Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Arengupsuhholoogia isikud (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

J. Locke
1632-1704
A. Van leeuwenhoek
1632-1723
J. J. Rousseau
1712 -1778
K.E. Von Baer
1792-1876
Charles Darwin
1809-1882
E. Haeckel
1834-1919
Tabula rasa. Omistab palju oma edust sellele, et oli ümbritsetud endast targemate inimestega. 1671 alustas ja 1690 tuli välja oma esseega ’’Essee inimmõistusest. Selles oli tema arvamus ja analüüs inimmõistusest, võimetest, piiridest. Ütles, et teadmised, ideed pärinevad aistingutest, teadmised ka reflektsioonist. Keskkonnateoreetiline, kõik teadmised tulevad keskkonnast, enne seda pole 1midagi.
Täiustas mikroskoopi, lõi eelduse mikrobioloogia tekkeks. Nägi ja kirjeldas esmakordselt üherakulisi organisme
Räägib, et inimene sünnib heana. Looduse ja inimühiskonna mõjud vastandlikud. Lastel oma viis näha ja tunda. Endal väga traagiline elu. Raamat kasulapsest ’’ Emile ehk kasvatusest’’ 1762. Last tuleks kasvatada loodusseadustega kooskõlas, looduse ees on kõik võrdsed. Keha ja vaimu tuleks harmooniliselt arendada. Nimetas oma arengustaadiumid (imikustaadium, varane lapsepõlv, hiline lapsepõlv, noorus)
Munaraku avastaja 1826 . Rääkis, et areng toimub lihtsamalt keerulisemale ja üldiselt spetsiifilisemale ehk eristumisele.
1859 lõi evolutsiooniteooria , mis pani aluse arengupsühholoogiale. 1877 andis välja lühiartikli oma poja Doddy arengust. Baasmõiste- Arengu all tuleb mõista lapse pidevat kohanemist keskkonnaga, pärineb temalt. ’’Liikide tekkimine’’ 1859 ’’inimese põlvnemine’’ 1871 ’’emotsioonide väljendumine inimestel ja loomadel’’ 1872.
Arendas embrüoloogilisi arengu mõtteid. 1874 aastal väitis, et loote areng kordab lühidalt tema esivanemate arengut. Ehk ontogenees kordab fülogeneesi, isenid areng kordab liigi arengut.
N. Hartsoeker
1656-1725
Nägi spermatosoide uurides, et pea osas on väike inimene (homunculus). Naise organismi vaja ainult selleks, et laps seal kasvada saaks, see teooria on ’’metafüüsiline arenguteooria ’’.
W. Preyer
1841- 1897
G.S. Hall
1844-1924
S. Freud
1856-1939
A. Binet
1857-1911
J. M. Baldwin
1861-1934
A. Adler
1870-1937
’’Lapse psüühika’’ 1882(peetakse arengupsühholoogia kui iseseisva distsipliini alguseks), vaatles selles raamatus oma tütart . Sünnist kuni 2,5 aastaseni. Rõhutab pikka uudishimu perioodi olulisust. Rõhutas teaduspõhisust ja metodoloogiat.
Arendas edasi lapse psühholoogia suunda. Koolitas välja I põlvkonna lapse uurijaid. Sõnastas oma biogeneetilise seaduse. Propageeris S. Freudi ideid. Lõi Ameerika psühholoogide assotsatsiooni. Oli selle president . Toetub evolutsioonilisele lähenemisele. Ontogeneesi -fülogeneesi kohta ütles: ’’sarnasus ei ole mitte aiunlt füüsiline, bioloogiline vaid ka psühholoogiline
Läheneb inimesele bioloogilisest ja sotsioloogilisest aspektist. Psühholoogiale teene - tõi sisse struktureeritud ja süsteemse lähenemise isiksusele ja häirete klassifkiatsioonile. Peab väga oluliseks ema-lapse suhet. ’’ Struktuurne isiksuseteooria - rohkem teadvustamata , kui teadvustatud, ID, EGO, SUPEREGO. Psühhoseksuaalsed arenguastmed- areng seotud sellega, millise keha tsooniga seondub sel arenguetapil suurim nauding .
Tuntakse esimese intelligentsustesti loojana. Tegeles laste mõtlemise eksperimentaalse uurimisega. Tekkis mõttekäik, et lapse kronoloogiline ja vaimne vanus võivad olla erinevad.
Üks olulisemaid kaasaegsele arengupsühholoogiale aluse panijaid. ’’Geneetiline loogika’’ 3-köiteline sari, käsitleb lapse mõtlemise arengut. Mõtlemise areng on progressiivne. Arvab , et areng toimub läbi staadiumite, Areng on võrdselt mõjutatud bioloogilistest ja keskkondlikest teguritest.
Freudi õpilane. Lõi oma koolkonna 1911 aastal, ideaalpsühholoogia. Usub et inimene on terviklik ja tal on oma loovus . Räägib, et inimest on võimalik käsitleda ainult sotsiaalses kontekstis. Räägib esimesena alaväärsustundest, perre sündimise järjekord mõjutab hiljem tema hakkama saamist keskkonnas.
W. Stern
1871-1938
J. B. Watson
1878-1957
A. Gesell
1880-1961
L. Võgotski
1896-1934
J. Piaget
1896-1980
M. Mahler
1897-1985
Töötas välja valemi IQ arvutamiseks. Defineeris intelligentsuse vanuse kaudu IQ=vaimne vanus/kronoloogiline vanus x 100.
Biheivorismi isa. Tegi 3 aastaga terve ülikooli läbi, baka- doktor . Huvitas ennekõike looma psühholoogia. Kohandas Locke’i vaadet, inimkäitumise põhjuseks on tingimine ja õppimisprotsess . 1909 teooria ’’psühholoogia peab olema lõpuni objektiivne’’. Keskkonnateoreetiline, pärilikkusel pole mitte mingit mõju. Uurimisobjektiks oli psüühika ja õppimine. Stiimul- reaktsioon . Tõi psühholoogiasse sisse matemaatika .
G. S. Halli õilane, kuid ei uskunud biogeneetilisse seadusesse. Uskus et areng on primaalselt juhitud geneetiliste protsesside poolt. Neid suunavaid protsesse nimetas ’’küpsemiseks’’. Küpsemisteooria. Oli pärilikkuse pooldaja , eriti huvitatud oli motoorika ja taju arengust.
Psühholoogia Mozart, Tööd tunnustatud peale tema surma. Tõi sisse teema kuidas keskkond ja laps teineteist vastastikku mõjutavad. Eristab 2 tüüpi püühilisi protsesse (madalad-kõrged). Arvab, et lapsed peaksid õppima koguaeg endast vanematega, et oleks mingi väljakutse ja tulemused oleksid paremad. Sotsiaalne interaktsioon on oluline. Kultuurilise arengu üldine geneetiline reegel. Kriisietapid inimese arengus, lähima arengu tsoon.
Suurim mõjutaja oli Baldwin. Uuris kognitiivset arengut. Huvitus loodusest. ’’Intelligentsuse lätted lastel’’ 1936, ’’Reaalsuse konstrueerimine lapse poolt’’ 1937(ruum, aeg, füüsilised objektid), ’’Mäng, unenäod ja jäljendamine lapseeas ’’ 1945(fantaasia ja sümbolismi teke lapseeas ). Õppimine toimub läbi adaptsiooni mehhanismi. Kognitiivse arengu astmed- 4 tk, hierarhilised, iga järgnev toetub alumisele, liikumine toimub, sest on ebamugavustunne ja sisemine motivatsioon , ei ole uut infot kuskile paigutada.
Tegeleb psühhoanalüüsiga. Peamine huvi oli normaalse arenguga lapsi uurida, hiljem tekkis huvi probleemsete laste vastu. Märkas, et väikelaste arengu puhul on füüsilise ja vaimse tervise kriteeriumides olulised mäng ja piisav armastuse kogemine, et saaks kasvada terved täiskasvanud. Ta kirjeldas oma arenguetapid (normaalne autism , normaalne sümbioos , eraldumine ja individuatsioon ), ütles, et mida raskekujulisem on psüühiline hälve, seda varasemasse arengujärku see ulatub.
E. H. Erikson
1902 -1994
K. Z. Lorenz
1903-1989
B. F. Skinner
1904 -1990
H. Harlow
1905-1981
J. Bowlby
1907-1990
M. Ainsworth
1913-1999
Räägib EGOst, peab seda kõige suuremaks komponendiks, ID-ist räägib vähe. Inimese areng toimub läbi astmete , on EGO poolt kontrollitud ja on ratsionaalne . Arendab edasi Freudi teooriat. Toob sisse sotsiaalse ja kultuurilise aspekti. Igal astmel on konflikt mis tuleb lahendada ’’ Psühhosotsiaalse arengu astmed’’
Etoloogia esindaja. Lühikest aega peale sündi on haned kõige enam võimelised oma emale ja seega kogu liigile omaseid tunnuseid õppima(etoloogia esimene katse). Pojad õpivad järgima ühte stiimulit ja seda eristama - vermimine. Ütleb et on liigispetsiifiline kaasasündinud käitumine.
Sotsiaalse õppimise teooria, oluline kinnitus, koahti sarrastus. Positiivne tasu ja karistus . Lõi sarrustuse skeemi. Operantne tingimine. Arvab, et inimene algselt neutraalne, kogemused teevad ta heaks vüi halvaks. Organism reageerib keskkonnale ja samas ise mõjutab ka keskkonda vastu.
Kiindumuspsühholoogia, 1958 katse ahvipojaga(ahv valis selle, kes oli tema moodi, mitte selle kes ta vajadusi rahuldas). Kiindumus tekib ikkagi sellega, kes turvalisust pakub, mitte ainult sööki . Hüpotees - see kes rahuldab baasvajadusi, selle suhtes tekib seotussuhe, vajadus tema järele
Uuris samuti kiindumust. Kiindumus on instinkt , mida aktiveerib igasugune lähedust ohustav tunne- hirm, ebakindlus, eraldatud. 1969- seotuseteooria, inimlastel sünnipärane vajadus seotuse järele ühe kinda isiksusega. Kiindumusteooria kohta 3 raamatut- Lapse ja ema vahelise seotuse iseloom, eraldamisest tingitud ärritus , lein ja kaotusvalu imiku- ja varases lapseeas
Bowlby õpilane. Uuris võõrastamise situatsiooni. Ema, beebi ja võõras, võõras ruumis katse. Vaadatakse kuidas laps käitub, kui ema läheb ära ja mis siis saab, kui ema tuleb tagasi. Kiindumssuhte stiilid(turvaline, vältiv ja ärev-ambivalentne).
U. Bronfenbrenner
1917-2005
D. levinson
1920-1994
A. Bandura
1925-....
L. Kohlberg
1927-1987
D. Baumrind
1927-....
C. Gilligan
1936-....
Indiviid on keskkonna looja kui ka selle produkt. Areng on vaadledav vaid keskkonnaga, oluline missugune on kodu, ka sisustus . On pärsivad,soodustavad tegurid. Hõlmab rohkem faktoreid mis mõjutavad lapse arengut, kui teised teoreetikud. Ökoloogiline arengu mudel.
1986 uuris 40-t meest, nende peamisi elusündmusi, ütleb et on olemas astmed mida me läbime (4). Räägib kriisist, üleminekust, kriisist, üleminekust. Kõige olulisem sotsiaalse arengu faas on töö(karjäär) ja pereelu ülesehitamine
Biheiviorism. Sotsiokultuurilise keskkonna mõju indiviidi käitumisele. Kuulus katse nukk Bogoga, uuris lasteaiarühmi. Selle põhjal räägib sotsiaalse õppimise teooriast. Mudel realiseerub kinnituse eesmärgil.
Mõjutaja Piaget(Baldwin). Moraalse arengu staadiumid. 3 taset(eelkonventsionaalne, konventsionaalne, postkonventsionaalne) igal neist on 2 astet. Korraga saab minna läbi ühe astme ajas, ei saa hüpata astmeid vahele jättes.
Uuris vanemlike kasvatuse stiile 1972,1991. See on see stiil, mis on läbiv ja püsiv, konfliktide ja muude asjade ajal võib minna üks stiil ka teiseks. Jaotub neljaks( Autoriteetne , autoritaarne, lubav-ükskõikne, lubav-mittekeelav)
Kohlbergi õpilane ja peamine kriitik. Töötas Eriksoniga, 70-ndatel Kohlbergiga. Hakkas moraali uurima hoopis teisest nurgast kui seni oli uuritud. Uuris läbi intervjuude . Uuris mida moraal tähendab naistele, uuris mehi ja naisi erinevate uurimuste teel. Ütles et ei saa mõõta ühtemoodi moraali eri sugudel. Hoolimise eetika tasemed(naistel, seostub emaks saamisega ).
S. J. Gould
1941-2002
J. Valsiner
1951-....
Wolff
1959 , 1966
Kübler- Ross
1969
M. Klaus & J. Kennel
1975, 1976
1977 seadis kahtluse alla ontogeneesi-fülogeneesi teooria. ’’Tegelikult esinevad sarnasused imetajate embrüode vahel peegeldavad lihtsalt bioloogilisi struktuure, mis on esivanematega ühised.’’ Areng ei toimu sujuvalt , vaid järk-järgult- trepid.
Uurib kultuuri teemat. Räägib 3-st tsoonist(vaba liikumise tsoon, soositud tegevuste tsoon, lähima arengu tsoon).
Eristas 6 vastsündinud käitumise seisundit (sügav uni, kerge uni, unisuseisundid, passiivne ärkvelolek, aktiivne ärkvelolek, nutmine ).
Kategoriseerisid esimesena tee, mis viib surmani. Eitus , viha, tingimine, depressioon , omaksvõtt. Teesid ei pea läbima selles järjekorras ja kõik ei käi läbi kõiki teesid.
Arendasid edasi Bowlby töid. Esialgne hüpotees oli, et kõige olulisem on sünnihetk. Ütlesid et haigla rutiin rikub ema-lapse suhet. Sisaldas ka nahk-naha vastas olulisust.
Arengupsuhholoogia isikud #1 Arengupsuhholoogia isikud #2 Arengupsuhholoogia isikud #3
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-03-07 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 10 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor katjuff Õppematerjali autor
Kokkuvõttev tabel

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
19
docx

Arenguteooriad

Arengupsühholoogia Arenguteooriad Kristiina Uriko, MSc 2014 Arenguteooriad · Respekteerivad üldist teadmist. Igaühel on isiklik ja üldine teadmine. · On põhimõtteliselt kontrollitavad. Enamik psühhoanalüütilisi teooriaid on halvasti kontrollitavad. · Aitavad organiseerida fakte ja interpreteerida neid. Fakt iseenesest ei oma tähendust. · On vähem keerukamad kui seda on inimene ise. S.t.teooria jätab alati mingid asjad seletamata, sest inimest ei saa ära seletada kuna teist nii keerulist süsteemi kui ta ise · On üldistavad. S.t teooria seletab inimese olemuse neid omadusi, mis on üldiselt enamusel Varased arengukäsitlused Preformatsiooniteooria (17.-18. saj.) ­metafüüsilise arengu teooria (elusolend on mehe sugurakus täielikult valmis = humunkolos.)-> Preforma

Psühholoogia
thumbnail
28
docx

Arengupsühholoogia

1982 hakkas rääkima sellest, et naiste moraal ongi erinev meestega võrreldes. Teatud vanuses on mina teatud vanuses kõige olulisem. Moraalne kaalutlus tekib ainult siis kui tema enda isiklik vajadus on vastuolus. Üleminek toimub egoistlikust indiviidist teistele vastutamiseks. Tavapärane tase. Enda soove ja vastutust teiste suhtes vaadeldakse konfliktina mida peaks ja mida ei tohiks teha. Pidev muretsemine teiste pärast, hirm, et talle olulised isikud saavad haiget. Kõrgendatud vajadus heakskiidu järele. Headus ja eneseohverdus on võrdsustatud. Pärast tavapärast tuleb järgmine üleminek teadmisele, et ise olen ka isiksus. Naine saab aru, et hoolimise moraal on see, et endast peab sama palju hoolima kui teisest. Esmatähtsaks ei ole see, mida teised tema kohta arvavad, vaid tegevuse olukord, mis kavatsus seda tehes oli ja siis tagajärg. Samas on kõrgendatud vastutustunne.

Arengupsühholoogia
thumbnail
38
doc

Arengupsühholooga

Arengupsühholooga. Refereaat 10 lehekülge sisu. Populaarteadluslik allikas ei sobi, peab olema teaduskirjandus. Raamatukogus käimine vajalik - teaduspõhised, vähemalt konkureerivat allikat. Arenguppsühholoogia tegeleb vanusega seotutud käitumisluke ja kogemuslike muutuste teaduslike seletamisega. Teadus on ümbritseva reaalsuse tunnetamise ja mõtestamise eriline viis, mida iseloomustab teatud loogiline süsteem ja põhinemine reaalsusele. Arengupsühholoogia ülesanded: * kirjeldamine - uuritavate nähtuste, probleemide, olukordade jne taseme, ulatuse ja struktuuri uurimine. Küsimused: "Kas", "kuipalju" * seletamine - uuritava nähtuse või probleemi olemuse, põhjuste ja võimalike tagajärgede analüüs. Põhiline uurimisvahend on erinevate sotsiaalsete nähtuste ja probleemide vaheliste seoste analüüs ja vastasmõjude leidmine. Küsimused: "miks", "kuidas". * prognoosimine - teadusliku uurimise kõige kõrgem tase. Räägib võimalikest arenguvariantidest, mis

Psühholoogia
thumbnail
15
docx

Arengupsühholoogia loengukonspekt

J. M. Baldwin- 1861-1934- Piaget mõjutaJa. PeetaKse üheks olulisemaks kaasaegse arengupsühholoogia alusepanijaks. Oli ka I teadusliku psühholoogiaajakirja rajaja. 1903-1908- Andis välja oma kolmeköitelise sarja ,,Geneetiline loogika". See käsitleb lapse mõtlemise arengut. Nende raamatutega pani ta aluse lapse teadmiste progressiivse arengu teooriale. Ta arvas et areng toimub läbi järjestikuse üksteisest eristuvate staadiumite. Alates kaasasündinud motoorsetest refleksidest ning liikudes edasi keele ja loogilise mõtlemise omamiseni. Ta oletas et liikumine läbi erinevate arengustaadiumite sõltub stimuleerivast keskkonnast saadavast tagasisidest. Ta rõhutab, et lapse areng on võrdselt tingitud sotsiaalsetest kogemustest ja bioloogilisest kasvamisest. Pärit on ka arengu mehhanismid. Assimilatsioon- sarnastumine. Siin räägitakse keskkonna mõjust organismile. Akommodatsioon- kohastumine. Räägime paindlikust muutumisest. Arnold Gesell 1880-1961- Stanley Hall'i õpilane

Arengupsühholoogia
thumbnail
29
docx

Arengupsühholoogia

Arengupsühholoogia tegeleb vanusega seotud käitumuslike ja kogemuslike muutuste teadusliku seletamisega (sünnist surmani, terve elukaar). Uurimisobjektiks on reaalsuse mõtestamise viisid, keskonna faktor jms. Eesmärgiks on järgida kõiki teoreetilisi printsiipe ja jälgida, kuidas käituslikud ja kogemuslikud muutused toimuvad. Teaduse funktsioon on reaalsuse struktureerimine, ratsionaalse seletuse leidmine. Teaduse instrumendid on teooria, mingi süsteem, mis esitab loogilist seletust omavahelistest seostest. Teadusele on omane metodoloogia, erinevad uurimismeetodid, mis moodustavad süsteemi. Teaduse instrumendiks on ka meetodid, mida kasutatakse hüpoteesi tõestamiseks/ümberlükkamiseks. Arengupsühholoogiaga seonduvad teadusharud on arengubioloogia, kus tuntakse huvi arenguliste protsesside vastu, filosoofia, pedagoogika, andragoogika, religiooniteadus, sotsioloogia, keemia, kultuuripsühholoogia, antropoloogia. Arengubioloogia (developmental biology) tuumaks on kolm põhip

Arengupsühholoogia
thumbnail
6
doc

Arengupsühholoogia Vastused

1. Assimilatsioon - sarnastumine. Assimilatsioon ehk sarnastumine, toimub keskkonnamõju organismile. 2. Akommodatsioon ­ kohastumine. Tänu assimilatsioonile toimub akkommodatsioon ehk paindlik muutumine ehk kohastumine. 3. Nimeta 5 arengupsühholoogia põhiküsimust: 1) Kas arengus on olulisem KeskKond või pärilikkus? Mis on arengu muutuste peamine põhjus? 2) Kas areng on järjepidev või katkendlik? Kas olulisem on kvantitatiivne (taseme muutus) või kvalitatiivne (muutus loomuses) areng? Kas varasem ja hilisem areng on üldse omavahel seotud? 3) Inimese sünnipärased omadused (hea, halb, neutraalne)? 4) Aktiivsus vs passiivsus. Kuivõrd looduse plaanijärgne areng vajab inimese jõupingutust? 5) Arenguliste muutuste universaalsus. Sarnasus vs erinevus arengus. Kas arengulised muutused on universaalsed või indiviiditi erinevad? Kas peaksime uurima üldiseid seaduspärasusi (homoteetiline uurimus) või peaksime uurima individuaalsete erinevuste põhjuseid (idiograafiline uuri

Organisatsioonipsühholoogia
thumbnail
22
doc

Arenguspsühholoogia konspekt

Arengupsühholoogia K. Uriko [email protected] Esmaspäeval M-225 Referaat: ,,Mäng lapse arengus" 11. märtsiks Loeng 1 Arengupsühholoogia ­ mis see on? See on ,,elukaar", psühholoogia liik, mis tegeleb käitumuslike ja kogemuslike muutuste seletustega. Muutused kaasnevad vanusega. Arengupsühholoogia regeleb teadusliku uurimusega (tõestused, uurimismeetodid, korratavus, teooria; mitteteaduslik põhineb elutarkusel). Teadus on meid ümbritseva reaalsuse tunnetamise ja mõtestamise eriline viis. Teadusliku lähenemise puhul on tegemist loogilise süsteemiga ja reaalsusele põhinemisega. Teaduse instrumendid on teooria (süsteemne on teooria või uurimishüpoteesi kinnistamiseks). Lõpptulemus oleneb uurimismeetoditest. NB! Kuni ei tõesta, on filosoofia. Teaduslik -Filosoofia Arengupsühholoogia ülesanded Üldine: uurida ja seletada · Kirjeldamine ­ seostub uuritavate nähtuste, probleemide taseme ulatuse, struktuuride tulemusega Kas? K

Arengupsühholoogia
thumbnail
10
docx

ARENGUPSÜHHOLOOGIA

Psühhodünaamiline - Käitumise põhjuseks inimese psüühikas toimuv liikumine.  S.Freud – ID – MORAALITU. Sünnib kaasa, ta teenib alateadvuses selleks, et ellu jääda, primitiivsus, teenib mõnu printsiipe NÄIDE: söömine; TAHAB NÜÜD JA KOHE SÜÜA. EGO – ÜRITAB MORAALNE OLLA. Alateadvuse ja teadvuse vahepeale peaks jääma; õpib edasi lükkama mõnu NÄIDE: kõht tühi, aga lükkan edasi toidukorda. NÄIDE: PEAN OOTAMA, LÄHEN KUSKILE PAREMASSE KOHTA. SUPER EGO - ÜLI MORAALNE. Tekib viimasena, allasurutud viha, mis on suunatud täiskasvanute vastu. NÄIDE: POLE VIISAKAS SÜÜA HETKEL, EHK EI. Alateadvuse all. E.H.Erikson – Areng läbib teatud faasid, kõige suurem jõud on keskkonnal, tunnistab ID, EGO ja SUPER EGO, aga põhiliseks on tema arvates EGO. Selleks, et järgmisesse astmesse edasi minna, peab olem üks aste piisavalt lahendatud. Meeldiva ja ebameeldiva astmed. Positiivsed kogemused, ei ole ainult head, vaja halba ka. A.Adler – Esimene, kes ha

Arengupsühholoogia




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun