Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Psüühika põhifunktsioonide õpiküsimustik 1 (0)

3 KEHV
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis on aistingu ja Taju on psüühiline protsess ja aisting on ÕO4 taju erinevused?
  • Miks tekivad Tajuvead on taju piiridest tulenevad ÕO4 tajuvead?
  • Mis on retseptor ?
  • Mis on kinestees?
  • Mis on eristuslävi ?

Lõik failist

Õpiküsimus
Vastus
Allikas
1. Nimeta inimese meeleelundid ja meelesüsteemid ning kirjelda nende toimimist. Tee oma vastuse põhjal valikvastustega (vähemalt 4 varianti ) eksamiküsimus.
 Elundid: Kõrv , silm, nina, keel, kompimiselundid.
Meelesüsteemid: Nägemine, kuulmine , tasakaalumeel , maitsmismeel, haistmismeel ja kompimine.
Meeleelundite funktsiooniks on konverteerida füüsikalised stiimulid  närviimpulssideks, mida närvisüsteem seejärel töötleb kõrgemates ajukeskustes. Vahel käsitletakse meeleelundeid kui sensoorseid süsteeme, kus lisaks retseptorrakkudele arvatakse meeleelundite alla kuuluvaks ka aferentsed närvid ja närvisüsteemisisesed juhteteed kuni suuraju sensoorse kooreni. Meeleelunditega saadud teabe põhjal tekivad  aistingud ja tajud.
ÕO2
L2
L3
L4
2. Kirjelda valu tekkemehhanismi. Kas valutunnet  nt nõelatorkest on võimalik ise vähendada, kuidas?
Valutundlikke närvilõpmeid, mille ärritamine annab valuaistingu, nimetatakse notsitseptoriteks ehk valuretseptoriteks. Valuaisting tekib, kui mehaanilised, termilised või keemilised tegurid mõjutavad kudedes paiknevaid notsitseptoreid (spetsiifilised valutundlikkuse eest vastutavad närvikiud).
On küll võimalik ise vähendada, surudes näiteks nõelatorke lähedale naha pinnale, edastavad närvirakud survesignaali seljaajju väravakontrollirakkudeni ja kui signaal on piisavalt suur, edastatakse pidurdussignaal valuedastaja-rakkudele, mis võivad saada pidurdatud ning valusignaali ei edastata ajju või valusginaal on vastavalt sellele väiksem.
 
ÕO2
L2
3. Kirjelda põgusalt kõigile meeltele ühiseid füsioloogilisi protsesse. Tee oma vastuse põhjal valikvastustega (vähemalt 4 varianti) eksamiküsimus.
1. Meeleelundite talitluse üldpõhimõtted 
2. Sensoorne kodeerimine (sh transduktsioon ) 3. Sensoorne adaptatsioon
Protsessi, kus väliskeskkonnast tulev signaal moondub närvisignaaliks, nimetatakse:
a) transduktsiooniks
b)sensoorseks kodeerimiseks
c)aistinguks
d)närviimpulsiks
 
ÕO2
L2
4. Mis on aistingu ja taju erinevused? Too kummagi kohta oma näide.
Taju on psüühiline protsess ja aisting on füsioloogiline protsess. Taju võimaldab ära tunda tervikud, aisting aga terviku detaile.
ÕO4
L4
5. Miks tekivad tajuvead ? Kirjeldage ühe illusiooni tekkemehhanismi.
Tajuvead on taju piiridest tulenevad valestitõlgendused. Tajuvead on optilised petted, tajuillusioonid ja hallutsinatsioonid. Nende tekkepõhjusteks on vastavalt tajuaparaadi funktsioneerimise viis, ärritaja ebaselgus ja tajuja eriline psüühiline seisund ja ajutegevuse häired.
Illusiooni tekkemehhanism : inimene on purjus ning tal tekivad selle tõttu tajuvead – seetõttu võib inimene hinnata oma sõidukiirust väiksemaks, kui see tegelikult on.
ÕO4
L4
Kuidas jõuavad teadmised psüühikasse I. Kanti ja J.Locke arvates? Milline on tänapäevase teadusliku psühholoogia seisukoht?
Locke arvates jõuab informatsioon väliskeskkonnast ajju moonutamata ja üks-üheselt ( empirism ). Kanti arvas , et oluline on see, kuidas inimene väliskeskkonna informatsiooni tõlgendab ning et inimesel peab olema midagi kaasa sündinud, et kõik info ei saa tulla inimese psüühikast. Tänapäevase teadusliku psühholoogia seisukoht on, et info on mõjutatud.
L2
Mis on sensoorne homunkulus ja mida see kirjeldab?
KNS'is olev perifeeria moondunud kujutis, kus enamesindatud on need alad, kus on suurenenud tundlikkus ja madalam kahepunktilävi. Nägu, huuled, jäsemed.
ÕO2
L2
Mis on retseptor ?
Retseptorid on raku sees või pinnal olevad valgud või valgumolekulide kooslused, mis seovad ligande ja funktsioneerivad signaaliülekandjatena
ÕO2
L2
Kui suur hulk inimestest on ülimaitsetundlikud? Mida tähendab ülimaitsetundlikkus?
25% inimestest on ülimaitsetundlikud. Ülimaitsetundlikel inimestel on keelel suurem hulk retseptoreid ning nad tunnevad maitseid intensiivsemalt.
L2
K2
Mis on kinestees ?
Võime tunnetada oma keha liikumist
ÕO2
L2
Kirjelda põgusalt iga meelesüsteemi puhul, millist tüüpi stimulatsiooni see süsteem väliskeskkonnast vastu võtab?
Kuulmine võtab vastu distaalse stiimuli.
Nägemine võtab vastu distaalse stiimuli.
L2
L3
L4
Kirjelda välis-, kesk- ja sisekõrva ehitust ja helilainete ülekandemehhanisme.
Helisginaal siseneb väliskõrva kaudu keskkõrva ja seejärel sisekõrva. Pannakse vibreerima kuulmekile ja helisignaal liigub edasi keskkõrvas nõnda, et signaal antakse edasi kuulmeluukeste abil – alasi , vasar ja jalus . Toimub helide võimendumine. Kui jalus on annud võnkuma sisekõrva membraani, siis signaal liigub edasi teosse ja teos paikneb baislaarmemraan ning hakkab vibreerima. Selle membraani peal on Cort-i elund – kompleks. Sellel paiknevad karvarakud, mis hakkavad rõhusignaalile võnkuma, panevad vedeliku võnkuma. Endolümf mõjutab karvarakke ja see liikumine on see signaal, mis transduktsiooni käigus muudetakse närvisignaaliks ning kantakse edasi ajju.
ÕO3
L3
Kuidas toimub sisekõrvas erineva kõrgusega helide signaali eristamine?
1. kohateooria – esimene teooria, mis helide eristamiseks välja pakuti. Helide kõrguste eristamise aluseks on neuraalselt see, millised neuronid basilaarmembraanil parasjagu signaali edastavad. Kindlad neuronid aktiveeruvad kindla sageduse peale.
2. sagedusteooria - Kogu basilaarmembraan võngub erinevate helikõrguste esitamisel. Spetsiaalsete karvarakkude ja auditoorse närvi ergastussagedusest sõltub helikõrguste eristamine.
ÕO3
L3
Mis on heli? Millist helivahemikku suudab inimkõrv eristada? (Hz)
Õhus leiduvate molekulide süstemaatiline võnkumine . Inimkõrv suudab eristada 20-20 000 Hz
L3
Mida mõõdetakse detsibellides?
 Võimsust, intensiivsust
L3
Kuidas toimib tasakaalumeel ja kuidas on see seotud nägemisega?
 
L2
L3
L4
Nimetage valguse omadused. Millist nähtava valguse lainepikkuste vahemikku suudab inimene eristada? (nm)
  Neeldumine , peegeldumine ja murdumine
L3
Kirjeldage lühidalt, kuidas toimub transduktsioon nägemismeeles?
 
ÕO3
L3
Mis on eristuslävi ?
Kõige väiksem suurus kahe ärritaja vahel,mida inimene suudab eristada.
ÕO3
Selgitage, kuidas määrata kuulmise absoluutläve ?
1. alustatakse kõrgemast vaiksemaks, kuni heli enam ei kuulda
2. kõrgemast väiksemaks, määratud vahemike kaupa
3. konstantse stiimuli meetod - iga väärtust testitakse konkreetne arv kordi
ÕO3
Millise matemaatilise funktsiooni kujuline on tajuelamuse ja füüsikalise stimulatsiooni vaheline seos Weberi- Fechneri seadusest lähtuvalt? Selgitage seda seost ühe näitega.
 
ÕO3
Mis on visuaalne agnoosia?
Tajuhäire, mille puhul inimene näeb esemeid, kuid ei saa aru, mis need on.
ÕO4
L4
Kirjeldage tervikuks sidumise ideed tajuteooriatest.
 Sõlmimisprobleem. Erinevad meelelunditega saadud detailid pannakse ajus nö. suureks pildiks kokku. (Tomat – punane, ümar jne)
Ei teata kuidas see täpselt toimub. Hüpotees : Erinevad piirkonnad saadavad signaali välja sünkroonselt ja kõrvalprodukt on see, et saame tervikust teadlikuks)
L4
Mis on ülalt-alla ja alt-üles töötluse erinevused?
Alt üles töötluse korral paneb aju detailidest kokku terviku ja ülevalt alla töötluse korral aga leiab aju tervikust detailid.
L4
Selgitage tajulise grupeerimise printsiipe .
Ühine taust – hõlbustab kokku grupeerimist, kui objektidel on midagi sarnast, siis grupeeritakse sama taustaga objektid kokku.
Suletus
Hea jätkuvus
Sarnasus
Lähedus
L4
Kuidas toimub kauguste ja kiiruse tajumine?
 
L4
Mis on lateraalne pidurdus? Tooge selle kohta näiteid.
Neuronite vahelise vastastikmõju muster visuaalses süsteemis, nõnda et ühe neuroni aktiivsus pidurdab selle neuroniga kontaktis olevate kõrval asuvate neuronite aktiivsust.
Näiteks:
L4
Nimetage ja kirjeldage silmaliigutuste liike.
Tahtlikud: ühtlane jälgimine, tahtlik vergents (objekti teravustamiseks), tahtlikud sakaadid ( hüpped ühest kohast teise, vahepeal fokusseerimata)
Tahtmatud : kujutise automaatne stabiliseerimine , sakaadilised (järjestikused hüpped) mikroskaadid (väikesed "hüpped"), vergents (tahtmatud silmaliigutused objekti fokusseerimiseks), tahtmatu ühtlane jälgimine
L3
Mida tähendab tajuline püsivus?
See on taju omadus luua objektist stabiilne tervik, olenemata proksimaalse stiimuli muutumisest.
L4
Kuidas on tajuprotsessid seotud mälu, tähelepanu ja teadvuse protessidega?
Tajuprotsessid panevad kokku ajju jõudva info tervikuks.
L4
 
 
 

Vasakule Paremale
Psüühika põhifunktsioonide õpiküsimustik 1 #1 Psüühika põhifunktsioonide õpiküsimustik 1 #2 Psüühika põhifunktsioonide õpiküsimustik 1 #3 Psüühika põhifunktsioonide õpiküsimustik 1 #4 Psüühika põhifunktsioonide õpiküsimustik 1 #5 Psüühika põhifunktsioonide õpiküsimustik 1 #6 Psüühika põhifunktsioonide õpiküsimustik 1 #7
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 7 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-11-22 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 192 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor K O Õppematerjali autor
Failis on vastatud enamikele õpiküsimustiku küsimustele.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
7
docx

Psüühika põhifunktsioonid 1.õpiküsimustik

1. Nimeta inimese meeled ja Inimese meelteks on: kirjelda eraldi iga meeleprotsessi 1. Maitsemeel. Maitsemeele elundiks on toimimist täpselt (nt milline elund, keel, millel paiknevad maitsmispungad ning kus asuvad retseptorid, nende nendes omakorda maitseretseptorid. nimetused, mida nad teevad jne). Retseptorid võtavad vastu informatsiooni ja saadavad edasi närviimpulsse kõrgematesse ajukeskustesse. Kõik retseptorid reageerivad erineval määral. 2. Kuulmismeel. Kuulmismeele elundiks on kõrv ning retseptoriteks on karvarakud, mis asuvad kõrvas. Karvarakud võtavad vastu stiimuli, milleks on õhumolekulide

Psüühika põhifunktsioonid
thumbnail
7
docx

ÕPIKÜSIMUSTIK 1

I.Kanti ja J.Locke J.Locke idee oli, et kõik kättesaadab peaks arvates? Milline on tulema väliskeskkonnast ning inimesed infot ei tänapäevase teadusliku moonuta, vaid tuleb info otse meieni. Tema psühholoogia seisukoht? arvates on kaasasündinud võimekus kategoriseerida ja tõlgendada psüühika jaoks. Tema arvas, et vaid meeltest ei piisa. Tänapäevane psühholoogia seisukoht on, see et kõik toimib kaasasündinud loomuse ja välise keskkonna ning kasvatuse koostoimel. 7.Mis on sensoorne Sensoorne homunkulus on sensoorse töötlemisega homunkulus ja mida see seotud neuroloogiliste ühenduste representatiivne kirjeldab

Psüühika põhifunktsioonid
thumbnail
7
docx

Meeleelundid ja meeled

1. Nimeta inimese meeleelundid ja meelesüsteemid ning kirjelda eraldi iga meeleprotsessi toimimumist täpselt (nt milline elund, kus asuvad retseptorid, nende nimetused jne). Tee oma vastuse põhjal valikvastustega (vähemalt 4 varianti) eksamiküsimus. Tasakaalumeel- tasakaaluelund, nahameel - nahk, haistmismeel - nina, maitsemeel - suu, kuulmine - kõrvad ja nägemine - silmad. Tasakaalumeel asub oimuluu juures, koosneb esikust ja kolmest poolringkanalist mille sees on endolümf. esikus asuvad tähnielundid, millel paiknevad sensorrakud. Tasakaalumeele retseprorid paiknevad poolringkanalitel ja tähnielunditel . Karvarakud, mis asuvad vestibulaarses labürindis reageerivad endolümfi liikumisele, näiteks autoga mägedes sõites ehk siis mehaanilisele ärritajale. Nahameel - Nahk, ehk siis naha tundlikkus, on tingitud selles paiknevatest retseptoritest vabad närvilõpmed (valu), Meissneri kehakesed (puudutus), Vater-Pacini kehake (surve), Notsitseptor (valu),

Bioloogia
thumbnail
5
docx

Meeled, heli, helilained

Alt- üles töötluse teooria kohaselt kujundab psüühikat ümbritsev keskkond, oluline on see, mis toimub ümberringi, mitte see, mis toimub pea sees. Teooria eesmärgi kohaselt oli oluline keskkonnaga kohanemine. Kui eesmärk on keskkonnaga kohaneda, siis keskkond saabki olla ainult see, mis seda taju elamust ja seda psüühikat seal taga kujundab. Ülalt- alla teooria kohaselt ei saa aga olla nii, et ainult keskkonnast tulenev info kujundab psüühikat. Psüühika kujundus toimub selle teooria kohaselt selliselt, et juba olemasolev info kujundab selle, kuidas me väliskeskkonnast tulevat infot vastu võtame ja kuidas me seda tunnetame. 13. Kirjeldage tervikuks sidumise ideed tajuteooriatest. Tomati näide tsiteerides, siis et see tomati äratundmine meie teadvuses esile kutsuda, siis on vaja näha visuaalset pilti või reaalset nähtust tomatist. Nägemisega sai ajus

Psühholoogia
thumbnail
35
docx

Aine Psüühika põhifunktsioonid õpiküsimustiku küsimused

jätmine efektiivne. Milliseid igapäevaelu ÕO8, L8 fenomene saab seletada klassikalise ja operantse tingimise abil? Selgita oma näite põhjal. / Which everyday phenomena can be explained by classical and operant conditioning? Explain using your own example. Mis on mälu?/ What is ÕO7, L7 memory? Mälu on psüühika moodulite komplekt, mis võimaldab imformatsiooni omandada, säilitada ja taaskasutada Millised mälu liigid Pikaajaline- ja lühiajaline mälu. ÕO7, L7 erinevad ajalise kestvuse alusel? Mis seda tõendab? / Which types of memory can be distinguished on the basis of duration? What proof is there? Millest lähtuvalt mälu Materjali säilimise aja alusel ÕO7, L7

Psüühika põhifunktsioonid
thumbnail
30
docx

Tunnetuspsühholoogia: Meeled, taju, tähelepanu ja teadvus.

meie unenäod on meie alateadlikud soovid. Õppematerjalid: Loengukonspektid ja materjalid ÕISis (6 loengut): Meeled I, Meeled II-III (Kuulmine ja nägemine), Taju, Tähelepanu, Teadvus ja uni. Gleitmani jt õpikust peatükid: „Sensation“, „Perception“, „Consciousness“ „Psühholoogia gümnaasiumile“ õpikust peatükid: 6 („Taju“), 1 („Psühholoogia, psüühika, teadvus“), ja 2 („Psühholoogia ajaloost“) *Lisa (huvitatutele või selgitavaks materjaliks eesti keeles Gleitmani jt õpiku kõrval, vastavad teemad): Aru ja Bachmann (2009) „Tähelepanu ja teadvus“, Tereping (1988) „Kuulmispsühholoogia“, Allik ja Luuk (1980) „Nägemispsühholoogia“

Tunnetuspsühholoogia ja käitumise regulatsioon
thumbnail
12
docx

Kordamisküsimused teadvus

Kordamisküsimused aine ,,Tunnetuspsühholoogia ja käitumise regulatsioon" seminariks Meeled. Taju. Tähelepanu. Teadvus PSÜHHOFÜÜSIKA (meelte tundlikkuse mõõtmine) 1. Millega tegeleb psühhofüüsika ning kuidas see erineb psühhofüsioloogiast? Psühhofüsioloogia milliseid närviprotsesse teatud füüsikalised stiimulid tekitavad (alates retseptorite ärritusest ja sellest tulenevalt tekkivatest närviringetest kuni kõige keerulisemate vastusreaktsioonide sooritamiseni). Psühhofüüsika uurib sensoorseid protsesse, mille rõhk on seose leidmisel füüsikaliste stiimulite omaduste ning vastava sensoorse kogemuse intensiivsuse ja kvaliteedi vahel. Pühendub tunnetusprotsesside eksperimentaalsele mõõtmisele. Rajajaks loetakse Gustav Theodor Fechnerit. 2. Kirjelda Fechneri ja Weberi seaduseid ja seda, mil moel nad üksteisega seotud on? Milline oli Stevensi täiendus psühhofüüsika põhivalemitele? (vt õpikust ,,Psühholoogia gümnaasiumile" lk 32-36 ja lk 92- 93). Webe

Psühholoogia
thumbnail
18
docx

Meeled. Taju. Tähelepanu. Teadvus

Kordamisküsimused aine „Tunnetuspsühholoogia“ seminariks Meeled. Taju. Tähelepanu. Teadvus MEELED 1. Kust ja kuidas tulevad teadmised psüühikasse sinu arvates? I. Kanti arvates? J. Locke’i arvates? J. Locke arvates laps on sündides nagu puhas leht – tabula rasa. Nurture (17. saj) Kogemused jätavad oma jäljed. Mõjutab keskkond ja kasvatus. Passiivne tajuja, empirism. I. Kanti arvates meil on kaasasündinud kogemuslikud kategooriad. Meil on arusaam ruumisuhetest, ajalistest suhetest ja ka sellest, mida tähendab kui üks sündmus põhjustab teise. Nature (18.saj) Aktiivne tajuja, Nativism. Minu arvates nad on kaasasündinud. 2. Nimeta inimesel olevad meeled ning meeleelundid ja kirjelda meeleelundite talituse üldpõhimõtteid ja too näiteid kõigile meeltele ühistest füsioloogilistest protsessidest. Kinestees (Lihased, liigesed, kõõlused). See annab meile infot meie liikumisest ja

Psühholoogia




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun