Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele. (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
Lastele - Kõige pisematele meeldivad vahvad luuleread väga, millega saab neid rahulikult unemaale saata

Lõik failist


 
BAROKK  JA  ROKOKOO  
16.  sajandi  II  poolel  hakkas  renessansile  omane  tasakaalustatus  ja  vaoshoitus  taanduma.  Ajastu 
muutunud  elutunnetus  tõi  esile  kire,  tunded,  ülepaisutused  ja  teatraalse  efekti.  16.  saj.  lõpuks 
kujunes  Itaalias  välja  stiil,  mis  sai  nimetuseks  barokk  (borocco  –  eriskummaline).  Peamiseks 
kunstiliigiks  sai   arhitektuur ,  mis  arenes   tihedas   seoses  maalikunsti,  skulptuuri,  tarbekunsti  ja 
pargiarhitektuuriga. Barokk koos sellele järgnenud rokokooga levis Euroopas aastail  1580 …1750 ning 
jõudis hispaanlaste kaudu ka Ameerikasse. Üldjoontes jagunes see järgmisteks perioodideks: 
  varane barokk  u 1580.– 1620 .  
  kõrgbarokk 1630.–17. saj lõpp 
  hilisbarokk 18. saj I pool  
  rokokoo 18. saj 20.–60. aastad 
Lisaks eespooltoodud periodiseeringule võib ajastu arhitektuuri jaotada veel järgmiselt: 
  baroki  maalilis- dünaamiline   suund,  mis  levis  eeskätt  nendes  maades,  kus   absolutism   oli 
tihedas liidus katoliiklusega (Itaalia, Austria, Flandria,  Hispaania
  vanaklassitsism  e  baroki  klassitsistlik  suund,  mis  võttis  otseselt  eeskuju  antiikkunstist  ja 
Palladio   loomingust.  Suuna  eelistamise  määras   suurelt   osalt  valitsejate  maitse  ja  toetus, 
(levis Prantsusmaal, kus  sisekujunduses  nimetatakse seda ka Louis XIV stiiliks ja Inglismaal) 
   barokne realism , mille tellijateks oli eeskätt jõukad kodanlased (Holland, Skandinaaviamaad) 
  rokokoo,  mis  kasvas  hilisbarokist  välja  selle  peenenenud  edasiarendusena  ja  levis 
sisekujunduses  peamiselt  Prantsusmaal  (kus  seda  sisekujunduses  nimetatakse  ka  Louis  XV 
stiiliks), Austrias ning Saksamaal 
Ajastu ehitusmälestisi: 
  Püha  Peetri   katedraal   Vatikanis  (alustas  16.  saj,  arh.   Bramante ,   Michelangelo ;   fassaad  
17. saj – arh. C Maderna) 
  G.L. Bernini Püha Peetri kiriku esine  väljak  Vatikanis (17. saj)  
  B. Longhena Sta Maria della Salute  kirik  Veneetsias(1631–32) 
  F.  Borromini San  Carlo  alle  Quattro  Fontane Roomas (1638–41) 
  C. Rainaldi, F. Borromini  Sta Agnese  kirik  Roomas (1652) 
  Ch. Perrault   Louvre ’i idafassaad (1667–74) 
  L. le Vau ja J.  Hardouin   Mansart Versailles ’ loss ( 1668 –84), 
  J. Hardouin Mansart Invaliidide  kuppelkirik  Pariisis ( 1675 –1705) 
  A..Schlüter Berliini loss (1698-1706)  
  J. Fischer von  Erlach Karl Borromäuse kirik  Viinis (1716–35) 
  B. Neumann  Würzburgi loss (1719-44)  
  M. D Pöppelmann  Zwinger  Dresdenis (1711–22)  
  Ch. Wren  Püha Pauli katedraal Londonis (1673–1710)  
  J. Churriguerra Salamanca  raekoda  (17. saj) 
  B Rastrelli Talvepalee  Peterburis (18. saj  keskpaik
 
Ehitustüübid: kuppelkirik, basilikaalne kirik, lossid. Areneb pargiarhitektuur. 
Ehitusmaterjalid : mitut sorti kivi, põhjapoolsetel aladel telliskivi , siseruumides palju stukkdekoori. 
Ehitustehnika :  ehitustehniliste  võtete  hulgas  rakendatakse  eelneval  perioodil  saavutatut  seda 
pidevalt täiustades. Uusi konstruktsioonilisi võtteid ei ole. 
  
1   Helli  Sisask. Arhitektuuri ja interjööri ajalugu. Stiilid. Konspekt II osa 
 
 
Barokkstiili  esmaseks  lähtekohaks  oli  itaalia   renessanss .  Erinevalt  viimase  lineaarsusest  ja 
tasakaalustatusest,  hakkas  uus  stiil  kasutama  samu  vorme  üksteisest  läbilõikuvatena,  kokku-
põimuvatena  ja  liikuvatena,   luues   nõnda  dünaamilise  ja  maalilise  kogupildi.      Maalilis-dünaamilist 
barokk-arhitektuuri  iseloomustab  suurejooneline  pidulikkus  ja  teatraalne  monumentaalsus, 
iseloomulikud on tugevasti eenduvad ja taanduvad pinnad, - risaliidid, karniisid, frontoonid, pilastrid, 
ovaalid, orvad jõulised voluudid, rikkalik skulptuurne  dekoor .  
Prantsusmaal  arenenud  vanaklassitsismis  kujunes  välja  paleearhitektuur.  kus  pöörati  erilist 
tähelepanu  atraktiivsele  siseruumile.  Lossi  juurde  kuulus  tingimata   regulaarne   e  prantsuse  park
mille  aluseks  oli  range  geomeetrilisus  Hollandis  arenes  nn   realistlik   barokk,  mille  huvitavamaks 
arhitektuurimälestiseks  on  hollandi  kodanikumaja.  Kitsa  fassaadiga   linnamaja   barokile   omased  
jooned  ilmnesid  katuseviilude  kujunduses.  Kaela-  ja  kellukesekujulised  viilud  olid  tihti  äärestatud 
tagasihoidlike voluutidega. 
Sisekujundus.  Barokk  on,  sarnaselt   gooti    stiilile ,  saanud  oma  ajastu  avaldusvormiks,  milles 
esmakordselt  kunstiajaloos  ühenduvad    kaks  mõistet  -  stiil  ja  eluviis.  Ruumi  kujundamine  ühtse 
tervikuna   saavutati  mitte  ainult  stiilipuhta   mööbli   ja  ajastu  meelisvärvide  kasutamisega,  vaid  kogu 
ruum  seoti  ühtseks  tervikuks  dekoratiivsete  vormide  abil.  Sakraalarhitektuuris  mängisid  suurt  rolli 
optilise   illusiooni   võtted, milles  eriti  itaalia   kunstnikud   saavutasid    erilise  meisterlikkuse.  Kasutades 
oskuslikult  ära  perspektiivse  illusionismi  võimalused  taotleti  petlikku  ruumimõju    –  seinu  jätkasid 
maalitud sammaskäigud, lagedele  maaliti   rünkpilved , mille vahel hõljusid imelikes poosides kas  inglid  
ja  pühakud  või  tegelased  antiikmüütidest.  Nii  tekkis  mulje  taevani  ulatuvast  ruumist.  Rikkalikult 
kasutati  stukkdekoori  ja  skulptuuri,   viimased   olid  omavahel  seotud  ühtseks  tervikuks,  väljendades 
piiblist tuntud süžeesid, milles tundepaisutus ja dünaamilisus saavutasid tihti teatraalse efekti.  Väga 
oluliseks  kujunes  paleearhitektuur,  mille  interjöörikujundus  püüdles  suursugususe,  toretsemise, 
avaruse  poole.  Barokkpalee  interjööri    ilmekaks  aktsendiks  sai  kaheks  sümmeetriliseks  haruks 
jagunenud 
trepp
mis 
süvendas 
Vasakule Paremale
Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #1 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #2 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #3 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #4 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #5 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #6 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #7 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #8 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #9 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #10 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #11 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #12 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #13 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #14 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #15 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #16 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #17 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #18 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #19 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #20 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #21 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #22 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #23 Arhitektuuri ja interjööri ajalugu stiilid II Konspekt sisearhitektuuri üliõpilastele #24
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 24 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2016-02-16 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 56 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor ivonneossis Õppematerjali autor
Arhitektuuri ja interjööri ajaloo konspekt. Põhjalik. Kunstiajalugu.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
40
pdf

Arhitektuuri ja interjööri ajalugu. Stiilid I Konspekt sisearhitektuuri eriala üliõpilastele.

Seinas oli tavaliselt üks, vahel harva ka kaks sissepääsuava, kust pääses siseõue. Kogu elu oli koondunud siseõue ümber, sinna avanesid tubade uksed ja puitsammastele toetuvad teise korruse galeriid ning trepid, mida mööda sai lamedale katusele. Värvidest oli eelistatuim erksinine taust nii välis- kui ka siseruumi kaunistamisel. Kasutai veel telliskivipunast, kollast, musta, valget. Helli Sisask Arhitektuuri ja interjööri ajalugu. Stiilid. Konspekt. 1 Ornament. Sumeritel valdavalt geomeetriline, arvatavasti oli saanud inspiratsiooni roost punutud mattidest. Näited ornamendi kasutamisest – templiseinte kaunistamine savist ja asfaldist koonustega, pärlmutri tükikestest laotud ornament Uri standardil. Ornamendi ja värvi kasutamisest eluruumides ei ole andmeid säilinud. Paralleele võib leida tsikuraatide värvist, kus alumine tsikuraadi aste oli kaetud musta asfaldiga, järgmine sinise värviga, kolmas aste valge värviga

Kultuuriajalugu
thumbnail
25
docx

Renessansi mööbel

püsinud peaaegu muutumatuna läbi aastatuhandete. Iidsed mälestussambad, mis on meile igapäevaselt nähtavad – kirikud, lossid ja hauakambrid ja monumentaalsed rajatised - need kõik väljendavad igavikku. Seinad, pilastrid, postid olid kaunistatud hieroglüüfidega ja matusestseenidega, kus inimeste figuurid olid kujutatud tunnuslikus poosis – pea ja keha alumine osa – profiilvaates, keha ja käed – eestvaates. India stiil – India interjööri stiil – see on türkiissinised, vaarikpunased, oranžidvärvid, mis on absoluutselt kordumatud. India siid ei ole nii sile jalibe nagu seda on hiina oma, ta on natuke krobedam. India majade mööbelon madal, käsitsi saetud väga tugevast puidust (tiik). Iseloomulikukserinevuseks on maja detailide kerge transformatsioon: toolid ja lauad,sirmid, luugid ja uksed „vahetavad tihti oma rolle“. Modern- Modern stiili tähed on kompositsioon paksudest ja peenikestest

10.klassi ajalugu
thumbnail
24
docx

Stiilid

püsinud peaaegu muutumatuna läbi aastatuhandete. Iidsed mälestussambad, mis on meile igapäevaselt nähtavad ­ kirikud, lossid ja hauakambrid ja monumentaalsed rajatised - need kõik väljendavad igavikku. Seinad, pilastrid, postid olid kaunistatud hieroglüüfidega ja matusestseenidega, kus inimeste figuurid olid kujutatud tunnuslikus poosis ­ pea ja keha alumine osa ­ profiilvaates, keha ja käed ­ eestvaates. India stiil ­ India interjööri stiil ­ see on türkiissinised, vaarikpunased, oranzidvärvid, mis on absoluutselt kordumatud. India siid ei ole nii sile jalibe nagu seda on hiina oma, ta on natuke krobedam. India majade mööbelon madal, käsitsi saetud väga tugevast puidust (tiik). Iseloomulikukserinevuseks on maja detailide kerge transformatsioon: toolid ja lauad,sirmid, luugid ja uksed ,,vahetavad tihti oma rolle". Modern- Modern stiili tähed on kompositsioon paksudest ja peenikestest

Arhitektuur
thumbnail
23
doc

ARHITEKTUUR referaat

REFERAAT Matrikli nr. Õppeaines: Arhitektuuri ja ehituse ajalugu Ehitusteaduskond Õpperühm: KEI42 Juhendaja: Piret Multer Tallinn 2012 Sisukord Sissejuhatus 3 Käsitletavad teemad: 1. ÜRGAJA ARHITEKTUUR 2. MESOPOTAAMIA ARHITEKTUUR 3. EGIPTUSE ARHITEKTUUR 4. KREETA-MÜKEENE EHK EGEUSE ARHITEKTUUR 5. VANA KREEKA ARHITEKTUUR 6. VANA ROOMA ARHITEKTUUR 7. VARAKRISTLIK ARHITEKTUUR 8. LÄÄNE-EUROOPA ARHITEKTUUR VARAKESKAJAL 9. ROMAANI ARHITEKTUUR 10. GOOTI ARHITEKTUUR 11. RENESSANSS 12. BAROKK 13. ROKOKOO 14. KLASSITSISM 15. ARHITEKTUUR 19. SAJANDIL 16. ARHITEKTUUR 20. SAJANDIL A. Sissejuhatus. Käesolev referaat käsitleb õppeaines ,,Arhitektuuri ja ehituse ajalugu" etteantud teemasid. Kokku on 16 teemat.

Arhdektuuri ajalugu
thumbnail
20
docx

Arhitektuuriajalugu ja linnaplaneerimine eksami kordamisküsimuste vastused

Kordamisküsimused arhitektuuriajaloos (kontrolltöö nr.2) *Antiik ja varakristlik aeg 2900eKr-540pKr *Islam arhitektuur 622-1600 *Romaani arhitektuur 750-1250 *Gootika 1130-1500 *Renessanss 1420-1620 *Barokk ja rokokoo 1600-1780 *Klassitsism 1750-1840 *Historitsism ja insenerarhitektuur 1840-1900 *20.sajandi esimene pool 1900-1945 *20.sajandi teine pool 1945-tänapäev 1. Itaalia baroki üldiseloomustus ja barokse ehitise tunnused. Baroki esindajate Gian Lorenzo Bernini, Francesco Borromini loomingu näited ja lühitutvustus. Barokk ­ Euroopa kunstis umbes 1580-1750 valitsenud stiil; hilisbarokki nimetati ka rokokooks. Lähtus

Arhdektuuri ajalugu
thumbnail
15
docx

Erinevate ajastute ja stiilide iseloomulikud tunnused

Prantsuse barokk Peent ning kallist baroki-ajastu mööblit tehti Louis XIV ajal Prantsusmaal. Mööbel oli luksuslik ja toretsev, mida iseloomustavad ebatavalised vormid, käsitöö, metall marketrii, kallid eebenipuu materjaalid, messing, pronks, kullatud nikerdused, tina, pärlmutter. Laudadel ning kummutitel ilutses marmori ja graniidi pealised. Sellist stiilikäsitlust tuntakse ja nimetatakse tänapäeval Boulle stiiliks. See muutis mööblivalmistamise ajalugu. 8 9 Rokokoo stiil Rokokoo stiil tuleneb sõnast ''Rocaille''. Arhitektuuris muutusid jõulised asjad peeneks, plastilisemaks ja detailisemaks. Salong sai kujunduslikuks huviobjektiks, pöörati tähelepanu hubasusele, uus stiil tähendas vabadust, loovust jne. 1730 aastal võeti ''rocaille'' põhilise ornamendi moodustaja, rikkalikult kaunistatud voldiliste servadega merekarbi motiiv

Antiikarhitektuur
thumbnail
3
docx

Kunst - Arhitektuur

valitsusajal ja soosingul see tekkis. Rokokoo (prantsuse rococo, rocaille tähendab tollal moes olnud kivikestest ja merekarpidest tehtud kaunistust aias) kasvas välja barokk-kunstist. Lühike, ent hiilgav õitseaeg valitses Euroopas aastatel 1730­1780. Rokokoo sündis Prantsusmaal ja võeti omaks ka Saksamaal, mujal Euroopas levis see vähem. Oli enim levinud Prantsuse õukonnas. Maalikunst "Palverännak Kythera saarele", Antoine Watteau Maalid olid väga dekoratiivsed ja nendega kaunistati interjööri. Armastati heledaid toone nagu roosa ja helesinine, võbelevat valgust, salapärase meeleoluga maastikutaustu, maalilisust, õlivärvide kõrval käsutati ka pehmetoonilisi pastelle. Väga sageli kujutati rokokoomaalis lambureid. Need polnud aga inimesed rahva hulgast, vaid lambureid mängivad aadlikud. Piltidel lebavad naised ja nende kavalerid ning lendasid ringi Amorid. Siin hakkas välja kujunema aadlike kultuur ja maalikunst ning rahvalik kunst. Skulptuur

Antiikarhitektuur
thumbnail
9
docx

18 saj. Kunst

inglismaal, kuid see tema eluajal valmis ei jõudnud. Kunstnikud olid peamiselt mandri euroopast. Eriti Hollandist ja Madalmaadest. Nad töötasid inglise kuninga õukonnas(Van Dyck). Whitehalli banketimaja maalid on teinud Rubens. 17.saj teisel poolel algas uus tõus. 1666 aastal avaneb suur tööpõld, kui 80% Londonist maha põles. Uue Londoni kavandajatest oli Christopher Wren, kes ehitas 54 kirikut, tähtsaim neist oli St. Pauli katedraal. Ta tundis Itaalia arhitektuuri väga hästi läbi Palladio loomingu ja läbi graafiliste lehtede. Kuppel oli sale ja kõrge. Fassad kahekorruseline, arhitektuuri elemendid olid klassitsistlikud kuid tornid olid baroklikud. 18.saj arhitektuuri mõjutas samuti Palladio. Palladinismi pooldasid enamik arhitekte, ka William Kent, kes on tuntud kui inglise pargi rajaja. Kent rõhutas, et looduses pole sirgjooni. Inglise park oli väga juhuslik, üksikud puud või puuderühmad. Hoolikalt pügatud muru, looklevad teerajad

Kunstiajalugu




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun