Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Võrdlev poliitika (1)

5 VÄGA HEA
Punktid
ühiskond - Isegi need väikesed ühiskonnad, millesse laps kõige enne sisse kasvab – perekond ja mänguseltskond, on talle tähtsad vaid üksikvahekordade kaudu

Lõik failist

1. Loeng. Sissejuhatus ainesse ja modernne riik ning tema kujunemine (T. Saarts ).
  • Mida võrdlev poliitika uurib- mis on tema spetsiifika?
    Süsteemne riikide ja poliitiliste süsteemide võrdlemine. Võrdlevat poliitikat huvitavad: sarnasused ja erinevused riikide/süsteemide vahel, klassifikatsioonid, ajalooline areng, seaduspärad.
    • Omavahel saab võrrelda riike/süsteeme.
    • Geograafiliselt saab vaadelda: ühte riiki- võrrelda teda teoorias ettenähtuga; 2-3 riiki; regiooni; võrrelda omavahel eriregioone; globaalseid trende.

  • Millal võrdlev poliitika iseseisva distsipliinina välja kujunes?
    Peale II Maailmasõda ja ennekõike USAs.
  • Nimetage mõned olulisemad modernse riigi tunnused ja seletage lühidalt lahti nende sisu (4 olulisemat)?
    • Industrialiseerimine - industriaalühiskonna teke
    • Urbaniseeriumine- linnastumine
    • Kapitalistliku tootmisviisi tõus- sellest saab põhiline tootmisviis
    • Kaubaringluse kasv- kommertsialiseerumine ja tarbimisühiskonna arenemine

  • Mis on feodaalriik , mis on tema tunnused ja millal ta Euroopas välja kujunes?
    Feodaalriik kujunes välja 3-13. saj. Tunnused:
    • personaalne vasalli ja kuninga suhe, mis on seotud õiguste ja kohustustega;
    • kuninga võim nõrk;
    • Euroopa rakukeste- laadne poliitiline struktuur, kus ainike ühendav jõud ja korra tagaja kiri;
    • monarhi sissetulek põhiliselt enda mõisates.

  • Mis on ständestaat, mis on tema tunnused ja millal ta Euroopas välja kujunes?
    Ständestaat ehk seisuslik riik kujunes välja 13-15. saj. Tunnused:
    • tekkis seoses linnade arenguga.
    • Mõiste sisu- ühtsema õigusruumi teke, territoriaalsus , parlamentide teke.
    • Üksikud linnad ja feodaalid siiski veel keskvõimust üsna sõltumatud.

  • Mida andis modernse riigi arengusse absoluutse monarhia periood (16-18.saj.)?
    • Püsiv armee
    • Tsentraliseeritud maksundussüsteem
    • Bürokraatia
    • Püsivad diplomaatilised suhted riikide vahel ja rahvusvahelise süsteemi kujunemine.

  • Millal hakkab Läänemaailmas levima üldine valimisõigus (meessoost kodanikud olenevalt saatusest saavad valimisõiguse)?
    Kui enne oli valimisõigus seotud eraomandiga, siis 19. saj. II poolel laieneb see kõigi meessoost kodanikeni.
  • Mis on rahvusriik ja millal kujunesid Euroopas välja rahvusidentiteet ja rahvusriigid?
    Rahvusriik- poliitiline süsteem, mille huvid rajanevad enamvähem homogeensel kollektiivil. Apelleerib rahva ühistele huvidele. Rahvusriik ja rahvusindentiteet kujunesid välja 18-19. sajandil.
  • Mis on heaoluriik ja millal see Euroopas hakkas välja kujunema?
    Heaoluriik: riik panustab sotsiaalkulutustele suure osa. Kujunes välja peale II Maailmasõda.
  • Millised on kaks peamist riikide tekke katalüsaatorit Euroopas ja kuidas nad riikide teket mõjutasid?
    • Sõjad  paljud riigid saavutasid iseseisvuse
    • Kaubanduse, linnade ja kapitalismi areng (kaupmeeste või kapitali kaitse, kaupmeeste/kapitalistide huvid, vastava infrastruktuuri arendamine jne.).

  • Osata kokkuvõtlikult jutustada, kuidas moderne riik Euroopas välja kujunes?
    • Riikide territoriaalne formeerumine ( keskaeg kuni 16-17 saj., osa ka 19.saj.).
    • Rahvusriikide teke- 19 saj.
    • Heaoluriigi teke- 1950ndad aastad.
    • Globaliseerumine-1970 aastatest

  • Maailmas on praegu umbes 200 riiki, kui suur % neist on demokraatlikud?
    60% on demokraatlikud.
  • Demokraatia definitsioon?
    Poliitiline süsteem, mille liikmed on poliitiliselt võrdsed, kollektiivselt suveräänsed ja omavad võimeid, ressursse ning institutsioone, et
  • Vasakule Paremale
    Võrdlev poliitika #1 Võrdlev poliitika #2 Võrdlev poliitika #3 Võrdlev poliitika #4 Võrdlev poliitika #5 Võrdlev poliitika #6 Võrdlev poliitika #7 Võrdlev poliitika #8 Võrdlev poliitika #9 Võrdlev poliitika #10 Võrdlev poliitika #11 Võrdlev poliitika #12 Võrdlev poliitika #13 Võrdlev poliitika #14 Võrdlev poliitika #15 Võrdlev poliitika #16 Võrdlev poliitika #17 Võrdlev poliitika #18 Võrdlev poliitika #19 Võrdlev poliitika #20 Võrdlev poliitika #21 Võrdlev poliitika #22 Võrdlev poliitika #23 Võrdlev poliitika #24
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 24 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2012-03-12 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 225 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor alpicort Õppematerjali autor
    Riigi mõiste ja modernse riigi kujunemine. Valitsemiskorraldus ja institutsioonid (presidentaalne ja parlamentaarne süsteem, parlamendid, valitsused, halduskorraldus ja kohalikud omavalitsused). . Poliitiline kultuur ja osalus. Kodanikeühiskond ja huvigrupid ning nende roll poliitikas. Parteid ja parteisüsteemid. Valimissüsteemid ja valimiskäitumine. Poliitika kujundamine – protsess, teooriad ja toimijad. Poliitika kujundamine. Poliitilised režiimid ja režiimisiirded. Identiteedipoliitika – rahvuspoliitika ja sellega seotud väljakutsed. Globaliseerumine ja demokraatia tulevik.

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    17
    doc

    Ühiskonna valitsemine

    vastu võtma; 2) valimiste kaudu saavad kodanikud esitada võimudele oma nõudmisi, hääletades nende kandidaatide poolt, kes annavad rohkem lubadusi rahva nõudmiste täitmiseks; 3) valimised näitavad, kui suur on kehtiva korra toetuspind. Kui valimistest võtab osa vähe inimesi, siis näitab see, et valitsev kord pole rahva hulgas populaarne. Kui võimul olnud parteid saavad valmistel lüüa, näitab see, et nende parteide poliitika polnud rahvale vastuvõetav; 4) valimised harivad kodanikke poliitiliselt. Demokraatlike riikide valimistele on omased järgmised jooned: 1) valimised on üldised ­ valida võivad kõik täiskasvanud kodanikud. Enamikus riikides saab valida alates 18. eluaastas (Eestis võib kandideerida kohalikku volikokku 18. eluaastas, Riigikokku 21. eluaastast ja presidendiks 40. eluaastast alates). Veel 19. sajandil ei olnud valimised üldised, sest valitses hulk piiranguid:

    Ühiskond
    thumbnail
    17
    docx

    ÜHISKONNAÕPETUS KOOLIEKSAM

    Kosmopoliit võib olla kosmopolitismi pooldaja, kes ei soovi end määratleda mõne rahvuse, usu, riigi vm tunnuse järgi ning eelistab esmajärjekorras olla inimene ning alles seejärel kuuluda mõnda inimkooslusse. Ta ei tunnista riigipiire. b) Ühiskonna sektorid, nende nimetused, ülesanded 1) Avalik sektor/riigisektor I(poliitika, riik) riigi- ja omavalitsused koos töötajaskonnaga ühiskonna arengu koordineerimine ja juhtimine inimeste igapäevaelu ja toimetulekut puudutav poliitika: haridus-, eluaseme-, sotsiaal ja keskkonnapoliitika 2) Erasektor ehk tulundussektor II (majandus) kõik eraomanduses olevad ettevõtted majanduse eesmärk on tulu saamine tootmine ja kauplemine 3) Kolmas sektor ehk mittetulundussektor III (kodanikuühiskond) tegevused, mis on loomult sotsiaalsed ehk ühiskondlikud ja mis pole suunatud kasumi saamisele ega võimu teostamisele avaliku elu sektor, mille raames tegutsevad mittepoliitilised kodanikuorganisatsioonid ja ­

    Ühiskond
    thumbnail
    58
    docx

    "Kodanikud, huvid ja demokraatia"

    ..................................................16 5.3Eesti erakondade asetus vasak- parempoolsuse skaalal..............................17 6.Survegrupid ja sotsiaalsed liikumised kui huvide vahendajad...........................18 6.1Survegrupi ja erakonna erinevused..............................................................18 6.2Survegruppide liigid..................................................................................... 18 6.3Survegrupid poliitika mõjutajatena...............................................................19 6.4Sotsiaalsed liikumised.................................................................................. 20 7.Sidususe mehhanismid – poliitiline kultuur ja kodakondsus..............................22 7.1Poliitilise kultuuri olemus ja koostisosad.......................................................22 7.2Mis mõjutab poliitilise kultuuri arengut?.......................................................23 7

    Ühiskond
    thumbnail
    32
    docx

    Kordamisküsimused kursuse poliitika ja valitsemise alused eksamiks (sügis 2014)

    Kordamisküsimused kursuse poliitika ja valitsemise alused eksamiks (sügis 2014) Poliitika ja valitsemine ning nende uurimine 1. Sisend- ja väljundpoliitika (politics ja policy) tähendus ja erinevus. Politics on poliitika võimuvõitlusena( nn päevapoliitika) Policy on poliitika tegevusalade elluviimine(rakenduspoliitika) 2. Iseloomusta Eastoni poliitilise süsteemi mudelit. Eastoni poliitikamudel koosneb sisendist, mustast kastist ja väljundist. Sisendisse kuuluvad kõik ootused, nõudmised ja toetused, mida ühiskond esitab, mustas kastis toimub kaalumine, otsustamine ja konversioon ning väljund on reaktsioonid, nõudmisteootuste täitmine ning tekkivad vaidlused, väljund omakorda annab

    Poliitika ja valitsemise alused
    thumbnail
    9
    doc

    Ühiskonna valitsemine, rahvusvahelised suhted ja kaasaegse maailma mitmepalgelisus

    edendavad väärtusi või tegevusi, millest on kasu kogu ühiskonnale). Soovide läbisurumiseks kasutatakse nii otsest kui ka kaudset survet. Kasutatakse avalikku arvamust või lähenetakse otse tippametnikele, parlamendiliikmetele jt. Valimiste funktsioonid: tagada võimu regulaarne ja seaduspärane vaheldumine; vahendada kodanike nõudmisi; määratleda rahva usaldust võimu vastu. Lisaks hariv funktsioon ­ rahvas on kursis poliitika, parteide jm. Samas on selle roll tänapäeval vaieldav, sest infoühiskonna kodanik on niigi pidevas infotarbimises, lisaks tehakse poliitilist reklaami pea pidevalt. Vabade valimisete põhireeglid: 1. valimised on üldised ­ hääleõigus on täisealisel teovõimelisel inimesel (kui valitakse parlamenti, siis kodanik; kohalikel valimistel peab olema alaline elanik). Ei rikuta inimõigusi, puuduvad varanduslikud piirangud. 2

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    8
    docx

    Politoloogia KT

    KT 1. a) Poliitika -On inimtegevuse valdkond mille raames toimub asjaajamise koordineerimine, juhtimine ja kontroll. Kõige sagedamini toimub see institutsionaalsete vahendite ja meetodite kaudu reguleerides suhteid inimeste ja sotsiaalsete gruppide vahel kasutamaks selleks ühiskondlikke ressursse saavutamaks sotsiaalselt olulisi ühiskondlikke eesmärke. - Poliitikat võib määratleda kui ühiskonnas toimuvat inimeste juhtimist, mis põhineb-toetub enamuse poolt

    Politoloogia
    thumbnail
    42
    doc

    Ühindkonna eksami kordamine

     dialoog – orienteeritus positiivsele programmile, alati peab leidma ühisosa  solidaarsus – tunne, et ollakse samas paadis, et ühe osapoole kahjustamine kahjustab ka teist Pluralismi vastandmõisted: sallimatus, assimileerimine, likvideerimine, võitlus kultuuride/sotsiaalsete gruppide jmt vahel, tõe monopoli kuulutamine. Pluralism on parem kui ühetaolisus, sest ühetaolisus hävitab ühiskonna arenguvõime ning on vägivaldse poliitika tagajärg. Nt NSVL, Mao-aegne Hiina, Põhja-Korea. Liigne pluralism pole riigi stabiilsusele hea, sest pidevad vastuolud sotsiaalsete gruppide vahel ning ühisosa puudumine ei soodusta ühist tegutsemist. Ühiskonna jaotus sektoriteks I. Avalik sektor – võimu- ja valitsemisasutused ning ametkonnad (valitsus, ministeeriumid, Riigikogu, sotsiaalametkond, politseiametkond jne). Koosneb riiklikest ja avalik- õiguslikest institutsioonidest.

    Ühiskond
    thumbnail
    21
    doc

    Ühiskonna eksami konspekt

    · dialoog ­ orienteeritus positiivsele programmile, alati peab leidma ühisosa · solidaarsus ­ tunne, et ollakse samas paadis, et ühe osapoole kahjustamine kahjustab ka teist Pluralismi vastandmõisted: sallimatus, assimileerimine, likvideerimine, võitlus kultuuride/sotsiaalsete gruppide jmt vahel, tõe monopoli kuulutamine. Pluralism on parem kui ühetaolisus, sest ühetaolisus hävitab ühiskonna arenguvõime ning on vägivaldse poliitika tagajärg. Nt NSVL, Mao-aegne Hiina, Põhja-Korea. Liigne pluralism pole riigi stabiilsusele hea, sest pidevad vastuolud sotsiaalsete gruppide vahel ning ühisosa puudumine ei soodusta ühist tegutsemist. Ühiskonna jaotus sektoriteks I. Avalik sektor ­ võimu- ja valitsemisasutused ning ametkonnad (valitsus, ministeeriumid, Riigikogu, sotsiaalametkond, politseiametkond jne). Koosneb riiklikest ja avalik- õiguslikest institutsioonidest.

    Ühiskonnaõpetus




    Kommentaarid (1)

    KristelRaj profiilipilt
    KristelRaj: põhjalik
    20:01 26-03-2016



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun