TARTU ÜLIKOOL AJALOO JA ARHEOLOOGIA INSTITUUT KUNSTIAJALOO ÕPPETOOL JACQUES LOUIS DAVID Referaat Juhendaja: Anu-Ormisson Lahe Tartu 2014 SISUKORD SISSEJUHATUS.........................................................................................................................3 1.J.L. DAVIDI ELU....................................................................................................................3 1.1. DAVIDI NOORUS........................................................................................
Teose puhul on suurepäraselt tabatud õige ajalooline riietus ja olustik. Teos kutsub üles kangelaslikkusele kodumaa kaitsmisele ja võtab hästi kokku revolutsiooni nõudeid maalikunstile, kuigi ilmus peaaegu viis aastat enne revolutsiooni. Teos pälvis tohutu publikumenu ja muutis Davidi hetkega kuulsaks. Isegi paavst soovis maali näha. õli lõuendil · "Marat' surm" 1793 Teos on üks tuntumaid Suurt Prantsuse Revolutsiooni kujutavatest maalidest. 1790ndate alguses oli Jacques-Louis David innukas jakobiin ja mälestas Marat' tapmist siiralt leinava teosega. Õli lõuend · "Paris ja Helena" 1788 See oli teistlaadne, kui teised Davidi maalid. See maal oli kuningas Louis XVI vennale Artois' krahvile maalitud "Paris ja Helena" (1788). On öeldud, et selle maali meelelist ilu ei ületa ükski Davidi varasem ega hilisem maal. · Napoleon I ja Josephine´i kroonimine Pariisi Notre Dame´i katedraalis 2. dets. 1804. a. David oli Napoleoni ustav toetaja
Eestis, Soomes. Tunne ära kuulsamad ehitised. (lk.183-188) 7. Klassitsistlik skulptuur – Antonio Canova.(lk.189-191) Itaallane Antonio Canova (1757-1822) oli varaklassitsismi tuntuim skulptor, kelle töödes võib veel näha rokokoolikki pehmust, sarmikust ja meelelist värskust. Canova skulptuuride märksõna on rahu, lihtsus ja tasakaal. Üheks poulaarseks tööks on “Kolm graatsiat”. 8. Klassitsistlik maalikunst – Jacques Louis David – Horatiuste vanne, Tapetus Marat, Napoleon I ja Josephine ́i kroonimine. Maalide analüüs – mis on pildil, mis sündmus, kompositsioon, figuuride asetus üksteisega. Jean Auguste Dominique Ingres – Suur supleja. (lk.191-195) J.L.David „Horatiuste vanne“: (1874) Pariis. Oli Davidi kuulsamaid maale. Maal kujutab lugu Rooma ajaloost. Võimu pärast Roomas võitlesid kahe perekonna Horatiuste ja Curiatiuste kolm poega. Kaks
populaarsed. Ampiirstiil: rikkalikum, raskepärasem, paraadlikum, kaunistuste hulka lisandusid urnid, vaasid, loorberipärjad, mitmed motiivid Vana-Egiptuse kunstist, näiteks tiivulised sfinksid. 5. Klassitsistlik arhitektuur Prantsusmaal, Inglismaal, Ameerikas, Saksamaal, Eestis, Soomes. Tunne ära kuulsamad ehitised. 6. Klassitsistlik skulptuur – Antonio Canova. Vastus: Antonio Canova ,,Kolm Graatsiat’’ 7. Klassitsistlik maalikunst – Jacques Louis David – Horatiuste vanne, Tapetus Marat, Napoleon I ja Josephine´i kroonimine. Maalide analüüs – mis on pildil, mis sündmus, kompositsioon, figuuride asetus üksteisega. Jean Auguste Dominique Ingres – Suur supleja Vastus: Tapetus Marat - Jacques Louis David, klassitsistlik maal. Paul Marat’l oli eriline osa Prantsuse revolutsioonis lihtrahva juhina. Suure revolutsiooni eel, 1788. aastal loobus Marat
Sisearhitektuuris olid levinud kaunistusmotiivid: rippuvad vanikud ja trofeekimbud. Trofeekimbud koosnevad sõjariistadest, mis on asetatud kilbile. Maalikunst Maalikunstil oli raskusi antiikkunsti leidmisega. Maalikunst võttis eeskujuks antiikskulptuuri. Tavaliselt kujutati stseene antiikajast, mida püüti seostada kaasajaga. Väga palju tehti ka portreid, mis mõjuvad kuivalt ja igavalt tänu idealiseerimisele. Jasques Louis David (1748-1825) Sündis Pariisis, 9-aastaselt jäi orvuks, poisi kasvatamisega tegelesid onud, kes panid ta maalimist õppima. 16-aastaselt asus õppima väga tuntud meistri juurde ja hiljem jätkas õpinguid Kuninglikus Maali- ja Skulptuuriakadeemias. Seejärel elas mitu aastat Itaalias. Itaaliaperioodil toimus muutus loomingus. Kui ta esialgu maalis rokokoo stiilis, siis nüüd muutusid ta maalid tõsisemaks ja rangemaks. Itaalias maalis ta antiikmütoloogia teemal ,,Horatiuste vanne"
väljakul, kust läheb kiirtena 12 avenüüd. Triumfikaarel kuulsad reljeefid (F. Rude`i „Marseljees“). Tänapäeval samas ka Igavene tuli ja Tundmatu Sõduri haud. Maalikunst Iseloomulik: jäljendab antiikskulptuuri (kuna tolleaegset maalikunsti tunti vähe) värvid on tuhmid, pinnalised rõhutatakse kontuuri ja vormi ainestik antiikajaloost või –mütoloogiast (teemad enamasti ülevad, kangelaslikud, suursugused) Näiteid: * Jacques Louis David /daviid/ (1748-1825). Varasemal ajal maalis rokokoo vaimus, kuni aastal 1784 lõi suurt vaimustust äratanud töö □ „Horatiuste vanne“ – maal kujutab stseeni antiikajaloost, ühe perekonna kangelaslikku võitlust teise perekonnaga. Tüüpiliselt klassitsistlik on siin sümmeetriline kompositsioon, lineaarplastiline käsitlusviis, ühtlane valgus, monotoonne koloriit, tõsine meeleolu. Kuulsamad on aga Davidi kaasaja teemadel maalid (David läks algul kaasa Prantsuse
Asub Charles de Gaulle`i väljakul, kust läheb kiirtena 12 avenüüd. Triumfikaarel kuulsad reljeefid (F. Rude`i ,,Marseljees"). Tänapäeval samas ka Igavene tuli ja Tundmatu Sõduri haud. Maalikunst Iseloomulik: 35 jäljendab antiikskulptuuri (kuna tolleaegset maalikunsti tunti vähe) 36 värvid on tuhmid, pinnalised 37 rõhutatakse kontuuri ja vormi 38 ainestik antiikajaloost või mütoloogiast (teemad enamasti ülevad, kangelaslikud, suursugused) Näiteid: * Jacques Louis David /daviid/ (1748-1825). Varasemal ajal maalis rokokoo vaimus, kuni aastal 1784 lõi suurt vaimustust äratanud töö ,,Horatiuste vanne" maal kujutab stseeni antiikajaloost, ühe perekonna kangelaslikku võitlust teise perekonnaga. Tüüpiliselt klassitsistlik on siin sümmeetriline kompositsioon, lineaarplastiline käsitlusviis, ühtlane valgus, monotoonne koloriit, tõsine meeleolu. Kuulsamad on aga Davidi kaasaja teemadel maalid (David läks algul kaasa
kompositsiooniskeem meenutab antiikset reljeefkunsti. Klassitsismi ajal vähenes huvi elava looduse ja eriti valguse vastu, mis oli olnud baroki ideaalmaastike peamiseks võluks. Klassitsistlik maastik on enamasti kuiv ja vaese koloriidiga. Ka igapäevase elu kujutamine sattus põlu alla. Selles ei leitud ülevust ega suurejoonelisust, mida peeti kunsti vältimatuteks tunnusteks. Kõige järjekindlamaks klassitsistlike printsiipide rakendajaks maalis oli prantsuse kunstnik JACQUES LOUIS DAVID [ak luii daviid] (1748-1825). Tema teos "Horatiuse vanne" sai klassitsismi programmiliseks teoseks. Kunstnik kujutab Rooma patriitsi Horatiust oma kolme poega sõtta saatmas. Neile mõõku ulatades võtab isa neilt vande võidelda vapralt kodumaa eest. David oli kunstnik, kes reageeris oma tähtsamate teostega Prantsusmaa poliitilisele arengule. Tema haaravaim teos on "Tapetud Marat", kus surma hetk on edasi antud heroiliselt
Kõik kommentaarid