Lisaks muudeti töökorraldus informaalsemaks, kui tavaliselt oldi harjunud. Töölistel lubati omavahel rääkida, aidata üksteist, kui keegi tundis end halvasti, samuti saada ekstra abi ülemuselt. Töö muutus sotsiaalsemaks sisaldades isegi töötajate sünnipäevade tähistamist. Tootlikkuse tõusu tingis muutus juhtimises, grupi moraali paranemine, mitte katsetegur e. tootlikkusele ei mõju üksnes töötingimused ja töö elemendid, vaid ka inimsuhted. Sellist ootamatut tulemust hakati hiljem nimetama Hawthrone efektiks. Uurimustulemusi on vaidlustatud, näidatud, et neil ei ole teaduslikku alust, ent samas on neil olnud oluline mõju inimeste juhtimise tähtsuse teadvustamisel. Fookusesse tõusis töö ja töötegija. Selle uurimuse tulemustest sai alguse inimsuhete (human relationship) koolkond juhtimises, kes uskus, et alluvate parem kohtlemine muudab alluvad produktiivsemaks. 2
Juhtimise alused EKSAMIKÜSIMUSTE TEEMAD Sissejuhatus juhtimise kursusesse Organisatsioon: o Org on ühiste eesmärkide nimel tegutsev inimeste grupp. Inimrühm, kellel on kindlad strateegiad, struktuur ja tehnoloogia ühise eesmärgi nimel. o Organisatsiooni koostisosad: Inimesed Varad Materiaalsed = Ettevõtte rahaline ja füüsiline kapital Immateriaalsed = Intellektuaalne kapital o Org kapital = Protsessikapital (struktuur, prot- sessid, süsteemid, tööjaotus, organisatsiooni- kultuur. Innovatsioonikapital (strateegiad, plaa- nid, projektid, brandid) o Suhete kapital = Sidemed tarnijatega, klientide-
TMO3170 Organisatsiooni ja juhtimise teooriad ja meetodid Kordamisküsimused 1. Organisatsiooni definitsioon Organisatsioon on kindla inimrühma ühiste eesmärkide taotlemiseks moodustatud ja terviklikult korraldatud ühendus. Organisatsioon on teadlikult koordineeritud sotsiaalne ühendus, mis koosneb kahest või enamast inimesest ja funktsioneerib suhteliselt katkematult, et saavutada ühiseid eesmärke. 2. Juhtimise definitsioon Juhtimine on inimeste tegevuse ja käitumise sihipärane suunamine, et saavutada organisatsiooni eesmärgid ja rahuldada tema liikmete vajadused. Juhtimine on tulemuste saavutamine teiste inimeste kaasabil. 3. Organisatsiooni edukuse eeldused Organisatsiooni tähtsaim ülesanne on tulemuste andmine. Igal organisatsioonil on vähemalt neli põhilist koostisosa: inimesed, tegevused, siseehitus ning ainelised ja rahalised varad. Organisatsioon
motivatsioonifaktorid suurendavad rahulolu ja hügieenifaktorid tekitavad rahulolematust (Haav, 2006). Juhi mõju alluvate tööga rahulolule 2.2 Hügieenifaktor Uuringu käigus ilmnes, et teatud faktorid tekitavad tööga mitterahulolu. Need faktorid olid otseselt seotud töötaja keskkonnaga. Hügieenifaktori moodustavad töötasu, töötingimused, kindlustunne tööl, töökultuur, inimsuhted, juhtimise kvaliteet ja ka isiklik elu. Rahulolu tööga saab suurendada motivatsiooni mõjutavaid tegureid täiustades. 2.3 Motivatsioonifaktor Herzberg uskus, et inimesed vastavad tunnetele, mis on seotud nende tööga. See juhtub, kui töötajaid julgustatakse võtma rohkem vastutust. Motivatsioonifaktori moodustavad töö iseloom, saavutusvajaduste rahuldamine, arenguvõimalused, vastutuse usaldamine ja tunnustus. (Leadership-basics, 02.03.2010) 2.4 Uurimused Eestis
......................................14 KASUTATUD ALLIKMATERJALID.............................................................................. 15 Organisatsioon kui organism 4 SISSEJUHATUS Käsitletav teema põhineb peamiselt Gareth Morgani raamatu põhjal. Morgani sihiks on selgitada, et nii kompleksse objektile nagu tänapäevane organisatsioon ei ole võimalik üheselt läheneda. Ta võtab ette traditsioonilised ja uuemad juhtimiskoolkonnad ning proovib neid lihtsustades leida metafoori, mis antud koolkonda kõige paremini illustreeriks(Rillo 01.12.2008): - organisatsioon kui masin; - organisatsioon kui organism; - organisatsioon kui aju; - organisatsioon kui kultuur; - organisatsioon kui psüühiline vangla; - organisatsioon kui ühiskonnaelu tervikmuster. Morgani välja pakutud pildikesed viivad mõtte põhiliselt meie endi piiratusele. Sageli
1.15 Henry Ford. Kes ta oli ning missugune on tema panus juhtimisteooriate arengusse? Tuntud kui juhtimisteoreetik ning USA autotööstuse rajaja. 1903.a. asutas ta Ford Motor Company. Tema ideed: masstootmise organiseerimise süsteem, mis põhineb standardiseerimisel, tüpiseerimisel ja konveieriseerimisel. 1.16 Käitumuslik koolkond ja Elton Mayo. Kes nad olid ning missugune on nende panus juhtimisteooriate arengusse? Käitumuslik kk tõstab esiplaanile inimteguri ja inimsuhted tööolukorras ning mitteametliku organisatsiooni rolli, oluline on suhtlemine; kõige tähtsamaks peetakse inimest ja tema vajadusi. Elton Mayo on üks käitumusliku kk alusepanijatest. Ta tegeles töötingimuste mõju väljaselgitamisega ja sõnastas Hawthorne efekti: “Inimesed kalduvad oma tegevuses normist kõrvale, kui nad on tähelepanu keskpunktis”. 1.17 Kus ja millal viidi läbi ning milles seisnesid Hawthorne’i katsed? Kelle poolt, mida tähendadab Hawthorne'i efekt?
1.15 Henry Ford. Kes ta oli ning missugune on tema panus juhtimisteooriate arengusse? Tuntud kui juhtimisteoreetik ning USA autotööstuse rajaja. 1903.a. asutas ta Ford Motor Company. Tema ideed: masstootmise organiseerimise süsteem, mis põhineb standardiseerimisel, tüpiseerimisel ja konveieriseerimisel. 1.16 Käitumuslik koolkond ja Elton Mayo. Kes nad olid ning missugune on nende panus juhtimisteooriate arengusse? Käitumuslik kk tõstab esiplaanile inimteguri ja inimsuhted tööolukorras ning mitteametliku organisatsiooni rolli, oluline on suhtlemine; kõige tähtsamaks peetakse inimest ja tema vajadusi. Elton Mayo on üks käitumusliku kk alusepanijatest. Ta tegeles töötingimuste mõju väljaselgitamisega ja sõnastas Hawthorne efekti: "Inimesed kalduvad oma tegevuses normist kõrvale, kui nad on tähelepanu keskpunktis". 1.17 Kus ja millal viidi läbi ning milles seisnesid Hawthorne'i katsed? Kelle poolt, mida tähendadab Hawthorne'i efekt?
Juhtimise kordamisküsimused. 1. Organisatsiooni definitsioon. Organisatsioon- kindla inimrühma ühiste eesmärkide taotlemiseks moodustatud ja terviklikult korraldatud ühendus. On teadlikult koordineeritud sotsiaalne ühendus, mis koosneb kahest või enamast inimesest ja funktsioneerib suhteliselt katkematult, et saavutada ühised eesmärke. 2. Juhtimise definitsioon. Juhtimine- inimeste tegevuse ja käitumise sihipärane suunamine, et saavutada organisatsiooni eesmärgid ja rahuldada tema liikmete vajadused. On tulemuste saavutamine teiste inimeste kaasabil. 3. Organisatsiooni edukuse eeldused. Organisatsiooni tähtsaim ülesanne on anda tulemusi. Igal org. on vähemalt neli koostisosa : inimesed, tegevused, siseehitus ning varad (ainelised ja rahalised). Org. peab olema suunatud pidevale arengule ( loovus, uuendused, muudatused). Org. peab jälgima ja arvestama väliskeskkonda, tegemaks muudatusi ja uuendusi. Uuendustel on mõte ainult siis, kui väliskeskk
Kõik kommentaarid