Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Loeng 11. - Fiskaal- ja monetaarpoliitika (0)

3 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis siis juhtus?
  • Kui palju võib monetaarne poliitika üldse mõjutada majandust?

Lõik failist

Loeng g 11. Fiskaal - jja monetaarpoliitika p 2 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Fiskaal- ja monetaarpoliitika Eesmärgid sarnased. Suunatud kogunõudluse (tarbimise) riigipoolsele kontrollile . Ühelt poolt võib tarbimise liigne kasv põhjustada lühiajalise majanduskasvu ja olla inflatsiooni allikaks. Teisest küljest võib isegi väike tarbimise langus põhjustada majanduslanguse ja seega ka töötuse suurenemist suurenemist. Fiskaalpoliitika taotleb kogunõudluse kontrolli muutes tasakaalu valitsuse kulutuste jja maksumäärade vahel. · Fiskaalpoliitikat viib ellu valitsus ·Monetaarpoliitikat reeglina keskpank Mõlema poliitika puhul on kerge teha ettepanekuid, kuid neid ellu viia väga raske. USA s Euroopa Liidus, USA-s, Liidus ka Eestis on keskpank iseseisev, iseseisev valitsusest sõltumatu institutsioon .
3 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Fiskaal- e. eelarvepoliitika Eelarve E l suurus, juhul j h l kui k i valitsus lit eii võta õt laene , l sõltub õlt b maksukoormusest k k t ja j maksud laekumisest. Valitsus võib mingil g määral muuta töötuse taset ja j inflatsiooni maksumäärade ja kulutuste muutmise abil.
Kas ja kuidas mõjutaks see majandust, majandust pole aga üheselt selge?! 1. Arvatakse, et paljas teadmine eelseisvatest muudatustest maksude alal paneb liikvele majandustegevuse. p j g 2. Kas fiskaalpoliitika abil on üldse võimalik majandust mõjutada? 3. Vahel on maksudel ja valitsuse kulutustel soovitule vastupidine mõju. Tulemuseks on kriitika. kriitika
NB! Arvestades seda, et p poliitikud (riigikogu) g g kinnitavad eelarved , siis ei pruugi alati valitsuse kavatsused realiseeruda.
4 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Fiskaalpoliitika üldisemad eesmärgid Esimene oleks likvideerida tõsised deflatsiooni või inflatsiooni poolt tekitatud SKP lõhed. Teine fiskaalpoliitika oluline ülesanne on siluda majanduse tsüklilisest arengust tingitud kõikumisi. Seega, ekspansiivne fiskaalpoliitika peaks ära hoidma majanduse tõsised langused.
Valitsuse käitumine majandusliku j buumi ajal j 1. Vähendatakse kulutusi või tõstetakse makse. Sellega jahutatakse maha majanduse kiire kasv ja hoitakse ära majanduse "ülekuumenemine". 2 Jälgitakse 2. Jäl it k ka k iinflatsiooni fl t i i ja j maksebilansi k bil i võimalikku õi likk halvenemist. h l it
Valitsuse käitumine majanduslanguse ajal Väh d t k makse Vähendatakse k jja/või / õi suurendatakse d t k valitsuse lit k kulusid . l id Kui need stabiliseerimispoliitikad on edukad , võivad need viia majanduse tõusuni. Kogunõudluse g (tarbimise) ( ) ülemäärase kasvu või kahanemise probleeme p ei tohi lubada muutuda tõsisteks.
5 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Fiskaalpoliitika jaguneb kaheks 1 A 1. Automaatne t t Valitsuse tegevusest mittesõltuvad automaatsed stabilisaatorid on majanduses endas. Nad kindlustavad avaliku sektori kulutuste automaatse muutuse,, kui kogutulu g või töötus muutub. 1. Majanduse langusperioodil automaatsed stabilisaatorid pidurdavad kogukulutuste vähenemist. 2. Kui majanduses on inflatsioon , siis automaatsed stabilisaatorid pidurdavad kogukulutuste kasvu. Tulumaksu vähenemine majanduslanguse korral ja suurenemine inflatsiooni korral
2. Situatsioonikohane Valitsuse otsustest tulenev eelarvepoliitika. Maksude ja avaliku sektori kulutuste muutmine. Ekspansiivne fiskaalpoliitika oleks majanduse laiendamine laiendamine. Suurendatakse avaliku sektori kulutusi või vähendatakse makse. Kitsendav fiskaalpoliitika oleks majanduse koomale tõmbamine. Vähendatakse avaliku sektori kt i kulutusi k l t i või õi suurendades d d makse. k
6 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Eelarve tasakaal Eelarve E l koostatakse k t t k esialgui l prognoosina, i mille ill ühel üh l poolel l l on riigi ii i tulud t l d ja j teisel poolel kulutused. Muutused avaliku sektori kulutustes või maksupoliitikas p mõjutavad j eelarve tasakaalu. Tulemuseks on eelarve: · Ülejääk · Tasakaal · Puudujääk
Avaliku sektori kulutuste finantseerimise meetodid: 1. Emiteerides raha 2. Maksustades erasektorit 3. Laenates raha ( finantseerimine defitsiidiga), mis omakorda jaguneb · sisene laen · väline laenamine, see on riigile ohtlikum
7 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Eelarve puudujääk 11. Defitsiidiga finantseerimine põhjustab riigivõla kasvu, kasvu kuna avalik sektor kulutab kaupadele ja teenustele rohkem, kui ta on makse kogunud . 2. Puudujääk võib vähendada erasektori investeerimiskulutusi. Kui valitsus laenab eelarve defitsiidi katmiseks, siis võib ta kaasa tõmmata osa erasäästudest. T l Tulemus: erainvesteeringute i t i t väljatõrjumine. älj tõ j i
Põhjused: 1. Laenuks vajaminevate finantside kogupakkumine on piiratud 2. Avaliku sektori laenud põhjustavad intressimäära tõusu, mis põhjustab erainvesteeringute i i nõudluse õ dl langust l Defitsiidiga eelarve efekt sõltub ka sellest, kelle käest ja millistel tingimustel on võimalik laenu saada Majandus võib laieneda, kui riik laenab erasektorilt või pankadelt, kelle raha oleks seisnud jõude. Kogukulutused ei suurene, kui laenamine viib sama suurele säästude vähenemisele. 8 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Eelarve puudujääk
On ja jääb üheks fiskaalpoliitika sõlmküsimuseks. Reeglina tunneb erinevate maade avalikkus (ka Eestis) muret eelarve tasakaalustamise pärast. pärast Vahel on üles kutsunud tegema isegi põhiseadusesse parandusi, mis nõuaksid tasakaalustatud eelarvet . Samal ajal toetab seda ideed vaid väike osa majandusteadlaskonnast. Probleem: kas eelarve peaks olema tasakaalus igal aastal? Ühest vastus ei ole, kuid üldine arvamus on, et eelarve tasakaal ärindustsükli ulatuses on asjakohasem, kuigi ...
9 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Eelarve puudujääk

Vasakule Paremale
Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #1 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #2 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #3 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #4 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #5 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #6 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #7 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #8 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #9 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #10 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #11 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #12 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #13 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #14 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #15 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #16 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #17 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #18 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #19 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #20 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #21 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #22 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #23 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #24 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #25 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #26 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #27 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #28 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #29 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #30 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #31 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #32 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #33 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #34 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #35 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #36 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #37 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #38 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #39 Loeng 11-- Fiskaal- ja monetaarpoliitika #40
Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
Leheküljed ~ 40 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-10-30 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 58 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor T . Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
28
pdf

Seminar 11 - Fiskaal- ja monetaarpoliitika

7. Selgitage, kuidas saavad eelarvepoliitilised ergutusefektid töötada suvalise fiskaalpoliitika eesmärkide vastu? Ergutusefektideks oleks maksupoliitika, valituse ostud, kohalike omavalitsuste doteerimine jne.. Juhul kui puudub stabiilsus näit. maksupoliitikas, võivad inimesed kohandada oma käitumist ning efekti polegi. Lembit Viilup Ph. D IT Kolledz 8. Kas fiskaal- ja monetaarpoliitika on tavaliselt koordineeritud või koordineerimata ? Fiskaal- ja monetaarametkondade seadusliku eraldatuse tõttu on sisuliselt koordineeritus kehv. Liigselt kitsendatud monetaarpoliitika takistab investeeringute alase eesmärgi saavutamist, liiga vaba monetaarpoliitika teeks raskeks hinnataseme alal püstitatud eesmärgi saavutamise. 9 Millised 9. Milli d on koordineeritud k di it d poliitika liitik eelised

Ühiskond
thumbnail
32
pdf

Loeng 12 - Tulupoliitika

Loeng 12. Tulupoliitika Üldist. Tulupoliitika reaalse kasutamise juhtumid 2 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Majanduses kasutatakse peamiselt fiskaal- ja monetaarpoliitikat. Mõned riigid g kasutavad ka tulu- jja industriaalpoliitikat. p Kasutavad põhiliselt USA, mõned L-Euroopa riigid ja Jaapan. Tulupoliitika p seisneb inflatsiooni kontrollimises ilma langusperioodita. g p Põhivahenditeks on palkade ja hindade kontroll.

Majandus
thumbnail
60
pdf

Loeng 1 - Sissejuhatus makrookonoomikasse

Ratsionaalse käitumise ja ootuste kujundamist. Firmad tavaliselt toimivad hästi ä i ja j seega vajavad j ainult i vähest poliitilist sekkumist. Monetaarpoliitika o e po mõju õju firmade käitumisele jne. Seega mikroökonoomika uurib ka küsimusi, mida on peetud reeglina traditsioonilise makroökonoomika osaks. osaks 19 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Uurib muuhulgas a/ü-te nõudmiste Makroökonoomika mõju

Matemaatika
thumbnail
55
pdf

Seminar 1 - Eesti majandus

läheb ELi ja ca 10% SRÜ riikidesse. 6. Eesti majanduskeskkonda on reeglina peetud investeeringutele soodsaks. 2008. aasta lõpu seisuga oli Eestisse tehtud ca 182 miljardi krooni väärtuses välismaiseid otseinvesteeringuid. 7. Esimestest päevadest alates on Eestis rakendatud ranget fiskaalpoliitikat, mille määrab paljuski valuutakomitee süsteemiga seonduv kitsendus, mis keelab keskpangal valitsusele raha laenata. 8. Monetaarpoliitika (kohustuslik reserv, likviidsusnormatiivid, kapitali adekvaatsusnormatiiv, täiendav tä e dav reserv ese v 5% riskiga s ga kaalutud aa utud aktivatest) a t vatest) 9. Suhteliselt madal maksukoormus 32-33%, mida loodetakse vähendada. Paraku tõuseb sellega

Majandus
thumbnail
30
pdf

Seminar 2 - SKP leidmine

ii sellise lli erialase ettevalmistusega, mida antud piirkonnas ei vajata, küll aga mujal. mujal a)) fataalselt töötu;; b) struktuurselt töötu; c) heidutatud töötaja; d) totaalselt l l töötu. öö 22 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz 39. Monetaarpoliitika a) keskpanga rahapoliitikat, b) maksumäärade ja riiklike kulutuste optimeerimist, optimeerimist c) keskpanga laenupoliitikat, d)) valitsuse kontrolli ettevõtete ppalga g jja tootluse suhte üle. 40 Fiskaalpoliitika 40. i k l lii ik hõlmab: h l b a) keskpanga rahapoliitikat; b)) maksumäärade ja j riiklike kulutuste optimeerimist;

Majandus
thumbnail
196
pdf

Makroökonoomika

k l liitik t mille ill määrab ää b paljuski lj ki valuutakomitee süsteemiga seonduv kitsendus, mis keelab keskpangal valitsusele raha laenata. 8. Monetaarpoliitika (kohustuslik reserv, likviidsusnormatiivid, kapitali adekvaatsusnormatiiv, täienda reserv täiendav reser 5% riskiga kaalutud kaal t d aktivatest) akti atest) 9. Suhteliselt madal maksukoormus 32-33%, mida loodetakse vähendada. Paraku tõuseb sellega koos lõivude osatähtsus maksumaksjate kulutustes, mistõttu reaalset võitu ilmselt ei tule.

Makroökonoomika
thumbnail
36
pdf

Loeng 7 - Rahateooria

Loeng 7. Rahateooria Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz 1 Sissejuhatus 1. Raha on majanduslike j eesmärkide saavutamise vahend: · töötatakse saamaks palka · ettevõtja riskib kasumi nimel · majanduslepingud on rahalises väljenduses jne. 2. SKP käsitlenud loengus vaatlesime skeemi raha liikumisest: ·inimesed müüvad tööjõudu ja saavad selle eest raha (palka) ·raha eest saab eluks vajalikke kaupu ·see raha h jõ jõuab b ettevõtete õ kä kätte, k kes ostavad d selle ll eest k kaupade d tootmiseks i k vajalikke tootmistegureid (töö

Majandus
thumbnail
32
pdf

Loeng 9 - Inflatsioon

j efektiivsust jja kasvu p piisavalt,, et kompenseerida vahepealne majandusliku languse kahju. NB! Võit avaldub mitte vahetult disinflatsiooniprogrammi käigus, vaid alles mitme aasta pärast pärast. Eelneva perioodi vältel on aastaid, mille vältel on töötus kõrgem ja reaaltulu madalam kui tavalise monetaarpoliitika ajamisel. Sellest ei taha ükski poliitik aga midagi kuulda. 31 Lembit Viilup Ph.D IT Kolledz Edgar Savisaar ja Jürgen Ligi veavad 100000 krooni peale kihla. Savisaar võidab kui kroon devalveeritakse. Ligi võidab kui ei devalveerita. Hiljem lööb Savisaar laksti peopesaga otsaette: "Jälle sattusin reformikate lõksu! Kui Jü Jürgen k kaotab, b maksab k b ta mullell d

Majandus




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun