John Rawls - Õiglus kui ausameelsus
John Rawls oli USA filosoof ja poliitilise filosoofia professor Harvardi Ülikoolis. Teda peetakse üheks
olulisemaks 20.sajandi poliitilistest filosoofidest. Käesolevas essees käsitlen John Rawlsi artiklit
“Õiglus kui ausameelsus”, mis ilmus kogumikus “Kaasaegne poliitiline filosoofia. Valik esseesid”.
Käsitlusele võtan teema Rawlsi nimetatud õigluse printsiipidest. Kuidas Rawls käsitleb õiglust ja
põhjendab väidet “õiglus kui ausameelsus”? Inimese loomusest, ebavõrdsusest ja ausast mängust
kuni klassikalise utilitarismini.
John Rawls on öelnud, et esmapilgul võib tunduda nagu tähendaksid õiglus ja ausameelsus sama asja
ning, et pole mingit põhjust neid eristada. See mulje on autori meelest ekslik ja ma nõustun siinkohal
tema arvamusega. Sest ühiskond üldse on kõike muud, kui õiglane. Tekstis käsitletakse õiglust osana
ühiskondlike institutsioonide omadustest. Õigluse printsiipe vaatleb autor piirangute täpse
sõnastusena, kuidas ühiskond või õigemini praktikatest lähtuvalt võib määratleda positsioone ja
ametikohti ning omistada neile võimu ja vastutust, õigusi ja kohuseid. Sõna praktika
Kasutab autor kogu teksti läbiva tehnilise mõistena, mis märgib iga liiki tegevust, mida iseloomustab
ametikohti, rolle, liikumisi , karistusi, kaitset jne määratlev reeglite süsteem, mis annab tegevusele
tema struktuuri. Näitena võiks tuua mange, rituaale, kohtuprotsesse ja parlamente, turge ja
omandisüsteeme.
Õigluse mõisteni, milleni Rawls tahab jõuda võib sõnastada printsiipide kujul: esmalt igal isikul, kes
osaleb praktikas või keda see praktika mõjutab on võrdne õigus kõige ulatuslikumale vabadusele, mis
sobib kokku sama vabadusega kõigi teiste jaoks; ning teiseks, ebavõrdsused on meelevaldsed, kui just
pole mõistlik eeldada, et need on kõigi huvides ning et nendega kaasnevad või nende kaudu
saavutatavad positsioonid ja ametikohad on avatud kõigile. Need printsiibid väljendavad õiglust kui
kolmest ideest koosnevat tervikut: vabadus, võrdsus ja hüvitus üldise hüve edendamisel osutatud
teenete eest. Terminit isik tuleb tõlgendada sõltuvalt olukorrast erinevalt. Mõnedel juhtudel
tähendab see inimindiviide, teistel juhtudel võib see aga viidata rahvustele, provintsidele,
ärifirmadele, kirikutele, meeskondadele jne. Õigluse printsiibid kehtivad kõigi nende juhtude puhul,
kuigi teatav loogiline eelisõigus kuulub inimindiviididele. Aotori kasutusel termin isik, võib selle
tähenduses varieeruda nimetatud viisil. Näiteks on selge, et eeldatavalt ei tohiks õigussüsteemid ja
teised praktikad teha eristusi ja liigendusi määral, mis rikuks neis osalevate
isikute algset ja võrdset vabadust. Teine printsiip määratleb, kuidas
võib sellest eeldusest taganeda . Siinkohal võiks väita, et õiglus nõuab üksnes võrdset vabadust.
Ralwsi printsiibi järgi on ebavõrdsus lubatav ainult siis, kui on põhjust, et ebavõrdne või ebavõrdsust
põhjustav praktika on iga selle osaleja hüvanguks. On oluline, et kõik osapooled peavad
ebavõrdsusest kasu saama. Kuna see printsiip kehtib praktikate kohta, tähendab, et iga praktika poolt
määratletud ametikohal või positsioonil olev representatiivne isik, kes antud probleemi üle arutleb,
leiab olevat mõistliku eelistada oma väljavaateid ebavõrdsuse tingimustes praktikale, kus seda
ebavõrdsust ei oleks. Võib ka öelda, et terve meie ühiskond on ebavõrdses seisus. Nagu Rawls arvab
on vajalik, et mitmesugused ametikohad millega kaasnevad erilised hüved või koormised , oleksid
avatud kõigile. Kuid mistahes erilisi hüvesid võimaldavad ametikohad tuleb saavutada ausas
võistluses, milles osalejaid hinnatakse
nende väärtuste põhjal.
Kui vaadelda isikute ühiskonda kus teatav praktikate süsteem on juba hästi juurdunud ja nende
vahelised suhted on omakasupüüdlikud. Juhul kui see avalduks perekonnaliikmete puhul, siis sellel
juhul on ikkagi tõsi see, et nende liikmete vahel on tunded ja kiindumus ning nad tunnustavad
kohustusi, mis on vastuolus omakasuga.
Perekondade , rahvuste, kirikute ja teiste sarnaste nähtuste puhul omakasupüüdlikkus ei avaldu
kõiges vaid ainult ühiste praktikate käigus ettetulevates tavaolukordades.
Edasi oletades, et need isikud on ratsionaalsed : nad teavad oma huve enam-vähem täpselt; nad
suudavad näha tõenäolisi tagajärgi, mis tulenevad ühe praktika eelistamisest teisele; nad suudavad
kinni pidada tegevuskavast, olles kord selle kasuks otsustanud; nad on võimelised vastu panama
hetkekiusatusele ja vahetu kasu ahvatlusele; ning paljalt eneste ja teiste olukorra olukorra erinevuse
teadmine või tajumine ei ole teatavates piirides ja iseenesest suure rahulolematuse allikaks.
Ratsionaalne inimene ei masendu teades teiste paremast positsioonist juhul, kui ta ei pea seda
ebaõiglase tagajärjel saaduks. Edasi vaadeldes, et isikutel on üldjoontes sarnased huvid ja vajadused.
Järgnevalt tuleb isikutel esitada printsiibid mille alusel kaebusi ja seega ka praktikaid endid hindama
hakata. Printsiipide esitamise ja tunnustamise protseduur esindab sarnaselt moraalile piiranguid,
millega ratsionaalsed ja üksteise suhtes omakasupüüdlikud isikud pannakse käituma mõistuspäraselt.
Selle arutluse võtab autor kokku teoreemina – nimelt, kui üksteise suhtes omakasupüüdlikud ja
ratsionaalsed isikud tüüpilistes õigluse situatsioonides on erinevatel seisukohtadel ning kui moraali
olemasolust tulenevaid piiranguid väljendav protseduur nõuab neilt üksmeelt printsiipide osas, mille
põhjal nende nõudeid ühiste praktikate kujundamise suhtes hinnata tuleks, siis jõuavad nad just
nende kahe kitsendava printsiibini, mis reguleerivad õiguste ja kohustuste määramist, kiites sellega
heaks oma õiguste piiramise üksteise suhtes.
Õigluse printsiipe võib soovi korral vaadelda kui “ lahendust ” sellele kõrgemat järku “mängule”, milles
kirjeldatud protseduuri järgides võetakse vastuargumenteerimisprintsiibid kõigi tulevaste
konkreetsete “mängude” tarvis, mille iseärasusi pole kunagi võimalik ette näha.
Õigluse jaoks on fundamentaalse tähendusega ausameelsuse mõiste, mis on seotud koos tegutsevate
või võistlevate isikute õige läbikäimisega, nagu siis, kui räägitakse ausast mängust, ausastvõistlusest
ja ausast kauplemisest. Ausameelsus tekib siis, kui vabad isikud, kellel puudub üksteise üle mõjuvõim,
asuvad ühiselt tegutsema, määratledes või tunnustades endi vahel reegleid, mis seda tegevust
defineerivad ning hüvede ja koormiste jaotumise kindlaks määravad. Viidates siin sellele, et igaühel
on arusaam legitiimsetest nõuetest, mille tunnustamist peetakse mõistlikuks nii enda, kui teiste
poolt. Õiglases ja ausas praktikas osalevad isikud võivad üksteisega avalikult vaielda ning kaitsta oma
seisukohti, viidates printsiipidele, mille heakskiitmist on mõistlik oodata kõigilt.
Ausameelsuse juures kirjutab autor ausa mängu tundest, mis tähendab ausalt tegutsemist nõudes
enamat kui lihtsalt võimet järgida reegleid; võiks lausa öelda, et ausust saab tihtipeale üksnes tunda
või tajuda. Tekkinud erilised õigused ja kohustused on sõltuvad eelnevatest vabatahtikest tegudest,
antud juhul siis osapooltest, kes tegutsevad ühispraktikas ning on teadlikult heaks kiitnud selle
hüved. Seda nimetab autor prima facie (definitsioon pärineb H.L.A. Hart`ilt).Üldiselt peetakse
ebaausaks, kui keegi nõustub praktikast tulenevate hüvedega, kuid keeldub andmast oma panust
selle toetamiseks. Nii võib maksudest kõrvalehoidja kohra öelda, et ta rikub ausa mängu kohustust -
ta võtab vastuvalitsuse hüved, kuid ei anna oma osa selle vahenditesse. Samuti ütlevad
ametiühingute liikmed tihti, et need kaastöölised, kes ühinemisest keelduvad, käituvad ebaausalt,
kes kasutavad väidetavalt unionismist tulenevaid hüvesid nagu kõrgemad palgad, lühem tööaeg,
töökindlustus jms, kuid kes keelduvad jagamast selle koormisi liikmemaksude maksmisel jne. Ausa
mängu kohustuse heakskiitmine ühises
Sisukord Sissejuhatus.................................................................................................................................2 John Bordley Rawls....................................................................................................................3 Õiglus kui ausameelsus...............................................................................................................3 Vabade võrdsete isikute idee...................................................................................................4 Algpositsioon..........................................................................................................................5 Printsiibid.....................................................................................................
John Rawls ,,Õiglus kui ausameelsus" John Rawls oli USA filosoof ning Ameerika Ühendriikide Harvardi Ülikooli poliitilise filosoofia professor, keda peetakse üheks 20. sajandi olulisemaks poliitfilosoofiks ja üheks mõjukamaiks liberalismi pooldajaks. Oma kirjutises ,,Õiglus kui ausameelsus" arutleb ta õigluse, vabaduse ja võrdsuse suhte üle ning esitab kriitikat ultilitaristliku õigluse printsiipide tõlgenduse kohta. Õigluse mõistet on käsitletud kahe printsiibina. Esimene neist on seotud vabadusega
Õiglus kui ausameelsus John Rawls John Rawls John Rawls (21. veebruar 1921 24. november 2002) oli USA filosoof, poliitilise filosoofia professor Harvardi Ülikoolis ning raamatute A Theory of Justice (1971), Political Liberalism, Justice as Fairness: A Restatement ja The Law of Peoples autor. Teda peetakse üheks olulisemaks 20. sajandi ingliskeelseist poliitilistest filosoofidest ja mõjukaimaks liberalismi pooldajaks pärast John Stuart Milli. Rawls on arvanud, et erinevused sotsiaalses staatuses, võimus, rikkuses ja intelligentsuses annavad privilegeeritud ühiskonnaliikmetele ebavõrdse positsiooni ka moraalireeglite suhtes. Rawls konstrueerib hüpoteetilise olukorra, kus inimesed saavad ise kehtestada ühiskonnaelu reeglid, eelnevalt teadmata oma tulevast positsiooni või seda, millisesse ühiskonnakihti ta kuulub ja mil määral peab ise hakkama saama. Oht olla vaene, võimuta ja allasurutud paneks Rawlsi
Õiglus kui ausameelsus John Rawls seletab õiglust nö algsituatsiooni kaudu, mis eksisteeris tema arvates kujuteldavalt enne kogu ühiskonna loomist. Inimene ei tea, mis sotsiaalses rollis ta hakkab ühiskonnas olema, see teeb ta võrdseks teistega ning ei omanda talle algul mingit klassi ega positsiooni. Rawls jagab õigluse printsiibid kaheks- esimene printsiip eeldab, et oluline on eristada võrdsuse seda tähendust, mis on osa õigluse mõistest, võrdsuse sellest tähendusest, mis kuulub ühiskonna kui terviku ideaali alla
Õigus ja Eetika 20.saj Ilmar Tammelo (1917-1982) Absoluutne õiglus on inimesele tunnetamatu ning kõik õiglushinnangud relatiivsed Iga riigi sotsiaalse korralduse aluseks teatud ajal saavad olla vaid üksikud arusaamad. Erinevad arusaamad õiglusest tekitavad pingeid. Lääne demokraatia aluseks on „hool“ mis välistab nii õiglusfanatismi kui ülitundlikkuse ebaõigluse suhtes. Kas õiglus on olemas - ontoloogiline probleem? Õiglust ei eksisteeri füüsilises maailmas - õiglust ei õnnestu käsitleda konkreetse, ajalis- ruumilisel faktidel põhineva nähtusena. Õiglusel on erinevates kontekstides väga palju erinevaid tähendusi. → Õiglust on võimalik väga erinevalt ja vastuoluliselt defineerida. Õigluse mõiste on seotud emotsioonidega ja subjektiivsusega. Eelnevast tulenevalt on õiglus eelkõige abstraktsioon.
Filosoofia argumenteerib Kriitikas esitatakse põhjendusi, kaalutlusi, konstrueeritakse argumente. Filosoof ia argumenteerib, mitte ei jutlusta. Asi ei piirdu ainult vastuargumentidega. Esitatakse oma positiivne teooria/ seisukoht/kaalutlused. Filosoofia abstraheerib – üldistab, lihtsustab, abstraktseid mõisteid looma, nähtuse mõnda tunnust mõtteliselt esile tooma. Filosoofia analüüsib (mõisteid: tõde, õiglus ja vabadus)- teiste arvamuste analüüs. Mõistete analüüsimisel kasutatakse sageli tarvilike ja püsivate tingimuste meetodit. 8.Iseloomustage Sokraatilist meetodit. Sokraatiline meetod on küsimuste ja vastuste varal toimuv õppeviis. Sokraatilise meetodi kolm traditsioonilist komponenti on · iroonia ehk vestlusteema vallas teadmatust teesklev ja naiivne küsimuste esitamine,
3 1.1. Õigusperekonnad.......................................................................................... 4 1.2. Õiguse süsteem............................................................................................. 5 1.3Õigusnormid kui sotsiaalsed normid................................................................5 2.Õiglus................................................................................................................... 6 3.Õigus ja õiglus...................................................................................................... 7 KOKKUVÕTE................................................................................................................ 8 LISAD.......................................................................................................................... 9 KASUTATUD KIRJANDUS............................................................................................ 12 SISSEJUHATUS
Distributiivne õiglus Üheks kahju vormiks on omandi kahjustamine, kas siis otsese või pettuse läbi. Nii arvas Mill, kes kaldus oma vaadetelt utilitarismile ning kes pooldas laissez-faire süsteemi. Distributiivse õigluse küsimus on just selles kuidas jagada riigis hüvesid ja ressursse. J. Rawls arutles selle üle kuidas jaotada sotsiaalseid hüvesid ja kuidas teha seda võimalikult õiglaselt. Kuid kui ebavõrdne jaotus oleks rohkem kasu toov, siis peaks olema eelistatum hoopis see. Ta ei pooldanud utilitaristide enamuse heaolu teooriat vaid uskus, et õiglus tuleneb igaühe sisemusest õiglusest. Robert Nozick oli aga Rawlsi teooriate suhtes kriitiline. Eelkõige oli Nozick arvamusel, et riigi sekkumine ühiskonna ellu on vale, väljaarvatud
Kõik kommentaarid