KORDAMISKÜSIMUSED ÕPPEAINES ETTEVÕTTE JA PERSONALI JUHTIMINE 1. Organisatsiooni mõiste - organisatsioon on kindla inimrühma terviklikult korraldatud ühendus, mis võimu ja eestvedamise mõjutusel, tegevusi kooskõlastades püüab saavutada ühist eesmärki (R.Üksvärav); - organisatsioon on inimgrupp, kes töötab ühiste eesmärkide saavutamiseks (R. Alas). 2. Ettevõtte mõiste Ettevõte on plaanipäraselt organiseeritud majandusüksus, mis toodab ja turustab materiaalseid esemeid või teenuseid (A. Reiljan). 3
15. Hüvitamise olemus ja selle eesmärk. Rahaline- ja mitterahaline hüvitamine Hüvitamine on tööhüvitamise ehk kompenseerimise protsess, mille käigus tööandja määrab kindlaks tehtud töö väärtuse ja tasub selle eest. Hüvitamine jaguneb: ● rahaline ● Mitterahaline Mitterahaline hüvitamine koosneb: ● Sobivast ja meeldivast tööst (meeldiv töö, eneseteostuse võimalus jmt) ● Töökeskkonnast (töötingimused, tööaeg, kaastöötajad ja juhtimine jmt) Rahaline hüvitamine koosneb: ● Otsene hüvitamine (töö tasustamine = palk + (lisatasu + preemia) ● Kaudne hüvitamine (organisatsioonipoolne töötajate kindlustamine, sotsiaalabitoetus, puhkusetasu, soodustused) Töötasustamise vormideks on: ● ajapalk, ● tükipalk, ● lisatasu, ● preemia, ● kasumi jaotamine, ● omandisuhetesse jaotamine. ● Palga arvutamise ja maksmise kord määrab kindlaks palgaarvestusaja ning
Kasutatakse ka töötaja enesehinnangut, mis täidetakse küsimustiku vormis. 1.1. Karjääri planeerimine Karjäär on ametikohtade jada, millel inimene oma eluajal töötab, samas aga subjektiivsete väärtuste, hoiakute ja motivatsiooni muutumine inimese elu jooksul. (Scarpello jt 1995, 474) Karjääri planeerimine on protsess, mille käigus fikseeritakse töökohad ning nende vahelised seosed ja peamised tööalase liikumise teed ettevõttes. Karjääri juhtimine on indiviidide ettevalmistamine karjääriks ja selle plaanipärane korraldamine. (Türk 2005, 344) Käesolevas ainetöös on aluseks võetud ettevõttesisene karjääri planeerimine. Karjääri arendamise eesmärk ettevõttes on valmisolek muutuvate oludega kohanemiseks, et firma juhtkond saaks edukalt ja kompetentselt tegutseda. Selleks on arukas juba varakult arendamist soovivad ja võimekad inimesed välja valida, neile vajalikku koolitust,
struktuuride kaudu ning avaldub käitumisnormides. See on ka tõekspidamine sellest, kuidas tuleb organisatsioonis asju ajada, aitab töötajatel õigesti ja kiiresti erinevates olukordades orienteeruda ja oma tegevust kujundada, kuidas suhelda paremini üksteisega ja väliskeskkonnaga. (Türk 2001, 36 37) Organisatsioonikultuuri olulisteks osadeks on organisatsiooni väärtused, strateegia, kommunikatsioon ja juhtimine. Ettevõtte ressursside hulka kuulub ka inimressurss, mida võib tänapäeva automatiseerimise ja mobiilsuse juures endiselt tähtsaimaks ja olulisimaks ressursiks lugeda. Tänapäeva olelusvõitluses on tähtsaim püsida konkurentsis. Majanduskasvu ja konkurentsivõime põhiteguriks on tootlikkus, mis sisaldab peale majandusressursside juhtimise ka inimressursi ehk tööjõu efektiivset juhtimist. Tööjõu juhtimine on personalijuhtimise käsitlus ning seisneb nelja
motivatsiooni kohta kasutades selleks personaliuuringuid. Sageli kasutatakse personaliuuringutes anonüümseid ankeetküsitlusi, mille raames uuritakse näiteks töötajate rahulolu organisatsioonikultuuri, väärtuste ja juhtide tegevusega. Lisaks etteantud küsimustele võiksid personaliuuringud võimaldada töötajatel anda organisatsiooni juhtkonnale infot ka ettepanekute ja soovituste ning muude kommentaaride kohta. 4. Juhtimise olemus ja funktsioonid Juhtimine on protsess, mis võimaldab saavutada organisatsiooni eesmärgid oma ressursside plaanimise, organiseerimise ja kontrollimise kaudu Juhtimine on organisatsiooni ja tema keskkonna tasakaalu säilitamine Juhtimine on tulemuste saavutamine teiste inimeste tegevuse abil Juhtimine on komplektne tegevus, mille käigus ühendatakse organisatsiooni inim-, raha- ja materiaalsed ressursid organisatsiooni eesmärkide saavutamise nimel
JUHTIMISE ALUSED Konspekt Koostaja: Ain Karjus 2012/2013. õa. SISUKORD Jrk. nr. Nimetus Lk. nr. Sissejuhatus 6 1. Juhtimine ja juht 7 1.1 Juhtimine ja juht: üldmõisted ja funktsioonid 7 1.1.1 Juhtimise (mänedzmendi) üldmõisted 7 1.1.2 Juhtimise koht ja roll 8 1.1.3 Põhilised juhtimisfunktsioonid 8 1.1
Tartu Ülikool Kehakultuuriteaduskond Margit Mathiesen SPORDIORGANISATSIOONI PERSONALIJUHTIMINE Referaat Juhendaja: Alar Rikberg Tartu 2010 Sisukord 1. Spordiorganisatsiooni põhistruktuur ja juhtimine........................................................................3 2. Sissejuhatus personalijuhtimisse..................................................................................................5 3. Personalijuhtimise eesmärgid ja tegevusvaldkonnad...................................................................6 4. Effektiivselt töötava personali leidmine......................................................................................7 5. Töö analüüs...................
15. Hüvitamise olemus ja selle eesmärk. Rahaline- ja mitterahaline hüvitamine Hüvitamine on tööhüvitamise ehk kompenseerimise protsess, mille käigus tööandja määrab kindlaks tehtud töö väärtuse ja tasub selle eest. Mitterahaline hüvitamine koosneb: • Sobivast ja meeldivast tööst (meeldiv töö, eneseteostuse võimalus jmt) • Töökeskkonnast (töötingimused, tööaeg, kaastöötajad ja juhtimine jmt) Rahaline hüvitamine koosneb: • Otsene hüvitamine (töö tasustamine = palk + (lisatasu + preemia) • Kaudne hüvitamine (organisatsioonipoolne töötajate kindlustamine, sotsiaalabitoetus, puhkusetasu, soodustused) 16. Personali arendamine ja selle eesmärk Personali arendamise alla kuulub organisatsioonile vajalike töötajate ettevalmistamine, nende teadmiste ja oskuste arendamine ja karjääri juhtimine. Personali arendamise eesmärkideks on:
Kõik kommentaarid