Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Keel ja laste keele areng (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas miks millal?

Lõik failist


Keel

Allik, J., Rauk, M. (toim.) (2002)

"Psühholoogia gümnaasiumile"

Keel

· Keel on inimestele omane häälikuil

põhinev märgisüsteem

· Inimkeele üldised omadused:

­ Osutamine

­ Tähendus

­ Suhtlemine

­ Konstruktiivsus

­ Reeglid

Laste keele areng

Koogamine

· Umbes kolmanda elukuu algusest (mõnel 6.

nädalal, teisel 3. ­ 4. elukuul)

· Häälitseb teiste jutule vastu, võtab ise

häälitsedes kontakti ­ annab märku, et tahab

suhelda

· Algusaeg sõltub füüsilisest küpsemisest, mitte

tunnetusliku arengu tasemest

· Kurtide laste koogamine ei erine teistest

· Tavaliselt esimesteks häälikuteks täishäälikud,

samuti h

Lalisemine

· Algus neljandal elukuul

· Peamiselt kaas- ja täishäälikutest koosnevad

silbid (ma-ma-ma)

· Algusaeg sõltub füüsilisest küpsemisest, edaspidi

muutub märgatavamaks sotsiaalse keskkonna

mõju (imiteerimine)

· Kurdid lapsed lalisevad alguses sarnaselt

kuuljatele, esimese eluaasta teisel poolel vähem

­ ilmselt ei tunne huvi, kuna ei kuule oma

häälitsusi ega vastuseks teiste inimeste juttu

Lalisemine

· 6. ­ 7. elukuul lalin muutub, tekib häälemäng

· Laps laliseb, kuna talle pakub lõbu oma

hääleaparaadiga ja häälitsustega mängimine

· Hiljem hakkavad lalisemise abil teiste inimeste

käitumist mõjutama

· 9. ­ 12. elukuuni lalisevad lapsed järjest

rohkem

· Hakkab vähenema pärast esimeste sõnade

ilmumist

· Keelelised erinevused

Kajakõne ehk ehholaalia

· Algab umbes 9. elukuul

· Laps imiteerib täiskasvanu kõnet ­ kuigi

jutu sisust ei ole võimalik aru saada, kõlab

see päris kõne moodi

· Õpivad keele kõlalisi mustreid (nagu

täiskasvanu võõras keelekeskkonnas)

· 11 ­ 12 kuu vanuselt lalisevad tihti
Vasakule Paremale
Keel ja laste keele areng #1 Keel ja laste keele areng #2 Keel ja laste keele areng #3 Keel ja laste keele areng #4 Keel ja laste keele areng #5 Keel ja laste keele areng #6 Keel ja laste keele areng #7 Keel ja laste keele areng #8 Keel ja laste keele areng #9 Keel ja laste keele areng #10 Keel ja laste keele areng #11 Keel ja laste keele areng #12 Keel ja laste keele areng #13 Keel ja laste keele areng #14 Keel ja laste keele areng #15 Keel ja laste keele areng #16 Keel ja laste keele areng #17 Keel ja laste keele areng #18 Keel ja laste keele areng #19 Keel ja laste keele areng #20 Keel ja laste keele areng #21 Keel ja laste keele areng #22 Keel ja laste keele areng #23 Keel ja laste keele areng #24
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 24 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-10-16 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 45 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor ervin Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
6
docx

Tunnetuspsühholoogia - Keel ja kõne

Keel ja kõne 1) Mis vahe on keelel ja kõnel? Tooge näiteid. Keel on inimestele omane häälikuil põhinev märgisüsteem. Keele suulist kasutamist nimetatakse kõneks. · Keel on inimesele omane häälikutel rajanev hierarhiliselt organiseeritud märgisüsteem. Eristatakse keele kahte vormi: · keel kui süsteem, eripärane kood · kõne kui selle koodi kasutamine ehk keele avaldumine teksti ja kõnetegevusena · suuline-kirjalik kõne 2) Mille poolest on kõne kuulamine a) lihtsam b) keerulisem kui teksti lugemine? Suuline kõne on kirjalikuga võrreldes lühem, sõnavaralt erinev ning grammatiliselt vähem korrektsem. Jutule lisanduvad zestid ja miimika. Seega suhtlusest saadab tagasiside võib oluliselt muuta sõnade tähendust. Kirjalik kõne on teistsuguse lauseülesehitusega, erisuguse sõnavaraga, peab olema hoopis

Tunnetuspsühholoogia ja käitumise regulatsioon
thumbnail
4
docx

Keel ja kõne

Keel ja kõne Kordamisküsimused seminariks 1) Mis vahe on keelel ja kõnel? Tooge näiteid. Keel on inimesele omane häälikutel rajanev hierarhiliselt organiseeritud märgisüsteem. Kõne on selle koodi kasutamine ehk keele avaldumine teksti ja kõnetegevusena 2) Mille poolest on kõne kuulamine a) lihtsam b) keerulisem kui teksti lugemine? Suuline kõne on kirjalikuga võrreldes lühem, sõnavaralt erinev ning grammatiliselt vähem korrektne. Jutule lisanduvad zestid ja miimika. Seega suhtlusest saadav tagasiside võib oluliselt muuta sõnade tähendust. Kirjalik kõne on teistsuguse lause ülesehitusega, erisuguse sõnavaraga, peab olema hoopis üksikasjalikum ja täpsem, sest muidu on oht sellest mitte aru saada

Tunnetuspsühholoogia ja käitumise regulatsioon
thumbnail
6
docx

Tunnetuspsühholoogia konspekt(mälu, mõtlemine, probleemide lahendamine, keel)

Sageli töötavad nad tagurpidi: tundmatult infolt ülesandes toodud andmete suunas. o Uurimused on näidanud, et eksperdid esitavad mõisteid teisiti kui algajad o Känkimisel moodustatakse omavahel tihedalt seotud teadmistest suuremaid teadmiste ühikuid. Algajate ja ekspertide vahe on känkide suuruses. o Metateadmine- teadmine omaenda tunnetusvõimete ja teadmiste kohta · Mõtlemise areng lapsel: Jean Piaget' teooria o Inimese vaimset arengut saab kirjeldada kahe protsessi- assimilatsiooni ja akommodatsiooni kaudu o Sarnastumine ehk assimilatsioon- inimene muudab väliskeskkonnast saabuvat informatsiooni nii, et see sobiks tema olemasolevasse tunnetusstruktuuri o Kohandamine ehk akommodatsioon- inimesed muudavad oma tunnetusstruktuure nii, et need oleksid kooskõlas uute kogemustega Keel

Tunnetuspsühholoogia ja käitumise regulatsioon
thumbnail
4
doc

Keel ja kõne keeleline areng

Kokkuvõte peatükist Allik, J., Luuk, A., Harro, J., Häidikind, jt. raamatust 1 Psühholoogia gümnaasiumile KEEL JA KÕNE (Keeleline areng) .Keele omandamise teooriad. ÕPPIMISTEOORIA: keele õppimine põhineb mudeldamisel, imiteerimisel, harjutamisel ja valikulisel sarrustamisel ehk kinnitamisel. Kõne arengu seisukohalt on oluline lastega palju ja õigesti rääkida, nende vigu parandada. Vanemad kinnitavad neid lapse öeldud häälikuid, mis on emakeeles olemas ja teisi ignoreerivad, seega pole neljakuulise lapse häälitsustes märgata emakeele mõju, kuid 9-kuune kasutab just emakeele häälikuid. Teooria vastuargumendid:

Sissejuhatus psühholoogiasse ii
thumbnail
30
pptx

Lapse kõne areng

4. kuni umbes 12. elukuuni laps harjutab ning mängib oma häälega ja selle kõrgusega. Ta kombineerib kaas- ja täishäälikuid moodustades erinevaid silpe. Kuuekuuselt hakatakse moodustama ka äratuntavaid silpe (nt da ja ba), mida hakatakse kaheksakuuselt kordama (da-da) ning kümnekuuselt varieerima (ba-da). Vahemikus 9.-12. kuuni lalisevad lapsed järjest rohkem kuid peale esimesi sõnu hakkab laps aina vähem lalisema. *Kajakõne. 9.-12. kuuks on laps ära õppinud keele kõlalised mustrid, kuigi aru ta veel nendest ei saa. Lapse lalin meenutab emotsioonidelt ja häälekõlalt täiskasvanute juttu, kuid sellest „jutust“ ei ole midagi aru saada. Lapsel on kombeks matkida igasuguseid hääli, mida ta kuuleb. *Ühesõnaliste lausungite periood. Sellel perioodil annab laps ühe sõna abil edasi terve fraasi või lausungi sisu. Lapsele meeldib õppida uusi sõnu – laps osutab asjadele, soovides, et talle öeldaks selle asja nimi ning

Arengupsühholoogia
thumbnail
14
docx

Lapse vaimne areng

Iseseisev ülesanne Marika Ots, Kela3 Lapse vaimne areng Kognitiivsed oskused võimaldavad hinnata lapse vaimse arengu taset. Kognitiivsete protsesside hulka kuuluvad taju, mälu ja mõtlemine. Kognitiivsus väljendub oma ümbruskonna mõtestatud tajumises ning on see, mis aitab lapsel erinevas keskkonnas kohaneda. Kognitiivne ehk intellektuaalne ehk vaime areng - kujutab endast muutusi vaimsetes võimetes. Seostub selliste toimingutega nagu mõtlemine, tajumine, õppimine, mõistmine, mälu, keele, kujutlus- ja arutlusvõime omandamine, probleemide lahendamine ehk siis tegevustega, mida käsitletakse intellektuaalsetena. Vaimne areng sõltub sotsiaalsest keskkonnast, kus laps kasvab – eelkõige kodu ja lasteaed. Kaudsemalt ka tänav, pere sõpruskond jne. Vaimses arengus olulist rolli mängib see, kui palju täiskasvanud loovad lapsele arenguks tingimusi. Alla 3- aastane laps imeb endasse valikuta kõike ümbritsevat, 3-st eluaastast alates hakkab valima

Psühholoogia
thumbnail
13
doc

Lapse kõne areng 0-7nda eluaastani

...............2 SISSEJUHATUS.....................................................................................................................................................3 KÕNE ARENGU PERIOODID.............................................................................................................................4 0-1 ELUAASTA EHK KÕNE ­ EELNE SUHTLEMINE..................................................................................................4 1-2 AASTASTE KÕNE ARENG..................................................................................................................................5 Eeldatavad oskused 2 aastasel lapsel............................................................................................................. 7 3-4 AASTASTE KÕNE ARENG..................................................................................................................................8 Eeldatavad oskused 3-4 aastasel lapsel.........

Eelkoolipedagoogika
thumbnail
44
docx

Ülevaade psühholoogiast

Vaade, mis tunnistab teadvustamata protsesside ja käitumismehhanismide olemasolu sellisel kujul. - Kognitiivne psühholoogia – keskendub sellele, läbi milliste protsesside inimesed tunnetavad ( salvestavad melte infot, töötlevad jne.) ja mõistavad maailma. - Psühhobioloogia – e. käitumuslik neuroteadus. Käitumist seletatakse kui ajus toimuvate keemiliste ja elektrilisste protsesside tulemit, suur areng aistingute, mälu, mõtlemise ja psüühiliste häirete uurimises tänu tehnoloogiale 1990ndatel, eksperimentides üks aspekt alati seotud närvisüsteemi töö vaatlemise, manipuleerimise või salvestamisega. - 8. Käitumuslik lähenemine - Operantne tingimine – On ära õpitud ses tegevuse ja tagajärje vahel. Seisneb tegevuse tagajärgedest õppimises, näiteks koer õpib ukselingiga logistama ja teeb seda edaspidi iga kord, kui tahab välja minna, sest

Ülevaade psühholoogiast




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun