Valitsus ja riigieelarve. XII peatükk · Millised ülesanded jäävad vabal ettevõtlusel täitmata? · Milliseid probleeme tekitavad valitsuse otsused? · Kuidas riik oma tegevust finantseerib? · Milliseid makse makstakse? · Mille poolest erinevad proportsionaalne-, progressiivne- ja regressiivne maksusüsteem? · Miks on eelarve puudujääk probleem ja kuidas eelarve puudujäägist vabaneda? · Kes maksab makse? Ulatus ja vormid Suur või väike majandus? - Suureks majanduseks peetakse sellist majandust, mis suudab mõjutada maailma intressimäärasid.
MAKSUD Esitlus majandusõppes 2008 SISUKORD: Ülevaade maksudega seonduvast: · maksude tähtsus, · ülevaade erinevatest maksud · maksude kogumine · maksudega seotud ülesanded · jms MAKSUSÜSTEEMI TÄHTSUS: · tagab ühiskonna rahaliste vahendite koondamise riiklike kulutuste katteks (nt pensionide ja toetuste maksmine, riigikaitse, hariduse ja kultuuri korraldamine) · turu toimet ja tulemust kujundav ülesanne (selleks saab muuta maksustamise korda, maksude struktuuri ja maksumäärasid) TURUOSALISTE MAKSUSTAMINE: a) Kasumiprintsiip- neile osaks langevate ühishüvede alusel (nt autokütuse maksustamine, teedemaksud) b) Maksevõimelisuse printsiip- nende tegeliku maksevõime järgi (sõltuvalt tulude suurusest- kel rohkem, peab ka rohkem maksma) MAKSUMÄÄR ...näitab seda suhtelist tulude osa, mis läheb kogutulust maksudeks (nt üksikisiku tuluma
Sotsiaalmaks 10 kuupäevaks. FIE sots juurdemaksed 1.okt aastas korra, avansilised igakvartali viimase kuu 15 kuupäev. Tulumaks 10. kuupäevaks igakuu. Dividendidelt suvekuudel makstakse näiteks juuni siis juulis TM. Aktsiisid-igakuiselt 15 kuupäevaks (aktsiise 5). Raskeveoki osakaal- kvartalane maks esimese kuu 15 ks (veokimassile, vedrustuse, telgede arv). Tollimaks- vastavalt deklaratsioonile. Hasartmängumaks- 15 kuupäevaks 9. Valitsuse majanduslikud ülesanded ehk milleks on makse vaja maksta. Selle arvelt saab sotsiaaltoetusi välja maksta, tulusid ei laeku peavad kulusid kärpima et eelarve defitsiit jääb. seadusandluse kujundamine majandustegevuseks. tõhusa konkurentsi tagamine turul. majandusarengu soodustamine erinevates majandussektorites. tulude jaotuse kujundamine ühiskonnas a)Heaolu riigi põhimõtetest lähtudes jaotatakse tulud ümber jõukamatelt vaesematele maksusüsteemi kaudu. Toetuste
· Käsumajandus (plaanimajandus) · Segamajandus (nüüdisühiskonnas levinum teenindussektor) Majandusteadus on sotsiaalteadus, mis uurib, kuidas nappide (üha kahanevate) ressursside tingimustes rahuldada inimeste järjest kasvavaid vajadusi. Me tahame reisida, haridust, mugavust. (sotsiaalteadus ühiskonnateadus) Majanduses luuakse, jaotatkse ja tarbitakse rikkusi. SEGAMAJANDUS · Tänapäeva arenenud riikides domineerib segamajanuds, kus majanduses tegelevad niihästi eraettevõtjad kui ka riik ja kojalik omavalitsus (alati on kaupu ja teenuseid, mille tootmise eest peab hoolitsema valitsus) · Seamajanduse vundamendiks on eraomandusel rajanev vaba ettevõtluse süsteem. Segamajanduses otsustab turg majanduse põhiküsimused ainultosaliselt · Riik tegutseb majandus valdkondades, kus a) Eraettevõtlus tegutseda ei taha (keskkonnakaitse(see ei ole tulus)) b) Ei tohi (riigikaitse, transport)
tegevuse mahu ja prioriteedid tulevaseks perioodiks, nad peavad määratlema kulutuste kogumahtu tuleviku üritusteks ja seejärel on nende ülesanne kehtestada võimalikult soodsad maksud ühiskonnale. 3. MAKSUDE KOGUMISE TEHNOLOOGIAD Antud tehnoloogiaid on Eestis kaks, mille alusel maksumaksja on kas: · Füüsiline isik või · Juriidiline isik Füüsilise isiku puhul rakendatakse tsentraliseeritud maksukogumise tehnoloogiat, milles maksumaksjal on passiivne roll ja maksuhalduril aktiivne roll kõik asjad tsentraliseeritakse ühte kohta. Maksukohuslane ainult esitab tuludeklaratsiooni ja ise nad makse välja ei arvesta vaid haldur arvutab välja maksu summa ja tagastatava enammakstud summa või vajadusel nõudma juurde kui on vähem makstud. Füüsilised isikud ei pea enam midagi tegema, kõike teeb maksuhaldur. Meie vaid vaatame kas see on õige ja kinnitame selle. Küsimus on selles,
– Tõene Raha pakkumine väheneb, kui kui nõudehoiuste mahud pankades suurenevad. – Vale Raha pakkumine suureneb, kui pangad alandavad lisaks kohustuslikule reservimäärale kehtestatud täiendava reservi määra. – Tõene Avalikul sektori põhilised rollid on: koostada riigieelarvet, ehitada teid, maksta sotsiaaltoetusi ning taastada kinnisvaraarendus. – Vale Piirmaksumäära alandamine Laffer'i kõvera tõusvas osas suurendab valitsuse maksutulusid. – Vale Riigi territooriumil aastas loodud lõpptarbimisega kaupade ja teenuste kogusumma on teisisõnu sisemajanduse koguprodukt. – Tõene RKT (rahvamajanduse kogutoodang) erineb SKT-st (sisemajanduse kogutoodang) selle poolest, et RKT lähtub nö territoriaalsest printsiibist. – Vale Piirmaksumäära ning maksutulu vahelist seost väljendab Laffer'i kõver. – Tõene Ekspansiivse rahapoliitika vahendite hulka kuulub muuhulgas valitsuse võlakirjade ost keskpanga poolt
PLAANIMAJANDUS ● Oli levinud NSV Liidus (ja teistes sotsialismi maades), Praegu puhtakujulist ei eksisteeri mitte kusagil Tunnused: - Riik dikteerib tootmist - Peamine omandivorm on ühiskondlik ehk riigiomand - Tootja töötab etteantud plaani järgi - Riik määrab kaupade ja teenuste hinnad - Töö tasustamine on normatiivne - Tööpuudust pole SEGAMAJANDUS ● Kõrvuti turumajanduse elementidega ● Toimib ka tugev valitsuse sektor, mis tähendab, et riik sekkub rohkem või vähem majandusellu ● Riik toetab eraettevõtjaid ● Riik võtab makse TURUTÕRKED ehk turu puudulikkus Turu piiratud toimimist ühiskonna heaolu seisukohalt nimetatakse turu puudulikkuseks. Turu puudulikkuse põhjused: 1) TURUKONKURENTSI EBATÄIUSLIKKUS- turg ei toimi alati nii, nagu täiuslik konkurents seda eeldab Konkurentsi liigid: - Täielik konkurents - Piiratud konkurents (oligopol)
kõrgemapalgalistelt madalamapalgalistele. Hüvitist makstakse: kuni 180 kalendripäeva, kui kindlustusstaa on alla 56 kuu; kuni 270 kalendripäeva, kui kindlustusstaa on 56 kuni 110 kuud; kuni 360 kalendripäeva, kui kindlustusstaa on üle 111 kuu.Töötuskindlustusega on hõlmatud kõik palgatöötajad, kes ise ja kelle eest on tasutud töötuskindlustusmakseid. Töötuskindlustus ei hõlma Vabariigi Presidenti, Riigikogu liikmeid, Vabariigi Valitsuse liikmeid, kohalike omavalitsuste volikogude liikmeid, kohtunikke, õiguskantslerit ja riigikontrolöri, kuna neile on eriseadustega ette nähtud sotsiaalsed tagatised ametist vabastamise korral. Samuti ei hõlma töötuskindlustus füüsilisest isikust ettevõtjaid, kes ei saa palgatulu ning pensionäre, keda ei saa töötuna arvele võtta Töötuskindlustushüvitis on töötu tulu - seega arvestatakse sellest maha tulumaks.
Kõik kommentaarid