadmiste omandamiseks. On bioloogilise alusega
(närvisüsteemi areng) ehk kultuuri ja kasvatuse mõjudest suhteliselt sõltumatu võime. Hindamiseks kasutatakse näiteks
erinevaid ruumilisi ülesanded ja
kujundite maatrikseid.
Gc – kristalliseerunud intelligentsus; ka ladestunud teadmised: seotud omandatud teadmiste ja faktidega, mille
tulemuseks on konkreetsed oskused ja teadmised => taseme testid (achievement
tests ). Ennustab õpiedukust.
Kultuurispetsiifiline, areneb elu jooksul koos teadmiste omandamisega ja koostoimes ümbitseva keskkonnaga.
Hindamiseks kasutatakse näiteks sõnavara, üldinformeerituse, aritmeetilisi ja erinevaid verbaalseid ülesandeid.
Gc = Gf x O x M
Intelligentsus kui omandatud teadmised ja
haritus sõltub järgnevate tegurite korrutisest:
• sünnipärane vaimne võimekus ehk fluiidne intelligentsus,
andekus (Gf, Aptitude)
• võimalused (Opportunities)
•
motivatsioon (Motivation)
John Carroll
Three Stratum Theory (Carroll, 1993): intelligentsust saab kõige
paremini kirjeldada kolmetasandilisena (hierarhiline
mudel):
# üldine vaimne võimekus
# selle 8 kitsamat alatahku
(voolav intelligentsus, kristalliseerunud intelligentsus, üldine mälu ja
õppimisvõime, üldine visuaalne võimekus, üldine
auditiivne võimekus,
üldine meenutamisvõime, üldine kognitiivne kiirus ja reaktsioonikiirus)
# veelgi spetsiifilisemad võimed
Tänapäeva tõde olulised on nii g kui kui s võimed
# intelligentsuse struktuur on hierarhiline
# üldvõimekus on tuum, mis mõjutab sooritust kõigis ülesannetes
# soorituse sisult sarnasemates ülesannetes muudab sarnaseks veel miski lisaks üldvõimekusele (sellest tekivad inimese
suhtelised tugevused ja nõrkused)
# sooritust väga spetsiifilistes ülesannetes võivad mõjutada täiesti
unikaalsed nõrkused ja tugevused
Mittepsühhomeetrilised teooriad
Howard Gardner (s 1943)
# Ei ole olemas ühte üldist võimekust, vaid ta eristas vähemalt seitse omavahel sõltumatut vaimset võimekust
Nt. näiteks inimene, kes ei oska arvutada, võib olla hea
tantsija jne
# Postuleeritud, uurides ajukahjustusi, aju tööpõhimõtteid, idiot
savant tüüpi inimesi, geeniusi, arengu ningv
informatsioonitöötlemise seaduspärasusi jm
Gardneri 7 intelligentsust
1.
Lingvistiline intelligentsus: – lugemine, kirjutamine, kirjutatust arusaamine, keelte õppimine
2.
Loogilis–
matemaatiline intelligentsus: – matemaatiliste või loogiliste probleemide lahendamine
3.
Ruumiline intelligentsus: –
ruumiliste suhete ja mustrite
tajumine 4.
Kehaline intelligentsus: – võime kehaliseks väljenduseks; liigutuste osavus ja
koordinatsioon 5.
Muusikaline intelligentsus: – võime tajuda ja reprodutseerida heli, rütmi, meloodiat; muusikalise väljenduse mõistmine
6.
Interpersonaalne intelligentsus: – võime teisi inimesi “lugeda” ja sotsiaalsetes olukordades hästi toime tulla
7
. Intrapersonaalne intelligentsus: - võime
iseennast mõista ja oma käitumist juhtida
Kriitika:
# Gardneri teooria rajatud eelkõige
usule , mitte kontrollitavatele faktidele.
# Näiteks on raske teaduslikult kontrollida, kas loogilis-matemaatiline intelligentsus on seotud suhtlemise
intelligentsusega , sest viimase mõõtmiseks pole siiani keegi loonud korralikku mõõtmisvahendit.
# Samuti ei ole selge, miks sõltumatuid intelligentsusi on just seitse ja mitte vähem ega rohkem ning kas pole siiski
tegemist üldise arukuse ja taiplikkusega, mis avaldub korraga mitmes valdkonnas.
Robert Sternberg (s. 1949)
Kolm sõltumatut intelligentsust:
# Analüütiline - Formaalsete (nt kooli-) probleemid lahendamiseks
# Praktiline - Igapäevaelu probleemidele
# Loov
Sternbergi uurimused sattunud kriitika osaliseks eelkõige tema poolt loodud testide kehvade kvaliteedinäitajate ja
uurimuses osalenud inimeste vähese arvu tõttu (väikesed
valimid ), mis ei võimalda teha põhjapanevaid üldistusi ega
järeldusi.
Seega teadlased alles jätkavad
uurimist , saamaks vastust küsimusele, kui iseseisvad on loov ja praktiline intelligentsus
traditsioonilisest, Sternbergi sõnastuses „analüütilisest“ intelligentsusest.
5. INTELLIGENTSUS II – HINDAMISE PÕHIALUSED, STABIILSUS JA SEOS TERVISEKÄITUMISEGA
Sir Francis
Galton # Sõnastas peamised põhimõtted individuaalstete erinevuste mõõtmiseks ning rakendas neid.
# Uuris aastatel 1660-1665 ~300
perest pärinevaid silmapaistvaid teadlasi, kunstnikke jne.
Leidis selge
tendentsi , et nende sugupuus oli veelgi väljapaistvaid isikuid ning see tõenäosus oli suurem lähedama
sugulusastme korral.
# Galton uskus, et individuaalsed erinevused (sh vaimsed võimed) on pärilikud (bioloogilise alusega) ning
esitatavad normaaljaotuse kohaselt.
# Ei tahtnud
tugineda ainult vaatlusele, vaid soovis objektiivselt mõõta erinevusi vaimsetes võimetes. Murdepunktiks sai
Antropomeetrilise labori loomine 1884.a. (International Health
Exhibition , London), kus inimesed said end väikese tasu
eest igakülgselt uurida (nt
reaktsiooniaeg , kopsumaht).
James McKeen Cattell
Cattelli sensomotoorne test (10 ülesannet):
– taktiilne eristuslävi kätel (2 või 3 nõela)
– raskuste eristuslävi
– värvi nimetamise kiirus
– joone poolitamise täpsus
XX sajandi algusaastatel leidis vaimsete võimete hindamine tajutestide kaudu aga aialdast vastuseisu, sest neil oli madal
reliaablus ehk
usaldatavus ning näiteks nägemisteravus ei ennustanud kuigi hästi akadeemilist edukust.
Alfred Binet
# Pani aluse kaasaegsetele intelligentsustestidele
# Ta vastandus Galtoni & Cattell’i lähenemisele ning püüdele mõõta intelligentsust elementaarsete kognitiivsete testide
abil -- ta oli veendunud, et mõõta tuleks keerukamaid mentaalseid protsesse: mälu, arusaamine, tähelepanu jne
#
Veendumus : intelligentsus areneb kogu lapsepõlve vältel
# Aastal 1904 palus Prantsusmaa valitsus Binet’l välja töötada
standardiseeritud test, mis kahandaks subjektiivsust
õpetajate hinnangutes ning võimaldaks teaduslikul meetodileristada arenguhäirest tingitud õpiraskustega lapsi tavakoolist.
# Selleks tuleks hinna lapse võimet mõelda, arutleda ja aru saada, eristades seda konkreetsest kooliharidusest ning
faktiteadmistest.
# 1905.a. avaldasid Binet ja
Simon esimese rakendusliku vaimsete võimete skaala, mis koosnes ülesannetest, mis
hindasid laste abstraktset mõtlemist, mitte enam sensomotoorset sooritust. See osutus kooliedukuse heaks ennustajaks.
# Kokku 30 ülesannet, mis
reastatud raskusastmete järgi, testi I
versioon standardiseeriti 50 lapsel (3-12a).
Binet'-Simon test
# Binet-Simon’ testi abil osutus võimalikuks tulemusi võrrelda ning otsustada, kas õpilane suudab lahendada ülesandeid,
mis on jõukohased samas vanuses keskmiste võimetega õpilastele.
# Uudne termin: vaimne vanus (MA) ehk vanus, millele vastavad vaimsete võimete testis saadud punktid. See võib
erineda kronoloogilisest (CA) ehk bioloogilisest vanusest.
# Suhteline lähenemine:
MA = CA => keskmine
Kõik kommentaarid