Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Jüüti merelahing referaat (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist


Sisukord


Sissejuhatus 3
Juhid 4
Sakslaste Avamerelaevastik 4
Admiral Reinhardt Scheer 4
Admiral Scheer sündis 30. septembril 1863. Ta astus Saksa mereväkke 1879 . aastal ning tõusis 28 aastaga lahingulaeva komandöriks. 1910 . aastal määrati ta Avamerelaevastiku staabiülemaks ning kolm aastat hiljem ülendati teise lahingu eskaadri ülemaks. Esimene maailmasõja alguseks oli Scheer Saksamaa suurim allveesõja pooldaja . Ta julgustas allveelaevade kasutamist ka neutraalsete USA kaubalaevade vastu. 1916. aasta jaanuaris määrati Scheer Avamerelaevastiku ülemaks. Scheer oli kindel, et edu saavutamiseks merel tuleb Brittide laevastikku väikeste gruppide kaupa hävitada, kuni Avamerelaevastik on valmis otsustavat lööki andma. Peale Jüüti merelahingut ei julgenud Scheer enam brittidega otsustavaid lahinguid pidada. 1918. aastal määrati Scheer Saksa mereväe ülemaks. Sellel ametikohal sai ta teenida loetud kuud, sest ei nõustunud keisri plaanidega anda Brittidele viimane otsutav löök, peale mida ta erru saadeti. Admiral Scheer suri 26. novembril 1928. aastal, 65 aastaselt. 4
Viitse – Admiral Franz Hipper 4
Admiral Hipper sündis 1863. aastal, ta astus kadetina Saksa mereväkke 18-aastaselt. Admiral Hipper sai kurikuulsaks I maailmasõja alguses, kui ta määrati 1912. aastal Avamerelaevastiku luureüksuste ülemaks. Ta tegi oma lahingristlejatega mitmeid reide nii Põhjamerele kui Briti rannikule. Admiral Hipper määrati 1918. aastal Avamerelaevastiku ülemaks. Sama aasta lõpuks ta lõpetas tegevteenistuse. Admiral Franz von Hipper suri 1932. aastal. 4
Brittide Suur Laevastik 4
Admiral John Jellicoe 4
Admiral David Beatty 5
Jõudude tasakaal 5
Eellugu 6
Lahingukäik 7
Esimene kontakt 7
I faas: Ristlejate lahing 8
II faas: Pealahing 9
III Faas: Tegevus öösel 10
Lahingu tulemus 10
Autori analüüs 11
Kokkuvõte 12
Kasutatud allikad ja kirjandus 13
  • Sissejuhatus

    Jüüti merelahingus (tuntud Saksamaal ka kui Skagerraki merelahing) võitlesid omavahel Brittide Suur Laevastik ( Grand Fleet ) ja Sakslaste Avamerelaevastik (Hochseeflotte). Lahing toimus 1916. aastal Jüüti poolsaare ligidal Skagerraki väinas ning oli I maailmasõja ja kuni tolle ajani suurim metall -laevade vahel peetud merelahing, mis jäi ka I maailmasõja viimaseks brittide ja sakslaste laevastike vaheliseks merelahinguks. Jüüti merelahingus leidsid esmakordselt kasutust laevalt õhkutõusvad luurelennukid ning see sai ka peamiseks põhjuseks lahinguristlejate mõju vähendamiseks.
    Briti Kuninglik Laevastik (The Royal Navy) oli I maailmasõja alguses sakslaste laevastikuga võrreldes suurem ja võimekam. Brittidel olid nii materiaalsed kui ka geograafilisest asukohast tingitud eelised. Kuninglik Laevastik blokeeris sakslaste pääsu Atlandile, mis võttis sakslastelt võimaluse segada Brittide mere- ja sõjatransporti. Sakslased mõistsid, et nad ei suuda otsustavates merelahingutes Suurele Laevastikule vastu seista ning otsustasid kasutada Brittide vastu asümeetrilisi vahendeid, näiteks kaapersõda ning väikest sõda.1
    http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/war_sea_gallery_04.shtml (08.12.12)
  • Juhid

  • Sakslaste Avamerelaevastik

  • Admiral Reinhardt Scheer

  • Admiral Scheer sündis 30. septembril 1863. Ta astus Saksa mereväkke 1879. aastal ning tõusis 28 aastaga lahingulaeva komandöriks. 1910. aastal määrati ta Avamerelaevastiku staabiülemaks ning kolm aastat hiljem ülendati teise lahingu eskaadri ülemaks. Esimene maailmasõja alguseks oli Scheer Saksamaa suurim allveesõja pooldaja. Ta julgustas allveelaevade kasutamist ka neutraalsete USA kaubalaevade vastu. 1916. aasta jaanuaris määrati Scheer Avamerelaevastiku ülemaks. Scheer oli kindel, et edu saavutamiseks merel tuleb Brittide laevastikku väikeste gruppide kaupa hävitada, kuni Avamerelaevastik on valmis otsustavat lööki andma. Peale Jüüti merelahingut ei julgenud Scheer enam brittidega otsustavaid lahinguid pidada. 1918. aastal määrati Scheer Saksa mereväe ülemaks. Sellel ametikohal sai ta teenida loetud kuud, sest ei nõustunud keisri plaanidega anda Brittidele viimane otsutav löök, peale mida ta erru saadeti. Admiral Scheer suri 26. novembril 1928. aastal, 65 aastaselt.2

  • Viitse – Admiral Franz Hipper

  • Admiral Hipper sündis 1863. aastal, ta astus kadetina Saksa mereväkke 18-aastaselt. Admiral Hipper sai kurikuulsaks I maailmasõja alguses, kui ta määrati 1912. aastal Avamerelaevastiku luureüksuste ülemaks. Ta tegi oma lahingristlejatega mitmeid reide nii Põhjamerele kui Briti rannikule. Admiral Hipper määrati 1918. aastal Avamerelaevastiku ülemaks. Sama aasta lõpuks ta lõpetas tegevteenistuse. Admiral Franz von Hipper suri 1932. aastal.3

  • Brittide Suur Laevastik

  • Admiral John Jellicoe

    John Jellicoe sündis 1859 . aastal Southamptonis. Kuninglikku mereväkke astus ta 1872. aastal ning 25 aasta pärast sai ta kapteniks. Viitse-admirali auastme omandas Jellicoe 1910. aastaks ning admirali auaste omandati talle I maailmasõja ajal. Admiral Jellicoe oli spetsiaalselt ette valmistatud võtmaks üle Suure Laevastiku juhtimist, juhul kui peaks tekkima sõjaolukord sakslastega.4 4. augustil 1914 määrati Admiral Jellicoe Suure Laevastiku ülemaks. Jellicoe oli kaitsev ja ettevaatlik juht, kes ei võtnud põhjendamatuid riske. Peale Jüüti merelahingut sattus Jellicoe kriitika ohvriks, peale mida sai temast Uus- Meremaa kubener. Admiral Jellicoe lahkus tegevteenistusest detsembris 1917 ja ta suri 20. novembril 1935.
  • Admiral David Beatty

    David Beatty sündis jaanuaris 1871 ja astus kuninglikku mereväkke jaanuaris 1884. 29- aastaselt anti talle kapteni auaste ning peale mida sai temast lahingulaeva komandör. Admiral Beatty oli kartmatu ja agressiivne. Tema julged manöövrid lahingutes tekitasid kõrgematele ohvitseridele muret. Jüüti merelahingus oli Admiral Beatty lahinguristlejate, Suure Laevastiku eelüksuse, ülem.5
  • Jõudude tasakaal


    Briti laevad olid suuremad ja kiiremad ning nende relvastusse kuulusid suurema kaliibriga pardasuurtükid. Saksa lahingulaevad olid aha paksema soomusega ning neil oli parem soomustläbistav laskemoon ja tulejuhtimine.6
    Laevatüüp
    Grand Fleet
    Hochseeflotte
    Lahingulaev
    28
    16
    Pre-Dreadnought
    0
    6
    Lahinguristleja
    9
    5
    Soomustatudristleja
    8
    0
    Kergeristleja
    23
    11
    Hävitaja
    91
    61
    Lennukikandja*
    1
    0
    Miiniveeskaja
    1
    0
    *Ristleja peale ehitatud õhkutõusmis-platvormiga laev, millel puudus lennukite maandamis võimalus ( lennukid maandusid vette).
  • Eellugu

    1916. aasta kevadeks oli allveelaevade ründetegevus kaubalaevastike vastu olnud piisavalt edukas, tagades Saksa Avamerelaevastiku ülemjuhataja Admiral Scheer'ile loa kasutada rohkem allveelaevu sõjalaevade vastu. Admiral Scheer otsustas panna allveelaevad valvama peamisi Briti mereväebaase, et koguda infot brittide liikumistest. Scheer’i pikaajalisem plaan oli rünnata Sunderlandi, mis oleks pidanud tema plaanide kohaselt Brittide Suurt Laevastikku merele liikuma sundima , kuid Scheer’i plaan ebaõnnestus, kuna halbade ilmastikuolude tõttu ei saanud tsepeliine saata luureinfot koguma. Admiral Scheer’i tagavaraplaaniks oli saata admiral Hipper’i käsutuses olnud lahingristlejad Briti patrullidele jõu demonstratsiooniks merele. 31. mai hommikul sõitis Avamerelaevastik merele.
    30. mai hommikuks mõistsid britid, suurenenud allveelaevade tegevuse tõttu ja tänu Saksa raadiokoodide dekodeerimisele, et sakslased kavatsevad Avamerelaevastiku merele saata. Brittide laevastik sõitis 31. mai hommikul kaks ja pool tundi enne sakslasi oma sadamatest välja. Kümnest Saksa allveelaevast, mis olid Briti sadamate lähedusse patrullima saadetud, vaid kaks avastasid Briti laevade liikumise, millest üks laev avas edutult tule.
    Briti laevastiku ülemjuhataja admiral Jellicoe sai 31. mai hommikul infot, et sakslaste lipulaev on siiani sadamas ning järeldas sellest, et terve Avamerelaevastik ei ole merele sõitnud. Seega tärkas lootus, et ta plaan sundida admiral Hipperi lahingristlejad otsustavasse lahingusse, läheb täide.7
  • Lahingukäik

  • Esimene kontakt

    31. mail kell 14.00 arvas admiral Beatty ennast olevat ettenähtud punktis Skagerraki väinas, aga navigeerimisvea tõttu olid nad lääne pool. Admiral Jellicoe juhitud peajõud olid oma sõidugraafikust tund aega maas. Admiral Hipperi juhitud luureüksused olid samal ajal brittide eelüksustest 45 miili ida pool. Juhuse tõttu märkasid mõlemad üksused Taani lipu all sõitvat aurikut, mis oli kahe vaenupoole vahele jäänud. Britid saatsid kaks kergristlejat ja Sakslased kaks hävitajad, laeva identifitseerima. Märgates üksteist, avas briti ristleja tule. Admiral Beatty andis käsu saata luurelennuk, kuid halva nähtavuse tõttu nägi lennuk vaid üksikuid laevu. See oli meresõja-ajaloos esimene kord, kui merelt õhku tõusnud lennukit lahingus luureks kasutati. Hipper ja Beatty võtsid kursid üksteise suunas.8
    http://media.iwm.org.uk/iwm/mediaLib/26/media-26693/large.jpg (08.12.12)
  • I faas: Ristlejate lahing


    Admiral Hipper muutis oma kurssi kagusse, et meelitada brittide lahinguristlejad oma peajõudude tulealasse. Admiral Beatty otsustas Hipperit jälitama hakata, et välja selgitada sakslaste üksuse suurus. Kell 15.25 jõudsid Hipperi ja Beatty juhitud lahinguristlejad nägemisulatusse. Saksa üksused olid paremas positsioonis, sest brittide seljatagust valgustas päike ja nende laevade kontuurid olid selgesti eristatavad, kuid sakslased jäid uduse ja pilvise ida taeva varjus raskesti tuvastatavateks.9
    Tulevahetus algas kell 15.48. Sel hetkel oli vaenupoolte vaheline distants 8 miili. Kaheteist minutiga vähenes vahemaa 6,5 miilini ning sakslased said kasutusele võtta oma kuuetollised suurtükid, mis andis omakorda eelise sakslastele. Admiral Beatty muutis oma kursi lõunasse, et vahemaad kasvatada. Kell 16.00 sai brittide lahinguristleja ”Indefatigable” tabamuse laskemoonakeldrisse, mille tõttu oli esimene brittide laev hävitatud. Vaenupooled üritasid üksteist mõjutada torpeedorünnakutega, kuid see ei muutnud lahingu käiku. Kell 16.25 hävines Brittide teine lahinguristleja ”Queen Mary ”. Samal ajal avastasid britid, et Hipperile saabuvad appi peajõud ning admiral Beatty otsustas oma üksusega lahingust eemalduda, et ühineda Admiral Jellicoe juhitud Suure Laevastikuga, mis oli teel lahinguväljale. Hipperi eelüksus ühines Admiral Scheeri juhitud Avamerelaevastikuga. Scheer arvas, et admiral Beatty üksus põgeneb ning kõik läheb plaanipäraselt. Britid ega saksased ei teadnud puudulike luureandmete tõttu, et nii Suur Laevastik, kui ka Avamerelaevastik sõitsid üksteise suunas.10
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Jutland_battlecruiser_action.png (08.12.12)
  • II faas: Pealahing


    Admiral Scheeri juhtimisel asus Avamerelaevastik Admiral Beatty juhitud lahinguristlejaid jälitama, teadmata, et Beatty juhib neid Suure Laevastiku tulealasse.11 Suur Laevastik liikus kuues kiilveerivis, teadmata veel, et nende vastas on terve Avamerelaevastik. Vaatamata puudulikele luureandmetele ja halvale nähtavusele, õnnestus admiral Jellicoel viia oma laevastik õigeaegselt lahingformatsiooni ning juhuse tahtel teha „T-manööver“. Kell 18.20 avas Suur Laevastik tule.12 Avamerelaevastik sattus tugeva suurtüki tule alla ja admiral Scheer mõistis, et ta on vastamisi terve Suure Laevastikuga ning andis käsu tagasi pöörduda. Scheeril õnnestus laevastik kontaktist välja tõmmata. Jellicoe võttis kursi lõunasse, et Avamerelaevastikul põgenemistee kodusadamatesse ära lõigata. 18.55 andis Scheer käsu pöörata tagasi põhjapoole, et Jellicoe üksuste tagant läbi murda ja kodusadamate poole põgeneda, kuid tol hetkel ei mõistnud Scheer, et ta manöövri tõttu tekkis Suurel Laevastikul võimalus avada tuli Avamerelaevastiku pihta, ilma et Scheer neid märganud oleks. Admiral Jellicoel õnnestus Avamerelaevastiku vastu sooritada „T“-manööver. Kell 19.13 andis Scheer hävitajatele käsu rünnata Suurt Laevastikku, et Avamerelaevastiku taganemist katta. Kell 19.18 tegi Avamerelaevastik viimase tagasipöörde, mis oli neist kolmest kõige keerulisem, sest oldi tiheda suurtüki tule all ning lahingurivi oli segi paisatud. Kell 20.30 tehti viimased lasud, enne kui Avamerelaevastik udusse kadus . Jellicoe ei asunud sakslasi jälitama, sest kartis torpeedo rünnakuid'. Seetõttu otsustas ta Avamerelaevastiku põgenemistee kodusadamasse ära lõigata.13
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Jutland_fleet_action.png (08.12.12)
  • III Faas: Tegevus öösel


    Peale pimeduse saabumist oli mitmeid kontakte väiksematel alustel, kuid mõlemal osapoolel oli tolleaegse tehnika tõttu keeruline eristada omasid vaenlasest. Scheer kasutas võimalust ning infiltreerus oma laevastikuga läbi Jellicoe üksuste. Jellicoe üksused küll märkasid sakslaste laevu, kuid halva sidekvaliteedi tõttu jäid ettekanded tegemata. Kell 03.00 oli Avamerelaevastik brittide vahelt läbi pääsenud ja kodusadamast 15 miili kaugusel. Jellicoe sai selle info alles kell 04.15.14
  • Lahingu tulemus


    Kaotused
    The Grand Fleet
    Hochseeflotte
    Pre-Dreadnoughts
    0
    1
    Lahinguristleja
    3
    1
    Soomustatudristleja
    1
    0
    Kergeristleja
    0
    4
    Hävitaja
    8
    5
    Britid kaotasid lahingus rohkem laevu kui sakslased, aga sakslaste Avamerelaevastik sai rohkem pikaajalisemaid kahjustusi ja admiral Scheeri plaan Beatty lahinguristlejate neutraliseerimisest, oli läbi kukkunud.
    Brittide lahinguristlejate ootamatu langemise põhjuseks oli õhuke soomus, mida Saksa mürsud läbistasid. Eelnev viis järgmise probleemini - sakslaste mürsud läbistasid briti lahingristlejate suurtükitorne, põhjustades laskemoona käsitlemisruumides tulekahju, mis levis edasi ka laskemoona lattu. Brittide mürskudel oli väiksem soomuse läbistavus ja paljud mürsud lõhkesid väljaspool saksa laevade soomust.
    Hoolimata tabelis välja toodud uppunud laevadest , võttis sakslastel kuid, et oma laevastiku merekõlbuslikkus taastada. Sellest hoolimata teatas admiral Jellicoe järgmisel päeval, et 24 lahingulaeva on lahingukõlbulikud.15
  • Autori analüüs


    20. sajandi alguses mõjutas merelahingute taktikat sidepidamine. Sidet peeti peamiselt lippude ja signaaltuledega, sest traadita telegraafi kasutamine oli ebaturvaline, kuna sõnumite krüpteerimine oli alles oma arengu algfaasis. Laevad liikusid paralleelsetes kiilvee rivides, et side pidamist kiirendada. Lipulaev oli tavaliselt keskmise rivi alguses, sest see tagas kiireima info liikumise ja parima kontrolli laevastiku üle. Enne vastasega kontakti saavutamist viid laevastikud rinderivist üle kiilveerivvi. Sellist manöövrit nimetatakse „T-manöövriks“. „T-manöövri“ eeliseks on tulejõud, sest ise saab kasutada kogu oma laevastiku suurtükke, samas kui vastane saab vaid oma kiilvee rivide esimeste laevade suurtükke kasutada.
    Brittide strateegia eesmärgiks I maailmasõja ajal, oli saavutada regionaalne mere valdamine Põhjameres. Sakslaste vastu kasutati mereväeblokaadi, sulgedes Inglise kanali ja patrullides Norra meres, mis takistas pealvee laevastikul ilma kontakti astumata pääseda Atlandi ookeanisse. Suure Laevastiku eesmärgiks oli lüüa sakslaste Avamerelaevastikku otsustavas merelahingus, mis jäi täitmata.
    Sakslased kasutasid brittide mere valdamise takistamiseks kaapersõda ning redulaevastikku. Kaapersõjaks kasutati peamiselt allveelaevu, sest neil oli pääs Atlandi ookeanisse. Redulaevastikku kasutati brittide merepatrullide vastu Põhjameres, millega seoti Suure Laevastiku jõudusid.
  • Kokkuvõte


    Lahing ei muutnud strateegiliste jõudude tasakaalu, ehkki brittide kaotused olid sakslaste omadest kaks korda suuremad. Briti merevägi parandas signaliseerimissüsteemi, ohutusabinõusid ning suurtükikäsitsemise ja öölahingu pidamise oskusi. Jüüti lahing jäi viimaseks merelahinguks, kus vastaspoolte laevad olid üksteise nägemisulatuses.16
    Kumbki osapool ei saavutanud oma eesmärke, kuigi võib öelda, et Britid olid sellele lähemal. Brittide eesmärgiks oli Avamerelaevastik hävitada. Hoolimata sellest, et Suure Laevastiku kaotused olid suuremad, ei tulnud sakslased kuni sõja lõpuni oma sadamatest välja. Sakslaste edukuse aluseks olid hästi väljaõpetatud meremehed, väiksema kaliibrilised relvad, täpsem sihtimine , laevade parem soomus ning paremad mürsud. Sakslaste mürsud läbistasid briti laevade soomuse ja lõhkesid laevakere sees (brittide mürsud ei läbistanud saksa laevade soomust ning lõhkesid väljaspool kere ). Sakslastel oli parem sidepidamine oma laevade vahel, mis andis eelise ka öises tegevuses. Peale Jüüti merelahingut hakati arendama mere lennuväge, sest suurekaliibriliste suurtükkide mõjuvõim hakkas vähenema.
  • Kasutatud allikad ja kirjandus


    http://www.worldwar1.co.uk/jutland.html (20.11.12)
    http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/war_sea_gallery_04.shtml (08.12.12)
    http://www.firstworldwar.com/bio/scheer.ht m (20.11.2012)
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Jutland_fleet_action.png (08.12.12)
    http://www.firstworldwar.com/bio/hipper.ht m (20.11.2012)
    http://media.iwm.org.uk/iwm/mediaLib/26/media-26693/large.jpg (08.12.12)
    http://www.historylearningsite.co.uk/admiral_john_jellicoe.ht m (20.11.2012)
    http://www.firstworldwar.com/bio/jellicoe.ht m (20.11.2012)
    http://www.battle-of-jutland.com/jutland-gains-losses.ht m (08.12.12)
    http://www.historylearningsite.co.uk/admiral_david_beatty.ht m (20.11.2012)
    http://www.richthofen.com/scheer/scheer10b.ht m (20.11.2012)
    http://www.worldwar1.co.uk/jutland3.ht m (21.11.2012)
    Õun, M. 1995. Lahingud kaugetel meredel 1. Olion
    2005. Sõjad: ajalugu kaartidel. Eesti Entsüklopeediakirjastuse AS
    1 http://www.worldwar1.co.uk/jutland.html (20.11.12)
    2 http://www.firstworldwar.com/bio/scheer.ht m (20.11.2012)
    3 http://www.firstworldwar.com/bio/hipper.ht m (20.11.2012)
    4 http://www.historylearningsite.co.uk/admiral_john_jellicoe.ht m (20.11.2012)
    5 http://www.historylearningsite.co.uk/admiral_david_beatty.ht m (20.11.2012)
    6 2005. Sõjad: ajalugu kaartidel. Eesti Entsüklopeediakirjastuse AS, lk 164
    7 http://www.worldwar1.co.uk/jutland.html (20.11.2012)
    8 Õun, M. 1995. Lahingud kaugetel meredel 1. Olion, lk 83-84
    9 http://www.richthofen.com/scheer/scheer10b.ht m (20.11.2012)
    10 Õun, M. 1995. Lahingud kaugetel meredel 1. Olion, lk 84-85
    11 Õun, M. 1995. Lahingud kaugetel meredel 1. Olion, lk 86
    12 2005. Sõjad: ajalugu kaartidel. Eesti Entsüklopeediakirjastuse AS, lk 165
    13 http://www.worldwar1.co.uk/jutland3.ht m (21.11.2012)
    14 http://www.worldwar1.co.uk/jutland3.ht m (21.11.2012)
    15 http://www.battle-of-jutland.com/jutland-gains-losses.ht m (08.12.12)
    162005. Sõjad: ajalugu kaartidel. Eesti Entsüklopeediakirjastuse AS, lk 165
  • Vasakule Paremale
    Jüüti merelahing referaat #1 Jüüti merelahing referaat #2 Jüüti merelahing referaat #3 Jüüti merelahing referaat #4 Jüüti merelahing referaat #5 Jüüti merelahing referaat #6 Jüüti merelahing referaat #7 Jüüti merelahing referaat #8 Jüüti merelahing referaat #9 Jüüti merelahing referaat #10 Jüüti merelahing referaat #11 Jüüti merelahing referaat #12 Jüüti merelahing referaat #13 Jüüti merelahing referaat #14
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2013-03-30 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 19 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor kruuz Õppematerjali autor
    ehk midagi kasulikku.

    Kasutatud allikad

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    16
    doc

    Midway merelahingud

    SISUKORD 1Sissejuhatus........................................................................................................................................3 2Eellugu................................................................................................................................................4 3 ..................................................................................................................................................5 4Jõudude tasakaal.................................................................................................................................5 5Midway 1942......................................................................................................................................8 6 4.1 Unalaska.............................................................................................................9 74.2 Midway......................................................................

    Ajalugu
    thumbnail
    21
    docx

    Teise maailmasõja lahingud

    Nõo Reaalgümnaasium Teise maailmasõja tähtsamad lahingud Referaat Koostaja: Rauno Martin Juhendaja: Ege Lepa Nõo 2010 Sisukord 1. Sissejuhatus...........................................................................3 2. Talvesõda..............................................................................4 2.1. Sõjakäik 2.2. Sõja tagajärjed 3. Britannia lahing.......................................................................6 3.1

    Ajalugu
    thumbnail
    28
    doc

    Sõda ja Saaremaa

    SÕDA JA sAAREMAA Meelis Maripuu 1941. aasta lahingud 22. juuni koidu ajal 1941 jõudis II maailmasõda lennukiga Saaremaale kohale. Saksamaa oli samal ööl alustanud rünnakut oma senise liitlase Nõukogude Liidu vastu. Saaremaale rajatud Nõukogude rannakaitse, lennu- ning mereväebaasid hakkasid tõsiselt häirima Saksamaa laevastiku liikumist Läänemere idaosas ning pääsu Liivi lahte. Juba esimesel rünnakuhommikul asus Saksa lennuvägi pommitama Sõrves asuvaid Nõukogude rannakaitsepatareisid. Esialgu pommitati eelmise ilmasõja ajast sakslastele tuttavat, hilisema Nõukogude kindrali Ungermani poolt projekteeritud rannakaitsepatarei aset. Targu oli Nõukogude sõjavägi uutele patareidele valinud uued kohad. Järgnevates lahingutes kuulsust kogunud kapten Aleksandr Moissejevits Stebeli juhitud Nõukogude 180 mm rannakaitse patarei nr. 315 jäi vanadest kindlustustest paar kilomeetrit eemale (Vassiljev 1986). Pilt 8 Arvatavasti Nõukogude 315. rannakaitsepatarei suurtükk S

    Ajalugu
    thumbnail
    18
    doc

    12. klassi ajalugu.

    Rumeenia sõjavägi purunes Keskriikide vastupealetungiga, mis algas septembri lõpus ja Rumeenia sõjaväe riismed suruti vastu Vene väe vasakut tiiba. 6. detsembril hõivasid Keskriigid Bukaresti. Vene väe jaanuaris alanud pealetung (kaukaasia rindel) oli edukas: vallutati Erzurum ja Trapezund. Mesopotaamias Kut al-Amara juures ümberpiiratud Briti vägi pidi 28. aprillil Türgile alla andma. Suurbritannia ülekaal jäi püsima ka pärast Jüüti merelahingut (lahingus osales kokku 250 laeva ja mõlemad pooled kuulutasid lahingu oma võiduks), mille 31. mail ja 1. juunil pidasid Briti (admiral J. Jellicoe) ja Saksa sõjalaevastiku (admiral R. Scheer) peajõud. 1916. aasta hirmsates heitlustes ei saanud kumbki pool ülekaalu, kuid aasta lõpuks oli sõjaline initsatiiv Antandi käes. Kuigi Keskriigid olid purustanud Rumeenia, ei kompenseerinud see Verduni lahingu kaotamist. Mereblokaadi tõttu kannatasid

    Ajalugu
    thumbnail
    134
    doc

    Rahvusvaheliste suhete ajalugu - Antiikajast kuni Esimese maailmasõjani.

    RAHVUSVAHELISTE SUHETE AJALUGU Lühikonspekt Arvestuse teemad 1. Rahvusvahelise süsteemi olemus. Erinevad rahvusvaheliste suhete süsteemi tüübid ja mudelid. Nende ühis- ja erijooned. 2. Riikide teke Egiptuses ja Sumeris. Vana-Idamaade imperiaalsed süsteemid (Vana- Babüloonia, Assüüria, Pärsia, Hiina ja India). 3. Kreeka polistest koosnev süsteem ja selle ühendamine Makedoonia ülemvõimu alla. Aleksander suure sõjaretk ja diadohhide riigid. 4. Rooma impeerium kui Vahemere ruumi universaalne riik. 5. Rahvusvahelised suhted keskajal: Bütsants, kalifaat ja frangi riik. Euroopa keskaegne poliitiline süsteem. Ristisõjad. 6. Tsentraliseeritud rahvusriikide kujunemine. Renessanss. Habsburgide hegemoonia Lääne-Euroopas: Karl V impeerium ja Itaalia sõjad, ususõjad. 7. Kolmekümneaastane sõda ja Vestfaali rahu. 8. Prantsusmaa hegemoonsed taotlused Louis XIV ajal. Sõjad mereriikide vahel. Rootsi hegemoonia Läänemere regioonis, Väike Põhjasõda

    Rahvusvaheliste suhete ajalugu
    thumbnail
    43
    docx

    12.klassi esimese kursuse ajalugu

    I MAAILMASÕDA 1914 -1918 Põhifaktid 28. juuni 1914 atentaat Franz Ferdinandile Sarajevos 28. juuli 1914 Austria-Ungari kuulutas sõja Serbiale August 1914, Euroopa suurriigid sõjaseisukorras. Üldmobilisatsioonid. Läänerinne: august 1914 Saksamaa tungis Belgiasse ja Prantsusmaale. Positsioonisõda Prantsusmaal läänerindel. 1916 Somme'i, Verduni, Jüüti lahingud.11. nov. 1918 Compegne'i vaherahu. Saksamaa kapitulatsioon. I maailmasõja lõpp. Armeede demobiliseerimine. Idarinne: august 1914 Venemaa tungis Ida-Preisimaale (Saksamaa) ja Galiitsiassse (A-Ungari). Manööversõda idarindel kuni 1918. a alguseni. Venemaa taganemine. 3.03.1918 Bresti rahuleping Venemaa ja Saksamaa vahel. Venemaa lõpetas sõjategevuse. 1919 Pariisi rahukonverents. Versailles' rahuleping 28. juunil 1919 Antanti

    Ajalugu
    thumbnail
    56
    doc

    Eesti ajalugu

    Piirati Ridalat. Esile kerkis Leola vanem Lembitu. 1215 - Kolme malev manööver. Saarlased sulgesid oma laevadega Väina jõe suudme, et saksa koged läänemerelt ei pääseks sakslastele Riiasse appi. Samal ajal liikusid osa eestlastest Riia linna poole 3 maadpidid. Kui saarlased nägid merelt tulemas kahte koget, siis nad kartsid kahe tule vahele jääda ja põgenesid. Maaväed ei jõudnudki lahingutegevusse asuda. 1215 - Merelahing Uues sadamas. Saarlased ründasid 9 saksa laeva, kuid ei suutnud neid vallutada. 1215 - Alistusid Ugandi ja Sakala. Rünnati Le(h)ola linnust. Saksalsed rüüstasid selle ära. Eestlaste vanemad võeti vangi kuid vahetati nende poegade vastu välja. See ei meeldinud venelastele ja seetuõttu 1216 ründas Pihkva vürst Ugandit. 06.01.1217 - Sakslased ja Eestlased tegid vastusõjaretke venemaale Pihkva vürstiriiki.

    Ajalugu
    thumbnail
    17
    doc

    Rahvusvaheliste suhete ja diplomaatia ajalugu

    Kolmikliit ­ Saksamaa, Itaalia ja Austria-Ungari liit 1882-1915 Itaalia väljus 1915 liidust ja asus sõtta Antandi poolel Militariseerima ­ rahu ajal ühiskondlikku elu sõja ettevalmistamise huvides korraldama, sõjaväelist korda tsiviilelanikkonnale üle kandma Militarism ­ riigi poliitika, majanduse ja ühiskonna allutamine sõjalise võimsuse taotlusele Mobilisatsioon ­ sõjaväekohuslaste tegevväkke kutsumine Tähtsamad lahingud: Jüüti merelahing Marne´i lahing Ypres´i lahing Verduni lahing Somme´i lahing Rinnetel sõdivad pooled: Läänerinne ­ Saksamaa sõdis Prantsusmaa ja Inglismaa vastu Idarinne ­ Venemaa sõdis Austria-Ungari ja Saksamaa vastu. Teised rinded ­ Serbia, Itaalia, Türgi, Austria-Ungari, Saksamaa, Venemaa, Inglismaa Uued tekkinud riigid: Soome, Leedu, Eesti, Poola, Läti, Tsehhoslovakkia, Ungari, Austria, Iirimaa, Jugoslaavia. Miks Saksamaa kaotas?

    Rahvusvaheliste suhete ja diplomaatia ajalugu




    Meedia

    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun