Kiviõli I Keskkool
Gümnaasiumiaste
Erki Pääro
12. klass
Auto hifi helisüsteemiehitus Praktilinetöö Juhendajad:
Kalvi Pääro,
Jorma -Jan Erik
Kiviõli 2015
SISUKORDSISSEJUHATUS 3
1.
Autoraadio 4
2.Helivõimendi 5
3.
Subwoofer ehk
bassikõlar 5
4.
Kondensaator ja aku 6
5.Helikõlarid 7
6.
Kaablid ja
juhtmed 8
7.Paigaldus 8
Kasutatud kirjandus 10
Autori valmis projekti pildid 11
SISSEJUHATUS
2015. aasta kevadel tuli autoril mõte parendada tema isiklikus autosolevat helisüsteemi, sest olemas olev süsteem ei
piisanud tänapäevase klubimuusika kuulamiseks. Algselt oli plaanis vahetadavälja 1-din suuruses
makk ja neli 16,5 cm läbimõõdugakomponentkõlarit. Projekti käigus töö autor
lisas tegemistenimekirja veel bassikõlari,
võimendi , kondensaatori ja uue aku.
Autoraadio
Autoraadio onautos kasutatav raadio- ja audioseade. Algselt oli autoraadio ainult raadiovastuvõtja . Järk-järgult on lisandunud mitut liikiprogrammiallikaid (kassetimängija, CD-mängija) ja sisendeid välisteandmekandjate (MP-3, USB, mälukaart) ühendamiseks.
Autor valisoma sõidukisse Alpine UTE-80B raadio, millel on AUX ja USB 2.0 pesad .
Autor valisantud makki , sest sellel oli meeldiv disain , USB ja AUX sisendid ninghea hinna pärast. Samuti on raadiol kuulus Alpine väljatöötatudBass engine tarkvara , mis teeb klubimuusika kuulamise kordadesnauditavamaks.
Helivõimendi
Võimendi töö ülesandeks on eelvõimendis suurendadaelektrisignaali pinget (eelvõimendis) ja võimsust( lõppvõimendis)helisageduste alas ( tavaliselt 20 Hz kuni 20kHz). Võimendatudelektrisignaal juhitakse edasi kõlari(te)sse. Helisagedusvõimendikuulub iga raadio, teleri, arvuti ja nutiseadme koosseisu ning onstereoseadmestiku oluline osa.
Autor kasutas oma autos Pioneer GM-A5602 kahe kanalisthelivõimendit. Antud võimendi maksimaalne võimsus on 900w janominaalne võimsus on 2x150w või 1x450w.
Töö koostaja valis antud võimendi hea hinna ja kvaliteedi suhtepärast.
Subwoofer ehk bassikõlar
Subwoofer on kõlar , mille põhitööks on tekitada madalsagedusheli.Subwoofer töö ala on enamasti (20Hz kuni 250HZ). Tavaliseltpaigaldatakse bassikõlar risttahukakujulisse kõlakasti. Kõige tavalisem kasti tüüp on avatudkast( kastil on ava, kus õhk pääsebliikuma)
Autor valis subwoofrite laiast valikust välja Pioneer TS-WX305B.Antud subwooferit müüakse juba tehases kasti paigaldatuna. Sellesubwooferi element, mille nominaal võimsus on 350w (1300w MAX), on12“ läbimõõduga.
Töö koostaja valis antud kõlari hea hinna ja kvaliteedi suhte,disani ja võimendiga sobivuse pärast.
Kondensaator ja aku
Kondensaator on passiivne elektri- ja elektroonikakomponent, millepõhiomadus on mahtuvus . Võime salvestada (mahutada ja säilitada)elektrilaengut ning seega ühtlasi energiat. Kondensaatoritkasutatakse voolujoa ühtlustamiseks. Võimendi ei tarbi kogu aegsama palju elektrit. Kõige suurem voolu tarbimine on siis kuibassikõlar hakkab tööle. Kondensaatori vajalikust ma näitlikustaksüle metfoorilise näitega. Aku on nagu suur 100 liitrine veevaat,millel on pisikene kraan (juhe võimendini), ja kui sul on vajakorraga 20 liitrit vett 1 sekundi jooksul, siis ta ei tule sellegatoime. Tal kuluks endal võibolla 5 sekundit sellise veehulgaväljaandmiseks. Kondensaator on tillukene veevaat, näiteks 20liitrit, mille kraan on ülisuur ja mis suudab endast kõik need 20liitrit poole sekundiga välja lasta ja seega kompenseeridahetkeliselt puuduvad vee kogused . Elektri puudujäägi tulemuselhakkavad auto tuled vilkuma.
Autor ostis oma helisüsteemi Connection FSF 1,0DGT kondensaatori.Valik langes antud kondensaatori kasuks, sest poes olnud ekspertsoovitas antud toodet.
Aku on elektrienergija salvestamis seade. Tühjaks saamise korralsaab seadet uuesti energiaga täita.
Autos soetas endale Yuasa YBX5335 12V 95Ah aku, kuna antud akunäitajad on vastavuses auto hoolduskäsiraamatus välja toodud andmetega .
Helikõlarid
Kõlar on akustiline elektorooniline seade, mis muudabelektrisignaali heliks . Kõlar liigub vastavalt elektrisignaalidemuutumisele (magnetis) ja põhjustab helilainete levimise keskkonnas.Üksikud valjuhääldid pakuvad vastuvõetavat heli ainult teatudsagedusvahemikus. Sellest piirangust vabanemiseks kombineeritakseerinevaid valjuhääldeid.
Autor leidis, et auto esiuste see olevad kõlarid ei vaja vahetust,
Kõik kommentaarid